Författare Ämne: Nan, provinsen som ingen kan  (läst 15781 gånger)

Utloggad swederonald

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Nan, provinsen som ingen kan
« skrivet: juni 26, 2016, 13:52 »
Ja, då har jag påbörjat mitt 8:e år som boende i Thailand och snart påbörjar jag mitt 69:e levnadsår. Tiden går fort… Efter ett år i Bangkok och ett år i Mae Sai, är jag nu bosatt i en by med namnet Chiang Lae. Byn ligger i kommunen Thawangpha och tillhör provinsen Nan. Det är en liten provins, och ganska okänd, i norra Thailand. Nan var den sista provinsen att ansluta sig till Konungadömet Siam. Provinsen var också stängd för utlänningar från -60 till -80. Under denna tid härjade kommunistgerillan som värst och provinsen var i princip styrd av militär-lagar.

Att jag hamnade här beror på att det är min hustrus hemby och hon har sedan tidigare ett hus här. Det är en liten by, för liten kan jag tycka ibland. Jag är själv uppvuxen i ett litet samhälle, men har i mitt vuxna liv bott i städer. Så att återvända till ett byliv var inte något jag planerat. Huset där vi bor är beläget sida vid sida om mammans hus, cirka 1 meter mellan vägg och vägg. I det andra huset bor då mamman och en av min hustrus systrar med sin familj.  Personligen tycker jag att det är lite väl nära. Jag hade hellre bosatt mig i staden Nan, som till sin storlek påminner om min hemstad Norrköping. Men, snålhet bl.a. har gjort att jag fortfarande lever här.
Ingen ska missförstå mig. Jag trivs med att bo i Thailand. Jag trivs med att kunna gå iklädd endast t-shirt, shorts och sandaler så gott som varje dag. ”Vintern” var visserligen ovanligt kall denna gång, men det kompenserades ju av en ovanligt varm sommar. Och icke att förty, prisnivån som gör att man även med förtida uttag kan ha en bra levnadsstandard.

Chiang Lae är en utpräglad jordbruksbygd. 95% av den vuxna befolkningen är verksamma inom jordbruket. Resten är lärare eller poliser. Här kan man fortfarande se handtröskning, t.ex. och mycket annat som påminner mig om mina tidiga tonår. Här ser man inte många ”faranger’, om en någon förutom mig själv. Nan är ju inte något större turistmål för utlänningar. Det är mest Thai som turistar här och detta under ”vintersäsongen”. ”Bristen” på utlänningar och bristen på språkkunskaper i övrigt gör att Engelska inte  är särskilt gångbart. Jag kan lite Thai, men det är en Thai som skiljer sig från det som pratats här.

Detta med Engelska har gjort att jag vid ett flertal tillfällen har uppvaktats av skolor som efterfrågat min vilja att komma och undervisa. Första gången var när jag var nyinflyttad i byn. Nu hör det ju till saken att jag inte har de formalia som krävs i Thailand, bl.a. min ålder gör det inte möjligt att arbeta. Under tiden här har min hustru, tillsammans med en vän, öppnat en skola efter skolan. Där harvar jag runt två timmar på lördagar och söndagar.

Ja, det var litet kort om mig. Ha det gott.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Nan, provinsen som ingen kan
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2016, 14:15 »
Grattis Ronald till ett underbart liv, vilket jag förutsätter att du har.... Jättekul att du vill skriva och berätta om dig själv. Jag kan ju inte gärna berätta och jämföra med ditt liv, mitt är ju väldigt annorlunda. Men vi delar i alla fall det viktigaste, att vi har uppfyllt vår dröm på lite äldre dar..

Hoppas höra av dig mer här på forumet..

Tack
legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2016, 22:55 »
Vi verkar ha valt mycket likartade liv, jag bor på samma sätt i en bondby i amphue Waeng Noi. Vi bygger utanför byn, jag vill gärna ut ur den värsta trängseln och ute i rismarkerna är det ju fint. Var i Thailand ligger din provins? Jag har dåliga begrepp och orkar inte med google maps just nu. Vi tycks ha samma språkproblem, jag talar en i vart fall användbar thai, men det gör inte byborna!

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2016, 23:44 »
Nan ligger i norra Thailand, i bältet Chiang Mai, Chiang Rai, Laos.

