Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 220664 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10022
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #15 skrivet: maj 18, 2017, 01:52 »
Chaiyaphum MMDCCCLXIX, Thailand
18 maj  2017
88,6 kilo – 87,7 kilo (25 km) 1 timme 34 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,946 (uppåt)

Det är lätt att finna en fiende,
men svårt att finna en vän!!

Flytta till Thailand, varför ställer man ”krav” på folk som flyttar, eller funderar på att flytta till Thailand?? ”Om du inte vill lära dig språket, varför flytta då”? Det brukar ju vara en av kommentarerna. Och en annan; ”och dessutom inte gilla maten alls, håll dig hemma då istället i Sverige och fortsätt käka köttbullar och hamburgare”...

"Och dessutom så gillar du ju inte kulturen, va fan skall du där och göra då"...? Allt som oftast, så brukar det till övervägande delen vara folk som bor hemma på mammas gata i Sverige, som harklar ur sig dessa stupida kommentarer. Folk som själva inte vågar ta steget, är alltid de som är djärvast på pappret, men absolut inte i verkligheten.

Jag själv finner en annan, bra mycket mer enklare verklighet.. Rätt eller fel, upp till den som flyttar, och till den som skapar sin egna verklighet. Är man en schysst människa, så tror jag att man kan göra precis som man vill. Man skapar som sagt var sin egna lilla verklighet som man bor i.

Man skiter i alla PK-nissar som finns ute på forumen, som berättar stoiskt hur mycket kaffe dom dricker varje morgon, och dessutom så skriver dom detta vareviga dag på internet.. Det brukar vara det dom har att rapportera, plus vädret då så klart, detta så kära svenska/västerländska samtals-ämne, som alla håller på med.

Jag menar... Efter ett år som utomlands boende, vem fan bryr sig om att tjöta om vädret? Mulet i dag, soligt idag, kallt, varmt, ljummet idag. Fin förmiddag, men mulet och regn på eftermiddagen. Ojsan där slank det ner en kopp kaffe till, det var 2:a termosen med kaffe "so far" idag... ja ja grattis till det då.

Och sedan kommer kravet till dom som vågar flytta ner till Thailandet. Lär dig språket, lär dig käka maten, och lär dig att umgås med thai, och älska deras kultur.... Jag säger bara en endaste sak... Jag, som är huvud-personen i hop med min egna fru, i min egna verklighet,,, skapar också den verklighet som vi skall leva i.

Jag bryr mig inte om vad människor säger och tycker som inte har en susning. Tänk va himla gott det är att varje dag komma hem till ett rent hem, ta en västerländsk dusch, skita på en västerländsk toalett. Sedan kunna äta mat som jag älskar, och dricka det jag gillar att dricka.

Sedan kunna titta på den TV som jag vill titta på. Ha ett kamrat-umgänge som passar mig. Kunna stövla ner till den lokala baren, och ta sig en grogg, eller rött vin, och/eller käka en go falang-middag!! Att ha alla dessa falanger runt en själv, så man aldrig behöver känna ensamhet, bara glädje i stort sett hela tiden.

Skall jag då istället följa Sverige-pionjärernas goda råd hemma-boende i Sverige, så skall jag flytta mitt hus in till byn, bo bland thai, umgås enbart med thai, och lära mig språket, och dela mina middagar med dom, och käka isaan-maten som står på bordet. Dricka Lao khao istället för Vodka eller Baccardi-Rom.

Ta den oregistrerade, oreparerade, motorbiken utan bromsar, och utan lyse, och köra ner på byn, och träffa gänget där. Jag åker sedan hem i natta-mörkret, sönderbiten av myggorna, och är himlastormande glad för att jag har ”anpassat” mig till den storvulna thailändska kulturen... Tack alla mina vänner för Edra goda råd, men nej tack.

Hellre lever jag lycklig än lyssna på konstiga ideér ifrån folk som själva inte vågar nåt.... Vilken tur att man har alla sina falang-vänner i alla fall, och kan få vara lycklig, och alla de goa läsarna som alltid stöttat, och varit goa emot mig.... Tack alla. Jag hoppas verkligen att många av Er också kan få ha samma tur som jag har haft!!

