Författare Ämne: immigrantens betraktelser  (läst 126909 gånger)

Inloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10097
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: immigrantens betraktelser
« Svar #1320 skrivet: mars 17, 2019, 13:45 »
Lilla Oy är tillbaka idag, det ovan är egentligen från igår. Hon har fått utstå dagens "konsonantkluster-tortyr", men idag gick det sådär. Svenska är svårt för en thailändare! Ett ord som "Göteborgskt" är ju nästan omöjligt, men vi övar på.

På tal om göteborgskt.... Men använd kraftig göteborgs-dialekt; "hej på dej dö"..... På isaan låter det EXAKT likadant men betyder då istället för thaiarna; Nä den får du inte...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1772
    • Visa profil
« Svar #1321 skrivet: mars 31, 2019, 14:15 »
Nu blev jag lite skrivsugen så det är kanske dags för en liten rapport. Jag håller på med att bygga om lite i huset, gallerväggarna med myggnät skall bort, till förmån för riktiga väggar.
Det har sina poänger med utsikt, men myggnäten blev förfärligt smutsiga och släppte in väldigt med damm. Nu skall det nog bli bättre. Jag tror jag kan bli färdig i morgon, om Buddha och vädret vill. Vi har just haft en rejäl åskstorm, h-e vad det kan blåsa och regna här! Dörren blåste upp och när jag väl fått igen den upptäckte jag lilla Leela, som sökt skydd bland skorna.. Hundar inomhus är tabu och det vet hon, men den här gången fick det gå.
Linda sitter i tandläkarstolen på ett av korten, hon skall få tandställning, Fim har trillat och fått en blåtira. Korten med getterna är lite kul, det satt en gubbe vid Oys lilla fik o kiosk och han hade ett rislass på bilen. Det såg ju ut som ris åt getter, så en sån gubbe måste man ju förbrödra sig med. Det slutade med att jag hakade på och besökte farmen. Getterna var folkkära och trevliga, som getter brukar och gubben och jag hade mycket att prata om.
Tog ett kort på ett nybygge i byn, det byggs något vansinnigt överallt och tydligen helt och hållet med lånade pengar. Ekonomiskt vansinne!
Spindeln på bilden var på besök i badrummet, en granne som tittade in helt enkelt. Annars rullar livet på som vanligt.

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1322 skrivet: mars 31, 2019, 14:16 »
Dålig skärpa på bilderna, jag vet inte vad det kan bero på.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1323 skrivet: april 06, 2019, 06:35 »
Åke,

en kille vill göra snus själv här i Thailand och frågar mig (som inget vet) var han kan köpa rå-tobak, vet du det som gör ditt egna snus??? 

MVH Gregor
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1324 skrivet: april 07, 2019, 02:10 »
Jag har ju besvarat frågan på FB, men varför inte här också. Råtobak brukar finnas i alla grossistaffärer, dvs hos dom som säljer också till andra affärer. Frågar din kompis runt så hittar han snart nån som har eller vet. Det är den starkaste, femmans tobak han skall ha.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1325 skrivet: april 07, 2019, 02:48 »
Såg att du hade flera kapitel att publicera här, orkar du inte min vän??

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1326 skrivet: april 08, 2019, 02:04 »
Nej, jag brukar sega till efteråt och tänker att jag gör det i morgon.... Sista tiden har jag varit trött också, husrenoveringen tar sin tull. Byggnadsarbete är tungt och man är ju inte 25 längre. Vill du hjälpa mig så är det välkommet!

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1327 skrivet: april 09, 2019, 02:17 »
I går var det ett litet jubileum, fast det kom jag inte på förrän idag... Den 8:e aprill för jämt tre år sedan var det som jag tog mina väskor och gick ut till min rostiga gamla bil för allra sista gången. Alla mina jordiska ägodelar var reducerade till två väskor och en gammal bil. Jag backade ut för sista gången, stannade ett litet tag vid brevlådorna och tog en sista titt på kåken där man fortfarande såg en ljus rektangel efter firmaskylten. Där hade jag bott och arbetat i 27 år och man borde väl blivit lite hjärtnupen..

Men inte då, jag hade ju nya äventyr framför mig. Familjen var redan i Thailand och nu var det bara att åka ut till vännen Kjell, dumpa bilen och få skjuts till busstationen. Och så var resan inledd och nu har jag varit här i jämt tre år. Ny kåk, nya bekymmer och så fort dom här åren har gått !

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #1328 skrivet: april 09, 2019, 03:09 »
Det känns faktiskt som om både du och jag gjort detta val, och blivit väldigt nöjd med det också... Om man gör ett val, och inte ens vill titta "bakåt", så tror jag att man gjort ett bra val faktiskt....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #1329 skrivet: april 09, 2019, 04:19 »
Det tror jag också!