Sawatdee Thai forum

Sverige Thailand => Att bo i Thailand => Ämnet startat av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:11

Titel: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:11
Kapitel 1
 
 
Hejsan!!
 
Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand. Detta gäller ju naturligtvis andra länder också, så även om ni skulle ha en förfrågan till Australien eller vart ni vill, bara hör av Er till mig på almergren@hotmail.com
 
Jag hoppas att jag som varande "shipping-kille", fortfarande aktiv, och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods.
 
Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd.
 
Första tanken är ju då; - "Vad skall man ta med sig vid flytten"  är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. "affektionsvärdet" att ställa krav på Er.
 
Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp och som man trivs alldeles utmärkt i och fortfarande är fräscha så de är värda transporten, så kanske manb skall betänka att nyan-skaffa möbler i Thailand kan bli ganska "billigt". Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid "till" saker och ting som man inte tänkte på.
 
Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att "fylla" mitt teoretiska hem nere i thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet.
 
PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg.
 
Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden).
 
Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ägodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m.
 
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:13
Kapitel 2
 
När vi har bestämt oss för vad vi vill göra, så är det dags att fundera på packning av godset, och här finns olika vägar att gå. Men en sak som ALLTID fungerar bäst det är att gå till en kontorshandel och köpa in en rulle bubbelplast med ett gäng tejprullar av den breda sorten ni vet. Rullen med bubbelplast kostar faktiskt en liten slant, kanske runt 6-800:-, men det är en väl värd investering skall ni veta...
 
För de kunder som väljer bort en container som alternativ och skeppar sitt gods som styckegods, har i flera fall valt att "bygga" lådor med hjälp av att snickra runt pallen eller att använda s.k. pallkragar. Det brukar ge ett alldeles charmant skydd emot både skador som repor på godset. och dessutom så hålls ju "klåfingriga" typer borta.
 
Under tiden som ni packar era saker, så skall ni föra "lista" över era tillhörigheter. det finns lite riktlinjer här som är ovärderliga att följa. Vist kan man fuska till det i latmansland, men varför utmana ödet i form av en förbannad tulltjänsteman borta i Thailandet, det är ju bara idi*tiskt!! Därför, skriv packlistan på engelska. har ni möjlighet med t.ex. en thaifru, så skriv den också på thai, det visar respekt. Lika mycket som långbyxor och skjorta visar respekt på Immigrations-kontoret.
 
Listan skall vara detaljerad, men inte hopplöst detaljerad. jag ger härmed ett par stycken exempel på hur det kan se ut, ni kan säkert göra just "Er" lista ännu snyggare:
 
PACKINGLIST FOR FAMILY NOI ENGLUND
 
1 carton kitchenware
1 carton books
1 carton book
1 carton tools
1 carton bedroomware
3 tables
12 chairs
4 drawers
2 bookshelves
1 colour-TV panasonic 52 " model XYZ-001 secondhand year 2005
1 refrigator Electrolux model UOP-302 secondhand year 2009
4 mirrors
 
Växjö den 27 september 2012
 
...........
Noi Englund
 
Ungefär så här håller ni på. Allt som är elektriskt försöker ni att vara lite mer detaljerade med. De saker som kan tänkas vara "target" för thailändska tulltjänste-männen är ju de med värde på sig. Så försök att ha dokumentation på sakerna om möjligt. "Hitta" gamla fakturor som visar att TV;n verkligen är så gammal som ifrån 2005.. och inte är värd mycket nu för tiden.. Ni har bevisbördan..
 
Maskinskriven packlista, visst jag har hört om folk som berättar om sina handskrivna packlistor, och klarat så sig bra igenom tullen. Visst så kul för Er. Men de som drabbas är de som kommer efter Er, där tulltjänstemannen bara spyr över utländska svårtydda packlistor skrivna för hand. Tänk på att han har ett hellvete bara att tyda ren engelska och maskinskrivet. ordspråket "En lycklig tulltjänsteman är en generös tulltjänsteman", och visst vill vi alla ha den killen på vår sida, eller hur???
 
Så nu är det packat och klart och Er utvalde shippingkille, kanske jag rent av, blir emailad och ni beställer transporten med datum och allt. Det gäller nu att ni verkligen försöker ha en kontakt som ni kan lita på. Det gäller för Er att kolla offerten, så att "allting" finns med där. det finns ju inget trökigare än ekonomiska överaskningar, eller hur?
 
Godset är nu packat in i Er container, och den har plockats upp av containerbilen och körts till hamnen i Göteborg. Nu när fartyget har lämnat hamnen antingen i Göteborg eller Hamburg/Bremerhafen/Rotterdam/Antwerpen, detta beroende på vilket rederi Er shipping kille har valt att samarbeta med. Då kommer fartygsagenten att utfärda ett konossement, på engelska ett s.k. "Bill of lading". Det är alltså på ren svenska en "fraktsedel" på sjön. Ni kommer att få uppge:
 
- Fullständigt avsändningsnamn, personnummer och full adress.
- Mottagare med fullt namn, full adress passnummer samt telefonnummer i
  Thailand där man kan nå Er vid ankomsten av godset.
- containernummer
- sealnummer (sigillnummer)
- kolliantal
- vikt
 
En VIKTIG sak i sammanhanget är att ni som har en thaifru, skriver naturligtvis thaifrun som avsändare och mottagare, glöm nu inte vid dubbla pass att skita i att nämna det svenska passets nummer, ta endast med thaipassets nummer. Vidare så MÅSTE den som står som avsändare fortfarande vara skriven vid tidpunkten när jag utförtullar sagda container ur Sverige. Det sker när jag kör in containern in i hamnen i Göteborg. Man får ICKE exportera gods ut ur Sverige om man inte är skriven i Sverige.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:14
Kapitel 3
 
När containern har kommit in i hamnen, så är det dags att uppfylla shippingkillens största önskan och det är att betala räkningen. Alla ni som tror att det finns kredit, eller att ni skall betala vid framkomsten, glöm det snälla. För flyttsaker och bohagsflyttningar så finns ingen kredit, utan det är betalning omgående efter slutförd lastning. Jag nämner det bara, så ni inte blir besvikna. Har själv fått så många olika förslag ifrån privatmänniskor som flyttat, så man kunnat skriva en bok om det;
 
a - Om du skickar dokumenten nu så betalar jag på fredag!!!
b - jag vill inte betala allt nu, jag vet ju inte om du tänker göra ditt, så här får du 50%...
c - jag betalar när du levererar godset i Chaiyaphum...
 
Ja så kan det gå till, men betalning förfaller omgående för både privatpersoner som för företag vad det gäller flytt-transporter.
 
Och jag hoppas också att detta kan vara till lite hjälp för de av Er som inte är i "branschen" då. Jag räknar här upp en s.k. transportkedja mellan Växjö (ex.) till Chaiyaphum (ex.), Thailand. De kostnadsposter som finns oftast är följande, baserat på att vi lastar en container;
 
a - Chassitransport eller SIMA-transport av containern till och från Växjö
b - Ni lastar själva i familjen eller hyr in folk
c - FOB-kostnader i GBG,s hamn terminalavgifter m.m.
d - Sjöfrakt Göteborg-Bangkok
e - Fartygsagentens avgifter s.k. ankomstavgifter
f -  Införtullningsagentens avgifter typ tullavgift och VAT och annat.
g - Transport av container till och från Chaiyaphum
h - Lossning av containern av familjen eller inhyrt folk
 
Ja så här kan en s.k. transportkedja se ut, eller kostnadskedja om ni så hellre vill. Se i alla fall till att "utmana" de offerter ni stöter på, och kolla så att dessa poster verkligen täcks utav de företag ni vill arbeta med. Har själv märkt att många yngre förmågor som har fått "komma in på kontoret" alldeles för snabbt, inte har mycket susning om alla detaljer, så det är upp till Er själva att stå på Er och hålla kollen på de ni väljer.
 
