Författare Ämne: MrHotsia  (läst 6935 gånger)

Lyco

• Gäst
MrHotsia
« skrivet: februari 04, 2017, 20:17 »
Kanske jag inte skall lägga detta i denna forumdelen, men då får väl någon flytta den!

Hade en tråd i det gamla forumet om denna killen MrHotsia som egentligen heter ประกอบ ปั้นมณี Prakob Punmanee är ifrån Bang Boo i Bangkok men bor numer i Houei Sai, Laos cirka 11-12 mil nordost Chiang Rai, alldeles på andra sidan Mekongfloden.

När jag hittade denne kille på nätet blev jag fascinerad av hans resor där han besöker en massa hilltribes, kollar in matlagning och andra kulturer inte bara hos hilltribes utan i hela sydostasien och Indien samt Nepal mm.  Nu senast var han ju en runda i Indien och uppe i Assam hos olika Thaifolk, jo ni hörde rätt Thaifolk, sex olika stammar bor där som härstammar från Myanmar och Laos ursprungligen, khamyang, phake, aom, khampti, aiton och turungfolket.

Hade ju en hel del där på det andra forumet som nu är borta och tänkte att jag får väl starta en tråd här då. Denna kille har inspirerat mig och jag har funderingar på att själv börja utforska lite. Är inte speciellt intresserad längre av att bara åka till Thailand och sitta i Ban Phe eller åka till Bangkok, utan själv börja uppleva de här folken och kulturerna. Verkar var otroligt spännande och sen de olika språken där man kan jämföra med Thai, likheter och olikheter.

Det som är spännande är ju att alla de här språken som finns i sydostasien har ju sitt ursprung ifrån stort sätt samma källa nämligen det gamla Brahmhinspråket som uppstod i södra Indien för snart 3000 år sedan.

Lägger upp en första film där han besöker några kvinnor från tai deang-folket i deras hem, vissa språkförbistringar är det ju men han klarar det bra. Kanske andra här kan finna det intressant. Tyvärr är det ju bara på Thai han själv pratar men det går ju faktiskt bra att bara titta också, utifrån att titta får man en ganska klar bild ändå utav innehållet. :)

Jkon

• Gäst
SV: MrHotsia
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2017, 21:16 »
Kul att han kom hit Mr Hotsia. Jag gillar också att resa runt och lära känna nya kulturer. Dock svårt när man inte kan språket.

Får väl titta på filmen, kanske förstår en del.

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2017, 21:19 »
Jäklar vad kul, vilken go historia det ändå döljer sig bakom olika folkslag, ja alla folkslag oavsett egentligen var dom bor. Du skriver att språket uppstod för 3.000 år sedan i Indien. Har forskningen ändrat sig nu då eller?.

Vi läste ju förut att en del källor skrev och påstod, att anorna kom ifrån Kina nånstans, jag läste om att thais ursprung alltså var i floddalarna här:

http://www.thailandshistoria.se/artiklar/2/1/forntid/taifolkens-ursprung

Vad tror du själv Lyco???? Kanske dom kommer ifrån flera håll och inte bara var ett endaste folk, utan blandat mellan flera...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Lyco

• Gäst
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2017, 21:39 »
Jäklar vad kul, vilken go historia det ändå döljer sig bakom olika folkslag, ja alla folkslag oavsett egentligen var dom bor. Du skriver att språket uppstod för 3.000 år sedan i Indien. Har forskningen ändrat sig nu då eller?.

