Författare Ämne: Hangnams Thailand  (läst 51816 gånger)

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 738
    • Visa profil
SV: Hangnams Thailand
« Svar #30 skrivet: juli 27, 2015, 04:07 »
Idag så planterar jag några kokosnötpalmer. A  <g>

[bifogad fil raderad av administratör]

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #31 skrivet: juli 27, 2015, 04:55 »

J A G
[/b]

Kalla till nytt möte, kris i lägret Hangnam måste ha blivit väldig solbränd!!!!
 :> :> :> :> :> :> :>

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #32 skrivet: juli 27, 2015, 05:13 »

J A G
[/b]

Kalla till nytt möte, kris i lägret Hangnam måste ha blivit väldig solbränd!!!!
 :> :> :> :> :> :> :>

legolas

Jag var tvungen att hålla i kameran en kort stund för Chep var för skakig efter gårdagens whiskey drickande. Jag tog alltså en kort paus. A   () () :>

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #33 skrivet: juli 27, 2015, 10:10 »
Just nu stenbordsmöte i Hangnamsakhon. Vi har under ett halvt års tid utrett det att Hampi såg en apa vid bron. Han var inte full det var faktiskt en apa, en man som bor nära bron har apan till att hämta ner kokosnötter. Puh nu har vi bara en frågeställning till att handlägga. Slut.

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #34 skrivet: juli 28, 2015, 01:32 »
God morgon. Sitter på Landmark i Bangkok och intar frukost. Är  här för att ordna med en del papper på svenska ambassaden  bl.a.  Hoppas att allt blir färdigt idag?  Måste hem och sköta trädgården. Ha det A.

Utloggad hampi

• Antal inlägg: 618
  • Schweizare som bott 20 år i Sverige
    • Visa profil
    • www.thailand-mieten-bauen-leben.com
« Svar #35 skrivet: juli 28, 2015, 03:09 »
God morgon. Sitter på Landmark i Bangkok och intar frukost. Är  här för att ordna med en del papper på svenska ambassaden  bl.a.  Hoppas att allt blir färdigt idag?  Måste hem och sköta trädgården. Ha det A.

Jagvet nog varför han vill hem.Han vill inte missa stenbordsmöte  :> :> :> :> :> :> c|| c||
Hampi.
Titta hur jag lever under:
www.thailand-mieten-bauen-leben.com

Det som du önskar dig,önskar också dom andra.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #36 skrivet: juli 28, 2015, 05:21 »
Hangnam, är verkligen det fotot ifrån fönstret på hotell Landmark??

Jag har aldrig bott på Landmark , men visst är det väl hotellet som man "går igenom" från gatan sett när man går till Ambassaden.... och jag känner inte alls igen "utsikten.....

För egen del, tack för maten  och undvik Bangkok om möjlig. Bussen ner till Bangkok anländer 06.00, vänta 2 timmar tills dom öppnar på ambassaden, och sedan taxi tillbaka till Mooshit och buss hem.... Perfekt man slipper hotellvistelsen och den pissiga luften i Bangkok..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #37 skrivet: juli 28, 2015, 07:31 »
Fotot är victory monument där vi gick av bussen 05,30 i morse. A /8\

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #38 skrivet: juli 28, 2015, 10:27 »
Just nu. Stenbordsmöte i Hangnamsakhon. Vice ordförande är tillbaka efter bkk resan med livet i behåll. Vi är lite oroliga innför kommande helgdagar då det är öl o spritförbud men ordförande har goda kontakter i krögarbranchen så det verkar att lösa sig. Slut. c|| c|| c||

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #39 skrivet: juli 29, 2015, 03:16 »
God morgon. Gårdagens Bkk resa gick bra iväg 03.00 och hemma 13.00.Men oj vad trötta vi var slocknade redan halv nio på kvällen. Idag blir det lite lugnare, en tripp till Nakonsavan. Ha det A.     Bilden: ett nytt blad kom idag.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #40 skrivet: juli 29, 2015, 03:27 »
Grattis till en tidig hedmgång då till hedmorten efter Bangkok-resan. Jag själv kan omöjligt "slå" den tiden. Absolut max flyt hade jag en gång med följande schedule;

Avgång Chaiyaphum Kl. 00.30
framkomst Bangkok  Kl. 05.30
taxi till frukostställe vid ambassaden
Frukost Bangkok och vänta till kl. 08.00 (ambassaden)
Klar Ambassaden kl. 09.00
Taxi till Moshiit bussen avgick kl. 10.00
Hemkomst Chaiyaphum kl. 16.00

Men då vart man himla lycklig att ha kommit hem igen skall sägas!!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #41 skrivet: juli 29, 2015, 05:25 »
Grattis till en tidig hedmgång då till hedmorten efter Bangkok-resan. Jag själv kan omöjligt "slå" den tiden. Absolut max flyt hade jag en gång med följande schedule;

Avgång Chaiyaphum Kl. 00.30
framkomst Bangkok  Kl. 05.30
taxi till frukostställe vid ambassaden
Frukost Bangkok och vänta till kl. 08.00 (ambassaden)
Klar Ambassaden kl. 09.00
Taxi till Moshiit bussen avgick kl. 10.00
Hemkomst Chaiyaphum kl. 16.00

Men då vart man himla lycklig att ha kommit hem igen skall sägas!!

legolas

Det var en snabb tripp. Nästa gång jag skall  till Bkk så blir det egen bil så går det lite snabbare. Då slipper man fem timmar i en sardinburk med fyra hjul (minibuss) A.

