Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 154869 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9729
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #2580 skrivet: november 07, 2018, 00:20 »
Chaiyaphum MMMCDIII, Thailand
7 november 2018
88,1 kilo – 87,4 kilo (19 km) 1 timme 23 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,640 (uppåt)

Många av våra problem skulle försvinna,
 ifall vi pratade med varandra,
istället för om varandra!!

Vi hade lite snack om detta med thai-folk, eller som man kan säga på engelska “thai-people”. Som jag kunde läsa mig till, så är det ett väldigt vitt begrepp på så sätt att det betyder egentligen väldigt många olika saker. Ja t.ex. som folk som bor i Thailand, och det kan betyda folk som är av thai ursprung då.

De ursprungliga thai levde kring mellersta ned till södra Thailand, och anses vara thai-folket, man kan ju också se på deras utseende, att de är annorlunda än thai-människorna som bebor nordöstra och norra Thailand. Dessa är ju mestadels av laotiskt och burmesiskt ursprung då. Men fortfarande så är det thai-folk.

Vidare så är folket  Kambodja (Khmererna) thaifolk. Vilket kanske inte alltid framgår, kanske mestadels beroende på deras grandiosa rykte som slaktare av sitt egna folk... som kanske de flesta av oss kommer så väl ihop..

Thai kom till Thailand runt 1050 efter kristus, men hade då varit på flyttande fot i många hundra år. De första skriftliga bevisen i kinesiska texter, härrör sig så himla långt tillbaka i tiden som runt 600 före kristus. De levde då runt floden Chang Jiang (Yangtze River). De levde då i en provins i Kina som hette Yunnan.

Jag skall inte dra detta i långbänk, men det finns ett otal olika dialekter, alla thai-dialekter, och ett lika stort otal olika thai-kulturer så klart. Men det blev så som den sittande regeringen och makten ville till slut, central-thai-dialekten accepterades till slut som ett andra-språk i alla regioner, och ett första-språk i alla officiella sammanhang.

Kuriosa, thaifolket, nästan allihopa av dom, är mjölk-intoleranta, dom har alltså stora svårigheter att smälta mjölk. Jag själv finner detta konstigt, då jag ser omkring mig i stort sett varenda skolunge dricka MINST 1 liten paket mjölk om dagen, som anses bringa kraft, hälsa och energi till barnen. Ja jäkla konstigt, dom kanske inte själva vet om att dom är mjölk-intoleranta då?

Kända thai-människor, inte många alls faktiskt, de har ju inte gjort mycket väsen av sig, men ja utan tvekan på sin tid, så var nog de två; Chang och Eng Bunker de mest kända, de levde mellan 1811-1874. För Er som inte visste, dessa två var de som gav namn åt den företeelse som var två sammanväxta människor, alltså ”siamesiska tvillingar”..

De föddes vid floden Samut Songkhram, lite söder om Bangkok, av kinesiska föräldrar, som bodde på en flodbåt (husbåt). De immigrerade till USA, och adopterade och assimilerade sig fullständigt i USA. Ja lärde språket, gifte sig med 2 systrar, och de bägge producerade totalt 21 barn.

Ja hur de hade sex framgår inte av historien, men att de alltid levde i harmoni var nog en stilla överdrift. Till slut så separerade de sina äktenskap ifrån varandra. De byggde varsin fastighet/hus, och hade separat mark till detta. För att få ett eget boende, så levde de 3 dagar i ena huset, och 4 dagar i det andra, och så byttes de om.

Ja jag vet, en fick väl hänga med på släp antar jag, när de inte bodde i just hans hus? Men alla hade tydligen full respekt för dessa två, och med tiden, så växte deras avkommor, och fick andra avkommor, och vid tiden för deras död 1874, så hade dom en stor släkt, idag räknas släkten till cirka 1.500 stycken människor i storfamiljen.

Och de hade en massa tvillingar förstås också i släkten då detta genetiskt alltid förs vidare. Man sade ju förr, i alla fall hos oss i min familj (mamma var tvilling), att alltid en av tvillingarna brukar få tvillingar själv, och det stämde ju i min familj.... Den ene av de två var svår på spriten, och dog i sviterna av svår alkoholism, den andre överlevde alkisen med 3 timmar.

