Författare Ämne: Sredna´s amerikanska kullerbyttor  (läst 4445 gånger)

sredna

• Gäst
Sredna´s amerikanska kullerbyttor
« skrivet: maj 24, 2015, 12:09 »
USA-rapport 1        2013-04-27

I somras bestämdes att jag och min äldsta syster Lena skulle hälsa på vår amerikasyster Åsa och nu är vi här.

Vid incheckningen på Arlanda upptäcktes att en sida i Lenas pass var nästan lös varpå vi fick rusa till polisen, fixa nytt pass och rusa tillbaka och fixa nytt visum till det nya passet och rusa till gaten med 10 minuters marginal till avgång. Dagen kunde ju börjat bättre!

Flyg till Frankfurt med SAS gick smärtfritt men sedan började strulet. Pga Lenas nya pass (som dessutom var rosa) stämde ingenting med tidigare uppgifter och jag begriper inte ett smack av allt krångel för att få komma in i USA. Redan utdelade boardingcard skulle plötsligt bytas ut mot nya och vi fick ställa upp oss i fem led som i småskolan övervakade av en övernitisk säkerhetsgubbe. Man har knappast hejdat en enda terrorist med detta krångel!

Väl ombord på United Airlines 901 kom nästa överraskning. All kabinpersonal var runt 60 år gamla och såg ut som om dom just smitit ut från hemmet! Vi hoppades att gänget i cockpit skulle vara yngre men det visade sig vara fel, vi såg dom när vi klev av. Ingen dryck ingick till maten, kostade skjortan, serverades med sur min och kunde bara betalas med kort. Katastrofal service av sura kärringar som missuppfattat sitt jobb!!! Tacka vet jag Thai och Qatar Airways.

Efter 11 timmar landade vi i San Francisco, möttes av Åsa och Ken och dök i säng rätt snart. Nästa dag lekte livet igen och vi åkte söderut på Highway 1 som just röstats fram som världens vackraste väg. Kan bara instämma, man följer vattnet hela tiden och allt är bara så onödigt vackert!

Första stopp blev i Monteray och under två dagar vandrade vi i nationalparker utmed kusten och såg sjöelefanter, sälar, havsuttrar och sjölejon. Allt på nära håll och utsikten fantastisk hela tiden!

Nästa dagsetapp gick till Morro Bay där vi är nu innan vi viker av inåt landet i morgon. Mina förutfattade meningar om amerikaner har kommit på skam, alla är glada, vänliga och pratar gärna. En och annan tjockis ser man men faktiskt inte så många som väntat. Enligt Åsa är folket i Californien mycket mer avslappade och enkla än i storstäderna på östkusten. Hittills alltså bara goda upplevelser och återigen onödigt vackert överallt.

Här kommer en radda bilder som talar för sig själva!

Fortsättning följer.
Ajöss!
A//

[bifogad fil raderad av administratör]

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10206
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Sredna´s amerikanska kullerbyttor
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2015, 16:05 »
Kul Sredna, kör på,,,, mer rapporter.. och fina bilder också...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Jkon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2015, 18:21 »
Håller med dig i att de är nitiska för att komma in Highway 1 (är det det som kustvägen heter eller är det 101, jag blandar ihop dessa) är otroligt vackert och människor i Kalifornien är trevliga och inte lik de på östkusten. Ha det fortsatt trevligt.

Såg att du tog en bild på ensamma cypressen som växer där på klippan, har en liknande bild, de har ju sina photoshot pilar, så man vet var man ska stå för att få likadan bild som alla andra (det landet är ju tillrättalagt).

sredna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2015, 04:32 »
USA-rapport 2             28-4-27

Gårdagen avslutades med enligt Åsa ett nödvändigt besök i en berömd klosterkyrka som låg bara ett par mil bort. Med utskriven färdbeskrivning från hotellet (vilken Ken förstås inte följde) lyckades vi efter att fråga oss fram hitta dit. Årets besvikelse, kåken såg ut som en vitputsad lada på utsidan, insidan något bättre. En vacker liten kyrka med trädgård ska se ut så här och ligger i Carmel.

