Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 178 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 183 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 184 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 220 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 223 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 235 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 250 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 252 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 257 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 268 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 270 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 273 Svenska kronan - hur långt kan det gå

Författare Ämne: Svenska kronan - hur långt kan det gå  (läst 154393 gånger)

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
SV: Svenska kronan - hur långt kan det gå
« Svar #615 skrivet: mars 15, 2018, 01:52 »
Varför är det så konstigt? Vi bor u i Thailand och om man ska beskriva kostnadsläget så är det väl inte fel att använda Thailändska löner som jämförelse.

Bensinen är ju ganska billig här nere för dig och mig som har svensk pension, men 30 Bath litern, ca 8 kronor,  för en Thai som har 10 000 Bath i månadslön blir ju lite skillnad

($$$)
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Inloggad legolas

• Antal inlägg: 10536
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #616 skrivet: mars 15, 2018, 03:02 »
Ja men allting det du skriver är ju fullständigt värdlös information, OM man nu fikar efter att se hur vi falanger skall klara oss att leva i Thailand...

För mig som falang, så skiter jag fullständigt i om thaigubben bredvid mig tjänat 5.000 baht per månad, eller 80.000 baht per månad,  1 liter mjölk kostar fortfarande 45 baht (SEK;  12.-)

DET är vad jag menar. Jag tror att du fattar Jörgen.....

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Moderator
  • Antal inlägg: 6871
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #617 skrivet: mars 15, 2018, 03:48 »
Ja men allting det du skriver är ju fullständigt värdlös information, OM man nu fikar efter att se hur vi falanger skall klara oss att leva i Thailand...

För mig som falang, så skiter jag fullständigt i om thaigubben bredvid mig tjänat 5.000 baht per månad, eller 80.000 baht per månad,  1 liter mjölk kostar fortfarande 45 baht (SEK;  12.-)

DET är vad jag menar. Jag tror att du fattar Jörgen.....

legolas

Ja..
Inte fan går jag omkring på Willys och tänker att om jag hade tjänat si och så hade mjölken kostat si och så...

Som att säga att bensinpriserna har fan inte rört sig sen jag börja tanka..??

- Jag tankar alltid för 100:- och det har alltid kostat 100:-  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #618 skrivet: mars 15, 2018, 10:49 »
Återkommen till civilisationens upplysta bekväma salonger så kan jag reflektera över hur hårt ansatt landsbygden är.

Jag är lite kräsmagad när det gäller Isaan-mat men hittade en "hyfsad" (läs ätbar) restaurang vid nya utbyggda trafikleden i grannhålan Ban Khram. Så dit brukade jag åka för min dagliga lunch bestående oftast av Kao pad gai eller Pad krapaew (ursäkta stavningen) Alltså enkla risrätter med kyckling resp finhackat stekt fläskkött med mycket chilli. Till dessa rätter serverades en glasflaska Crystal bordsvatten med is. Priset för en sådan rätt med vatten är 35 Bath vid dukat bord.

Det är naturligtvis inte ens dyrt för en thai. Rätterna är på mindre assietter, varför jag några ggr tog en av varje, men då är man duktigt kräkmätt.

Men det visar det ansträngda prisläget när de inte kan ta mer betalt.

Jag brukar åka in till en fint kaklad pool i Khun Han någon gång per vecka för att svalka mig i 25 meters-bassängen. Priset för badet är 50 B. Jag kan lätt betala 100 b för det, men det kan inte en thai.

Det jag vill komma till är att det finns inga pengar kvar för folk att spendera uppe i Sisaket. De har lite daglöne jobb om 200 b per dag, men det är inte varje vecka det ens finns ett enda dagsjobb. Så alla pengarna går till de mest viktiga räkningarna som el o vatten och avbetalning på lånet vid nyår. De har nu gått in i ett "mode" där självhushållning drar runt det hela. Byta jobb med varandra, plocka insekter i fälten, plocka fisk i fälten, plocka krabbor i fälten, plocka ätbara växter o grönsaker i bushen. Jaga risråtta, jaga orm.

Det är ingen lek längre för dessa människor. För oss faranger är det fortfarande det. Vi skiter ju fullständigt i om det kostar 140 eller 180 B att tanka hojen. Eller om panpizzan som jag trycker i mig då och då kostar 140 B (faktiskt pris) eller om den skulle kosta 200 B (realistiskt pris) . Men thai äter inte pizzan alls för de har inte råd om inte en farang bjuder.