Jag tror att dessa två vid den tiden var de mest kända thailändarna alla kategorier, eller har ni läsare några andra idee´r.... Namn på kungar skall nog icke göra sig besvär, vi utlänningar har inte en susning om deras kungar, så dom tillhör ju inte precis deras berömda skara, de var ju mest en lokal företeelse...

Så med Thailand, tänk inte bara på stränder och sol, eller tänk inte bara på barer och brudar, eller tänk inte bara på isaan eller bergsfolken i norr. Tänk på Thailand som en helhet som ett otroligt variationsrikt land, som klarade av att ta till sig i gamla tider, av den otroliga rikliga folkvandring som förekom i tusentals år i sydost-asien... Alltid nåt sa negative-nisse....

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6500
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #2581 skrivet: november 07, 2018, 04:45 »
Det är Sojamjölk barnen dricker...
Den innehåller inget Laktos (Mjölksocker) vilket deras magar inte kan bryta ner..
Tydligen så är det exakt likadant i Afrika som i Mellan Östern..??
Dom får inte komjölk som barn och kroppen lär sig då inte att bryta ner Laktos..
Allt detta fick jag reda på då det konstaterades att frugan har detta problem...
Dottern klarade sig däremot då hon var liten nog när hon flyttade till Sverige..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2582 skrivet: november 07, 2018, 07:42 »
Tack för klarläggandet, bra att veta..... Det är därför dom dricker den äckliga sojamjölken...
hade ingen aning!!

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2583 skrivet: november 08, 2018, 08:35 »
Chaiyaphum MMMCDIV, Thailand
8 november 2018
88,5 kilo – 88,0 kilo (18 km) 1 timme 11 minuter
ATM-kurs; 3,638 (nedåt)

”Dear Algebra,
Please stop asking us to find your X,
She´s never coming back, and don´t ask Y”

Jag vill inte riktigt ännu avsluta detta med att berätta om Thailand, förutan att berätta lite om hur thai ser på “mitt” område där jag bott nu I 10 år. Området heter Isaan, och är alltså den “nordöstra” delen av landet.

De Thai-talande folken i nordöstra Thailand och Khorat-platån, är kända som thailändska-lao, isaan, lao-isan eller nordöstra thailändska. I huvudsak laotier av thailändska ursprung talande Isaan, som ligger extremt nära Laos språk, området som ligger från den nordöstra delen upp till vid Mekongfloden I Thailand.

Den nordöstra regionen heter även Isan på thailändska språket, och stavas ibland Isaan.
Nord-östra delen är den mest befolkade och fattigaste avThailands fyra regioner. Det är hem till en tredjedel av Thailands 67 miljoner människor. Kulturen och språket påverkas starkt av deras Khmer och Lao ursprung,

De flesta av dess folk är Isaan (Lao) talande. Isaan har sina egna musikstilar, och betraktas som de bästa silkes-vävarna i Thailand. Många av de bosatta är bönder, eller fattiga arbetare till sockerodlare, som antingen är kraftigt skuldsatta, och som knappt klarar livhanken...

Många har blivit tvingade till skuld av korrupta bynhuvudmän (byhövdingar), som arbetar i cahoots med rika markägare, med hjälp av skrupelfria metoder. Omkring 80 procent av Isaans befolkning är bönder eller lantarbetare. Många är anställda av dessa sockerrörs-baroner, och motorbikes/mopeder betraktas här som en symbol för rikedom och välstånd.

Det är ju därför som det fortfarande ligger I blodet hos bland annat våra upplysta fruar, att man gärna tar bilen bort till marknaden 450 meter bort, eller i absolut värsta fall tar motorbiken. Ty går man, så faller man på den sociala stegen flera steg på kort tid. Inkomster, utbildningsnivåer ,och hälsokrav är lägre än någon annanstans i landet.

Thailändare från utsidan av regionen, tenderar att betrakta de från nordöstra delen som långsamma, alltså lite sega I skallen på klarspråk, och okunniga. Det har traditionellt ignorerats av politiker på nationell nivå. Många av de som flyttar ned till Bangkok är Isaan-människor, som har kommit dit på jakt efter möjligheter i livet.

