Författare Ämne: Beslutet!  (läst 30520 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
Beslutet!
« skrivet: december 09, 2015, 12:15 »
I går nådde jag äntligen vägs ände, efter en vinglig resa full av alternativ och vankelmod!  I tio år har vi förberett en flyttning till Thailand " när jag blev gammal", men jag har haft förfärligt svårt att bli gammal nog. I mars i år fyllde jag 65 och började ta ut pension men det hjälpte inte. I augusti var vi äntligen nästan klara med renoveringen av kåken och jag gjorde ett allvarligt försök att prova på ett inhopp som fastighetsmäklare. Mackes hjälpte mig med en snofsig hemsida för fastigheten och jag la ut den på marknaden. Det är inte lätt att vara sin egen fastighetsmäklare, det fick jag snart erfara! Lite som att vara sitt eget ombud i domstol, allt man säger är i egen sak och trovärdigheten därefter. Skambuden haglade, men jag kunde sålt för hyggligt pris redan första veckan. Fast jag var inte nöjd med "hyggligt pris", jag ville ha mer och slutet på visan blev att jag beslöt mig för att jobba en säsong till.

Styvdottern med vidhängande man hade varit här i ett halvår och renoverat och eftersom det blev en vecka över fick dom kakla om badrum och kök också, innan det var dags för hemresa i oktober. Jag tror dom var rätt glada att få åka hem....Sen dömde kommunen ut vår infiltration så jag måste jobba lite till för att finansiera det bygget och då måste jag ju ha ett servitut från grannen, vars mark markbädden skulle ligga på och när vi ändå var igång tyckte dom (Sveaskog) att jag kunde köpa till några hektar mark och alla ekonomibyggnader och bilda en liten jordbruksfastighet......Lite mycket på en gång, det började verka som om avvecklingen nog inte var väldigt nära förestående, precis. Invecklad utveckling för framtida avveckling, skulle man kunna säga. Så nu har jag tjötat med snikna ombud för Sveaskog, med kommunens miljöskyddsinspektör (liten söt tjej som gärna verkar vilja stå på ens fötter när hon talar med en, jag tror hon gillar karlar) och med lantmätaren, med jordbruksarrendatorn, berörda grannar och med mäklaren. Det har tagit månader och jag börjar tröttna!

Kommuntjejen passade på att förelägga mig en miljöskyddsutredning också, som om det inte räckte med allt annat. Vi har ju Gud bevars drivit skinnberederi på fastigheten och då måste det utredas om vi förorenat naturen eller så. Nu tror jag faktiskt hon gjorde detta för att vara snäll, för frågan kom upp redan förra försäljningsförsöket och en friande utredning kan ju vara bra att ha.

Men nu har hon fått all information hon behöver, markbädden blir snart klar och Sveaskog har gett mig ett konkret bud på mark och byggnader, komplett med karta och allt. Och där tror jag att jag stannar, det räcker med att jag kan visa en ny ägare på en konkret möjlighet att köpa till om han vill! Men alla som bor på landet har ju inte häst och det kan vara lika bra att en spekulant har full valfrihet och kan slippa underhåll på en stor jävla ladugård om han nu inte vill ha den. Och vi har passerat den tidpunkt där lantmäteriet skulle kunna vara klara "till våren"(dom är legendariskt långsamma, ett halvår är ingenting) och utan färdiga fångeshandlingar kan jag ju ändå inte ta ut lagfart. Och då kanske det är lika gott att näste ägare fullföljer, om han/hon/hen/den/det vill det. Eller skiter i saken, om det passar bättre.

Därmed har vi ju kommit till en punkt där vi kanske faktiskt inte har så mycket mer att vänta på. Min arbetssäsong har passerat toppen, det finns inte oerhört mer med pengar att tjäna före nästa års älgjakt och kanske är det dags att ta beslutet att stanna här! Så nu har vi bestämt att vi tar emot arbete året ut, men inte mer än att vi blir klara i januari. I februari skall verksamheten vara avvecklad till den grad att alla spår är borta och per den första mars får mäklaren ta över. Jag tror nog det kommer att vara med döden i hjärtat jag ser maskiner och utrustning åka härifrån (dom är sålda) för det innebär att jag sänker mina skepp och bränner mina broar, därefter finns ingen återvändo. Men den punkten måste jag ju passera, förr eller senare! Lika bra i februari nästa år...

I april hoppas vi vara härifrån, och sedan är det bara att dra på murarstället och börja på nästa kåk! Jag skall jobba med svärsonen tre dagar i veckan och vara på skola ("Thfi..") med dottern tre, styvdottern har redan fixat en lärare som bara jobbar halvtid och gärna vill tjäna extra och svärsonen har börjat rekrytera folk för bygget.

Det känns som om det börjar gå lite fort nu, men det är ju bara bra. Väntat har jag förbanne mig gjort länge nog! Snart skall jag anlita Lego för transporten och när vi åker till Biltema idag skall vi handla flyttkartonger. Containern är redan klar, så sen är det bara att börja packa så smått.

Det känns faktiskt riktigt bra!

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Beslutet!
« Svar #1 skrivet: december 09, 2015, 12:33 »
Ja det kommer att bli bra för dig, du är den mest organiserade människa jag stött på (i positiv mening), och det borgar för att du kommer att ha bra koll på det mesta.

Får man önska dig lycka till med resten av ditt liv då Birger.....
ha det bra så höres vi..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 09, 2015, 13:40 »
Jävlars vad kul att äntligen få komma till....  :> :> :> :>

Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Jkon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: december 09, 2015, 14:13 »
Jösses vilket jobb. Hoppas nu dina drömmar blir som du tänkt dig.

