Författare Ämne: Bullerkyttor i Non Po, Thailand  (läst 35591 gånger)

sredna

• Gäst
SV: Bullerkyttor i Non Po, Thailand
« Svar #30 skrivet: januari 08, 2015, 15:25 »
Rapport 21 2011-11-20

Nu har jag dräpt min första orm i Thailand. När vi kom hem en dag så låg ormen (en liten skit på dryga halvmetern) innanför grinden. Ogräshackan hade som vanligt fått fötter. När jag hittat hackan låg ormen dumt nog kvar och nådastöten skulle utdelas. JAG MISSAR!!!!!!!!! Ormskrället smet in bakom några stora blomkrukor. Eftersom alla ormar måste betraktas som giftiga tills man vet motsatsen var jag väldigt försiktig när jag lyckades krafsa fram den och avrätta den . Enligt Nat var ormen faktiskt giftig och begravdes utan större hedersbetygelser.

Den orm som flinade åt mig tidigare dök upp igen och låg och solade just där jag skulle måla staketet. Den låg helt stilla och bättre läge kan man inte tänka sig. Tro det eller ej men den  förbannade ogräshackan hade av någon anledning fått fötter igen. En trots allt fortfarande mig närstående person var givetvis skyldig igen. När hackan återfunnits hade ormen så klart smitit. Endast hånleendet låg kvar.  Funderar på att köpa mig en egen hacka avsedd enbart för ormjakt och den som rör den betraktar jag som orm och får skylla sig själv!

Det är varmt som attan, 30-35 grader varje dag och inte en droppe regn sedan jag anlände och det finns en damm med inte alltför grumligt vatten. Husse och hund har badat tillsammans. Jag torkade  mig och hunden rullade sig i lera efteråt. Till råga på allt snöt han en anka på vägen hem och husse fick som vanligt slanta av.

Längtan efter hav, båtar och civilisation har blivit så stor att på lördag åks det till Cha Am som ligger ca 20 mil söder om Bangkok på Siambuktens västra strand lite norr om Hua Hin. Hit åker thailändare på semester och det lär vara ganska lugnt och inte så mycket faranger. Transportmedel har inhandlats.

Från Sverige ned skickad badboll i form av jordglob har gjort succe hos ungarna som nu bättre kan förstå  vad som finns utanför Thailand. Geografilektion varje dag.
Slut för den här gången.
Ormjakten fortsätter!!!

A//

[bifogad fil raderad av administratör]

sredna

• Gäst
« Svar #31 skrivet: januari 08, 2015, 15:29 »
Rapport 22 2011-11-22

En liten kortis.
Det här med riset är inte så lätt att förstå. Folk här har nästan aldrig kontanter vilket dom behöver inför risodlandet. Alltså har Nat i år (i stället för att som förra året låna risfält av sin bror och odla i egen regi) lånat ut pengar till plantering och så småningom skörd till div. grannar.

Återbetalning sker sedan i form av en bestämd mängd skalat ris färdigt att koka. Vid god skörd som i år är det en baggis för bonden att lämna ifrån sig några säckar. Priset blev för vår del en tredjedel av vad det kostade oss att odla själva förra året. Nat har härmed blivit en riktig liten kapitalist med hjälp av mina pengar.  Dessutom slapp vi allt arbete och behövde inte ta någon risk.

Dagens orm är dräpt. En liten  smal sak satt bland orkideerna i huvudhöjd och vägrade att ramla ner trots besprutning med vattenslang. Ogräshackan hade förstås rymt igen men uppspårades, infångades och användes för att peta ner ormen vilken ramlade ner bland en massa markbundna växter.

Jag hackade som besatt överallt bland växterna tills Nat hejdade mig. Ormen hade förmodligen avlidit bums men Nat var rädd om blommorna. Liket påträffades aldrig pga att Nat var snabb att fylla på jord där jag hade härjat. Ormen är därmed jordad!

Det är inte bara nu det finns otäcka djur i närheten. När Nat var liten gick hon i byskolan som gränsar till ett stort djungelliknande område och barnen var strängt förbjudna att bege sig in dit. För så sent som 40 år sedan fanns det vilda tigrar i omedelbar närhet och det hände att en och annan ko försvann.

Den normala födan var annars de små hjortdjur och bäverliknande gnagare som fortfarande finns kvar. Jag har inte sett några men skithögar finns överallt. Tigern på bilden är svensk och bor i Orsa.

Gick upp kl 6 i morse för att käka frukost med munkarna kl 7 så nu är jag trött men välsignad igen för femte gången. Tur att man är populär någonstans i alla fall.

A//

sredna

• Gäst
« Svar #32 skrivet: januari 09, 2015, 13:32 »
Undrar om gänget här läser det man skriver.....?

A//

sredna

• Gäst
« Svar #33 skrivet: januari 09, 2015, 13:44 »
Rapport 23      2011-11-29

I förra veckan på onsdagen hämtades bilen och med hjälp av en praktisk bilsäljare och div handtryckningar lyckades vi få alla papper inkl. tillverkning av nya reg.skyltar på två timmar. Brukar ta två veckor annars.

