Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 183493 gånger)

Inloggad Ledarn

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 6570
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #30 skrivet: maj 20, 2017, 07:54 »
Använd alltid handbromsen för då blir den 'motionerad' och fungerar bra. Råd från en gammal trucker. 🚗🤠

Exakt... Används den inte går den sönder..
Skit med Automat i bilar då man sällan använder handbromsen..
Det får man "betala" för när det ska besiktas..  ;( ;(

Däremot i Thailand är dom nog vana med att den är trasig så dom använder sina stenar..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 9886
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #31 skrivet: maj 20, 2017, 08:23 »
Använd alltid handbromsen för då blir den 'motionerad' och fungerar bra. Råd från en gammal trucker. 🚗🤠

OK hör dig..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #32 skrivet: maj 21, 2017, 00:54 »
Chaiyaphum MMDCCCLXXII, Thailand
21 maj  2017
88,8 kilo – 87,2 kilo (46 km) 3 timmar 4 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,932 (nedåt)

Både politiker som blöjor behöver bli bytta ofta,
och för en och samma orsak!!

Har ni hört den förut?  Ja dessa historier som florerar här i Thailand, kanske mest då i Isaan, eftersom jag bor här!! Ja för att starta då! När det regnar ute så skall man stänga av sin mobiltelefon, annars kan blixten döda dig. Detta vet alla thai, och det är därför sant, Vi andra förundras över de olika naturlagarna som finns i Isaan gentemot t.ex. Europa!!

Thai-logik!! Ja en kompis berättade, så jag kiknade av skratt följande. Han hade sin ”darling”, och de satt och pratade SKYPE med varandra. Hon såg via Skype bakom falang-bekantingen, att där stod en dubbelsäng. Hon, thaidamen började skrika och anklaga falangen för att vara gift.. Men jag är inte gift sade han,, Jo det är du och du har en dubbelsäng, JAG KAN SE DEN.. skrek hon...

Han lyckades till slut byta samtalsämne, då hon plötsligt började tjoa igen, och sade att han INTE hade sagt att han hade 2 barn!   Men sade han, jag har inga barn alls... JO det har du, skrek hon på nytt, jag kan se det tydligt... Bekantingen vände sig om, och mycket riktigt, där bak bakom dubbelsängen, stod en byrå med foton, och där var foton av 2 små barn......

Min bekants brors barn var det.... Han berättade till slut att när han anlände till Thailand för att träffa damen i fråga, så anklagade hon honom för att ha kommit till Thailand några dagar ”innan”, och ha haft jättekul där med andra damer. Bekantingen ville visa thai-damen sitt pass för att bevisa ankomst-datum, men hon vägrade att titta ens.... Hennes intresse var att skrika här i detta jordelivet...

Till slut insåg även den mest kåte falangen i världen, att det nog var dags att byta.... ”objekt” och fästmö i livet!!! Jag menar hur mycket skit skall man stå ut med, bara för att "komma till" och ha familj, hur mycket besvär är det värt. Ja för min del, så får det nog vara, om man skall behöva stå ut med människor som vill försöka sätta sig på en själv, då struntar nog jag i det i alla fall...

Jag har vidare hört att om det regnar på en, så kommer man att bli förkyld och snuvig, med vidhängande hosta. Jag försökte att argumentera då ”Men ni duschar ju i regnvatten, och jag ser då ingen av Er som får någon förkylning av detta. Åh men dumma falanger fattar ju inte....

Så fort som regn-vattnet har tagits hand om, i de där stora cement-krukorna, så har man tagit ”kraften” ifrån regnvattnet, och det kan inte längre förosaka några förkylningar. Ja va dum man känner sig stundtals..Jag hörde följande goa historia ifrån en annan kille, han var en himla kul berättare, men eftersom han är engelsman så måste jag översätta tyvärr...

Jo han var på besök hos familjen hemma i byn här i Isaan (Buriram). Där höll dom på i byn, flera stycken familjer, att skjuta upp bambu-pinnar långt upp i skyn, alltså typ raketer... Bambu-pinnarna var också vassa berättade han...

