Författare Ämne: Bullerkyttor i Non Po, Thailand  (läst 31903 gånger)

Inloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Bullerkyttor i Non Po, Thailand
« Svar #15 skrivet: december 26, 2014, 14:21 »
Rapport 11 21 jan -11

De senaste dagarna har varit mycket lärorika! Gå inte ut med hungrig hund utan koppel!
 På vår vanliga morgonpromenad kom vi till ett ställe där en gammal skrynklig man bl a har en ankfarm. Resten kan ni räkna ut själva. Det kostade oss 200 baht och då fick vi med oss 25 ankägg hem. Den halvdöda ankan fick gubben behålla. Bifogar bild på nyss utskälld hund.

Lita inte på bybor!
Det verkar ha blivit en sport här att försöka få mig att äta vad som helst. Jag gick ju på att tugga på rå kohud så när man häromdagen försökte med rått grisskinn nobbade jag. Som Evert Taube skrev: man kan lura mig med kvinnor, vin och med sång, men på samma bar och i samma hamn blott en gång.

Nu har jag åkt dit i alla fall. Det serverades små stekta gräshoppor (utan de långa bakbenen) som luktade gott och inte såg direkt skrämmande ut. Jag som hedersgäst fick ta först, tog 4-5st och stoppade i munnen. Då utbröt det sedvanliga gapskratten och jag insåg att jag var lurad igen. När omgivningen garvat färdigt började de också äta. Dom skurkarna SKALADE sina gräshoppor innan de åkte in i munnen. Som vanligt hade jag stått för underhållningen.

Nu vet jag hur man gör grillkol i Thailand.
 Man gräver en grop, murar en kupol av lera över den och gör ett rökutlopp bortom denna. Sedan puttar man in div. ved som får pyra i flera dagar och därefter svalna och vips har man perfekt grillkol. Det är precis som med våra kolmilor.

Nu vet jag hur man gör salt i Thailand.
Den röda jorden som finns överallt innehåller på en del ställen så mycket salt att det inte går att odla ris där. Nu när allt vatten dragit sig tillbaka syns tydligt en vit hinna på ytan.  Men eftersom allt ska tas tillvara sker följande:

Man skalar av ytskiktet så tunt man kan och placerar det i en vagga av tygsäckar och häller på vatten som drar med sig saltet genom jorden och samlar upp vätskan i en balja inunder. Därefter hälls soppan i plåtbaljor som ligger ovanför brinnande ved eller träkol. När nästan all vätska kokat bort skrapar man försiktigt upp bottensatsen som består av aningen gulaktigt grovsalt. Smakar alldeles utmärkt! En person kan på detta sätt framställa 20kg /dag. Priset på salt är 20 baht /kg(4 kronor). Ingen stor förtjänst men man måste ta tillvara alla möjligheter som står till buds.

I den här delen av landet finns  inte tillräckligt med vatten för en andra risskörd men viss odling av jordnötter sker på risfälten i väntan på nästa regnperiod. Det är en mycket fattig del av landet men uppfinningsrikedomen är stor. En del samlar in herrelösa hundar (antagligen stjäl man en hel del) och säljer som kött. Mycket vanligt i norra Thailand. Nat har ätit hund och kött som kött, vet man inte vad det är lider man inte. Hunden på bif. bild ska dock inte ätas just nu, han är för liten.

Längtan efter hav och båtar har nu blivit så stor att vi måste åka söderut igen ett par veckor. Man är ju inte född till risbonde direkt. Nästa rapport kanske dröjer tills vi kommit hem igen.

Ajö!

[bifogad fil raderad av administratör]
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #16 skrivet: december 26, 2014, 14:27 »
Rapport 12  3/2 2011

En liten rapport som börjar i moll men slutar i dur. Allt är ju inte bara solsken och nöjen.

För ett tag sedan drabbades Nats svåger här av en propp i skallen.  Kördes in till det enkla lokala sjukhuset och kunde inte tala eller röra sig på ett par dagar varpå han flyttades till ett bättre sjukhus i närmaste stad. Allt kändes mycket oroligt , de har 3 barn. Efter en veckas vård hade han blivit så pass bra att han skickades  hem med div. mediciner och träningsprogram vilket han inte sköter om man inte ligger på honom hela tiden. Nu är han i skapligt skick och kan tom cykla runt sjön ett varv varje dag men mentalt blir han nog inte helt återställd.

Vår kortspelarkompis Tommy har återigen varit inblandad i en trafikolycka med motorbiken. Vänster fot rejält söndertrasad men han har kommit ur sängen och går på kryckor. Det är inte konstigt att man hör ambulanser hela dagarna, thailändarna är urusla trafikanter. De få som har körkort har klarat en teoridel som är seriös men något körprov behövs inte och då blir det så här.

En thailändare ser bara framåt, aldrig åt någon sida och kan svänga ut framför en när som helst. Det obligatoriska hjälmtvånget för MC följs genom att man har hjälmen liggande i korgen, hängande på styret eller i bästa fall på huvudet dock ej fastspänd under hakan till ingen nytta alls.

