Författare Ämne: Nan, provinsen som ingen kan  (läst 15780 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Nan, provinsen som ingen kan
« Svar #30 skrivet: juli 12, 2016, 06:07 »
Ja swederonald, håller helt med dig om hur konstiga många föräldrar är genom sitt enormt korkade, beskyddande beteende. De beskyddar egentligen inte sina ungar, de gör dom till ännu värre och farligare element, i samhället genom att hela tiden ursäkta dom, och skylla på alla andra.

Fan vad jag hatade den där jävla pappan till fanskapet till ungdomsjävel som slängde stora gatstenar på polisen, och därmed i stort sett kunde ha krossat huvudet på polisen. De fann för gott att till slut efter mycken tvekan skjuta skithögen. Detta var ju vid demonstrationerna i Göteborg för flera år sedan...

Detta var startskottet för pappan och deras familj, att starta en vendetta mot polisen och beskylla dom för allt möjligt. Att deras son hade använt våld emot en myndighet, som hela samhället hade utsett som sina försvarare, det sket han fullständigt i det jäkla pundhövvet.....

Ger man sig på, som i det fallet sitt egna samhälle med våld, då SKALL man tas bort på ena eller andra sättet, och kräves det att man skjuter fanskapen, så skjut dem då...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: juli 12, 2016, 06:46 »
Ja, är det inte konstigt att man inte försöker att ta dessa element av banan. Tänker på alla dessa stackare som får sina bilar uppeldade ock som du nämner poliser och annan blåljuspersonal som blir stenade när de försöker göra sitt jobb. I min ungdom fanns det något som i lagen betecknades målsmanna-ansvar. Är det borttaget? Kanske dags att införa Generalens tankar och ställa föräldrarna till ansvar.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #32 skrivet: juli 12, 2016, 08:07 »
Javisst varför inte, målsmans ansvar låter bra. Duger det för hundar, där vi ju är helt ansvariga, så skall det väl kunna duga för vår avkomma...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: augusti 13, 2016, 07:49 »
lördag den 13 augusti 2016

Denna vecka var det dags för en ny ansökan om UT. Den nuvarande går visserligen inte ut förrän den 23/8, men 90-dagars rapporten skulle lämnas senast 16/8 och jag har också införskaffat ett nytt pass, så jag tänkte slå alla flugor på en smäll. Förra året var första gången jag ansökte som gift tidigare som pensionär) och med erfarenheten hade jag kopierat alla dokument, skrivit under och namn förtydligat. Det senare var första gången i fjol. Detta visade sig vara helt fel, då alla kopior skulle stämplas och i stämpeln skulle det signeras och namnförtydligas. ”Kom ihåg det till nästa gång”, sa handläggaren och tittade mig allvarligt i ögonen.

Vilka dokument ska då lämnas? Första gången jag gick till IO i Nan hade jag med mig inkomstuppgifter, personbevis på engelska, inkomstintyg från ambassaden, utdrag ur brottsregistret kopia på hustruns husbok, kopia på hennes ID, samt ett läkarkarintyg. Allt omhändertogs för arkivering, antar jag. Denna gång fick jag ”bara” 90 dagar. Jag hade tidigare bott i Mae Sai och av ren slöhet utnyttjat möjligheten att två gånger per månad passera gränsen till Myanmar, för att erhålla 15 dagar per gång. Denna visering kostade 500 Baht per gång, tog c:a 1 timme i anspråk, men åt sidor i passet. Efter flytten till Nan blev det skillnad. Nu var det buss till Lao-gränsen, totalkostnad c:a 2 500 Baht per gång och en hel dag i anspråk. Ohållbart i längden.

