Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 105851 gånger)

Utloggad Jorgen

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #30 skrivet: april 15, 2016, 02:09 »
Man ska inte glömma att om man bor på landet i Thailand så lever man betydligt billigare och har lätt råd med ett par semesterresor till havet och turistorterna.

Dessutom blir det väldigt trevligt att ta en semesterresa då och då. Bor man permanent på en turistort så blir ju även det ganska enformigt.
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1343
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: april 15, 2016, 05:10 »
Man ska inte glömma att om man bor på landet i Thailand så lever man betydligt billigare och har lätt råd med ett par semesterresor till havet och turistorterna.

Dessutom blir det väldigt trevligt att ta en semesterresa då och då. Bor man permanent på en turistort så blir ju även det ganska enformigt.

Jag har provat på att bo i en by långt utanför Chiang mai och det var underbart och bra på många vis i början men efter ett tag så började man att sakna det sociala livet och att kunna prata Svenska med likasinnade.Efter att ha bott i Hua hin i 13 år så blir det aldrig långtråkigt men visst kan det vara skönt att resa bort ibland för att få se lite nytt.
Resultat...Byn utanför Chiang mai vs Hua hin = 3-22 i halvtid.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: april 16, 2016, 08:18 »
Att käka ute är betydligt billigare utanför turistorterna. Man kan lätt käka lunch eller middag för 10 - 20 kronor. Jag tror att det är något svårare på turistorterna. Boendet är givetvis betydligt billigare också. Jag bara gissar nu, men jag tror att ett hus i Hua Hin eller Phuket som kostar 5 mille, får du får 1,5 mille på landet

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: april 16, 2016, 08:25 »
Självklart är det underbart att bo vid havet, jag säger absolut inte emot dig. Samtidigt så vill i alla fall jag gärna bo i det genuina Thailand där man inte stöter på svenska turister 30 ggr om dagen.
Men vad tjafsar vi om egentligen, låt var och en välja hur han vill leva. För mig är det toppen att kunna sticka iväg på en semesterresa då och då, Krabi, drygt 2 timmar, Koh Samui, ungefär samma, Khanom beach, ca 1 timma. Samtidigt bor jag billigt, huset är betalt och det kostade 1,5 miljon. Nu satsar vi på bekvämligheter i huset. semesterresor och så småningom en bättre begagnad bil.
Just nu har jag en Janssons Frestelse i ugnen, ska bli så djäkla gott. Trots 42 graders värme så kan man faktiskt laga mat hemma. Tusan vad man vänjer sig fort.

Nu väntar vi på AC-installatören som skulle varit här för en timma sedan. Jag har inte betalat en krona än, det gör jag när den är igång och fungerar

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: april 16, 2016, 08:46 »
Nu bor ju inte jag på landet, utan i en stad med 240 000 invånare. Vad beträffar maten så tror jag dig inte. Jag har varit på många turistorter i Thailand och inte tusan har jag kunnat käka lika billigt där som jag gör här

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #35 skrivet: april 16, 2016, 08:46 »
Jo du gissar Jörgen..
Men vill man bo på landet så gör man det, men dom flesta som inte känner till ex Hua Hin på riktigt har en bild av hur det är här som inte alls stämmer med verkligheten.

Och det gäller ju också dina egna enorma gissningar om livet utanför Hua Hin och turist-orten..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: april 16, 2016, 09:14 »
Kom hit så ska jag visa dig, du kommer bli förvånad.

PS!
Vi tjafsar inte, men med bara en massa ja sägare och ryggdunkningar så blir ju forumet ap tråkigt, men ni kanske vill att det ska vara en liten sluten grupp för inbördes beundran?..

Absolut inte, men inte heller ett forum där man säger emot bara för sakens skull och för att skapa en otrevlig debatt. Givetvis vill jag att ett forum ska var trevligt och givande med tips till varandra, men om man bara går in för att säga emot och djäklas med andra skribenter, då är det inte ett forum som jag vill vara i. Konstruktiv kritik, ja, gnäll och elakheter, nej

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: april 16, 2016, 09:41 »
Vad är det som får dig att tro att man lever billigare på landet?