Vid en olycka mellan en thailändare och en farang är det alltid den senares fel vad som än har skett. Det förklaras med deras oantastliga logik att: hade du inte rest till Thailand hade detta inte skett, alltså är det ditt fel!!!!!!! Försök att argumentera emot det!

Nästa otrevliga händelse inträffade vid frukostbordet en morgon på Koh Lanta. En man i sina bästa år (68)  sjönk ihop med ett brak till synes livlös. Fyra hotellgäster gav honom hjärt massage i 30 min. tills en bil (ingen ambulans) körde honom till sjukhuset som finns på ön. Väl där konstaterades att mannen var död.

Koh Lanta är en fin ö men min mat var en dag inte lika fin. Tillbringade 20 tim. sittande på toalettstolen med huvudet i handfatet. Bosse kom med div. löjliga kommentarer men har redan fått sitt straff. I skrivande stund har han råkat ut för samma sak och är inte särkilt uppkäftig. Må han sitta minst 21 timmar.

När det regnar så är det inget duggregn direkt. Kvällens skur orsakade halmeterhögt vatten på gatan, trafikkonerna sköljdes med mot havet och råttorna kom upp ur kloakerna och flyttade in på resturangen där vi satt. Farangdamer skriker högre än thailändare!!!  Bosse och jag nöjde oss med att lyfta på fötterna för att inte bli bitna i tårna. För ändamålet framtagna kvastar fick råttorna att flytta ut igen, damerna slutade yla och ordningen var återställd.
Nu till den muntrare avdelningen.

Medan Bosse förorenar omgivningen har jag varit och fiskat i en insjö tillsammans med kortspelarna och ett gäng andra svenskar . Inga aborrpinnar här inte! Största fisken man fått låg på 100 kilo! Man betar med gammalt bröd, väntar och väntar och väntar. Rätt vad det är så rusar linan ut och kampen börjar .

Det kan ta 5-10 min att få in fisken mot land och håva upp den. Som vanligt har thailändarna inte underhållit utrustningen och jag tappade 3 fiskar  pga dålig krok och försvagad lina. En av dom var riktigt stor, det medgav tom personalen som inte fick beröm. Bifogar givetvis bild på glad gubbe och ledsen fisk.

Nu stannar Bosse och jag ett tag till i Phuket på egen hand innan återfärden norrut.
Tiil sist en värmande bild för att tina upp era frusna kroppar

Resenären.

www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #17 skrivet: december 26, 2014, 14:35 »
Rapport 13 14/2 2011

Bosses och min semestervecka i Phuket utan damer ägnades givetvis uteslutande åt kulturevenemang såsom besök på fjärilsfarm där flygfäna var som myggsvärmar dock utan att stickas. Storlek upp till gråsparv och matades med bananmos. En del föredrog mina fingrar vad nu det kunde bero på. På hemvägen visade jag Bosse fiskeplatsen och han fick dra upp en stor fisk för att inte bli ledsen. Övriga kulturupplevelser i Phuket bör kanske redovisas på något annat sätt

Väl hemma igen gick jag över till grannen för att hälsa på vår hunds son som fått sitt första egna hem där. Det visade sig att han är sin far ( The Duckhunter) upp i dagen och blivit förvisad till en annan by efter att vid 3 mån. ålder ätit upp 3 kycklingar på lika många dagar i det egna hemmet. Jag tycker nog att man kunde deporterat de återstående kycklingarna i stället. Denna bild visar en till synes ofarlig hund.

Nästa upplevelse blev en arrangerad bussresa till närmaste gräns mot Laos=Mekongfloden. Jag ville gärna få en flodtur eftersom kineserna förra året stängt av vattnet till floden och därmed snuvat mig på den upplevelsen på ren jävelskap. Deras förklaring att de behövde vattnet själva trodde jag inte ett dugg på. Då resan arrangerades av folk från byarna runt omkring valde Bosse klokt nog att avstå. Hans åsikt var att det kommer i alla fall inte att bli som man tänkt sig och förmodligen går någonting åt helvete. Så rätt han skulle få!!!

Resan skulle påbörjas kl. 4 på morgonen och bussen dök upp redan kl.5 och en del av medresenärerna var redan aningen påverkade. Bussen var ett rullande diskotek med blinkande och roterande lampor överallt. Det var bara rökmaskinen som saknades men den kanske bara var ur funktion. Karaokemaskinen fungerade tyvärr alldeles utmärkt.

Tänk er att sitta i en buss i 9 timmar med fulla  thailändare som sjunger högt men falskt och försöker fylla mig så att jag ska delta i skrålandet. Min karaktär höll mig nykter hela resan. Bussen var  av förklarliga skäl utrustad med galonsäten, inte skönt i längden! Antalet platser=60, resenärer 70.

Efter 9 timmar med  4 matpauser och 8 kisspauser anlände vi till gränsstaden Sakon Phanom vid Mekongfloden. Vi hade beställt ett hotellrum för att slippa bo med alla thailändarna som invaderade ett gasthaus under stort oväsen. Nu börjar strulet!!!!!! Ingen vet vilket hotell vi var inbokade på. Jag föreslog att vi tar vilket jävla hotell som helst och börjar leta. Överallt samma svar: Solly, loom no have. Halva Thailand åker varje helg till Laos för att festa och shoppa billigt (2 % billigare än hemma).

