Författare Ämne: Privat vårdalternativ - livets slutskede i Thailand  (läst 20861 gånger)

mackes

• Gäst
Privat vårdalternativ - livets slutskede i Thailand
« skrivet: februari 16, 2015, 03:04 »
Ett ämne som kommer upp stundtals bland gubbsen här är ett ämne som ingen egentligen vill prata om. Och det är ”var vill vi dö – här i Thailand eller hemlandet”? Det finns många argument åt alla håll och kanter, och en del oroar sig för att dom skall bli orkeslösa och inte kunna ta hand om sig själva, en del oroar sig för att det blir svåra sjukdomar, vilket kommer snabbt att ruinera dom och deras familjer.

Och en del, som mig då, oroar mig absolut mest, och nästan endast över att man skall vara i Thailand emot ”slutet”, och få uppleva ett tufft slut med mycket smärta. Att få smärtor i slutet av livet i detta landet, är något som man nog inte vill faktiskt. Det finns ju en del som t.ex. Dan här som har skrivit en del ”korrekta” dokument via sin advokat.

Dessa dokument säger vissa är fullständigt värdelösa. De thailändska läkarna skiter fullständigt i patientens önskemål, om dom strider emot sjukhusets policy, och eller läkarens privata egna övertygelse. Så om patienten inte vill ha livsuppehållande åtgärder kostsamma som fan, utan vill att dom drar ”pluggen”, och t.om frun kräver det via det dokumentet som advokaten utfärdat. Så kan läkaren enkelt bara skita i det fullständigt.

Hans bakgrund i buddism, och att till ”varje pris” INTE vara behjälplig vid livskortande åtgärder, väger betydligt tyngre än ett dokument ifrån en sketen falang. Likadant är det vad det gäller smärtstillande mediciner här. Jag litar helt enkelt inte på att en thailändsk läkare tar ordentligt hand om mig på slutet, litar inte ett dyft på det hela, och de flesta känner nog som jag gör. Alltså bland oss som har flyttat ifrån Sverige, och bor och upplever samhället härnere!!

Så visst dö här nere, inga problem gärna..... bara bränn och fördela askan, inga problem alls.... Men ett snabbt slut.. infarkt, stroke, eller olycka, vad som helst, bara det går snabbt.... Men ifall jag skall speca mina alternativ som gäller för min del, så måste jag nog säga följande;

a- Vid olycka så har jag försäkring här hos AIA...
b- Vid sjukdom så åker jag hem ,skriver in mig, kurerar mig och tillbaka hit igen
c- Vid sjukdom mot slutet och ingen återvändo, hemgång till mycket piller och sprutor... SLUT!!

Handskak

Om ett värdigt slut:

Håller nog med Legolas i det han skriver, mina erfarenheter av vården här är inte de bästa, man har ingen rutin i att stötta folk i den sista resan och man har definitivt inga resurser på de statliga sjukhusen. Så då återstår de privata alternativet vilket kan bli svindyrt, omöjligt utan försäkring och onödigt att tära på de efterlevandes ekonomi. En fråga kvar, hur kommer jag till Sverige om jag blir sjuk nog att inte klara en vanlig flygresa? Idéer välkomna.

(&!#)

carne

• Gäst
SV: Privat vårdalternativ - livets slutskede i Thailand
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2015, 08:58 »
Om ett värdigt slut:

Håller nog med Legolas i det han skriver, mina erfarenheter av vården här är inte de bästa, man har ingen rutin i att stötta folk i den sista resan och man har definitivt inga resurser på de statliga sjukhusen. Så då återstår de privata alternativet vilket kan bli svindyrt, omöjligt utan försäkring och onödigt att tära på de efterlevandes ekonomi. En fråga kvar, hur kommer jag till Sverige om jag blir sjuk nog att inte klara en vanlig flygresa? Idéer välkomna.

(&!#)

De här frågorna försökte jag väcka i en egen tråd för ca 2 år sedan. Har glömt namnet på tråden. Då var min målsättning att några skulle gå tillsammans och bilda ett "kollektiv" (hittar inget bättre ord  trots att jag förstår att bara ordet stör många).
Kanske är det bättre om någon vill göra det till en affärsidè.Varför inte tillsammans med ett välrenomerat sjukhus. Tror att möjligheten att göra livets slutskede drägligare är större i Thailand än i Sverige bla pga att tillgången till personal är större. o^o o^o o^o

Utloggad Idealen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1363
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2015, 13:08 »
Det finns nog en marknad här för detta.Ett sjukhem med bekvämligheter och kanske med mest familjerum så att familjen kan bo tillsammans till slutet.
Familjerummen är billigare då familjen sköter marktjänsten.

