Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 105855 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #15 skrivet: april 14, 2016, 03:47 »
Jag har just varit ute och gått en långrunda i markerna, talat allvar med en otrevlig buffel som mycket väl fattade vad man har en bambuslya till och så har jag begravt min dotters hundvalp. Händelserik morgon! Dessutom har jag brutit dagens heliga nykterhetslöfte, men det var väl mera väntat....

Buffeln fick syn på mig på långt håll och kom med bestämda steg, men jag hade gått om tid att hitta en käpp och när den såg det tröt modet. Dom är lite som svenska kvigor, som ju kan vara nog så farliga om man inte har käpp. I vanlig ordning gick jag vilse, men jag hade med mig dasspapper och hundra bath till en öl, utifall jag skulle hamna i fel by. Det har ju hänt, men man lär sig...

Hundvalpen låg död på morgonen och det var ju synd, för det var en snäll valp. Men den var inte pigg, den var inte glad och man måste truga i den mat och då är det ju inte så svårt att förstå att den hörde till dom som inte har den rätta livsgnistan, alla djur har ju inte det. Resten av kullen verkar rätt vesna, dom också, kanske hårt inavlade eller nåt.

och på väg in i byn mötte jag ett Songkrahntåg med bland andra min dansande hustru. Bra, hon behöver gå ner i vikt och dans är ju fin motion! Och så kom en glad ung man och bjöd mig på öl och vem är väl jag att förolämpa honom genom att vägra ta emot? Någon hyfs får man ju ha, men där sket sig dagens avhållsamhet....Jag får ta nya tag!

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 14, 2016, 05:12 »
Driver Du med mig? Bråttom? Det här är planerat och förberett sedan tio år och mer, jag tvivlar stort på att någon av mina forumvänner emigrerat så väl förberedd som jag eller vetat så väl vad han vill. Och prova tre år - jag är 66, jag har inte tre år! Sedan handlar detta inte bara om mig, uppbyggnaden av en verksamhet med boende på frugans mark är ett sätt att hjälpa till med att ta hand om fru och familj efter det att jag är borta. Vi lever inte i evighet. Och jag har inga pengar som Du tycks tro -vi har pengar, men dom tillhör min fru i lika mån. Jag har ingen egen ekonomi.

(") (")
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1343
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 14, 2016, 05:40 »
Driver Du med mig? Bråttom? Det här är planerat och förberett sedan tio år och mer, jag tvivlar stort på att någon av mina forumvänner emigrerat så väl förberedd som jag eller vetat så väl vad han vill. Och prova tre år - jag är 66, jag har inte tre år! Sedan handlar detta inte bara om mig, uppbyggnaden av en verksamhet med boende på frugans mark är ett sätt att hjälpa till med att ta hand om fru och familj efter det att jag är borta. Vi lever inte i evighet. Och jag har inga pengar som Du tycks tro -vi har pengar, men dom tillhör min fru i lika mån. Jag har ingen egen ekonomi.

Hade jag varit 66 år och haft sista halvmetern på tumstocken kvar så hade jag inte heller tvekat utan kört på oavsett by eller stad.Det gäller ju att trygga frugans framtid om man har haft många fina år tillsammans och även få livskvalitet efter man slutat att arbeta.
Man är ju inte heller ensam i en relation.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #18 skrivet: april 14, 2016, 06:24 »
Hade jag varit 66 år och haft sista halvmetern på tumstocken kvar så hade jag inte heller tvekat utan kört på oavsett by eller stad.Det gäller ju att trygga frugans framtid om man har haft många fina år tillsammans och även få livskvalitet efter man slutat att arbeta.
Man är ju inte heller ensam i en relation.
Det har Du helt rätt i, Du är närapå så klok att jag börjar förstå varför Du kallas "idealen", Din visdom är idealisk! Men vi kanske skall förklara så även Marex kan förstå: Det är så här att jag drivit företag på landet i en trakt där det snöar en hel del och bott i en tvåvåningskåk av trä, uppvärmd med ved. Vi orkar skotta snö och kapa ved och jag tror nog det kan dröja länge innan jag måste backa från att måla vindskivor. Min verksamhet har varit konservatorns och garvarens och särskilt arbetet med hudar och skinn kräver stor styrka, det är mycket tungt. Nu kan man ju tänka som en thailändare om framtiden (sex veckor..) eller man kan planera lite längre och fråga sig vad man skall göra om tio år. Konvertera kåken till jordvärme? Köpa en skylift för målning? Investera i snöslunga?