Med löner som i Bangkok är 12 gånger högre än de i den nordöstra delen, så kommer det inte till någon större överraskning, att en av sex thailändska arbetare är från nordöstra arbetandes nere I Bangkok. Många av dessa  är ungdomar, både män och kvinnor, som engagerar sig i simpla/enkla och/eller fysiska jobb, och skickar pengar hem till familjen.

De flesta Isaan-folk har mycket lite utbildning, så de får smutsiga jobb (hushålls- och byggnadsarbete) som ingen annan vill göra. De har blivit drivkraften I Thailand, som ser till att saker och ting blir gjorda. Folkets fattigdom är också direkt relaterat till höga födelsetal.   Och deras situation blir svårare med varje generation.

Detta eftersom en familj äger ungefär bara en eller två rai (1600 kvm) risfält I snitt, för att fördela bland sina många ungar. Så, när  barnen blir äldre, måste de flytta till större städer, särskilt Bangkok, för att tjäna pengar. Och i allmänhet har Bangkok-borna (central-thai) en negativ uppfattning om nordöstra-befolkningen.

Man kan gott säga att de 19 nordöstra provinserna, som utgör Isaan, är Thailands bortglömda bakgård. Vissa säger t.om. att det här kolossala hörnet av landet, fortsätter att leva på sina egna villkor: Långsamt, stadigt, och med en djup respekt för både arv och historia.

Man är väl medveten om att trots Isaans oförglömliga klimat av bestående torka och översvämningar, dess folk har alltid varit kvar i regionen. Och de har alltid lyckats hålla sig vid liv. Det är därför många tycker att det verkliga Thailand är i Isaan, sägs det. Nordöstra har också sina speciella fester så som Bun Bung Fai (Rocket) Festival, där byborna konstruerar stora raketer av bambu, som de sedan skjuter upp I skyn för att få regn för sina risfält.

Regionen är också känd för spökmaskerna från Phi Tha Khon Festival, khoon (den kända traditionella gula blomman härifrån Isaan), och också de typiska Isaan musikinstrumenten.
Med detta så har jag försökt förklara lite grand vilken del av Thailand jag lever I. Jag talar fortfarande efter 10 år inte språket.

Jag gillar fortfarande inte alls deras vidriga mat, och deras traditioner förstår jag inte, men vill gärna respektera dom förstås. Jag är helt på kant med deras kultur, som är mig helt främmande, och det är väl därför som jag språkmässigt fortfarande är en vuxen babys i det hänseendet...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2584 skrivet: november 08, 2018, 09:50 »
Varför är det så "fattigt" i Isaan då..??

Frugan min som fått lite perspektiv på det hela efter 10 års Sverigeboende med heltidsjobb..
Hon har ju ibland nämnt lite utan att vilja snacka skit om sina landsmän..

- Det är inte så konstigt att dom aldrig har pengar..??
- Dom ligger ju i hängmattan 8-10 månader/år..
- Bättre dom åker söderut och hittar något jobb som i alla fall ger lite pengar..

Och hon har nog rätt där...??
För även om vissa har bra marker med gott om vatten och kan säkert ta ut 2 skördar/år så orkar dom inte..
Bättre att låna pengar eller hoppas på att någon syster träffar falang som kan försörja familjen..

Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2585 skrivet: november 08, 2018, 10:33 »
Ja din fru borde ju veta, uppvuxen som hon är här.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2586 skrivet: november 08, 2018, 14:20 »
Hejsan Frank, kul att se dig läsa här, välkommen..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2587 skrivet: november 08, 2018, 23:50 »
Chaiyaphum MMMCDV, Thailand
9 november 2018
88,7 kilo – 88,4 kilo (25 km) 1 timme 33 minuter
ATM-kurs; 3,653 (uppåt)

Ge mig lugnet att acceptera de saker jag inte kan ändra,
modet att förändra de saker jag kan,
och visdomen att känna skillnaden.

Nu börjar planeringen redan av julafton 2018 nere på Bens Bar. Vi blir som vanligt runt 13-14 falanger med fruar. Vissa gubbar tog jag bort ifrån förra årets firande, då de visat noll intresse att ens vara med i någon gemenskap med någon av oss andra i gruppen. Har man den slöa slappa inställningen, så skall man vara, och förbli ensammen tills man lärt sig att veta hur att vara socialt....