Ni kommer att ha frågor, som sagt var, och jag svarar gärna... bara maila mig på chaiyaphum@glegolo.com
 
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:15
Kapitel 4
 
Vid "export" av varor, och i detta fallet då flyttsaker, bohag, personliga effecter, removals, ja det finns många namn på "kärt barn". Man bör då tänka på saker och ting i förväg. Vara noggrann, gärna utsätta den shippingkille som ni valt som Er leverantör, för frågor. Det gamla ordspråket som säger att – " det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar" fyller en bra funktion i detta läge i ens liv.
 
Vid "i ordningsställande" av de underlag som kräves för att "bevisa" värdet på Era saker som ligger i lådan eller containern, så kanske det någon gång kan vara svårt att hitta de där gamla kvittona eller fakturorna, det finns ju olika vägar att gå då för att klara sig ur den knipan, och hitta ner till de värden som man vill ha och visa tullverket i t.ex. Thailand. I det läget så får ni fråga mig PM-vägen eller emailvägen, det är inget som jag skriver här.
 
Stressa inte, ta det vackert i alla fall, och tänk igenom alla de steg som beskrivits ovan. Spara gärna noteringar och de mail som ni får från Er shippingkille. Det finns tillfällen i livet som ens goe leverantör i ett besvärligt läge inte längre känner till vad han lovat. Och det kan gälla handskak eller givna muntliga eller t.om. skrivna löften.
 
Kontrollräkna och ifrågasätt om ni känner att det inte stämmer. Många människor har jättesvårt att räkna själva, och jag menar nu alltså leverantörerna. Och det är ju inte bra om ni som kunder får betala för andra människor oförmåga att skriva och räkna. Så kolla summan som presenteras för Er. Och be om förklaring om det inte stämmer med vad ni tycker det skall vara.
 
Godset har nu kommit fram till t.ex. Bangkok, och nu börjar den "thailändska huggsexan" vad det gäller att betala avgifter både relevanta som orelevanta sådana. Jag i alla fall har fått den uppfattningen om att det faktiskt inte går speciellt "rätt" till här bland fartygsagenter, införtullningsagenter och tulltjänstemän. Om man jämför med "falangvärlden" så bedriver Thailand en ren och skär lekstuga nere i hamnen i Bangkok.
 
Men låt Er icke avskräckas, har ni en duktig och erfaren shippingkille vid Er sida, så tar han reda på alternativen man har som importör, och presenterar det för Er som kund. Jag nämnde det förut vid något tillfälle, men min sista kund fick som svar via mig följande text när jag ifrågasatte varför han skulle betala 4.500 baht när det egentligen borde ha varit helt fritt ifrån avgifter:
 
Citat:
Hi ……..,
1) As informed before, mostly customs may levied some duty on some items that they may consider as not so necessary items such as electric appliance, kitchen ware, games, cd/dvd, some of decoration items...
 
2) We had clearly informed and explained to Mrs. …… for smooth clearance if she is acceptable for an amount of duty of Baht 4.500 and need not to get her original passport...it is also convenient for herself too.
 
I am intending to send a report of POD to you but it is regret the POD report is later than yours !!!!
Best regards,
slut citat
 
Så här får vi då ett s.k. alternativ presenterat för oss, OK det är bra med alternativ. Och detta alternativ gällde då att OM slutkunden (min kund alltså) accepterade att betala 4.500 baht, så skulle de slippa att åka hela vägen till Bangkok och lämna över original-passet till tullen där med allt kring krångel som det inneböär med spring emellan olika instanser och tjöta med konstiga tjänstemän.. Nu slipper de det besväret. Tullagenten tar hand om precis allting.
 
Lagar och regler härnere är för idi*ter och "långsamma" människor känns det som faktiskt. I Thailand så kan allting lösas pengavägen verkar det som stundtals. Om jag får säga min egna mening, så är detta lite grand något av ett tudelat "svärd". Jag menar då att som falang, så vill man jobba efter givna regler och givna situationer där en sak antingen kan lösas eller icke lösas.
 
Nu på ålderns höst här i Thailand så har man då märkt att det å andra sidan finns en helt annan värld som helt är på kollissionskurs med övriga världen. Men jag tror nog att det ser ut på detta sättet i övriga 3:e världen också. Jag har i alla fall funnit nu, att jag hellre "spelar med" och får saker gjorda än att jag sätter hårt mot hårt, och skall ha "rätt", men inte får något gjort. Så för kundens skull så presenterar man de alternativ som finns, råder kunden, och sedan får kunden göra som han vill.
 
Vi pratar icke om några stora livsavgörande pengar, utan det är väl egentligen bara principen som retas oss falanger, att där sitter det tjänstemän som helt öppet är med i ligor känns det som, och styr över en hel hamn i Thailand... Helt otroligt... Men igen.. mitt råd, spela med.. och spela samma spel. därför vill jag att ni PM;ar eller mailar.. som jag skrev ovan... så löser vi det så att det blir jämvikt nere i Bangkoks hamn.
 
Tullavgifter varierar väldigt mycket, precis som hemma. De ligger mellan 2% - 7% beroende på godsslag. Till detta så kommer det en tullmoms, som i Thailand är 7%. Hur man räknar ut tullen baserat då på värdet på godset, tullavgiften och tullmomsen, man gör då som följer:
 
Man har en sak som tullen i Thailand vill att vi betalar tull och moms på. Vi har bevisat värdet på denna sak till SEK: 10.000:-. Ekvationen startar med att man får ta reda på vilken kurs som Tullverket i Thailand använder sig av. I detta teoretiska fall så kör de med 4.55 (bussigt nog). Sedan vilken procentsatsen tullavgiften är på, och den råkar vara 3%. Så det hela ser ut som följer.
 
SEK: 10.000:- x 4.55 = 45.500 baht x 3%           = 1.365 baht
45.500+1.365 = 46.865 baht x 7% tullmoms       = 3.281 baht
Totalt att betala till Tullverket Thailand               = 4.646 baht
 
Så ni förstår att det är viktigt att man tar det på fullt allvar redan hemma i Sverige när man letar efter "bevismaterial" för att kunna visa på värdet på vissa av de dyrare sakerna.
 
Godset är nu betalt av Er, och nu skall godset köras hem till Er i Thailand. Ni har naturligtvis 2 val här. Antingen, så har ni gjort upp med att ni hämtar godset själva, om det nu är styckegods ni skeppat. Och då är det ju inga problem kvar. Det är ju bara att hämta godset. Även om det är ett heldagars hillvitte att hämta sitt gods i hamnen i Bangkok. De allra flesta brukar låta mig köra hem godset förstås till sitt hem.
 
Men för containerns, så kör alltså vi hem containern till Er. Notera att det är lite annorlunda i Thailand gentemot de flesta andra länder i världen. Här i Thailand, så är det upp till Er som mottagare att lossa bilen med styckegodset eller lossa godset ur containern när containern står kvar på bilen.
 
Tänk också på att ni inte har hela dagen på Er att lossa. När ni gått över den s.k. "fria tiden", så debiteras s.k. "väntetid" på bilen. Denna tid varierar, så det får man ta ifrån fall till fall. Men ta det på fullt allvar. Har ni bestämt att bilen skall komma på onsdag. Så se till att köpa hem Som Tam i mängder 1 flak öl samt kanske en flarra Regency och samla ihop lite thai,så hjälper de Er gärna att lossa snabbt och elegant.
 