Allt är ju möjligt, valet är fritt men om tio år är min runda men goa fru och jag troligen huckrande gamlingar, barnen är utflugna och ogräset bara växer. Det blir svårare och svårare att sköta ett jobbigt lantställe och sluta jobba går ju inte på min pension.  Å andra sidan kan man ju lägga ner firman och köra svart, så får man fin ekonomi men det är bara det att skatteverket är inte befolkat av idioter och det kan sluta illa...
Dessutom verkar den framtiden så förbaskat tråkig! Samma jävla hök som jag stoppat upp de sista decenniet, samma rävskinn, samma, samma, samma...

Jag tycker jag kan det här nu och när nu familjen är med på noterna och vi har en fin tomt lagom långt från byn så varför inte göra nåt spännande? Nu behöver man ju för den skull inte handla överilat, man kan börja i tid och förbereda väl, vara ofta på plats och kolla läget noggrant. Men när man väl konstaterat att oddsen är hyggliga, då måste man våga hoppet! Så jävla långt är det inte, det kan gå illa men det kan det i Sverige också. Jag har ju varit företagare i fyrtio år och har ingen som helst trygghet i Sverige, min huvuduppgift har alltid varit att betala skatt för att försörja andra.

Visst är jag orolig, men rädda gossar kysser inga vackra flickor även om dom nog slipper en och annan örfil och som företagare har jag varit rädd för jämnan, det är jag van vid. Sund rädsla är bara nyttigt, det gör en vaksam och får en att se blindskären i tid. Såna finns det nog här också, men dom skall det nog gå att kryssa förbi.
Däremot måste jag nog snart skaffa vettiga uppgifter för att gå och loda i en by tröttnar man fort på!

Bygga ut kåken i byn blir bra, nyttig byggövning inför husbygget och i maj kommer min flyttlåda med träningsgrejer. Då kan jag sätta upp ett litet gym på baksidan så grannarna får riktigt roligt och börja släpa mig tillbaka till "hygglig form", jag är förjäkligt nedgången just nu.
Flyttlådan innehåller f.ö också två flaskor punsch och en låda Soldatens ärtsoppa, men dom sparar vi till inflyttningsfesten!

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #19 skrivet: april 14, 2016, 11:13 »
OK, jag förstår Dina invändningar men konstaterar också att Du givetvis inte fullt förstår mina bevekelsegrunder. Jag flyttar inte hit för att den här platsen är den underbaraste på jorden, för det är den långt ifrån. Men den duger. Jag flyttar hit för att platsen är just den underbaraste platsen på jorden -för min fru! Hon är ju härifrån, här har hon familj och släkt, här är hon lycklig och platsar som fisken i vattnet. Det gjorde hon aldrig i Sverige, som hon avskydde. Men hon tjänade troget i tretton långa år och slet som en bandhund, hon är den bästa "skinnern" jag sett och tillsammans tjänade vi rätt bra. Nu är det min tur att ge tillbaka och det skulle jag nog kanske inte göra om jag såg på byn med Dina ögon. Så långt sträcker sig inte min välvilja!

Det är bara det, ser Du, att jag är en riktig bonnläpp och har inte ett skvatt emot kor och bönder. Och jag gillar min släkt, jag har känt dom länge. Folk kan hålla masken i åratal, men inte i evighet och jag är en rätt misstänksam f-n så jag har kollat vad dom gör och säger ganska noggrant. Numera litar jag på dom, styvdottern har varit min bankprokurist i åratal och när jag härom dagen begärde att få bankboken tillbaka, och kortet, så kunde det ju blivit ett helvetes rättarting! Men det fattades inte en bath, hon hade använt precis det jag bett henne om. Jag litar på min familj.