Vi läste ju förut att en del källor skrev och påstod, att anorna kom ifrån Kina nånstans, jag läste om att thais ursprung alltså var i floddalarna här:

http://www.thailandshistoria.se/artiklar/2/1/forntid/taifolkens-ursprung

Vad tror du själv Lyco???? Kanske dom kommer ifrån flera håll och inte bara var ett endaste folk, utan blandat mellan flera...

legolas

Jo visst har du rätt men jag talar om ursprunget till både khmer, thai, laotiska och burmesiska har alla sitt ursprung från Brahminspråken när vi pratar om alfabetet t ex där Thai, Khmer och Laotiska har sitt ursprung ur Pallava som i sin tur har sitt ursprung ifrån Brahminspråket. Men själva Thaispråket som eget språk ligger ju närmare det du säger, visst så där har du ju rätt, vi pratar nog om olika tidsperspektiv här. Jag är lite längre tillbaka i tiden. :)

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2017, 21:47 »
Oh fan. intressant, så du menar att flera språk i Kina har sitt ursprung borta i Indien då??
Eller menar du att thai-folken bodde i Indien, och sedan flyttade till Kina??

legolas
www.glegolo.com

Lyco

• Gäst
« Svar #5 skrivet: februari 04, 2017, 22:09 »
Oh fan. intressant, så du menar att flera språk i Kina har sitt ursprung borta i Indien då??
Eller menar du att thai-folken bodde i Indien, och sedan flyttade till Kina??

legolas

hahaha..., nä Lego. Vet inte hur jag skall förklara, du har rätt Thaispråket är ju ett eget språk som har influenser från olika språk. Det jag pratar om är alfabetet och jag uttryckte mig kanske lite slarvigt i första inlägget och alfabetet är ju byggstenar i ett språk.

Thai har ju mycket influenser och gamla ord från Sanskrit och Pali t ex, gamla språk i Indien och de har uppstått ur Brahminspråken. Tripitakan t ex de Buddhistiska texterna är ju på Pali och som än idag används av munkar vid deras mässande och ord från Pali och Sanskrit finns ju gott om i Thai.

Om du tittar på Lao, Khmer och Thai alfabetet och språken har de väldigt mycket likheter och alla tre har ett alfabet som har sitt ursprung från Brahminspråken. Khom som gammalkhmer heter är från Pallava och ur Khom uppstod Khom-Thai som är en blandning av Thai och Khmer och sen har ju naturligtvis Thai utvecklat ett eget språk.

Nä jag menar inte att Thaifolken kommer från Indien. :)

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2017, 23:05 »
Jag måste tillstå att jag kan inte mycket av dessa saker, och har inga examina, men gillar att "tjöta"....
Att det finns influenser ifrån sanskrit i thai finner jag vara lika enkelt att förklara, som att det finns latinska influenser i svenskan...

Buddismen som du mycket riktigt nämner, har haft 2.500 år på sig att sätta sina spår i thai-språket, och det behöver inte betyda så mycket mer, än att thai adopterat en jäkla massa sanskritord via religionen...
Eller?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 05, 2017, 01:06 »
Tråden ligger alldeles ypperligt här! Mycket intressant att läsa och välkommen till Sawasdee. Vi hoppas Du skall trivas här, kul att Du hittade hit.

Admin.

Lyco

• Gäst
« Svar #8 skrivet: februari 05, 2017, 08:56 »
Jag måste tillstå att jag kan inte mycket av dessa saker, och har inga examina, men gillar att "tjöta"....
Att det finns influenser ifrån sanskrit i thai finner jag vara lika enkelt att förklara, som att det finns latinska influenser i svenskan...

Buddismen som du mycket riktigt nämner, har haft 2.500 år på sig att sätta sina spår i thai-språket, och det behöver inte betyda så mycket mer, än att thai adopterat en jäkla massa sanskritord via religionen...
Eller?

legolas

Jag inser ju nu att jag skulle skrivit skrivsystem eller skriftspråk. Jag ville inte bara lägga in en video, kolla in här cool kille, kunde jag ju gjort men ville ge en lite kort bakgrund och för att binda ihop det lite tog jag med språk, kultur och lite annat och då varför jag är intresserad av detta.