Så med detta så skall det vara klart, och ni kommer att ha Ert bohag lyckligt och väl innanför dörrarna i Tjotaheiti nånstans i Thailand, och ni kan leva lyckliga resten av livet.
 
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:16
Kapitel 5
 
Packlistan är ofta en sak som förbises av människor. Jag menar dock på att den kan vara en av de viktigaste sakerna på hela transporten. Utifrån din packlista så bedöms du som människa. Och om Tullen t.ex. ser en handskriven ful jäkla packlista, så surnar de bara till och begär undersökning av godset, och är de riktigt sura, så lyfter de ur allt godset i förpackningarna, och kostnaderna för att återställa det faller på kunden, icke på tullverket som instutition. Därför att det viktigt att man sköter det snyggt och fint, och med lagom "böjd rygg" gentemot t.ex. Thailands tullverk.
 
Dock skall man veta, att man behöver inte skriva så förbaskat detaljerat så det blir löjligt, utan man tar och kallar t.ex. knivar gafflar skedar plus kärl i köket för "kitchenware". Saker ifrån sovrummet kallar du för gemensamt namn "bedroomware", Verktyg icke elektriska kallar man för "tools".
 
Men sedan så gäller det allting som är elektriskt, och där är det viktigt att du skriver upp dessa detaljerat, du skriver då t.ex.:'
1 pcs drillingmachine Bosch modell; Azh-1252 year: 2002.   est.value 1.150 baht
1 pcs colour-TV Panasonic modell OO0W-1215 year 2004  est. value    800 baht
 
Men du räknar alltså inte antalet knivar.gafflar, skedar och tallrikar. När det gäller möbler så skriver du t.ex.
1 pcs table in wood est.value 1.500 baht
och så här håller det på.
 
Frågor på detta, bara emaila mig på chaiyaphum@glegolo.com
 
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:17
Kapitel 6
 
Försäkring av godset är en fråga som för många människor är en sak som svävar i stor ovisshet!! Och jag kan förstå det. Försäkringsbolag liksom alla instutitioner, brukar hölja in sin verksamhet i något slags dunkel, som är svårt att penetrera för människor med en normal energi. Man orkar bara "en viss del" kämpa, läsa och lura ut hur saker och ting fungerar.
 
Vad det gäller försäkring, så fungerar det ungefär som så här. När man skeppar gods via fartyg, så finns där naturligtvis en försäkring som alla rederier har. Man säger till sina kunder att de har en försäkring och hoppas att frågorna stoppar där. Jag skall förklara det jag vet om denna försäkring som rederierna har.
 
Man försäkrar per automatik godset ungefär som en företagsförsäkring. Kan kunden via påskrivna fraktsedlar och helst fotograferat gods "bevisa!" uppkomsten av en skada, och att skadan icke är deras egna fel, då kan man kanske ha tur att rederiet behandlar claimen, och ger sig till slut efter något års tjatande i skriven form både brev som fax som email.
 
Kallduschen som kommer då brukar nästan vara värre än att få ett avslag faktiskt. Ofta på vanligt gods typ personliga effekter, så kan man få ersättning med några svenska kronor per kilo, och det blir nästan löjligt de belopp som man pratar om.
 
Jag själv brukar därför förorda att man tar en försäkring genom mig själv. Jag, som ombud för ett försäkringsbolag, ordnar med en sjöförsäkring för godset, där åtminstone försäkringsbolaget är vant att hantera skador och bedöma skador, och inte är för himla negativa i alla lägen. Jag har ganska god erfarenhet av dessa situationer, och som sagt var, brukar förorda en försäkring, och där är försäkringspremien 2,275% av det värde som ni själva väljer att uppge för mig!!!
 
Rent praktiskt, så duger denna s.k. A-försäkring faktiskt ÄVEN om man har packat godset självt, vilket icke var fallet fram tills för några år sedan. När godset kommer hem till Er,t.ex. till Ert hem i Thailand, så öppnar man godset och kollar om där är skador. Finner man att godset är skadat, så låter man det hela vara, och pillar inte med det mera. Man ringer till företaget i Thailand som representerar försäkringsbolaget i Thailand. Man väntar tills försäkringsagenten kommer på besök, och tittar på godset, och sedan "godkänner" skadan.
 
Ofta så brukar försäkringsbolaget t.om godkänna skadan per telefon eller per fotografi om det är för himla långt att resa för att kolla. Och kanske för kostsamt att kolla. En sak som jag vill framhålla för Er alla, och som är det absolut viktigaste är något som i stort sett ingen någonsin kommer att påtala för Er och det är det följande.
 
Med en tagen försäkring tagen genom t.ex. mig, så är man försäkrad för en sådan sak som "General Average". Och det är alltså i korthet en lag som säger att alla "shippers" på ett fartyg, alltså ALLA som har gods lastat på fartyget står ansvarigt PRO RATA för den förlust som rederiet kommer att få p.gr.a. om fartyget förliser.
 
Man skulle alltså i princip kunna bli skyldig miljoners miljoner om man skeppar ett par pallar och fartyget förliser.. Jag skall dock säga att sedan jag började jobba med shipping och transporter 1967, så har jag icke hört talats om ett endaste fall där denna lag har satts i "spel" gentemot avlastarna. Men jag har läst om det ifrån äldre tider, då det var en realitet och verklighet som ALLA levde med och under.
 
Frågor?? Skriv gärna, så skall jag efter bästa förstånd försöka att svara..
 
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:18
Kapitel 7
 
Nu när allting är avklarat hemma i Scandinavien med Er transport, och ni inte kan göra mer än att luta Er tillbaka och avvakta tills godset ankommer Thailand. Kanske bläddra i lite tidskrifer och bara vänta och vänta och vänta tills ni själva skall åka ner till Thailand.
 
DÅ har jag ytterligare en liten förströelse för Er, om ni nu vill göra detta. Jo klicka på nedan länk som jag klistrat in, Där kan ni se med maximalt 1 timmes förskjutning exakt position på fartyget som bär Ert gods ner till Thailand.
 
http://www.marinetra...se/default.aspx
 
Klicka och lek med denna sidan, lite tid spiller ni säkert, och tycker nog det är ganska kul för den delen också.
 
Lycka till.
 
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:19
Kapitel 8
 
Satt och funderade över det här med att flytta till Thailand, och visst är det rent fantastiskt hur många av oss det är som går i funderingar på att förändra vår framtid.
 
jag tycker i alla fall att det är ett klart hälsotecken, att vi människor trots att vi kanske har blivit lite luggsletna och lite till åren, inte bara sätter oss hemmavid, och bara väntar ut den tid som är tilldelad just oss själva. Vi kanske är allt emellan 50 till 70 år gamla, men ändå så lever vår äventyrsådra, och fortfarande lever den lite "barnsliga" ådra som vi män har, och som vi alltid haft och alltid kommer att ha. Det är nog just den ådran som gör att vi är lite äventyrliga och inte bara nöjer oss med att vänta in slutet.
 
Glädjande är att det är såpass många som funderar på att göra något åt sitt liv. I de flesta fall här då, funderar på att flytta och slå ner sina bopålar just här i Thailand. jag kan ju själv enbart prata ur mitt egna perspektiv, men det som jag själv funnit är enormt, och det är en enorm push för ens egna jag, där man känner sig stolt över att man gjort nåt, att man försökt nåt, och inte bara självdött därhemma.
 