På torsdagen blev bilen välsignad av den vanlige munken som kletade lite vit färg här och var och stänkte vigvatten på oss och bilen tom under motorhuven och därmed kunde vi ( 4 vuxna och 3 barn) åka säkert till Cha Am.

Resan på börjades kl 6 på lördagsmorgonen och norr om Bangkok fick vi köra genom vatten några gånger och passerade flygplatsen Don Mueng där planen fortfarande står med vatten upp till buken.

Jag körde till strax norr om Bangkok där Nats son fick ta över för säkerhets skull (trodde jag). Efter  en timme krockar vi, dvs kör in i framförvarande bil. Ingen skadad eftersom jag tvingat alla att ha på säkerhetsbälten! Hade munken slarvat?

Sonen Tam jobbar inom Highway Police sedan tre år tillbaka och kör polisbil dagligen. Han tog körkort förra veckan!!!!!!!!!!!!!!
Som alla thailändare kör han uruselt med noll koll på omgivningen. Dom kör alltid ryckigt mellan 60 och 90 och hela tiden i omkörningsfilen varför omkörande passerar på fel sida. (Mycket spännande manövrer ibland!) 

Han låg för nära framförvarande bil hela tiden men jag ville inte komma med pekpinnar och när han började leta efter sin telefon på golvet och bilen framför bromsade var det kört.

Jag har tagit alla tänkbara försäkringar och vi ringde bolaget som skickade ut en effektiv kille på moppe inom en halvtimme. Den påkörde fick inte åka därifrån förrän allt var fotograferat, nedskrivet och undertecknat. Det hela tog ca två timmar att reda ut.  No problem now! Fan trot!

Bilen gick att köra vidare varför vi trots allt hamnade i Cha Am på beräknad tid kanske beroende på att jag körde de första 40, av 55 milen.

Bor på flott hotell med pool och alla är lyckliga och har glömt olyckan, dock inte jag för det var djävligt onödigt.
Havet utanför är förstås blått och vackert men enligt kompisen Josse som kan mycket om Thailand är nog hela Siambukten tämligen nerskitad och man bör kanske inte bada i havet. På stränderna lite bortom turistområdet ligger fruktansvärt mycket sopor och annan bråte från Bangkok. Jag håller mig till poolen med plaskande barn.

I går fick vi besök av Nats bror Sumeth vars fru är från Cha Am. Deras två söner bor sedan en månad hos släkt här och blir kvar några veckor till innan skolan kan öppnas igen i Bangkok och vattnet sjunkit undan från deras hem. Vi invaderade en krog som gärna tog emot 12 gäster. Det är inte så mycket folk här nu mitt i veckan.

Under helgen var det packat med  thailändare!
Var och kollade på en enorm buddhastaty igår . Det är lite konstigt att det här fattiga landet lägger ner så mycket pengar på tempel och liknande men allt lär bekostas av frivilliga gåvor och donationer. Kungafamiljen skjuter  till en hel del men den har ju råd!

Har idag surrat och tejpat fast lösa delar på bilen så att den ska hålla ihop hem.
Närmast väntar båtäventyr, det blir säkert något värt att rapportera om.

A//

PS
Jag skrev om tigrar förra veckan:
Det hotell  uppe i bergen vi bodde på förra året anordnar nattsafari i säkrade bilar. Det finns fortfarande ca 100 vilda tigrar och 100 elefanter i skogarna(för 20 år sedan 1000 av varje) och i alla fall elefanterna kommer fram varje natt. Det var där jag tyckte vi skulle fotvandra men det blev inte av. Tur det kanske.
Gårdagens orm var ca 3 meter och vi såg den från bilen. Onödigt stor och jag har nu lärt mig att kolla noga där jag går.
                            DS

sredna

• Gäst
« Svar #34 skrivet: januari 09, 2015, 13:52 »
Rapport 24 2011-12-04

Lite blandat:
Båtutflykten började givetvis med lite strul eftersom vår buss till båten väntade utanför ett hotell på två resenärer i drygt en timme. Ett antal tel.samtal senare åkte vi till ett hotell med samma namn i ett annat samhälle där sura faranger undrade var vi hållit hus. Ibland är det skönt att inte vara ansvarig.

Båtresan var kanon med utfordring av apor, bad och fiske. Efter två bottennapp med förlorade krokar gick jag över till att fiska upp öl ur kylboxen. Övriga resenärer fick småfisk knappt värda att behålla.
Det är ju rätt mycket skräp från Bangkok i vattnet och killarna på båten som Nat pratade med badar inte själva nu. Jag har i alla fall överlevt trots kallsupar.

