Författare Ämne: Beslutet!  (läst 30519 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
SV: Beslutet!
« Svar #30 skrivet: januari 27, 2016, 06:50 »
Tycker mig märka att du inte riktigt själv kommit in i tanken till 100%...??
Men har man bott och verkat på ett ställe i 40 år tar det nog tid att vänja sig till 100%..  (!) (!)

Nej, Du har helt rätt. Jag har stora svårigheter att verkligen komma till skott och göra slag i saken. Problemet är ju lite det att jag har det så jäkla bra som jag har det! Jag bor på ett ställe jag gillar, har en familj jag älskar och får ha min hobby till yrke. Och är dessutom framgångsrik i yrket. Jag har inga påtagliga skäl att sluta utan kunde mycket väl hålla på tio år till.
Beslutet att ändå lägga av nu är ett resultat av logiska överväganden, där jag kommit fram till att nu blir det inte bättre än så här för mig, i Sverige. Nu kommer det bara att löpa på tills det börjar att påtagligt gå utför och jag börjar bli en fördetting och till slut måste flytta härifrån för att jag är för gammal för ett hantverkarliv på landet. Och då känns det vettigare att göra slag i saken medans jag fortfarande har krafter nog att starta en ny tillvaro någon annanstans. Dessutom har jag rätt tråkigt här och att flytta till byn känns döspännande, vi har ju planerat för saken länge. Jag saknar mina thailändare också, styvdottern och hennes förträfflige man.
Mitt motstånd mot att verkligen komma till skott beror nog lite på de ekonomiska riskerna också, får vi inte sålt kåken till bra pris blir det ju besvärligt. Det tror jag nog vi får, men att tro är ju inte att veta, säker är man aldrig.
Däremot kommer jag inte att sakna mitt nuvarande liv, så pass väl känner jag mig själv. Jag är inte den typen som ångrar sig och jag längtar verkligen "hem till byn" nu.
"Uppbrottsångesten" kommer att försvinna med de sista resterna av mitt nuvarande liv och det mesta brinner redan ute på tomten. Idag åker inredningen i garverirummet ut och därmed har vi tagit ännu ett steg.

Det här skall nog gå bra, men ni får överse med en gammal mans vankelmod.....

Jkon

• Gäst
« Svar #31 skrivet: januari 27, 2016, 07:13 »
Nej, Du har helt rätt. Jag har stora svårigheter att verkligen komma till skott och göra slag i saken. Problemet är ju lite det att jag har det så jäkla bra som jag har det! Jag bor på ett ställe jag gillar, har en familj jag älskar och får ha min hobby till yrke. Och är dessutom framgångsrik i yrket. Jag har inga påtagliga skäl att sluta utan kunde mycket väl hålla på tio år till.
Beslutet att ändå lägga av nu är ett resultat av logiska överväganden, där jag kommit fram till att nu blir det inte bättre än så här för mig, i Sverige. Nu kommer det bara att löpa på tills det börjar att påtagligt gå utför och jag börjar bli en fördetting och till slut måste flytta härifrån för att jag är för gammal för ett hantverkarliv på landet. Och då känns det vettigare att göra slag i saken medans jag fortfarande har krafter nog att starta en ny tillvaro någon annanstans. Dessutom har jag rätt tråkigt här och att flytta till byn känns döspännande, vi har ju planerat för saken länge. Jag saknar mina thailändare också, styvdottern och hennes förträfflige man.
Mitt motstånd mot att verkligen komma till skott beror nog lite på de ekonomiska riskerna också, får vi inte sålt kåken till bra pris blir det ju besvärligt. Det tror jag nog vi får, men att tro är ju inte att veta, säker är man aldrig.
Däremot kommer jag inte att sakna mitt nuvarande liv, så pass väl känner jag mig själv. Jag är inte den typen som ångrar sig och jag längtar verkligen "hem till byn" nu.
"Uppbrottsångesten" kommer att försvinna med de sista resterna av mitt nuvarande liv och det mesta brinner redan ute på tomten. Idag åker inredningen i garverirummet ut och därmed har vi tagit ännu ett steg.