Tänkte inte så mycket på att ett litet ord skulle ta helt fokus från det som egentligen är huvudrollen nämligen filmen och de kommande filmerna och denna kille som jag tycker har intressanta berättelser. Dock är det intressant att det blir diskussioner, gillar också att tjöta som du säger, speciellt om det är något man är intresserad av.

Som sagt var, de här folken som bodde i de här delarna södra Kina, norra Laos, Norra Vietnam, norra Thailand och Kambodja bodde ju väldigt många olika folkslag med sina olika språk, dock hade inte alla de här egna skriftspråk.

Man behöver ju inte ha ett alfabet eller skriftspråk för att kunna kommunicera eller prata ett språk, men skriva och läsa är ju en stor fördel om man har det. Den hinduiska kulturen, skriftspråken, alfabeten, fann ju i området långt innan Thaifolket vandrade ner ifrån södra Kina och in i norra Thailand och alla de här språken härstammar från de gamla Brahminspråken med dess skriftspråk.

Så skriftspråk och alfabet härstammar/har sitt ursprung ur de här gamla skriftspråken och sen när man går ner mer i detalj och studerar detta upptäcker man att den regionen som är Thailand, Laos, Kambodja, Burma och södra Kina med alla dess folkgrupper är väldigt mycket påverkat av Indien.

Alfabet och annat i skrivsystemen har ju naturligtvis modifierats för att passa de olika språken, utseenden, vokaler har kommit till respektive tagits bort osv, så är det ju men källan och ursprunget har stor inverkan på hur språken ser ut idag.

Indien låter kanske långt bort men Indien gränsar ju faktiskt till Myanmar. Från Phura i nordostligaste Indien till Chayaphum är det faktiskt inte mer än ca 200 mil, det du. ;D

Lyco

• Gäst
« Svar #9 skrivet: februari 05, 2017, 09:03 »
Tråden ligger alldeles ypperligt här! Mycket intressant att läsa och välkommen till Sawasdee. Vi hoppas Du skall trivas här, kul att Du hittade hit.

Admin.

Tack Birger, jo då kommer säkert att bli bra, jag är ju inte helt okänd som du vet, känner ju till ett flertal här inklusive dig. ;D

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #10 skrivet: februari 05, 2017, 09:26 »
Tack för intressant och skitkul information Lyco.... Jag gillar denna tråden, älskar historia, speciellt kultur-historia, vilken lite grand gränsar till vad vi pratar om här..

legolas
www.glegolo.com

Lyco

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2017, 09:41 »
Kul att han kom hit Mr Hotsia. Jag gillar också att resa runt och lära känna nya kulturer. Dock svårt när man inte kan språket.

Får väl titta på filmen, kanske förstår en del.

Jo jag har blivit rejält inspirerad och bestämt mig för att nu skall jag göra något annorlunda i fortsättningen när det gäller thailandsresor. Att bara åka dit och göra det vanliga lockar inte längre, är tvärtom ganska trött på det sedvanliga Thailand.

Jag och frugan samt döttrarna gjorde ju en liten utflykt till Chantaburi och ett Homestay där ute i skärgården, låter ju inte så upphetsande men det var något nytt, istället för Bangkok, Pattaya, eller Krabi eller liknande som vi oftast brukar göra och det var en slags tändvätska och när jag upptäckte denna kille så har jag blivit än mer sugen på att utforska annat än bara det vanliga Thailand.

Egentligen har ju det varit min önskan hela tiden, på mina resor i Indien gjorde jag ju det, var ju från söder till norr. Det är ju dock alltid svårt att planera saker och ting med familj, Thai får ju aldrig ledigt de stackarna och betalda semestrar och liknande existerar ju inte, får man nog komma upp lite i kompetens i så fall, så svårt att få ihop saker och ting.

Just människors vardag tycker jag är spännande, hur de lever och verkar i sin vardag. Kan ju tyckas lika världen över, man äter, sover, arbetar osv, men man upptäcker alltid de där små detaljerna som skiljer det gemensamma från det udda och inte minst maten, att testa olika matkulturer, ja sådant är intressant.

