Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 100487 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1702
    • Visa profil
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1260 skrivet: november 23, 2018, 12:30 »
Kväll igen, som vanligt. Det brukar ju bli det den här tiden på dan. Idag har jag börjat rotvattna plant, den torra tiden har ju börjat och regn på den här sidan maj nästa år är inte så troligt. Nu börjar den kyliga tiden och under den har man ju inte ens åskväder att hoppas på, så det är bara att vattna om man vill att träden och buskarna skall växa under torrtiden också.

Fisket börjar arta sig, idag fick jag sex tilapior med klibbris som agn. Fyra var små och fick gå tillbaka till dammen, men två var i sex-sju hektos-klassen, så dom hamnar på matbordet. Riktigt kul och avstressande att sitta i kvällningen och meta! Jag skall skaffa några spön till, så jag kan meta på mask efter kattfisk samtidigt. Det är gott om sådana också i dammen, ål likaså.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9791
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1261 skrivet: november 23, 2018, 12:58 »
Fina firrar Birger, men gör nu inte misstaget att börja ge dom namn bara. Ty då kan du ju inte käka dom senare,. hahahaha

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1262 skrivet: november 23, 2018, 13:26 »
Fina firrar Birger, men gör nu inte misstaget att börja ge dom namn bara. Ty då kan du ju inte käka dom senare,. hahahaha

legolas

Knappast nån risk, jag är inte hjärtnupet lagd. Men Georg fick min svägerska och Olof skall vi äta till middag i morgon...

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1263 skrivet: november 28, 2018, 02:03 »
Det är bara eftermiddag, när jag nu dimper ner vid datorn efter en måttligt aktiv dag i den förlamande kylan. Vi hade bara +19 på morgonen, när jag och "pälsplutonen" satte av på morgonpromenad. Jag gick mycket fort för att få upp värmen, längtandes till soluppgången, men det är molnigt idag... Mina 7,5 km avverkades på åttio minuter och det var gott med kaffe när jag kom hem.

I övrigt har jag matat djur och grävt en jättegrop för att fylla med aska från sopugnen. det höll jag på med hela förmiddagen innan allt var ute ur sopugnen (det var nog en halv kubik aska och halvbrända blöjor, plast etc) och nere i graven. Där dränkte jag allt i diesel och lät det brinna ihop ordentligt innan jag skottade igen.

Eftermiddagen var vikt åt träning, men det gick sådär.. Jag hade ohyggligt svårt att övervinna "igångsättningsmotståndet" och vilade mycket mellan övningarna. Det var helt enkelt för kallt, max 27 grader och det är jämnt tio grader för lite. Jag svettades inte ens!

Sen har min fru fiskat på beställning av sin syster Aen, som vill äta fisk men inte har råd att köpa. Javisst, vad skall man med familjen till? Vi har ju fisk, det är klart att Aen och Khen skall ha några rejäla tilapior, mycket metande blir det, men hon fick tre bra bitar på ca åtta hekto.

Det blir ett bra mål, med ris och kokt ogräs. Och så har ännu en dag i paradiset gått, en dag jag väl kan försvara, tycker jag. I morgon är det åter en dag! Foton bara direkt "ur högen", dom föreställer inget särskilt. Livet i Nong Mouang, kanske...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1264 skrivet: november 28, 2018, 02:16 »
Same same här i Chaiyaphum,,,, falang naao och naam yen

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1265 skrivet: november 28, 2018, 13:14 »
Nu sitter jag här som vanligt, kväll igen. Har just lagat köttsoppa med mycket grönsaker och grejer, den är nästan slut. I dag har jag putsat kopparbyttor och lyft skrot, samt jagat hanhunden Dtea som behöver målas om med skabbmedicin. Han har inte glömt sprutan sist och är omöjlig att få fatt i. MÅTTE DJÄVULEN TA ALLA KORKADE THAILÄNDSKA HUNDÄGARE!! som inte gör sina hundar hanterbara.

Mina kan jag nog lyfta i svansen utan att dom säger något, men en thailändsk hund har aldrig blivit hanterad och är livrädd för att bli fasthållen och att medicinera odjuret är fanimig ett äventyr. I morgon hugger jag kräket och använder våld! Annars är allt bra, lille Fiim kravallar, yoi är förkyld, Linda verkar må bra och gilla köttsoppa, och själv funderar jag på en liten kvällsgrogg. Man har inte roligare än vad man gör sig! Katten har just tagit en ödla, så han är nog också nöjd med sin dag..