Vad det gäller värmen så är det klart att eftermiddagarna nu första veckan är lite sega, särskilt som svärsonen och jag drar kabel och sätter upp armaturer. Svetten svider i ögonen och man blir trött. Men jag vet sedan gammalt att jag behöver två veckor, en svår hudinfektion, en "Montezumas hämnd" och en viktförlust på tre onödiga kilon och sedan tänker jag inte på att det är hett. Jag tål det bra, annars hade jag aldrig funderat på att flytta hit!

Vi är alla olika och det kan inte uteslutas att jag är en konstig f-n. Jag är konservator och har varit infanteribefäl och bägge yrkena är kända för att fostra excentriker. Men hur det nu är så tror jag nog jag kommer att trivas bra här, så fort vi får nåt eget utanför byn.
Tillvaron i smeten mitt i byn får jag se som utbildning!

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #20 skrivet: april 14, 2016, 11:18 »
Jag förstår hur du tänker Birger men tycker ändå att du har för bråttom med att låsa in dig i ett hörn på landet i Thailand.
Jag förstår bara inte grejen med att låsa in sig i ett hörn när man äntligen har friheten att göra vad man vill.
Vänta ett par år så förstår du vad jag menar,

När man läser det du skriver, så kan man ju tolka det som om vi som bor här i Isaan, INTE har gjort vad vi just ville... Utan tvingades till det av en ondsint kvinna,,, eller vad du nu tänker dig!!

Jag anser att vi just gjort vad vi hade friheten att göra, nämligen att göra vad vi ville...

Att bo fulltid i Hua Hin, behöver inte vara paradiset på jorden, om man lägger ihop samtliga nack och fördelar.. Så om du inte förstår detta, så kan man nog inte beskriva läget mer än man gjort. 2480 kapitel sedan 8 år tillbaka, så det är nog försent för din del att förstå....

Du gör dina val och tycker dom är schyssta, medans andra gör sina, och trivs alldeles förträffligt med det.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #21 skrivet: april 14, 2016, 11:19 »
När jag skrivit drapan ovan, så slår det mig att jag glömmer en detalj: jag har kommit hit för att jobba. Det där med att vara pensionär och sitta med en kall öl under en akacia och föra dagbok över hur bambun växer är inte min grej, jag saknar pensionärsutbildning och aldrig i hela mitt liv varit ledig och nykter samtidigt, försåvitt det inte handlat om jakt eller fiske.

Jag har kommit hit för att jobba med annat än vad jag gjorde i Sverige, helt enkelt.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #22 skrivet: april 14, 2016, 11:53 »
Marex, ibland så målar man in sig i ett hörn s.a.s. genom att aldrig "våga" göra det man kanske skulle vilja göra.

Är man försiktig eller feg?? Är man beräknande eller bara feg?? Är man planerande eller bara feg??? Sedan så pratar du om valen i livet, och att man inte kan omvandla dessa val till pengar igen.... och att man är låst för livet...

Marex, jag har sagt det flera gånger till dig, men du förstår bara inte livet känns det som...... Att bli fångvaktare över sina egna stålar, är kanske ditt val i livet, och det gör dig lycklig, bra för dig då! Men alla resonerar inte så... De tar de medel de har, och gör något åt sin situation, något som dom tycker är ett bra val.....

Bränna alla sina stålar?? Vadå..... Vi har nya fräscha stålar vareviga månad livet ut, så här vilar inga sura miner kan jag lova.... Det är bara att betala på huset, och inom 2,6 år så är det klart.. hurra!!

Försök nu Marex att släppa loss lite, du säger att frihet är det bästa du vet i livet. Men är du verkligen fri? För mig, när jag läser det du skriver så verkar du vara allt annat än fri. Du verkar som sagt var, vara fångvaktare över din bankbok, du verkar paniskt rädd för att binda dig ekonomiskt... Så vecket liv är det då???