Så med detta menas, att de som varje år dristar sig till att flytta ned till Thailand, ja egentligen till vilket land dom än väljer att flytta till. Glöm allt snacket om alla löjliga ”måsten” ifrån folk som fan inte vet vad fasen dom pratar om, och som absolut inte har rätt att döma Era val i livet.

Sitta i Boden, garanterat i Gällivare och Luleå, och titta ut genom fönstret, och drömma att man bor i ett annat land och vågat göra något själv,,, ger en ju inte kvalifikation att ens öppna munnen. Många gånger så är dom duktiga att uttrycka sig, men det handlar ju ändå till syvende og sist om internet-mobbare, som inte vet vad fan dom pratar om. Som man säger i Östtyskland ”En smed skall fasen inte lära en skomakare att veta hut”.....  Bliv vid din läst....

Handskak

Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1760
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 18, 2017, 05:19 »
Där ser man hur olika vi alla är! Jag har ju gjort precis som Du, börjat bygga upp en tillvaro egentligen helt kring mina egna intressen. Skillnaden är bara att jag är intresserad av etnografi och av språk. Mig passar det som hand i galosch, eller vad nu det heter, att bo i en risby på landet med bönder, kor, bufflar och höns, att ha thailändska vänner och att lära mig ett nytt språk. Ett liv fullt av utmaningar!

Men jag skulle aldrig i livet rekommendera det livet till någon annan, särskilt inte en stadsbo. Man måste nog vara svårartat excentrisk för att trivas med mitt liv, men jag levde rätt likartat i Sverige också och just mig passar det. Får jag lappsjuka så har jag bara en knapp timme härifrån till ett gas rött på Bens bar...

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #17 skrivet: maj 18, 2017, 05:29 »
exakt Birger, man väljer var man vill bo, och gör det så bra man kan, och sedan skiter man i alla forumsvenskar som har sina stupida åsikter hur man BORDE leva istället.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Jorgen

• Antal inlägg: 1788
  • Immigrant
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: maj 18, 2017, 06:53 »
Om två månader gör jag er sällskap. Ska bara fixa ett par saker till. Läkare och försäljning av möbler.

Vi ses
 (")
Jag ber aldrig om tillåtelse, men om förlåtelse

Jkon

• Gäst
« Svar #19 skrivet: maj 18, 2017, 06:55 »
Om två månader gör jag er sällskap. Ska bara fixa ett par saker till. Läkare och försäljning av möbler.

Vi ses
 (")
Hur gick det med möbeluppköparen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 753
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 18, 2017, 07:33 »

Vi ses
 (")
samma här. 👍

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #21 skrivet: maj 18, 2017, 07:51 »
samma här. 👍

Jasså, min herre är på väg ner också?????  Förresten, hur är läget med Hampi?
Hoppas allt OK.....
 (") (") (")

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #22 skrivet: maj 18, 2017, 10:20 »
Jasså, min herre är på väg ner också?????  Förresten, hur är läget med Hampi?
Hoppas allt OK.....
 (") (") (")

legolas
Hampi åker hem idag efter en månad i Schweiz.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #23 skrivet: maj 18, 2017, 10:25 »
Hampi åker hem idag efter en månad i Schweiz.

Hoppas han mått (alp)toppen där då....
 :> :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #24 skrivet: maj 19, 2017, 05:54 »
Chaiyaphum MMDCCCLXX (2.870), Thailand
19 maj  2017
88,9 kilo – 87,4 kilo (32 km) 2 timmar 12 minuter
ATM-kurs; 3,923 (nedåt)

Det en nykter man tänker,
säger en full!!

Ute och hojjar som vanligt, kommer fram till Ban Non kok och denna skylt, se ovan, välkomnar en, va schysst engelsk text på köpet, javisst civilisationen är på intågande och folk blir mer och mer bevandrade i främmande språk... I alla fall engelska..

Ibland blir man förstummad, folk här ute i byarna bor stundtals som om dom inget hem har, och skiten ligger och dom har ingenting....Tror man..... Så tittar man sig omkring bland skräpet framför huset, Man noterar att familjen har en liten vattenshop inne i byn ihop med sitt hus. Man ger dom 2 baht i dricks på vattenflaskan som kostade 8 baht...