Nu börjar jag bli rätt irriterad och säger att nu åker vi ut på floden i stället. Eftersom jag varit i Laos tidigare och vet hur krångligt det är att komma in på rätt sätt (för att inte tala om hur svårt det var att komma ut igen) vill jag bara ta en sväng in mot hamnen och sedan ut igen. Detta förklarades mycket noga av Nat för de 2 ynglingar med en rank och läckande kanot som för 100 baht (20SEK) lovade att det skulle gå så bra så.

Väl ute på floden ansåg de att det var omöjligt att närma sig Laos just då eftersom polisbåten låg strax utanför hamnen. Istället körde man upp på en sandbank mitt i floden och tyckte att vi skulle ta en promenad. Nu är jag väl inte helt korkad utan insåg att risken att bli akterseglad var överhängande om vi gick iland och röt: You take me back! NOW!!!!!!!!! Väl iland var jag sur på allt, tog en öl och fräste åt Nat att nu får du banne mig hitta vårt hotell.

På något märkligt sätt får hon tag i en dam på gatan som visar sig vara frun till vår hotellvärd! Efter telefonkontakt lovar han att skicka en bil att hämta oss. Free!!  Jag tyckte vi kunde ta MC-taxi som inte kostar något att tala om. Efter en timmes väntan på hotellets bil tog vi en annan bil dit. Avståndet var 5 minuters promenad i lugn takt!  Jag tvingade Nat att fråga hotellägaren  hur länge han tänkt låta oss vänta på skjuts och svaret blev: solly, no time today,bissi!

Hotellet visade sig vara ca 20 rum i rad i markplanet på en bakgård och gissa vilka övriga gäster var. Jo mycket riktigt: ett hundratal högljudda fulla thailändare som sjöng karaoke hela natten och jag sov ingenting. Nästa morgon avfärd utsatt till 06:30. Det var ju bara det att vi visste inte var bussen fanns och bussfolket visste inte var vi fanns. Men eftersom jag var den ende farangen i stan lyckades man hitta oss på den beskrivningen och vi äntrade bussen med föresatsen att försöka få lite sömn. Korkat!!!!!

Den sprit som man handlat i Laos och inte hunnit dricka upp bjöds nu ut till mig. Det klokaste var att acceptera ödet och göra som alla andra, drick och skråla tills du slocknar. Efter ett tempelstopp med mat kom vi i alla fall iväg mot hemmet och inget mer borde kunna strula.

Då får vi soppatorsk!!!!!!  I Thailand är det högst 2km mellan mackarna så chauffören behövde inte gå så långt. Men hur kan en buss med 3 förare råka ut för detta?? Antagligen var bränslemätaren ur funktion som vanligt och man körde på känn. Ingenting förvånar mig längre. Det skulle i så fall vara om något var som det skulle utan problem.

En intressant sak var att jag såg en vit plastkasse på hatthyllan som sakta men säkert vibrerade sig mot en av takfläktarna i bussen. Jag gjorde ingenting åt det utan väntade och när bussen fylldes med ett snöliknande moln visste jublet inga gränser och ingen saknade rökmaskinen.

Resan avslutades efter 13 timmars ihärdigt discodunkande på full volym. Sov ovaggad till halv tio nästa dag och nu är jag glad igen. Fler bussresor blir det inte!
Närmast förestår Nats 50-årsdag vilken säkert inte kommer att gå som vi tänkt oss.
Rapport kommer.

A.

www.glegolo.com

sredna

• Gäst
« Svar #18 skrivet: december 26, 2014, 14:38 »
Nu är jag på plats igen och kan ta över publiceringen av mina rapporter, tack så mycket för all hjälp legolas!!'

A/

sredna

• Gäst
« Svar #19 skrivet: december 26, 2014, 14:42 »
Rapport 14 21 feb -11

Kort rapport:
Nats födelsedag firades som tänkt med massor med folk, mat,  drycker  och höga röster. När damerna som nästan aldrig dricker någon form av alkohol får i sig några glas vin är det ingen hejd på pladdret. Nats bror greppade som vanligt thaiwhiskyflaskan och trodde att han skulle få ha den för sig själv och som vanligt tog jag den ifrån honom. Sedan hjälptes vi åt att göra slut på den. Dagen efter var han ovanligt tyst. Ungarna drack upp 12 liter Cocacola och frossade på tårta som Bosse stod för. Även hundarna fick tårta.

Jag har tidigare berättat om den valp (The Chickenkiller) som förvisades till en annan by. Han dök nu upp på födelsedagen efter att ha rymt och tagit sig ca 2km över risfälten för att komma hem igen. Han var mager, smutsig och rädd och har nog inte haft det bra. Han somnade utanför vårt hus men blev hämtad av husse morgonen därpå.