Resan hem från Cha Am gick bra. Jag hade bestämt mig för att köra hela vägen men när vi närmade oss Bangkok och skulle ta payroad utanför staden så hade Nat och sonen Tam olika uppfattning om hur man kom upp på den. Nu litade jag på Tam vilket visade sig vara korkat och vi hamnade mitt i värsta trafiken inne i Bangkok. Det finns enklare ställen att köra bil på! Efter ett ständigt tjafsande mellan Nat och Tam gav jag upp och sa åt honom att köra MEN FÖRSIKTIGT FÖR DJÄVULEN!!!!!!!!!!!!

Efter ett antal näradödenupplevelser så kom vi redan efter en och en halv timme upp på den väg vi skulle tagit enl. Nat. Jag kanske ska lyssna lite mer på henne i fortsättningen. Vi såg 3-4- olyckor liknande den vi själva var med om vilket inte förvånar mig ett dugg. Så fort vi kom ut ur staden var Tam trött och jag tog över. Det är ingen vidare tåga i thailändare, dom kroknar rätt fort. 

Jag träffade på en bar sista kvällen i Cha Am en kille från Holland som bor på Fillipinerna och han hade läst att folket där är de sämsta bilförarna i världen. Jag hävdade att det fanns ännu sämre på närmare håll. Så skålade vi på det och pratade mera skit om alla andra. På baren fanns en hund som delade med sig av sina loppor till Nat. Loppbett, 10st kliar som fan enligt henne!

Väl hemma innan mörkret föll, för det är livsfarligt att köra på natten med alla skördemaskiner utan belysning och strålkastarna på bilen var bara hyggligt hoptejpade, möttes vi av en hund (utan loppor) som fick glädjefnatt som vanligt.
Det ska nu bli spännande att se hur bilförsäkringarna fungerar, jag är skeptisk.

Thailändare är ett lattjo släkte. Man får inte säga något nedsättande om Thailand, och pratar man illa om kungen kan man faktiskt åka i fängelse, det har hänt fulla faranger , men själva medger dom att mycket är dåligt. Man låser om sig på natten och när man går hemifrån (det här är ju trots allt en liten by med 30 hus och nästan alla är släkt med varandra så det borde inte behövas).

Och Nats bror har sovit i tält ute på fältet bredvid sina nyskördade ris kärvar för att ingen ska sno dom innan han hinner få hem skörden.Det är ett tjyvaktigt släkte. Jag såg bilar övergivna pga översvämningarna,  som blivit plundrade på allt tom dörrar och motorhuvar. Nat såg ju uppe i Sångbäcken snöskotrar som stod obevakade ute hela sommaren utan problem vilket förvånade henne för det hade inte gått i Thailand.

Jag får ständigt förfrågan från damer här om jag inte har några trevliga kompisar att ta med hit eftersom  thailändska män fullt förståeligt  inte står högt i kurs  hos sina kvinnor. Männen super, spelar bort familjens pengar och är notoriskt otrogna. Jag är rena svärmorsdrömmen (något överdrivet kanske) som diskar, tvättar och gör det jag gör hemma.

Jag skulle kunna bli kallad för svartfot av gubbarna här men dom vet nog inte vad det innebär. Så vi har det nog väldigt bra som får bo i Sverige utan naturkatastrofer, giftiga ormar och med någorlunda bra medmänniskor (förutom bankdirektörerna).

Det här med bilkörning igen;
Det är mycket bra vägar, nästan uteslutande tre eller fyra filer i varje riktning på motorvägarna. Jag börjar fatta varför thailändarna så gärna ligger i högerfilen ,kom ihåg att det är vänstertrafik (för det för det mesta, ibland kan man möta bilar på fel sida).

På vägrenen där motorbikes förväntas köra ligger ofta en hel del sovande hundar. I vänsterfilen ligger hundar, 80% sovande och resten överkörda, och därför undviker man vänsterfilen. I mittfilen ligger man tills man fått upp farten för att sedan lägga sig i högerfilen oavsett vilken hastighet man tänkt hålla. Därför används mittfilen för omkörningar vilket för oss nordbor är en nyhet.

Som god svensk brukar jag inte ligga i högerfilen utan lullar snällt på i mittfilen och kollar noga bakåt hela tiden. Lagom fart är 90-100. I backspegeln ser man långt bort två bilar som efter 5 sekunder blåser förbi mig  i 160 på varsin sida för att sedan kivas om högerfilen igen. Dom är fanimig inte kloka! Det är inte konstigt att bilkyrkogårdarna ligger lika tätt som mackarna här.

I Cha Am åkte vi väldigt lugnt med en taxigubbe i min ålder som när han fick beröm för sin försiktiga körning berättade att han nästan inte såg någonting och därför inte vågade köra som i unga dagar.
På ormfronten intet nytt.

Ryktet har tydligen gått att det finns en tokig farang med ogräshacka i byn så kräldjuren har hållit sig undan. Dom har visst givit myrorna uppdraget att jävlas med mig i stället. Små så att dom knappt syns men bits som bara den! Har också sett en ödla på knappt en meter men den är jag inte rädd för. Ormarna är självklart obehagliga!