Jag är helt övertygad att det blir bra till slut Birger. Hoppas det går vägen med försäljningen. Förstår att det är mycket som ska fixas när man haft stort ställe och ska avveckla allt men du är ju en bra bit på vägen.

Lycka till med det sista och hoppas tidplanen håller!

I vilken provins är hembyn i Thailand?

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: januari 27, 2016, 08:50 »

Själv så längtar jag efter känslan att beställa en enkel biljett till Bangkok
 (") (") (")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: januari 27, 2016, 10:09 »
Du gör helt rätt Birger...  (") (")

Att bränna alla broar och köra "Brända marken" strategin är nog den rätta om man har lite svårt att slita sig loss..
Men det kommer gå galant när väl alla broar är borta..
Du är ju helt rätt i insikten att det kan bara gå neråt om du/ni stannar...

Precis så tänker ju jag och min fru..
Bättre att flytta och klara sig på lite mindre pengar och ha orken kvar..
Varför vänta tills man är gammal och skröplig..?? Då blir ju förändringen "påtvingad"...
Vad ska jag göra med ett par tusingar mer i månaden om jag är sjuk...??
Bara för att vara snål och jobba så länge som möjligt..??

Nääää... Jag vill flytta innan jag blir gammal/sjuk/svag...
Bara man har så man kan klara sig räcker..  ($$$) ($$$)
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #34 skrivet: januari 27, 2016, 10:29 »
Jag är helt övertygad att det blir bra till slut Birger. Hoppas det går vägen med försäljningen. Förstår att det är mycket som ska fixas när man haft stort ställe och ska avveckla allt men du är ju en bra bit på vägen.

Lycka till med det sista och hoppas tidplanen håller!

I vilken provins är hembyn i Thailand?

Konkaen, närmaste stad är Mouang Phon, närmaste samhälle WaengNoi. Ca fem mil till Chaiaphum.

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #35 skrivet: januari 27, 2016, 11:00 »
Bra insikt ledarn, du har nog med de orden du skriver, en hel del att "lära ut", till en del som jobbar tills dom dör, eller har noll ork kvar att njuta av pensionen, bara för att tjäna mer.

Själv tycker jag för min egna del att det är så korkat, så man inte tror att det är sant när man hör sådana människor.

Om livet vore del i en vårdnadstvist, så skulle de människorna förlora den tvisten omgående i vilken domstol som helst..
Så sprid ditt budskap ledarn, och rädda några själar till lycka på ålderdomen..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: januari 27, 2016, 11:35 »
Bra insikt ledarn, du har nog med de orden du skriver, en hel del att "lära ut", till en del som jobbar tills dom dör, eller har noll ork kvar att njuta av pensionen, bara för att tjäna mer.

Själv tycker jag för min egna del att det är så korkat, så man inte tror att det är sant när man hör sådana människor.

Om livet vore del i en vårdnadstvist, så skulle de människorna förlora den tvisten omgående i vilken domstol som helst..
Så sprid ditt budskap ledarn, och rädda några själar till lycka på ålderdomen..

legolas

"Smålänningen" ska aldrig få vinna helt enkelt...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #37 skrivet: januari 28, 2016, 06:14 »
Var försiktig bara Birger för det som känns så spännande med Byn nu kan ha bytts mot gör tråkigt efter ett tag, då är det inte roligt att sitta fast. Kan sluta med att du sitter där och förbannar ditt beslut att lämna Sverige. Se till att du har friheten att göra vad du vill kvar.

Jadå, byn är görtråkig, där händer inte ett piss mer än att alla dryftar att den ena käringen skällt på den andra osv. Byn i sig är bara en by, sysselsättning och nöjen får man skaffa sig själv. Men det är likadant där jag lever nu, det är ingen skillnad och jag har inte svårt att roa mig. Och vad som väntar i byn har jag nog rätt klart för mig, där blir det inga sensationer. Men ett ganska trivsamt liv, tror jag.
Dessutom har jag börjat få konstiga frågor av mina forna konkurrenter, jag trodde nog de flesta skulle dra en lättnadens suck när jag slutade men i stället får jag frågor om ifall jag inte kan tänka mig att återvända då och då och göra påhugg i deras firmor, när dom har för mycket jobb. Ingen dum ide alls faktiskt! Vi får väl se om något år, när hus och annat börjar bli klart i byn.
Vi är ju inte ovänner bara för att vi varit konkurrenter.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #38 skrivet: januari 28, 2016, 08:16 »
Håller helt med dig Birger.Du är en kille som kan sysselsätta dig själv, hitta på saker att göra, och fara runt om det skulle kännas långsamt nån gång, precis som jag.