Denna yttersta fattigdom är naturligtvis en krutdurk nu. Har pratat med en lärarstuderande på universitetet och han sa att alla är tysta nu där, men det kokar rejält. Alla väntar nu bara på 19 februari 2019 då juntan lovat utlysa val. Om inte detta sker kan PRECIS vad som helst hända. Folk är för fattiga nu. läget börjar bli desperat. Spänningen landsbygd vs stad är för stor (gul mot röd). Som av en händelse har det poppat upp ett antal militärförläggningar i Provinsen och man kan anta att det ser likadant ut på andra nordliga provinser. Thailand är nu det mest instabila landet i hela asien. Grattis till LOL  :o:

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #619 skrivet: mars 15, 2018, 10:57 »
Ja du Sisaket, vi människor ser och upplever olika verkligheter må jag säga. Den domedagen som du målar upp gång efter annan är precis så folk lever och har levt här i årtusenden kan jag lova dig. Jag pratar nu om by-livet förstås ute på landet.

Självhushållningen är på riktigt och har alltid varit basen för de flesta här där jag  bor, och runt om i Isaan för den delen också. Folk upplever jag är inte märkbart mer fattiga nu än tidigare, däremot så upplever jag at folk i gemen spenderar mer och mer och mer. Och vi alla falanger runt omkring undrar var i helvete dom får sina stålar från?

javisst dom kör på krita och lånar stålar..... Dom allra flesta i Isaan bryr sig inte om det är militär eller om det är kostymer som regerar för de har ändå ingen påverkan, de vet faktiskt inte mycket alls om vad som timar sig och sker utanför byn och isaan, inte en susning mer än att dom kanske från gång till annan hör något gammal avlägset rykte. Annars så vågar dom inte säga häpp häpp....

Så ser jag det i alla fall..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad magnus

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 518
  • Jeet Kune Do
    • Visa profil
« Svar #620 skrivet: mars 15, 2018, 11:41 »
Håller med under dom 7-8 år jag varit i våran by,
Har det bara blivit bättre .

200bath i dagslön??
Ja det var länge sedan någon jobbade för det !!

Kanske någon lokal alkis tar det i lön och en öl !

Utloggad Ledarn

• Moderator
  • Antal inlägg: 6871
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #621 skrivet: mars 15, 2018, 13:01 »
När jag började åka till byn uppe i Isaan så accepterade dom "fattiga" att dom var "fattiga"..??
Dom levde alltså efter vad dom hade i inkomst och tillgångar..
Ett enkelt men ganska problemfritt liv kan jag tycka..

Men nu dom senaste åren har det förändrats mycket..??
Nu ska även dom som inte har tillgångar eller fasta löner ha bilar och allt annat..
Det kommer att sluta illa för detta folk tror jag också..

Kanske det är svårt att se förändringarna om man bor "inne" i dom..??
(Tänker då på er som bor fast i Thailand)
Som att som förälder ser du inte att dina barn blir större men alla andra som bara ser dom ibland ser skillnaden..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Sisaket

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #622 skrivet: mars 15, 2018, 13:48 »
Nej, i vår by så är dagslönen 200 B. Vet att att det på andra ställen kan vara 300-350 B, men inte här. Det är heller inga fyllon som jobbar. De får inte vara med. De pallar inte 10 timmar i solen. Min familj jobbar så och de dricker i princip inte alls. Fyllona samlar gummi ensamma om nätterna och dricker Lao-khao om dagarna.

Det är vad som erbjuds för 10 timmar på fälten med mansapalang, och skörda ris. Det vanliga är att folk har tagit lån av någon lokal person och denne får då marken som pant och fritt förfoga över åkermarken/rispaddyn under minst ett år eller tills skulden reglerats i sin helhet. Om skulderna blir för stora så tvingas de sälja marken, oftast till kraftigt underpris då alla vet läget. "Den enes bröd..." Blev erbjuden sådan mark för 50% av värdet men hoppade över det. Ska jag som farang gå omkring med värdighet i byn så sysslar man inte med sånt enligt mig. Madame hade annan åsikt, men hon är thai. Då är det mer ok. När ont blod är väckt går det aldrig bort. Det finns inga så långsinta som thai. Finns annan mark.