Ett lågbudget paket-Utgår pga vinstintresset men kan finnas kvar pga medmänsklighet och ev donationer?
Ett budgetpaket-         X baht
Ett medel-lagompaket -Y baht
Ett dyrare paket-        Z baht
Ett VIP paket skjuter upp oss rakt upp i himlen utan mellanlandningar och incheckningar- XYZÅÖÄ baht
Servicen skiljer sig mellan paketen men de flestas familjer skulle nog ställa upp den sista tiden utan problem då vi har bidragit innan vi blev för gamla och sjuka?

Dö ett  liv bland de som älskar dig och dö värdigt.Jag tror att det skulle fungera att ordna här om inte girigheten tog överhanden som vanligt.
Skulle det kunna gå? Ja kanske om någon köpte en mark och byggde upp en anläggning med X antal rum.
Vad tror ni andra?
En färdigskriven önskelista från den sjuke skulle då upprättas i tid och ansökningstiden skulle kanske vara minimum 2 veckor så att alla skulle hinna planera innan inflytt.
Lite kvällstankar och ännu frisk.

Personalkostnaderna är betydligt lägre här men det blev dyrare efter kronans fall för de som lever på Svenska inkomster.
Filosofen...

Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6741
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2015, 13:12 »
Det finns nog en marknad här för detta.Ett sjukhem med bekvämligheter och kanske med mest familjerum så att familjen kan bo tillsammans till slutet.
Familjerummen är billigare då familjen sköter marktjänsten.

Ett lågbudget paket-Utgår pga vinstintresset men kan finnas kvar pga medmänsklighet och ev donationer?
Ett budgetpaket-         X baht
Ett medel-lagompaket -Y baht
Ett dyrare paket-        Z baht
Ett VIP paket skjuter upp oss rakt upp i himlen utan mellanlandningar och incheckningar- XYZÅÖÄ baht
Servicen skiljer sig mellan paketen men de flestas familjer skulle nog ställa upp den sista tiden utan problem då vi har bidragit innan vi blev för gamla och sjuka?

Dö ett  liv bland de som älskar dig och dö värdigt.Jag tror att det skulle fungera att ordna här om inte girigheten tog överhanden som vanligt.
Skulle det kunna gå? Ja kanske om någon köpte en mark och byggde upp en anläggning med X antal rum.
Vad tror ni andra?
En färdigskriven önskelista från den sjuke skulle då upprättas i tid och ansökningstiden skulle kanske vara minimum 2 veckor så att alla skulle hinna planera innan inflytt.
Lite kvällstankar och ännu frisk.

Personalkostnaderna är betydligt lägre här men det blev dyrare efter kronans fall för de som lever på Svenska inkomster.
Filosofen...

Du som är i Fastighetsbranchen kanske skulle ta och bygga dig ett Sjukhem...??
Arbetskraft är det ju ingen brist på i Thailand...

Eller så bygger du helt enkelt bara ett tak över Hua Hin som ändå bara består av gamlingar..  :> :> :> :>
(Har jag ju hört alltså..)
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2015, 13:26 »
Ett bambutak med dusch och Swimmingpool för vattengympa då ändå den urgamla befolkningen här måste röra på sig så det skulle nog gå + familjerummen som är Extras...eller Extaas..
Welcome to the ancient city without Dinos - Hua hin....Lolitas tar hand om slutklämmen även om de munhuggs emellanåt :> :> :>
Koh Samui ...Nej Vi behöver ström till elsängarna och varmvattenberedarna och flygplatsen är för liten för att stå Stand by vid olycka.... () () ()

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2015, 13:31 »
Markpriserna på öarna tar bort de direkt + El och vattenförsörjningen är mycket begränsad. så direkt livsfarlig i denna verksamhet...Stöt inte på mig inte .....ajjjjj stötar gör ont 555

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6741
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2015, 13:49 »
Elchocks behandling.
Det var väl psykvården som körde med sånt ??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2015, 13:53 »
Elchocks behandling.
Det var väl psykvården som körde med sånt ??

De som inte mitt Parti älskar stöter de bort...Valfri politisk reklam..5555 :> :> :> :>

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2015, 20:39 »
Ok, hur är markpriserna runt Hua Hin? Alternativ? Klimatet är ju snällare i norr om man struntar i havet.
[/quote

En bit utanför Hua hin i så fall pga markpriserna.Det viktigaste är att ha hygglig närhet till ett vettigt sjukhus som är överkomliht prismässigt för de utan försäkringar.
Däri ligger nog utmaningen att hitta rätt plats.

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2015, 22:20 »
Bättre att göra en ny tråd av detta.

