Författare Ämne: Svenska kronan - hur långt kan det gå  (läst 145831 gånger)

mackes

• Gäst
Svenska kronan - hur långt kan det gå
« skrivet: mars 11, 2015, 12:37 »
Ja då fortsatte kronan sin vandring neråt idag, hade det med araberna att göra eller var det en tillfällighet?

($$$)

Tidaholm

• Gäst
SV: Svenska kronan - hur långt kan det gå
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2015, 12:49 »
Ja då fortsatte kronan sin vandring neråt idag, hade det med araberna att göra eller var det en tillfällighet?

($$$)

Sverige är inte välkomna till mellanösten
Saudiarabien har kallat hem sin ambassadör från Stockholm

[bifogad fil raderad av administratör]

carne

• Gäst
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2015, 13:29 »
Det är vi alla Svenskar smärtsamt medvetna om, vår nya utrikesminister är ju inget under av diplomati...
Även om hon nu lyckats få araber och Israeler eniga.
Nu har vi hamnat lite :o:. Diktaturer, varken på vänster- eller högerflygeln passar mig.
Israel-Palestina vore löst för många år sedan om det inte varit en så het fråga inrikespolitiskt för USA.
Anser fortfarande att grunden för ett beslut är det som FN tog 1948. o^o o^o o^o

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1799
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2015, 14:27 »
Och vad har allt detta med valutakurserna att göra? Lite MPR-varning över tråden... ()

Utloggad Frank

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 763
  • Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad
    • Visa profil
    • bengtsfors@live.se
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2015, 19:27 »
Och vad har allt detta med valutakurserna att göra? Lite MPR-varning över tråden... ()

Jo, kan nog hänga ihop...förtroendet för Svensk ekonomi utan avtalet med araberna kan bli kostsamt och absolut påverka Svenska kronan...

erik94

• Gäst
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2015, 08:52 »
Vad jag kan se så har det skett ett trendbrott beträffande kronans värde gentemot bahten.

Det har börjat vända uppåt för kronan. Det har stor betydelse för kronan. Jag träffade en svensk för ett tag sedan som ekonomiskt hängde lite "på gärdesgården".
På den tidigare kursen så låg han över gränsen för vad man skulle ha i pension efter skatt för att få 1 års Visa för pensionärer. Nu låg han under den gränsen officiellt.
Så för hans och andras skull så hoppas jag att kronas värde stärks i förhållande till thai bahten.

Eller så får du gifta dig officiellt så är inkomstgränsen lägre, skämtade jag.
Visst, har du någon lämplig thai kvinna på förslag, skrattade han tillbaka. Njaa, du måste i så fall försöka själv. Det är ju litet av ett lotteri att finna rätt partner, kontrade jag.
Hoppas att det löser sig för honom och andra iden ekonomiska riskzonen, så att de kan fortsätta att leva väl här i Thailand.

Utloggad legolas

• Antal inlägg: 10422
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2015, 12:45 »
Erik94 om du tycker att det är ett trendbrott med 3.72 i kurs i ATM;en här i Thailand så varsegod... men jag tycker att det går konstant neråt hela tiden.....

Skicka pengar SWIFT ifrån Sverige, så kanske du får 3.78 som absolut max idag......Så det trendbrottet är nog inget annat än just ett "brott"...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

erik94

• Gäst
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2015, 05:44 »
Erik94 om du tycker att det är ett trendbrott med 3.72 i kurs i ATM;en här i Thailand så varsegod... men jag tycker att det går konstant neråt hela tiden.....

Skicka pengar SWIFT ifrån Sverige, så kanske du får 3.78 som absolut max idag......Så det trendbrottet är nog inget annat än just ett "brott"...

legolas

Y
Tjaa, trendbrott kanske var att ta i. Jag utgick bara från uppgifter i min mobil på google. Där hade det gått upp till 2.65 kr för 10 Baht. För någon vecka sedan var samma siffror 2.50 kr för 10 Baht. Det där med växelkurser varierar ju mellan institut och banker. Men jag drog den enkla slutsatsen att kronan var på väg uppåt, om än lite. Det vi kan  Hoppas på att nuvarande regering devalverar bahten, eftersom den anses övervärderad när den följer US dollarn. En devalvering skulle ju gynna thailändsk export och mycket annat. Rätta mig om jag har fel!

Utloggad Frank

• Visa profil
    • bengtsfors@live.se
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2015, 11:24 »

Trenbrottet blir nog i nedförsbacken vad det gäller den Svenska kronan....I morgon sänker Ingves och riksbanken räntan ytterligare.....www.die.se

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 17, 2015, 18:36 »
Det ser ut som om min flytt, planerad till september, blir lite uppskjuten. Jag säljer nog inte kåken för att växla köpeskillingen till bath till den här kursen....F-n, jag skall ju leva på dom pengarna....

Utloggad Frank

• Visa profil
    • bengtsfors@live.se
« Svar #10 skrivet: mars 17, 2015, 18:43 »

Man kan ju hoppas på en Thailändsk devalvering....känner samma som dej Birger..är i färd med långsam upprustning av fruns hus i obygden och hade tänkt göra en hel del i sommar men väntar nog tills vi i alla fall får lite drygt 4xbahten....om det händer...annars blir det dyrt ;(

Utloggad legolas

• Antal inlägg: 10422
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #11 skrivet: mars 18, 2015, 02:33 »
secka gubbar, behöver ni fler ursäkter att inte våga hoppa eller...Politiska läget kanske funkar också.... Eller det tilltagande våldet (i turistghettona då förstås) eller vad sägs om att det finns för många ladyboys härnere!!

Nä kom igen nu då, ni är så himla gamla så modet borde finnas där.... 1 miljon baht........hur mycket är det egentligen "igår" på 4.50 eller idag på 3.75?

1.000.000 baht delat på 4.50 = SEK; 222.222:-
1.000.000 baht delat på 3.75 = SEK: 266.666:-

Så det himlastormande beloppet av runt SEK; 44.444:- , eller i Franks fall så handlar det om SEK; 24.000:-.. alltså MINDRE än en månadslön... Detta kommer att göra att ni skall skrinlägga Era drömmar, eller är detta bara ursäkter???

Så varsegoda så ser sanningen ut,,,,,,

legolas

[bifogad fil raderad av administratör]
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 18, 2015, 06:28 »
Tja, inte kommer jag att ändra mina planer bara för växelkursen, men skillnaden idag mot förra året är nästan en miljon bath, om jag säljer kåken och får en miljon kronor över....och jag tror inte bathen kommer att vara dyr väldigt länge, det svider nog lite för mycket i den thailändska ekonomin i längden...

Utloggad Ledarn

• Moderator
  • Antal inlägg: 6838
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 18, 2015, 15:37 »
Tur vi har ett gäng slantar på Thaibanken redan...
Dom stålarna sattes in där för ganska länge sen då växelkursen var runt 5bth för en krona...
Vi skulle ha köpt 15 rai då, men köpet strandade och pengarna har varit kvar där..

Så det blir till att nagga på dom slantarna i sommar...  () ()
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Ledarn

• Moderator
  • Antal inlägg: 6838
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 18, 2015, 17:45 »
Jag kan hjälpa dig och köpa ut några för 4 kronor  :> :> :>

4 kronor för 1 bth... Hemskt gärna..  () ()
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.