I detta fall utan att nämna några namn, så handlar det om 2 stycken svenskar och 2 stycken engelsmän som vi plockat bort ifrån firandet. Och de nya som kommit till är 1 utlänning och 1 svensk, men dessa 2 är också intresserade och skit-trevliga sociala typer här i Chaiyaphum.

Nu är också folk lyckliga i min förlängda familj, ty Jennifer, min svågers (spritmagistern) dotter har efter 1 års arbetande på en menlös och meningslös privat skola, äntligen klarat det svåra testet, där hon då med detta kvalificerat sig till att bli anställd som lärare på en statlig skola.

Detta innebär att hon får gratis sjukvård, hon får förmånliga lånevillkor om hon behöver låna stålar, vilket naturligtvis alla lärare i Thailand gör, och sedan när hon pensionerar sig, så får hon ett kraftigt avgångsvederlag. Normalt sett så brukar detta avgångsvederlag på bra mycket mer än 1 miljon baht, vara upplånat av dessa thai.

Ty även om dom är lärare, så innebär det ju inte att dom är speciellt mycket mer smartare än vanliga outbildade människor, när det gäller deras förhållande till pengar. Det lånas helt enkelt hejdlöst i detta landet. Så när avgångsvederlaget skall betalas ut till den enskilde läraren, för att ge den läraren chansen till ett hyggligt liv de år den har kvar.

Då brukar det mesta av dessa pengar redan vara förbrukade, och staten slipper att betala ut dessa vederlag i stort sett. Ja staten t.om. har tjänat pengar på dessa avgångsvederlag.... Bra affär det där... Men nu har alltså Jennifer klarat av universitetet, klarat 1 års privat lärartjänst, och också klarat det supersvåra teori-provet, och också klarat av att få en statlig anställning.

Hon fick jobbet tror jag mycket tack vare att hennes pappa ju är rektor, och har varit rektor och lärare här i en herrans massa år, så han har väl känningar. Hon fick jobbet i byn; Ban Gud Tom, som jag skrivit om i många olika sammanhang, då jag cyklat igenom där massor av gånger. Byn ligger runt 19 kilometer härifrån, så det blir att köra för henne varje morgon och eftermiddag, en rejäl sträcka på moppen..

Dom i familjen, var hemma här nu och tog lite fotografier, varav ett av dessa kan ni se här ovan, alltså Jennifer ihop med sin mor och far, alltså Baloo och Yutin... Förresten Yutin, har nog inte kunnat sluta tyvärr med brännvinet, han stank som en soptunna när han pratade, men det kanske anses som normalt här i Thailand nu då när han satte sig bakom ratten, och körde hem sin familj.

Dessutom så har ju Yutin även problem med diabetes 2, som jag också har. Han motionerar inte, och han tar inte sin medicin. Han tar en växt och dess blad, och förvandlar det till ett slags te, som medicinmannen i byn "ivrar för", och ger denne “upplyste” rektor, ja ni ser hur starka traditionerna och kulturen är här i denna landsända.

Dessutom så har Yutin ett sockervärde på runt 130 sade han, alltså ett svenskt värde på 7,3. OK inte himlastormande högt, men jag misstänker ju starkt att detta är ett värde på fastande mage på morgonen på sjukhuset, så vilket värde han sedan drar omkring på under dagarna, kan man ju bara spekulera i.

Privatsjukhusen här har ju ett riktvärde på 99 (5,3) som anses vara godkänt, medans de allmänna sjukhusens mindre vetande läkare här godkänner 150 (8,3) som helt OK!! Och JA, ju högre värde = ju högre slitage på kroppens alla funktioner och reservdelar.. Men han verkade inte bekymrad, utan ville hellre ge till mig sin medicin.

Men jag sade till honom att jag hade egen medicin, och jag tyckte han skulle sluta med blasket han dricker, för det fungerar ju inte.... Han kommer som varande thai aldrig i detta jordelivet, att lyssna på en falang, utan först och främst så gäller byns medicinmans order, och i andra hand deras doktor.