Nåväl, efter mina 90 dagar, samma laddning dokument plus två kopior av vigselbevis och en kopia på min hustrus namnändring (ett kuriosa är att Skatteverket inte accepterade min hustrus namnändring. I Sverige har hon sitt Thai efternamn och i Thailand har hon mitt efternam) och ett UT omfattande 12 månader. Andra året, 2014, lämnade handläggaren tillbaka utdraget från Polisen, vilket jag antog inte behövdes längre. Istället avkrävdes jag en kopia på bankboken, första sidan och sista uppdateringen. Detta trots att jag sökte UT på inkomst, inte bankmedel, eller en kombination av båda. 2015 togs inte läkarintyget med av IO. Det lämnades tillbaka.

I år var det nya handläggare vid IO i Nan och en ny hövding. Jag och hustrun anlände till IO kl. 9, först på plan, inget köande. Handläggaren, en mycket sympatisk och gladlynt medelålders man, gav mig tre nya dokument att fylla i och signera. Två dokument där jag intygade att jag tagit del av de nya reglerna vad gäller bl.a. vid ”overstay” och det så många gånger här på forumet omskrivna dokumentet med mera personliga uppgifter. Det var väl inga konstigheter med det dokumentet? Facebook är ju bara att söka på mitt namn på Internet och vad gäller Line så är det bara att söka på mitt uppgivna telefonnummer. Bankuppgifter hade jag ju tidigare varit tvungen att lämna, som sagt inga konstigheter. En sak bara; varför kan de använda samma fotostorlek, som används till ansökan om UT?

Nu vidare till handläggningen. När det gällde det här extra fotot tog han resolut en sax och klippte till det fotot jag hade. Sedan skulle stämpelöverföring ske. Först var det problem att hitta rätt stämplar, sedan blev det något fel, rättelser vidtogs och det hela var klart efter en timme. Nu vidare till ansökan om UT. Handläggaren bläddrade i min dokumenthög, fram och tillbaka, tittade på mig, tittade på mina dokument, suckade och sa; ”Tror du att du kan sparmedel tills nästa gång”? ”Det är så mycket papper och allt måste skickas till Chiang Mai”. ”Det behövs ju bara 50 000, så blir allt mycket enklare”. ”Jag ska försöka”, svarade jag.

Forts. följer…

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #34 skrivet: augusti 13, 2016, 08:46 »
Men varför kör du inte på retirement, istället för detta ur-krångliga giftemåls-upphållstillståndet??

legolas
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: augusti 13, 2016, 08:57 »
Det fattas 50 000, som jag idag inte har. Dels har jag varit sju, pä sjukhus, dels har min hustru tvingats till speciallistvård på sjukhus i Chiang Mai = inga sparade pengar. Tills nästa år tänker jag göra ett nytt fórsök.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #36 skrivet: augusti 13, 2016, 09:45 »
Du vet att det är bruttoinkomsten va?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: augusti 13, 2016, 09:57 »
Jag är fullt medveten om alla regler och vad som krävs, men jag kommer till det lite längre fram i min berättelse.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #38 skrivet: augusti 13, 2016, 10:03 »
Ja, alltid kul att läsa det du skriver Ronald.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad swederonald

• **
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: augusti 13, 2016, 10:09 »
 (")

Utloggad Liverpool

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: augusti 13, 2016, 10:38 »
Du vet att det är bruttoinkomsten va?

legolas

Är ingen fena på detta men det står ( Intyg på inkomst från pension på minst 18500 kronor efter skatt varje månad )
på fler än 1 sida!!
Vad gäller ?
Det är aldrig för sent att ge upp !

Utloggad Liverpool

• *
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: augusti 13, 2016, 10:48 »

"Papper från Försäkringskassan eller en privat pensionsförsäkring som visar att du har en inkomst om
minst 14 500 kronor efter skatt varje månad (65 000 BHT)"

Hittade jag på en annan sida !  Båda gäller pensionärsvisum. Den ena säger brutto & den andra säger netto.
Inte undra på att en vanlig amatör blir osäker.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #42 skrivet: augusti 13, 2016, 11:27 »
Liverpool, ingen fara, det är egentligen inte alls så svårt.... Det du har tittat på är att köpa ett VISA i Sverige för vistelse i Thailand. Det underliga är att dom i det fallet pratar om NETTO-stålar!!!! Du kikar alltså på thailändska ambassadens hemsida i Sverige.....

