Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 143150 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
immigrantens betraktelser
« skrivet: april 04, 2016, 21:21 »
Min tråd "Beslutet" kan jag nu med fördel avsluta. Beslutet är fattat och i stort sett genomfört. Min yrkesverksamhet är avslutad, jag kar sålt och kapitaliserat i stort sett all jag äger utom en westernsadel och en elmotor, huset ligger i mäklarens händer och jag har påbörjat resan.

Just nu häckar jag hos min syster i Stockholm där jag turistar, dricker osannolika mängder öl och umgås med gamla kompisar. Allt är nu väntan på utresan den sjunde. Idag har jag träffat en gammal boxarkompis från Götet, en ädel man av vilken jag mottagit ohyggligt med stryk i det förgångna och som jag följaktligen tycker det är döskoj att träffa.

Han har bott i Bandhagen i Stockholm i hela sitt liv, tre kilometer, max från min atelje i just Bandhagen dom tre år jag var verksam i Stockholm och ändå har vi aldrig sprungit ihop. Ibland är världen rätt stor! Men nu har vi återknutit bekantskapen genom Facebook och det är riktigt skoj.

Min dotter i byn ringer varenda dag och yrar runt med telefonen, tagandes videoklipp som jag får se via Skype. Tydligen har dom Wifi i byn numera, sedä, sedär, det går framåt i obygden.

Nu väntar jag alltså på att få börja, inte med att lämna mitt liv, för det är redan färdigt utan på att få ta språnget och påbörja mitt nya liv. Är jag då verkligen mogen för detta?

Kommer jag att bli en bitter, frånskild, ensam farang som sitter utanför 7/11 och suger på en öl jag inte har råd med, medans jag yrar om att allting var bättre förr och att alla thaitjejer är horor? Eller kommer jag att bli som i visan? " Kanske sitter Du som gammal på en farm i Alabama, medans åren siktas långsamt över tinningarna grå, kanske glömmer Du Din Stina för en sup i Yokohama, det är slarvigt men mänskligt, så sjung hej å hå"

Nej kanske inte. Få har nog emigrerat så väl förberedda som jag. Jag har haft di unga i familjen hos mig tre år i rad, halva året i stöten och därmed gjort omfattande sociala investeringar. Jag har pluggat thai tills dess jag drömt om natten om thailändska klassificeringsord, min thai är bristfällig men jag vågar ändå påstå: jag talar faktiskt thai. Och jag har varit mycket i byn, jag känner den väl. Och jag har varit gift med min fru i tretton år, vi har en lång historia ihop och ett barn. Jag tror nog jag kan lita i både torrt och vått på min familj, precis som dom litar på mig.

Det här skall vi nog gå iland med, också om vi har ett jävla murande framför oss (huset). Jag skall hålla er underrättade om hur immigrantlivet framskrider så snart emigrerandet övergått i immigrerande. Dessförinnan är det några dagar på Nana, men jag är rätt pigg och spänstig så det får ni inga rapporter om...

Återvänder från risbyn, efter SongKrahn.
Lev väl tills dess och gör nu ingenting som inte jag skulle ha gjort.....

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10270
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1 skrivet: april 05, 2016, 02:08 »
Lycka till Birger, blir kanon,,, skall bli kul med ytterligare en långliggare här ute i spenaten som stockholmarna kallar det...

legolas
ps. Du menar på slutet "tillbaka TILL risbyn efter songkran".... va?
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 05, 2016, 08:57 »
Lycka till Birger, blir kanon,,, skall bli kul med ytterligare en långliggare här ute i spenaten som stockholmarna kallar det...

legolas
ps. Du menar på slutet "tillbaka TILL risbyn efter songkran".... va?

Ja det menar jag ju förstås. Där ser man att korrekturläsningen är viktigare än ännu ett glas vin.....