Det är ju inte min sak att svara på en fråga ställd till Jorgen, men om jag ändå vågar försöket så blir svaret:

1) han är minst normalbegåvad och det är tydligen ingen självklarhet...

2) han kan läsa prislappar

3) han kan räkna.

Mycket mer än så behövs nog inte.....

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #38 skrivet: april 16, 2016, 09:59 »
Det krävs nog även att man kan navigera i djungeln av restauranger.
Har man sett en har man inte sett alla..

Förlåt en yngling, men vara hjärtat är full talar slutligen munnen: Hur inihelvetes alla blåmålade djävlars dum är du egentligen? Att lära sig navigera bland restaurangerna.....Är detta ditt livs äventyr, din utmaning? Är detta din "emigration"?
Har du överhuvudtaget på det här forumet att göra? Du kunde väl lika gärna vela runt i Spanien, Portugal eller vilket jävla turistgetto som helst?

Moderator: moderera gärna, men överse med utbråttet,  Marex (Awu?) är fanimig bara för mycket.

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1343
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: april 16, 2016, 10:06 »
De ställen i Hua hin som har turistpriser eller högre matpriser är nattmarknaden,Cikada marknaden och alla restauranger längs hotell Hilton gatan och många strandrestauranger.
Att hitta restauranger med bra priser krävs tur,lokalkännedom eller vägledning.
Jag firade nyår i Patong-Phuket för 3 år sedan och hade förväntat mig höga priser överallt men en Thailändare som vi känner tog med oss på flera restauranger med löjligt låga priser så visst finns det ställen med bra priser även på turistorterna.
Jag blev klart överraskad över detta men fick lära mig något nytt igen.
Sen är ju restauranger överetablerade i hela landet så konkurrensen är ju stenhård och fattiga Thailändare äter ju också ute ibland.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Jonas

• Antal inlägg: 1716
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: april 16, 2016, 10:12 »
Nu bor ju inte jag på landet, utan i en stad med 240 000 invånare. Vad beträffar maten så tror jag dig inte. Jag har varit på många turistorter i Thailand och inte tusan har jag kunnat käka lika billigt där som jag gör här

Jag har bott på landet kanske i samma typ av by som Birger i 2 år i en trähydda, jag har bott innan jag bodde på landet och bor nu i turistgetto.
Ingen större skillnad på priserna jag käkar flera gngr i veckan 10-15 kr middagar ute, fastboende vet nog att inte gå på turiststråken att käka om dom vill ha billigt.
Att du inte hittar lika billig mat när du är på turistort beror nog mer på att du är som sagt turist och vet inte var du skall gå.
Samma gäller alla typer av inköp.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #41 skrivet: april 16, 2016, 10:52 »
Ja,ja, vi får väl lägga av att tjöta på marex, det är nog inte meningsfullt och i åtminstone ett avseende har han rätt: det är jävligt varmt och även jag behöver kanske kyla av mig nu.
----------------
Så, nu har jag doppat huvudet i vattenbingen i badrummet. Jag är just hemkommen efter ett besök hos vännen Lego, som alltid lika trevligt avslappat och i bästa mening enkelt. Synd att youngyut inte var hemma, men det går fler tåg. Till chaiaphum tog jag mig med "grisbussen! från Waeng Noi, en sån där lastbilsbuss. Enkelt, billigt och rätt bra. Väl i Chaiaphum insåg jag att jag glömt mobilen och då blir det ju värre att få kontakt men va f-n vi har väl inte glömt "gamla takter", så det var ju bara att haffa ett fruntimmer av lämplig exteriör, lägga huvudet på sned och be om hjälp...det har funkat förr och det funkade nu också och snart kom Lego moppandes och hämtade upp turisten. Sedan hade vi ett jättetrevligt dygn med besök hos den omskrivne amerikanen Dan och den tyske York, bägge mycket trevliga bekantskaper. Större delen av dagen åkte vi oppe och besåg trakten, inklusive en liten stinkande grisfarm. Nu vet jag hur grisfarmning inte skall organiseras om man vill ha glada grisar!
Hela vägen blev vi attackerade med vatten, men det är ju bara skönt i hettan!
På kvällen åt vi middag på Bens Bar och blev ännu blötare, gott, billigt och trevligt och sedan var det dags för veckans hett efterlängtade begivenhet: en natt i ett luftkonditionerat rum. Jävligt skönt att somna i ett svalt rum, även om jag saknade fläkten. Mindre skönt att vakna 0415 av köldskakningar....Jag klapprade tänder som en naken masai i en inuitigloo. Det slutade med att jag gav upp och stängde Ac:n. Veckans besvikelse!
Idag var vi och handlade shorts och det gick ju bra så när som på en detalj: dom har perfekt passform! Sitter underbart. Kunde inte passa bättre! Dvs utan kalsingar under håller man skyltsöndag om man går ut i dom....Det får nog bli kallingar, även om det blir varmare så, jag gillar inte den intresserade blicken hos öltanten på hörnet...lite som blicken hos en liderlig Gudrun Schyman, om man nu kan tänka den tanken.