Raketerna med bambu-pinnar flög upp i skyn, och varje gång så ropade nån thai till, och sade typ ”Yep, big rain coming”..  Jasså svarade engelsmannen, och sade ”har ni kollat väderlekstjänsten eller”?? Nej svarade byborna.. Bambu-pinnarna gör hål i molnen, så regnet lossnar”!!!!  Nej nej nej för sattan,, svarade engelsmannen, så funkar det inte alls fattar ni väl”??

Han fick många småleenden av byborna, när dom tittade på honom efter hans kommentar... Fattade verkligen inte falangen hur detta fungerar??? Avslutningsvis så berättade engelsmannen för mig... Gissa vem som vid frukosten idag var dagens största idiot? Ty i går kväll, så hade det kommit en megastor regnstorm över området. Falangen hade fel och bambu-pinnarna fungerade klockrent....  Forts. Nästa kapitel...

Handskak

www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1721
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: maj 21, 2017, 04:43 »
Mycket skall man höra innan örona trillar av, heter det ju och ibland tycker jag att mina börjar sitta lite löst eller i alla fall börjar bli mer utstående efter mitt första år här..... Men visst är det kul?

Inloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #34 skrivet: maj 21, 2017, 08:08 »
Något som jag hörde och sen fick uppleva flera gånger i byn var:

När flygvapnet flög runt ovanför byn så började det regna nästa dag..??
Det är ju inte möjligt tänkte jag.. Men det hände exakt det flera gånger...

Sen läste jag något att Thailand besprutar molnen..??
Det ska tydligen finnas något ämne man kan göra så med..??
Men jag ska tillägga att jag fortfarande är skeptisk och ser gärna att någon annan berättar mera..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #35 skrivet: maj 21, 2017, 08:52 »
Ja jag har absolut inget definitivt, och känner enbart olust med att googla, och låtsas som om jag visste själv, som ju många gör...

Men bak i skallen så tror jag mig komma ihåg, att visst sprutar eller skjuter amrisarna molnen för att få dom att släppa regn. Vilket också lyckas ibland sägs det..

legolas
www.glegolo.com

Inloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #36 skrivet: maj 21, 2017, 08:59 »
Ja jag har absolut inget definitivt, och känner enbart olust med att googla, och låtsas som om jag visste själv, som ju många gör...

Men bak i skallen så tror jag mig komma ihåg, att visst sprutar eller skjuter amrisarna molnen för att få dom att släppa regn. Vilket också lyckas ibland sägs det..

legolas

Då är vi två som hört talas om detta då... Så då kan vi väl ankra det som sanning tycker jag..??
Och generaliseringar kan inledas direkt..  :> :> :> :>

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #37 skrivet: maj 21, 2017, 09:26 »
Då är vi två som hört talas om detta då... Så då kan vi väl ankra det som sanning tycker jag..??
Och generaliseringar kan inledas direkt..  :> :> :> :>

Du menar att;
 "thaiarna har klart för sig, alla thai skjuter raketer, och är mycket smartare än de amerikanska indianerna, som håller på med sin fjantiga regndans, när det ju skall skjutas raketer med bambupinnar istället"!!!

legolas
www.glegolo.com

Inloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #38 skrivet: maj 21, 2017, 15:29 »
Du menar att;
 "thaiarna har klart för sig, alla thai skjuter raketer, och är mycket smartare än de amerikanska indianerna, som håller på med sin fjantiga regndans, när det ju skall skjutas raketer med bambupinnar istället"!!!

legolas

Jupp.... Och man blir sjuk av regnvatten om det inte står och lagrar till sig i krukor..  :> :> :> :>

Utloggad Sakhon

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: maj 21, 2017, 16:29 »

legolas
Jag hoppar också över googlingen. Men bak i mitt huvud finns det nånting om att ryssarna gjorde försök med detta för sådär 30-40 år sedan, och att det var silver-nitrit eller -nitrat nånting de använde. Tror också kineserna höll på med nåt sånt. Och regn fick de ner, om än i varierande grad. Men självklart har sådana experiment också en negativ inverkan på miljön.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #40 skrivet: maj 21, 2017, 16:36 »
Jag hoppar också över googlingen. Men bak i mitt huvud finns det nånting om att ryssarna gjorde försök med detta för sådär 30-40 år sedan, och att det var silver-nitrit eller -nitrat nånting de använde. Tror också kineserna höll på med nåt sånt. Och regn fick de ner, om än i varierande grad. Men självklart har sådana experiment också en negativ inverkan på miljön.

tack för infon....

legolas
www.glegolo.com

Inloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #41 skrivet: maj 21, 2017, 16:45 »
Det börjar närma sig.... Men det där med silvernitrat känns bekant..??