Samma husse slängde senare på dagen in honom igen till oss och ville ha 200 baht. Han ombads på god svenska att dra åt helvete, ville hunden bo hos oss så var han välkommen.  Alltså har hushållet nu vuxit med en varelse. Pappa välkomnade sin son genom att tugga på hans öra en stund varpå bägge somnade och ordningen är återställd.

Får se om det blir något mer av värde att rapportera  härifrån. Skulle i så fall vara om kycklingbeståndet drastiskt decimerades igen  pga nyss omnämnde valp. Han heter Capot men kallas Kaputten.
Bosse som inte har lika mycket att göra som jag här reser tillbaka till Phuket  de sista 2 veckorna innan vi ses på flygplatsen i Bangkok den 8/3. Vi flyger hem med olika plan ungefär samtidigt.

Hoppas vintern håller i sig i Sångbäcken och att våren närmar sig Viggsö.

A.

sredna

• Gäst
« Svar #20 skrivet: december 29, 2014, 10:04 »
Rapport 15 2/3 2011

Jag trodde i min enfald att det inte skulle bli något mer att rapportera innan hemfärden till Sverige. Men det inträffar ju saker hela tiden så varsågoda.

Den stökiga bussresan till Laosgränsen medförde även att jag fick ett nytt namn och skulle inte kallas farang längre. Det är inte något skällsord egentligen utan används om ickethailändare men så väldigt bra låter det inte i mina öron. Nu fick jag  namnet  Baksidah  och det låter ju hyggligt.

När vi häromdagen var i ett större sällskap frågade någon vad jag hette och jag svarade glatt med mitt nya namn. Som vanligt när jag gör eller säger något utbryter det stora flatskrattet, folk låg dubbelvikta och garvade. Enligt Nat som jag hade högre tankar om tills nu betyder  Baksidah ungefär UTLÄNDSK BONNLÄPP. Lurad igen!!!!!!!!!

I byn Khon Sawan blev det invigning av det nya templet som i och för sig bara är halvfärdigt. Det var skäl nog att ha party i 3 dagar med tillrest tivoli med allt tingeltangel som hör till, skjutbana,  pariserhjul, pilkastning och dumma lotterier. Det fanns tom en scen för thaiboxning. Allt med Buddhas goda minne. På skjutbanan vägrade figurerna som skulle skjutas omkull att ramla trots fullträff vilket  berodde på att de var lätt fastlimmade. Ingen ide att protestera.  Lurad igen!!!!

Ett besök inne i templet gick ju inte att undvika. När övriga deltagare knäböjde framför  övermunken och fick lite vigvatten stänkt på sig höll jag mig diskret några meter bakom de andra. Då upptäcker munken mig och laddar kvasten med så mycket vatten att jag blev fullkomligt dyngsur på framsidan. Munken tyckte tydligen att detta var skitkul och kallade fram mig och välsignade mig lite extra medan han skrattade hela tiden. Buddhismen är en festlig företeelse!

En annan rolig övning var att försöka få en nätkorg att lägga sig platt över en liggande whiskyflaska. Törstig som jag är och vis av tidigare fusk kollade jag att korgen faktiskt var större än flaskan och började kasta. Efter att ha kastat bort en halv förmögenhet utan att lyckas bad jag att få köpa en flaska. Det gick bra, 50 baht vilket var skitbilligt. Nästa dag skulle kapet avsmakas. Flaskan innehöll saft!!!!!!!!! Lurad igen!!!!!!!

Dagen efter bilresa  10 mil mot bergen i väster till en morbror till Nat och där hon inte varit sedan 14-årsåldern då hon tvingades delta i skördearbetet. Resan företogs med pickup som vanligt med endast  en gammal tant på flaket. Vis av tidigare flakåkning krävde jag att få sitta inne i bilen, jag är ju faktiskt gammal! Tanten på flaket var 70.

Givetvis blev det tempelstopp. Ett mycket märkligt tempel med ett hundratal figurer utanför som höll på att avrätta varandra på de mest bestialiska sätt man kan tänka sig. Detta för att folk inte ska glömma att ta hand om munkarna eller begå äktenskapsbrott för då går det så här.

Därefter till morbrodern där vi lastade ombord 6 pers. till varav 2 småbarn och avreste mot de riktigt höga bergen en timme bort där jag utlovades en upplevelse jag inte kunde ana mig till. Nästan högst uppe på en bergstopp har man för 30 år sedan hittat ett övergivet tempel. Nu har man byggt en cementtrappa som ringlar sig 1600 meter uppför bergssidan mot templet.

Inte två trappsteg ( tot. ca 5000 st) var av samma höjd vilket gjorde klättringen oerhört tröttsam. Jag tänkte på de stackars satar som byggt trappan för hand och forslat upp allting med enbart muskelkraft och travade vidare med en glad sexåring framför mig som morot. De tre 70-åriga tanterna och Nat sackade betänkligt.

Väl uppe och fullkomligt slut möts vi av en munk med förlamade ben. Han hade blivit buren på ryggen uppför hela sträckan av en munkkompis förra veckan!!!!! Vid  det lilla templet fanns några sovstugor och en mindre grotta full med buddhafigurer.  När jag kom ut därifrån hade de tre tanterna och Nat faktiskt tagit sig hela vägen upp.

