Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 220649 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10022
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
Thailand - ur min synvinkel
« skrivet: maj 16, 2017, 03:40 »
FÖR DE AV ER SOM TILL ÄVENTYRS VILL LÄSA ALLA DE ÄLDRE AVSNITTEN, KLICKA PÅ LÄNKEN TILL MIN HEMSIDA...

www.glegolo.com

Chaiyaphum MMDCCCLXVII, Thailand
16 maj  2017
88,0 kilo -
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,915 (nedåt)

En halv sanning,
är en hel lögn!!

Idag på eftermiddagen så fick jag ett samtal, det var Yongyut som ringde, och berättade att hon hade haft en olycka. Hon var nere i Chaiyaphum, och frågade om jag ville komma och hämta henne. Hon bad mig fråga om Håkan ville hjälpa till att få hem henne med sin bil, så kunde jag köra motorbiken tillbaka hem.

Vi kom ner på stan, och där satt Yongan vid sidan trottoaren, och hon hade slagit i sidan på kroppen och knät, och hade gör-ont... Bredvid stod en sådan där bil som var typ räddningstjänst, det var ambulerande killar som kunde ge första hjälpen till olycksoffer, och de finns runt i stan, och kan komma på nån minuts varsel bara.

Så det är ju kanonbra faktiskt, så kredit till Chaiyaphum för den servicen till folk här.. Yongyut kröp in i Håkans bil, som för övrigt kördes av hans fru Nongning. Och det sista jag hörde var att de skulle ta Yongyut till Chaiyaphum sjukhuset... Jag åkte hem, och väntade hemma på att doktorn skulle kolla Yongan, och behandla henne.

Jag ringde Namkaeng (som var med), och hon lovade att ringa mig när det var klart, så skulle jag ta bilen och hämta dom... Efter en stund ringde dom, och jag åkte ner till Chaiyaphums allmänna sjukhus. Och nu började en cirkus som varade i styvt 15 minuter. Var är du frågade jag när jag kom dit, hade fortfarande några baht kvar att ringa för...

Namkaeng kommer ner nu och hämtar dig,,,, Ja jag ser henne,,,,,inte.... Hon kommer snart, samtalet bröts, jag ringde tillbaka, stålarna var slut... Yongyut ringde tillbaka, och frågade var jag var.. Jag står vid emergency-ingången och  väntar, skicka Namkaeng hit då...

5 minuter ingenting hände, jag ringde tillbaka, kom inte fram, inga baht kvar i telefonen... Yongyut ringde och frågade var jag var, jag står för fan vid apoteket nu, och väntar ropade jag, mer och mer irriterad... Är du vid Ram hospital.... R A M, va fasen säger du, du åkte ju till Chaiyaphums allmänna sjukhus???

Nä, vi åkte till RAM sjukhus... Å fan, sade jag fel sjukstuga.... helvete också... in i bilen och skyndade dit, och där kände jag ju till exakt vart att gå, så jag knatade upp till 2:a våningen, och hade med mig Siam Commercial Banks ATM-card, ty Yongan är trafikförsäkrad där för 5.000 baht bra nog...

Det ingår i ATM-kortet.. Det är ju andra gången nu, som hon  haft en olycka med motorbiken, och kan ta detta ATM-kort, och nyttja de 5.000 bahten som ingår som skydd... Vi satt där, och till slut fick hon sin medicin, och sedan körde jag hem det såta paret hit, gav Namkaeng hennes drömmiddag. Det är alltså käket som jag älskar.... Stekt fläskfile, kanonsås gjord av Håkan, samt lättstekta potatis....

Hon åt sedan med god aptit... Under tiden slafsade Yongan i sig sina 4 mediciner. Jag orkade inte googla denna gång, hon hade ju fått det ifrån ett privat-sjukhus, men såg i alla fall Paracetamol 500 mg samt Voltaren,, så långt "all good", plus 2 andra okända mediciner för mig, men säkert nån antibiotika som dom fullständigt älskar att tvinga i folk i detta landet..

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2017, 05:21 »
Så det ingår i trafikförsäkringen då? Har du tecknat någon olycksfallsförsäkring för er? Jag har snackat med Soon om att göra det. Barnen är ju försäkrade genom skolan, men så vitt jag har förstått, endast under skoltid
 (&!#)
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2017, 06:34 »
Jörgen, det ingår i flera av ATM-korten som bankerna har, en typ av olycksfalls.försäkring, som är ganska poppis. Den täcker alltså 5.000 baht, så vanliga olyckor där man inte är livsfarligt skadad bara blessyrer o.s.v. Så kan thai ta sig till ett privatsjukhus, och få första vården.. Perfekt faktiskt.

Jag kommer nu när huset är färdigbetalt om 6 månader cirka, att skaffa en riktig olycksfalls-försäkring till Yongan, så hon kan få mer vård, kanske t.om operation om en allvarligare olycka.. Ty de vanliga sjukhusen är ju inte direkt kända för att slösa resurser på en vanlig thaimänniska...

Så typ en riktig Xray magnetröntgen, hahahaha det är bara en dröm, undrar om den ens används till an nat än för överklass-thai i detta landet..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2017, 07:23 »
Chaiyaphum MMDCCCLXVIII, Thailand
17 maj  2017
87,7 kilo – 87,0 kilo (26 km) 1 timme 26 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,936 (uppåt)

Tiden är den bästa läkaren!!

Jag har funderat lite grand på de där andehusen, alltså de små andehusen som varje rättrogen thai har i sin trädgård, i nåt hörne... Där dom lägger kanske en bit av någon död anhörigs ben, eller dom kanske bara ber om nåd från de onda andarna, och ber om stöd från de goda andarna...