Jag har tänkt på denna affärside och inte slagit bort den ur hågen men det som krävs för att lättast lösa detta är

1  Köpa marken och bygga upp boendet
2. En eller två Thailändska läkare som delägare och som jobbar ihop-De skulle kunna ha en privat klinik i anslutning till detta för att jobba deltid med äldreboendet om ekonomin krävde eller om deras tid inte räckte till.

Dessa 2 punkter ser jag inga problem med då mark finns till rätt priser och finansärer troligtvis är lätt att få till ett sådant projekt om det behövs.
Att bygga hus och pooler har jag erfarenhet av så detta är genomförbart utan inblandning av dyra rådgivare.
Läkare har jag som vänner här så detta skulle vara genomförbart.
Några Svenska sjuksystrar skulle också gå att locka hit till värmen jobbet sen skulle de fungera mest som översättare då en del äldre har problem med språken här och lättare skulle känna mer trygghet.De skulle nog inte få arbetstillstånd här som sjuksystrar men skulle kunna jobba vid sidan om då man får arbetstillstånd för att man kan tala Svenska och översätta från Engelska.
Men man skulle behöva ha en grundgrupp med rikare kunder eller med goda försäkringar som täcker upp inkomssidan.Dessa kunder köper då det dyrare paketet med mer personal runt om sig.
Då skulle man ha räd att ha ett antal av flerfamiljrummen där närmaste familjen bor och hjälper till med vardagsbestyren och det sociala livet.Denna grupp kan då välja på några olika paketlösningar och lägre priser.
Men jag skulle behöva lära mig mer om hur äldreboeenden ska fungera för där är min erfarenhet mindre då min mor bara hann bo i 8 månader på ett sådant innan hon gick bort och jag bodde ju här så det blev bara ett par besök där.
Det bästa vore om man hade en eller två finansiärer för att slippa för mycket inblandning utifrån.

Intressant tanke och den ska jag suga vidare på och finns det fler intresserade så spåna vidare här.
Ett steg till kan vara att sälja några av rummen/husen för att täcka upp investeringskostnaderna.
Fler intresserade?

Jkon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2015, 08:27 »
Jag har ju tänkt i liknande banor innan. Jag hade ju tänkt att äldre svenskar skulle kunna komma hit som upplevt Thailand som sitt paradis och vill leva här på slutet. De skulle flytta till området som friska och i och med att de blir äldre får de mer hjälp och omsorg.

Tanken var att undersöka om staten kunde betala en äldrepeng eller om man kunde sammarbeta med ett försäkringsbolag.

Idén annars är ganska lika din men att jag skulle vilja anställa thai som kan svenska som vårdbiträden och sjuksyrror.

Nära större sjukhus typ Bangkok hospital där alla måste bli försäkrade  (om de önskar bra sjukvård) var mina tankar.

Finansieringen hade jag tänkt med hjälp av försäkingsbolag eller riskkapital. Idén var inte att tjäna pengar utan att kunna flytta till Thailand och leva på detta som typ föreståndare.

Men krävs mycket planering. Dock finns det motsvatande koncept i Sverige men inget mig veterligen i Thailand för västerlänningar. Min tanke var resort och äldreomsorg kombinerat.

carne

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 17, 2015, 09:27 »
Bättre att göra en ny tråd av detta.

Jag har tänkt på denna affärside och inte slagit bort den ur hågen men det som krävs för att lättast lösa detta är

1  Köpa marken och bygga upp boendet
2. En eller två Thailändska läkare som delägare och som jobbar ihop-De skulle kunna ha en privat klinik i anslutning till detta för att jobba deltid med äldreboendet om ekonomin krävde eller om deras tid inte räckte till.

Dessa 2 punkter ser jag inga problem med då mark finns till rätt priser och finansärer troligtvis är lätt att få till ett sådant projekt om det behövs.
Att bygga hus och pooler har jag erfarenhet av så detta är genomförbart utan inblandning av dyra rådgivare.
Läkare har jag som vänner här så detta skulle vara genomförbart.
Några Svenska sjuksystrar skulle också gå att locka hit till värmen jobbet sen skulle de fungera mest som översättare då en del äldre har problem med språken här och lättare skulle känna mer trygghet.De skulle nog inte få arbetstillstånd här som sjuksystrar men skulle kunna jobba vid sidan om då man får arbetstillstånd för att man kan tala Svenska och översätta från Engelska.
Men man skulle behöva ha en grundgrupp med rikare kunder eller med goda försäkringar som täcker upp inkomssidan.Dessa kunder köper då det dyrare paketet med mer personal runt om sig.
Då skulle man ha räd att ha ett antal av flerfamiljrummen där närmaste familjen bor och hjälper till med vardagsbestyren och det sociala livet.Denna grupp kan då välja på några olika paketlösningar och lägre priser.
Men jag skulle behöva lära mig mer om hur äldreboeenden ska fungera för där är min erfarenhet mindre då min mor bara hann bo i 8 månader på ett sådant innan hon gick bort och jag bodde ju här så det blev bara ett par besök där.
Det bästa vore om man hade en eller två finansiärer för att slippa för mycket inblandning utifrån.

