Författare Ämne: Bullerkyttor i Non Po, Thailand  (läst 36709 gånger)

Utloggad sredna

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Bullerkyttor i Non Po, Thailand
« Svar #240 skrivet: februari 02, 2019, 05:47 »
Rapport 111 2019-01-30

Dags igen. Jag har inte haft någon lust att skriva på länge men nu känner jag mig tvungen.
Man slutar aldrig att förundras över thailändarnas okunnighet på väldigt många områden, man lägger mobilen långt ifrån sig (motvilligt) när det åskar i st för att slå av den i tron att den drar till sig blixten. Senaste stolligheten var när ”drängen” skulle ut och ro.

Då drar han ur sladden till vattenpumpen, som står på land, för att inte flodvattnet ska bli strömförande! Samma stolle drar sig inte för att fuska som elektriker och dra starkström från stolpar och inne i hus. Bengan hade problem med sin vattenpump och bad mig titta på den. Jag borde nöjt mig med att titta för när jag tog i kåpan var den strömförande och jag fick en riktig snyting. Samma typ av självlärd ”elektriker” hade installerat.

Kommunen har äntligen anslagit pengar till att permanenta vår gropiga grusväg. Här gjuter man vägen i betong bred nog så två bilar kan mötas. Nu är det så att det är bara jag och en till som har bil och kör fram till mig och lite till högst 3 gånger per dag så det blir inte så många tillfällen att mötas. Vägpengarna räckte nu bara till halva sträckan till mig, med halva vägbredden hade de räckt hela vägen fram! Nu lär vi få vänta några år på nya vägpengar.

Nyss nämnde Bengan hade stopp i toaletten. Samlade falangexpertisen med öl, kaustiksoda och sugproppar. Inte fan hjälpte det! Ölet tog slut och han fick lösa problemet på annat sätt senare. Efter fiskande med krokiga ståltrådar kom det upp ett antal delar av rälsen till ungarnas tågbana! Hur dom kommit dit var det som vanligt ingen som visste!
Thailändare tar alla tillfällen att festa, som munkinvigningar, husvälsignande (gratis mat och dryck) och liknande. Jag brukar nobba allt som inte har anknytning till Nats släkt.

Nu består släkten av 250 personer så det blir en hel del i alla fall. Alla ska då dricka med falangen och blir ofta dyngraka, jag tål mer, men stämningen är alltid god.
Ibland kan man även få en present, den här mannen gav mig för andra gången en värdefull buddhamedaljong, säker ett par hundra år gammal.

Namnsdagar firas inte här, mest beroende på att det inte finns några namn i almanackan. Dessutom vet folk knappt vad dom egentligen heter eftersom all har ett Nickname som inte alls har någon koppling till det riktiga namnet. Man kan även byta sitt förnamn om man har tröttnat på det. Men när jag berättade om vårt system tvingades jag givetvis köpa tårta på Anders-dagen.

Surströmming har blivit tradition, enda gången det inte dyker upp en massa gratisätare.
Nästa dag åkte vi upp i bergen, vi hade fått tips om ett hotell med småstugor och swimmingpool. Det blev ingen övernattning den här gången, men god mat och rent och snyggt, så det får bli en annan gång. Alla hade glömt solbrillorna hemma men det löste vi.

Loi Kratong firades som vanligt, dock hade Åke dragit på med mat, dryck och musik och givetvis skulle det bli karaoke, thailändarnas nationalsysselsättning. För att inte skapa slagsmål om mikrofonen fanns 3 st, vilket betydde tre gånger så jävlig falsksång! Av uppskickade varmluftsballonger fastnade bara en i närliggande träd och fick brinna upp där.

Årligen återkommande lunch med falang-maffian från Chaiyaphum gick ovanligt städat till trots att dom medförde massor av drycker även till damerna. Det finns något som heter Spy Cooler som påminner om utspätt vin i olika smaker och håller 5%. Det räcker förstås för att damerna ska bli fnittriga och jag har aldrig sett någon karl dricka av den sliskiga sörjan. Det blev långlunch, jag tror klockan blev närmare 5 innan jag fick in dom i bilen. En nykter? thaidam körde hem vad jag minns.

