Författare Ämne: Bullerkyttor i Non Po, Thailand  (läst 28286 gånger)

Utloggad sredna

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
SV: Bullerkyttor i Non Po, Thailand
« Svar #225 skrivet: november 19, 2017, 14:23 »
Rapport 105  2017-11-19

Antalet hundar ökar för varje dag. Den unga tiken börjar bli lovlig och det drar till sig friare. Eftersom vi inte vill ha fler valpkullar här har hon nu fått en p-spruta, hoppas det funkar. När ändå veterinären var här passade vi på att vaccinera alla mot rabies så nu kan dom få bita vem dom vill. Nat försökte minska antalet hundar genom att köra över en av våra egna med bilen men det verkar ha gått bra. Han var korkad, satte sig och kliade sig framför bilen som var igång. Han är trevlig men dum!

Grannen har höns och en dag kom en av vovvarna hem med en halväten höna. Turligt nog var grannen borta för tillfället så jag tog hönan i ena benet, gjorde en snygg diskussväng för att skicka ut hönan i floden som middag till krokodilen. Tyvärr gick benet av, hönan for rätt upp i luften och landade snyggt vid mina fötter. Ungarna garvade så dom grät! Fick sparka ut hönan i floden och kastade benet efter. Borde förstås ha filmats!

Floden här utanför omges på bägge sidor av smala grusvägar som några km bort förenas vid en raserad bro. Vid lågvatten kan man köra över där och får då en liten rundtur. För en månad sedan valde jag vägen på andra sidan eftersom jag misstänkte att det inte skulle gå att köra runt utan i stället få ta den långa omvägen tillbaka. Efter bara ett par hundra meter hade floden gått upp på vägen men jag fortsatte i lera och decimeterdjupt vatten.

Sedan blev det bara djupare och djupare men jag hade ingen lust att vända. Tog mig fram till bron men där var det säker 1,5 meter djupt. Bara att vända och välja omvägen hem över risfälten. Nu var det ju vatten överallt där också, riktigt besvärligt, man vill ju inte fastna ensam därute. Sista delen är bra grusväg men ca 0,5m djupt.

Jag såg några gubbar komma vadande 150m bort. Man anade vägen under vattnet så upp med fötterna och full gas och hoppas att luftintaget sitter högt! Gubbarna stannade och höll sig undan när jag kom forsande. Bägge log och skakade på huvudet. Så blev man samtalsämne igen! Resten gick bra men jag tänkte inte göra om det förrän vattnet har sjunkit ordentligt.

Och nu en månad senare lockade jag med mig Bengan på samma resa. Torrt nästan överallt men djupa hårda spår i leran och bökigt att köra. Framme vid bron var det bara att konstatera att det säkert fortfarande var en meter djupt, så ingen överfart var möjlig.

På vägen tillbaka brakade det till och en 2,5 lång varan (den vi kallar krokodilen) rusar över vägen en halvmeter framför mig, gör ett snyggt svanhopp uti floden. En sån där väger 50-60kg och den vill man inte krocka med.

Floden har nu sjunkit så pass mycket att vi med hela hundskocken i går vadade över till Hasses ö. Det lär dröja innan han kan ta bilen därifrån och än så länge är han kvar på Bangkok Hospital efter sin ryggoperation.

Livet vid floden är minst sagt omväxlande. När jag kom i början på oktober forsade vattnet förbi med 3 knop och nu är det i princip stilla. Jag brukar sätta mig i skymningen med ett (eller två) glas vin och titta och lyssna på djurlivet. När det blir mörkt tänder jag strålkastaren under huset och belyser det hela. För två år sedan var floden torrlagd, i år överfull.

Nu tar vi flodvatten till Nats alla grönsaksodlingar. Mycket bättre än det hårt klorerade kommunala vattnet, ock dessutom gratis. Vi är i stort sett självförsörjande på frukt och grönsaker och säljer faktiskt det vi inte orkar äta själva. Grannen däremot verkar strunta i att skörda sitt ris, det ligger och ruttnar!

