Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 105882 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1275 skrivet: december 17, 2018, 13:27 »
Det har gått några dagar sedan sist, men livet går vidare också här. Jag har lagt ner all fysisk träning, utom morgonpromenaden, till förmån för "projektarbeten". Nämligen då en köksträdgård under solskydd och två nya kräftdammar. Solskyddet skulle stolpas med järnprofiler, för jag har tröttnat på ruttnande euqualyptus och murknande bambu och det måste vara inhägnat med "juridiskt hundstängsel". Inga problem för den som kan svetsa, men det kan ju inte jag...

Fast jag kom på det på slutet, det finns en rund skiva med vev på svetsaggregatet, det är där man reglerar strömstyrkan... Nästa gång går det nog lättare. Jag fick ihop möket, men nu får det ligga till sig ett tag. Jag vill göra färdigt en kräftdamm först, för nu är det vinter och svalt och lämpligt för kroppsarbete.

Men först (i morgon) måste jag till migrationsverket i Khonkaen och få uppehållstillstånd ännu ett år. Mycket papper, mycket bök. Frugan följer med i händelse av migrationsofficer med PMS och därav föranledda problem. För att bevisa min ekonomiska status behövde jag ett intyg på mitt banktillgodohavande, så det var jag inne på banken i Mouang Phon och ordnade idag.

Där satt det en vit man, jag hälsade "hi" och tänkte fortsätta med "good morning, Sir" när han svarade "hej".. är du svensk? Det var jag ju, så vi har använt dagen till att besöka varandras hem och förbrödra oss, vi kommer nog att hålla kontakten. Det är sällan det är tråkigt här. Tredje bilden föreställer tivoli i Waeng Noi igår, vi matar utsvultna stackars killingar. Folk tycker dom är urgulliga, men mest är dom ju utsvultna.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1276 skrivet: december 17, 2018, 13:30 »
Fruntimret är Elis fru, jag missade honom. Kräftdammen är inte
fullt så grund som den ser ut på fotot.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1277 skrivet: december 18, 2018, 09:05 »
Återvänt med nytt och fräscht uppehållstillstånd. Samma röra som vanligt. Jag kunde inte uppdatera bankboken, för den var full. I stället fick jag en ny, men på migration ville tanten ha kopia på varenda sida av den gamla boken, plus den nya och därtill frugans husbok och ID-kort, vad nu detta hade med saken att göra. Jag måste ju inte vara gift för att få UT som pensionär..! Jag frågade draken och ( det var hon med mustasch, kassa fyra) hon log faktiskt och sa : vi hjälper dig nu, vi dokumenterar din "anknytning" och i framtiden kan det bli viktigt för dig. Dör din fru före dig och det blir bråk om kåken och tomten, så kan du få kopior på din "anknytning" härifrån. Jag kan tydligen änna då hävda "urminnes sedvanerätt", eller nåt sånt. Inte så dumt, faktiskt. Rätt onödigt, för jag har dokumentation till förbannelse ändå, men rätt tänkt.

Nästa gång hoppas jag dom flyttat till busstationen, så jag slipper åka tuktuk för fyrahundra bath. Dom skall flytta 31 jan, men som draken antydde: dom har inte sagt vilket år...

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1278 skrivet: december 18, 2018, 09:48 »
Anledningen är att du inte har någon gul husbok, kommer du ihåg? Och du måste bevisa ditt boende, och det gör du via en räkning i ditt namn, ELLER via frugans husbok och hennes ID-kort.....

Så hon gjorde inga fel. Det var ju tur att jag tipsade dig att ha med frugans husbok och ID-kort, så slapp du åka dubbelt fram och åter..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1279 skrivet: december 18, 2018, 11:19 »
Anledningen är att du inte har någon gul husbok, kommer du ihåg? Och du måste bevisa ditt boende, och det gör du via en räkning i ditt namn, ELLER via frugans husbok och hennes ID-kort.....

Så hon gjorde inga fel. Det var ju tur att jag tipsade dig att ha med frugans husbok och ID-kort, så slapp du åka dubbelt fram och åter..

legolas

Och hur gör man om frugan går bort före mig? Husboken bevisar ju i sig inte ett dyft...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1280 skrivet: december 18, 2018, 11:31 »
Husboken bevisar exakt det den skall bevisa. Jag skall förklara..

Husboken är thailändarens folkbokföring. Ditt namn står där, och visar att just DU bor på den adressen. Om du vill förekomma din kära hustrus frånfälle, så skall du göra i detta hänseende;

a - Skaffa dig en gul husbok
ELLER
b - Skaffa redan nu dina räkningar i ditt namn, el vatten eller internetet räcker, alltså ett utav dom.... Då kan du ge immigration kopia på en av dessa räkningar så räcker det...
ELLER
c - Köp, ja dom tar ju betalt 500 baht för detta gratisdokument på Immigration, köp ett "certificate of residence" det visar ju var du bor.

Det roliga är ju att Immigration utfärdar detta, och sedan kräver dom samma dokument som dom utfärdar, för att bevisa din boende-adress.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1281 skrivet: december 18, 2018, 11:37 »
Jag står ju inte med i frugans husbok, så den visar ju ingenting vad det gäller mig. Men jag ställde samma fråga på Migration och fick svaret: din fru behöver inte vara med, det räcker med handlingarna och är hon död så ta med personbevis (äktenskap) och dödsattest. Så det löser sig. Att dom godtar Certyficate of residence förstår jag, det är ju dom själva som utfärdat....