Men som marex säger, eller kanske inte säger förresten,,,,, Den typen som han beskriver skall stanna hemma på mammas gata,,,,, annars blir det katastrof.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #39 skrivet: januari 28, 2016, 09:40 »
Håller helt med dig Birger.Du är en kille som kan sysselsätta dig själv, hitta på saker att göra, och fara runt om det skulle kännas långsamt nån gång, precis som jag.

Men som marex säger, eller kanske inte säger förresten,,,,, Den typen som han beskriver skall stanna hemma på mammas gata,,,,, annars blir det katastrof.

legolas

Ja, det tycker jag också. Tafatta killar skall inte ge sig ut i världen. Jag har ett underbart exempel tvärs över gården i byn. Den kåken ägs av min svägerskas man, trevlig helyllesvensk med ärlig uppsyn och utstående öron. Dom tänker flytta dit snart, pratar dom om, och svägerskan är nog själaglad att få flytta hem, särskilt nu när systern och jag flyttar. Problemet är bara att han inte talar ett ord thai och lika lite engelska och inte har några särskilda intressen att odla i byn. Han klättrar på väggarna redan efter fjorton dar i byn och då betalar han nån tvåtusen bath för att bli inkörd till Phon så han kan shoppa lite. Med eskort, för han vågar inte röra sig ensam i stan och han kan inte bara ta bussen in.
Hur f-n skall han klara sig?

PadthaiFalang

• Gäst
« Svar #40 skrivet: februari 01, 2016, 02:49 »
Ja du har nog helt rätt, man måste ta för sig lite, våga lite, och försöka åtminstone klara sig själv lite grand.
Mobiltelefon och en GPS och man är oövervinnerlig ju.... hahaha!!

Utloggad plotuj

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: februari 02, 2016, 01:19 »
Ja, det tycker jag också. Tafatta killar skall inte ge sig ut i världen. Jag har ett underbart exempel tvärs över gården i byn. Den kåken ägs av min svägerskas man, trevlig helyllesvensk med ärlig uppsyn och utstående öron. Dom tänker flytta dit snart, pratar dom om, och svägerskan är nog själaglad att få flytta hem, särskilt nu när systern och jag flyttar. Problemet är bara att han inte talar ett ord thai och lika lite engelska och inte har några särskilda intressen att odla i byn. Han klättrar på väggarna redan efter fjorton dar i byn och då betalar han nån tvåtusen bath för att bli inkörd till Phon så han kan shoppa lite. Med eskort, för han vågar inte röra sig ensam i stan och han kan inte bara ta bussen in.
Hur f-n skall han klara sig?
Låter som han behöver en handledare,är du säker på att han är vuxen!)))

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #42 skrivet: februari 02, 2016, 06:14 »
Låter som han behöver en handledare,är du säker på att han är vuxen!)))

Vad han behöver lära sig är språket! Engelska skulle han ju inte komma långt med ens om kunnat tala det, men bara lite thai hjälper långt.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #43 skrivet: februari 07, 2016, 15:16 »
Nu har vi hunnit en bra bit på vägen, verkstaden i källarvåningen såg ju förjävlig ut efter 25 år som konservatorsverkstad men nu börjar det likna "inredningsbar källare" i en fastighetsannons! Och idag åkte skyltarna ner, ännu ett steg på vägen. Om max en månad är vi färdiga att sälja, förmodligen tidigare.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #44 skrivet: februari 07, 2016, 15:24 »
fan va gött att få ned dig hit till civilisationen... å lära dig att käka svensk redig mat, så du kan hålla dig stark i många långa år, och därmed kunna ta hand om din familj och barn......

legolas
www.glegolo.com