Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 147270 gånger)

Inloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1290 skrivet: januari 27, 2019, 02:57 »
Fortsättning på turistrapporten från Bangkok. Vi ägnade två dar åt shopping och sightseeing och gudars vad vi gick mycket. Tyvärr tog mitt kamerabatteri slut och jag har inte fått in flickornas kort än, så jag får väl fylla på med bilder senare. Linda ville ha en piercing, men det missade vi när vi var vid Chaosan Road, där dom firmorna finns. Tatueringen fick vi gjord på soi fyra i Nana, på den proffsigaste studio jag sett. Jag trodde Tattoo Art i Jönköping höll maxklass, men här var dom ännu värre. Den studion rekommenderas!

Andra dan ägnade vi år båttur på floden, klassiskt turistande och det var ju också kul. Men det var allt rätt skönt att komma hem och idag njuter jag av lugnet och vindsuset på landet. Borta bra, men hemma bäst. Notera bilden på Linda vid en jättegren som sträcker sig tvärs over trottoaren och som folk säkert slår ihjäl sig på dagligen -så typiskt Thailand. Sista bilden är spegelolycka katten ställde till.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Sitter och dricker morgonkaffe i mitt tysta hus, dödstrött efter en fantastisk lillsemester med flickorna i Bangkok. Det är vanvettigt knäckande att semestra! Och jag som kommer från den relativa tystnaden på landet och hamnar i kaoset i " de ruskiga kvarteren i det ruskiga Marsei" för att citera visan, min hjärna får ju mentalblockout bara av all information. I dag tar jag ledigt!

F-n, också "enter" igen, jag lär mig aldrig. Åter till turistandet: jag har haft många fina semestrar i Stockholm, när ungarna var små men detta var första gången jag kunde dricka öl på krogen i hop med dom! Pernillas pojkvän Joseph var också med och visade sig vara en höjdare. Det är ju sällan en 68 åring connektar med en 27:åring, men vi gjorde det. Vi är lika snåla bägge två, så vi gjorde det till en sport att äta och dricka öl så billigt som möjligt, mycket thaihak och 7/11 blev det.

Lunch vid rangliga plastbord Flickorna fick sina första tatueringar och Pernilla klippte Linda, så nu är hon kortklippt och mycket söt. Hon överraskade mig också med att tala en utmärkt engelska med Joseph, vi pratade ju engelska hela tiden och nu har vi bestämt att vi helt sonika byter språk hemma.

Svenskan är ungefär lika viktig här som Mieänkälä, det är betydligt bättre att vi talar engelska till vardags. Det här går ju inte, att fylla på text i en kommentar blir för jobbigt, jag stänger ner och fortsätter i nytt avsnitt.

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1291 skrivet: januari 27, 2019, 04:48 »
Tack, Gregor!. Som ni ser blev texten lite rörig, för jag försökte komplettera i kommentarerna under inlägget och det gick ju sådär. Idag är det en vanlig arbetsdag med målning och buskklippning och det känns riktigt skönt! Det är färdigsemestrat nu. En kille i byn skulle komma och svetsa ett gångjärn åt mig, men han var så full i går så det har han nog glömt. Han ligger nog i hängmattan och stönar... Jag vill inte svetsa själv, för plåten i dörrkarmen är ganska tunn och man svetsar lätt hål. Det får bli senare.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10317
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1292 skrivet: januari 27, 2019, 04:53 »
I värsta fall så får vi ta upp Ingemar, han är en jävul på att svetsa tunnt.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1293 skrivet: januari 27, 2019, 04:56 »
Men Birger, killen, din dotters pojkvän är väl boende i Sverige???
Pratar han inte Svenska?

legolas
www.glegolo.com

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1294 skrivet: januari 27, 2019, 07:14 »
I värsta fall så får vi ta upp Ingemar, han är en jävul på att svetsa tunnt.

legolas

Exellent ide!

