Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 120566 gånger)

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1761
    • Visa profil
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1305 skrivet: februari 16, 2019, 03:28 »
Dagarna rullar iväg och jag har inte riktigt kommit mig för med att skriva, men i kväll har jag lite tid över. Laddaren till kamerabatteriet har jag fortfarande inte hittat, så några nya kort blir det inte.

Ändå var jag i Chayaphum i lördags och måste nästan ha passerat affären där jag köpte kameran, men inte tänkte jag på batteriladdare då, inte. Jag fade fått en släng av akut och galopperande lappsjuka, så jag tog en tripp och hälsade på kompisar, bytte böcker med kamraten Ingemar och köpte ett kilo ost på Bens Bar. Nu har jag böcker för månader och ost för ett bra tag. Tack Ingemar! Vännen Gregor och jag shoppade runt i stan och avslutade med lunch hos Ben. Trevligt som alltid.

Det är oerhört skönt att projekten är färdiga, faktum är att den lilla fastigheten Ban La´t är färdigbyggd nu, med trädgård och allt. Nu har jag bara normal skötsel att ägna mig åt och det känns bra. Nu hinner jag börja träna igen.

I förrgår var jag till migrationskontoret i Khonkaen och gjorde min 90-dagarsrapport. Kontoret har flyttat från polishögskolan på andra sidan stan, till busstationen så nu slipper man åka tuktuk för 400 spänn genom halva stan!

Vi har f.ö. beslutat att ge upp Lindas skolgång här i Thailand, det funkar helt enkelt inte. Skolorna är under all kritik, med mattelärare som inte kan räkna och engelskalärare som inte kan engelska, så nu jobbar vi på att få in Linda på Södra Vätterbyggdens Folkhögskola i Jönköping. Linda fyller 16 nästa gång, så hon klarar det. Alternativen är rätt många, men den skolan är förstahandsvalet.

Jag trodde saken skulle bli jättejobbig, men nu har jag förstått att det inte är nåt konstigt alls med minderåriga "hemvändare", det finns tydligen en ren samhällsorganisation för detta. Jag följer förstås med henne och får igång det hela, det krävs ju lite namnteckningar av vårdnadshavare och så.

Vi dimper ner på Arlanda, köper en skrotbil på blocket och åker till Jönköping, där jag får försöka hitta nåt jäkligt billigt ställe att bo på och efter en vecka säljer jag skrothögen och åker hem. Jag hoppas växelkursen är lika urusel i höst som den är nu, för då blir det billigare för mig!

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6648
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #1306 skrivet: februari 16, 2019, 03:43 »
Hyr dig en bil på t.ex "Rent a wreck" istället..??
https://www.rent-a-wreck.se/location/sverige/stockholm-bromma/

Eller som jag gör ibland på Circle K eller Toyota..
Där får du fria mil för 329:-/dygn...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1307 skrivet: februari 16, 2019, 22:05 »
Hyr dig en bil på t.ex "Rent a wreck" istället..??
https://www.rent-a-wreck.se/location/sverige/stockholm-bromma/

Eller som jag gör ibland på Circle K eller Toyota..
Där får du fria mil för 329:-/dygn...

Nä, det är jag för snål för. Jag köper en bil för 1500, ber till Gud, Buddha, Allah och det heliga pastamonstret att vraket håller i åtminstone en vecka och säljer det sedan i Tokholma. Kollapsar harven så liftar vi.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1308 skrivet: februari 16, 2019, 22:23 »
Liten nattrapport från Waeng Noi. Klockan är fyra och jag sitter och dricker kaffe. Totalkollaps i går, jag satt och groggade lite lätt med gode vännen Holger och hans tyska gäster, när jag plötsligt noterade att jag såg så dåligt. Skogsbrynet hundra meter bort var bara ett sudd och snart kunde jag inte fokusera på trettio meter heller. En av Holgers gäster är läkare och blev direkt orolig för att det var en stroke, men så var det nog inte för jag hade inga sådana symptom alls. Efter en stund la dom ner mig på kakelgolvet och fixade transport, egen körning var uteslutet.

Under resan hem fick jag muskelkramper i axlarna och då började jag ana vad det kunde vara frågan om... Jag hade varit mycket i solen, den var ju inte så stark i går och svettats rätt mycket, ätit bara lite och nog inte druckit nåt särskilt. Akut elektrolysbrist, alltså. Totalbrist på salt. Grabbarna ledde in mig i sovrummet, tösen hämtade vatten och salt och två bananer och en timme senare var jag på banan igen. Tidigt tapto och en rejäl natts sömn och nu sitter jag här och har ingenting att göra... Lilleman har varit jätteförkyld och också han sovit alldeles för tidigt, nu kravallar han med katten, så det blir nog ingen mer sömn i natt. Jag kan städa i arbetsrummet och när dagsljuset kommer kan jag klippa lite gräs, långpromenaden hoppar jag över för jag har träningsvärk i benen. Sen får jag nog åka bort till Holger och visa upp mig, han svarar inte på telefon.