Som utlänning så blir det ju lätt att man så sakterliga undrar om kanske detta med buddismen, och slika ting som dessa andehus, kanske har gått ifrån en nödvändighet, till att bli kanske mer ett kultur-föremål, en pryl som bara ”skall” finnas där, så andra skall tycka att man är en schysst människa, där uppe på samhälls-stegen...

Ja till slut så inser man ju att det finns olika människor, och så länge som det finns olika människor, så finns det olika synsätt, och olika sätt att hantera dessa kultur-yttringar. Vissa som typ min egna fru Yongyut, ser nog mer detta andehus som en nödvändighet, och väldigt heligt skulle jag tro...

Och jag skulle ha svårt att se deras andehus i familjen ligga utefter landsvägen på en massa ställen, brutna, krossade, och skadade, och helt tydligt utbytta mot nya fräschare, finare, och något som mer visar på familjens förträfflighet i byn, och deras plats i närings-kedjan..

Något som jag dock inte fattar i detta land med sin oerhörda starka tro på buddismen, och alla dess yttringar, är hur människor kan ta sig för att slänga sina gamla andehus, alltså bara hysta dom utefter vägarna helt respektlöst. Jag menar, hur fan kan något så heligt, gå ifrån heligt till skräp bara på ett ögonblick... Verkligen en konstig syn på livet tycker jag...

OK jag vet att vissa andehus kan hamna utefter landsvägen där olyckor skett, där ligger hjälmar som varit med i olyckan, där kan ligga Budda-blommor som ofta är av plast, där ligger hals och armband ibland, men ALLTID ligger där ett andehus som något lagt dit.

Men det är faktiskt inte DET jag pratar om i första hand. Det är dessa skräp-samlingar utefter vägarna, där andehusen ligger helt respektlöst utslängda, och sedan ser man samma människor krampaktigt waia sina händer, och be om tur, eller vad sjutton dom nu vill ha... Verkligen en konstig, men en faktiskt konstruktiv syn på buddismen, som mer visar den praktiska sidan av detta levnadssätt.

Något som säkerligen den tröga kristendomen mer borde ta efter. OK katolikerna gör ju sitt bästa med att fiffla med sin religion, och ger frisedel till himmelen via avlatsbreven, och islam ger ju samma frisedel till himmelen och de 700 jungfruarna, som väntar på att bli påsatta däruppe i himmelen, bara muslimen kan döda en ICKE-muslim, så får han tillgång till fritt pippa långa tider framåt i livet..

Någonting som jag faktiskt inte heller förstås till fullo, och det är, hur kan vattnet som faller på ett risfält stanna där, och INTE blir uppslukat av jorden.. Hos oss i falang-land, så regnar det ju också, men det är väl inte speciellt vanligt, att man ser en åker där regnvattnet ligger där ute i veckor i solskenet, utan att sjunka ner genom jorden och leran?? Nån som vet läget??

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6645
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2017, 07:47 »
Har också tänkt lite att ett stort andehus är show...??
Men man vill ju inte tänka "mörka" tankar gällande sånt där..?? Det kan ju slå tillbaka..  :> :>

Kan det ha med andelen sand i jorden som gör att vattnet ligger kvar..??
Tycker inte att jorden på åkrarna i Thailand verkar så sandrik..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2017, 08:02 »
Här i isaan som du och jag är vana vid, så är det som så ofta en gammal havsbotten, och sanden finns i  MÄNGDER, och så också finns som du vet SALTET, som de fattiga ju utvinner ur sanden....

Så det måste nog vara nåt annat tror jag i alla fall..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2017, 08:17 »
Här i isaan som du och jag är vana vid, så är det som så ofta en gammal havsbotten, och sanden finns i  MÄNGDER, och så också finns som du vet SALTET, som de fattiga ju utvinner ur sanden....

Så det måste nog vara nåt annat tror jag i alla fall..

legolas

Jo visst... Men den där röda sanden kanske är för fin så den inte dränerar..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2017, 08:52 »
Röda sanden??
Du menar den röda matjorden, och den röda leran va?

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 753
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2017, 09:10 »
I Sverige är den mesta marken täckdikad (dränerad) . 🇳🇴

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 17, 2017, 09:21 »
Röda sanden??
Du menar den röda matjorden, och den röda leran va?

legolas

Precis...

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 17, 2017, 09:22 »
I Sverige är den mesta marken täckdikad (dränerad) . 🇳🇴

Och på risfälten precis tvärtom.. Där bygger man vallar...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #11 skrivet: maj 17, 2017, 09:27 »
OK, så ni menar då att det är detsamma,,, antingen det är Svedala eller Thailand???

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 17, 2017, 09:47 »
OK, så ni menar då att det är detsamma,,, antingen det är Svedala eller Thailand???

legolas

Ingen aning...??
Men i Sverige har vi ju diken överallt runt våra åkrar..
Och på risfälten vallar man ju runt fältet.. Det gör säkert att vattnet stannar kvar längre..??

Men jag tycker avdunstningen borde vara så stor i Thailand så att vattnet försvinner snabbare..??

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1760
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 17, 2017, 12:39 »
Jorden är så lerhaltig att den har noll infiltration. Jag grävde en provgrop och vattenfyllde och där stod vattnet kvar tills det faktiskt torkade bort. Det är ytskiktet, där sanden vaskats ut av regnen, som är tätast. Längre ner är jorden porösare. Tur att jag upptäckte det innan jag byggde avloppsanläggningen! Kunde blivit klent med infiltrationen annars..

Jkon

• Gäst
« Svar #14 skrivet: maj 17, 2017, 22:59 »
Som Birger säger dränerar inte lera så bra och inte sand heller.  Dikerna är väl för att flytta vattnet till nästa fält.

Skickat från min iPhone med Tapatalk