Jkon

• Gäst
« Svar #3 skrivet: april 05, 2016, 21:43 »
Trodde nästan jag såg Birger vid T-Centralen idag ... vart inte helt olika bilderna man sett här, glad och pratade riktig bred småländska ... men det var ingen syster utan en bror eller vän i så fall var med.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 05, 2016, 22:18 »
Trodde nästan jag såg Birger vid T-Centralen idag ... vart inte helt olika bilderna man sett här, glad och pratade riktig bred småländska ... men det var ingen syster utan en bror eller vän i så fall var med.

Jag var verkligen och turistade med en kompis i Stockholm idag, men inte just vid T-centralen.

Jkon

• Gäst
« Svar #5 skrivet: april 05, 2016, 22:31 »
Jag var verkligen och turistade med en kompis i Stockholm idag, men inte just vid T-centralen.
Då var det inte du. Ha en trevlig resa och skriv om vefomöderna i nya landet,  Nana kan du skippa ;)

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: april 06, 2016, 02:03 »
i Göteborg säger vi på slang; "Nananana", när vi bestämt vill avstå ifrån något..... Kanske Birger skulle behöva nyttja sina språkkunskaper i detta läget.....
 :> :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 06, 2016, 08:26 »
i Göteborg säger vi på slang; "Nananana", när vi bestämt vill avstå ifrån något..... Kanske Birger skulle behöva nyttja sina språkkunskaper i detta läget.....
 :> :> :> :>

legolas

Det är ju enkelt, " Khun paeng gönbai samrap phom, lö pom sontchiai beea Chang"....Slå i ordboken nu. Man behöver inte ha roligare än man vill och jag skulle aldrig drömma om att göra nåt ni inte skulle göra...

Jkon

• Gäst
« Svar #8 skrivet: april 06, 2016, 18:12 »
Det är ju enkelt, " Khun paeng gönbai samrap phom, lö pom sontchiai beea Chang"....Slå i ordboken nu. Man behöver inte ha roligare än man vill och jag skulle aldrig drömma om att göra nåt ni inte skulle göra...
Du vet inte våra drömmar, eller kanske det du vet!

Jkon

• Gäst
« Svar #9 skrivet: april 07, 2016, 07:13 »
Idag är väl dagen D?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #10 skrivet: april 07, 2016, 13:23 »
Birger, jag har mailat dig idag, hör av dig är du snäll. Jag PM;ar mina telefonnummer..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 11, 2016, 11:23 »
Bangkok sket sig fullständigt, tack och lov att jag åkte direkt till Maachit för att beställa biljett. Det var bara att inse att ville jag komma ur Bangkok per buss före söndag kväll, så måste jag åka direkt  på fredagen så då gjorde jag det. Tre dar i Bangkok är två för mycket. På fredag kväll var jag alltså på plats och sen har allt gått fort. På måndag börjar jag skolan, internet är redan uppe och efter Songkrahn börjar vi bygga ut huset. Vi har redan hunnit köpa möbler för min datorhörna, jag har fått ett falangspel och målat om badrummet (förfärlig skrubb!) och över huvud taget har allt flutit med en jäkla fermitet.
Bara tänk vilka stordåd som skulle ha kunnat äga rum om jag dessutom varit nykter hela tiden!

Jag har insett att processen med husförsäljning och allt kan ta tid och eftersom jag gärna vill ha bra betalt skall jag inte stressa mäklaren. Därför planerar jag att bygga ut huset i byn först, så vi har en bättre bas under byggtiden och då är det ju inte så bråttom. Nu skall jag lägga mig och avnjuta ett begynnande värmeslag!, men annars är allt över förväntan bra.

Jag får nog ändra rubriken, för så värst mycket "veklagan" blir det nog inte.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 13, 2016, 17:33 »
Och här kommer nu en liten fortsatt betraktelse över livet i byn, så här långt. Jag har alltså anlänt, vi har kvickt anpassat tillvaron till ännu en person i den myrstack av familjemedlemmar som hushållet utgör, internetet är upp, mamma har befriats från allt ansvar för barn för den saken tar jag hand om, badrummet är ommålat så man slipper tänka på nyansen "!gödselbrunt" varje gång man går in dit och tillvaron ter sig hanterbar.

