Författare Ämne: Nan, provinsen som ingen kan  (läst 17351 gånger)

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 587
    • Visa profil
SV: Nan, provinsen som ingen kan
« Svar #15 skrivet: juni 29, 2016, 11:39 »
onsdag den 29 juni 2016

När jag besöker kommunkontoret, t.ex. för att stämpla levnadsintyg, behöver jag numer inte ens visa passet och väntan på stämpeln överstiger sällan fem minuter.

Det var som tusan, här är det omöjligt att få kommunkontoret, turistpolisen, imigationskontoret eller polisgrannen som bor på andra sidan gatan att skriva på levnads intyget. Jag får ta en tur ner till ambassaden för att få det ordnat.

/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10022
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #16 skrivet: juni 29, 2016, 11:46 »
Ja samma här, fick ju jaga omkring som en osalig ande, och inte en själ ville hjälpa till att skriva under ett sattans levnads-intyg....

Inte förrän jag fick chansen på min grannes broder, polisen ni vet.... Han ordnade fram stämplar och sin fina underskrift, och voila allt klart.... Kostade bara 10 donouts..

legolas
ps. Kanske Anubaan du kan ruska lite i släkten, och se om det inte finns någon polis där, eller grannar som verkar trevliga med polisbekantskaper, kolla med din fru, så slipper du Bangkok med lite flyt........
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juli 01, 2016, 02:06 »
fredag den 1 juli 2016

Regn så långt ögat kan nå. Idag blir det ingen morgonpromenad. Jag tycker att det är skönt med min tidiga promenad, men jag är ingen fanatiker. Regnar det blir promenaden inställd.
Jag har blivit övertalad att medverka med mina kunskaper i Engelska vid en high school i grannkommunen. Jag faller lätt för smicker. Igår, liksom idag, skulle ha varit skoldag, men lärarna har rest till Chiang Mai och Chiang Rai för konferens så jag är ”ledig”. Jag trivs i skolmiljön, även i Thailand. Det är roligt att möta alla dessa ungdomar och få ta del av deras framtidsdrömmar. Tankarna går onekligen till min egen ungdomstid och de drömmar jag hade. Hur mycket slog egentligen in?

Jag har haft förmånen att få undervisa på högstadiet i Sverige, inom ämnena Ma, NO och Teknik. Jag skriver förmån utan ironi. Det var en otroligt givande period i mitt arbetsliv, men som obehörig var det stressande att behöva söka tjänster inför varje läsårsstart. Jag kunde givetvis ha satt mig på skolbänken för att få behörighet, men vid uppnådda 55 tyckte jag inte detta var något alternativ. Det blev ändå fem år som lärare på högstadiet och ett antal år inom olika studieförbund.

Så det här med regnet. Den kvarvarande morgonrutinen blir nu att ögna igenom den digitala versionen av Bangkok Post. Mycket att läsa om EU och Brexit, katastrof och chock. Hur kan det bli en chock när alla opinionsundersökningar visade på en otroligt jämn match inför folkomröstningen. Utgången kunde ju gå åt vilket håll som helst. ECB var förberedd, Riksbanken var förberedd, den svenska regeringen var förberedd, och så vidare. Och detta med katastrof. Handelsavtal fanns ju innan EU, EFTA och EEC och allt var det var. Det är väl bara att damma av dessa, men vad förstår en stackars ”lantis” av detta? Tur att det finns folkvalda och marknads-ekonomer som sköter dessa frågor.

Ja ,som sagt, som det ser ut nu får det bli tidning och Netflix idag. Ha ett fortsatt bra liv…

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #18 skrivet: juli 01, 2016, 02:22 »
 Åsch Swederonald, va fan gå du ut och få dig lite motion, vi snackar om 27 gradigt regn ju, det kallas inte regn, det kallas dusch. och det finns väl inget bättre än att få chansen att motionera i duschen..... Kan man ha sex där, så kan man säkert motionera där, hahaha..

Så ut med dig och mys i vattnet från ovan.. ;D ;D ;D ;D

legolas
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juli 01, 2016, 02:27 »
Förvisso, men ibland behövs en ursäkt för att få vara lat.  Jag kanske kan motionera på min MC lite senare.   o^o

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6645
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juli 01, 2016, 05:26 »
Säger som Fablo Lego....

Är du rädd för vatten..??
Du är kanske gjord av socker..??  :> :> :> :>

Nääää då... Tycker inte heller om att gå runt i rödleran vid regn..
Jävlars vad halt det blir under fötterna på vissa ställen..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: juli 01, 2016, 05:52 »
Ja, och inte bara leran. Alla avgaser och skit i luften gör att även asphalten blir hal.
PS. Jag är inte gjord av socker, men söt ändå. DS.
 ()

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juli 06, 2016, 08:49 »
onsdag den 6 juli 2016
Regn, regn, regn så långt ögat kan se. Det har varit ett fasligt regnande en period nu. I går regnade det 22 av dygnets 24 timmar. Regnperiod, så är bara, men det ljusnar, som alltid. Det blir lite mer tid över för Netflix och Dreamfilm. Vilken tur att seriefixarna finns.