Födelsedagsfesterna avlöser varandra, Bengt sover kvar, men senast klagade ungarna över att han snarkat hela natten. Nästa gång får han sova ute med hundarna.

Ölglas finns av många sorter, det här var faktiskt riktigt fint gjort. Glastillverkning i Thailand?

Bilen har fått lite service. Nya bromsklossar, genomgång av AC med påfyllning av gas plus lite annat smått och gott. Allt till det facila priset av 320 svenska kronor inkl. material!
Det är annat än svenska rövarverkstäder!

Slut för den här gången.

Ajöss!
AD (HD)

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #226 skrivet: november 19, 2017, 14:24 »
Detta fotot tillhör också kapitlet ovan..

Adjö...

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #227 skrivet: november 20, 2017, 00:44 »
Kul att läsa om dina strapatser uppe i Nordöst

(")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9729
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #228 skrivet: november 20, 2017, 05:34 »
Jag tycker ni andra gubbar skall "sala" till Hans H,, så han får en väg fixad ut till ön..... Vilken go överraskning det skulle vara för honom, lägg gärna lite asfalt på också..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #229 skrivet: november 21, 2017, 12:54 »
Är det inte billigare med en flotte som bär bilen :> :> :> :>
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #230 skrivet: december 03, 2017, 13:20 »
Rapport 106 2017-12-03

Risskördandet är nu i stort sett avslutat. På grund av det myckna regnandet har en stor del gått till spillo, många fält står fortfarande under vatten. Nats son har helt sonika plöjt ner hela skiten och börjar om. Han är inte beroende av riset, har två andra jobb som ger pengar. Att vara risbonde är ett lotteri med hälften nitlotter.

Då går det bättre med Nats odlingar, det växer så det knakar!

Jag har tidigare ondgjort mig över thailändska trafikanter och häromdagen var jag nog bara millimetrar från att bli påkörd bakifrån. På en lång raksträcka ser jag två bufflar på vägen 200 meter bort, lättar på gasen och börjar bromsa lätt. När jag är nästan framme och står stilla hörs det däcktjut och syns blårök i backspegeln.

En pickup står någon centimeter bakom mig, föraren skitfull och Nat skällde ut honom. Han sa att det var mitt fel som stod still! Tyvärr vardagsmat här. Nu ska vi snart åka 100 mil bland dessa idioter, hittills har vi klarat oss, ta i trä!

Mera klagomål. WiFi/internet slutade fungera. Nat ringer kundtjänsten och en dam som inte kan någonting påstår att vår router slutat fungera och säger att vi måste åka till stora staden och köpa ny.

Nu finns en bra kille här som kollade och upptäckte att grannen haft problem med träd över ledningen, fått det lagat men samtidigt kopplade man bort oss. Nytt samtal till kundtjänst som skickade ut en annan patrull som fixade allt på 5 minuter.

Bosse har landat och medförde faktiskt allt jag beställt så nu kan det bli både surströmming och glögg till jul. Även Hasse har kommit tillbaka med ambulans hela vägen från Bangkok, lagom till att floden sjunkit så att det gick att promenera över till vad som tidigare var hans ö. Ordningen återställd!

Hundproblem! En av våra unghundar har haft osis rätt länge nu. Det började med hundslagsmål och påföljande veterinärbesök, därefter körde Nat över honom med bilen och nu hade han gått en dryg vecka med en stor knöl på ryggen. Den ömmade så vi ringde veterinären som skickade ut en bil med tre veterinärer och tre aspiranter och en massa utrustning.

Konstaterades att operation var nödvändig. Påbörjades omgående UTAN BEDÖVNING !!! Jag som husse fick se till att hunden inte kunde bita någon och fick hålla i huvudet. Hunden tjöt och hans far tänkte flyga på veterinärerna så Nat fick hålla honom. Jag som är lite blödig såg hela operationen på 30 cm avstånd.