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1282 skrivet: december 18, 2018, 13:26 »
Ge inte upp den gula husboken.... Försök igen varje år, till slut så kanske damen glömmer att du var otrevlig.. eller att hon bytt jobb.... Kämpa på...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1283 skrivet: december 19, 2018, 12:07 »
Bilderna föreställer och dokumenterar en kräftdamms tillblivelse. Att jobba med betong, när man har tjugo meter till grushögen (lastbilen kommer inte närmare) och måste bära fram först gruset och sedan cementsäckarna och därefter blanda för hand, och därtill är hetsad av den höga temperaturen som får cement att börja härda på nolltid....

ja, det är nog bland det tyngsta arbeten människan faktiskt klarar av att utföra under längre tid. Men nu ligger dammen där, glittrande i solen. Jag sätter gjutningen under vatten så fort det går, för maximalt god härdning.

I går var vi till Khonkaen och migrationskontoret, för ännu ett års uppehållstillstånd. Det gick galant, men jag upphör aldrig att förvånas över thailändsk byråkrati! Jag måste styrka min bosättningsort med frugans husbok och ID-kort, helst skall hon själv vara med. Men "the Senior Policeseargent" vadhonnuhette, förklarade att nästa gång behöver hon inte vara med, det räcker med husbok och ID plus två kopior på varje..

Men om min fru dör före mig, vad gör jag då? Då tar du med dödsattesten också, blev svaret. Jaja, allt ordnar sig i slutändan. Nu hör det alltså till saken att jag måste infinna mig var nittionde dag och rapportera min adress och om jag flyttar måste jag anmäla det inom tjugofyra timmar... Snacka om att Thailand har örnkoll på sina invandrare. Något för Sverige att ta lärdom av?

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1284 skrivet: december 23, 2018, 01:24 »
Ännu en liten rapport från antiopoderna…. mina arbetsprojekt ligger på is, för man kan inte beka sig fast vid dom i evighet och låta all skötsel av fastigheten ligga för fäfot. Idag gick jag igenom mina kräftdammar, kollade efter honor med ägg, spolade rent och bytte vatten.

I morgon är det julstädning och på måndag bär det i väg till Chayaphum för julfirande med landsmän på Bens Bar. På juldagen blir det julstök med Linda och vanligt julfirande i hemmet. Fiim får många presenter med mycket papper om...

I går var jag i Nong Song hong och hälsade på kompisen Phonta, vars farfar var jaktkamrat med min farfar! Ibland är världen liten, nu är vi jaktkamrater på andra sidan jorden. Vi ägnade några timmar åt nattjakt på träande fågel, med pannlampa men det var fullmåne och fågeln var flygg. Vi fick inget, men spännande var det. I stället fick vi höra något alldeles enastående:

En flock av Asiatisk Vildhund, som kallade samman för jakt! Arten är sällsynt och strikt skyddad, den är idag lika ovanlig i Thailand som tigern och ljudet liknade inget jag hört. Inte hund, inte varg, inte räv, hälften ylande, hälften skall. Fantastiskt! Notera sista bilden, torkan har börjat och saltet kryper uppåt i jorden.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1285 skrivet: december 23, 2018, 01:27 »
Bilderna hamnade på mitt skrivbord i stället för bland dokumenten, hur jag hanterar detta vet jag inte, men jag får försöka igen...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1286 skrivet: december 23, 2018, 01:35 »
Högerklicka på fotot på skrivbordet och skicka det till MINA DOKUMENT är ju ett sätt..
Eller
göra om det igen, gå till facebook, spara fotona ned i MINA DOKUMENT på din dator så
har du ju löst problemet, så gör jag när jag hälper dig...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1287 skrivet: december 24, 2018, 02:19 »
Tack för hjälpen, Linda hade icke tid att hjälpa mig i går för hon bakade pepparkakor! Nu skall jag snart dra iväg till Chayaphum för lite julhandel och incheckning på hotellet, hinner jag så skall jag till hospitalet för min tredje hepatitspruta. Av alla årets dagar har jag gått och blivit förkyld också, men det går väl över när jag fått kaffe. Jag tar kontakt senare, kan kanske hjälpa till med förberedelserna på Bens.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1288 skrivet: december 31, 2018, 14:02 »

Länge sedan jag skrev, så jag får väl skärpa mig lite och tota ihop några rader. Julen har passerat i god ordning, jag firade julafton med vänner i Chayaphum och återvände hem på juldagen.

Då hade Linda bakat kanelbullar och pepparkakor och det var bara att sätta igång med matlagningen för vårt eget julfirande här hemma. Vi hade en ganska komplett julafton på juldagen, det var väl egentligen bara skinkan som fattades.

Sedan dess har jag hållit på med sånt som blivit eftersatt här hemma, klippa gräset, klippa buskar och liknande, innan jag idag kunde återvända till min sista kräftodlingsdamm. Mera betong åt folket, känns det som... Betong är allt jävligt tungt, mycket motion får man och efter julfrossandet behövs det nog.

Boun och Notcharee är hemma över nyår och man kunde ju tro att dom skulle ägna all sin tid åt sonen Fiim, som dom inte sett på ett halvår, men mesta tiden har dom ägnat åt fiske i dammen... Dom fick mycket fisk, dammen är full av välväxt tilapia och kattfisk. Lite osorterade bilder från sista veckorna, dammarna, julfirande, köttbullssmet och värdparet på Bens Bar i Chayaphum. Summa summarum: allt väl här.

Gott nytt år till alla.