Utloggad Anubaan

• Antal inlägg: 582
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: juli 29, 2015, 05:39 »
 Jag har svårt att förstå Legolas och andra som skyr Bangkok och Pattaya som pesten. Så låt mig berätta varför jag inte är negativ till de här städerna.

Jag tycker att det är en kul upplevelse att besöka de här ställena. När jag har ärenden till ambassaden brukar jag ta bussen 8.30 från Phitsanulok är då i Bangkok ca 14.00. Taxi till Petals In ett litet men nybyggt och trevligt hotell på Sukhumwit  Soi 4. Det ligger lite längre ner på Soien så inga störningar från musik och högljudda barbesökare.

Brukar sedan ta en tur till Foodland på Sukhomwit soi 5, hittar alltid något gott att köpa där som inte finns i affärerna i Phitsanulok. Sist hittade jag Svensk mjukost på tub, Baconost och Skinkost. Framemot kvällen brukar jag ta en lite längre promenad till Terminal 21 vid Asok krysset. Där hittar jag alltid något gott att äta. Om andan faller på så är det inte fel att ta sig högst upp i varuhuset till biografen. Nästa alla filmer har originalljudet så man slipper höra skådespelarna tala Thai.

Hemgång till hotellet med stopp för en öl på någon av alla barerna man passerar på väg till hotellet. Jag bara älskar att sitta och titta på alla de olika typerna som passerar förbi. Efter ett par minuter så är det inte ovanligt att det kommer någon "Working Girl" och slår sig ner på stolen bredvid.
Följande konversation utspelas då: WG where you come from? Jag Phitsanulok. Wg ser då ut som en fågelholk. Jag brukar då ändra mig och svara Sweden. Ansiktsuttrycket på WG brukar då bli normalt igen och den obligatoriska följdfrågan kommer  "How long time you stay". Jag svarar:  "I go home tomorrow"  Nästa obligatoriska fråga blir då "what your name". Jag svarar och hon säger att hon heter Nit. Jag tittar nu på folk på gatan men efter någon minut kommer den andra obligatoriska frågan " You buy drink me" Oftast så säger jag nej och då tar det i genomsnitt 2 sekunder så har hon satt sig bredvid nästa lediga farang.

Men i bland när jag har lust att driva spelet lite vidare så säger jag ja och offrar 100 Baht på en drink till henne. Nu kommer följande komiska konversation att utspela sig. Jag frågar: "where do you come from".  WG:" I come from Buriram". I några fall annan valfri stad i Issan. Jag brukar då upprepa att jag bor i Phitsanulok.

Polletten trillar ner och WG frågar:" You have Thai wife". Det nickar jag instämmande till. WG tänker någon sekund och frågar: "Wife you in Bangkok"? För säkerhets skull nickar jag bifall även till detta. WG: "Where wife you now". Jag brukar då svar: "My wife is shopping"
WG: "Wife you shop long time? I go room you"? 

Dags att sätta ner foten så jag brukar säga på Thai: Mai aw khrap. Bombom läow.  Då brukar den delen av samtalet vara slut, men oftast så verkar WG bara glad att få sitta ner och prata en stund. Inte så sällan får man ta del av deras livsöde. Oftast ett barn hemma som mamma ser efter. Pappan har stuckit all värdens väg som vanligt.

Samma sak gäller även för Pattaya men där köper jag alltid Kalles kaviar och Wasa knäckebröd. Träffar också alltid vänner som tidigare bott i Phitsanulok, men flyttat till Pattaya. Konversationen i baren är på pricken lika den i Bangkok.

För vän av ordning så vill jag tala om att oftast är min fru i närheten, hon går och handlar torkad bläckfisk och annat som stinker. Vi brukar stråla samman på någon bar i närheten av hotellet. Oftast så är jag snabbare och hinner med en öl innan hon kommer. Vi lever efter följande enkla regel när det gäller att konversera barflickor: "Det är helt ok. att titta på menyn, bara man kommer i håg att endast  äta hemma"!

Jag är väl kanske ovanligt lättroad, men jag tycker att de här små utflykterna till en annan värld än Phitsanulok är berikande.

/Anubaan

“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #43 skrivet: juli 29, 2015, 06:06 »
Jag har svårt att förstå Legolas och andra som skyr Bangkok och Pattaya som pesten. Så låt mig berätta varför jag inte är negativ till de här städerna.

