Författare Ämne: Extension of stay - based on retirement  (läst 10466 gånger)

Utloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 10097
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Extension of stay - based on retirement
« skrivet: juni 19, 2013, 10:32 »
Detta uppehållstillstånd är ju det som är i särklass det mest populära bland oss expats. Anledningen är helt enkelt att det är så oerhört enkelt till skillnad emot uppehållstillståndet som ju baseras på Giftmål.

Man skall sedan inte förglömmsa, och då utgår vi ifrån att ni fick Ert uppehållstillstånd, att ni måste åka till immigration var 90.e dag och bekräfta Er adress. Tänk då på det ytterligt viktiga, det är 90 dagar, och 90 dagar är INTE 3 månader, det är vad som sägs, 90 dagar!!!

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 10097
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Extension of stay - based on retirement
« Svar #1 skrivet: december 12, 2013, 12:23 »
Har tagit bort ett antal inlägg som var fullständigt off topic

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 10097
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Extension of stay - based on retirement
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2014, 13:04 »

Det har nu kommit till vår kännedom att man bör i tillägg till de vanliga ansökningshandlingarna, ävenledes ha med sig till Immigration deras formulär TM30 - Som här också bifogas, så nu kan ni downloada detsamma.

Detta formulär är alltså den anmälan som husägaren skall göra där man visar vilka som bor i huset i fråga. Och det skall också underskrivas av husägaren. I mitt egna fall då min fru.....

Men det skall tilläggas att detta är oerhört ovanligt, och jag har bara hört det än så länge ifrån Lopburi samt ifrån Ayutthaya Immigration. Så det kanske bara är en lite fluga på väggen än så länge!!

legolas

[bifogad filer raderas efter ett år]
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 10097
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Extension of stay - based on retirement
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2017, 02:06 »
Detta är kraven för att ansöka om, eller förlänga,
vår ”extension of stay”, alltså vårt uppehållstillstånd

1 – 1 st ansökningsblankett TM7
2 – 1.900 baht, ta med jämna pengar, annars tar dom 100-lappen för Er..
3 – 1 st passfoto 4x6 cm
4 – kopior av ditt pass ifrån följande sidor;
A – foto-sidan,
B – VISAT (Non immigrant ”O”)
C – senaste extension of stay (uppehålls-tillståndet)
D – senast entryt till Thailand
E – departure-cardet
5 -  Bekräftad inkomstuppgift från svenska ambassaden, BKK och/eller   
       bankintyg på tillgångar på thailändsk bank i ditt egna namn...
6 -  adress-bekräftelse, gula husboken, eler ta med frun och hennes blå   
       husbok eller om ni hyr bostad bara, ha en räkning t.ex. elen  i dit egna
       namn,det kan räcka som bekräftelse på adress...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

  • Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • *****
  • Antal inlägg: 10097
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Extension of stay - based on retirement
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2019, 11:18 »
EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT

Vi är nu framme vid den 11 februari 2019, och det är tänkT att immigration i Thailand alltså skall göra det kristallklart för oss utlänningar vilka regler som skall gälla för oss med uppehålls-tillstånd i Thailand, alltså BÅDE för retirement som för Marriage-diton, och datumet när detta skall starta att gälla är ju den 1 mars 2019   

Vi har nu fått fram en i mitt tycke, väldigt pålitlig version från "Senior Immigration officials from Regional 4 district, regarding clarifications of the amendments to Order 138/2557 and the new Order 35/2562, så kunde de alltså bekräfta följande tolkning av de nya reglerna... Detta är den överlägset bästa information och tolkning som vi hittills fått utav Thailand som nation, och vi måste helt enkelt förlita oss på detta till annat säges.

Notera då att de lokala kontoren kan fortsätta som de alltid gjort, alltså att tyda hur fan de orkar och vill. En del av dessa anställda är ju riktigt dumma i huvudet, och då blir ju också de facto deras s.k. tolkningar därefter. Men låt oss börja då hur det är tänkt att fungera för oss med Retirement uppehålls-tillstånd..:

2.22 Retirement extensions.

Funds deposited in a Thai bank.
For the very first application, must prove 800K deposited in a Thai bank for 2 months prior to the date of application, then 3 months after being granted permission.
You can then withdraw up to 400K, but must leave a remaining balance of 400K throughout the year.
For subsequent applications, must prove 800K deposited in a Thai bank for 3 months prior to the date of application, then 3 months after being granted permission.
You can then withdraw up to 400K, but must leave a remaining balance of 400K throughout the year.

Income method.
1). A minimum income of 65K per month deposited in a Thai bank from overseas for the previous 12 month period. Local passbooks or statements may not confirm overseas payments. You can request statements (at your local bank branch) for detailed statements from their HQ, itemising foreign transactions as Bahtnet or Foreign TT deposits. Takes approx 5 days to process. + Bank letter.
 
According to TI, all bank HQ's are already aware of Immigrations requirements for detailed statements showing overseas transfers, which your local branch may not be able to confirm or supply.
 
2). A certified letter of income from your Embassy.
 
Combo method.
Funds and income totalling a minimum of 800,000 per annum.
There is no minimum balance of funds required.
Same seasoning conditions apply as for funds in the bank method. (First application 2 months prior, then 3 months after. Subsequent applications 3 months prior, then 3 months after.)
The important factor for the combo method is that funds deposited and income must not fall below the 800,000 requirement for the year.
 
Funds deposited of 300K + income of 50K per month.
Funds and income total 900K per annum.
After the seasoning period you can withdraw 100K.
Income of 50K x 12 = 600K + 200K funds = 800K.
 
Funds deposited of 500K + Income of 40K per month.
Funds and income total 980K per annum.
After the seasoning period you can withdraw 180K.
Income of 40K x 12 = 480K + 320K funds = 800K.
 
Funds deposited of 600K + income of 60K per month.
Funds and income total 1,320K per annum.
After the seasoning period you can withdraw 520K.
Income of 60K x 12 = 720K + 80K funds = 800K.
 
For this year only Immigration will use their discretion, depending on the application type, to determine if foreigners are working towards the requirements for 2020 and will give subsequent clarification of requirements expected in 2020.

Immigration will check at your next application date if you have complied with the seasoning periods for the previous year.
Failure to comply with seasoning periods, inadequate funds in the bank, inadequate incomes, or a combination thereof, may result in a refusal of your new extension application.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com