Och i tredje hand så kan han lyssna på falangen, innan han avfärdar det som rent nonsens. Jag är av den åsikten att det fanimej bara är jobbigt att ens i all välmening ens bry sig. Låt dom lida då, om det nu är så himla viktigt att inte ta lärdom från mer utbildade västerlänningar..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2588 skrivet: november 10, 2018, 00:37 »
Chaiyaphum MMMCDVI, Thailand
10 november 2018
88,6 kilo – 88,3 kilo (28 km) 1 timme 39 minuter
ATM-kurs; 3,641 (nedåt)

Förbjuden väg är ofta hårt sliten.

Yutin förresten, det missade jag att nämna igår, tog mig lite avsides och berättade att Jennifer (hans tös) hade utbildat sig på universitetet inte i Ratjabat här i, Chaiyaphum utan borta i Maha Sarakam, som ligger kanske 20 mil bort härifrån. Enligt honom, så skall de vara kända för att ha riktigt bra skola med bra lärare, mycket bättre än Chaiyaphum.

Jasså svarade jag, vad tror du det kostar då? Ja mellan 7-8.000 baht per termin,. Aha svarade jag “samma kostnad som här i Chaiyaphum då"? Ja svarade han. Men det kommer väl till en boendekostnad där borta? Ja den skulle ligga på runt 12.000 baht per skol-år, svarade Yutin. Så det blir ju kul ju att ta den kostnaden också.

Men å andra sidan om tösen skall stanna I Chaiyaphum och läsa här, så måste hon ju ha en motorbike, och ta sig fram och åter till skolan, så med den jämförelsen i åtanke, så kanske motorbiken och boendet där borta, blir ungefär det samma... jajaja, vi får se, det hinner rinna mycket vatten under bron tills dess!!

Idag så var jag inne på banken, som så många gånger tidigare under månadens gång!! Jag är lika förundrad vareviga gång över detta landet och dess invånare. Javisst som jag skrev härom dagen, då jag berättade om Thailand och Isaan i synnerhet, så är dom sägs det, så himla stolta över sin kultur, och sitt språk, och sin mat, och ja allting som har med denna region att göra.

Ja stoltheten tar sig sådana uttryck, så att generation efter generation av utbildade, om man nu kan använda detta ord i detta landet, ungdomar startar sin arbetskarriär. I detta fallet så med att sitta i kassan på de olika bankerna, och då ha att göra med människor av alla de slag.

Tyvärr så är dom dock fullständigt enögda och fullständigt blinda, inför det faktum att det inte bara finns en mängd falanger i detta landet, med massor av stålar, ty det finns ju även gästarbetare, och turister ifrån andra länder här borta i Asien. Alltså människor som INTE pratar thailändska.

Dessa nya generationer är exakt lika odugliga på att kunna kommunicera på något annat språk än på sitt egna lilla språk, inte ens teckenspråk eller gester med händerna, klarar dom att läsa av... Thailand förlorar alltså generation efter generation, och tar icke ett endaste steg framåt, utan dom blir mer och mer lämnade i köl-vattnet av alla andra länder, just p.gr.a. det faktum att dom är så sattans insnöade.

Idag så var jag som sagt var på banken, och jag försöker efter bästa förmåga att genera personalen, oftast tjejer då, och språka med dom på engelska. Dom blir förlägna märker man, men mest så är dom indignerade att folk tilltalar dom på ett annat språk än thailändska, och att vi falanger inte fattar att vi är i Thailand, och Thailand pratar vi thailändska, icke det där förhatliga språket engelska.

Jag pratar ihärdigt med dom, så dom är jäkligt glada när jag glider ut genom bank-dörrarna, och bara Gud vet vad dom avhandlar bakom dörrarna när jag gått ut. Men jag sätter press på dom, och hoppas att åtminstone någon av alla dessa inkrökta typer, skall fatta att dom skall vara jäkligt generade.

Och kanske dessutom ta sig en funderare och säga till sig själv; - ”Varför inte lära sig engelska, falangen har ju tagit ett steg extra för att kunna prata med utlänningar, varför gör aldrig vi thailändare detta”? Men den dagen, den kommer nog aldrig över den thailändska horisonten...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2589 skrivet: november 11, 2018, 00:27 »
Chaiyaphum MMMCDVII, Thailand
11 november 2018
89,0 kilo – 88,4 kilo (24 km) 1 timme 47 minuter
ATM-kurs; 3,637 (nedåt)

Ärlighet varar längst, ty den slits minst.

