Författare Ämne: TM 47 - 90 dagars-rapportering via internet?  (läst 31702 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
TM 47 - 90 dagars-rapportering via internet?
« skrivet: februari 11, 2015, 01:43 »
Det verkar nu kraftigt vara på gång här i Thailand en sak som kommer att underlätta nåt oerhört för oss utlänningar. Och det är att vi troligtvis ganska snart kommer att få chansen att rapportera våra 90;dagars adress-bekräftelser till ”vårt” lokala Immigrations-kontor via internet!! Det står att läsa idag ute på internet om att det finns länkar tillgängliga för denna rapportering, men det verkar som om de flesta falanger inser att detta inte riktigt ännu är officiellt klart att påbörjas.

Det verkar som om Immigration har gått ut på internet och gjort länkar tillgängliga innan dom ens är beredda att starta upp detta projekt. Jag kommer att hålla ett skarpt getöga på detta, ty det kommer att underlätta nåt enormt för oss alla här.
Tänk Er själva. Istället för att antingen åka personligen till Khon Kaen, och rapportera, och ta en massa tid och pengar i anspråk för den grejen, eller om man går till sitt postkontor, och postar hela bibban med fotokopior och handifyllda blanketter var 90;e dag....

Så kan man alltså sätta sig vid sin dator, och fylla i formuläret, spara ner det i datorn för nästa gång, scanna in sina dokument 1 gång, de finns ju sedan i systemet, och sedan bara klicka på knappen, så är allt klart. Jag tänker på de också som typ tillhör t.ex. Khorat, där dom inte ens godkänner snigelpost, utan där MÅSTE man inställa sig personligen var 90;e dag....

Ja detta blir till en oerhört stor glädje för många falanger här nere, hoppas nu bara att inte det blir skit av hela denna grejen. Thai är ju inte direkt kända för att vara den ”skarpaste kniven i lådan”!! En kille berättade för mig igår eftermiddag att en thai (lärare) informerade honom om att det var en thai som hade uppfunnit internet, allvarligt talat, han sade detta med en lika allvarlig min!! Jag hör av mig med mer detaljer så snart det verkar funka bra och tillförlitligt!!!

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: TM 47 - 90 dagars-rapportering via internet?
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2015, 03:46 »
Ja vi får väl vänta och se hur dom löser detta med identifieringen!!

legolas
www.glegolo.com

Jkon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2015, 08:20 »

En teknisk aspekt då.

En sak som inte kommit till Thailand än och sim gör detta väldigt svårt är identifiering via nätet med t ex Bank-ID. Ingen av de banker jag använt i Thailand använder identifiering (KTB, Bangkok Bank eller Kasikorn), någon som sett att det använts?

Utan ID kan ju vem som helst rapportera för vem som helst och då blir hela grejen rätt meningslös. Men än har ju inte Thailand upphört att förvåna!
Nja något Bank-Id har de väl inte dock använder ju exvis Bangkok bank id + kod och verifiering via sms till mobilnummer som man angett. Det borde väl minst vara lika säkert som att skicka in papperna? Det är ju bara 90 dagars rapporteringen och får man varje år ny id och ny kod och en verifiering via sms borde väl det vara tillräckligt. Eller tänker jag fel?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2015, 09:42 »
Kul med Era spekulationer. Jag avvaktar nog hellre och ser vad som händer, känns lite meningslöst annars. Har hört talats om att Immigration skall utfärda individuella ID-kort för oss "monkeys" från andra länder...Där vi på ett säkert sätt kan rapportera utan att hamna i tusentals register...

Annars så rullar det sakta på med hemsidan.....Skall bli kul att se hur det utvecklas, och till slut kommer att funka. En stor grej för oss som bor här vågar jag lova. Kanske t.om stackars mackes slipper åka till Khorat vareviga gång!!

legolas

[bifogad fil raderad av administratör]
www.glegolo.com

Jkon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2015, 18:38 »
Jo vår säkerhet har de ju inte än i Thailand, dock för 90 dagars rapportering kanske de inte behöver den. Går ju lösa på annat sätt.

