Författare Ämne: Extension of stay - based on Marriage (giftemål)  (läst 8449 gånger)

Inloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10032
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Extension of stay - based on Marriage (giftemål)
« skrivet: juni 19, 2013, 10:54 »
Det andra uppehållstillståndet är det i särklass mest krångliga, men det fyller ändå en funktion för flera expats faktiskt. Och det är pengakravet. Till skillnad emot retirement, så är inkomstkravet här för giftemål endast 40.000 baht i månadsinkomst eller 400.000 baht på banken....

Här finns heller inget ålderskrav, och detta uppehållstillstånd ger också innehavaren chansen att kunna arbeta om det nu skulle vara aktuellt i Thailand. Huvudkravet dock är ju som namnet antyder, att man skall vara gift med en thaidam.

En viktig sak i sammanhanget är det som så ofta dyker upp här i detta landet, och det är att varje enskilt immigration-kontor och varje enskild tjänsteman hittar på sina egna tolkningar av lagen. Så mitt stronga förslag till Er alla som tänker ansöka om detta uppehållstillstånd, är att ta kontakt med Ert Im.kontor, och prata med dom om vilka krav dom har, notera ned det, och sedan kanske ni sparar en trip om ni gör detta och förbereder Er...

MARRIAGE-VISA KRAV

1.     Ansökningsformulär TM. 7 vederbörligen ifyllt
2.     1st foto size 4x6cm
3.     Avgift 1.900 baht
4.     Intygad kopia av mitt pass
5.     Äktenskapsintyg
6.     Fruns husregistration Tabien Baan Blue book
7.     Fruns id-kort
8.     Inkomst// bevis ifrån Sv. Ambassaden på att jag tjänar   minst 40.000 baht per månad. Eller har 400.000 baht på  ett bankkonto i en thailändsk bank. Första gången i 2 månader....
9.   Om jag väljer alternativet där jag skall ha 400.000 baht på banken. Så tänk på att de pengarna skall nu första gången finnas där i 3 månader, så sätt in dem bums om de inte redan finns där.
10.   Du skall då också gå till banken ifråga och ha ifrån dem ett brev som intygar att du verkligen har ettg tillgodohavnde där på kontot på det belopp som bankboken säger, och det brevet/intyget av banken skall du helst göra dagen innan du går till immigration där du bor... Så gamla intyg räknas absolut inte...
11.   De intervjuar oss separat för att fastställa att detta inte är en bluffgrej, ni vet sådant som ”våra” utlänningar kör med hemma i Sverige.
12.   En karta som visar vägen till vårt hus, med uppgift om latitud och longitud, antagligen för GPS;en då de kanske kommer på hembesök och kollar...
13.   Foton av fru och äkta man, samt foton av oss ihop där man kan se adressen och också huset med oss ihop på bilden....

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

N-P

• Gäst
SV: Extension of stay - based on Marriage (giftemål)
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2013, 21:37 »
Legolas - I din lista över vad man ska ha med sej till Immigration saknar jag ansökningsblanketten (för det finns väl en sådan) och den kan ju vara bra att ha med utskriven och klar. Jag har sett länken till Immigration och där finns en blankett för ansökan om permanent uppehållstillstånd. Är det den jag ska använda?

Och du skriver "... och förhoppningsvis få resterande årets uppehållstillstånd". Du menar väl inte att jag måste ansöka varje år?

Och måste jag fnatta iväg till Immigration var 90:e dag under resten av mitt liv här i Thailand? :'(

(Ny på forumet idag! Jag har läst massor av inlägg här. Du verkar vara en klippa att luta sej emot!  _/\_)

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2013, 21:04 »
Legolas - I din lista över vad man ska ha med sej till Immigration saknar jag ansökningsblanketten (för det finns väl en sådan) och den kan ju vara bra att ha med utskriven och klar. Jag har sett länken till Immigration och där finns en blankett för ansökan om permanent uppehållstillstånd. Är det den jag ska använda?

Och du skriver "... och förhoppningsvis få resterande årets uppehållstillstånd". Du menar väl inte att jag måste ansöka varje år?

Och måste jag fnatta iväg till Immigration var 90:e dag under resten av mitt liv här i Thailand? :'(

(Ny på forumet idag! Jag har läst massor av inlägg här. Du verkar vara en klippa att luta sej emot!  _/\_)

N-P, jag ber om ursäkt!! Jag har sjuttanimej helt missat ditt inlägg, men här kommer mitt svar.
Jag tog till mig din kritik, och skrev in ävenledes ansökningsblanketten som heter TM 7 i kraven i mitt första inlägg som beskriver tillvägagångssättet för att skaffa sig ett giftemåls-uppehållstillstånd....Den blanketten som du pratar om med PERMANENT UPPEHÅLLSTILLSTÅND gäller absolut inte oss vanliga döda. Det tar ett par år innan vi kan ansöka om dom, och de kraven finns att läsa om på annan plats på forumet....

- 90 dagars rapporteringen skall också den bekräftas var för sig, och är ett absolut måste, använd TM 47..
- Dessa uppehållstillstånd gäller 1 år i taget och skall ansökas om vareviga år livet ut....