I måndags var det tid hos tandläkaren. Om tandläkarbesök tycker jag inte. Trots min motvilja besöker jag tandläkaren en gång varje år. Jämfört med en undersökning i Sverige är tandläkarna här ovanligt valhänta. Undersökningen består för det mesta an några försiktiga knackningar på tänderna och borttagning av tandsten. Denna gång hade jag dock värk. Det visade sig att jag hade inflammation under en gammal krona. Kronan fick tas bort och ska, efter diverse behandlingar, ersättas med en ny. Beräknad tid: sex besök, beräknad kostnad:
6 000 ฿.
Om tandvården i Thailand inte imponerar (utan att för den skull säga att den är dålig) har jag bara positiva erfarenheter av sjukvården. Jag har några gånger tvingats anlita densamma, två gånger för sårinfektioner som medförde sjukhusvård och två gånger för magbesvär, som också medförde sjukhusvård. Tur i oturen var att jag vid tre av dessa tillfällen hade den, på forumet, så flitigt diskuterade sjukhusförsäkringen. Hoppas att den kommer tillbaks.

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #23 skrivet: juli 06, 2016, 08:57 »
Ja fy fan för Tandläkare....

Skulle ju vilja dra ut varenda tand och ha proteser att bara posta vid service..  :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #24 skrivet: juli 06, 2016, 09:00 »

Skulle ju vilja dra ut varenda tand och ha proteser att bara posta vid service..  :> :>

Vart skall du posta din protes??? Inte hit hoppas jag ;D ;D
 :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1760
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: juli 06, 2016, 13:25 »

Jävla smidigt, serru! Jag stod i vägen för en lagårdsdörr en blåsig dag för länge sedan och när mina tänder blir sketiga numera, så är det bara att köra dom i diskmaskin...Men inget klor i diskmedlet, akryl tappar glansen då.

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1760
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: juli 06, 2016, 13:27 »
Det här är en underbar tråd! Fortsätt att låta oss ta del av livet i norr, vi som måste dväljas på den blåsiga och dammiga Koratplatån, bara för att vi har oturen att ha fruar härifrån....

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #27 skrivet: juli 06, 2016, 13:48 »
Vart skall du posta din protes??? Inte hit hoppas jag ;D ;D
 :> :> :>

legolas

Två proteser på samma ställe funkar inte...??
Termiterna blir lite för glada då...  :> :> :> :>

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: juli 12, 2016, 05:08 »
tisdag den 12 juli 2016
En dryg veckolång blytyngd himmel och oupphörliga regnskurar kunde jag igår och idag skåda en blå himmel på min morgonpromenad, även om det bara var stråk av blått. Byn där jag bor är omgiven av berg, så när jag strosar iväg i gryningen kan jag se morgonsolen gå upp över bergstopparna och vita bomullstussar dölja dess fötter. Mycket naturskönt och en lisa för själen. Något som inte är så roligt är att jag drabbats av en kraftig förkylning, något som sätter ned humöret, men det är bara att överleva och gå mot nya djärva mål. Någon vis man lär vid något tillfälle ha yttrat följande; ”Med medikamenter brukar det ta sju dagar att kurera en förkylning. Utan medikamenter tar det sju dagar att kurera en förkylning”. ???
 (&!#)
Läste härförleden i Bangkok Post om Generalens beslut att ställa, inte bara de studenter som ställer till bråk mellan olika skolor, utan också deras föräldrar, till ansvar. Detta får mig att tänka på en händelse som inträffade på en svenska skola, för inte så länge sedan. En elev hade ertappats med att videofilma i duscharna efter omklädning från en idrottslektion. Filmen hade sedan lagts ut viralt. När detta kom till Rektorns kännedom polisanmälde han eleven. Vad blir då föräldrarnas reaktion? Jo, de polisanmäler Rektorn för att han gjorde en polisanmälan.
 <3>
Igår läste jag om en busschaufför som tröttnade på stenkastande ungdomar och kastade in dem i bussen för att först släppa av dem vid ändhållplatsen. En av föräldrarna polisanmälde senare chauffören för olaga frihetsberövande. Har föräldrar inget ansvar längre? Är det så att föräldrarna uppmuntrar sådana beteenden som ovan beskrivits? Hur ska man annars tolka föräldrarnas reaktioner.
 <3>
Ja, då fick jag ju något att ”oja” mig över till slut.  >:D

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #29 skrivet: juli 12, 2016, 05:20 »
Vad är det man brukar säga..??

Att bli förälder kräver varken kunskap eller ålder....