Då får jag reda på att det finns en grotta till en bit längre bort vilken man bara måste se när man nu gått så här långt. Bara jag och en 50-årig yngling nappade på den utmaningen och utrustade med ficklampor tog vi oss fram till en trång öppning i berget och började klättra ner i mörkret, brant och halt!

På vägen ner fanns det stalaktiter som glittrade i lampskenet överallt. Som tur var fanns det räcken av tvivelaktig hållfasthet på de värsta ställena. Väl nere i botten på grottan öppnar sig ett stort rum med en sjö med klart och gott vatten. Vid strandkanten står en buddhafigur med ett tänt ljus framför. Mycket andaktsfullt och vackert, man kan tänka sig att så här har det varit i flera hundra år . Tiden står stilla här!

Väl ute i ljuset igen möts vi av en bisvärm och får bra fart på dojorna. 50-åringen hade tydligen dåliga erfarenheter av tempelbin men munkarna blir aldrig stungna.

Hem mot morbrodern igen där vi bl a serverades kokta myror och frukt och tittade på hans sockerrörsfarm. Dessa rör är ca 5-7 cm i diameter och huggs av för hand  ett och ett ( mycket tungt och slitsamt jobb, Nat vet) och släpas fram till universalmaskinen för att köras ut till närmsta väg.

Där lastas bilar med de mest vansinniga överlass jag sett för transport till sockerfabriken. Jag har sett flera gånger hur både dragbil och släp lagt sig i någon kurva. Helt galet!
På vägen hem i mörker och regn är vi flera gånger nära att ramma diverse fordon som helt utan belysning  färdas på vägen. Thailändare i trafiken är livsfarliga både dag och natt!!! God sömn den natten efter en innehållsrik dag.

Nästa morgon träningsverk efter all trappgång. Kaputten hälsade på, jag vet inte var han bor egentligen. Hans far lär också snattat åt sig en och annan kyckling i sin barndom utan att bli deporterad.

Inne i Khon Sawan har jag undrat över  en övergiven stor muromgärdad tomt med  en  konstgjord sjö. Där var till för 5 år sedan en krokodilfarm men den fick läggas ned på grund av att det luktade för djävligt om krokodilerna, tyckte grannarna, och övertalade kommunen att stänga.

Det jag inte hunnit med den här gången (sparas till nästa år) är en resa till Sukhothai  som var det ursprungliga Siams huvudstad och anlades på 1300-talet. Av någon anledning övergavs staden ett par hundra år senare och föll i glömska och doldes av djungeln till för 50 år sedan då den återupptäcktes genom ett flygfoto.

Ett projekt bekostat av UNESCO och thailändska staten har återställt staden i all sin ursprungliga prakt. Måste bara besökas har jag fått order om av polaren Chai i Karon. Att jag litar på honom beror på att han har en bra resturang och tillbringar en del av sommaren i Vallentuna.

Det blev ju en hel del det här. Om inget mer dramatiskt inträffar blir det här den sista rapporten härifrån. När jag kommer hem ska jag försöka beskriva mina erfarenheter av thailändarna och deras egenheter. Skriver jag det nu kommer dom inte att släppa ut mig den 8 mars.

Ha det så bra ni också!

A.

PS
Nu har jag fått lite förklaring på vad farang resp. baksidah kommer ifrån.
I Thailand fanns tidigare bara små äpplen. Då kom någon på att från Europa importera och börja odla stora dylika och farang betyder alltså stort (äpple) från Europa. Eftersom vi i de flesta fall är betydligt större än thailändarna har även  vi  fått  den beteckningen.

Härute på landsbygden som kallas Isaan och upptar 50% av Thailand och består av enbart jordbruk och inga industrier har man ofta egna ord och uttryck, en bangkokbo hör direkt om någon kommer härifrån dels på dialekten men även på ordvalet. Baksidah är alltså Isaan för farang men lite mer nedlåtande. Utländsk bonnläpp stämmer rätt bra.

Nu har vi lärt oss  lite till och dagen har inte varit helt bortkastad. Ovanstående lärdomar kommer från Nat  som därmed inte alls är förlåten för att hon lät mig tro att jag inte var farang längre.

DS

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: december 29, 2014, 17:42 »
Du är nog lurad än en gång.....??  :> :>

Baksidah är namnet på frukten som Thai (Bangkok) kallar "Falang"...
Vi säger Guava här i Falangland...

Dom säger nog Baksidah till dig för att du inte ska ledsna precis som Fablo Lego på ordet Falang...

Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #22 skrivet: december 30, 2014, 01:23 »
ledarn, tycker du skall pressa din fru lite till i detta med baksidah....visst ordet betyder Guave på Isaan-dialekten, medans thai säger "falang"....Det roligaste skämtet om utläninngar i det komiska Isaan; - "falang eat falang"....tror inte deras humor hade inbringat några större inkomster i Falangland...