I övrigt har jag hittat laddaren till kamerabatteriet, så nu skall det väl kunna bli lite nya foton.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1309 skrivet: februari 17, 2019, 14:57 »
Så har dagen gått till Gud, en av de bästa dagarna på länge. Det är bra att vara uppe tidigt, för den halvtimme man missat på morgonen får man ju jaga hela dagen..

Redan vid lunch var jag färdig med dagens uppgifter, nu är klockan fyra och det vilar en sån där lättjefull söndagsstämning över stället. Himlen är novembergrå, det är svalt, nästan kyligt och det faller ett rejält regn. Precis vad vi behöver här i öknen, måtte det hålla på länge!

Jag skall snart lägga mig på sängen, lyssna till regnet och läsa Leif GW Persson. Medge: man kan ha det sämre!

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1310 skrivet: februari 20, 2019, 03:28 »
Nu har jag ju äntligen hittat min laddare, så nu kan jag ta kort igen. Bilderna visar hönsens lilla utegård och bakom den det lilla trädgårdslandet, inhägnat med "juridiskt hundtängsel". Det var alltså dom sista planerade anläggningarna här.

Blev dom inte så tjusiga att ni nästan får tårar i ögonen och en klump i halsen? Inte det, nej..... Men väldigt blå blev dom, det får ni väl ändå medge!

I övrigt är det lugnt här, jag målar ramen till ett myggnät i badrummet men så mycket mer blir det nog inte. Dunderinfluensan har slagit till, jag nyser och fnyser och har ont i bihålorna och går mest och drar fötterna efter mig. Sängen snart, jag har en bra bok så nu är det väl bara att dricka ingerfärs-te, käka vitlök och invänta bättre tider.... Att jag stod på öronen härom dagen var nog inte så konstigt. Överhettad, uttorkad, begynnande influensa och så en grogg på det, det kan ju bara sluta på ett sätt.... Jag inväntar bättre tider!

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 755
    • Visa profil
« Svar #1311 skrivet: februari 20, 2019, 03:48 »
ormsäkert, men inte varan ? A

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1312 skrivet: februari 20, 2019, 04:27 »
ormsäkert, men inte varan ? A

Det är bara avsett att hindra lösgående höns från att skita överallt. Gjorde dom inte det kunde dom få gå lösa...

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10032
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1313 skrivet: februari 20, 2019, 05:39 »
Åke,

annars:
a - gå till ditt skrivbord,
b - högerklicka på fotot där,
c - klicka på KLIPP UT eller om du har engelska CUT....
d - gå sedan direkt till MINA DOKUMENT...
e - högerklicka var du vill därinne, och
f -  klicka på KLISTRA IN ELLER PASTE....

saken är biff och nu finns fotot i mina dokument..... Och du kan sätta in bilder här på forumet...
Kör på så länge tills Linda orkar hjälpa dig...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1314 skrivet: februari 23, 2019, 13:16 »
Ännu en rätt lyckad dag har gått till kväll. Vaknade tidigt, pigg, kaffetörstig och arbetssugen, fick tåla mig en timme i väntan på gryning. Diskade och tvättade vår smutsiga soffa medans jag fikade, sedan började tuppbölandet från varenda by och templet vi har till granne och då vet man att dagbräckningen är nära... På med strumpor och gympadojor och iväg med de lyckliga hundarna..

Vi hann faktiskt tre kilometer före dagsljuset och var gott och väl tillbaka i byn före soluppgången. En liten vattenpaus vid svågerns och svägerskans kiosk och sen sista biten hem, med paus vid byhövdingens lilla säter utanför byn, lite tjöt med hövdingen om ditt och datt och sedan hem. Efter 7,5 km i hårt tempo är man ju lite trött, så jag satt där ett tag. Men sedan var det dags för dagens jobb, medans det ännu var svalt : mitt ständiga betonghelvete!
Jag vet inte om det faktiskt finns tyngre jobb än betongarbete, men jag kan inte komma på något.

Den här gången var det en läckande kräftuppfödnings-damm som skulle tätas och få tio cm högre sidor, den är lite för grund.Vid elva-draget vacklade jag in, då kände jag både gårdagens gympa och dagens cement, jag var så trött att jag inte ens reflekterade över att laga lunch. Det fick bli en tur till Mems lilla hak och en padt khapau för trettio bath. Alltså en chilistark pyttipanna med ris i stället för potatis och med extra lök och vitlök (Mem känner mig). Hem till nirvana ihop med den trötta katten banjo..