Vårt största bananträd har brutits pga tyngden av frukten så nu är det banan i alla former på menyn i halva byn.
Jag har även fuskat som elektriker här hemma. 220 volt känns värre i Sverige än i Thailand av någon anledning men det gick bra.

Imorgon fyller kungen år och alla är lediga och glada. Man undrar med skräck vad som händer när han dör. Hela Thailand kommer att stanna ett par veckor och turistnäringen kommer att få ett stort avbräck för att inte tala om de politiska stridigheter som kan förväntas följa på det.
Nu orkar jag inte skriva mer idag. En del av er i Sverige verkar inte kunna skriva alls!

A.//

Jkon

• Gäst
« Svar #35 skrivet: januari 09, 2015, 17:43 »
Undrar om gänget här läser det man skriver.....?

A//
Självklart läser vi med stort intresse!

Utloggad Ledarn

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 6645
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 10, 2015, 10:49 »
Nu har jag läst ikapp dina eskapader....  (") (")

Min kära fru hade samma upplägg med riset innan hon flyttade hit till Sverige..
Med mina pengar "förköpte" hon risskörd och tjänade riktigt bra med pengar..  ($$$)

Nu en liten fråga som inte bara är till dig...

Cha Am... Är det värt ett besök ??

Vi åker troligen ner till Thailand nu i sommar och tänkte besöka Hua Hin där vi inte varit tidigare..
Och då kan det ju kanske passa med ett besök även i Cha Am som jag hört bra saker om...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

carne

• Gäst
« Svar #37 skrivet: januari 10, 2015, 11:16 »

Med mina pengar "förköpte" hon risskörd och tjänade riktigt bra med pengar..  ($$$)

Vi åker troligen ner till Thailand nu i sommar och tänkte besöka Hua Hin där vi inte varit tidigare..
Och då kan det ju kanske passa med ett besök även i Cha Am som jag hört bra saker om...
Jag har varit i HUA HIN vid två tillfällen. Tyvärr har jag inte så mycket annat att jämföra med. Min sagesman framhöll att pga att kungen hade sin sommarvistelse i Hua Hin:s närhet är det ovanligt välstädat där samt gott om poliser.
Jag har samma fråga som du Cha Am hur är det?
Kanske gör du ett besök och förmedlar ditt intryck.
Hälsningar   o-o

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6645
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: januari 10, 2015, 11:18 »
Jag har varit i HUA HIN vid två tillfällen. Tyvärr har jag inte så mycket annat att jämföra med. Min sagesman framhöll att pga att kungen hade sin sommarvistelse i Hua Hin:s närhet är det ovanligt välstädat där samt gott om poliser.
Jag har samma fråga som du Cha Am hur är det?
Kanske gör du ett besök och förmedlar ditt intryck.
Hälsningar   o-o

Klart som korvspad att det blir bilder och redogörelse av allt som görs...
(Kanske inte riktigt allt)  :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

erik94

• Gäst
« Svar #39 skrivet: januari 17, 2015, 10:09 »

Det finns en utmärkt fiskrestaurang i fiskebyn som ligger i norra ändan av strandgatan,
i Cha Am. Man passerar över en liten bro, sedan är man framme. Bland thai lär det vara så populärt att thai från Bangkok åker ner dit över dan, bara för att "sörpla" i sig av den nyfångade havsläckerheterna. Tyvärr vet jag inte vad stället kallas. Men läcker seafood hade dom.

En måltid där och man lever väl!

sredna

• Gäst
« Svar #40 skrivet: januari 18, 2015, 15:24 »
Rapport 25 2011-12-07

Lite blandat:
Det här skrivs efter en mycket god middag bestående av norsk fjordlax, något som liknar svensk potatis och broccoli och majonnäs spetsad med lime och mandarin. Tillagat av mig för att dom ska få smaka riktig mat någon gång. Aroy mak maa betyder jättegott vilket alla bedyrade.  Kanske beroende på att jag sa att detta måste sköljas ned med vin vilket medförde att alla icke svenskar blev på dojjan.

Det är inte så svårt att som svensk supa thaiare under bordet, dom tål ingenting!
DOM förresten! Jag som alltid predikat vad som är god svenska måste medge att det känns lite konstigt att skriva DE och DEM  hela tiden så därför blir det DOM även i fortsättningen. (Anna-Lena må gråta)

Taksin Shinawat som var husse i Thailand tidigare (samma sorts skurk som Berlosconi)och nu lever i någon sorts politisk exil i London( nu efterträdd av syrran vilket givetvis är skumt) ordnade i alla fall bla att även små skitbyar som vår fick asfalterad väg hit och alla älskar honom  för det. Han tvingade också bankerna att låna ut pengar till bönderna för att öppna nya risfält men bankerna är ju fega skitar så att när skörden pågår så står där en lastbil och tar 30%  av säckarna på plats som ränta.

