Författare Ämne: Privat vårdalternativ - livets slutskede i Thailand  (läst 18687 gånger)

carne

• Gäst
SV: Privat vårdalternativ - livets slutskede i Thailand
« Svar #30 skrivet: februari 19, 2015, 18:06 »
Det kanske är nu det blir aktuellt med avtal eller delägarskap från sjukhus <c>

Jkon

• Gäst
« Svar #31 skrivet: februari 19, 2015, 19:54 »
Det kanske är nu det blir aktuellt med avtal eller delägarskap från sjukhus <c>
Avtal tror jag på eller försäkring!

erik94

• Gäst
« Svar #32 skrivet: mars 19, 2015, 11:30 »
Jag ser på ett av de hänvisade webbsidorna att  del vårdgivare uppe i Chang Mai erbjuder "Self-contained dementia and Alzheimer's facility" alltså Fristående demens och Alzhemers anläggning.

Det låter intressant och kanske skulle det vara intressant med ett studiebesök för min del.
Jag har en äldre syster hemma i Sverige, som bor på ett särskilt boende utan att var direkt anpassat för demens- och Alzheimers patienter. För detta betalar syrran 10 000
svenska kronor i månaden. Min syster sitter i rullstol efter att ha fallit, men utan att ha fått något benbrott eller så. I fjol när jag och Weaw, min fru besökte henne så satte Weaw igång med fot- och benmassage, (hon har kunskap för hon har tagit hand om sin mor i ca 8 år efter hon drabbats av stroke)
Min syster kunde gå med stöd från sin säng till badrummet och tillbaka.  Vi påtalade och visade min systers framsteg och undrade om hon genom personalens försorg kunde få lite gångträning ibland.
Det gick ju inte, Något sådant kunde inte personalen ställa upp med. De hänvisade till att det en gång veckan så kom en sjukgymnast och hade gymnastik. Den gymnastiken bestod i att vårdtagarna satt på en stol och gjorde övningarna med händer och armar. Detta för att alla skulle få samma gymnastik och det var ju bra för då kunde de rullstolsbundna vara med.

Min fru blev alldeles förskräckt och sade spontant "Det är ju inte det din syster behöver - hon behöver ju benträning." Jag vet svarade jag sedan, men "this is Sweden". När min fru fick veta att det kostade 50 000 Baht i månaden för boendet ( kursen i somras var 5 Baht för1 krona)
För att min syster skulle få benträning så "måste de anhöriga vända sig till politikerna för att trycka på" enligt äldreboendets föreståndare.

Vi vet ju alla hur det skulle gå med det, i besparingarnas Sverige inom vårdsvängen.
'
Nu har min syster lite tur, för på avdelningen så jobbar en thailändska som vi har lärt känna, (vi har kontakt med henne och har träffats här i Thailand på hennes semester)
Genom denna thailändska får jag reda på hur det står till med min syster, samt att denna kvinna brukar "gåträna" med min syster när hon behöver gå till toaletten, mm.
Men detta måste ske i smyg, för av föreståndaren har thailändskan fått höra att denna träning inte tillhör hennes arbetsuppgifter.

Jag/vi är övertygade att min syster skulle kunna gå "för egen maskin" om hon fick rätt träning. Men p g a ovanstående så är hon hänvisad till rullstolen.

I Thailand på ett fristående Alzheimers anläggning skulle min syster säkert få ett värdigare liv, för här i Thailand har man ett annan omtanke i vården, tror jag.  Kostnaden för ett sådant boende skulle kanske t. o. m. bli billigare än i Sverige.
Nu har min syster 4 vuxna barn och massor med barnbarn, samt en make som också är "skraltig" så de skulle nog inte gå med på en sådan "flytt". Men jag skall diskutera saken med mina syskonbarn.

Skall bara ta reda på kostnaden. Kanske ni andra här på forumet har liknande problem bland era äldre släktingars "ickevård" i Sverige. Kanske vårdalternativen finns här och kanske skulle det passa en många vårdtagare därhemma.
Min systers situation är förmodligen inte unik, Jag tror att många av oss känner igen problematiken.
Många av våra släktingar och vänner får tyvärr inte den vård de skulle behöva i Sverige idag. De har helt enkelt inte ett värdigt liv och kan därför inte sägas leva väl!

Jag vill inte bli gammal i Sverige!

carne

• Gäst
« Svar #33 skrivet: mars 19, 2015, 11:53 »
Jag ser på ett av de hänvisade webbsidorna att  del vårdgivare uppe i Chang Mai erbjuder "Self-contained dementia and Alzheimer's facility" alltså Fristående demens och Alzhemers anläggning.