Sedan medans man hoppar upp på cykeln och skall fortsätta, så råkar man titta vänster, stannar av, och bara glor... Se fotot ovan.... Där ligger leksaker i mängder och enbart 1 barn finns där. Leksaker som troligtvis är värda tusentals baht.. Var fasen får dessa urfattiga thaiare sina stålar ifrån egentligen?

Är det lånta pengar, ja vem vet, men spara är ju liksom inte en vanlig thailändares vanliga lösning här i detta jordelivet. Så man får lämna denna fundering med det tycker man, Men håll med, inte ens bland de hysteriska västerlänningarna, så köper man denna mängd leksaker tror jag mig veta..

Sedan åker man ut ur byn, och där uppe ovanför huvudet så hänger skylten på fotot ovan och dallrar i solhettan, och man läser.... på franska ....... Bon Voyage.... Va fan hände med engelska språket som stod på den andra skylten i samma by... Aha kommer tankarna genast.

Thailändare tror ju att alla falang har ett och samma språk, fattar ju inte att vi pratar svenska, danska, italienska o.s.v. alla föds med engelska i falang-land. Så dom tror väl antagligen baserat på samma resonemang, att det ingen skillnad är på franska och på engelska språket,,, skit samma för en Isaan-thai.. falang som falang, sak samma....

Nu imorgon när ni läser detta, så åker Håkan med fru bort till Sverige på 3 månader, så nu blir det lugnt igen, och livet hoppar tillbaka till vad det var innan. Ensamma cykelturer och inte dessa två konstiga falang-vänner att cykla med, jag tänker då även på Ingemar förutom Håkan,,, Jag kommer naturligtvis att sakna dom nåt oerhört på mina cykelturer..

Jag Yongyut och Namkaeng var inne hos Håkan och Nongning igår kväll på födelsedags-fest... Dan och Amphorn var ävenledes inbjudna. Det blev en riktigt trevlig tillställning. Damerna satt ju för sig, och njöt av isaan-maten och sitt tjöt, och sitt avhandlande av allehanda livsviktiga situationer...

Vi 3 falanger satt själva och njöt av vår mat.. Korvar, goa köttbitar och ett kanongott potatismos, vilket sköljdes ned med rött vin. Allt kanongott. Anledningen till festen var att Nongnings dotter DNA fyllde 12 år. Håkan hade dessutom varit nere på Tesco Lotus på Swendsen, och handlat en födelsedags-tårta. Och ni vet väl hur sattans god den var.

Tänk Er Swendsens goda glass, bästa i hela världen faktiskt.. Och på det gör dom en tårta som är i stort sett osannolikt god, helt underbart god. För första gången på 9 år här, och otaliga kalas med tårtor, så slök folk denna tårta inom 10-11 minuter, hela tårtan försvann i ett nafs helt enkelt....

Så jäkla god var den. Kostnaden för tårtan var astronomiska 890 baht, och det låter ju mycket här nere, men detta motsvarar ju cirka SEK; 228:-, och hemma i Sverige, så undrar jag vad en sådan tårta kostar???? Men skit-samma, det var värt varenda sekin i inköp tyckte jag i alla fall...

Jag vandrade hem i nattmörkret, hel-mätt och nöjd med kvällen, och hade en god sömnfull natt..... All good i Chaiyaphum...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6645
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: maj 19, 2017, 06:16 »
Är det en "riktig" tårta med grädde och allt..??
Ogillar ju starkt Thaitårta med smörkräm och supertorra bottnar..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #26 skrivet: maj 19, 2017, 06:49 »
ALLA falanger HATAR thaitårtor, du är nog inte den ende ledarn.
Detta är alltså en glasstårta med riktig grädde och bär.....
Underbart god..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6645
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: maj 19, 2017, 06:51 »
ALLA falanger HATAR thaitårtor, du är nog inte den ende ledarn.
Detta är alltså en glasstårta med riktig grädde och bär.....
Underbart god..

legolas

Glasstårta slår ju allt... Marängtårta med glass och grädde är nummero uno för mig..  () ()
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #28 skrivet: maj 20, 2017, 01:37 »
Chaiyaphum MMDCCCLXXI, Thailand
20 maj  2017
88,3 kilo – 86,6 kilo (36 km) 2 timmar 24 minuter
ATM-kurs; 3.934 (uppåt)

Om du vill ha ett ”lyckligt slut”,
Så beror det helt på var historien slutar!!