Jag känner att jag fick just det som jag drömt om i hela mitt liv, jag kom till sist fram till den "paradisö" som jag drömt om alltsedan man blev könsmogen hemma i Sverige. Paradisö representerar inte nödvändigtvis just en paradisö, utan den dröm man haft vad det än månde vara.. Jag tror att det helt enkelt är svårt att misslyckas om man bara har rätt inställning.
 
De flesta av oss har en pension, och de flesta av oss har därför ett alternativ vad vi än tar oss för. Träffar vi en madam här i Thailand och flyttar ihop, och det skiter sig..vem har nästintill noll alternativ, ja inte är det vi falanger i alla fall, vi har ju vår "månads-peng" som kommer i en aldrig sinande ström.
 
Så det är bara att försöka igen. att bli av med "tillhörigheter" som ju verkar vara den allra största katastrof som vi falanger kan råka ut för i Thailand enligt många, är för min egna del fullständigt skitsamma. Klart man inte letar efter en katastrof, men om det händer, ta ditt pick och pack, lämna det materiella bakom dig, och börja om igen.
 
Du kan enkelt hitta ett nytt boende, lägenheter kostar ute på landet runt 2.500 - 3.500 baht per månad, och kanske runt 10-12.000 baht nere i Pattaya t.ex. Men de finns där alltid till hands i alla fall. Så med detta sagt, vi behöver aldrig vara rädda och skrajsna, VI klarar oss alltid vilka blåsningar vi än åker på.
 
Nä nu är det dags för en motionsrunda på hojjen, ha det gött...
 
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:20
Kapitel 9
 
Lite återgång till ämnet då, istället för mina små funderingar. Vi har ju tidigare talat om det här med lagar och regler och hur dessa efterlevs (inte) i Thailand. och nu tänker jag då på regeln som säger att:
 
a - Thailändsk medborgare med ett thaipass som varit borta minst 1 år
b - Falang som tar in sina personliga effekter (secondhand) under de första 6
     månaderna av sitt första 1.åriga uppehållstillstånd här i Thailand, även folk
     med en workpermit faller in under denna kategorin...
 
Dessa två tar in det utan pålagor, alltså tull och skatt (VAT). Nu fick jag höra ifrån Bangkok och införtullningsbolagen att Thailand inte med definitivt bestämdhet behöver böja sig för denna lag och regel som t.om. står nämnd i deras Tullverks document.
 
Jag har de sista månaderna märkt en tendens, och den tendensen fick jag bekräftat nu häromdagen då, när återigen en skeppning som införtullades belades med dessa små avgifter och moms, som mer verkar vara mutor i form av offentliga avgifter.
 
Jag tolkar därför från och med nu förfarandet härnere som att en viss nivå penga-mässigt kräves in här, även om man har tillstånd i form av thaipass eller 1:årigt uppehållstillstånd enligt ovan.
 
Och en annan nivå om man har ingenting av det, nivån blir då bara lite högre. Fortfarande så är lockbetet att man skall slippa att själv åka och härja med dokument nere i Bangkok, och helt sonika bara mailar in kopia av passet, packlistan samt om man går in på thaipass, man också scannar in kopia av Tabien Baan.
 
Så med detta vill jag ha sagt, att ingen kommer in gratis här i Thailand även om man uppfyller alla kraven. De kräver in sina pengar, och det ända vi kan göra är att hålla nere kostnaderna så mycket det går. Jag får deala och wheela med detta några gånger för varje transport, sedan brukar alla vara så nöjda som man kan bli..
jag ville i alla fall nämna det, så ni alla vet.
 
 legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juni 19, 2013, 07:21
Kapitel 10
 
Jag funderade lite grand på det här med fraktvolymer och mått överhuvudtaget på godset som man skeppar iväg. Det är ju alltid bra om man försöker att mäta godset hemma själv, innan man kör ner det till terminalen i utförsel-hamnen.
 
Grundregeln är alltså som vi kanske redan sagt att man letar upp de punkter på godset som representerar följande;
 
- Den längsta längden (L)
- Den bredaste bredden  (B)
- Den högsta höjden   (H)
 
M3, eller som det heter i dagligt tal kubikmeter mätes alltså genom den ekvationen LxBxH. Till skillnad ifrån andra transportsätt som bil och flyg, så har fartygs-transporterna kvar sitt sedan länge system för hur man beräknar fraktvolymen. Vi gör inte som biltrafiken och som flygtrafiken gör, alltså konstrar med ekvationer som ingen mänsklig varelse utanför själva branschen förstår. Det systemet i sig är utformat efter att enbart gynna en part i sammanhanget, och det är inte kunden...
 
På sjösidan så är 1.000 kilo (1 ton) detsamma som 1 m3, och inga andra konstigheter... Så det kräves alltså 1.001 kilo för att det skall anses vara mer än 1 m3, ok?
 
För att ytterligare förtydliga: 12 kollin bly  18 ton 9,5 m3, Här är det så välkänt bland shippingkretsar att vissa godsslag är tyngre än det mäter (skrymmer), så då är fraktnivån bra mycket högre än fraktraten vad det gäller m3 på samma fartygsrutt...
 
Personliga effekter i snitt, och detta är nu lite personligt, men i snitt vågar jag säga med stor tilltro att det mäter 10 ggr mer volymmässigt än viktmässigt, menandes då att 150 kilo är detsamma som 1,5 m3..
 
Detta är lite grand hur det fungerar..
 
 legolas
Titel: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet augusti 11, 2013, 16:29
Lyfter tråden igen, det skadar inte att den blir lite synlig ett tag nu..

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: Rolf skrivet augusti 12, 2013, 04:45
Nu klampar jag in i tråden. Bara ett tips på hur jag gjorde när Lego skickade vårat gods. Som han för övrigt skötte som en hel karl  :ok:


[bifogad fil raderad av administratör]
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet december 15, 2013, 16:21
Jag har ju noterat att det förekommer från tid till annan att man ibland hör sig för om det finns
andra som är villiga att "dela" container med varandra.
 
Rent praktiskt så kan man säkert överkomma de problem som uppkommer. Ex. A bor i Uppsala
och B bor i Lidköping. Har man då en container man tänker dela på, så blir det ju en hel del
kostnader i att flytta godset ifrån hemmet till containern för den ena av de två parterna. Och bara den
grejen kan ju göra hela operationen ganska olönsam... Lägger man sedan till att man bor kanske på
helt olika orter i Thailand, så blir kostnaderna än större.
 
Teoretiskt, så kan man överkomma problemen med tullen genom att en av parterna "äger" hela innehållet
i containern och står också i fraktdokumenten som ägare till godset. Man tar då också risken att man "ansvarar"
för precis allting, och om tullen öppnar containern och finner en del otillåtna saker därinne, så hjälper det
föga att komma och lipa över detta i efterhand. Man står där med ansvaret, HELA ansvaret.
 
Jag brukar därför i stort sett alltid avråda ifrån dessa situationer där folk vill få transporten billigare genom att
dela på kostnaderna. Men med tanke då på extrakostnader som uppkommer och sedan att man ju kan skicka sitt
"egna" gods som styckegods och enbart betala för den volym som man själv har, alltså per m3, så är nog förtjänsten
med delning en stor chimär och kan lätt sluta i en katastrof.
 