Knölen innehöll en massa levrat blod och annan gegga som grävdes ut, såret, 6 cm långt, tvättades och efter att han fått ett par sprutor var det hela över. Inga stygn, såret lämnades öppet för att ev kvarvarande jox skulle kunna komma ut. Det var en pärs både för hunden och mig!

Mycket blod! Nu ett par dagar senare har såret krympt ihop till ingenting och veterinärgänget kom hit igen och kollade att allt var bra. Utryckning med veterinärer inkl operation kostade 300SEK. Ibland är Thailand fantastiskt bra, inte bara skit!

Orsaken till knölen kan vara att någon klippt till honom med en påk eller sviter efter slagsmål.

I förrgår körde vi runt floden, nu gick det att köra över bron, bara någon dm vatten men snorhalt, och därmed är det färdigskrivet om floden. En sista bild på liten simmande krokodil.

Ajöss //

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #231 skrivet: december 25, 2017, 10:42 »
Rapport 107 2017-12-25

Resan ner till Koh Chang gick bra. Där väntade min yngsta dotter Malin med familj och folk känner nu till att jag byter barnaskara vid varje besök på ön. Samma utflykter och ätande som i oktober men nu

med tre lintottar med solbrillor i st f små snedögda rackare.

Hemfärden påbörjades med en timmes packning av bil, sju personer och en helvetes massa väskor, men allt gick in med skohornsmetoden.

Resan hem tog 10 timmar, dom sista två i beckmörker vilket man bör undvika då det vimlar av fordon helt utan belysning och div kreatur. Allt gick bra och hemma väntade infödingarna på minifalangerna.

Stor förbrödring och presentutbyten.

Som vanligt blev det en tur upp i bergen för att köpa jordgubbar och ananas (4baht/kg). Billigt!!!

Innan vi åkte till Koh Chang beställde vi material till nytt badrumsgolv. Efter en massa tjafsande blev vi överens om vilken sorts klinker vi skulle ha. Materialet levererades och vår alltiallo gjorde jobbet medan vi var borta. Nu var det tyvärr så att firman levererat fel sort klinker men det kunde ju inte han veta så nu har vi ett golv som är välgjort men fult. Nat får bråka med leverantören, jag orkar bara inte. Det finns en tumregel här när man ska få något utfört: du MÅSTE stå bredvid och titta annars blir det garanterat fel.

Vi har haft några järnnätter nu med temperatur ner till 9 grader. Alla fryser utom jag som har svenska skidkläder, bilarna har ingen värme och Nat har gjort brasa på kvällen till hundarna. Kylan brukar vara någon vecka och det har redan blivit bättre.

Malins familj har nu dragit vidare till Vietnam och friden har åter lägrat sig över Thailand. Till vår julmiddag, knytkalas på Bens Bar i Chaiyaphum, åtog jag mig att göra glögg och prinskorv. Till glöggkoket behövde jag som vanligt Bengans hjälp och efter ett antal provsmakningar var vi ganska nöjda, och lite glada. Pepparkakor med ädelost hör till!

Däremot blev det lite problem med att få tag på prinskorvar. Efter mycket om och men hittade jag 6 paket på Tesco och tänkte steka dom på julaftons förmiddag. Det borde jag talat om för resten av familjen. När jag som vanligt blev väckt av glada barn med ett BREAKFAST READY kände jag direkt doften av stekt prinskorv! Alla korvar som ännu inte besprutats med senap ock ketchup samlades omgående in och fick senare plats i en gammal glasslåda och bevakades noggrant!

Julmiddagen (igår) gick ganska lugnt och städat till. Ca 40 personer varav hälften falanger, resten infödingar som fick äta stjälkar och ris som vanligt. Vi övriga, av 7 olika nationaliteter, glufsade i oss ett rejält julbord med all som hör därtill. Thaidamerna var där och snattade lite då och då och glöggen fick klart godkänt! Bra arrangerat av Gregor trots att han är göteborgare! Transporten gick med bokad minibuss för 100 baht per skalle.

Till sist en bild på hjälpsamma thailändare!

Återstår bara att önska ett GOTT NYTT ÅR !