Om du har kvar sidan som ni satte upp får du gärna skicka länken via PM om du inte vill lägga upp den här.

Då jag själv är från trakterna skulle det vara kul att se.

Min pappa ärvde sitt föräldrahem en liten fallfärdig gård men med potential. Jag hade kontakt med mäklaren då mina föräldrar var bortresta. Vilka skambud som kom in. Sen märkte vi att mäklaren och han som var mest intresserad kände varandra och trodde pappa skulle sälja till vilket pris som helst. Bytte mäklare och fick fem gånger mer än högsta skambud.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 09, 2015, 15:36 »
Jösses vilket jobb. Hoppas nu dina drömmar blir som du tänkt dig.

Om du har kvar sidan som ni satte upp får du gärna skicka länken via PM om du inte vill lägga upp den här.

Då jag själv är från trakterna skulle det vara kul att se.

Min pappa ärvde sitt föräldrahem en liten fallfärdig gård men med potential. Jag hade kontakt med mäklaren då mina föräldrar var bortresta. Vilka skambud som kom in. Sen märkte vi att mäklaren och han som var mest intresserad kände varandra och trodde pappa skulle sälja till vilket pris som helst. Bytte mäklare och fick fem gånger mer än högsta skambud.

Ja, se där! Fastighetsaffärer är luriga saker och man skall nog ta det kallt. En gammal stolle tyckte i somras att jag inte skulle vara sniken utan tänka på den yngre generationen, dvs hans unga son som var spekulant. Han talade i djupa brösttoner, nästan la handen på hjärtat när han yrade om vikten för di gamle att kliva åt sidan för dom yngre. F-n, jag undrade lite om han möjligen var i "begagnade bilbranschen" eller om han trodde jag var dum, men jag tog inte skambudet. Det kom flera som verkade komma ur samma gjutform. Nu får Anna på Svensk fastighetsförmedling ta hand om saken, hon verkar sniken och duktig så det blir nog bra.
Hemsidan är nog väck nu, jag bad Mackes ta bort den.

F.ö är frugans reaktion på beslutet att börja packa på stört, hade jag inte bromsat hade nog nubbeglasen också försvunnit ner i containerns djup och jag hade fått ta nubben i jul ur ett mjölkglas.....och äta på papptallrikar!

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: december 09, 2015, 15:53 »
Förresten en lite frestelse på vad som väntar dig när du flyttar ner hit..
välkommen

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 09, 2015, 16:15 »
Lycka till Birger, jag kommer efter om ca 2 år. (") (") (") (")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 10, 2015, 08:56 »
Tack för lyckönskningarna! Och Lego : precis som på första bilden kommer det att se ut när jag tittar ut genom fönstret vid mitt blivande skrivbord i mitt blivande hus. Platsen är vald just för utsikten.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 17, 2015, 16:03 »
Idag hände ytterligare några saker som verkar åt rätt håll. Det ramlade in så mycket jobb att jag snart har nog för januari månads  "slutryck" och därmed kan planera för när jag är nöjd med ekonomin och kan lägga av. Vi slutar förmodligen ta in jobb i mellandagarna. Och så fick jag tillbaka på skatten! Hela 24000:- och det är ju precis vad jag behöver för själva avvecklingen och försäljningen när vi inte tjänar något, särskilt om det skulle dra ut på tiden. Det verkar gå åt rätt håll, faktiskt .                     

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 19, 2015, 19:00 »
Och idag gjorde jag det ohyggliga, detta som inte finns i en företagares föreställningsvärld: jag tackade nej till ett uppdrag. Förklarade vänligt för kunden att vi numera inte tog emot skinn för beredning. Vi kan ta fåglar och mindre däggdjur för montering ännu några veckor, men sedan är det slut för gott. Det kändes skönt!

Jkon

• Gäst
« Svar #10 skrivet: december 19, 2015, 19:04 »
Och idag gjorde jag det ohyggliga, detta som inte finns i en företagares föreställningsvärld: jag tackade nej till ett uppdrag. Förklarade vänligt för kunden att vi numera inte tog emot skinn för beredning. Vi kan ta fåglar och mindre däggdjur för montering ännu några veckor, men sedan är det slut för gott. Det kändes skönt!
Vilken skön känsla det måste varit!

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 20, 2015, 07:34 »
Vilken skön känsla det måste varit!

Ja. delvis. Men det var också under viss vånda, vi kommer snart till den punkt varifrån ingen återvändo finns och vad gör man om det blir problem med att sälja huset? Nu måste jag ju......Bära eller brista, men över den isen måste vi ju.

PadthaiFalang

• Gäst
« Svar #12 skrivet: december 20, 2015, 10:57 »
Kul med en go gubbe som kommer till samma provins som min...

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 12, 2016, 14:22 »
Idag har jag passerat ännu en slutpunkt; jag har skinnlagt de absolut sista kundarbetena, två mufflonhuvuden. Dom skall bogmonteras. Nu återstår bara en stor hög med viltskinn som ligger i beredning. Jag tror vi är klara i slutet på månaden, helt enligt plan.  Vore det inte så jäkla snöigt och halt så kunde jag gå upp på stege och ta ner skylten nu!

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 12, 2016, 14:26 »
Vore det inte så jäkla snöigt och halt så kunde jag gå upp på stege och ta ner skylten nu!

Ja... Gå inte upp på taket nu...

Då kanske du "tar ner skylten" på riktigt...   <brrrr> <brrrr>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.