Det riset hamnar sedan på öppna marknaden och som vanligt klarar sig banken. Just nu är Thailand den största ris exportören i världen före Kina och Indien. Man har infört vissa restriktioner i exporten eftersom rätt mycket av risskörden har gått till spillo pga översvämningarna och kanske behövs inom landet. Man har tom delat ut 5kg ris till alla som inte har egna risfält vilket känns lite konstigt här där skörden blev bättre än väntat.

I och med att Thaksin åkte ut ur bilden föll också allt underhåll av bla vägarna och vägen  ut till vår lilla by  har under de senaste 2 åren blivit sämre och sämre och i år när jag kom var den knappt körbar. Jag framförde detta till hussemunken i samband med min senaste välsignelse och han lovade att ta upp det vid veckans möte med byäldsten .

Dagen efter=samma dag som vi åkte iväg för att hämta vår bil började folk reparera vägen och jag frågade munken hur han kunnat ordna det så kvickt och han sa att kommungubbarna förmodligen känt lite tryck från Buddha och fått ändan ur vagnen.
Munken är inte som präster  var  i Sverige tidigare,(han kedjeröker Marlboro och har spottkopp)  någon man ska vara blyg inför, utan efter alla ceremonierna i templet talas man vid som vänner, pratar om allt möjligt och skämtar. Buddhismen är ju inte egentligen en religion utan mer en lära om hur vi bör förhålla oss till varandra vilket tilltalar mig som nog är vad som kallas ateist.

Våran hund  som inte är riktigt klok låg idag och slöade, som alla andra thailändare nu när risskörden är överstökad, när det utbröt ett rejält hundslagsmål utanför oss varpå han rusade ut för att delta eller vad han nu tänkt sig. Efter en kvart kom han hem blodig som bara den men glad. Fram med vattenslangen och leta efter såren!!!!!! Inte en skråma på hundskrället!!!!!!!!! Man kan bara undra hur motståndaren ser ut. Det är tur att han hemma är lika beskedlig som Sune (=räka) för han är en rätt stöddig bit nu och gatans tidigare skräck Dutten har slutat morra åt honom.

Det finns några tikar i byn som löper nu varför vi får besök av hundar från byarna runtomkring och det var nog orsaken till att alla våra hundar gjorde gemensam sak. Sedan kommer dom nog att kriga om vem som ska få nöjet!

Mitt krig mot naturen har tagit en ny vändning. Jag inser att jag inte kan utrota två miljarder myror som har bott här längre än jag. Jag har därför inriktat mig på grannens  katter som kommer in till oss och  skiter på nätterna.  Hunden har tydligen inte fattat sin uppgift utan är mest inriktad på lagad mat fastän det promenerar omkring käk framför nosen hela tiden. Grannens  ankor är tydligen helt OK men dom pröjsar ju husse. 

Nat har inköpt en sorts vattenspruta avsedd för blommor men med svenskt ingenjörstänkande är den ombyggd till högtrycksspruta mot katter. Fungerar utmärkt! Men katter är ju inte lika korkade som hundar och har redan lärt sig att när dom ser mig smiter dom hem med en gång och det var ju avsikten. Kattungarna har jag inte hjärta att blöta ner utan bär varsamt hem dom till sig.

Var och lämnade in bilen igår  i Chaiyaphum (4 mil härifrån)på en av försäkringsbolaget anvisad verkstad. Blev mycket imponerad, som allting i Thailand skrotas inget förrän det är utom all räddning och man höll på bla på att återställa en bil som i Sverige helt klart gått till totalskrot.

Så jag är övertygad att vårt lilla problem blir proffsigt fixat. Frågan är när, dom sa två veckor men med kännedom om Thailands sätt att beräkna tid blir det nog längre, minst tre veckor. Eftersom thailändare är väldigt tjyvaktiga så kollades allt i bilen vid inlämnandet: mätarställning, mängd bränsle i tanken, alla tillbehör som radio, domkraft  och verktyg  vilket noterades på inlämningskvittot.

Vid inlämningen visade det sig att Nat glömt skaderapporten hemma varför vi fick en extra biltur på 8 mil för att hämta pappret. Mitt humör var redan i botten pga hela anledningen till verkstadsbesöket och blev ju inte bättre av det här. Dessutom fick jag ju pröjsa dubbel resa till en i och för sig mycket trevlig man med minibuss som kör oss lite då och då.

När allt var klart blev det besök på stormarknaden som har gott vin, det övriga shoppandet var jag  av förklarliga skäl rätt ointresserad av. På hemvägen stoppade vi för matkontroll varvid jag åt något som jag var allergisk mot och var sjuk hela natten. En helt underbar dag!!!!!!!!!

Idag är jag på bättre humör, har tom klappat en vuxen katt, hämtade barnen vid skolan, käkade glass med dom och betedde mig som en vanlig morfar. Blev stoppad av en polis, utan hjälm men med barnbarn på styret,  på motorcykel  som undrade hur kallt det var i Sverige nu. Ingen aning sa jag och dessutom bryr jag mig inte.