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1295 skrivet: januari 27, 2019, 07:21 »
Men Birger, killen, din dotters pojkvän är väl boende i Sverige???
Pratar han inte Svenska?

legolas

Nej, han är australiensare. Dom möttes i  Singapore, har bott nåt år i Sydney och nu skall Pernilla studera i Bangkok i två år. Engelskan är sedan länge hennes förstaspråk, men lilla Linda har en bit kvar till flytande engelska (inte så långt som jag trodde, dock!) och det är mycket vettigare att vi använder det språket än ett som bara vi begriper... Sverige är ju bra litet och ligger bra nog långt borta och verkar bli allt mer avlägset för varje år. Världen är stor och det finns intressantare länder än Sverige.

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1296 skrivet: januari 28, 2019, 02:16 »
Härlig morgon här i Thailand! Jag har just kommit hem efter morgonrundan, som jag startade lite före gryningen. Mornarna här är magiska! Det är bara synd att dom är så korta, det blir kvickt full dag.

Nu sitter jag med kaffet, men arbetslusten trycker på så nu får jag snart gå ut. Skall hägna färdigt min lilla odlingslott och klippa spaljen, hade jag tänkt mig, ganska lagom pensum för en dag här. Kanske jag hinner skära lite vass också.
Man kan inte räkna med riktigt fulla dagar här, eftermiddagarna börjar bli lite för varma nu, vintern är snart över.

Har jag tur, kommer Kgai och hjälper mig att svetsa ett trasigt gångjärn, han skulle kommit igår men det var fest i byn i förrgår så han var nog rätt trött igår, kan jag tro. Sådär! Nu dånar nationalsången från Tv:n, klockan är åtta - dags att jobba. Fotona föreställer inget särskilt, bara illustrationer. Ha en bra dag!

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1297 skrivet: januari 28, 2019, 04:02 »
Gkaj dök upp här på morgonen och svetsade gångjärnet kvick och galant och gav mig en lektion i hur man reglerar strömstyrkan på svetsen. Jag svetsade hål lätt, för att jag krämade på för mycket ström, tydligen. Nu har jag snart två grindar att öva mig på, så det skall jag nog lära mig. Hoppas jag..

Utloggad chevrolet-48

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #1298 skrivet: januari 28, 2019, 07:38 »
 Oj svetsa är inte svårt om man vet vilken pinne man använder finns en hel del att välja,men rätt förarbete av svetsning+var man sätter återledaren å naturligts vis själva svetsen ps kolla in på internet så har du en massa att lära.Lycka rill (")

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1299 skrivet: januari 28, 2019, 13:56 »
Oj svetsa är inte svårt om man vet vilken pinne man använder finns en hel del att välja,men rätt förarbete av svetsning+var man sätter återledaren å naturligts vis själva svetsen ps kolla in på internet så har du en massa att lära.Lycka rill (")

Tack! Jag hoppas övning skall ge färdighet, det är rätt bra att kunna svetsa. Man kan ju bli statsminister....

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6803
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #1300 skrivet: januari 28, 2019, 18:36 »
Tack! Jag hoppas övning skall ge färdighet, det är rätt bra att kunna svetsa. Man kan ju bli statsminister....

:> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1301 skrivet: februari 04, 2019, 03:04 »
Tänkte rycka upp mig lite idag och leverera en liten dagsrapport från bylivet. På "värstfronten" intet nytt, får man väl säga. Jag bökar med mitt trädgårdsland och min utvidgade hönsgård. Det går framåt lite varje dag.

Eftermiddagstemperaturen ligger runt 36 grader nu, vintern är i stort sett över och på eftermiddagarna blir det inget gjort, ett litet ryck i kvällssvalkan bara. Förmiddagarna får man gno desto bättre! Tyvärr har jag tappat bort laddaren till kameran, så nya bilder blir det inte. Jag hittar den nog när "projekten" är klara, för då skall jag städa vår röriga kåk.

