Författare Ämne: METV - Multi entry turist-VISA Thailand 13 november 2015  (läst 6543 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10022
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
METV - Multi entry turist-VISA Thailand 13 november 2015
« skrivet: september 22, 2015, 07:59 »
Ja så kom då nyheten om det omtalade 6 månaders-VISAT. Enligt facebook-sidan, så skall det finnas tillgängligt runt om fr.o.m. den 13 november 2015, och kosta 5.000 baht, och man måste ut ur landet var 60;e dag. Satsa dock icke Era sista slantar på att alla ambassader och konsulat kommer att ha detta VISA tillgängligt redan från första dagen!!

Man måste dock reflektera lite grand om detta egentligen är någon speciellt stor "nyhet" i sig! Låt se vad vi har i dagsläget. Det närmaste vi kan komma, är ett 3 entry tourist-VISA med utresa var 60;e dag till en kostnad av; 3.800 baht giltlig i 6 månader!!!

Så skillnaden i sig är endast en endaste sak då? Den "nya fantastiska" som kostar 5.000 baht, ger obegränsat med ut och inresor, medans det billigare i bruk idag, ger 3 st in och utresor!!! Woaoh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!   Secken fantastisk sak att yvas över!!!

Jag tror att när detta kommer att gå upp för Immigrations-gubbsen, så kommer det att bli en riktig sådan där "Aha-upplevelse"..... Tänkandes,,, - "va det inget mer speciellt med detta NYA VISA"....

Eller vad tycker ni andra, har jag missat nåt här..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Jkon

• Gäst
SV: METV - Multi entry turist-VISA Thailand 13 november 2015
« Svar #1 skrivet: september 22, 2015, 08:06 »
Vad är giltighetstiden för nya visumet? Också sex månader?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: september 22, 2015, 13:45 »
Vad är giltighetstiden för nya visumet? Också sex månader?

Jkon, kolla första raden i mitt original-inlägg!!

legolas
www.glegolo.com

Jkon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: september 22, 2015, 14:29 »
Jkon, kolla första raden i mitt original-inlägg!!

legolas
Ja då var det inte mycket till nyhet ...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2015, 16:27 »
Försökte leta på thailändska ambassadens hemsida i Sverige, om dom ännu hade fått tummen ur häcken, och skrivit nåt om detta nya Turist-VISA. Jag kunde i alla fall icke hitta en skriven rad.

Hoppas att någon med bättre kunskap i att leta (googla) kanske har bättre lycka, eller är thai så jävla lata i livets alla skeden... Männen alltså?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2015, 15:33 »
Det har ju varit mycket snack om detta VISAT nu ute på internet, och det är ju himla bra så man får lära sig. men en sak verkar vara säker nu, och den informationen får Jonas gratis. Tänk på att du bara kan handla detta VISA i det land som du är skriven i... eller medborgare i. Eller man kanske skall hoppas att endast Cambodja kör denna stilen. men en sak är säker, i nästan alla länder så ersätter detta nya tourist-VISA, de gamla vanliga!!

Många falanger nu som brukar Phnom Penh, råkar direkt stöta på denna meningen vilket vänder upp och ner på hela deras värld verkar det som;
Multiple-Entry Tourist Visa (enforced on 13 Nov 2015) will only be granted to Cambodian nationals or those with proof of permanent residence in Cambodia.

THAILAND'S TOURIST VISA

Tourist Visa (TR) may be granted to short term visitors who intend to stay in Thailand for 60 days per trip or less.

Types of Tourist Visa and Validity:

Single-Entry Tourist Visa: valid for entering Thailand once within 3 months from the date of application. The period of stay is 60 days maximum.
Multiple-Entry Tourist Visa (enforced on 13 Nov 2015): valid for entering Thailand within 6 months from the date of application. The period of stay is 60 days maximum per stay. The Multiple-Entry Tourist Visa holder may enter Thailand again as long as the visa is still valid. Multiple-Entry Tourist Visa will only be granted to Cambodian nationals or those with proof of permanent residence in Cambodia.
Required documents:

1. Visa Application form(s) and photograph(s): Completed and signed Visa Application form and recent photograph(s) (size 3.5x4.5 cm). Most applicants require to present 1 Visa Application form and 1 photograph, except nationals of the following countries:   

- 2 application forms and 2 photographs: Nigeria, All Applicants from Africa Continent

-3 application forms and 3 photographs: Afghanistan, Algeria, Bangladesh, Egypt, India, Iraq, Lebanon, Libya, Nepal, Pakistan, Palestine, Saudi Arabia, Sri Lanka, -Sudan, Syria, and Yemen.

-4 application forms and 4 photographs: China, Iran and North Korea.

2. Passport (valid for no less than 6 months)

3. Travel tickets in and out of Thailand

4. Evidence of adequate finance

Single-Entry Tourist Visa: $1000 per person and $2000 per family

Multiple-Entry Tourist Visa: $8,000 per person (6 months of financial statements)

5. Letter of Employment (compulsory for Multiple-Entry Tourist Visa applicants)

6. Evidence of accommodation booking (compulsory for Multiple-Entry Tourist Visa applicants)

7. Application fee (Cash only in US Dollars – Non-refundable):

Single-Entry Tourist Visa: $40

Multiple-Entry Tourist Visa: $200

8. Other documents: as may be requested by Consular officers in addition to the documents above. Please note that Consular officers reserve the right to require additional documents, or an interview with the applicant, as deemed necessary, without prior notice. The Royal Thai Embassy reserves the right not to accept any visa application whereby any required document is absent.