En liten tanke ifrån mig bara.
 
legolas
Titel: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet januari 13, 2014, 18:20
Vill på detta sätt tacka alla Er kunder för ett jättebra år! Det har varit många som har flyttat
och det har varit många som har tagit med sig sitt bohag ner till sitt nya liv här i Thailand.

jag önskar Er alla en god fortsättning
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet mars 31, 2014, 11:09
Det är kul att notera att trenden att flytta ner till Thailand bara fortsätter. Kul för de som flyttar ner till sitt "paradis" och
kul för mig, som får förmånen att kunna "hjälpa till" med transporten..

legolas
Titel: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet maj 15, 2014, 04:20
Det har nu "öppnats" en möjlighet för mig att kunna ta containers direkt till Songkhla för de kunder som vill
skeppa gods söderut i Thailand. Bara som ett exempel. Avståndet Bangkok-Krabi = 810 km och avståndet
Songkhla-Krabi = 310 km.

Så behandlingen av godset blir snabbare, och det blir också billigare fortsättningsvis.

Legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: Awu skrivet maj 15, 2014, 14:53
Det har nu "öppnats" en möjlighet för mig att kunna ta containers direkt till Songkhla för de kunder som vill
skeppa gods söderut i Thailand. Bara som ett exempel. Avståndet Bangkok-Krabi = 810 km och avståndet
Songkhla-Krabi = 310 km.

Så behandlingen av godset blir snabbare, och det blir också billigare fortsättningsvis.

Legolas

Hur är reglerna för att slippa skatta i Thailand?
Har läst nånstans om att man även som falang kan få med sig flyttgods utan att skatta.
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet maj 15, 2014, 15:27
Hur är reglerna för att slippa skatta i Thailand?
Har läst nånstans om att man även som falang kan få med sig flyttgods utan att skatta.

Det finns 2st olika verkligheter i Thailand. Dels den som står i lagen och reglerna, och dels den som de olika människorna, tjänstemännen och institutionerna tillämpar.

Regeln i grova drag för att slippa betala tull och skatt på dina flyttsaker (personliga effekter) är att man skall göra sin import under de första sex månaderna av sitt första uppehållstillstånd. Det tillkommer sedan en masa regler hit och dit vilket jag inte går in på här.

men verkligheten är inte exakt så på det sättet. Tjänstemännen på Tullverket i Thailand jobbar som alla statliga verk i Thailand för att skaffa sig "teamoney" alltså extrainkomster. och man gör kalkylerade belopp som skall betalas beroende lite grand på hur mycket man har med sig som INTE egentligen räknas som personliga effekter...

Man brukar "åka på" runt 5-7.000 baht om man plockar med sig 2-3 pallar typ 3-4 m3 gods, mer är det inte.... Har man en hel container så talar vi om andra lite högre belopp men som sagt, det beror på innehållet i packlistan.

jag läser själv ute på internet om folk som har hört hit och dit att den och den fick in sitt gods helt fritt in i Thailand. men i verkligheten så har jag personligen inte stött på en endaste nu levande människa som fått in sina personliga effekter utan att betala för det....

Det förekommer skrönor i denna bransch, mycket beroende på att allmänheten bara inte känner till branschen speciellt mycket.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet juli 28, 2014, 17:10
Återknyter till det faktum att det finns ett nytt styre i Thailand sedan en tid tillbaka. Vad det innebär för övrigt vet jag inte, men det som kan sägas, är att det faktiskt har blivit något positivt utav detta vad det gäller både införtullning av flyttsaker till Thailand, och ävenledes utförtullning av gods ur Thailand.

Förut så häftade tulltjänstemännen allt flyttgods med avgifter oavsett vad regelverket sade, det kallades av vissa för "Tea-money". Nu idag så sitter det militärer och övervakar tulltjänstemännen, och de gör sitt bästa för att stoppa den värsta korruptionen.

Detta innebär då förhoppningsvis att vi är i ett fullständigt annorlunda läge, och våra flyttsaker, som vi tar med oss till Thailand, behandlas i enlighet med lagen och ingenting annat. Och det är en stor lättnad för de som vill ta med sig sitt bohag till Thailand rent ekonomiskt...
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet december 27, 2014, 16:14
En god jul och ett gott nytt år 2015 tillägnas kunderna!!

MVH
legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: legolas skrivet februari 02, 2015, 04:35
En sak som jag länge viljat varna Er eventuella framtida kunder för, och det är varusmuggling. Jag vet inte hur medvetna ni är i denna sak.Men som erfaren sedan över 40 år i detta yrke, så vet jag vis av erfarenhet hur hårt ni som slutkunder kommer att bli tacklade av Tullverket i det land där ni smugglar in Ert gods (Thailand).

Det spelar ingen roll, om ni bara bokar godset med någon "kuf" som vill spela speditör, och tro att han kan ta hela ansvaret. Det får han, eller kan han inte alls göra, utan tullverket kommer obarmhärtigt att gå efter slutkunden, alltså han som äger godset..... Naturligtvis åker smugglaren dit också....

Smugglaren kommer att åka i fängelse utan att "passera gå", och bli svartlistad under hela sin livstid, medans kunden som äger godset, kommer att bli åtalad och bötes-lagd så till den milda grad, så det kommer att påverka hans liv framåt sägs det!!

Så om det finns nu sedan nåt dryg år tillbaka nya "chanser" att kunna få iväg Era kartonger eller små lådor billigt, så tänk på konsekvenserna...."Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det heller INTE SANT"!!

Gods lägges i container och gömmes bland övrigt gods, och sedan deklareras det inte. Smugglaren/transportören säger att han har ett upplägg, men det har han inte alls, inte ett upplägg som skyddar dig som mottagare i alla fall... Ty olaglig är olagligt, och ansvaret faller alltid på ALLA inblandade parter ovetande eller ej spelar ingen roll....

Inget gods kan importeras tullfritt in i Thailand utan att man uppfyller de kraven som finns i den thailändska lagen, och de aktörer, typ speditörer och transportörer som vill stanna i branschen, eller har stannat i branschen under en lång tid, dessa följer också lagen....

Nya företeelser som "poppar upp", skall man passa sig för... visst ni kan tjäna kanske 1-2.000:-, men riskerar kanske 50.000;. plus utvisning!!!

Använd rutinerade och erfarna shippingmänniskor för Er egna skull..... Bara för att man har ett facebook.konto så gör det en inte till salongsfäig och trovärdig!!

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker - En guide hur det går till
Skrivet av: Frank skrivet februari 02, 2015, 21:46
Finns många sätt att transportera gods till Thailand med godkända stora aktörer som fraktar gods över hela världen. Min son jobbar sedan många år som speditör för ett stort företag och han poängterade det viktiga att deklarera innehållet rätt. Sen vet jag att Legolas har en utmärkt service och erfarenhet av att lösa transporter till Thailand till ett rimligt pris och stor säkerhet! Finns många nöjda kunder som anlitat hans tjänster! (")
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet april 27, 2015, 17:02
Har nu en informations-sida även inne på facebook för transporterna till Thailand sjöledes,

https://www.facebook.com/gtgthailand.gtgthailand

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet september 30, 2015, 10:43
För information. Godset skeppat per m/s "M. Eindhoven" ankommer Laem Chabang den 1 oktober helt enligt schedule.
Räknar med att kunna leverera godset runt den 5 oktober 2015.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet november 22, 2015, 03:44
Containern kontra pallen

Jag har ju som flera av Er läsare känner till arbetat med sjötransporter i hela mitt liv. Och i mitt arbete liksom i de flesta andras arbete så finns det svar, men till övervägande delen frågor. Just i mitt fall så kommer jag osökt att tänka på en av de stora paradoxerna i vårt moderna samhälle, nämligen att lastpallen är europeisk, med europeiska mått. Medans containern är amerikansk med amerikanska mått.