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1266 skrivet: november 28, 2018, 13:46 »
Ja du elräkningen blir ju kalas nu i december eller hur? Askallt på morgonen, kvällen och under natten, och inte alls varmt under dagen... gott liv det vi har....

Och snart kommer "busschauffören" hit ner till civilisationen, och då skall vi läska honom. Du är kommenderad hit ned till Chaiyaphum när han kommer (ledarn fattar du va?),,, så vi får ta en lunch ihop med honom, och tjafsa lite grand...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1267 skrivet: november 28, 2018, 14:24 »
Ja du elräkningen blir ju kalas nu i december eller hur? Askallt på morgonen, kvällen och under natten, och inte alls varmt under dagen... gott liv det vi har....

Och snart kommer "busschauffören" hit ner till civilisationen, och då skall vi läska honom. Du är kommenderad hit ned till Chaiyaphum när han kommer (ledarn fattar du va?),,, så vi får ta en lunch ihop med honom, och tjafsa lite grand...

legolas

Kapom!

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1268 skrivet: november 29, 2018, 13:06 »
Idag har jag inget att skriva om, men det har ju aldrig varit något problem, egentligen. Jag kan ju göra en längre betraktelse över min datormus eller något annat meningslöst... Det ända som hänt idag är att en kviga trampat av vattenledningen till oss och templet. Röret passerar ett dike och löper där bara rätt över diket, hänger fritt en och en halv meter.

Jag skulle nog gjort en u-krök där och låtit röret följa sidor och botten, men så gör inte thailändarna! Så är det ju också bara en tidsfråga innan det går av där! När vi blev utan vatten åkte jag in till templet, betygade alla de svårt heliga och vördnadsvärda gamla fossilerna min eviga (och hycklade) aktning och efterhörde om dom hade vatten? Nä, och så fick jag höra att en kviga trampat av röret för en timme sedan... vattnet stod och sprutade hej vilt och vad hade då Deras Som Allra Mest Högvördige Och Helige Gambla Fossiler gjort åt den saken? Inte ett piss...

Jag åkte in till byn, stängde vattnet, informerade Hövdingen och satte i gång med att såga av röret, men sen kom Thång (trädstam), Kgai (tupp) och Beth (ankan) för folk har liksom indiannamn här, och efter en tur in till Nois lilla lanthandel för materialinköp, så var röret snart lagat. Thång, Kgai och Beth åkte in till byn för att fira den lyckliga utgången med laokhao, men sprit kl nio på morgonen är inte min grej, så jag åkte hem. Men det kunde nog blivit en bra fest, om man varit på det humöret!

Hemma lyckades jag få fatt i skabbhunden Dtea, som efter förvånansvärt lite motstånd raskt målades lila med skabbmedicin och nu frenetiskt försöker slicka bort alltihop. Han är lila i truten också. Annars finns intet mer att rapportera än att jag genomlider "femtedagenskollapsen".

Dvs jag har tränat fyra dagar, omväxlande gymnastik och styrketräning och nu märks det att kroppen och immunförsvaret tagit stryk. Jag är förkyld och hängig, det blir bättre i morgon och i övermorgon är jag träningssugen igen. No pain, no gain! Vädret är fint också och fru och barn snälla, så jag har intet att klaga på.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1269 skrivet: november 29, 2018, 13:09 »
Ja även ett vattenrör som är blått går det att skriva om, och det klarar du bra och underhållande.
Tänk om det faktiskt skulle råka hända något i din by, jäklar då hade vi nog haft ett flertal dagar av; fortsättning följer att se fram emot....
 :> :> :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1270 skrivet: november 29, 2018, 15:26 »
Några korta kommentarer: på översta fotot ser vi en lätt liten tik av typen "thai-ridgeback". Kvarterets trevligaste hund, jag undrar hur länge jag kan motstå henne... Under ser vi Dtea före ommålningen. Jag har två jyckar plus Dtea, som egentligen inte är min och frågan är väl om man nu egentligen kan leva i längden utan en ridgeback.... Jag är svårt frestad, för hon är av den typen som blir koppeltam på fem minuter och två pilsnerkorvar. Dtea stannar aldrig längre här än tre dar i stöten, sen börjar han sakna byn och rantar hem till Aen, hans matte. Och två hundar är allt bra lite.. Övriga foton föreställer min omgivning, så där i största allmänhet.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1271 skrivet: december 05, 2018, 02:15 »
Middagstid i paradiset, efter en rätt hektisk förmiddag. Jag har varit inne i Waeng Noi och handlat, blivit haffad av polisen (det blir jag alltid, det har med min lömska uppsyn att göra), köpt tilapiafoder och lekt med Fiim. Sen knoppade han, jag åkte in igen och köpte sex säckar blomjord, blev tagen av samma snut igen, och har sedan ägnat mig åt att fylla på jord i mina cementringar med blommor.