Utloggad Liverpool

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: maj 21, 2017, 21:05 »

legolas

OS 84 sprutade amrisarna molnen strax före invigningen för det "skulle" vara klart och fint väder när den där "raketgubben" flög in på stadion.
Det är aldrig för sent att ge upp !

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #43 skrivet: maj 22, 2017, 01:19 »
OS 84 sprutade amrisarna molnen strax före invigningen för det "skulle" vara klart och fint väder när den där "raketgubben" flög in på stadion.

"Liverpool"-mannen, den gubben vet minsann, tack för hjälpen...

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #44 skrivet: maj 22, 2017, 01:37 »
Chaiyaphum MMDCCCLXXIII, Thailand
22 maj  2017
88,1 kilo – 86,3 kilo (36 km) 3 timmar 2 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3.934 (uppåt)

Om damen inte kan dansa,
så finner hon alltid nåt fel på orkestern!!

Forts. från förra kapitlet…. Några funderingar om thaimänniskors åsikter om vissa saker.... Varför stänger många thai av aircondition i bilen strax innan dom stänger av bilmotorn??? Och dom anser också att ebb och flod beror på mer eller mindre med regn som dimper ned.....

Att tanka bilen med bensin på morgonen, istället för under dagen, sparar pengar åt familjen!!! Det är OK dessutom att endast köra omkring nattetid, med endast parkeringsljusen påslagna, det räcker så väl!! En falang-kille sade till mig, att hans hjärna nog faktiskt har vuxit under de åren som han bott här i Thailand.

Och det berodde inte på att värmen fick den att svälla, utan det berodde nog mer på att han använde den mycket mer här i Thailand, än hemma i England, mestadels beroende på att han försökte hänga med i de ”mentala svängar”, som thaiarna gav honom, med sina ideer om ditten och datten...

Hört den om att thai stänger av internet vid väntade regn som skall falla?? Och då stänger man också av regelmässigt under natten... Jo hörde denna goa story om hur tokig man kan bli i vissa fall. Snacket var mellan en hyresvärd som var thai, och en falang som då hyrde sin bostad där.

Varför stänger ni alltid av internetet vid midnatt?
Därför att ingen använder det!
Men jag vill använda det!
Men det kan du inte!
Varför?
Därför att vi har stängt av det!
Så varför stänger ni alltid av internetet vid midnatt??
Därför att ingen använder det då!

Han flyttade ut därifrån ganska snart efter detta konstruktiva samtal!! Ja vi är verkligen väldigt olika, vi människor på detta jordklot. Om ni går ut på natten, och pekar på en stjärna uppe på himlavalvet, och säger att det är detsamma som vår sol, fast längre ifrån... Kolla in vilket ”go” blick ni får av thai!!! Som sagt var, fysikens lagar är icke detsamma här som i resterande delen av världen...

Sen kan man ju också åka på en blåsning, som jag hörde en annan go falang-gubbe gjorde. Han fick sig berättandes av thai i hans familj, att om man gick ut en het dag i den varma solen, så skulle man åka på en förkylning!!! Han gjorde just detta, skrattande...... Och åkte på en sattans förkylning hahaha!!! Tur i oturen var väl att falangen icke var läkare, ty då hade han väl blivit tokig på kuppen...

Men skall vi verkligen berätta och klaga på thai om detta? Vi själva anser att nummer 13 är otur, och dessutom om datum nummer 13 infaller på en fredag, så ger detta oss dubbel otur. Bevare oss väl om vi dessutom på den fredagen ser att en svart katt passerar över vår färdväg, eller under en stege, DÅ ligger vi pyrt till... Att lägga nycklar på bordet innebär ren otur, och slå sönder spegeln ger oss fanimej 7 hela års olycka... SÅ vem fasen är dingast vi eller thai??

Handskak
www.glegolo.com