Och aldrig lär väl de två mötas. En container kan inte lastas på ett optimalt sätt med EUR-pallar eller som det hette förr SJ-pallar. Våra gamla sjöpallar som vi kallade dom skrotades ju slutet 1970:talet, i alla fall tillverkningen av dom, till förmån för utvecklingen, till det nya moderna samhället. Så EU-pallar har sitt metric-mått medans containern har sina mått baserade på de amerikanska enheterna fot och inches.

Men man jobbar på besatt för att lösa problemet, och containern är idag inte längre reducerad ned till endast 2 st olika längder alltså 6 m och 12 m långa, utan det finns mängder av varianter av olika containers. Vi kallar de gamla vanliga för standard-container, sedan kom det något som kallas för High-cube, vilka alltså är extra höga. Det har också utvecklats en 3:e typ som då är en 45 fots container, alltså längre än 40 fotaren.

Inom dessa 3 standard-containers, så finns det varianter i det oändliga känns det som, olika märken på containers har olika höjd och olika bredd, vi talar du naturligtvis om centimeter-skillnader. Men man gör allt för att anpassa containern till pallen och till godset som avlastarna (exportörerna) erbjuder.

Så hur man än vrider och lastar, så får man alltid golvyta över. Hur man än vänder och vrider på pallarna. Så man lastar hellre containers i bulk (lösgods). För att fylla containern på ett optimalt sätt. Pallar i containers är en matematiskt olöslig gåta, fullt i nivå med den klassiska om "Königsbergs broar".

Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår annars så super-rationalisade, och internationaliserade värld. Två stycken rationella lastsystem utvecklas i det närmaste samtidigt, i var sin ända av världen. Och de borde rimligen kunna komplettera varandra. Eller vara som hand i handske. Eller åtminstone som pall i container. Och så gör skillnaden mellan metriskt och tum-system, att "aldrig mötas de två"........

Så det är ju lätt att klan dra än den ene och än den andra parten, men faktum är i alla fall att när vi i Europa bestämde oss för att standardisera pallarna, och antog måtten 1,2 m x 0,8 m (längden/bredden), så skulle man ju med gott mod kunna anta att dessa människor kanske skulle göra en lite mänsklig åtgärd, och kolla runt omkring sig, INNAN man bestämde sig för vilka mått som pallen skulle ha!

Men icke man utgick istället ifrån bilflaket och tågvagnarnas mått för att bestämma sig för ett standardmått, och man glömde fullständigt bort den enskilt största transportören av pallar som fanns då, nämligen fartygen och containern. Tiden går och man fortsätter att producera containers i storlek 20 fot och 40 fot, och tiden löper på i Europa, och man producerar dagligen miljoner nya EU-pallar.

Men lite historia kan kanske vara kul att få sig till livs, vad det gäller containern och containerfartyg. I alla fall, de första containerfartygen var ombyggda tankfartyg, som efter andra världskriget fanns i överskott. Det första containerfartyget var något som hette Ideal-X, en ombyggd T2-tanker.

Under sin första resa i april 1956 mellan Newark, New Jersey och Houston, Texas, så hade hon en last med sig, bestående av 58 containrar om 35 fot vardera. Detta var innan containrarna standardiserades, vilket skedde först 1961. Numera byggs containerfartyg till den funktionen från grunden. Bortsett från visss supertankers, så är dagens containerfartyg några av de absolut största fartyg som seglar till havs.

Container-fartyg är konstruerade på sätt, att så lite utrymme så möjligt går till spillo. Dess kapacitet mäts i TEU (Twenty-feet Equivalent Unit), detta är antalet 20-fots containrar fartyget kan lasta. Majoriteten av dagens containrar är dock 40-fots, så kallade FEU´s (Forty-feet Equivalent Unit).

När fartygen överskrider en viss storlek så har de vanligtvis inte egen utrustning för lastning och lossning, utan använder hamnens kranar, mindre fartyg med en kapacitet upp till 2900 TEU:s, är dock ofta utrustade med egna kranar. 2900 TEU är då lika med t.ex. 145 st 20´containers, eller 72 st 40´containers.

Idag transporterar containerfartyg majoriteten av världens samlade produktion av så kallad torrlast. Last i form av järnmalm, kol och spannmål transporteras vanligtvis av bulkfartyg.

Det finns flera olika typer av containerfartyg, dels stora som t,ex, Maersk-fartygen som ju idag är enorma, som trafikerar de stora rutterna, och dels mindre (under 1000 TEU:s) som går i matartrafik (feederfartyg), från mindre hamnar till större hamnar som till exempel; Hamburg. Bremerhafen, Antwerpen Rotterdam eller Amsterdam.

Men problemet med pallarna kontra containerfartygen och containrarna verkar olösligt. Fartygen fanns på plats långt innan den nya pallen, så i mitt tycke så är det vi i Europa som varit stendumma och konservativa, lika konservativa och inkrökta som vi anklagar amerikanarna för att vara i många andra fall...

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet december 01, 2015, 09:19
Har nöjet att informera om att för de kunder som bor i södra delen av Thailand typ Krabi, Phuket, och kanske Nakhon Si Thammarat,, eller kanske ännu mer söderut, så slipper man numera att forsla sitt FCL-gods till Bangkok.

Hamnen i Songkhla har öppnat för containerfartyg, och de flesta rederierna anlöper numera den hamnen.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: Jorgen skrivet december 01, 2015, 11:50
Landar min låda i Songklha då? (") (") (")
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet december 01, 2015, 12:01
Landar min låda i Songklha då? (") (") (")

Nej Jörgen, din låda som ju är LCL i dagligt tal (less containerload) kommer fortsättningsvis till Bangkok.

Det var FCL, alltså full containerload, alltså hela containerlaster, som landar i Songkhla.

Så skeppa nästa gång en container, så kommer den att landa i Songkhla.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet december 05, 2015, 03:15

För Er som bokat last med nedan fartyg notera att godset;

"HYUNDAI TOGETHER" ETA Bangkok 22 december 2015
APL  TEMASEK är försenad och beräknas nu ankomma Bangkok 25-29 december 2015
samt
"MANHATTAN BRIDGE" 01E ETA Bangkok 5-7 january 2016...

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet januari 03, 2016, 11:10
Bokad last skeppad per följande fartyg m/s "OOCL Charisma" beräknas ankomma Bangkok den 16 januari 2016.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet januari 10, 2016, 15:47
Bokad last skeppad per följande fartyg m/s "OOCL Charisma" beräknas ankomma Bangkok den 16 januari 2016.

legolas

Ny datum, lite försenad.... Godset beräknas ankomma den 18 januari 2016 nu istället!!

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet januari 21, 2016, 09:34
FLYTT - TRANSPORTER TILL THAILAND...

Flyttsaker, bohag, removals, personal effects, household goods,
Hör av Er om frågor, eller om ni vill ha hjälp!!

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet januari 29, 2016, 12:43
Va kul, ser din tråd på flera forum. Bl.a. inne på Mai Pen Rai också. Så legolas eller uncen... som jag skrev tidigare så kommer jag att spika ihop 2 pallar verkar det som, och det kommer att gå undan nu.

Var nere i Thailand på en 10 dagars snabb-tur, och det räcker för min del. Jag lägger inte en endaste dag till i Sverige med den jävla inställningen som finns där. Fan dom ger ju bort precis allting till en massa människor som inte bidragit med ett skit, varken i Sverige eller någon annanstans. Nej tack nu sticker jag med mitt pick och pack.