Vi pratar om UT eller uppehållstillstånd (extension of stay), vilket man söker, och erhåller här i Thailand på vårt givna Immigration-kontor. Och här pratar vi om de mycket mer fördelaktiga BRUTTO-stålarna.  OK?? Capice??

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Liverpool

• *
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: augusti 13, 2016, 11:51 »
Liverpool, ingen fara, det är egentligen inte alls så svårt.... Det du har tittat på är att köpa ett VISA i Sverige för vistelse i Thailand. Det underliga är att dom i det fallet pratar om NETTO-stålar!!!! Du kikar alltså på thailändska ambassadens hemsida i Sverige.....

Vi pratar om UT eller uppehållstillstånd (extension of stay), vilket man söker, och erhåller här i Thailand på vårt givna Immigration-kontor. Och här pratar vi om de mycket mer fördelaktiga BRUTTO-stålarna.  OK?? Capice??

legolas

Ok
Så om jag i en framtid ska låt säga bo i Thailandet i 6 mån i stöten och 6 mån i Svedala så ska jag söka ett visum för detta och då gäller brutto och skulle
jag flytta dit för evigt så söker jag UT och då gäller netto. Är detta rätt uppfattat ?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #44 skrivet: augusti 13, 2016, 12:05 »
Ok
Så om jag i en framtid ska låt säga bo i Thailandet i 6 mån i stöten och 6 mån i Svedala så ska jag söka ett visum för detta och då gäller brutto och skulle
jag flytta dit för evigt så söker jag UT och då gäller netto. Är detta rätt uppfattat ?

ja, men finns ett 3:e aternativ vilket jag visade cheta (Ingemar) här på forumet.. han bor ju 6 månader här i Chaiyaphum, Thailand och 6 månader i svedala...

Trots detta så söker och får han uppehållstillstånd för varje år, och slipper att tänka på VISA och sådan skit någon mer gång i livet bara följ reglerna... Om du vill så kan jag berätta hur man gör...

a - Du böörjar hela operationen med att handla på dig det billigaste NON IMMIGRANT "o" VISAT dom har (3 månders) på ambassaden på konsulatet GBG eller ambassaden STHLM..
b - När du varit här fram tills starten av den 3:e och sista månaden på det VISAT, så knatar du över till den Immigration du tillhör, jag tillhör t.ex. Khon Kaen än så länge...
c - På I.kontoret så ansöker du om uppehållstillstånd. Dessa UT kan sökas av 2 anledningar dels om man är gift med en thai, vilket kräver lägre inkomst, men en jävla massa per papper och dokument, och dels baserat på retirement (pensionering) vilket innebär att man alltså inte skall arbeta i Thailand... Detta UT är oerbört mycket enklare pappersmässigt men dyrare krav på stålarna.

d - Retirement UT-alternativet kräver att du passerat 50 år i ålder, medans giftemåls UT inte har någon sådan åldersgräns..
e - Pengakravet ifrån Thailands sida är; Giftemål-UT 400,000 baht på ett bankkonto i ditt namn 2-3 månader ELLER 40.000 baht i månadsinkomst detta är alltså bruttostålar...
f - Pengakravet för retirement är; 800.000 baht på ett bankkonto i ditt egna namn 2-3 månader innan ansökningsdatum ELLER 65.000 baht i månadsinkomst BRUTTO... ELLER en kombination av båda alternativen,,,,

Man kan alltså komplettera sin för låga månadsinkomst med skillnaden upp till 800.000 baht med pengar på bankkontot.... Den operationen kräver dock inte att pengarna skall vara på kontot någon speciellt tid innan ansökningstillfället.

legolas
www.glegolo.com