Jag önskar att traktens alla myror skulle flytta ut från mitt tangentbord och jag undrar varför en stor skalbagge envisas med att vilja bo i min sko, men annars är allt rätt OK. Efter Songkrahn skall vi bygga ut kåken, så att den kan funka för en stor familj i nåt halvår och därmed ge mig gott om tid innan vi måste börja på bygget i rismarken. eller rättare: ge min mäklare gott om tid att sälja min kåk i Sverige, för det är dom pengarna som skall finansiera bygget. Vad jag gör nu är att loda omkring, kolla läget, känna av miljön och skaffa mig en klar bild av vad som inte är bra med livet i byn. För det är ju rätt mycket!

Vi måste ut i tystnaden utanför byn. Vi måste ha ett hus där vi själva bestämmer inomhustemperaturen, Vi måste ha en kåk som är ett hus och inte i praktiken ett tält av hålsten. Men detta är ju bara basic, vem f-n bor i ett hus i Sverige där temperaturen bestäms av vädret? Jag har inga problem med värmen, men jag noterar att kroppstemperatur är en gräns. Att sova i 38 grader är jobbigt, i 35 räcker det med en fläkt och att åstadkomma 35 med en AC i ett välisolerat hus är ju en enkel sak.
 Ritningarna är redan klara, dom satt jag med i min ensamhet i Sverige medans familjen redan åkt. Just nu ägnar jag mig egentligen uteslutande åt sociala aktiviteter för att känna av hur relationerna i omgivningen ser ut och få en bild av vad som går och vad som inte går. Jag har till exempel förstått att jag inte bör ta skamgrepp på Sue, för hennes man är polis och har pistol och det har nog ingen betydelse vad Sue vill...Det finns mycket att lära.
Nästa vecka börjar språkstudierna, det har jag nämnt i andra trådar och dom är i längden viktiga. Jag kommer att leva "mitt i smeten" i byn på ett sätt som många andra expats kanske inte gör och jag måste kunna prata bättre än i dag.

Och jag måste ansvara för att min dotter verkligen snabbt får en ordentlig språkundervisning, så hon kan återuppta skolarbetet utan stora tidsförluster. Vi har mycket att stå i!
Men nu får det räcka för idag, varmluften har släppt och det börjar bli svalt. Snart går det att sova. Frun songkranar sig i byn och dimper väl ner framåt natten, men det går nog att sova utan henne också. I nödfall..

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #13 skrivet: april 14, 2016, 01:04 »
Om personer som aldrig vågar, vågade eller vågat. Lyssnar nere i falang-barerna på sina likaledes tröstlösa bekanta, som heller aldrig vågar, vågade eller vågat!!!

Den dag som dessa skall råda andra, den dagen kommer helvetet att frysa över till is tror jag!!! Nej världen kommer att bestå av folk som försöker finna sin lycka, försökte finna sin lycka, och fann sin lycka...

Resten är bara åskådare......

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 14, 2016, 01:47 »
Intressant att läsa din story och du verkar vara en bra gubbe. Kan bara inte låta bli att känna att du gör världens misstag som vad det verkar som satsar det mesta av din pengar på ett hus i en risby. Men ditt beslut ditt problem, tycker bara att du har alldeles för bråttom. Bo där uppe på heltid i ett par 3 år först å se hur det känns, sen kan du bygga huset om du fortfarande vill.
Driver Du med mig? Bråttom? Det här är planerat och förberett sedan tio år och mer, jag tvivlar stort på att någon av mina forumvänner emigrerat så väl förberedd som jag eller vetat så väl vad han vill. Och prova tre år - jag är 66, jag har inte tre år! Sedan handlar detta inte bara om mig, uppbyggnaden av en verksamhet med boende på frugans mark är ett sätt att hjälpa till med att ta hand om fru och familj efter det att jag är borta. Vi lever inte i evighet. Och jag har inga pengar som Du tycks tro -vi har pengar, men dom tillhör min fru i lika mån. Jag har ingen egen ekonomi.