I eftermiddags lämpade lego av mig på busstationen och verkade lite orolig. "Klarar du Dig nu då?" Jorå, det var ingen fara bortsett från att det var trångt på bussen.
I Waeng Noi blev det värre! Jag tänkte ta en samloo hem till byn, men dåren ville ha 80 bath för fyra kilometer! Jag blev så helvetes arg att jag höll en längre lektion i svenska, där termer som "kranbalksvis", "kölsvin", "borstmopp" och "asgam" ingick. Tog han till sig lektionen är han numera betydligt mer allmänbildad än förut! Jag påtalade också att en promenad på fyra kilometer är en utmärkt motion, något fettot själv borde fundera över!
Sedan gick jag och köpte vatten och påbörjade min promenad. Jag hann bara halvvägs innan en snäll thai stannade och tog upp mig, det hade jag nästan räknat med och slutet gott, allting gott.
Vi har 43 grader just nu, familjen har däckat. Det är verkligen mycket varmt men det går rätt bra tycker jag. Man får vänja sig, helt enkelt. I morgon skall jag hugga busk, köpte en såg i Waeng Noi.

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #42 skrivet: april 16, 2016, 12:22 »
Har du väl märkt att jag e snäll nu

Synd då att det finns en ledande figur här som inte drar sig för att gå in på person bara för att vederbörande har en avvikande åsikt..

Va jag elak nu menar du eller?

J A

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Immigrant
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: april 16, 2016, 12:25 »
Birger, jag bara älskar dina skriverier. Jag insåg redan när jag träffade dig hos lego för flera år sedan att du har en underbar vokabulär. Jag längtar efter att få ha två sidor att titta på när jag vaknar på morgonen hemma i swedala, din och legolas. Jag lovar att försöka bidra så gott jag kan här nere ifrån söder. Jag räknar ju med att flytta ner i slutet av nästa år

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #44 skrivet: april 16, 2016, 14:03 »
Birger, jag bara älskar dina skriverier. Jag insåg redan när jag träffade dig hos lego för flera år sedan att du har en underbar vokabulär. Jag längtar efter att få ha två sidor att titta på när jag vaknar på morgonen hemma i swedala, din och legolas. Jag lovar att försöka bidra så gott jag kan här nere ifrån söder. Jag räknar ju med att flytta ner i slutet av nästa år

Tack så hemskt mycket, det var snällt sagt. Jag skall försöka skriva mer nu när vi kommit lite i ordning. Jag vet inte hur mycket tid jag får, när vi börjar bygga nästa vecka och när skolan börjar men jag skall försöka. Skall försöka lägga in bilder också, jag är lat med det.