Jag såg fotona på dina olika pall-lösningar och det såg grandiost bra ut, Jag hör av mig snart med datum för upphämtning hemma i Norråker. Jag PM;ar dig mer detaljer som du ju efterfrågade senast.
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: PadthaiFalang skrivet februari 01, 2016, 02:48
Kommer också snart att köra ner ett par pallar eller kanske en 20´fotare till Thailand...
Berätta gärna efterhand hur det avlöper för dig...
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet februari 01, 2016, 02:52
Tack, har beställt hämtning av legolas nästa vecka onsdag hos mig i Norråker. Packlistan skriven och allt är klafrt nuj väntar bara på hämtningen. Jag åker sedan ner för gott i början av mars, så jag finns på plats när pallarna ankommer Thailand.
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet februari 01, 2016, 03:31
glömde nämna det, jag packar mina saker i kartonger och sedan i en sådan här pall (2 st) med pallkragar....
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet februari 01, 2016, 03:34
Lugn bara, allt ser jättebra ut... Och allt under kontroll...

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet februari 03, 2016, 12:33
Allt gick bra, tack för dt. Dom hämtade i morse. Det blev till slut 3 pallar 4,3 m3
Jag har mailat alla mina adressdetaljer som du ville ha till dig redan.
Igen tack, det har funkat kanonbra,
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet februari 12, 2016, 03:00
Sitter och tittar på fraktdokumentet som legolas mailade mig igår. Blir lite nostalgisk faktiskt, man tittar ju faktiskt på sin framtid ju. Allting gick bra med planeringen och hämtningen, så nu skall jag följa länken ute på internet, alltså den länk som talar om var fartyget med mitt gds befinner sig. Blir kul avkoppling.

Om runt 40-43 dar nånting är det sagt kommer godset fram, och då skall tullagenten i Bangkok införtulla mina saker, och sedan skall legolas fortsätta sitt uppdrag och köra hem godset till mig.... Men allt verkar jättebra, och det är skönt att vara i händerna på ett riktigt proffs som kan detta från grundn.
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet februari 13, 2016, 13:30
TRANSPORTER // FLYTT TILL THAILAND...
PERSONLIGA EFFEKTER

Flyttsaker, bohag, removals, household goods,
Maila mig på; gtgfraktisrael@hotmail.com
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: PadthaiFalang skrivet februari 16, 2016, 02:45
Tack för en bra tråd, skall väl också skeppa ner gods nu snart och avsluta eländet hemma i Sverige. Tycker inte jag vill slösa bort mer av mitt liv därhemma. Har nu bott en bra tid i Thailand på halvtid, men finner det mer och mer INTE roligt att åka hem igen.
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet februari 16, 2016, 03:22
Kan inte annat än hålla med dig. har dock inte lyxen av att ha bott här tidigare, men snabbt och kvickt är heller inte alltid fel... Även om kvinnorna kanske inte håller med oss där.... ;D ;D ;D ;D
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet februari 26, 2016, 09:59
Nu lyckades jag hitta mitt fartyg ute i vida världen. Legolas har ju försett mig med en länk, där jag kan följa fartyget fram till Singapore, och här är den för Er som finner det kul.... Ni skall fylla i fartygsnamnet; "Manhattan Bridge" och sedan klicka på sökgrejen... Idag är vi mitt i Suez-kanalen...

http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:3636553/tracktype:7

Om allt OK så skall fartyget ankomma Singapore runt 7 mars....
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: PadthaiFalang skrivet februari 28, 2016, 02:11
Hejsan legolas,

jag sänder PM till dig, kommer också att skicka lite pallar till Thailand. Du får detaljer av mig snart, tack för en jättebra tråd... Känner mig trygg med dig!!
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: PadthaiFalang skrivet mars 01, 2016, 12:37
Japp då vart det klart då! 2 pallar 2.880 m3 blev det till slut. Avhämtning hemma hos mig den 15 mars 2016.. Mitt gods kommer att ankomma Bangkok cirka den 28 april 2016.
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: krisiisaan skrivet mars 17, 2016, 10:55
Kul att läsa "PadthaiFalang" att du också valde legolas liksom så många andra, allt bra här och grejorna är redan på plats, rekordsnabbt dessutom...

Tänkte avsluta mitt berättande om min transport, med att rapportera om att allting nu är klart, det gick snabbare än väntat, och jag har redan fått min leverans. Allt sköttes till belåtenhet, och jag är evigt tacksam att man tog denna transport genom legolas.
 
Jag fick som avtalat betala för införtullningen, och en mindre summa för de saker som tullen INTE klassade som personliga effekter, men inget att lipa ihjäl sig för.
 
Men allting gick bra, och ett stort tack till legolas, som skötte detta helt klanderfritt.... Har kontakt med ett flertal människor som skeppat via legolas, och det gjorde att jag utan problem kunde bestämma mig att köra med honom.
 
Har rapporterat färdigt och är nöjd.... Nu börjar mitt nya liv i Thailand och i Khorat-provinsen. .... Vi hörs, skall försöka att bli lite mer aktiv och skriv mer här också, trevliga medlemmar....
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: PadthaiFalang skrivet mars 24, 2016, 09:00
Låter bra, mitt gods är nu ute på sjön, och jag kan följa fartyget via dessa länkar som finns. Runt slutet april skall det ankomma Bangkok, så jag har 1 månads väntan framför mig,

Jag hör av mig igen...
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet juni 22, 2017, 02:30
Har en informations-sida även inne på facebook för transporterna till Thailand sjöledes,

https://www.facebook.com/gtgthailand.gtgthailand

legolas

(http://godswillmarine-ftj-services.com/wp-content/uploads/2016/08/Container-ship-sea-clouds_1920x1080-1.jpg)
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet maj 20, 2018, 14:12
Kapitel 1

Hejsan!!

Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand. Detta gäller ju naturligtvis andra länder också, så även om ni skulle ha en förfrågan till Australien eller vart ni vill, bara hör av Er till mig på almergren@hotmail.com 

Jag hoppas att jag som varande "shipping-kille", fortfarande aktiv, och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods.

Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd.

Första tanken är ju då; - "Vad skall man ta med sig vid flytten" är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. "affektionsvärdet" att ställa krav på Er.

Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp och som man trivs alldeles utmärkt i och fortfarande är fräscha så de är värda transporten, så kanske man skall betänka att nyanskaffa möbler i Thailand kan bli ganska "billigt". Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid "till" saker och ting som man inte tänkte på.

Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att "fylla" mitt teoretiska hem nere i Thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet.

PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg.

Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden).

Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 2 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ägodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m.
Maila mig gärna på; almergren@hotmail.com 

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet juni 20, 2018, 02:16
Kapitel 2
 
När vi har bestämt oss för vad vi vill göra, så är det dags att fundera på packning av godset, och här finns olika vägar att gå. Men en sak som ALLTID fungerar bäst det är att gå till en kontorshandel och köpa in en rulle bubbelplast med ett gäng tejprullar av den breda sorten ni vet. Rullen med bubbelplast kostar faktiskt en liten slant, kanske runt 6-800:-, men det är en väl värd investering skall ni veta...
 
För de kunder som väljer bort en container som alternativ och skeppar sitt gods som styckegods, har i flera fall valt att "bygga" lådor med hjälp av att snickra runt pallen eller att använda s.k. pallkragar. Det brukar ge ett alldeles charmant skydd emot både skador som repor på godset. och dessutom så hålls ju "klåfingriga" typer borta.
 
Under tiden som ni packar era saker, så skall ni föra "lista" över era tillhörigheter. det finns lite riktlinjer här som är ovärderliga att följa. Vist kan man fuska till det i latmansland, men varför utmana ödet i form av en förbannad tulltjänsteman borta i Thailandet, det är ju bara idi*tiskt!! Därför, skriv packlistan på engelska. har ni möjlighet med t.ex. en thaifru, så skriv den också på thai, det visar respekt. Lika mycket som långbyxor och skjorta visar respekt på Immigrations-kontoret.
 