Ajöss //

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #232 skrivet: december 26, 2017, 13:52 »
Du skulle satt stopp för de som var där och gratis-åt vår mat bland damerna. Hörde att det mest var Khon Sawan-damer... hahaha!!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #233 skrivet: februari 25, 2018, 09:40 »
Rapport 108 2018-02-23

Jag har fått en ny granne, Åke, som byggt hus på kastavstånd. Trevlig och gillar barn och spökade ut sig till tomte och kastade godispåsar till alla, efter julafton, men det gick bra i alla fall. Sen blev det nyår som av oss falanger firades stillsamt med sänggång vid 10-tiden. Thaifolket firade i 4 dagar och då törs ingen klok människa ge sig ut på vägarna. Förra året dog 3600 i trafiken under nyårs-veckan, de som hamnade på sjukhus och dog där räknades inte. Vi åkte minibuss en dag och när chauffören såg en poliskontroll framför oss tog han blixtsnabbt på sig säkerhetsbältet. Efter kontrollen tog han lika snabbt av sig bältet! Vilken idiot! Klart att massor dör i trafiken.

En del dör faktiskt av ålderdom, i grannbyn avled två gamlingar som blev 103 år, rekord kanske? Återväxten är dock tryggad, vi var på bröllop uppe i bergen. Mat tillagades i två dagar, På vägen till bergen passerade vi återigen ett märkligt tempel med figurer som avrättar folk som är otrogna eller inte vördar Buddha. Dessutom fanns två gamla bilar i originalskick under ett tak. Den som inte tror att vare sig Elvis eller Blues Brothers lever får tänka om!

Kylan har slagit till i omgångar i år. Hasse som inte släpat med sig element från Sverige flyttade in ugnen i sovrummet, öppnade luckan och satte dit en fläkt, man får inte vara dum! Man måste bli imponerad av alla vägbyggen som startats de senaste året, enorma sex- eller åttafiliga motorvägar högt uppe i luften så dödstalen kanske sjunker så småningom när allt är klart.

I samband med besök på ambassaden i Bangkok träffade vi Tommy och Appen som fläskat till med boende på lyxhotell med pool på taket. Nat drabbades som dom flesta här av en rejäl förkylning och gick till doktorn på ett av dom bättre sjukhusen. Kom hem med 10 olika mediciner!!! Jag kollade på nätet vad hon fått och bara 3 av dom hade med förkylning att göra, en var mot åksjuka och resten var också helt onödiga. Läkarna tjänar grova pengar på det här.

Hon kunde lika gärna konsulterat sin kusin som är militärläkare och besöker oss varje år. Konstant berusad till oigenkännlighet och försöker locka in mig på samma spår. Full men glad! Det blir inga djupare samtal pga språksvårigheterna och hans berusning! Men läkare?????

Det fiskas mycket i floden, bl annat med ryssjor. En dag kom en sådan flytande konstigt nog och fastnade i vår pump. Jag rodde ut och möttes av en miljon flugor och en fruktansvärd stank. En 2- meters krokodil (varan) hade fastnat i ryssjan och dött, börjat ruttna och nu flutit upp. Jag drog över alltihop till andra sidan och petade upp det på stranden. Nästa dag var det borta. Vem snor en ryssja med rutten varan inuti?

Nog för att thailändare äter det mesta men det kanske var ryssjan man ville åt. Häromdagen kom en död boaorm flytande, den saknade både huvud och stjärt men resten var 4-5 meter långt och minst 15cm tjock. Den fastnade i strandkanten mittemot oss och efter ett tag kom en varan och började dra upp liket på land och började äta. Efter två dagar var allt borta. Badar med viss tvekan nu när man ser vad som försiggår i floden.

Dessutom hade vi igår en orm på köksgolvet när vi kom hem. Ca 1,5 m lång och väldigt smal, vackert ljusgrön (dom brukar vara giftiga sägs det) men den förpassades ut med hjälp av kvasten. Varför våra tre hundar inte sköter sitt jobb kan man undra, dom var väl rädda. Men jaga kycklingar går bra!!! För att bli bevarade till eftervärlden har vi en målning med våra namn under i det nya skryt-templet. Det var inte särskilt dyrt. Jag krävde dock att det skulle vara båtar och hav i stället för elefanter som verkade vara standard bland alla buddha-figurer. Ingen Rembrandt men bra gjort ändå.

