Författare Ämne: Restips  (läst 10778 gånger)

Utloggad Stray Dog

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
Restips
« skrivet: december 02, 2014, 11:26 »
Hej.
Jag o frugan tänker göra en längre bilresa med start Bangkok och vidare norrut upp till Chiang Rai. Därefter vidare sydost ner till Yasothon och sedan tillbaka till BKK.
Planen är hålla oss långt västerut på uppvägen och långt österut på vägen tillbaka.
Vi har tre veckor på oss innan vi skall vara tillbaks så det blir gott om tid att stanna för sevärdheter.
Den tänkta rutten blir först till Kanchanaburi och därifrån längs floden Kwai upp till Si Nakharin. Efter det har vi inget bestämt utom möjligen provinsen Mae Hong Son långt uppe i väster.
Jag skulle bli jätteglad för tips på lämplig resväg norrut från Si Nakharin och gärna förslag på vad som kan vara värt att besöka på vägen.
MVH/Lelle

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
SV: Restips
« Svar #1 skrivet: december 02, 2014, 13:31 »
Tack Mackes, jättebra tips.   (")
Ja, vi hade nog tänkt undvika motorvägarna så gott det går. Man hinner inte se särskilt mycket om man ska hänga med i det tempot :-)
Kartan visar en väg 105 (längre upp 108) som går ganska nära gränsen, med början vid Mae Sot och den går igenom två nationalparker och fortsätter sen ända upp till Mae Hong Song. Den kanske kan vara ett alternativ. T.o.m Googles lilla kamerabil har åkt sträckan, så det ska väl gå fast man inte åker Jeep.

carne

• Gäst
« Svar #2 skrivet: december 02, 2014, 13:58 »
Hoppas du tar bilder,ger korta beskrivningar samt anger koordinater på våran karta. (")

Jkon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: december 02, 2014, 14:05 »
Instämmer med Carne bilder och koordinater är ett måste.

Ha en trevlig resa.

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 02, 2014, 14:22 »
Koordinater ja, Mobilkameran har ju en sån funktion så det ska jag kanske klara av :-)
men mitt minne kan det ju vara sämre med så jag får be frugan påminna mig. Hon har minne som en häst, åtminstone om jag lovat henne nåt  :>

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 02, 2014, 14:34 »
Kanon! Då har vi det mesta av resvägen klar ända till Chiang Mai. Nu gäller det bara att programmera GPS´n korrekt och följa damens order. Ja inte frugan, för då vete tusan vart vi hamnar,  utan GPS-damen, som har väldigt behaglig stämma förresten  :)

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 02, 2014, 14:50 »
Hoppas bara vi slipper problem med att det är rödplåtar på bilen. Toyota kan inte leverera de vita förrän efter årsskiftet. Enligt säljaren får man egentligen, om man strikt skall följa lagen, inte använda bilen alls med röda plåtar utan dessa gäller till o från verkstad och enbart mellan kl. 06-18. Vi fick med en bok som skall fyllas i inför varje resa med upplysning om vart och varför, så det får blir hustruns uppdrag att sköta om.
Nu tycks ju inte Thailändarna själva bry sig så mycket om det utan snarare kör de så länge som möjligt med de röda för att visa upp att bilen är ny!

Jkon

• Gäst
« Svar #7 skrivet: december 02, 2014, 17:18 »
När vi var uppe i krokarna förra året, var det mycket poliskontroller omkring Chaing mai. Det verkar vara mest knarkkontroller men kan ju bli ett antal gånger några hundra lappar, sen är det ju det där med försäkring om man har det och det händer något ... annars går ju bilen lika bra oavsett färg på skyltarna.

Någon som vet varför man inte får riktiga skyltar på en gång?

erik94

• Gäst
« Svar #8 skrivet: december 03, 2014, 01:58 »
Vad jag hörde när min bil var ny var att man inte fick köra utanför sitt eget distrikt med röda skyltar. Jag tvivlar dock starkt på att någon bryr si och gör de det brukar ett par hundringar lösa problemet.

Det där sista, med ett par hundringar, skall man nog inte bjuda på. Eftersom det är militären som är överordnad polisen för tillfället, så tror jag nog att polisen aktar sig för den tidigare brukliga metoden.
Skulle någon polis...mot förmodan begära... eller till och med ta emot "ett par hundringar" så skall ni be om den polisens identitet och upplysa vederbörande om att ni tänker föra saken vidare. då tror jag vederbörande konstapel, förlorar ansiktet och slokörat vinkar er vidare.

Lev väl, alltid!

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 03, 2014, 06:39 »

Första stoppet på resan, bron över River Kwai.
Obligatorisk plats att besöka, men
hoppa över krigsmuseet som är smutsigt och trist.
Nu kan jag i alla fall säga att jag varit där

Koordinater: 14, 041  99, 503

Tidaholm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: december 04, 2014, 00:37 »
River kwai.
När du läser ordet Kwai, seg  inte Kwai det betyder snopp
Du skal sega " kvao " som en Thai.

Och så har vi Railway of death , dödens järnväg som är värd att se .

[bifogad fil raderad av administratör]

Tidaholm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: december 04, 2014, 01:09 »
Doi Nationalpark är värd att se , Doi står for högsta berget i Thailand.

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 04, 2014, 15:06 »
River kwai.
När du läser ordet Kwai, seg  inte Kwai det betyder snopp
Du skal sega " kvao " som en Thai.
Frugan vill rätta dig lite  :)
Floden uttalas Kwä
Kwai betyder buffel och snopp uttalas Kai.

MVH/Lelle

Försökte lägga in bilder till mitt tidigare inlägg om bron, men det gick inte så bra med nallen och dålig uppkoppling.
Försöker på nytt!

Utloggad Stray Dog

• *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: december 04, 2014, 16:19 »
Reservoaren, eller sjön Sinakharin, en del av floden Kwai, har besökts.
Södra änden har en kraftverksdamm som är rätt mäktig och man kan åka bil över se sig omkring.
Koordinater:  14.407621,99.126945
För den vetgirige finns lite mer på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Srinagarind_Dam

Väg 4041 som går från dammen österut över bergskedjan kan rekommenderas för den som gillar hårnålsböjar och vackra vyer. Det tog nästan tre timmar och ett oändligt antal kurvor och backar innan vi kom över på andra sidan. Det var ovanligt ensamt på vägen, tror vi såg tio bilar på hela sträckan.
Na Suan, Si Sawat District.  Koordinater: 14.822972,99.111075 är högsta punkten på sträckan, med en utkiksplats.

Jkon

• Gäst
« Svar #14 skrivet: december 04, 2014, 17:36 »
Tack för tips och bilder.