Har sett överallt här i Chaiyaphum, se fotot också, hur thai allt som ofta, brukar lägga en stor sten bakom ena eller båda bakdäcken på sina bilar. Detta så fort som det är det allra minsta lilla lutning där dom parkerar sin bil... Var denna grej kommer ifrån vet jag inte, men låt mig spekulera i vanlig ordning, om man nu får det för ”Holmen” som så envetet lyckligt läser allting som jag skriver, hehehe!!

Jo en sak har jag lagt märke till, och det ävenledes hos min egna fru. Hon fick lära sig på bilskolan att man ”skall” lägga in handbromsen, i alla jäkla lägen när man stänger av motorn, och lämnar bilen. Mina egna lama försök att visa Yongan , och nu snackar vi automatväxlat förstås, att det räcker så gott att lägga i parkeringsläget, ELLER med en manuellt växlad, lägger i en växel bara, så behöver man fasen nästan aldrig, inte använda handbromsen!!!

Förutom då i rena backar förstås.. Detta oerhörda trycket på att använda handbromsen, tror jag helt enkelt kommer ifrån samma faktum som att cyklar aldrig har några bromsar i detta land. Man bromsar ju för fasen med fötterna i Thailand, allt som oftast har jag sett.

Alla behov kommer ifrån nödvändighet, och här så är alla reparationer, och fixa till fordonen, så himla eftersatt, så i bilskolorna så utgår dom nästan ifrån, att bilarna förr eller senare hos alla, kommer att ha både värdelösa handbromsar, som bromsar, och växlar, som ramlar ur ”läge”.

Och sedan börjar bilen rulla bakåt. Så det är nog det bästa att lära thaiarna att använda handbromsen, för att sedan ”veta” att handbromsarna kommer att gå sönder, och sedan bli ersatta av stenar på bakhjulen.... Låter inte detta något lite förnuftigt eller? Ibland är man en riktigt jäkel på att få till det med logiken.....

I morse så drog Håkan då iväg hem till Sverige med sin fru, och tystnaden har lägrat sig över Nong Nasaeng och Moo whatever. Jag skall nu efter bästa förmåga använda denna lediga tid nu framöver, till att försöka börja vara lite bättre med storätandet i tid och otid, och försöka att gå ner i vikt igen, ligger ju på 87-88 kilo, och det är ju styvt 6-7 kilo för mycket i mina ögon tycker jag...

Bara jag kunde sluta med dom jäkla smörgåsarna, kanske nöja mig med 1 eller 2 mackor på morgonen, och sedan strunta helt i dom. Idag så vräker jag i mig minst 6 smörgåsar om dagen, och i längden så blir det en jäkla massa onyttigt vetemjöl som sagt var!!

Att gå tillbaka till de goa dagarna, när jag kom tillbaka ifrån Sverige, när jag bara käkade sallad och kött eller fisk, kanske är lite trist, men jag tror nog att det krävs åtgärder åt det hållet faktiskt. Men jösses va tråkigt liv det är...

Idag på cykelturen, såg jag annars något jag aldrig sett under mina 9 år här. Jag såg en ljus/vit ekorre, hoppandes över vägen. Det lite konstiga var landskapet här. Normalt sett, så ser man ju ekorrar långt uppe i träden, men här skuttade den som sagt var över vägen, där jag kom cyklande. Hoppade in till små-buskar som växte vid vägen... Såg nästan ut som om det var en mark-levande variant av Ekorre.... Hittade ett foto i alla fall inne på internet, hade ju inte en suck att hinna fotografera denne lille snabbe krabaten...

Annars idag avslutningsvis, så är jag inne på 2.a kannan med kaffe, och vädret är hett, med lite regnskyar över horisonten. Tror jag får hålla mig vid fönsterkarmen med kaffekoppen, och hålla utkik så det inte faller för mycket regn idag... hahahaha!!

Handskak

www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #29 skrivet: maj 20, 2017, 06:39 »
Använd alltid handbromsen för då blir den 'motionerad' och fungerar bra. Råd från en gammal trucker. 🚗🤠