Det är ju ett helt annat leverne här nere. Kulturkrockar inträffar dagligen och man behöver livrem, hängslen, hjälm och flytväst för att överleva. Men det här är ulandet Thailand, Bangkok är förmodligen civiliserat,  och det här är Isaan=bondvischan,  och man får ta det som det är här annars kan man alltid stanna hemma och låta bli att uppleva något nytt!! 

Jag har absolut  inte tråkigt även om det ibland känns att man är mycket långt hemifrån när ingenting fungerar som det borde. Kan också vara lärorikt att allt inte behöver vara perfekt för man överlever rätt bra i alla fall. Lite synd att dom  här  upplevelserna  kommer sent i livet men det kan man inte göra något åt, bättre sent än aldrig!

Nu är det midnatt och jag borde lagt mig för länge sedan. Här blir det tyst vid 8 men å andra sidan går folk upp 5 varje morgon och börjar leva rövare. Hundarna ylar hela natten och igår natt var jag på väg ut för att sopa till någon när det visade sig att vår egen hund ledde allsången. Honom fick jag i alla fall tyst på!

God natt!
PS
Sista tröjan utdelad
DS

sredna

• Gäst
« Svar #41 skrivet: januari 18, 2015, 15:34 »
Rapport 26 2011-12-12

Nu har jag ätit grillad råtta  hos grannen! Bilden skickades omgående till några utvalda som svarade unisont: FY FAN!!!!!!!!!!
Det smakade ungefär som kyckling och om jag inte vetat vad det var hade jag ätit mer än jag gjorde. Man säljer nu på marknaden flådda råttor färdiga att grilla vilket jag inte sett förut. Man äter nu under 2-3 månader då rådisarna uteslutande äter det ris som blivit kvar på fälten efter skörden vilket  ger ljust kött med god smak.

Eftersom våra matrester går direkt till hundarna varje dag blir det ingenting som ligger och ruttnar till råttorna och jag tror inte att dom bär på några sjukdomar. Dom får sedan återgå till sin vanliga kost som mest består av snäckor, krabbor och div. småkryp och köttet lär inte alls vara lika gott senare på året. En kloakråtta från Bangkok hade jag aldrig smakat på.

Jag har läst att om folk bara kunde acceptera tanken på att äta råtta så skull en stor del av världssvälten kunna undanröjas. Råttor finns ju överallt och även eld för grillning.

Lämplig dryck till råttkött är Chang  Beer vilket Thai-Harry och jag var överens om. Det gäller att börja i tid. Nu återstår nog bara orm att prova på för jag vägrar att äta alla läskiga insekter thaifolket  stoppar i sig, ibland decimeterstora odjur som ser ut som och kanske också är kackerlackor. Rostas över eld och knastrar när dom tuggas. Skitäckligt!!!

En mera normal föda var denna födelsedagstårta som förärades Praw (uttalas Peo) som fyllde 8 årunder överinseende av lillasyster Pim-Pim med svenska älgar på fötterna.

Alla var varmt klädda eftersom man tyckte det var svinkallt, bara 23 grader. Täckjacka på!

Har också varit och tittat på hur man får bort skalet från riskorn. Det finns en maskin inbyggd i en laduliknande byggnad i närliggande by och sköts av en dam som talar utmärkt engelska. Man lämnar ifrån sig 2 säckar oskalat och får tillbaka 1 med vitt ris och betalar ingenting kontant. Risskalen går vidare till bl a ankfarmare och sedan säljer hon förstås vitt ris med god förtjänst, hon har ju fått det gratis!

Maskinen ser ut att vara från sekelskiftet (det förra) med en enda stor el-motor och mängder av läderremmar som går kors och tvärs genom hela byggnaden och driver skakbord, fläktar och alla transportörer  för skal och riskorn. Maskinen är byggd helt i trä och står och ruskar så man tror den ska rasa vilket ögonblick som helst men så har den säkert varit sedan den var ny med kännedom om hur kvaliteten på thailändarnas byggen är. Mycket oväsen och dammigt så man knappt ser något men det funkar alldeles utmärkt.

Hunden är inte klok. När han igår varit ute ute och drällt och för en gångs skull kom när jag ropade på honom fick han så mycket beröm för det att han i glädjen hoppade rakt upp på matbordet och välte vinglas och bar sig åt. Jag har tyckt att Sune ( dotterns hund) varit lite korkad men den här slår alla rekord. Han är i alla fall snäll och glad jämt och älskar husse!

Så har jag stött på en svensk som bor en mil härifrån. En liksom jag glad yngling på 69 år som med thai-fru bygger hus och har lämnat Sverige för gott. Vi talade om allt möjligt i Sverige och jag berättade att jag där mest bor på Viggsö i Sthlms skärgård. Den ön har jag seglat förbi många gånger blev kommentaren. Världen är som så ofta väldigt liten! Ska bli skönt med lite normalt sällskap och slippa tala thailändska hela tiden. Dessutom har han inget emot att ta sig en slurk då och då så det bådar ju gott. Vi får se om han spelar kort också.