Ja detta får bli ett projekt i framtida resor, kanske det inte blir Thailand även om det ju finns mängder med hilltribes och folkslag men samtidigt är det ju viktigt att man inte hamnar i turistfällor där allt är arrangerat, nä ge sig ut bara, ha ett mål en liten by i Myanmar t ex eller där inga turister satt sin fot.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #12 skrivet: februari 05, 2017, 09:47 »
Kanske lite off topic för dig, men hur har det gått för kaffe-stället i Ban Phae som din fru driver/drev?
Fick ni någon snurr på det, eller dog det ut??

legolas
www.glegolo.com

Lyco

• Gäst
« Svar #13 skrivet: februari 05, 2017, 10:11 »
Kanske lite off topic för dig, men hur har det gått för kaffe-stället i Ban Phae som din fru driver/drev?
Fick ni någon snurr på det, eller dog det ut??

legolas

Nä det har jag sålt, flickorna kunde inte hålla sams och sköta det och jag var alldeles för långt ifrån för att kunna styra, så jag sålde det till en i släkten, så det existerar fortfarande men i annan regi och i ny lokal 200 meter ifrån den gamla, skönt faktiskt, går inte att överlämna till Thai själva (finns undantag dock, så ingen känner sig påhoppad) men här gick det inte. Tyvärr är det ju så att man öppnar något och sätter sig ner och tror att allt skall sköta sig själv, men så är ju inte verkligheten.

Sen var det mycket bråk mellan hon som äger lokalen och min fru. Ägaren ville ha mer hyrespengar men det ville inte jag för jag tyckte inte lokalen var värd mer än vi betalade och jag tyckte hon skulle hålla sig till avtalet och sitta då här i Sverige och bråka om detta, nä inte min grej.

Var nog inte deras grej egentligen utan nu har de gått tillbaka till mat och blommor som de säljer på olika marknader, passar dem bättre! ;D

Lyco

• Gäst
« Svar #14 skrivet: februari 05, 2017, 10:19 »
Det är just vardagen som är intressant, allt annat är bara fejk. Turistorterna är fulla av fejk för folk som vill bort från vardagen ett tag. Ett tag känns ju ok men att bo och leva så tilltalar inte mig.

Bergen i Thailand, Burma och Laos är fulla av människor som inte har möjligheten att fly från vardagen och ofta har långt till närmsta granne. De utvecklar en egen vardag som oftast är riktigt spännande. Fördelen är också att de har hur mycket tid som helst för dig när du kommer och de är nyfikna.

Tyvärr finns det mycket restriktioner i Burma men det verkar som om allt är ok om du bara tar en inhemsk guide med dig. Jag har gjort alla tre länderna med MC och bergen i Laos ligger nog etta på min topplista. Det kanske är så att ju fattigare man är ur västerländskt perspektiv, ju rikare vardagsliv har man. Hela Norra Thailand är fullt av bergsbyar, åk gärna långt från storstäderna och upp på höga höjder.

Har faktiskt haft dig i tankarna när det gäller detta och MrHotsia, har ju läst om dina utflykter och det ger ju mer bränsle. Har alltid på mina resor till alla länder mer försökt att komma in in människors vardag istället för att bara turista. har faktiskt alltid haft en förmåga att nästla in mig i olika familjer på mina resor och lärt känna många människor inte bara i Thailand utan i Indien också.

Tror det har att göra med att som en medlem i ett PM sa här "bjuda på sig själv" att inte vara rädd och avhållsam till det som är annorlunda eller nytt, utan folk känner direkt att du är öppen och kan identifiera dig med dem. Kanske detta gör att jag har lätt för att komma in bland olika familjer och lära känna folk.

Det ger faktiskt otroligt mycket tillbaka, ibland känns det som att bli adopterad på något sätt. ;D