Resan till Pak Chong föregicks av lunch på en restaurang med vidsträckt utsikt över bl a en stor damm som jag tror förser Bangkok med dricksvatten. Onödigt vackert men dyrt, utsikt kostar!
Som vanligt besök i nöjesparken där man målat rodelbanan i färger som bör uppskattas av bröder i Bifrostorden och kanske en del andra också för den delen. Som vanligt åt och drack alla barn tills dom sprack, gladast var nog den här som inte tappade någon tand den här gången.

Våra hundar förärades varsin reflexväst vilket dom inte alls uppskattade och därför slapp efter fotot.
Trafiken är som vanligt helt galen med 60 döda VARJE DAG och alla fantastiska vägar som håller på att byggas kanske kan få ner antalet något. Men felet sitter ju i skallen på thaifolket!

Och jul blev det som vanligt på Bens Bar. Vi som hade mat med oss skulle infinna oss halv fyra och vi kom kvart över, bara trekvart för sent. Det var ingen falang som styrde transporten! Men alla åt och drack och vi lyckades hålla thaidamerna från laxen genom smart manöver av Gregor och värden.
Vit jul och snö för en gång skull har det tydligen varit i Sverige och det gläder mig att mina barnbarn får uppleva det som vi tror inträffade varje år när vi var små, men det kanske inte var så.
Och sen blev han trött! Det här slår det mesta, Järvsö kyrka tror jag.

Vi har besökt Lalle i södra delen av landet vilket är helt annorlunda jämfört med Isaan där vi bor. Stora träskmarker och nära till havet. En dag åkte vi båt rakt ut i ett hav av näckrosor. Vi såg knappt land åt något håll men det var nog bara några meter djupt. Vi körde bokstavligt talat rakt igenom flytande öar bland betande bufflar och mängder av hägrar och vadare. En 5 km lång bro skär tvärs igenom och bufflarna övernattar under den på lerbankar. Helt fantastisk upplevelse!

Närmare än så här vågade vi inte köra.

Efter stormen som gick rakt över det här området hade Lalle tur att bara en del takplattor lossnat. Eftersom jag är 10 år äldre fick jag äran att klättra upp och försöka fixa det.

Förutom gummiplantagen som kräver 4 timmars arbete varje natt mellan 2 och 6 bedriver man fiske med en enorm håv i den lilla floden som passerar strax intill. Håven är säkert 60 kvadratmeter och lyfts med en stor hävarm lite då och då. Jag föreslog att dom i toppen skulle montera en lampa som lyser neråt och lockar till sig fisken, men eftersom förslaget kom från en falang var det inget man ens tänkte prova. Jag har sett det på andra ställen och vet att det skulle funka. Men en thailändare kan inte ta emot goda råd, då tappar man ansiktet! Tjurskallar!!!

Annars bor han bra i ett lagom stort hus med BASTU!!! Jätteskönt trots att det är 30 grader ute. Tyvärr har Lalle inga falanger i närheten så han kan bara prata med frun om och när hon är på gott humör. Men det var nog bra att vi kom och rörde till det. Frun röker hemrullade cigaretter som faktiskt inte luktar någonting.

Byn har ett kollektiv som tillverkar korgar och väskor, rena konstverken. Var och en gör det dom är bäst på och så delar man på vinsten, verkar funka alldeles utmärkt. Vi kommer att åka dit igen varje år, inte bara för bastun.
Till slut lite skojig dass-information och bild av telefonberoendet som är skrämmande!

Ajöss!

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #241 skrivet: februari 02, 2019, 05:50 »
Mer foton

adjöss igen

Utloggad sredna

• *
    • Visa profil
« Svar #242 skrivet: februari 02, 2019, 05:52 »
ännu mer foton

adjös igen

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1772
    • Visa profil
« Svar #243 skrivet: februari 02, 2019, 07:05 »
Fantastiskt inlägg, som vanligt. Alltid kul att läsa.