Men ledarn fråga "Hulda" där hemma igen om "baksidah", hon döljer nåt för dig, eller så vet hon bara inte.... Men ordet baksidah kan användas också här uppe om falang i nedsättande ton i olika lägen. Det påstår i alla fall ävenledes Yongyut.....

legolas
www.glegolo.com

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: december 30, 2014, 06:07 »
ledarn, tycker du skall pressa din fru lite till i detta med baksidah....visst ordet betyder Guave på Isaan-dialekten, medans thai säger "falang"....Det roligaste skämtet om utläninngar i det komiska Isaan; - "falang eat falang"....tror inte deras humor hade inbringat några större inkomster i Falangland...

Men ledarn fråga "Hulda" där hemma igen om "baksidah", hon döljer nåt för dig, eller så vet hon bara inte.... Men ordet baksidah kan användas också här uppe om falang i nedsättande ton i olika lägen. Det påstår i alla fall ävenledes Yongyut.....

legolas

Hon säger att när dom snackar om någon falang men vill inte att han ska fatta att det är honom dom snackar om så använder dom ordet "Baksidah"..
Så nog fan är det något lurt med det hela...  :> :>

Hon säger samtidigt att Falang måste lära sig ordet då det blir jätteroligt om en Falang ska köpa en Guava och beställer en Falang...
Så nog är mångas humor på en väldigt barnslig nivå...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

sredna

• Gäst
« Svar #24 skrivet: december 31, 2014, 03:54 »
Rapport 16 2/11 2011-11-03

Dags igen!
Efter en lång flygresa- helt utan skrikande småbarn tack och lov -går vi över den gamla flygplatsen som nu stängts pga översvämningen. Uppifrån förstår man att det här är katastrof för många. Vatten absolut överallt. Floden är säkert 3 gånger så bred som den borde vara och har spritt ut sig över hela staden. Motorvägarna som går kors och tvärs över Bangkok är byggda på 20-30m höga pelare och på- och avfarter sker alltså via uppförs- resp. nedförsbackar.

För en del bilister kom det som en överraskning när man körde nedför och plötsligt stod i vatten upp till dörrarna. Vattnet steg över en meter på 5 minuter och nu står tusentals bilar på avfarterna och att försöka backa bort dom en och en är nog inte till att tänka på. Bilarna får stå där tills vattnet sjunkit undan.

Efter 3 tim. väntan i Bangkok hamnade jag så småningom på flygplatsen i Khonkaen där mottagningskommiten i år bestod av 9 personer vilket krävde en minibus som färdmedel. Transport hemåt med bara ett matstopp konstigt nog. Väl hemma blev jag överfallen av en totalt glädjefnattig hund som knappt viker från min sida utom för sin dagliga herdestund med byns snyggaste tik. Det lär bli valpar så småningom.

Alla som kan flyr Bangkok och i vår lilla by samlas avlägsna släktingar och vänner som inte varit här på åratal.
Hos oss var vattnet som högst för en månad sedan men är nu helt borta och risskörden blir nog den bästa på många år. Bifogar bilder från samma plats tagna med en månads  mellanrum .

Min födelsedag firades med mat och dryck och ca 50 personer, ett antal katter  och 4 hundar närvarande. För säkerhets skull hade jag låtit trycka 35 T-shirts med texten I LOVE ANDERS vilka delades ut till barn och damer. Jag försökte få alla 35 på samma bild men det var omöjligt.

En unge beordrades att ta lite bilder och tog 127!!!!!!!!!!! En del går att använda. Det blev lite mat över men inte en droppe av det flytande som väntat.

Nu ska det inte vara några stora arrangemang vad jag vet men det kan ju ändras. Ibland får jag reda på saker samtidigt som dom sker. Allt för mitt eget bästa sägs det. Hunden och barnen kan jag i alla fall lita på tror jag.
Ajö!

A//

PS
35 grader på dagen och 28 på kvällen.
                                                             DS

sredna

• Gäst
« Svar #25 skrivet: december 31, 2014, 03:57 »
Rapport 17 2011-11-05

Vår hund  Da som tidigare gjort sig känd som The Duckhunter har nu varit i farten igen.
Som jag tidigare berättat har många flytt vattnet i Bangkok och hos vår närmsta granne har en familj bestående av farmor, farfar , två pojkar och en flicka som även medförde en liten fin guldhamster i bur.  Häromdagen satt barnen och gullade med hamstern  som plötsligt smet ut i risfältet. Barnen sprang ut och började leta i en meter högt ris vilket förstås inte gav något resultat.

Då ingriper den store jägaren Da! Han inser att här pågår jakt av något slag förmodligen för att få mat till middagen. Eftersom barnen inte verkar klara av det hela går Da med nosen i backen och spårar  upp hamstern som avrättas med ett snabbt bett över huvudet för att därpå bäras hem i triumf.

Det förväntade berömmet uteblev  och  ersattes av bannor i stället ! Otack är världens lön!!! Jag fick reda på detta när vi på eftermiddagen kom hem från Chaiyaphum . Hunden kom och hälsade men såg lite skamsen ut.  Alla pladdrade oavbrutet och en flicka grät.