Jag har inte gillat Bank Id då när jag behöver det har jag suttit på annan dator eller har det gått ut. Testade för ett tag sen mobilt bank id, det är ju 100 gånger mer användarvänligt.

Men som Lego säger, får se vad det blir först.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2015, 08:15 »
Skrivit idag av en boende falang i Khorat-provinsen..Gåll tummarna mackes...

I only found out about the 90 day reporting on line yesterday so I thought I'd give it a whirl........................and following the instructions I completed and submitted the TM47 on line. I received a unique transaction number (with bar code) and saved it to a file which I have printed so I have a hard copy.

Going as far as I did does not mean I have been successful in my application. It just means I was able to submit the TM47. Now I have to wait and see if my notification is processed and a receipt issued giving my next due date.

I live in Nakhon Ratchasima province and if my application is not processed I have enough time to go to the immigration office personally as I submitted the TM47 11 days before my next reporting date.
 So, I can only say that I have been partially successful.
Unquote

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2015, 09:19 »
Var det någon länk med?

Jag återkommer till dig när allting är klart istället och bekräftat!!! Annars blir det bara vilda västern... Sitt lugnt och njut bara.

legolas
www.glegolo.com

Idioten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2015, 14:45 »
Det går inte att öppna länken, har testat massor av gånger,samma skrev man på Thaivisa.
Hela deras vebbsida ser för övrigt ut som dom Svenska gjorde på 80 talet.

Ang. bank id så är det besynnerligt, att man inte kan lämna levnadsintyg, utan detta skall ske med post.
Dessutom får man ingen bekräftelse, att svaret nått vederbörande.
Brukar jäklas med dom, och skicka mail, att dom bekräftar att handlingen är noterad.
 Om alla ni andra också gör det, så kanske dom kommer underfund, med att detta är idiotiskt.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2015, 16:28 »
Det går inte att öppna länken, har testat massor av gånger,samma skrev man på Thaivisa.
Hela deras vebbsida ser för övrigt ut som dom Svenska gjorde på 80 talet.

Det är inte bara att klicka hej vilt, det fordras lite mer för att det skall funka. Men sitt ner i båten, jag meddelar när detta är klart, och vi kan hoppa ombord, och segla iväg på ett hav av rapporteringar via internet....5555555

De första rapporterna har i alla fall kommit in nu idag, där man meddelat att deras ansökningar har gått iväg, och blivit mottagna på Immigration. Men ingen känner sig säker förrän Immigration bekräftar mottagandet av ansökningen (TM47), genom att ge vederbörande ett unikt ID.nummer...

Jag hör av mig..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2015, 02:21 »
Nu har det hänt ytterligare mer saker i detta ärende. Immigration har gått ut officiellt nu och bekräftat att Online-rapportering skall vara OK att göra nu.

Dock framhärdar jag, systemet är inte OK ännu,. det kommer att vara mycket problem, men va fasen... vi skall vara glada,,, de jobbar åtminstone på det.

Enligt rapporter så skall endast Internet Explorer funka,, Vet inte varför, men kanske Immigration i Thailand har ett avtal med Mikcrosoft?? (ironi) Dock så vet jag att om man tar länken, och istället för att klicka på den, kopiera den, och klistra in den, så öppnar den sig.....

Jag är dock glad att jag inte behöver göra så mycket för egen del förrän runt den 25 februari, när jag skall hoppa på detta och försöka att rapportera via internet... God lycka till oss alla...

Immigration skriver idag i alla fall.....

Good News from Thai Immigration - 90 day report is now possible online!

BANGKOK: -- Thai Immigration has confirmed that it is now possible to make your Notification of Staying in the Kingdom over 90 Days online! Currently the system only works with Internet Explorer, but it will be possible to do your 90 day report with other browsers soon.