Intressant tanke och den ska jag suga vidare på och finns det fler intresserade så spåna vidare här.
Ett steg till kan vara att sälja några av rummen/husen för att täcka upp investeringskostnaderna.
Fler intresserade?

Jag har ju tänkt i liknande banor innan. Jag hade ju tänkt att äldre svenskar skulle kunna komma hit som upplevt Thailand som sitt paradis och vill leva här på slutet. De skulle flytta till området som friska och i och med att de blir äldre får de mer hjälp och omsorg.

Tanken var att undersöka om staten kunde betala en äldrepeng eller om man kunde sammarbeta med ett försäkringsbolag.

Idén annars är ganska lika din men att jag skulle vilja anställa thai som kan svenska som vårdbiträden och sjuksyrror.

Nära större sjukhus typ Bangkok hospital där alla måste bli försäkrade  (om de önskar bra sjukvård) var mina tankar.

Finansieringen hade jag tänkt med hjälp av försäkingsbolag eller riskkapital. Idén var inte att tjäna pengar utan att kunna flytta till Thailand och leva på detta som typ föreståndare.

Men krävs mycket planering. Dock finns det motsvatande koncept i Sverige men inget mig veterligen i Thailand för västerlänningar. Min tanke var resort och äldreomsorg kombinerat.
Idealen och jkon Era ideér är helt i linje med mina. Beklagar att jag från början kallade det kollektiv och blandade in solflickor (personal med tid för omtanke).
Hoppas tanken kan slå rot hos flera. Om Ni två vill axla manteln och driva frågan tror jag många skulle bli tacksamma. :ok: :ok: :ok:

carne

• Gäst
« Svar #12 skrivet: februari 17, 2015, 12:19 »
Har funderat vidare och kommit fram till att vi måste definiera "livets slutskede". Normalt i mina ögon är detta en period när vi är i så stort vårdbehov att det inte kan tillgodoses av standarden för svensk hemsjukvård.
Kanske menar vi sk "seniorboende" eller +55 (+65). Det var vad jag främst syftade till. Många svenska bostadsrättsföreningar erbjuder sådant boende i sverige. Om man googlar på dessa begrepp finns mycket att hämta. Kan nånon här närmare beskriva hur man bör förfara? <c>

carne

• Gäst
« Svar #13 skrivet: februari 17, 2015, 13:24 »
Även ett +boende bör vara knutet till sjukvård för unvikande av dyra försäkringskostnader. Det behövs hälsokontroller och tex akutsjukvård. Hur sjukhuset skall vara anknutet (avtal, delägare eller annan form) kan lösas efter förhanlingar.Visst-senare uppstår behov av vård i livets slutskede. o^o o^o

Jkon

• Gäst
« Svar #14 skrivet: februari 17, 2015, 20:01 »
+55 boende i Sverige är väl vissa föreningar som vill profilera sig med att det inte bor barn familjer och ungdomar där. Dock i vårt närområde är en 3a i +55 ca 1 miljon billigare än på den "öppna" marknaden. Tänkte när jag om några år fyller 55 kan vi ju köpa en sån och börja härja om barnvagnsrum och att alla rullatorer kan stå ute :) Det ska räcka att en i familjen är 55.

Tycker +55 låter lite ungt skulle nog tycka att +60 eller +65 låter bättre och att man får bo in sig där innan man blir gammal.

Tror att det är lättare att vända sig till par där båda är västerlänningar, tror att en svenska man gift med yngre thai kanske inte skulle vilja bo så (min privata tanke), när sedan mannen dör ska hon flytta till byn igen då?

Därför tror jag man ska hitta finansierar i västerlandet och få det finansierat av deras privata eller statliga försäkringar, plus att de betalar in själva mellanskillnaden. Man kan ju ha ett kösystem där man betalar in pengar till också.

Det finns ju många svenska privata äldreboende och kombinationer med seniorboende. Så tror inte att vissa av dessa skulle vilja bo i värme med pool och blomsterprakt utanför dörren.

Finns det seriöst intresse tror jag man kan hitta finansiärer och få hjälp med att dra igång det hela. Dock krävs nog en affärsplan!