Så småningom fick jag hela dramat klart för mig, gav flickan 200 baht så att hon kan köpa en ny hamster när hon kommer tillbaka till Bangkok, inte förr. Hon slutade gråta omedelbums.  Förmodligen räcker 200 till minst fyra hamstrar.
Da  fick en klapp på huvudet av mig och lite extra mat till middag.  Jag tycker inte heller att råttor ska få springa omkring hur som helst.
A.//

PS
Jag har idag även betalat 300 baht retroaktivt till ankfarmaren för Das tidigare övningar.
Fortsätter vistelsen på det här sättet kommer jag att få skrivkramp och sluta fattig! Men det är ju faktiskt lite kul också.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #26 skrivet: december 31, 2014, 03:59 »
2 st nya kapitel idag, bra jobbat kapten..... alltid kul att läsa det du skriver

legolas
www.glegolo.com

sredna

• Gäst
« Svar #27 skrivet: januari 01, 2015, 12:06 »
Rapport 18   2011-11-07

Gårdagen började med att jag skulle byta vatten på fiskarna som sedan förra året bebor 3 större lerkrukor. De fiskar vi köpte  igår på marknaden var givetvis döda idag. Det är inte så lätt att få tag i alla fiskyngel som utgör nödmat för de större när vi är borta och därför är viktiga. Medan jag som bäst jagar småkryp kommer grannen skenande ock skriker något som jag så småningom fattar är : Anders Anders SNAKE  SNAKE SNAKE!!!!!!!!!!!.

En orm ca 1, 5 m lång och rätt knubbig låg ungefär en meter från mig och väntade kanske på  att jag skulle tappa en fisk på marken. Med stoiskt lugn tog jag  2 steg tillbaka. Det gäller att hålla färgen!  Sedan backade jag  5 meter till jävligt kvickt. På förfrågan uppgavs  ormen vara giftig: bite means kill!

Nu gömde sig den fegisen,  vi såg den inte mer men jag höll hela tiden ett öga på lövhögen där den sågs senast.
Sedan fortsatte dagen med födelsedagskalas för Poi som fyllde 14 år. Som vanligt fantastiskt dekorerad tårta men inte lika god som den ser ut.

Senare på kvällen var vi på ett sk tempelparty vilket innebär att man för att få ihop pengar till det redan på började nya bytemplet ordnar fest från 8 på morgonen till midnatt. Det hela är lite tivoliliknande med snurrande lysrör och raketer. Det bjuds på mat och om man är nöjd så lägger man en hacka i ett kuvert när man går. Över matborden hade man dekorerat med klasar av kokosnötter och efter ett tag kom en man och tyckte vi skulle flytta oss någon meter.

Högst tre minuter senare dråsar en stor nöt rakt ner på vårt matbord varpå det mesta går i kras. Nat hade strax tidigare suttit rakt under kokosnötterna. Man lever farligt i Thailand! Munkarna sitter och mässar hela tiden med ett entonigt malande samtidigt som det inhyrda popgänget på åtta man börjar värma upp. Med andra ord ett jävla oväsen! Vi åkte hem!

Väl hemma såg jag ett reportage på TV som följde arbetet med att rädda en svårt sjuk man på ca 130kg som med svår andnöd satt på övervåningen av sitt översvämmade hus. Vattnet formligen forsade med säkert 6-8 knop utanför huset. Polisens gummibåt med 40hk motor hade jämt jobb att ta sig fram mot strömmen. Man knöt fast i balkongräcket på övervåningen och lyckades baxa ut gubben över räcket och ner i båten. Sedan gällde det att ansluta till ambulans någonstans.

Eftersom man byggt vallar av sandsäckar måste mannen bäras uppför vallen av 6 man för att efter en inte alltför lång bilfärd återigen lastas över i en mindre båt som drogs för hand i meterdjupt vatten tills det blev så grunt att han kunde placeras i en rullstol. Det sista man såg var hur gubben svårt flämtande försvann in i sjukhuset. Det här är givetvis något som händer hela tiden och antalet döda är visst uppe i 5-600 personer. De materiella skadorna går inte att överblicka förrän vattnet försvunnit men man kan ju räkna ut att flervånings hus där nedersta planet stått under vatten i flera veckor knappast kan räddas.

I fredags var vi i Chaiyaphum och köpte bl a en portabel air-condmaskin  tvärr utan instruktionsbok (solly no have). Väl hemma satte jag i kontakten, tryckte på ON och COOL varpå det bara brummar och blåser varmluft. Så småningom fattar jag att man ska fylla på vatten i en tank vilket görs varpå allt vattnet omedelbart rinner ut på golvet. Avtappningskranen hittas trots att den gömts ordentligt och stängs. Maskinen står efter 3 timmar och blåser fortfarande bara varmluft. Jag säger till Nat att nu åker vi och lämnar tillbaka skiten och får pengar i handen. Nähä, så går det inte till i Thailand. Öppet köp eller ångervecka eller liknande finns inte.