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2016, 04:11 »
tisdag den 28 juni 2016

I dag vaknade jag upp till ett kraftigt regnande. Efterhand avtog regnandet så pass att jag kunde genomföra min sedvanliga morgonprocedur. Jag brukar inleda morgonen med en kopp kaffe. Därefter följer gårdagens Rapport och Östnytt. Sedan följer morgonpromenaden, som genomförs i rask takt och som innebär att jag genomkorsar, helt eller delvis, 10 by-indelningar. Längden på promenaden är 9 Km och genomförs varje morgon om så vädret tillåter.

Jag försöker komma iväg runt kl. 6, lagom temp. och lagom med trafik. Jag har upplevt en markant ökning av cyklister sedan kampanjerna här i Thailand och jag också mött dessa, sedan tidigare här omnämnda, cyklister med nya cyklar och iförda senaste kompletta cykelmunderingen. Det är bl.a. en, som jag ofta möter, som på håll liknar en Italiensk proffs-cyklist, men av farten att döma är det nog bara en ”vanlig” motionär.
Detta med cykling påminner mig om min första tid här i Chiang Lae. Det tog inte lång tid förrän jag hade vandrat runt byn och grannbyn ett antal gånger. Jag ville då utsträcka min upptäckarfärd något. Jag fann en trasig Mountain Bike, som min hustru tidigare  hade förärat till en av systersönerna. Nu låg den där bara och ingen brydde sig. Efter att artigt ställt frågan om möjligheten att få reparera och senare bruka, cykeln så bekostade jag erforderliga reparationer.
Vad hände då? En cykel som ingen brytt sig om tidigare blev nu alla och envars egendom. Nåväl, det var väl inget att säga om detta. Cykeln var ju inte min, men den var alltid trasig när jag skulle använda den och det förutsattes alltid att jag skulle bekosta reparationerna. Till slut tröttnade jag och nu ligger cykeln där igen, trasig.
Jag köpte istället en Fino och för Er som inte vet vad det är så är det ett, av Yamaha, tillverkat tvåhjuligt motorfordon, av somliga här kallat moped ( () ). Om detta och vad detta medförde, återkommer jag senar.

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 582
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2016, 07:29 »
Verkligen kul med en ny skribent. Ja skriver själv mycket sparsamt men läser desto mera. Jag kan berätta för dig att Nan inte är helt okänt för mig. Den stora floden som rinner genom Phitsanulok heter Nan. Den förenar sig med floden Jom lite söder om stan och blir sedan  Chao Prajo. Jag har alltid undrat om man kan åka båt från Phitsanulok till Bangkok?  :>

Dessutom så ser jag flera bussar här med destination Nan.

/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2016, 07:42 »
Jäklar anåda, nu vet ALLA var Nan ligger.......
Det är där SwedeRonald bor ju...

Håller med, skitkul att en ny skribent har sällat sig till oss...
Tack för det..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2016, 08:59 »
Ja, det är roligt att fler känner till Nan. Varje gång jag träffar någon och de frågar var jag bor, ser jag bara lyfta ögonbryn när jag svarar Nan.

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2016, 09:32 »
Jag blir lite avundsjuk när jag läser var Ronald bor, naturen där måste ju vara mycket intressantare än på den "thailändska västgötaslätt" där jag häckar och jag är ju naturintresserad. Dessutom får jag dåligt samvete, jag känner att jag måste ta fatt i min egen insomnade tråd nu! Jag har ju föredömen, det är bara så förbaskat ont om tid nu under husbygget.

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2016, 14:30 »
Jag blir lite avundsjuk när jag läser var Ronald bor, naturen där måste ju vara mycket intressantare än på den "thailändska västgötaslätt" där jag häckar och jag är ju naturintresserad. Dessutom får jag dåligt samvete, jag känner att jag måste ta fatt i min egen insomnade tråd nu! Jag har ju föredömen, det är bara så förbaskat ont om tid nu under husbygget.
Birger, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Men se för tusan till att få ur tummen ur ...... och skriv igen
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2016, 08:39 »
onsdag den 29 juni 2016

Ja, det här med min Fino. Nu var det första gången jag träffade på svårigheten för Thai att skilja på ditt och mitt. En morgon kom jag ut för att åka iväg i ett ärende. Ingen Fino, inte ens nycklar. Första tanken, stulen! Så var dock inte fallet, Systerdottern i grannhuset hade obemärkt hämtat nycklarna och kört iväg, utan att fråga, utan ett ord. Till saken hör att hennes familj är ägare till två MC, som den här dagen stod parkerade utanför. Jag hade lite förståelse för tilltaget så efter höga diskussioner lyckades jag plantera mitt budskap om skillnaden mellan ditt och mitt. Jag krävde dessutom att tillfrågas först om det förelåg behov av att låna min Fino. Så sker numer.