Learn more about making your 90 day report online here: http://extranet.immi...7/TM47Action.do
or visit Immigration web site for more details: http://www.immigration.go.th/

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2015, 14:59 »
Nästa rykte som nu går tvärtemot vad som tidigare sagts, har tagits upp av Phuket Gazette i en artikel hos dom. Läs följande link, så får ni lite mer kött på benen....

http://www.phuketgazette.net/phuket-news/Online-90day-immigration-checkin-yet-be-launched/48332#ad-image-0

Det verkar som om online reporting kommer att bli möjligt först i april...... Men men men, hav förtröstan, detta är Thailand, och stortån vet fan inte vad lilltån har fö sig.....

Vi avvaktar, luktar på ryktena, och agerar inte förrän allt är stenklart... eller hur?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #11 skrivet: mars 28, 2015, 01:55 »
Sista riktiga rapporteringen om den stundande 90 dagars-rapporteringen vika internet .. Det har nu rapporterats först i den fullständigt värdelösa tidnings-blaskan "Phukett Gazette", och sedan i den mer vettiga Bangkok Post, om att det ryktats om att denna internet-rapportering skall kunna gå av stapeln från och med den 1:a april 2015.

Dock så var det inte många som brydde sig när det kom ifrån Phuket Gazette", trots att dom hade en officer ifrån Immigration som stödde deras artikel Men deras s.k. "källor" har förut visat sig vara rent ut sagt värdelösa!!

Nu tog Bangkok Post igår upp denna sak också, och då började många få upp tron på det hela, alltså att det skulle kunna komma igång. Även Bangkok Post hade en officer ifrån Immigration som stödde deras artikel. Och nu då till slut igår eftermiddag, så kom beskedet ifrån en av de högsta inom Immigration, att dom bekräftade ett startdatum för internet-rapportering av 90 dagars, till att vara den 1 april 2015...

Hej och hå klackarna i taket...... Men vis av erfarenhet, och nu sticker jag ut hakan rejält här för Er skull, så ni får hoppa på mig om ni vill, sedan när ni har facit i hand....

Jag själv tror faktiskt inte ett ögonblick på att detta kommer att starta den 1:a april, jag tror inte ett ögonblick på att Thailand har fått ihop denna grej ännu. Mer sansat gissande är nog mer att vi får vänta tills framåt juli-augusti tidigast innan detta fungerar fullt ut.... Men jösses vad jag hoppas att jag får fel....

Tanken ifrån Immigration är att när det startar, så skall det starta och fungera för ALLA deras kontor över hela landet på en gång!! Lycka till Thailand, och framförallt lycka till oss falanger, som ju tycker att detta vore fantastiskt när det väl startar!!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #12 skrivet: april 01, 2015, 07:47 »
Det börjar nu strömma in mer och mer rapporter ifrån falanger här i Thailand, att dom har lyckats komma förbi "nyckelhålet" på Immigrations hemsida, och fått iväg sina ansökningar via internet. De har kommit förbi "pending", och det enda som vi nu väntar på, är att någon rapporterar att deras ansökan har mottagits av Immigration, och att Immigration har sänt tillbaka ett kontrollnummer, och om det också är möjligt att printa vore bra att veta.

Jag håller Er varma med vidare information.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #13 skrivet: april 01, 2015, 10:35 »
Mackes, Skriv ut klart och tydligt vad du menar, så vi lär oss i denna tråd. Du är experten mackes.... Jag vet att du kör med MAC, så det funkar då INTE med MAC menar du..... Bra att veta..

Skall se om jag kan hjälpa dig.. Jag hör av mig!!

legolas
Ps.sådana små saker som att klippa ut och klistra länken, istället för att klicka på den gör ibland att man kan använda google chrome och inte bara internet explorer..
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #14 skrivet: april 01, 2015, 10:49 »
Svaret på frågan jag fick om Mac var följande mackes, pröva vet jag!

There has been a report of it working on a Mac. I think they were using Chrome as their browser.
For most browsers you can get an extension or add on that emulates Internet Explorer.
unquote
www.glegolo.com