Lika märkligt är att hans fru och Nat känner varandra väl och umgicks en hel del för 15 år sedan!
På ormfronten intet nytt men kriget mot katterna fortgår och innefattar nu även grannens höns som också fått smaka på högtryckssprutan. Vårt hem är ingen allmän toalett, det ska dom nog få lära sig.
Slut för idag, kanske råtta till middag igen!

A.

sredna

• Gäst
« Svar #42 skrivet: januari 18, 2015, 15:38 »
Rapport 27 2011-12-24

Skrivet på julafton men skickas senare.
Först och främst God Jul och Gott Nytt År igen och tack till dom som hörde av sig.
Julafton  började med att Nat för andra dagen tog lokalbussen till Chaiyaphum för att gå i körskola.(Vår egen bil står givetvis fortfarande på verkstad.)Körkortsutbildningen går till så att man övningskör med någon ( vem som helst) i 5 dagar och sedan kör upp.

Första dagen fick hon köra på motorvägen till Bangkok rakt fram och lära sig växla. Idag lära sig svänga till höger och växla. I morgon lära sig svänga till vänster och växla. Nästa dag vete fan vad hon ska lära sig förutom att växla, kanske att börja se sig om åt sidorna och bakåt men jag tvivlar. Femte dagen blir väl repetition av tidigare inhämtade färdigheter, öva på att växla och att lära sig läsa på trafikskyltar som oftast är sönderskjutna till hälften. Det finns mycket vapen i Thailand.

Uppkörningen sker på en inhägnad gård, för att besiktningsmannen förmodligen är rädd om livet, och består till största delen av att visa att man kan växla. Klarar man det kan man kvittera ut körkortet som första gången gäller i ett år. Ni kan ju själva räkna ut varför det är så många trafikolyckor i Thailand!

Den som inte tror sig om att kunna visa upp tillräckliga växlingsfärdigheter köper sig ett körkort genom att muta lämplig (det finns flera) tjänsteman på körkortstillverkningen. Dagspriset är 10000Baht vilket motsvarar  ca 2300SEK. Den som inte har den summan, vilket är många,  kör i alla fall.  Det är med andra ord livsfarligt att vistas på vägarna och turister avråds från att hyra bil eller motorcykel. Jag kör  av erfarenhet i alla fall hellre själv än åker med en thaigubbe bakom ratten.

Att bilen fortfarande står på verkstad förvånar inte ett dugg. Den skulle vara klar inom två veckor sas det. När vi då kollar får vi höra att motorhuven är restad hos generalagenten i Bangkok. JAMEN LAGA DÅ FÖR F-N DEN GAMLA SOM INTE ÄR SÄRSKILT SKADAD!!!!!!!! Idag  efter tre veckor får vi höra att även grillen är restad och ska komma om tre veckor. JAMEN KÖP DÅ FÖR F-N EN PIRATGRILL SOM SÄLJS PÅ VARJE KILOMETER UTMED VÄGARNA!!!!!!!

Faranger brukar inte vilja ha piratdelar svarar man då. JAG VILL HA MIN BIL!!!!!!! Kom på måndag då, då är den klar. Fan trot eller som nyfunne vännen Bengt härnere säger: I believe it when I see it! Sånt här får man vara beredd på i Thailand men jag har inte vant mig ännu utan får utbrott då och då.

Jag har tidigare skrivit om att banken som lånat ut till bönderna övervakar risskördandet och tar 30% direkt vid skördetröskan. Det riset samlas sedan upp centralt  här i Khon Sawan och har nu blivit till enorma berg som så småningom forslas vidare innan risken för regn blir för stor.

Tidigare omnämnde polaren Bengt dök upp med julgodis till barn och en flaska Sang Som (Thairom) till mig vilken avnjöts i snapsglas med svensk snögubbe på. Mera jul än så blev det inte. På kvällen dök det dock upp några finklädda äldre damer som ville äta julmiddag med mig av ren vänlighet så att jag inte skulle sakna Sverige.

Kompis Bosse som anlände till Phuket häromdagen skickade för att retas en bild på ett riktigt svenskt julbord hos  Hasse som har bar och resturang i Rawai. Denne Hasse har en kollega med bar bredvid och han kom för ett tag sedan och bad att få köpa tonic eftersom han fått slut på det. Självklart fick han det.

En vecka senare kommer han igen och får köpa en låda till varpå Hasse tänker att det kanske är dags att fylla på förrådet. Han ringer sin grossist som säger: det finns ingen tonic att få tag på. Vet du inte att tonicfabriken i Bangkok stått under vatten i två månader! Hasses kollega bör nog inte visa sig på ett tag, han visste mycket väl hur läget var.