Det låter intressant och kanske skulle det vara intressant med ett studiebesök för min del.

Jag/vi är övertygade att min syster skulle kunna gå "för egen maskin" om hon fick rätt träning. Men p g a ovanstående så är hon hänvisad till rullstolen.

Nu har min syster 4 vuxna barn och massor med barnbarn, samt en make som också är "skraltig" så de skulle nog inte gå med på en sådan "flytt". Men jag skall diskutera saken med mina syskonbarn.

Skall bara ta reda på kostnaden.

Jag vill inte bli gammal i Sverige

Efter ditt studiebesök vore det tacksamt med ett refferat.
Samma studiebesök kanske blir nödvändigt även för make och barn. Du är nog den enda som kan driva frågan.
Du berör samma fråga som jag har tjatat om nämligen behov av "mänsklig" personal (får ej ses som klagomål på svensk personal).
Det är detta jag menar med "solflickor".
Lycka till

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: mars 19, 2015, 21:39 »
Du måste driva detta till högre instans. Jag bråkade om min cancervård och fick ett betydligt bättre bemötande efter det, se bilaga. Om man sedan ser på andras skribenters syn på Sverige, vi är ju så rika att vi måste dela med oss., så kam man ju undra. Min papa bode på ettt äldreboende och fick inte gå ut I friska luften på två år. Jag fick komma dit och ta ut honom.
Pengarna lags på fel ställe.

[bifogad fil raderad av administratör]
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

erik94

• Gäst
« Svar #35 skrivet: mars 20, 2015, 09:46 »
Efter ditt studiebesök vore det tacksamt med ett refferat.
Samma studiebesök kanske blir nödvändigt även för make och barn. Du är nog den enda som kan driva frågan.
Du berör samma fråga som jag har tjatat om nämligen behov av "mänsklig" personal (får ej ses som klagomål på svensk personal).
Det är detta jag menar med "solflickor".
Lycka till

Kanske det inte skulle passa min syster i alla fall. Hon har ju också Alzheimers i ett långt framskridet skede, vilket kanske framgick även om jag inte skrev det i mitt senaste inlägg. Hon har ju 4 vuxna barn, varav två bor i samma stad, Avesta och det är väl närmast de som eventuellt skall ta upp  frågan. Men de är märkligt passiva. Kanske för att dottern jobbar inom sjukvården och vill kanske inte göra sig obekväm i sin tjänst.

En annan sak är att det kan bli väldigt oroligt för min syster, om man flyttar henne till en helt annan miljö. som här i Thailand. Min syster har knappt varit utomlands och värmen samt maten och framför allt språket skulle bli för stora barriärer.

För min egen del så kommer jag göra klart för min familj här samt mina barn och barnbarn, att om jag skulle behöva bo på ett särskilt anpassat boende, p g a att min familj här inte skulle klara av att ge mig omsorg vid sjukdom. Då vill jag ha ett anpassat boende här och inte ha motsvarande i Sverige. Jag skulle förmodligen behöva betala mer för en sådan vård i Sverige, samt inte få den vård jag behöver och betalar för. För här skulle jag bli mycket bättre omhändertagen och min pension skulle räcka till mer än väl för den vårdkostnaden.

Det finns en stor oro i bland äldre samt deras anhöriga för vad som kommer hända om de behöver anlita äldrevården i Sverige. För en bra omvårdnad för äldre finns knappt. Det som finns riskerar att försvinna. Kvar blir endast någon modern form av ättestupan! Den finns ju på många håll redan.

Thailand-idag

• Gäst
« Svar #36 skrivet: januari 10, 2016, 09:51 »
Det finns faktiskt ett norskt sjukhem/behandlingshem för skandinaver som startades för drygt tio år sedan i Thailand.

Besök www.ban-sabaijai.com och läs mer om platsen där några skandinaver bott i måna år och några bestämt sig för att stanna till livets slut.
Det finns massor av information på hemsidan och på youtube.
Vårdpersonalen är thai och man samarbetar med det lokala sjukhuset.
Skandinaviska volontärer finns också på plats för att hjälpa till.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10032
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #37 skrivet: januari 10, 2016, 11:29 »
Ännu mer go information, stort tack. Skulle va jättebra att kunna få reda på lite grand kostnadsbilden av att bo på ett sådant ställe.
Har du någon aning?