Slänten ner mot fiskdammen hade börjat säcka igen, inga reparationer håller mer än 3-4 år så vi passade på att göra lite staket för att hålla egna hundar inne och andras ute på nätterna. Sedan lät Nat göra staket runt sina grönsaksodlingar. Dagen efter det var klart beställde hon ett lass jord av en gubbe med lastbil.

Han började med att riva ner Wi-Filedningen och därefter meja ner 4 cement-stolpar med tillhörande gunnebo-stängsel. Han hade givetvis inget körkort, var måttligt nykter och Nat ringde efter hans chef som fick köra ut bilen. Drullen hade då varit på väg att fälla en elstolpe i sina försök att få ut bilen. Den enda som var glad var staketgubben!

Vi har en schweizare, Marcel, här som byggt ett fantastiskt ställe invid en stor sjö uppe i bergen. Vi har varit där förut men tog nu med oss lite annat löst folk. Allt gjort med schweizisk noggrannhet! Han har dessutom byggt sig en liten partypråm med longtailmotor så efter lite välkomstdrinkar puttrade vi sakta iväg till en resturang en halvtimme bort.

God mat och trevligt sällskap gjorde den här dagen till en av dom bättre i år. Eftersom Marcel bara pratar tyska och av oss andra falanger var det bara jag som kunde någon tyska, så blev jag tolk och Hasse myntade det nya språket bambudeutsch.

Nyblivne grannen Åke bodde tidigare i Lampang som ligger långt norrut. Där finns bl a varma källor och en massa annat att se, så vi (9 st) tog nattbussen och anlände 7 på morgonen. Hyrd minibuss till källorna där man köpte en korg med ägg och kokade 20 minuter i 82-gradigt vatten. Det luktade lite svavel och själv-klart för varmt för bad. Därför hade man byggt ett 10-tal småhus där man ledde in lagom varmt vatten i en minipool. Helt underbart! Hem åkte vi tåg. Lalle fortsatte direkt till Bangkok och lyckades bli barnvakt.

Väl hemma började Bengan på andra omgången av sin förkylning, gick till doktorn, fick två sprutor i häcken och en påse piller och förbjöds dricka sprit närmaste dygnet. Kolla minen och sodavattnet! Och härmed får väl den här säsongens rapportering anses vara avslutad, det lär knappast dyka upp något mer värt att skriva om innan jag åker tillbaka till Sverige den 1:a mars. Ser fram emot att få komma till snön och kylan i Jämtland.

Ajöss!//

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #234 skrivet: februari 25, 2018, 09:49 »
Mer bilder till kapitlet....

Anders//

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #235 skrivet: februari 25, 2018, 09:50 »
Avslutande 2 bilder till kapitlet.....

Anders//

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #236 skrivet: oktober 24, 2018, 14:06 »
Min Thailandssejour har just börjat och här kommer första rapporten.
Man får svara eller kommentera.

Rapport 109  2018-10-23.

Dags igen.
Kom hit 9/10 med Thai Airways som alltid landar i god tid, den här gången 1 timme för tidigt. Fick alltså ringa och väcka mottagnings-kommiteen. (Hur fan stavas det egentligen?) Taxi till busstationen och 6 tim i buss till Chaiyaphum där bilen väntade, inparkerad förstås. Men man lämnar alltid bilen med friläge i och ingen handbroms (2 stenar i stället) så det var bara att rulla bort busen och åka hem. Möttes som vanligt av överlyckliga hundar som ylade i korus HUSSE ÄR TILLBAKA !