Jag var häromdagen på polisstationen för att visa upp mig vilket man måste göra inom 3 månader efter ankomsten till landet. Högste polischefen i hela den här regionen råkade vara där och som vanligt var han och Nat bekanta genom hennes polisbröder och jag har nu ett officiellt utlåtande att jag är en oförvitlig och hedervärd man (det ni) och att om jag får minsta problem av något slag orsakat av mig eller någon annan så ska han personligen kontaktas omgående. Känns  betryggande men: I believe it when I see it!

Nu blir det väl inga större äventyr förutom nyårsfirandet och därefter åker vi till civilisationen i Phuket för att bl a fira mina två GAMLA lekkamrater som fyller 70 år. Själv har jag ju en bra bit kvar dit!

Återväxten i hundvärlden är god (delvis pga vår egen byracka) liksom hos myrorna som tagit uppdraget från ormarna på allvar att jävlas med mig. Igår klängde jag i palm och blev överfallen av en miljon myror som bl a bet mig i ena ögonlocket vilket svullnade igen så att jag knappt såg någonting på resten av dagen. Klen tröst att jag dräpte några tusen av dom innan synen försvann.

God fortsättning på er allihopa!!!!!!!!

A//
PS
Det här är kul och måste berättas.
När ovanst.  var färdigskrivet så ringer man från bilverkstaden och meddelar glatt att bilen är klar att hämta redan idag eftersom farangen var så irriterad.  Alltså kollas busstidtabell och med ett nödrop kan vi hinna med mittpådagenturen.

På med kläder, pengar och bilpapper. På väg ut genom dörren ringer det igen: car finished but not 100 percent, come tomollow! I believe it when I see it!!!!!!!
   DS

sredna

• Gäst
« Svar #43 skrivet: januari 18, 2015, 15:44 »
Rapport 28 2012-01-02

Nyårsafton avklarad. Minnet försvann vid elvadraget men storasyster Ploy skötte kameran så jag har tyvärr fått se vad som hände senare. Inga katastrofer i alla fall! Bomberna small och Nats bror stal som vanligt en av dom. Jag undrar när han tänker bränna av den, hoppas vi är i Phuket då.

Slutrapport ( ?) om bilen: Skulle vara färdig att hämta och var faktiskt klar på utlovad tid (+ en vecka =thaitid) och jag frågade om strålkastarna nu  var korrekt inställda och ni kan ju själva gissa vad svaret blev och gissa vidare så förstår ni resten. Ett lyse rakt ner i backen och det andra rakt upp i himlen vilket upptäcktes första kvällskörningen! Spännande upplevelse med tanke på all a jordbruksmaskiner utan lysen vare sig fram eller bak! Alltså ringer man igen och som vanligt NO POMPLEM,  COME BACK! Varvid en kille ställer sig framför bilen och säger :this is almost OK!

Då får jag spader och får (med Nats hjälp som motvillig tolk) chefen att skicka en gubbe med oss till Izusus märkesverkstad där vi mottogs av proffs. Nat begärde fullständig genomgång av bilen inkl. inst. av strålkastare vilket allt utfördes under överinseende av kundvärd och service chef! Mycket seriöst bemötande.

Jag ville förstås betala för servicen men det gick inte : Welcome back when you need  help next time! Vissa saker funkar över förväntan här. Jag hoppas att dom skickar en fet faktura till fuskverkstaden men det gör dom nog inte.

Har åkt upp i bergsområdet 4-5 mil från oss till en fantastiskt vacker plats vid en stor sjö med klart vatten och endast en farang (från Norge och dyngrak på nyårsdagen).

Idag middag (norsk lax och inte en thaikrydda inblandad) med nyfunne vännen Bengt och familj , riktigt trevlig skit som känner igen allt om stockholms skärgård. Han seglade för ett par år sedan sin Vega ensam genom kanalerna till Spanien, Italien och Grekland. Vi har en del att snacka om!

Nu väntar tripp till Phuket med mellanlandning i Bangkok för ambassadbesök och senare gammelgubben Bosse Holmstedts 70-årsdag i Khao Lak. Handstedt  fyller år strax därefter och jag själv har ju gott om tid på mig till den ödesdigra dagen.
Nästa rapport blir väl från Phuket där jag tror att jag har en bekant i Rawai med segelbåt och stämmer det kommer han inte undan!

Avslutar med en bild på dagens favorittjej  Ploy, 14 år

Hoppas att ni har det kallt och jävligt hemma , och vännerna i Vemdalen önskar jag mycket snö och penningstinna stockholmare, själv har jag inga pengar kvar men det räcker nog till en pyts hjortronsylt hos Ekbergs!

Resenären.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10022
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #44 skrivet: januari 18, 2015, 15:47 »
Tack för att du publicerar dina alster,,,,, vet ju hur du bor därborta i Khon Sawan, men roligt för många andra tror jag at läsa om hur du har det i din vardag!!!!!!!

Häng på nu, du har många läsare vet jag!!

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com