Idag är jag dödstrött och skall tippa omkull tidigt, arbete i hettan suger ut en och det här med arbetsbänkar är okänt i Thailand, allt arbete utförs på marken/golvet. Bra för spänsten, men rätt jobbigt.

Lille Fiim gör framsteg och har börjat prata, nu kommer han på morgon och hojtar antingen "kgäng,kgäng" vilket skall uttydas som kgankgäng, dvs byxor eller också så hojtar han "yxor, yxor" med samma innebörd. Säger jag "lap longtao" eller "hämta skorna", så får jag samma resultat! Det blir en mångspråkig unge. Linda och jag pratar ju engelska numera, så det får han nog också på köpet.

I dag på morgonen satt jag vid fiket och drack en sodavatten och väntade på cykelgänget i Waeng Noi. Folk passerade förbi och många vinkade och hälsade. Plötsligt gick det upp för mig att jag har varit här i stort sett i tre år nu och vad mycket folk jag känner Eller dom känner mig, Nong Mouangs tama farang… Alla vet ju vem jag är. Plötsligt greps jag av en så väldig "hemtrivsel", började inse hur sabla bra jag trivs och hur integrerad jag faktiskt är här, vilket lyckokast det var att flytta hit.

Men nu skall jag gå och duscha. Sista bilden visar avfläskning av rävskinn, det behöver jag aldrig göra mer....

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1302 skrivet: februari 08, 2019, 10:47 »
Idag är jag extra glad, för jag har lyckats att själv sätta in denna skrift här på forumet utan någon som helst hjälp..

I går lyckades jag faktiskt äntligen bli färdig med mina "projekt", så nu har jag två nya kräftdammar, ett odlingsland under skuggväv, inhägnat för hundarnas skull och en utbyggd hönsgård. Hönsen blev ju glada! Det var lagom att bli klar nu, för vintern är över och hettan har kommit tillbaka.

Det är egentligen bara på förmiddagarna det går att jobba ute, om man nu inte är absolut tvungen. Frugan är på begravning och lagar mat, så henne har jag inte sett på några dar och inte Fiim heller. Det är lugnt och tyst här, men lite ensamt. Idag dök jag in på begravningen, man måste ju visa upp sig.

Yoi var inte där, men övriga tanter (hela byn var ju där) parkerade mig vid ett bord och serverade lunch, en jättegod soppa av nåt slag, klibbris och kokt höns. Utmärkt lunch! Musiken dånade i högtalaren, för högt som alltid, men rätt vad det var tystnade musiken, det skrapade lite och sen kom ett jävla vrål i befallande ton : ÅKE, KOM HIT! Jag höll på att ramla av stolen..

När jag rusade om hörnet fick jag se ceremonimästaren sitta med micken i ena handen och ett glas laokhao i den andra och med ett brett flin i ansiktet! Alla skrattade och nu vidtog ju ett litet problem: vem tusan vill ha 37-gradigt brännvin till lunch? Man får sippa, ursäkta sig och lämna tillbaka. Det är artigt, man delar ju då med den som bjuder, säga nej skall man nog inte. Då kan man bli ökänd som nykterist och få fula namnet om sig...

En annan lite kul grej som hände, var att munkarna kom strax efteråt och dom hälsade alla vördnadsfullt på, jag också. Till min häpnad besvarade abboten min hälsning och gav mig en liten klapp på axeln när han gick förbi! Konstigt beteende, en munk tar emot hälsningar, men besvarar dom normalt inte eller bara med en nådig nick. Men abboten är en trevlig gubbe. Några bilder som illustration, bara. Busken jag stod vid för två år sedan, är ca tolv meter idag!

Inloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1303 skrivet: februari 08, 2019, 14:09 »
Tack för hjälpen, Lego. OK om jag dyker upp vid niosnåret ?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1304 skrivet: februari 08, 2019, 15:11 »
Helt OK, då syns vi då.....

legolas
www.glegolo.com