Dagens bilfärd gick rakt västerut genom Californiens odlingslandskap där man skulle kunna odla 10 gånger mer om man bara haft tillräckligt med vatten. Stora mjuka, brunbrända släta kullar med betande kor och hästar och därefter ett par mil slättlandskap med konstbevattning och därmed grönt. En stor del av odlingarna är jordgubbar som säljs vid vägen för ca 10 kr litern. Vi köpte 6 liter!  Smakar jättegott, nästan som möjagubbar =världens i särklass bästa.

Därefter började klättringen upp i bergen och in i Sequoia National Park på krokiga vägar omgivna av de berömda jätteträden. Vi stannade halvvägs på en picknickplats där jag erbjöd en mexikansk familj att smaka på jordgubbarna varpå fadern snöt en hel liter! Ken gnällde om det men eftersom mexaren erbjöd mig grillad ödla först,vilket jag avböjde, ville jag gärna bjuda tillbaka.

Första björnen siktades (enligt Åsa, ingen annan såg den) efter en timme och fler är att vänta. Det har varit vinterväg så sent som förra veckan och vägen dit vi ska i morgon öppnades i förrgår och vi har fått information om hur vi ska hantera ev. angrepp av björn, bergslejon och skallerorm när vi går däruppe. De högsta topparna ligger på över 4000 meter så en liten snöby får vi nog räkna med. Snö har vi redan hittat och använt på svenskt vis.

Nu bor vi på en lodge mitt i nationalparken med klar, ren luft och absolut tystnad. Har just avslutat dagen med rödvin och camembert utomhus. Livet är hårt!

Förlåt om jag blir tjatig men det här är för mig en fantastisk upplevelse. Det blir troligen mer att skriva om. Ni får gärna vara avundsjuka om ni vill, det är helt OK!

Ajöss!
A//

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6752
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2015, 05:15 »
Carmel = Clintan's stad...

Där skulle jag och polaren övernatta en gång för många, många år sen..
Stannade vid ett motel och bad om ett rum med två Queen size sängar..
En sån otroligt konstig blick mötte oss av killen i receptionen..

Så vi blev tvungna att visa passen och säga:

- We are Cheep Charlie Sweed's.. Not Homo's...

- Aha.... Då gick det bra att dela rum...

Vi kom ju på att det var ju olagligt att vara Homo i Carmel och fattade killens blick...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1364
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2015, 07:23 »
Carmel = Clintan's stad...

Där skulle jag och polaren övernatta en gång för många, många år sen..
Stannade vid ett motel och bad om ett rum med två Queen size sängar..
En sån otroligt konstig blick mötte oss av killen i receptionen..

Så vi blev tvungna att visa passen och säga:

- We are Cheep Charlie Sweed's.. Not Homo's...

- Aha.... Då gick det bra att dela rum...

Vi kom ju på att det var ju olagligt att vara Homo i Carmel och fattade killens blick...  :> :> :> :>

Det är fult att ljuga :> :> :>
Bra bilder och berättelse är det.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2015, 08:21 »
Det är fult att ljuga :> :> :>
Bra bilder och berättelse är det.

Man kan inte bara "komma ut ur garderoben" hur som helst på ett forum vet du väl..??  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

sredna

• Gäst
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2015, 14:50 »
USA-rapport 3       2013-04-29

Dagen började med 3 km skogspromenad till det tredje största trädet i världen. Vi bor på ca 6500 fots höjd just där jätteträden finns. Det är konstigt men jag kommer ihåg deras latinska namn nämligen Sequoia sempervirum resp. Sequoia gigantea. Det är ju märkligt med minnet i den här åldern att jag minns vad jag lärde mig i skolan för 55 år sedan men har glömt vad som hände i förrgår.

Träden är i alla fall helt otroliga, upp till 120 meter höga och upp till 3000 år gamla. Det är lite svårt att fatta att dom redan fanns samtidigt som de gamla grekerna och romarna. Storleken går knappt att beskriva! Vissa riktigt stora träd har fått namn av gamla berömda generaler, vårt uppkallat efter Ulysses S. Grant.

