Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 94260 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9729
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1245 skrivet: november 05, 2018, 12:19 »
Ja hon är jätteduktig din lill-Linda!! Inte lätt för en svensk tjej som har noll kunskaper i thai och ta för sig så bra, litet snille kanske... Kanske hon blir lösningen för dig på gamle-dar. Hon kan ju försörja dig via ett bra jobb med en kraftig lön på något stort företag som prioriterar engelska på arbetsplatsen...

lycka till...
legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1675
    • Visa profil
« Svar #1246 skrivet: november 05, 2018, 13:49 »
Ja hon är jätteduktig din lill-Linda!! Inte lätt för en svensk tjej som har noll kunskaper i thai och ta för sig så bra, litet snille kanske... Kanske hon blir lösningen för dig på gamle-dar. Hon kan ju försörja dig via ett bra jobb med en kraftig lön på något stort företag som prioriterar engelska på arbetsplatsen...

lycka till...
legolas

Tack! Ja, visst är hon duktig. Man skulle aldrig kunna tro detta om en tjej som tillbringar alla helger och alla skollov i coma....

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1247 skrivet: november 05, 2018, 13:52 »
Men hon kanske arbetar (o)medvetet när hon är i koma?
 :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1248 skrivet: november 10, 2018, 00:49 »
Lugn och behaglig dag idag, fast rätt jobbig. Jag har varit "träningsledig" och då passar det ju bra med lite tyngre jobb som "aktiv vila", så jag har plaskat runt i strandkanten av vår damm och huggit vass. Eller kaveldun, snarare. Det tog hela dan och gav rikligt med motion.

När det torkat upp tänker jag bränna alltihop, jag orkar inte släpa allt detta till komposten. I natt överraskade vädret oss med regn, mycket ovanligt den här tiden och idag har det varit molnigt och svalt. Bilden på Yoi visar hur hon kommer hem efter att ha grävt upp krabbor ur risåkern. Konstigt detta, att krabbor är vanligare på land än i vattnet..

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1249 skrivet: november 11, 2018, 01:10 »
Lite folkfest här nu, risskörden har börjat och det torkas ris överallt. Min familj torkar på vår tomt, den är stor och platt och bra. I år har dom lejt in en skördetröska och allt var över på några timmar. Förra året skar dom för hand och det tog veckor, men dom kanske känner sig lite för gamla för det jobbet nu. Själv har jag släpat mig runt med en infernalisk träningsvärk efter gårdagens "vasstäckt" så jag har inte gjort så mycket idag.

Hundrundan på morgonen. Lite gympa på eftermiddagen, städning och inte så mycket mer. Enda sensationen idag var väl när Pluto och Dtea försökte äta upp katten, det var ett sabla liv och hundarna fick på moppe av husse. Inte äta upp Banjo, den skall vi ha kvar!

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1250 skrivet: november 11, 2018, 01:17 »
Ja fasen va snabbt det går med skördarna.... Jag nämnde det för Håkan att nu kanske det är snart dax,,, Och vips 2 dagar senare, så var säkert hälften av alla miljoner rai här runt omkring, skördade och klara.... Och man ser verkligen inte längre som man gjorde för bara 10 år sedan, thaiarna stå och "slå" riset längre. Allt körs i maskinerna.

In i maskinen åker en växt, och ut kommer en påse, fantastiskt va.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6500
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #1251 skrivet: november 11, 2018, 04:07 »
Många, många daglönare som blir arbetslösa ute i byarna...
Alla måste åka hemifrån för att jobba hela året nu för tiden...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1252 skrivet: november 11, 2018, 09:01 »
Många, många daglönare som blir arbetslösa ute i byarna...
Alla måste åka hemifrån för att jobba hela året nu för tiden...

Och så mycket vi gamlingar känner igen från utvecklingen i Sverige! Jag var med när motorsågen tog över från timmersvans och yxa, jag såg Bondstorps sista arbetande oxar och de sista arbetshästarna, jag minns när en bonde kunde leva på åtta kor och tio hektar åker och när allt slogs med hästdriven slåtterbalk eller lie. Nu odlas hela byn av en bonde och han odlar flera byar till... Satte man en lie i händerna på honom bleve han allmänfarlig och en häst blir han troligen rädd för. Nu ser vi i princip samma utveckling här, det är tidens gång. Eller som Onkeln i Hedebyborna sa: "Man måste supa, för att glömma tidens ohyggliga flykt..."

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6500
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #1253 skrivet: november 11, 2018, 09:16 »

Och så mycket vi gamlingar känner igen från utvecklingen i Sverige! Jag var med när motorsågen tog över från timmersvans och yxa, jag såg Bondstorps sista arbetande oxar och de sista arbetshästarna, jag minns när en bonde kunde leva på åtta kor och tio hektar åker och när allt slogs med hästdriven slåtterbalk eller lie. Nu odlas hela byn av en bonde och han odlar flera byar till... Satte man en lie i händerna på honom bleve han allmänfarlig och en häst blir han troligen rädd för. Nu ser vi i princip samma utveckling här, det är tidens gång. Eller som Onkeln i Hedebyborna sa: "Man måste supa, för att glömma tidens ohyggliga flykt..."

Det lär tyvärr bli så ja....
Själv blir jag bara deprimerad om jag färdas genom Smålands eller Norrlands inland..??
Så mycket i förfall och glesboende.. Tänker ju på hur det sett ut då alla bodde där..
Alla små industrier i fullt arbete.. Och se alla gamla nedlagda affärer och bensinstationer..
Jag ser ju spåren av detta även här i Roslagen då jag ibland kör busslinjerna som går genom landsbygden..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1254 skrivet: november 15, 2018, 12:12 »
Kort rapport från min lilla by. Aftonen sänker sig nu, det har varit en varm dag. Jag har inte gjort mycket, mår inte helt bra och har hoppat över träningen idag. Man skall lyssna till kroppen, och den sa nej idag. I förrgår var jag iväg till KhonKaen för nittio-dagars rapport.

Vi måste nämligen rapportera var nittionde dag att vi inte flyttat, trots att vi har rapporteringsskyldighet om vi flyttar... Suck. Thailändskt migrationsbyråkrati är fantastisk och jag har fjorton mil till Khonkaen… Med buss och samlåå kostar kalaset lätt en tusenlapp och registreringen tar två minuter och sen kan man åka hem igen. Det tar i stort hela dagen. Och är komplett meningslöst!

Korten föreställer hamnkaptenen på ban lat, som fått skabb och målats blå med skabbmedicin (och därtill fått en spruta i häcken, gudars vad han skrek. Han är ingen modig hund!) samt katten Banjo som sökt skydd undan den vilde Fiim. Annars är allt OK.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1255 skrivet: november 15, 2018, 13:56 »
Birger, du kan rapportera via postverket, och slippa den färden. Om intresse föreligger, så kan du få utav mig en manual i hur man går tillväga, skitenkelt.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1256 skrivet: november 16, 2018, 00:53 »
Birger, du kan rapportera via postverket, och slippa den färden. Om intresse föreligger, så kan du få utav mig en manual i hur man går tillväga, skitenkelt.

legolas

Det där har vi provat förut, det sket sig fullständigt. Dom bara nekade till att ha tagit emot rapporten trots att jag kunde bevisa motsatsen och kalaset kostade 2000 Bt i straffavgift. Det gör jag inte om.