Jag tycker att det är en kul upplevelse att besöka de här ställena. När jag har ärenden till ambassaden brukar jag ta bussen 8.30 från Phitsanulok är då i Bangkok ca 14.00. Taxi till Petals In ett litet men nybyggt och trevligt hotell på Sukhumwit  Soi 4. Det ligger lite längre ner på Soien så inga störningar från musik och högljudda barbesökare.

Brukar sedan ta en tur till Foodland på Sukhomwit soi 5, hittar alltid något gott att köpa där som inte finns i affärerna i Phitsanulok. Sist hittade jag Svensk mjukost på tub, Baconost och Skinkost. Framemot kvällen brukar jag ta en lite längre promenad till Terminal 21 vid Asok krysset. Där hittar jag alltid något gott att äta. Om andan faller på så är det inte fel att ta sig högst upp i varuhuset till biografen. Nästa alla filmer har originalljudet så man slipper höra skådespelarna tala Thai.

Hemgång till hotellet med stopp för en öl på någon av alla barerna man passerar på väg till hotellet. Jag bara älskar att sitta och titta på alla de olika typerna som passerar förbi. Efter ett par minuter så är det inte ovanligt att det kommer någon "Working Girl" och slår sig ner på stolen bredvid.
Följande konversation utspelas då: WG where you come from? Jag Phitsanulok. Wg ser då ut som en fågelholk. Jag brukar då ändra mig och svara Sweden. Ansiktsuttrycket på WG brukar då bli normalt igen och den obligatoriska följdfrågan kommer  "How long time you stay". Jag svarar:  "I go home tomorrow"  Nästa obligatoriska fråga blir då "what your name". Jag svarar och hon säger att hon heter Nit. Jag tittar nu på folk på gatan men efter någon minut kommer den andra obligatoriska frågan " You buy drink me" Oftast så säger jag nej och då tar det i genomsnitt 2 sekunder så har hon satt sig bredvid nästa lediga farang.

Men i bland när jag har lust att driva spelet lite vidare så säger jag ja och offrar 100 Baht på en drink till henne. Nu kommer följande komiska konversation att utspela sig. Jag frågar: "where do you come from".  WG:" I come from Buriram". I några fall annan valfri stad i Issan. Jag brukar då upprepa att jag bor i Phitsanulok.

Polletten trillar ner och WG frågar:" You have Thai wife". Det nickar jag instämmande till. WG tänker någon sekund och frågar: "Wife you in Bangkok"? För säkerhets skull nickar jag bifall även till detta. WG: "Where wife you now". Jag brukar då svar: "My wife is shopping"
WG: "Wife you shop long time? I go room you"? 

Dags att sätta ner foten så jag brukar säga på Thai: Mai aw khrap. Bombom läow.  Då brukar den delen av samtalet vara slut, men oftast så verkar WG bara glad att få sitta ner och prata en stund. Inte så sällan får man ta del av deras livsöde. Oftast ett barn hemma som mamma ser efter. Pappan har stuckit all värdens väg som vanligt.

Samma sak gäller även för Pattaya men där köper jag alltid Kalles kaviar och Wasa knäckebröd. Träffar också alltid vänner som tidigare bott i Phitsanulok, men flyttat till Pattaya. Konversationen i baren är på pricken lika den i Bangkok.

För vän av ordning så vill jag tala om att oftast är min fru i närheten, hon går och handlar torkad bläckfisk och annat som stinker. Vi brukar stråla samman på någon bar i närheten av hotellet. Oftast så är jag snabbare och hinner med en öl innan hon kommer. Vi lever efter följande enkla regel när det gäller att konversera barflickor: "Det är helt ok. att titta på menyn, bara man kommer i håg att endast  äta hemma"!

Jag är väl kanske ovanligt lättroad, men jag tycker att de här små utflykterna till en annan värld än Phitsanulok är berikande.
/Anubaan

Svaret på din fråga kanske ligger i var man bor, och vilket liv man lever där.. Men visst sjutton Anubaan, visst är det kul att sitta och se på folk, tycker också att det är kul.... Men hade nog 100 ggr hellre gjort det i Hua Hin eller Rayong,, I alla fall känns det så för min del...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Antal inlägg: 582
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: juli 29, 2015, 07:42 »
Svaret på din fråga kanske ligger i var man bor, och vilket liv man lever där.. Men visst sjutton Anubaan, visst är det kul att sitta och se på folk, tycker också att det är kul.... Men hade nog 100 ggr hellre gjort det i Hua Hin eller Rayong,, I alla fall känns det så för min del...

legolas

Eftersom jag målar grinden och staketet i dag måste jag då och då ta en paus. Därför har jag lite tid att tjöta på forumet i dag  :>

Jag tror inte att svaret på om man tycker om Bangkok eller Pattyay ligger i var man bor eller hur man lever. Jag tror inte att vi lever så olika liv du och jag. Phitsanulok är förvisso en större stad än Chaiaphum, men det skulle väl göra suget efter lite mer storstadspuls större då.

Skillnaden är nog ens personlighet. Alla tycker ju som väl är inte likadant om allt.

Till sist ett förlåt till Hangnam för att jag kapade din tråd.

/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”