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6648
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: januari 10, 2016, 12:17 »
Det finns faktiskt ett norskt sjukhem/behandlingshem för skandinaver som startades för drygt tio år sedan i Thailand.

Besök www.ban-sabaijai.com och läs mer om platsen där några skandinaver bott i måna år och några bestämt sig för att stanna till livets slut.
Det finns massor av information på hemsidan och på youtube.
Vårdpersonalen är thai och man samarbetar med det lokala sjukhuset.
Skandinaviska volontärer finns också på plats för att hjälpa till.

Länken saknar ett "a"....

http://www.baan-sabaijai.com/

Och dom har Cykelutflykter Fablo...  () ()
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #39 skrivet: januari 10, 2016, 14:52 »
Ja men enligt en källa jag pratade med, så handlar detta om invalidos ju, inte vanliga åldringar som mig..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #40 skrivet: januari 10, 2016, 16:03 »
Ja men enligt en källa jag pratade med, så handlar detta om invalidos ju, inte vanliga åldringar som mig..

legolas

Just nu ja...  :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Thailand-idag

• Gäst
SV: FÖRTYDLIGANDE Privat vårdalternativ - livets slutskede i Thailand
« Svar #41 skrivet: januari 11, 2016, 04:16 »
Stället är handikappanpassat men i dagsläger bor där bara tre som är rullstolsbundna – övriga klarar sig i stort sett själva.
Det finns flera cyklar, cafeteria och ett fitness-center och en uppvärmd saltvattenspool.
De har en thai kokerska som jobbat på Amerikanska ambassaden i tio år och tio år på Norska Sjömanskyrkan i Pattaya.
Maten är 5-stjärnig och kan verkligen rekommenderas!!!

Men jag ber er besöka hemsidan och YouTube för där finns hur mycket material som helst.
Det går också bra att kontakta ägaren som för övrigt snart fyller sjuttio och söker en medägare att avlasta honom.
Oskar Jørgensen: post@baan-sabaijai.com – OBS! Han är i Norge just nu så e-post är bästa alternativet.

Min roll är bara att göra deras Baan Sabaijai Magasin som du kan läsa på deras hemsida.

Men naturligtvis svarar jag på frågor i den mån jag kan …
Om ni mailar till media@baan-sabaijai.com kan jag skicka en pdf-broschyr.
Priser och annat som rör ekonomin får ni ta med ägaren.

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #42 skrivet: januari 11, 2016, 11:55 »
Att lära sig laga mat i Norge = Smörgås..  :> :> :> :>

Tror absolut att det kan vara kanon att bo på ett sånt ställe när frugan inte orkar ta hand om en längre..
Bara att ta pensionen och flytta..  () ()

Utloggad Biker

• Jag har faktiskt ett liv vid sidan också..
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: juni 08, 2017, 13:42 »
Jag har ju tänkt i liknande banor innan. Jag hade ju tänkt att äldre svenskar skulle kunna komma hit som upplevt Thailand som sitt paradis och vill leva här på slutet. De skulle flytta till området som friska och i och med att de blir äldre får de mer hjälp och omsorg.

Tanken var att undersöka om staten kunde betala en äldrepeng eller om man kunde sammarbeta med ett försäkringsbolag.

Idén annars är ganska lika din men att jag skulle vilja anställa thai som kan svenska som vårdbiträden och sjuksyrror.

Nära större sjukhus typ Bangkok hospital där alla måste bli försäkrade  (om de önskar bra sjukvård) var mina tankar.

Finansieringen hade jag tänkt med hjälp av försäkingsbolag eller riskkapital. Idén var inte att tjäna pengar utan att kunna flytta till Thailand och leva på detta som typ föreståndare.

Men krävs mycket planering. Dock finns det motsvatande koncept i Sverige men inget mig veterligen i Thailand för västerlänningar. Min tanke var resort och äldreomsorg kombinerat.

I Sverige tar man hand om utlänningar , de har kunglig service ,,, Tror du på allvar att  Thailändska staten skulle bidra till detta
55555555555555

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #44 skrivet: juni 08, 2017, 14:28 »
I Sverige tar man hand om utlänningar , de har kunglig service ,,, Tror du på allvar att  Thailändska staten skulle bidra till detta
55555555555555

Jag kan inte se att Jkon tänkte i de banorna alls faktiskt. Jag tror vi alla inser helt klart att Thailand aldrig i helvete skulle vilja betala någonting alls för några utlänningar....

legolas
www.glegolo.com