Idag efter 2,5 månaders lång väntan, ja ännu längre egentligen. Jag betalade och beställde DNA-analysen ifrån Houston, Texas, USA den 5 augusti, och den 28 augusti så lämnade kuvertet min kompis Rick i Ottawa, Canada. Det var ju han som tog sitt kanadensiska postverk, och skickade det lilla kuvertet till mig i Thailand på en 2,5 månaders tur till den goa kostnaden av 1.260 baht....

Så med dagens ankomst den 10 november, så överstiger postgången 3 månader ifrån Houston via Ottawa till Chaiyaphum, Thailand, secka jönsar dessa fraktbolag är... I alla fall, jag öppnade kuvertet, och där var nya kuvert, och där var anvisningar, och där var papper att fylla i, och där var 2 stycken små små tuber, och där var 2 stycken sådana där långa örontops ni vet.

Ja dom skulle man ju gnida under 1 minut vardera på insidan båda kinderna, 1 på varje insida kind... Jag förslöt därefter kuvertet, och skulle åka ned snabbt till Postkontoret här, men Yongan sade att det var lördag och stängt, eller åtminstone öppet halva dagen, klockan var då 15.30. Jag kände bara för att åka ned i alla fall och chansa, och det var ju tur, det var öppet.

Jag frågade om kostnaden till Houston Texas, det blev 1.350 baht, sedan frågade jag hur länge det skulle ta. Ja det skulle ta 10 dagar.... Va fan håller dom på med i Canada? Nästan 80 dagar ju, och lika dyrt som mina 10 dagar. Ja nu återstår att se hur snabbt jag kan få ett resultat. Det jag frågat efter via mitt DNA är följande.

De kommer alltså att ge mig en typ av “etnisk karta”.. Alltså en flerfärgad karta över min procentuella tillhörighet t.ex. 13% afrikan, 45% europe, 32% mellan-östern samt 10% slaviskt ursprung..... Eller kanske mer troligt flamländskt.... I alla fall, så kan det ju vara himla kul, att se hur jag själv som människa är uppdelad. Men risken kanske mer är att jag är 45% smålänning och 55% blekinge-bo...

Vill jag sedan, så kan jag köpa till ytterligare tjänster som t.ex. Ancient origin – Alltså där jag får reda på min historia flera hundra tusen år bakåt i tiden. De kan se om jag kom hit under järnåldern, om min släkt kommer ifrån jägare/samlare, men vid närmare eftertanke, så fattar jag inte varför dom skriver så, ty vi ALLA har ju varit jägare/samlare innan vi blev bönder...

Men det finns flera sådana tjänster, så man kan gå på djupet mera. Dock så har jag en stark känsla av att det i detta någonstans, så börjar det bli lite kommers i det hela och, man skall nog inte köpa allting de erbjuder, det blir bara dyrt, och inga vitalare informationer får man reda på.... Jag tror jag stannar vid maximalt ett inköp till.....

Idag så åkte jag i alla fall ned till Bens bar själv efter jag varit posten, och jag beställde en special Ben hade idag, och det var australisk lammburgare med pommes... Den burgaren var nog ett av det godaste jag någonsin ätit faktiskt. När jag satt där, så frågade jag om Ingemar varit där... jaja mensann sade han...

Och sedan efter ett tag, så berättade han att även Håkan hade varit där, och även ätit detsamma som jag gjort, alltså lammburgaren.... Fasen va synd att jag inte var hungrig på lunchen när Ingemar åkte dit, då hade man ju fått sällskap till maten.

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 724
    • Visa profil
« Svar #2590 skrivet: november 11, 2018, 03:34 »
Undrar hur mycket arab (muslim) du är?  a () () ()

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2591 skrivet: november 11, 2018, 05:08 »
Undrar hur mycket arab (muslim) du är?  a () () ()

Ja tänk vecken chock det skulle bli, 37% från Mecka, och en bild på gammelmormor i huckle och sandaler, hahahahah
 :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2592 skrivet: november 12, 2018, 11:23 »
Chaiyaphum MMMCDVIII, Thailand
12 november 2018
89,0 kilo – 88,0 kilo (34 km) 2 timmar 11 minuter
ATM-kurs; 3,626 (nedåt)

Det är för sent att stänga stallet,
när hästen är borta.