If the above procedures are not completed, the official will not proceed with your application.

Lycka till ni som jobbar och behöver nyttja detta VISA!!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jonas

• Antal inlägg: 1716
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2015, 16:08 »
Jag?
Jag är gift jag behöver inte tänka på detta visa.

Utloggad Jonas

• Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2015, 16:14 »
Men därimot blev jag lite skitnödig sista gången jag kom in på 30 dagars on arrival.

Passkontrollanten kollade mitt pass, stämplade, gav tillbaks passet, jag skulle precis ta det, bang så la han handen över passet, tog upp det bläddrade igenom det, visade upp alla mina stämplar och började förhöra om anledningen till att jag reste fram och tillbaks till Thailand som jag gjorde.

Men men nu har jag spouse/family visa, annars hade jag aldrig fått köpt en bil i mitt namn eller tagit körkort.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2015, 22:20 »
Bra att du gjorde så till slut, det var ju en härva med dina stämplar kommer jag ihåg!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #9 skrivet: november 06, 2015, 15:31 »
Ja nu är det bekräftat ifrån nästan överallt, man skall vara skriven eller man skall vara medborgare i det land som man söker detta nya METV. Man skall dessutom visa pengar, och ja, kraven skrev jag tidigare i denna tråd.

Single entry tourist-VISA 3 månaders behåller dom, det finns till försäljning lite varstans, medans detta nya då ersätter det gamla tourist-VISAT 6 månaders...

Lycka till.....
legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jonas

• Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 06, 2015, 16:22 »
Har ju en annan grupp med, backpackers som använder Bangkok som knutpunkt när dom reser runt i dom Asiatiska länderna, då kan det bli några in och utresor.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #11 skrivet: november 07, 2015, 01:53 »
Har ju en annan grupp med, backpackers som använder Bangkok som knutpunkt när dom reser runt i dom Asiatiska länderna, då kan det bli några in och utresor.

Så dessa backpackers som ingen nation är speciellt intresserade utav, som lever utav Som Tam, och aldrig bidrager ett skit till den lokala ekonomin, dessa skulle finna detta nya METV vara den nya frälsaren då?? Är det vad du menar Jonas? Har du tänkt igenom detta Jonas?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jonas

• Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 07, 2015, 02:41 »
Känner jag några som backpacka och det har i dom fallen lagts en del på resan.
Men men det är din åsikt att backpackers inte är önskvärda och jag delar inte den.
Kanske till och med bidrager mer till den lokala ekonomin då dom handlar av den lokala befolkningen istället för på storkedjorna ;)

Men har inte skrivit om någon frälsare utan för några som Visumet kunde vara bra för.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #13 skrivet: november 07, 2015, 03:03 »
Känner jag några som backpacka och det har i dom fallen lagts en del på resan.
Men men det är din åsikt att backpackers inte är önskvärda och jag delar inte den.
Kanske till och med bidrager mer till den lokala ekonomin då dom handlar av den lokala befolkningen istället för på storkedjorna ;)

Men har inte skrivit om någon frälsare utan för några som Visumet kunde vara bra för.

Ja det vore kanon om man kunde hitta någon som detta nya VISA kunde vara bra för. Men att backpackers skulle välja att åka till Thailand och uppfylla kraven som ställes tror jag inte på, tror vi att backpackers klarar av att orka sig igenom att uppfylla;

- Visa pengar drygt 200.000 baht
- betala 5.000 baht i avgift
- färdiga biljetter in och ut ifrån Thailand
- bevis på bokat boende - kanske inte önskedrömmen för en backpacker

Jag tror att det blir en omöjlighet för backpackers att ta till sig detta nya VISA faktiskt. men det är ju bara min tanke..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #14 skrivet: november 07, 2015, 03:15 »
En liten tanke om detta nya VISA. jag för min del tänker lita grand så här. jag finner att Thailand med all tydlighet visar omvärlden hur dom ser på detta att ha utlänningar boende lång tid i Thailand. Utlänningarna betalar för sig, och ligger icke landet till last alls, tvärtom vi är en stor tillgång faktiskt. Inte bara ekonomiskt utan mer också via all den kunskap som kan komma Thailand till del.

Detta nya VISA stoppar effektivt all utveckling av utlänningar som skall kunna beredas tillfälle att bo i Thailand. Man tar bort det gamla Tourist-VISAT som man kunde åka över gränsen till grannländerna och få, och man kunde väl få ut 9 månaders vistelse totalt på dessa 6 månaders. Dessa tas bort nu 13 november, och ersättes med det nya METV där man tvingar utlänningen att flyga hem till sitt hemland för dyra pengar för att ansöka om VISAT.

Dyra pengar som många inte klarar av att lägga, bara för att köpa ett jäkla 6 månaders VISA. Det blir ju vackert att lägga 25.000 baht på att resa hem, där får man lägga ytterligare 5.000 baht på själva VISAT, och sedan tillbaka. VISAT kostar nu runt 5.000 baht i månaden, bara för att få lov att spendera sina stålar i Thailand.

Sett ur detta ljussken, så ser man ju hur den asiatiska hjärnan fungerar, den är knivskarp när det verkligen gäller. Man ser mönstret.. Thailand finner det skit-samma med utlänningar.

Man  kallar detta för Tourist-VISA,
men jag ser det mest som ett "fart-hinder"......

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #15 skrivet: november 07, 2015, 15:06 »
Sorry Marex och mackes -
Detta är en tråd om METV, och icke en invandrartråd. Raderade Era bägge inlägg.

legolas
moderator
www.glegolo.com