Som vanligt har man medan jag varit borta trott sig kunna förbättra mina praktiska arrangemang med bl a att jag skickade ut en pump i floden för att få bra vatten till Nats odlingar. Veckan innan jag kom fick jag höra att pumpen inte funkade. Nat bad grannen Åke försöka fixa det hela men han kunde bara konstatera att dom hade sabbat precis allting. Anders får köpa nya grejor var hans lösning. Varför tror dom som är helt obildade att dom kan allt bättre än falanger?

Bilreparation som Nat ombesörjde med byte av lite leder och stag i framvagnen ledde till att allt stod snett och bägge framdäcken (2 år gamla) måste nu bytas ut. Nya däck och framvagnsinställning kostade 6500 baht=1800SEK, tur att det mesta är billigt här. Men helt onödig kostnad!

Avreste mot Koh Chang 60 mil bort med 5 glada barn för att avsluta deras 4 veckor långa lov. Strax över 30 i luften, strax under 30 i havet, så det svalkade knappt. Fortfarande lågsäsong, lugnt och tyst. Tyvärr förde västliga vindar med sig en massa skräp, mest plast i form av påsar och flaskor, från andra sidan av Siam-bukten. Det såg helt enkelt för jävligt ut.

Pratade om det med poliserna som ibland visar sig på stranden och ta mig tusan, nästa dag var all skit borta, polischefen fick beröm och som tack fick han vara med på bild med mig. Tur att någon lyssnar på mig någon gång!

Det såg ut att bli en sådan där fantastisk solnedgång med fräs i vattnet men som vanligt dök det upp moln från ingenstans och sabbade det hela och det höll i sig hela veckan. Varifrån kommer dom ?

Det finns en butik som säljer fantastiska läderarbeten av krokodilskinn bl a. Ägaren samlar dessutom på gamla motorcyklar som renoverats till bättre än nyskick. Efter visst tjat fick jag ta stillbilder.

En båtutflykt hör ju till och det blev speed-boat till tre olika öar med snorkling. Dom här båtarna med 2X200hk ser väldigt fina ut men är bara smäck. Byggda av plywood som ruttnar ganska kvickt. Fattar inte att dom törs dra på i 25-30 knop i ganska grov sjö som vi hade. Besättningen bestod av två spolingar som rökte något som luktade skumt men dom var väldigt glada hela dagen. Man ska väl inte gnälla för det blev en bra dag.

Minsta tösen Pim tappade en framtand just som vi skulle äta middag på stranden, vi skrattade och hon tjöt men det gick förstås över ganska fort. Fick bli soppa och omelett för hennes del +20 baht.

Kvällen innan vi skulle åka hem fick vi tråkigt besked hemifrån. Någon jävla idiot hade förgiftat våra hundar. Gammel-hunden var klok nog att inte äta men dom två andra blev mycket sjuka. Den ene  försvann och har senare hittats död inte så långt härifrån. Den andra togs om hand av grannen Åke som tvingade i henne råa ägg och mjölk och höll henne vid liv under natten tills hon kunde köras till veterinär nästa dag. Nu är hon pigg igen men saknar nog brorsan lite grann.

Sånt här har hänt tidigare och folk runt omkring har ideer om vem som kan vara skyldig men vill inte peka ut någon direkt. Det är numer belagt med fängelsestraff att döda andras hundar. Om vi skulle hitta den skyldige och sätta dit honom får jag nog en machete i skallen när han kommer ut så vi skiter i det. Det här då en annan sida av det leende Thailand med sina vänliga människor.

Nu till något roligare. Lille Thai-Harry tjyvfiskar glatt i grannens fiskdamm. Idag drog han på en kvart upp 7 hyggliga firrar som snabbt gömdes och senare lämnades till hans farmor. Det lustiga är att ingen annan får någon fisk där!
Det blev dags att förnya körkortet efter 5 år. Det krävs bl a ett läkarintyg och då går man till en privatklinik som skrivet ut intyget UTAN NÅGON SOM HELST UNDERSÖKNING!!! Jag hade kunnat stå där med svarta glasögon och vit käpp och lik förbannat ansetts duglig till körkort. Jag påpekade för Nat att det här är ju alldeles åt helvete men hon blev sur och sa bara att det här var väl bra. Du betalar 50 baht här, på sjukhuset kostar det 300, vad bråkar du för? Tacka fan för att det sker olyckor!