Listan skall vara detaljerad, men inte hopplöst detaljerad. jag ger härmed ett par stycken exempel på hur det kan se ut, ni kan säkert göra just "Er" lista ännu snyggare:
 
PACKINGLIST FOR FAMILY NOI ENGLUND
 
1 carton kitchenware
1 carton books
1 carton book
1 carton tools
1 carton bedroomware
3 tables
12 chairs
4 drawers
2 bookshelves
1 colour-TV panasonic 52 " model XYZ-001 secondhand year 2005
1 refrigator Electrolux model UOP-302 secondhand year 2009
4 mirrors
 
Växjö den 27 september 2012
 
...........
Noi Englund
 
Ungefär så här håller ni på. Allt som är elektriskt försöker ni att vara lite mer detaljerade med. De saker som kan tänkas vara "target" för thailändska tulltjänste-männen är ju de med värde på sig. Så försök att ha dokumentation på sakerna om möjligt. "Hitta" gamla fakturor som visar att TV;n verkligen är så gammal som ifrån 2005.. och inte är värd mycket nu för tiden.. Ni har bevisbördan..
 
Maskinskriven packlista, visst jag har hört om folk som berättar om sina handskrivna packlistor, och klarat så sig bra igenom tullen. Visst så kul för Er. Men de som drabbas är de som kommer efter Er, där tulltjänstemannen bara spyr över utländska svårtydda packlistor skrivna för hand. Tänk på att han har ett hellvete bara att tyda ren engelska och maskinskrivet. ordspråket "En lycklig tulltjänsteman är en generös tulltjänsteman", och visst vill vi alla ha den killen på vår sida, eller hur???
 
Så nu är det packat och klart och Er utvalde shippingkille, kanske jag rent av, blir emailad och ni beställer transporten med datum och allt. Det gäller nu att ni verkligen försöker ha en kontakt som ni kan lita på. Det gäller för Er att kolla offerten, så att "allting" finns med där. det finns ju inget trökigare än ekonomiska överraskningar, eller hur?
 
Godset är nu packat in i Er container, och den har plockats upp av containerbilen och körts till hamnen i Göteborg. Nu när fartyget har lämnat hamnen antingen i Göteborg eller Hamburg-Bremerhafen-Rotterdam-Antwerpen.

Detta beroende på vilket rederi Er shipping kille har valt att samarbeta med. Då kommer fartygsagenten att utfärda ett konossement, på engelska ett s.k. "Bill of lading". Det är alltså på ren svenska en "fraktsedel" på sjön. Ni kommer att få uppge:
 
- Fullständigt avsändningsnamn, personnummer och full adress.
- Mottagare med fullt namn, full adress passnummer samt telefonnummer i
  Thailand där man kan nå Er vid ankomsten av godset.
- containernummer
- sealnummer (sigillnummer)
- kolliantal
- vikt
 
En VIKTIG sak i sammanhanget är att ni som har en thaifru, skriver naturligtvis thaifrun som avsändare och mottagare, glöm nu inte vid dubbla pass att skita i att nämna det svenska passets nummer, ta endast med thaipassets nummer.

Vidare så MÅSTE den som står som avsändare fortfarande vara skriven vid tidpunkten när jag utförtullar sagda container ur Sverige. Det sker när jag kör in containern in i hamnen i Göteborg. Man får ICKE exportera gods ut ur Sverige om man inte är skriven i Sverige.

legolas
Titel: SV: Transport av flyttsaker
Skrivet av: legolas skrivet juni 30, 2018, 05:20
Kapitel 11

Jag vill gärna ta upp denna sak nu då, p.gr.a. att några kunder har frågat mig under årens lopp. Och det gäller alltså ”delning” av en container. Javisst detta låter oerhört lockande vid första anblicken. Men låt oss gå in under ”skinnet” på denna företeelse, och se hur det verkligen ser ut.

Jag ger nu ett exempel för Er. Vi har en kund Olsson han bor i Stenungsund (6 mil norr om Göteborg). Han har bohag som han vill flytta till Thailand, och både han och hans gode vän Pettersson från Bollebygd (4 mil öster om Göteborg) har pratat en hel del, därför att de båda faktiskt är i exakt samma omständigheter. De känner båda att de är färdiga med livet i Sverige, och dom vill börja om igen på ny kula nere i Thailand...

De båda har dessutom faktiskt träffat varsin thailändsk vacker dam och gift sig. Så nu planeras det välderliga i de båda ”stugorna”, vilket är bra, planering är aldrig fel. De bestämmer sig för att ställa containern först hos Olsson och sedan när han är klar, så skall containern köras till Pettersson i Bollebygd. Detta skall ju gå som smort då utgår man ifrån...

Jag blir kontaktad av Olsson som förklarar läget, och ber mig om en offert på det hela. När jag hör Olsson prata om transporten, så trivialiserar Olsson det hela ekonomiskt.. ja ofta så måste man agera och tyvärr vara lite ”negative-Bosse”, och komma med dåliga nyheter. Jag frågar då också om vart i Thailand containern skall gå. Ja säger Olsson, min del skall till Khorat, och sedan skall resten till Udon Thani!!
Jag lämnar mina priser till Olsson nån dag senare, och han återkommer  ganska snabbt, och han är chockad märker jag. - "Oj va dyrt det blev", säger han...

Ja säger jag att dela en container och inte bo på samma ställe, och inte ha leverans till samma ställe, blir ju nästan dubbla avgifter i både Sverige som Thailand. Det enda ni tjänar på är ju sjöfrakten då, eftersom ni ju delar på den...

Så en trip till Stenungsund fram och åter är styvt 12 mil, och sedan 1 trip till Bollebygd är ju styvt 8 mil i sträcka. Här dubblerar man ju nästan kostnaden... För att kunna få ned kostnaden lite grand, så skulle en lösning vara att man hyr en lastbil och lastar densamma i t.ex. Bollebygd, kör själv upp till Stenungsund, och där lastar in godset i containern... Det blir ju något billigare än köra containern hit och dit. Lite grand billigare....

MEN sedan sade jag till Olsson, nu har ni ju ett problem i att godset skall ju till 2 helt olika geografiska orter i Thailand. Även här tillkommer ju en extra kostnad, som nästan är dubbelt så stor för själva inlands-frakten. Så, jag tror faktiskt inte ni tjänar någonting alls på att dela en container. Och det finns ytterligare ett stort aber...

Rent tullmässigt, så måste  ni ju bestämma Er för i vems namn som godset skall tas in i Thailand? Låt säga Olssons namn. Containern kommer till Thailand, och tullen kollar packlistan och ser att där finns 5 stycken TV-apparater, 2 diskmaskiner, ja 2 av varje pryl. Tullverket i Thailand kommer då att anse att innehållet i containern INTE är personliga effekter, eftersom det mest ser extremt kommersiellt ut, och verkar vara ämnat för att säljas i Thailand med vinst... Detta p.gr.a antalet samma prylar...

Så då går man noga igenom allt godset, och tullbelägger varorna i containern, och man kommer att få betala fullständigt onödig tull och andra kostnader till tullen.... Så med detta sagt, har man inte en full ”egen” container man vill boka med t.ex. mig, så välj då istället det andra fraktalternativet som kallas styckegods. Där man istället betalar per m3 på den volym man har, det blir billigare. Jag kan inte se något enda fall under mina styvt 40 i denna bransch, där det lönat sig nåt vidare med delning av en container...

Undrar ni, eller vill fråga något, så maila mig gärna på;  almergren@hotmail.com

Handskak