I vår by och byarna runt om så är det en hel del som dragit till Bkk. Hus och butiker gapar tomma. Det finns inte många i åldern 20-35. Bara deras barn som bor hos mor och farföräldrarna i vanlig ordning.

Det märkliga är att det öppnar nya små butiker hela tiden. Gärna bredvid en annan butik. Det beror på att de som öppnar är medelålders och hellre tjänar 50 bath om dagen på en stol än sliter ut sig helt på åkrarna. De orkar inte med jobbet på fälten längre och i Bkk är det inte så lätt att få något lättare jobb i den åldern. Sett en äldre ful dam på 7/11 någon gång?

Om ett antal år så är det ont om yngre som "vill" slita på åkrarna oavsett om det är 200 eller 350 eller 500 b per dag. De yngre drar till stan och det gör de helt rätt i.

Så att påstå att jag utmålar något dystopiskt kollapsande samhälle har inte rätt glasögon på sig. De yngre åker TILL något bättre och LÄMNAR ett föråldrat bondesystem bakom sig.

Jodå har sett folk med nya Lexus från Bkk som kommit tillbaka för en dag och hyrt lokala templet och delat ut säckar med pengar till munkarna och alla närvarande, glass i 100-tals kilo till barnen. Om de blivit rika på Yaba eller om de på katolskt vis vill köpa sig en biljett tillbaka med kharma som förlåtelse för sina fulaffärer, eller om de bara vill superblinga vet jag inte, men sådana undantag är just det; undantag. Irrelevanta.

Inne i städerna så öppnar nya verksamheter hela tiden. Inte alls samma depression som på turistorterna, men hur många bönder går det på varje butik? Jag pratar här om den fattigaste delen av befolkningen och de är MÅNGA oavsett binära tal eller som procent. Juntaledaren har nu öppnat möjligheten till att de värst utsatta ska få socialbidrag. Ja, inte många bath, men fler än inga. För hur många pers? 11,5 MILJONER. Fler än vad som bor i Sverige. Juntan betalar inte ut de miljarderna för att de känner ett hastigt påkommet socialt patos med solidaritet, utan av nödvändighet av skäl som avhandlats tidigare: desperat fattigdom. En hungrig människa som inte kan föda sina barn är livsfarlig för juntan, vars stöttepelare till general för några veckor sedan satt i TV och av misstag råkade visa upp sin armbandsklocka för 4 miljoner bath!! Tror ni han blev arresterad? De vet för mycket skit om varandra...

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #623 skrivet: mars 16, 2018, 01:03 »
Oavsett vad jag svarar Sisaket, så finner jag dina beskrivningar av Thai-livet vara himla fascinerande, och kul att läsa. Jag känner att du verkligen funderar över din omgivning och kan också ge uttryck för det.

Bra jobbat "gubben"...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 612
    • Visa profil
« Svar #624 skrivet: mars 16, 2018, 08:53 »
Läste för ett tag sedan i Bangkok Post att det där socialbidraget användes till att berika de som var satta att dela ut det. De hittade helt enkelt på personer eller tog döda personers
uppgifter så att de kunde sno åt sig pengar.

Korruptionen i statsapparaten frodas som aldrig förr.

/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #625 skrivet: april 23, 2018, 06:05 »
För Er som undrar över läget med svenska kronan gentemot thai-bahten.... XE-siffror ser ut som följer de sista 30 och 90 dagarna i alla fall, och kan ju en liten vägledning till äventyrs:

1 SEK to THB
Last 30 days   Last 90 days
High   3,80425   3,99169
Low   3,67793   3,67793
Average   3,72974   3,83114
Volatility     0,42%     0,36%

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #626 skrivet: maj 09, 2018, 02:46 »
Dagens morgonnotering;

1 SEK =3,62977THB

Ser inte bra ut, men betänk att kronan var nere på hemska 3,52 ett kort tag, så att den nu sakta återigen stiger lite ger en också lite hopp inför framtiden.

Så hejsan svenska kronan...

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #627 skrivet: maj 09, 2018, 11:08 »
Klockan är nu 16.07 den 9 maj 2018;

1 SEK =3,65327 THB

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #628 skrivet: maj 09, 2018, 12:21 »
Klockan är nu 17.21:

1 SEK =3,66805 THB

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #629 skrivet: maj 09, 2018, 15:44 »
Klockan är nu 20.45 och kursen fortsätter åt rätt håll..

1 SEK =3,68429 THB

legolas
www.glegolo.com