Eftermiddagen tillbringade jag hop med vattenslangen och mina tillgivna hundar, det är mycket torrt nu och förfärligt hett. Nu är det kväll här och jag skall sova, gör nu ingenting som inte jag skulle ha gjort.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1315 skrivet: mars 04, 2019, 01:23 »
  En och annan kanske har noterat att det  var länge sedan jag gjorde några inlägg här. Det beror på att jag har problem med att flytta över fotona, ett datorproblem som jag hoppas få hjälp av Mackes med på tisdag, när han kommer hem från semester och får tillgång till min dator. Han kan gå in i min dator via sin, nämligen. Jag har rätt många krönikor på Facebook, som jag kan flytta hit sedan.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1316 skrivet: mars 15, 2019, 06:24 »
Birger ring mig bums är du snäll. försöker ringa dig.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1317 skrivet: mars 17, 2019, 13:36 »
Idag har det varit en riktigt kul dag, inget arbete utan bara lite plock. Vännerna Gregor och York var på besök från Chayaphum, så jag fick ju städa lite på morgonen, få ner fru och kravallunge till byn, göra potatismos och steka köttbullar. Jag kan bara laga två rätter, nämligen köttbullar och fiskgratäng så alternativen var ju få.

Gregor hade med en stor ost och musli, som han presentade mig för han tyckte jag gjort honom tjänster i det förflutna. Gräsligt snällt! Jag tackar! York hade med sig hemlagad pizza som Linda slukade med välbehag. Gregor hjälpte mig med lite datorproblem, mest orsakat av skit framför tangentbordet. Vi har alltid mycket att prata om och vi hade alla en trevlig lunch.

Jag har haft träningsdag idag och borde icke ha druckit alkohol och särskilt inte öl, men jag blev sugen och tog ett par öl till lunchen i alla fall. Hälsofreakets första, gyllene regel: dont get fanatic! Eftermiddagens träning gick galant, jag var aggressiv och elak och tog i rejält. Det var inte jobbigt, bara kul. Det går åt rätt håll nu.

När jag kom till byn i går kväll, för att ha dagens lektion med Oy, var hon väck och ingen ville riktigt kläcka ur sig var hon var eller varför. Så småningom serverades jag en idiotisk historia om att hon åkt till kompisar i Bangkok men skulle vara tillbaka i morgon. Den storyn var så dum att jag faktiskt blev förbannad och frågade rent ut om dom trodde det var ett barn dom talade med?

Idag var hon tillbaka och berättade leende att hon blivit förbannad på att hennes pappa (en charmig slarver) nöp pengar ur kassan i hennes kiosk och helt enkelt i ilska moppat in till Waeng Noi, tagit in på en resort och ägnat sig åt vila i luftkonditionerat rum och åt en sällsynt men välförtjänt grogg. Nu var hon tillbaka på banan igen och hade förklarat för pappan vad kassastölder gör med bokföringen. Det skall ju f-n få en bokföring att stämma om man har kassasvinn varenda dag! Pappan verkade lite slokörad, men jag tror inte han fattat allvaret.

Det går nog att skattefuska här också, men det får ju för tusan inte synas redan i bokföringen, den måste ju balansera. Nu skall vi sova här, kravallungen har kollapsat och i morgon är det också en dag. Då skall jag trimma kaveldun på västerstranden i dammen, hämta halm till jordtäckning och hämta dagens skörd av kodynga från vägen utanför. Blir bra kompost. Gympa på eftermiddagen. Jag förväntar mig en bra dag i morgon också!
Foton ur vardagslivet, inget särskilt.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1318 skrivet: mars 17, 2019, 13:42 »
Lilla Oy är tillbaka idag, det ovan är egentligen från igår. Hon har fått utstå dagens "konsonantkluster-tortyr", men idag gick det sådär. Svenska är svårt för en thailändare! Ett ord som "Göteborgskt" är ju nästan omöjligt, men vi övar på.

Annars har dagen mest bestått av småjobb, jag har trimmat kaveldun i dammen, hämtat kodynga från vägen, släpat hem lite halm att täcka bevattningshål med och såna saker. Värmen har ju också varit olidlig.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1319 skrivet: mars 17, 2019, 13:43 »
Härligt Birger, nu klarar du att sätta in texten plus fotona..... Jag styckade av texten för dig, så den blir mer lättläst. Tänk på den grejen när du publicerar.

Kul kapitel du gjorde idag...

legolas
www.glegolo.com