Innan allt detta storstädade jag huset, dödade en tilapia och höll en rytande föreläsning om djurplågeri för min oförstående hustru, som fjällade och tänkte filea en fisk hon ännu inte avlivat... Vi har lite olika syn på detta. Däremot har jag inte gått nån långrunda (hundarna är grymt besvikna, detta är tydligen dagens höjdpunkt) för jag känner mig lat och änna lite "krokig" idag och jag tänker inte träna idag heller, det är nåt i kroppen som inte är OK.
I natt inträffade ett evenemang i familjen, en liten buffelkalv kom till världen.

Redan i går kväll släpade vi ved till gärdet intill, för svågern Khen skulle ligga ute där, med buffelkon. Vi tände alla utelampor, så det inte skulle bli så mörkt på betesfältet, bar dit vatten, lite öl och mat och på morgonen stod där en vinglig liten kalv och bräkte. Jag har varit och klappat den, jag känner mamman så det fick jag. I eftermiddag skall jag klippa min bouganvilleaspalje.

Det blir nog en hygglig dag i dag också! Frun är i byn med Fiim, Linda är i skolan, friden råder på Ban Lat.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1272 skrivet: december 05, 2018, 02:16 »
Gårdagens inlägg, jag glömde flytta över från Facebook igår.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1273 skrivet: december 11, 2018, 07:17 »
Några vardagsbilder från senaste dagarna, det har inte hänt så värst mycket här. I går var jag inne i Mouang Phon (ungefär vårt Jönköping) och träffade en svensk kompis, vars farfar varit jaktkamrat med min farfar... Världen är liten ibland! Ännu mindre blev den inne på Tesco Lotus, där en thailändare jag kände igen kom och pratade med mig och sa att vi träffats i Patthaya!

Jag var rätt oförstående, för jag har bara varit i Patthaya en gång och det var för elva år sedan. Samtidigt var hans utseende så välbekant att jag insåg att vi ju givetvis måste ha träffats förut. Vi tjötade lite och skiljdes under ömsesidig högaktning och jag begrep inte ett skvatt. I efterhand har tioöringen fallit: min taxischaffis! Pernilla och jag åkte taxi överallt och alltid med honom och vi pratade mycket. Som sagt: världen är liten, man kan inte känna sig säker någonstans!

Annars haltar jag runt med en svullen fot, som jag nog måste ta till doktor om den inte blir bättre och som jag inte vet vad i all sin dar jag gjort med! Fick ont efter senaste långrundan och det har bara blivit värre, men det kanske bättrar sig till i morgon. Jag fick ju lära mig vad "svullen" heter på thai, alltid något om man vill vara positiv!

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1274 skrivet: Idag kl. 13:20 »
Idag har jag utkämpat ett envig med ett monster, som bet mig utav bara f-n och besegrade mig i grunden, innan monstret, upplivat av framgången, rymde upp i träden. Klappa inte papegojor! Annars har dagen varit bra, jaq har påbörjat alla mina grävprojekt, som väntat på den kyliga årstiden för nu är det väder för kroppsarbete och nu skall det bli en köksträdgård och tre nya kräftdammar.

Vi börjar få väldigt gott om kräftor, dom är inte svåruppfödda och snart måste vi börja jobba på en försäljningsorganisation. Eller också får det bli tätt mellan kräftskivorna... Bilderna föreställer monstret, mina tyska vänner och dagens "workout". Ännu en ganska händelserik dag i paradiset är över, i morgon skall jag gjuta fast stolp till köksträdgården och börja gräva för nya kräftdammar. Vi kommer snart att behöva dom, för kräftuppfödningen går bra.