Författare Ämne: Livet i Nakhon Si Thammarath  (läst 175117 gånger)

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
Livet i Nakhon Si Thammarath
« skrivet: december 27, 2015, 08:56 »
Jag har ju varit inne i en tråd som heter Jörgen Översättningar, och jag har ju annat att skriva om än just det, så det gör jag här.

Som fler av er känner till så har jag träffat en underbar kvinna som bor i Nakhon, och det är här jag har tänkt leva mitt pensionärsliv. Falanger är det oerhört ont om här nere, träffade iofs en trevlig kille i dag som driver en restaurang som heter Vita Huset. De serverar Falangmat, pizza, Thai mm. Han ville att vi skulle fira nyår där, jag får se, men det verkar trevligt. Nu har jag ju drygt 2 år kvar tills jag blir 61, och det är då jag har tänkt pensionera mig. Förhoppningsvis så kan jag lyfta lön från 60 - 61 från mitt företag, men det vet man aldrig.

Ni som inte känner till var Nakhon Si Thammarath ligger, ta fram en Thailandskarta och titta rakt till vänster från Krabi. Då hittar ni Nakhon. Staden har ca 240 000 invånare och regionen 1,5 miljoner. Jag har ca 2 mil till närmaste beach och ungefär 8 mil till färjan som kan ta mig till Koh Samui. Det finns en golfbana ett par km från vårt hus, greenfee 300 bath, men blir jag medlem vilket kostar 2 500 bath, så kostar det 100 bath att spela. Tydligen så är sju falanger medlemmar i klubben.
Förra veckan köpte jag en högtryckstvätt och rengjorde muret runt huset bl.a. I dag har jag målat den med en gul färg. Såg också att en av ytterdörrarna behövde en omgång ny färg, men det får bli i morgon. Man blir totalt genomsvett av arbete här nere.

Jag återkommer med mer skriverier från söder

Jörgen
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
SV: Livet i Nakhon Si Thammarath
« Svar #1 skrivet: december 27, 2015, 09:51 »
Jag har inte tagit så många foton här än, men jag lovar att det kommer. Ska försöka hitta några redan nu

Jörgen

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 27, 2015, 10:00 »
Här kommer några bilder från Khanom Beach som ligger ca 60 km härifrån

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10206
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3 skrivet: december 27, 2015, 10:20 »
Jäklar Jörgen jillar ju jobba,
jovisst jissar jag jetplanet jycklar jenom jycken.
juni juli 2016 jissar jag...

jegolas
ps. jösses inte fredag kväll idag. måste skriva vettigare då..
körde en stilla Lyco bara..
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 27, 2015, 10:45 »
Hej Legolas Glömde mina blåa badbrallor på Siam River. H5. Skulle du ha vägarna förbi, så kan du väl plocka upp dem. Annars är det skit samma, kan köpa nya. Soon hängde dom bakom bungalowen.

Jörgen

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 27, 2015, 13:14 »
Vi har precis varit och käkat på The White House i Nakhon, vilket ställe!!!

Pizzan smakade kanon, Tom Yamen likaså, och även kycklingen som smakade exakt som hemma på baren i Jönköping. Killen som äger restaurangen är Ungrare och heter Gabi. Han har bott i Australien och på Nya Zeeland i flera år. Han kommer givetvis även att erbjuda en ungersk meny med Gulash och Langos.

Eventuellt firar vi nyår där

Jörgen

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 28, 2015, 07:24 »
I dag har vi varit hos svärfar som bor ca 5 mil härifrån och lämnat en nyårspresent. Soon valde att inte köpa  de färdiga paketen med en massa burkar, kaffe och choklad. Hon köpte i stället sådant som hennes pappa gillar och behöver. Givetvis så blev notan billigare också.
Nu är vi åter i hemmet, jag sitter och väntar på ett mail gällande min försändelse hit till Nakhon från Sverige. Den skulle ha kommit den 19 december, men båten var tydligen försenad, men nu har den anlänt Bangkoks hamn. Innan jag kan få mina grejer måste jag betala någon importtull, och det är det jag väntar på nu. Sedan måste jag ha lådan senast den 31 december, den 1 januari påbörjar jag min hemresa via en natt i Bangkok. Så jag känner mig en aning stressad just nu.

På återhörande

Jörgen

local

• Gäst
« Svar #7 skrivet: december 28, 2015, 08:45 »
I dag har vi varit hos svärfar som bor ca 5 mil härifrån och lämnat en nyårspresent. Soon valde att inte köpa  de färdiga paketen med en massa burkar, kaffe och choklad. Hon köpte i stället sådant som hennes pappa gillar och behöver. Givetvis så blev notan billigare också.
Nu är vi åter i hemmet, jag sitter och väntar på ett mail gällande min försändelse hit till Nakhon från Sverige. Den skulle ha kommit den 19 december, men båten var tydligen försenad, men nu har den anlänt Bangkoks hamn. Innan jag kan få mina grejer måste jag betala någon importtull, och det är det jag väntar på nu. Sedan måste jag ha lådan senast den 31 december, den 1 januari påbörjar jag min hemresa via en natt i Bangkok. Så jag känner mig en aning stressad just nu.

