Författare Ämne: Koh Mook  (läst 3348 gånger)

mackes

• Gäst
Koh Mook
« skrivet: januari 23, 2015, 05:24 »
Koh Mook är en liten ö som inte är så exploaterad än och påminner om Thailand som turistorterna var i slutet på 1900-talet. Den ligger i södra Thailand i provinsen Trang söder om Koh Lanta i Krabi. Trang har en egen flygplats varifrån man med buss och båt kan vara på Koh Mook på två timmar. Det går även båt från Phuket som hoppar mellan öarna en gång om dan (Phi Phi, Koh Lanta, Koh Mook m fl), det tar lite längre tid.

Ön är ganska liten, en lagom promenad på ca 2 km mellan östra och västra sidan med ett antal barer och restauranger på vägen. På Västra sidan där vi bodde på Charlie beach ligger bara två resort med lite olika prisklass. Charlie resort har en jättefin strand och pool med bar samt en spektakulär solnedgång i Väster. Bungalows med lite blandad standard, från bambu med fläkt till betong med AC. Priset runt 2000 B per dag inklusive en superbra frukost.

På östra sidan mot land är det lite mer långgrunt vilket resulterar i en lång och inte så trevlig strand vi lågvatten men där finns mer boende, de flesta av bagpackerstandard. Byn som är en gammal fiskeby är fortfarande levande även om mycket numera handlar om turism. På en konstgjord (?) udde har man byggt ett lyxigt paradisresort (Sivalai resort) med vit sandstrand och all bekvämlighet som kan tänkas, priset är också därefter, 5.000 -10.000 per dygn beroende på säsong.

Fiskarna ställer naturligtvis upp och skjusar på turer med sina longtailbåtar för runt en 1000-lapp om dagen. Antingen till närliggande öar som det finns gott om eller också till Koh Mooks egen attraktion Morakot (Emerald) cave, en grotta där man kan paddla eller simma in ca 100 meter under lågvatten och kommer till en spektakulär öppen grotta med egen sandstrand och växtlighet. Stannar du till högvatten kommer du inte ut utan dykutrustning. Video finns på Youtube

Vår favoritrestaurang blev en lokal som hetter Hilltop och låg mitt på ön och drevs av en excentrisk familj med 7 barn där i stort sett alla arbetade och talade engelska. Fantastisk mat till bra priser och fullsatt varje kväll. En talande papegoja hälsade dig välkommen med ett "Hello" och tog avsked med ett "Pi kuay nong"  vilket enligt Pen är Thai slang för "jag väntar på dig".

[bifogad fil raderad av administratör]

Utloggad legolas

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10270
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Koh Mook
« Svar #1 skrivet: januari 23, 2015, 09:10 »
Tack mackes, fantastiskt roligt att läsa och se fotona..... Fasen egentligenm borde man vara ute på sådana här expeditoner flera gånger om året, istället för att bara stanna hemma.

Vilka öar och vilka paradis det finns egentligen..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad plotuj

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2015, 11:14 »
Det brukar inte droja innan dessa oar blir sonderexploaterade nar de blir vidare kanda.

Utloggad Ledarn

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2015, 20:00 »
Påminner om Phi-Phi för 17 år sen....  (") (")
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 769
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2015, 09:34 »
Härligt Mackes, dit får man ta och åka någon gång. A (") (") (")