Det är ofta skogsbränder här och dom är nödvändiga för att nedfallna kottars frön ska aktiveras och börja jobba. Trädet blir bara lite bränt i botten men resten klarar sig bra och lever vidare tack vare ämnet tannin som skyddar mot både brand och röta. Naturen är fantastisk och vi ska inte peta i den!

Därefter bil in i Kings Canyon på en väg som följer floden ända tills både vägen och vattnet tog slut. Vi pratade med några Park Rangers som varnade för att vifta med maten när vi picknickade. (Vi har vid hotellet en björn som brukar tigga grillade marshmallows men han lär vara helt ofarlig)

Björnarna känner lukten och kommer direkt. Dom brukar nöja sig med att sno maten och ger sig sällan på folk. De som campar i tält får tillgång till en rejäl låsbar låda att förvara maten i utanför annars går nallen in i tältet och härjar. Detta är verklighet.
Nu såg vi inga nallar eller skallerormar och åt vår lunch vid en fridfull krök av floden.

Jag kommer nog att fortsätta att tjata om hur onödigt vackert det är här och får ni en chans så åk hit och glo själva!
Vi är ju i en spansk/mexikansk -influerad del av USA och efter dagens tur köpte jag en öl med intressant etikett. Kolla längst ner: CHILI PEPPER BEER !!!! Den rev utav helvete!!!  Skål!

Ajöss!
//A

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2015, 14:54 »
Sredna, tack för din rapport, kul att läsa och goa bilder.

legolas
www.glegolo.com

sredna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2015, 10:46 »
USA-rapport 4 2013-05-01

Från jätteträden for vi rakt norrut mot Sierra Nevada. Vi hade hyrt ett lyxigt fritidshus ovanför en dal strax utanför Yosemite National Park. På väg som först slingrat sig upp och därefter ner igen och genom en lång tunnel öppnar sig en dal omgiven av fantastiska berg med lite snö kvar. Fotografering förstås och mycket ooooh och aaah.

Klippan till vänster är en utmaning för avancerade klättrare, det tar fyra dagar att ta sig upp med övernattning hängande i en nätkasse. Absolut ingenting för mig. Klippan heter El Capitain och är en av USAs mest fotograferade platser. Vi har kommit i precis rätt tid med vårblommor, lövsprickning och full fart i vattenfallen. Onödigt vackert!!!

På väg längre in i parken var det stopp ett tag eftersom en nalle stod och mumsade vid vägkanten och alla utom jag tog kort! Ännu längre in ligger ett visitors center med all tänkbar information, indianby och givetvis shoppar och matställen. Ett 100 hundra år gammalt lyxhotell ligger inklämt alldeles under en klippa så man tror att nedfallande stenblock ska mosa kåken.

Vi tog en guidad rundtur på två timmar,absolut värt pengarna, och vid första stoppet kom chaffisen fram. Han pratade flytande svenska, hade kört buss på Värmdö och bott i Gustavsberg. Världen är liten! Mycket märkligt fordon. Det finns hur många stigar och vandringsleder som helst med campingplatser överallt och enkla övernattningsskjul och björnsäkra lådor utanför varje.

Park Rangers åker tre gånger om dagen runt och rensar bort mat som står framme. Björnarna har ett otroligt luktsinne och tar sig till och med in i bilar. Mycket vatten i småbäckar och floden som går genom dalen. Det här är absolut den mäktigaste natur jag sett och folk är trevliga och lättpratade överallt.

Nu ska vi närmast åka vidare norrut mot Napa Valley och vinodlingarna innan vi viker av västerut mot kusten och sedan ner till San Francisco igen.

Ajöss!
//A

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #10 skrivet: juni 23, 2015, 15:11 »
Man kan ju inte annat än jämföra när man ser fotona och läser din berättelse!! Och i mitt fall jämföra mellan Isaan här och USA, vilken skillnad,,,, här finns ju inget annat än ett sketet vattenfall på en höjd av 5 meter ungefär.....