På återhörande

Jörgen

hehe, kanske vi flyger med samma flyg om det är Thai du flyger med, flyger 00.50 3 januari

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 28, 2015, 08:51 »
Tyvärr, Air France den 2 januari 10.00

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #9 skrivet: december 28, 2015, 09:45 »
 c||
hehe, kanske vi flyger med samma flyg om det är Thai du flyger med, flyger 00.50 3 januari

Local - bor du här i Thailand, eller är du är här nere på semestrar? Var i Thailand håller du till.. Alltid kul att veta..

öegolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 29, 2015, 02:19 »
Nakhon Si Thammarath 29 december 2015

Ja, Legolas har ju sagt att man ska skriva i ett word dokument i stället för direkt i tråden. Nu fick jag återigen veta varför. Hade skrivit en lång text och plötsligt blev jag utkastad från forumsidan. Vad lack man blir. Nåväl, nu skriver jag texten i Word.

I går målade jag ytterdörren, så nu ska den väl leva i några år till, för några månader sedan satte jag upp ett tak över den dörren också, så den är inte lika utsatt för väder och vind längre. Resultatet, jo jag är nöjd. Målningen är kul, rengöringen mindre rolig.

I går var vi på min favoritrestaurang i Nakhon. Jag använde navigatorn, men Soon visade på ett helt andra vägar. När vi åkte hem så bad jag henne vara tyst och låta navigatorn visa vägen. Hon lovade att vara det, men frågade om det var tillåtet att skratta och det beviljades. Hon och hennes två döttrar låg dubbelvikta av skratt när navigatorn ledde runt oss på en massa irrvägar, men till slut kom vi hem. Jag sa att nu har ni fått se delar av er stad som ni aldrig sett förut, och det höll de med om.

Nu verkar det som att det finns en möjlighet att jag får den lådan på 2 m3 som jag skickade från Sverige i början i november. I går var jag och betalade en massa pengar för importtull och en massa andra grejer, så de ska försöka skicka mitt gods med lastbil under dagen i dag. Jag har kontakt med transportfirman kontinuerligt.

Kl. 04.45 i morse stack Soon iväg till marknaden för att sälja kläder, hon hoppas på många kunder inför nyår. Hon köpte 60 plagg uppe i Chaiyaphum på en second hand marknad, mycket billigt, ca 20 Bath per plagg och hon räknar med att kunna ta 100 Bath här i Nakhon. Så jag sitter allena i huset och skriver, passar hundarna, städar upp lite. Det är ganska skönt faktiskt.

På återhörande

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 30, 2015, 12:23 »
Fan vad dött det är på forumet, känns som att man skriver för blinda.
 Skit samma. i morgon ska vi på en restaurang och fira nyår, temat är beach. Så jag har köpt en äckligt blommig skjorta i dag

vi var på restaurangen i går och provkäkade, mycket god mat, trevlig personal och soft musik. Mycket gamla sköna engelska låtar. ska bli riktigt kul

Ha det

Jkon

• Gäst
« Svar #12 skrivet: december 30, 2015, 15:46 »
Fan vad dött det är på forumet, känns som att man skriver för blinda.
 Skit samma. i morgon ska vi på en restaurang och fira nyår, temat är beach. Så jag har köpt en äckligt blommig skjorta i dag

vi var på restaurangen i går och provkäkade, mycket god mat, trevlig personal och soft musik. Mycket gamla sköna engelska låtar. ska bli riktigt kul

Ha det
Har du fått ditt kolli ännu?

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #13 skrivet: december 31, 2015, 00:59 »
Har du fått ditt kolli ännu?

Skall komma till honom idag!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: december 31, 2015, 09:20 »
Klockan sex i morse mötte vi upp lastbilen med mitt gods. Det var en liten lastbil och bara min låda fick plats. Jag funderade på hur tusan vi skulle få av den från lastbilen, men det gick ju inte. Fick hoppa upp på flaket och skruva bort locket, sedan fick vi börja plocka ur lådan och langa till dem som stod på marken. Endast en prydnadssak var sönder, i övrigt så var allt intakt, även mina kristallglas.

Jag har hållit på i ca 8 timmar att montera ihop skrivbord, byråar, fixat plats föra allt. Skruvat i sär lådan för att kunna flytta den till baksidan av huset, och skruvat ihop den igen. Känner mig rätt sliten nu. Synd också att jag inte hinner njuta av vaniljsås, bearnaisesås, bostongurka, blåbärssylt, mjukostar med mera. Ska ju starta hemresan i morgon. Ska nog ta mig en knäckemacka med mjukost på i alla fall, och brygga en kopp svenskt kaffe.

Ha nu ett riktigt gott nytt år alla ni där ute

Jörgen