Vill du ha hjälp med att fylla i dessa blanketter så skriv till mig så mailar jag över till dig ifyllda sådana....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1761
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2013, 08:02 »
Lego,

Vilken handling avser Du med "äktenskapslicens"?  Är det det svenska äktenskapsbeviset eller personbevis?

N-P

• Gäst
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2013, 16:12 »
Hoppsan!

Legolas - Med "äkteskapslicens" menar du väl det "intyg" som ambassaden utfärdar gissar jag. Att få detta intyg är minsann ingen räkmacka!
Se http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet/

Har du någon länk till thailändsk myndighet som kan ge sin uppfattning om vad som krävs. Jag behöver förstås information på engelska eftersom min thailändska behöver putsas på en smula. (OK, en stooor smula!) :-[

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2013, 18:20 »
Hoppsan!

Legolas - Med "äkteskapslicens" menar du väl det "intyg" som ambassaden utfärdar gissar jag. Att få detta intyg är minsann ingen räkmacka!
Se http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Service-till-svenska-medborgare/Vigsel/Vigsel-infor-thailandsk-myndighet/

Har du någon länk till thailändsk myndighet som kan ge sin uppfattning om vad som krävs. Jag behöver förstås information på engelska eftersom min thailändska behöver putsas på en smula. (OK, en stooor smula!) :-[

Med äktenskapslicens menar jag det som du får ifrån Thailands Amphue, alltså din registrering utav äktenskapet på Amphue på din hemort. Du pratar om att ingå äktenskap. glöm inte min vän, trådens namn...

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2014, 13:05 »
Det har nu kommit till vår kännedom att man bör i tillägg till de vanliga ansökningshandlingarna, ävenledes ha med sig till Immigration deras formulär TM30 - Som här också bifogas, så nu kan ni downloada detsamma.

Detta formulär är alltså den anmälan som husägaren skall göra där man visar vilka som bor i huset i fråga. Och det skall också underskrivas av husägaren. I mitt egna fall då min fru.....

Men det skall tilläggas att detta är oerhört ovanligt, och jag har bara hört det än så länge ifrån Lopburi samt ifrån Ayutthaya Immigration. Så det kanske bara är en lite fluga på väggen än så länge!!

legolas

[bifogad filer raderas efter ett år]
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2016, 12:32 »
Det dök upp en fråga som jag sett, och som kanske ni läsare tycker är bra att få kläm på;
- "Så om min thai-fru dör hastigt och mindre lustigt, vilket Gud förbjude, vad händer då med mitt uppehållstillstånd".

Svar;
- "Jo ditt uppehålls-tillstånd är då giltligt så länge som det är godkänt och stämplat i ditt pass. Vilket då förhoppningsvis ger falangen lite tid, att ordna till andra sätt att kunna stanna och bo i Thailand. Typ ändra till Retirement, eller kanske gifta om sig.....

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2019, 11:24 »
EXTENSION OF STAY BASED ON MARRIAGE

Vi är nu framme vid den 11 februari 2019, och det är tänkt att immigration i Thailand alltså skall göra det kristallklart för oss utlänningar vilka regler som skall gälla för oss med uppehålls-tillstånd i Thailand, alltså BÅDE för retirement som för Marriage-diton, och datumet när detta skall starta att gälla är ju den 1 mars 2019   

Vi har nu fått fram en i mitt tycke, väldigt pålitlig version från "Senior Immigration officials from Regional 4 district, regarding clarifications of the amendments to Order 138/2557 and the new Order 35/2562, så kunde de alltså bekräfta följande tolkning av de nya reglerna... Detta är den överlägset bästa information och tolkning som vi hittills fått utav Thailand som nation, och vi måste helt enkelt förlita oss på detta till annat säges.

Notera då att de lokala kontoren kan fortsätta som de alltid gjort, alltså att tyda hur fan de orkar och vill. En del av dessa anställda är ju riktigt dumma i huvudet, och då blir ju också de facto deras s.k. tolkningar därefter. Men låt oss börja då hur det är tänkt att fungera för oss med Marriage uppehålls-tillstånd..:

2.18 Marriage extensions.

Funds deposited in a Thai bank.
400K deposited in a Thai bank for 2 months prior to the date of application.
Passbook or bank statement + bank letter as proof.
After the extension is granted you can withdraw part or all funds.

Income method.
1). A minimum income of 40K per month deposited in a Thai bank from overseas for the previous 12 month period. Local passbooks or statements may not confirm overseas payments.
You can request statements (at your local bank branch) for detailed statements from their HQ, itemising foreign transactions as Bahtnet or Foreign TT deposits. Takes approx 5 days to process. + Bank letter.
According to TI, all bank HQ's are already aware of Immigrations requirements for detailed statements showing overseas transfers, which your local branch may not be able to confirm or supply.

2. A certified letter of income from your Embassy

Ja så här klart är det just nu då i detta läge. Men kolla alltid med Er egna immigration som ni tillhör, så ni vet exakt hur dom tolkar reglerna/lagarna...

legolas
www.glegolo.com