Nu skall i alla fall, är det bestämt, Jai Paengtha (svärmodern) bo i huset som Alaam (systern) äger i Djöllensap. Hon skall bo där, ty Jennifer lärarinnan skall ta hand om henne sägs det. Tydligen har denne tös Jennifer alltid haft ett gott öga till sin mormor, och tagit hand om henne på ett vidunderligt sätt...

När Paengtha haft feber, så har hon baddat hennes kropp och panna. När Paengtha haft ont, så har alltid Jennifer suttit med henne som sällskap under nätterna. Detta har tydligen utvecklat sig till en symbios, där Paengtha på något sett ger trygghet till Jennifer, och Jennifer ger trygghet till Paengtha.

Detta har hållit på allt sedan Jennifer var liten tös på kanske 7-8 år i ålder... Faktiskt fantastiskt. Nu när det bestämdes att Jennifer skulle bo i huset med Soda för att få lite närmare till sitt arbete på skolan i byn Baan Gud Tom, så grät gamla Paengtha.. Hon var livrädd att mista Jennifer.

Det bestämdes då att Jennifer, visst kunde ha sin mormor Paengtha hos sig i huset, så alla blev nöjda. Pappa Yutin gick med på detta. Nu har tydligen Yutin börjat kröka och supa igen, så Paengtha hade tydligen gråtit både fredag, lördag, som söndag, livrädd som hon var att Yutin på fyllan skulle ändra sig, och förbjuda flytten till Alaams hus.

Och det blev ju inte bättre av att på söndag, när Yutin skulle ha kört Paengtha till huset och Jennifer, så var han för full för att köra..... Nu trädde Yongyut in istället, och idag så körde hon Paengtha till huset, så Paengtha kunde bli lugn igen... Nu undrar ju bara vän av ordning.. Hur mycket kommer detta att kosta mig då?????

Ja det låter väl kallhamrat antar jag, men det finns ALLTID en underliggande agenda här i Thailand för alla situationer. Man måste vara på sin vakt, och tänka tredimensionellt om man kan uttrycka sig så... Så jag frågade Yongan.... Skall vi (du) åka hem till Paengtha vareviga dag, och hålla henne med mat nu då?

N E J tjoade Yongan till, jag fick nästan känslan att jag lyckades fånga henne med brallorna nedanför anklarna... VAD MENAR DU? Ja sade jag, din mamma går ju inte ens 300 meter ju, hur skall hon kunna skaffa mat för dagen, och vem skall betala maten. Så sade jag till Yongan; JAG vill verkligen ha reda på nu hur läget kommer att blir, så jag får lägga upp en budget, och se om vi har råd...

Yongan vågade inte riktigt köra sitt vanliga “bad falang”, ty hon vet hur intecknat hela vårt liv är just nu, med alla skolor och alla utgifter hit och dit... Så jag tror hon fattade att jag verkligen ville ha reda på hur detta kommer att påverka vår familj!! Nej sade hon igen. Soda och Jennifer köper maten. Och de lagar maten ibland, medans mamma lagar maten ibland.

Jag kan ju någon gång i veckan när jag är på Big C storhandla lite grand, sade Yongan.. OCH frågade jag? Vad menar du frågade hon? Det kändes som ett sammanträde med en arab ungefär, allting fick dras i långbänk varje ord...... Skall vi betala maten? frågade jag? Ja lite kan vi väl betala. OK sade jag. I så fall så kommer mina pengar på 1.100 baht som jag ger din mamma varje månad, att gå till mat, och jag ger inga pengar till henne längre.

Yongyut såg inte lycklig ut, men accepterade läget ganska lugnt och städat... Men jag vet hur detta kommer att utvecklas. Jag kan ju thailändarna nu vid detta laget. Det handlar om n maktkamp, där den som är smartast, krångligast, ivrigast, och mest energisk, vinner hela dragkampen.