En annan systerdotter, familjen är bosatt utanför Bangkok, kom till Nan på besök med sin skolklass. Hon vill gärna fotografera under besöket, men ägde ingen kamera. Min hustru lånade glatt ut min kamera och det har nu gått fyra år utan att den har återlämnats. Kameran lär för övrigt vara trasig numer så den får väl gå på avskrivningskontot.
Samma systerdotter hade förra året fått ett feriejobb, men behövde en MC för att ta sig till arbetsplatsen. Självklart var det en av mina som lånades ut. Det tog sex månader, efter att feriejobbet upphört, innan den återlämnades. Och då efter att jag två gånger skickat pengar till frakt.

En annan sak som kan vara en källa till irritation för mig är när det gäller att få något gjort. Snart, i morgon, senare, inte nu, är ständigt återkommande svar. Dessa små ord kan kännas nog så tunga. Jag är van att peka med hela handen och, så om inte färdigt, så är saken påbörjad.

Nog om detta och över till något annat. När jag är ute och rör på mig, t.ex. min morgonpromenad, eller när jag glider runt på min MC, möts inte sällan av att folk hälsar, till och med använder mitt smeknamn. Jag känner möjligen igen 1/3 av dessa personer. En del är tidigare elever, deras föräldrar, bybor i hembyn. Men resten då? Var har jag mött dem? Varför kommer jag inte ihåg? Ja, frågorna korsas och tanken på senilitet dyker förståeligt upp. Vid ett tillfälle frågade jag min hustru och fick svaret; ”Alla känner Mr. Ron”. Jag har inte fördjupat frågan då jag tänker suga på karamellen att vara välkänd, för tänk om det skulle vara så att det är ökänd jag är.
Att vara igenkänd har dock sina fördelar ibland. När jag besöker kommunkontoret, t.ex. för att stämpla levnadsintyg, behöver jag numer inte ens visa passet och väntan på stämpeln överstiger sällan fem minuter.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 29, 2016, 08:49 »
Nog om detta och över till något annat. När jag är ute och rör på mig, t.ex. min morgonpromenad, eller när jag glider runt på min MC, möts inte sällan av att folk hälsar, till och med använder mitt smeknamn. Jag känner möjligen igen 1/3 av dessa personer. En del är tidigare elever, deras föräldrar, bybor i hembyn. Men resten då? Var har jag mött dem? Varför kommer jag inte ihåg? Ja, frågorna korsas och tanken på senilitet dyker förståeligt upp. Vid ett tillfälle frågade jag min hustru och fick svaret; ”Alla känner Mr. Ron”. Jag har inte fördjupat frågan då jag tänker suga på karamellen att vara välkänd, för tänk om det skulle vara så att det är ökänd jag är.
Att vara igenkänd har dock sina fördelar ibland. När jag besöker kommunkontoret, t.ex. för att stämpla levnadsintyg, behöver jag numer inte ens visa passet och väntan på stämpeln överstiger sällan fem minuter.

Detta är nog något som vi alla som vistats i en by känner igen...??
En fantastiskt god känsla enligt mig..

En känsla som jag även upplever i mitt nuvarande boende ute på landsbygden i Roslagen..
Alla hälsar igenkännande när man promenerar runt...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2016, 09:48 »
Ja, det är en trevlig känsla, men det här gäller inte bara byn där jag bor. Det känns som om det gäller halva provinsen. (&!#)

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 29, 2016, 10:19 »
Ja, det är en trevlig känsla, men det här gäller inte bara byn där jag bor. Det känns som om det gäller halva provinsen. (&!#)

Det blir ju så när du går såna långa promenader...  :)) :))

Men på den tiden jag var i byn mer frekvent blev jag även igenkänd i stan som låg närmast..
I Khaeng Khroe var man välkänd och alla hälsade när man gick där inne..
Nu dom senaste besöken var det inte likadant.. Men då har man ju varit borta under ett par år..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 29, 2016, 10:34 »
Jo, du har rätt. Jag raljerade litet. Som du säger, långa promenader, har varit aktiv i två byskolor och "skolan efter skolan". Dessutom så vet jag att det pratades mycket i lokalradion om mig när jag hade lovat att "köra" English Conversation i skolorna.