Nej fy sattan för ett sådant skitliv... Tycker jag.. Så du ser, alla är vi olika och full respekt för alla våra olika val...Även dina.... ;D ;D ;D

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #23 skrivet: april 14, 2016, 12:11 »
Suck.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #24 skrivet: april 14, 2016, 12:42 »
puh..... men imorgon blir det kul
välkommen hit.... Bokat och klart...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #25 skrivet: april 14, 2016, 14:26 »
Jag tackar och bugar och skrapar höviskt med framhovarna. Det skall bli rätt skönt att hänga sarongen på väggen, dra på kalsonger och jeans och ta en tripp till civilisationen. Fast just nu är det trevligt i byn, den magiska kvällstimmen då solen sjunker i dagsdiset och kreaturen kommer hem har just passerat, temperaturen närmar sig kroppstemperatur, Boun häller upp en öl och livet ter sig ånyo uthärdligt. Jag önskar bara att vi hade haft ett riktigt hus, det här bygget är ju ett skämt! Väggarna är så heta att man knappt kan ta på dom och svalt blir det inte på den här sidan midnatt, så nu vet jag hur man inte skall bygga.
Vi ses i morgon, jag ser fram mot angenämt samkväm och en natt med AC. För fruntimmer har ni väl inte i Chaiaphum? ( Obs!. skämt)

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #26 skrivet: april 14, 2016, 14:36 »
Att bygga en större terrass som pekar norrut är bra om man vill ha det lite svalare.Dubbla ytterväggar eller extra tjocka block är att föredra och ett bra tak med isolering som ligger på innertaket typ mineralull och luftgenomströmmat takutrymme.Dubbla fönsterglas är också att föredra men allt är en kostnadsfråga.Att man använder uteplatsen mer än vardagsrummet är min erfarenhet här.
Lycka till oavsett.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #27 skrivet: april 14, 2016, 16:05 »
Att bygga en större terrass som pekar norrut är bra om man vill ha det lite svalare.Dubbla ytterväggar eller extra tjocka block är att föredra och ett bra tak med isolering som ligger på innertaket typ mineralull och luftgenomströmmat takutrymme.Dubbla fönsterglas är också att föredra men allt är en kostnadsfråga.Att man använder uteplatsen mer än vardagsrummet är min erfarenhet här.
Lycka till oavsett.

Precis! Bygga som i Sverige. Jag planerar väggar av lättbetong, i övrigt som du föreslår. Det är faktiskt inte mycket som behövs, men tretums hålsten räcker inte.

Inloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: april 14, 2016, 17:34 »
Jag flyttar inte hit för att den här platsen är den underbaraste på jorden, för det är den långt ifrån. Men den duger. Jag flyttar hit för att platsen är just den underbaraste platsen på jorden -för min fru! Hon är ju härifrån, här har hon familj och släkt, här är hon lycklig och platsar som fisken i vattnet. Det gjorde hon aldrig i Sverige, som hon avskydde. Men hon tjänade troget i tretton långa år och slet som en bandhund, hon är den bästa "skinnern" jag sett och tillsammans tjänade vi rätt bra. Nu är det min tur att ge tillbaka och det skulle jag nog kanske inte göra om jag såg på byn med Dina ögon. Så långt sträcker sig inte min välvilja!

(") (") Respekt Mannen...  <3> <3>

Exakt som jag känner när det gäller det hela med att flytta till Thailand så småningom...

Thailand är ju bara paradiset för två sorter...??
Ungkarlar och Thaikärringar med Falang...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #29 skrivet: april 14, 2016, 18:10 »
 (") (") Respekt Mannen...  <3> <3>

Exakt som jag känner när det gäller det hela med att flytta till Thailand så småningom...

Thailand är ju bara paradiset för två sorter...??
Ungkarlar och Thaikärringar med Falang...  :> :> :> :>

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Du glömde sexturister och yrkesalkoholister... :> :>