Jag kände att jag nog kommer att förlora, men i det stora hela så har jag lyckats reducera ned förlusten till en smärre uddamåls-förlust bara.. Ty jag fattar att Yongan kommer att ta stålar ifrån vår egna matbudget, trots att den är så jäkla tunn, så vi själva nästan går på "mat-kryckor" ibland....

Men det kulturella kravet och tvånget på Yongyut är oerhört stort, och jag vill helst inte lägga sten på börda, så jag får försöka att trixa och drivvla mig igenom denna snåriga situation, och se hur jag bäst skall göra, och även hur jag bäst kan hjälpa till... Jag kommer t.ex. att kräva att Jennifer skall betala sin egna mat, och hon skall också betala hyra till Alaam, för att hon får bo där i huset....

Gör hon INTE det, så kommer jag att deklarera att jag tappar intresset av att hjälpa till också........ Och undrar hur dom kommer att ta den grejen då..... Någonstans någon gång, så måste vi ta den rutt som innebär att vi resonerar med falang-logik, och inte “Mai Pen Rai-självmord i alla situationer...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2593 skrivet: november 12, 2018, 11:56 »
Du får helt enkelt "ragga" mera containrar min vän...
Detta slutar inte som du vill..??
Om nu inte odlingarna genererar en jäkla massa stålar så du slipper betala...  <g>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2594 skrivet: november 13, 2018, 00:46 »
Chaiyaphum MMMCDIX, Thailand
13 november 2018
89,1 kilo – 88,2 kilo (25 km) 1 timme 33 minuter
ATM-kurs; 3,626 (samma)

Förståndet sitter i huvudet,
inte i skägget.

Idag kom vi iväg på cykelturen redan klockan 07.45.. Ingemar den mannen var i fullständig koma den tiden på morgonen, så vi stannade inte ens till vid honom. Ganska lönlöst att försöka ruska liv i ett lik från Jönköping!!! Så vi körde en go 34 kilometer inkluderande 3 stycken isglassar. Ja dessa isglassar börjar bli ett ont tabu på varje cykeltur..

Vi har fastnat i våra egna rutiner nu under cykelturerna, och vi är så rutinerade nu att vi kan se på kanske 250 meters håll, om en liten by-shop har glass eller inte. Det är bara att kolla efter 1) skylt på utsidan med en glass på b) titta efter en frösa-box med glass på boxen c) eller komma ihåg sedan förra gången...

Båda oss gentlemen har ett superbt minne....Ja i alla fall vad det gäller isglassar, vackra flickor, och andra onyttiga saker.. Men som vi gör nu, käkar mellan 2-3 isglassar varje dag kanske inte är en höjdare. Men en bra grej i alla fall.... Dessa vaniljglassar struntar vi i, det är helt enkelt inte gott när man hojjar och anstränger sig!!

Skall väl också berätta om en fantastiskt kul händelse under cykelturen idag (igår).. Jo vi kom cyklande, pratandes och tjötandes som vanligt. Jag råkar titta åt sidan, och där stod 2 thai-gubbar. Den ene typ i 70;års-åldern stod där och drog i något tjockt och långt... Va fasen var det för nåt?

Jag ropade till Håkan att vi måste vända om, snabbt tillbaka de 10 metrarna igen, och där stod faktiskt thai-gubben och slet och drog i den största pytonorm jag någonsin sett i verkligheten. Den var tjock som mitt lår, och jag uppskattar längden till minst 5 meter, alltså en riktigt RIKTIGT stor stor pytonorm..

Han drog alltså i den, och drog först ut den på den asfalterade vägen. Ormen låg där lite förvirrad, men sedan drog thaigubben återigen ormen i svansen, och släpade ut den 5 meter bort i gröngräset. Som jag uppfattade det så var ormen på väg bort till hönor och kycklingar inne vid ett hus, så han släpade bort ormen, så den kunde fortsätta sitt liv ute i naturen utan att störa människorna...

Kul att se att det finns thai som faktiskt inte medvetet dödar alla djur de får syn på... Dagen blev sedan ganska lugn, bara Ingemar kom förbi och störde idyllen. Han brukar komma och spendera 1 timme med mig med kaffe och tjöt, när han lämnat in sin pick up för tvagning inombords och utombords..

Handskak
www.glegolo.com