Tack för en kul berättelse.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 23, 2015, 17:35 »
Riktigt jäkla läckert...  (") (")

sredna

• Gäst
« Svar #12 skrivet: juli 06, 2015, 16:10 »
USA-rapport 5            2013-05-06

Nu är cirkeln sluten. I förrgår lämnade vi Yosemites nationalpark och åkte upp mot Napa Valley och vingårdarna. Jag körde dit och lämnade över till Ken eftersom det vankades vinprovning! Dalen är förstås vacker som allt annat här och vingårdarna ligger tätare än massagesalongerna i Phuket.

Vi hann med tre ställen och handlade  några pavor för ordningens skull. Kan tyvärr inte bjuda,  dom tog slut på något underligt sätt. Käkade på mex-resturang med hygglig storlek på margarithan men taskigt kryddat.

Sanslöst färgglad inredning.

Efter dalen styrde vi ut mot kusten och Russian River där Åsa utlovat fiskande björnar. Fiasko! Senast man såg björn här var för 20 år sedan. Det var då Åsa var här och skrämde bort dom. Följde kusten söderut mot San Francisco och stannade och åt seafood i en genuin fiskeby, såg två valar och fortsatte till Point Reyes som är USAs västligaste punkt med Kina på andra sidan sjön.

En fantastisk hög klippa där man uppmätt den högsta vindstyrkan någonsin i USA. 61 sekundmeter är onödigt blåsigt! Vid 25 kallas det storm, det här är värre än orkan. Det är även en station för räkning av de gråvalar som passerar två gånger om året och igår hade man sett 12 st. Utsikten helt OK.

Avslutade dagen genom att norrifrån se ner på Golden Gate och San Francisco i kvällssol, rätt bra timat, och hittade efter en massa felåkningar vårt hotell ganska nära hamnen på andra sidan bron.

Bron är STOR!!!!!!
Sista dagen ägnades åt div turistisk sightseeing. Började med att trava omkring i Chinatown och sedan en tur med en av de klassiska spårvagnarna, brant både upp- och nedför.

Märkligt system för att fånga upp wiren som går under gatan och tre olika bromssystem vilket nog kan behövas! Glad entusiast körde och snackade hela tiden. Resan avslutades nere vid Fishermans Warf som fortfarande används av yrkesfisket och även är fullt av butiker och shoppar och ett flytande marinmuseum. Typisk turistfälla!
Sista grejen var en timmes båttur under Golden Gate, kul perspektiv.

Som avslutning körde vi ett varv runt fängelseön Alcatraz. Ön används inte längre som fängelse och alla byggnader är ganska förfallna. Många försök till flykt har gjorts men vattnet är kallt och ön är omgiven av kraftiga strömmar. Endast en fånge har lyckats fly, tror man, eftersom man inte hittat hans lik vilket man gjort med alla andra som hoppat i.

Skepparen på båten pratade i ett och hade vansinnigt rolig svada och vrålade just under bron : NI ÄR DE ENDA, ABSOLUT ENDA, INTE BARA I USA UTAN I HELA VÄRLDEN OCH HELA UNIVERSUM SOM JUST NU ÄR UNDER GOLDEN GATE !!!!!!!!!!! Fullkomligt sanslös och dagens höjdpunkt!

Nu är alltså tvåveckorsresan slut och har överträffat alla mina förväntningar, allt var större, vackrare och trevligare än jag hade föreställt mig, och min svåger Ken hade gjort ett jättejobb med planering och förbokningar av hotell mm. Allting har fungerat! Det är man ju inte bortskämd med i Thailand.

Sista raderna skrivna ombord på planet någonstans ovanför Colorado.
Får se om det blir något annat att kul rapportera om, div thaikompisar ska ju drabba mig i sommar och då vet man ju aldrig vad som händer. Ha det bra så länge!

Ajöss!
A//

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #13 skrivet: augusti 25, 2017, 12:21 »
Tur att trådstartaren har en tråd till att skriva i......

legolas
www.glegolo.com