Det har nu blivit riktigt varmt, 35 grader och då pajar förstås AC-n. Reparatör får man tag på ganska kvickt och det kunde man räknat ut i förväg hur det skulle sluta. Så i morgon monteras en ny, det är bara att se glad ut och betala. Så sprack den här veckans budget.

Snart fyller jag år och det hade jag tänkt försöka smyga lite med, 76 är ingenting att fira, men det verkar som opålitliga falanger och infödingarna har andra planer så då ryker väl nästa veckas budget också.
Så här mycket har jag inte skrivit på länge och nu blev jag trött och säger därmed god natt eller som jag brukar:

Ajöss!

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #237 skrivet: november 16, 2018, 08:51 »
Rapport 110 2018-11-16

Idag är det en stor dag, i alla fall för mitt barnbarn Knut, som fyller 6 år. Stort GRATTIS från morfar och Nat!
Lalle har just åkt hem efter ett per veckors vistelse här med god mat och gott snack. Saknar dock inte den natt när jag som vanligt skulle gå på muggen och möts av en spritt språngande naken Lalle, nyduschad efter ett möte med inte Montezumas men Buddhas hämnd! Till råga på allt hade han inte hunnit riktigt fram stackarn. Tågresan hem blev lugnare.

En av våra utflykter gick till den stora konstgjorda sjö som försörjer Chaiyaphum med vatten och är kantad med restauranger och fiskodlingar och även plats för partybåtarna som i ett par timmar kuskar runt med fulla thailändare och musik??? på full volym! Lite kultur skulle han ha och det blev tempelbesök. Lalle är fd maskinist och fick se en båt som han inte väntat sig!

På samma bergknalle har man just invigt ett nytt tempel, kanske det finaste jag sett. Stora kobror vaktar ingången till en kupol dekorerad som en stjärnhimmel, och mitt i en lysande mindre konstruktion med en guldbuddha i centrum. Fantastiskt effektfullt och samtidigt helt vansinnigt i detta fattiga land, och dessutom ligger det lite öde så man kan undra hur många som kommer hit.

Min födelsedag firades trots mina protester, men visst är det trevligt med goda vänner. Lalle, Bengt och Åke förärade mig en smörgåstårta, tillagad av Åke och innehållande allt man kunde önska sig. Sköljdes ner med innehållet i övriga presenter. Thaifolket fick sitta på backen utanför och käka stjälkar och rötter som vanligt. Men dom drack duktigt så alla var nog nöjda.

Födelsedagarna kommer i stim så här års, och för enkelhetens skull buntade vi ihop 3 till 1 och barnen var nöjda ändå eftersom tårtan var 3 gånger större än vanligt. Provsmakningstårtan på bilden.

Eftersom alltför många använder min MC-hjälm är visiret ständig repat så man knapp ser ut, så nu har jag köpt en ny och hotat med dödsstraff för den som kommer den närmare än 1 meter!!! Färgen valde jag själv, är man trygg i sin mansroll kan man åka omkring i en rosa hjälm.

Dagens uppgift var att försöka infånga våra två hundar och ta med dom ut i floden för pälstvätt. Inte ett dugg populärt verkade det men att simma omkring och jaga ankor, det går bra!!! Nu vann människan över hunden till slut och deras minne är kort och friden återställd.

Avslutar med bild på två ännu icke färdigutbildade ankjägare.

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #238 skrivet: november 16, 2018, 08:52 »
PLUS 3 TILLHÖRANDE FOTON TILL DETTA KAPITEL...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #239 skrivet: november 16, 2018, 08:55 »
Jag undrar trygg man måste vara i sin mansroll om man skall tvingas köra omkring i en tros-rosa hjälm...?
 :> :> :> :> :>
Låter ju ungefär som när ledarn köpte en damcykel p.gr.a. att ballarna tog stryk annars...

legolas
www.glegolo.com