Men idag har vi varit där och jag har levt rövare på en blandning av engelska och svenska och kom faktiskt ut med hela summan i handen.  Gör om det om ni kan!!!  Gick in igen och köpte vin för att fira segern Sverige-Thailand 1-0. Skål!!!!!!!
Den här nye lille familjemedlemmen flinar hela tiden och har av mig döpts om till Thai-Harry vilket har accepterats av omgivningen.

Hejdå!

sredna

• Gäst
« Svar #28 skrivet: januari 01, 2015, 12:10 »
Rapport 19 2011-11-09

Igår kväll stängde man av vattenförsörjningen till byn.  Man väntade skyfall och vis av skadan från förra året då pumpstationen stod under vatten i 3 veckor och havererade totalt kan man nu tydligen hissa upp el-motorerna för att rädda dom.  Nu blev det så att man tappade en motor , givetvis den som försörjer vår by, så förmodligen är vi utan vatten någon vecka eller två. Alla utom jag rycker på axlarna och tycker att det är helt normalt. Thailändare är ett tåligt släkte och vet att det inte går att skynda på något här.

Den orm jag tidigare berättat om har i natt varit här och bytt kläder bakom min stol. Ett drygt meterlångt  ormskinn låg där jag brukar sitta och dingla med benen. Jag börjar fatta varför  thailändare oftast sitter med benen i kors under sig. Jag har försökt och det går ju bra ett tag men att komma upp gör ont. Får väl träna för säkerhets skull.

Igår på TV visade man upp en 3,5m lång kobra som fångats mitt inne i Bangkok efter att ha bitit en man i armen. Vattnet för med sig all möjlig bråte och ett av de större problemen  är att sophanteringen legat nere länge. Svarta säckar flyter omkring lite hur som helst.

På morgonen kom grannen och visade upp den absolut största  råtta jag någonsin sett vilken han fångat i en ståltrådssnara. Råttan gavs till byns fattigaste familj som därigenom får grillat kött ikväll. Råttorna lever nästan enbart på ris och är inte farliga att äta.

Vår hund Da har säkert tränat på sådana här så den lille hamstern hade inte en chans häromdagen.
Idag är det Sunes födelsedag vilket kommer att firas i hela Thailand (utom i Bangkok av förståeliga skäl) med raketer  överallt. Kan förstås även bero på att det är Full Moon Party vilket är som ett mindre nyårsfirande 12 gånger per år. Man tar alla tillfällen i akt att festa! Själv tänker jag ta en skvätt Mekong och skåla för Sune.
Avslutar med bild på en hårt arbetande författare.

A//

sredna

• Gäst
« Svar #29 skrivet: januari 08, 2015, 14:32 »
Rapport 20 2011-11-13

I år har det hittills varit lite väl många otäcka djur alldeles inpå oss. Ormen som bytte skinn här bor kvar och visar sig en gång om dagen. Den är ca en meter lång och har huvud som en huggorm vilket oftast innebär att den är giftig. Den är snabb som tusan och jag har placerat en ogräshacka strategiskt där ormen brukar dyka upp.

Enda gången hittills som jag haft en chans att nacka fanskapet hade någon mig närstående tagit bort hackan och använt den för sitt ursprungliga ändamål. Jag tyckte mig ana ett hånleende i ormens ansikte! Bild på ormen kan tyvärr inte bifogas.

Igår cykeltur med fyra barn och hund till gulbrun dypöl för bad. Barnen visste en genväg hem vilket jag gick på. Vägen blev så småningom en stig genom risfälten där man fick leda cykeln genom meterhögt vatten. Det var närmare men tog längre tid och när vi kom upp ur vattnet mötte vi en orm som också skulle ut och bada. Man kan ju undra hur många som redan var i vattnet.
Väl hemma fick jag order om att röja en del bråte i trädgårdslandet. Fick sällskap av en 2dm skorpion som avrättades med ett välriktat kast med lagom tung sten. Den fastnade i alla fall på bild.

Risskörden är i full gång och på en del fält har riset vuxit sig så högt att det lagt sig som efter ett slagregn och måste skördas för hand. Annars gör en hel del med maskiner som brummar hela nätterna. Eftersom det här blir an bättre skörd än normalt och i övriga Thailand en sämre så gnuggar bönderna händerna och tror att dom ska bli rika. Antagligen slösar dom bort överskottet på sprit och spel som vanligt.

I Bangkok fortsätter problemen. Staden ligger i en svacka mellan två floder och när nu vattennivån i Siambukten är så hög har vattnet ingenstans att ta vägen utan stanna kvar i staden. De kommer nya märkliga bilder på TV varje dag. Uppfinningsrikedomen är stor och man använder allt som flyter som transportmedel.

Jag har sett bilar som surrats ihop med frigolitblock dras med handkraft genom meterhögt vatten och småbåtar som lastats så mycket att dom kantrat av vågor från förbipasserande större båtar. Det är svårt att se något slut på eländet.

Det var allt för den här gången. Händer det något i Sverige som kan vara av glädje för mig att ta del av så skriv gärna. Jag är långt borta från nyheter utanför Thailand.

A.