Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 202701 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 9955
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #2850 skrivet: februari 08, 2019, 01:41 »
Yes willkomen zu Chaiyaphum mein herrn..

Skriv och berätta när du kommer så jag håller mig hemma.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1746
    • Visa profil
« Svar #2851 skrivet: februari 08, 2019, 14:12 »
Niosnåret, blir det OK ?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2852 skrivet: februari 08, 2019, 15:11 »
Yes nio-snåret passar bra....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2853 skrivet: februari 09, 2019, 01:25 »
Chaiyaphum MMMCDXCVI, Thailand
9 februari 2019
89,1 kilo – 88,8 kilo (22 km) 1 timme 16 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,392 (uppåt)

En vacker fru kostar halva levebrödet!!

Yongan köpte glasögon äntligen, Det satt hårt åt, och jag fick verkligen prata med henne om att det är viktigt att vårda sina ögon. Hon har klagat det sista på att hon skulle behöva ha glasögon när hon kör bil.... Hon har köpt skitglasögon på Big C som dom säljer där för 199 baht, alltså värdelösa läsglasögon, och dessa använder hon när hon har svårt att se på långt håll, när hon kör bil.

Ja folket i detta land, är grymt utanför alla de saker som vi västerlänningar tar för givet. Men jag vill inte utnyttja henne och strunta i att ge henne saker som hon förtjänar att få, ja typ riktiga glasögon, så jag fick faktiskt tvinga henne iväg till optikern. Brillorna var progressiva, och de kostade sade hon 15.550 baht....

Och jag såg hur orolig hon var, ja det är ju ett jäkla belopp för varje thai. För de flesta här, så motsvarar det mer än en månadslön. Men jag har haft långa snack med Yongyut, och förklarat att kroppen är viktig, och den skall vi "dras med" i många år framåt,  så om det blir problem, så måste det få lov att kosta pengar.

Ja detta låter ju knäppt för en tjej som Yongan, som gått ifrån att dra ut tänder som är hål i och gör ont, istället för att laga dem, anledningen är helt enkelt att det kostar en bråkdel att dra ut tanden, istället för att laga den... Så det var med glädje som jag kunde förklara för Yongan, att - "vi har faktiskt råd med riktiga brillor till dig nu när huset är avklarat, och vi har pengar på banken"...

Så för fasen gå genast och köp dina glasögon. Hon kom tillbaka just nu i skrivande stund (torsdag kväll), och visade stolt upp sina nya, i hennes tycke svindyra brillor.. Och det är bara så himla roligt att se tacksamheten lysa i hela ansiktet på henne.. Sen är det ju bara bra, att hon ser bra när hon kör omkring med mig i bilen (värdefull last), hahaha!!

Denna veckan var för övrigt varit riktigt lyckad för Yongyut. Ja som ni vet så är ju drömmen för varje thaidam att kunna ställa upp och hjälpa släkten vid behov. Huruvida gubbarna är lika intresserade får någon annan svara på, ty jag är så jäkla negativt inställd till dessa thaimän överlag.

Att den varit lyckad beror på att Yongyut har en farbror, vars son mördade sin hustru och nog får sitta livet ut i finkan här, de överlever ju inte så länge inne i fängelset här i Thailand. Och i och med detta så förlorade ju pappan mycket av sin försörjning som dom ju satsar stenhårt på här i Thailand.

Ja ni vet ungarna skall ta hand om föräldrarna... Pappan (farbrodern) tog ju detta väldigt hårt, vilket man kunde förstå. Och på detta, eller tack vare detta, så fick han ett problem med hjärtat, jag vet inte men välj själv stroke eller hjärtattack....

Dom fixade till honom på sjukhuset, men hans ekonomi fick sig en törn som hette duga, så nu vart han tvungen att gå runt i släkten och få allmosor, vilket nog måste kännas för jävligt. Han har dock en stadig inkomst av något slag vet jag. Men han ligger i otakt. Han ringde till slut till Yongyut, ja han vet ju vem hon är gift med.

Och förklarade att han gärna skulle vilja “låna” pengar av oss, typ 10.000 baht. Yongyut vet exakt min inställning till thailändare och ordet låna, vilket dom aldrig har i tankarna i normalfallet att återbetala. Så hon tog faktiskt kraft till sig och sade till farbrodern; “falang pay many things, take care of Namkaeng, take care of Funfa, and take care of me, and my mama.”

“Falang not have much money, but I talk to him”, hon kom in till mig och berättade allt detta, och frågade mig om vi kunde “ge farbrodern lite pengar typ 500 baht eller 1.000 baht”. Jag blev uppriktigt sagt glad över att Yongan hade tagit tag i detta på ett sådant bra västerländskt sätt. Så jag sade till henne, “vi har stålar och vi kan hjälpa, så visst varför inte. Precis som du säger, inte låna, inte betala tillbaka, en gåva. Ge honom 3.000 baht and say to him Good luck from us...”

Jäklar vad glad hon blev.. och det känns faktiskt bra att vi kan hjälpa och verkligen hjälper. Vad är vitsen att sitta på stålar när dom kan komma till nytta, och till sist så tänker jag i banor som; “tham di dai di, tham chua dai chua”, vilket handlar om ödet och betyder på vårt språk; ”Gör gott, få gott, Gör dåligt, få dåligt”.... Så jag kanske kan få gott, om jag själv och Yongyut är goda mot andra..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1348
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #2854 skrivet: februari 09, 2019, 02:56 »
”Gör gott, få gott, Gör dåligt, få dåligt”.... Så jag kanske kan få gott, om jag själv och Yongyut är goda mot andra..
Nu vinner du säkert på V75 av bara farten () ()
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6617
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #2855 skrivet: februari 09, 2019, 12:17 »
Ja det är "löjligt" vad dyrt det blivit med glasögon i Thailand..
Vet ju för 10 år sen så kostade det lika stort belopp i Bth som i Sek...
Och då var ju växelkursen ännu bättre.. Men ändå..??
Frugan skaffade förra året progressiva på Specsavers i Sverige för 2,500:- Sek..  (")
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2856 skrivet: februari 09, 2019, 13:58 »
Frugan skaffade förra året progressiva på Specsavers i Sverige för 2,500:- Sek..  (")

Aj som fan, den sved den ledarn...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2857 skrivet: februari 10, 2019, 09:56 »
Chaiyaphum MMMCDXCVII, Thailand
10 februari 2019
89,3 kilo – 88,5 kilo (25 km) 1 timme 30 minuter
ATM-kurs; 3,395 (uppåt)

Var man har sin börda...

Det har ju varit ett himla liv nu här i Thailand, men ett väldigt kortvarig liv då förstås. Jo nu när hon prinsessan gick ut med plötsligt att hon skulle kandidera till premiärminister-posten i Thailand i det kommande valet nu den 24 mars 2019. Detta är ju det första valet sedan militärkuppen 2014......

I Sverige så jublar många över detta val och det är en seger för demokratin, och på ett sätt är det ju det kan man väl säga. Men alltför många har helt snöat in på dessa ord "demokrati" och eller "militärjunta". Det ena är bra och det andra är dåligt. Tidningar spär ju på, och de flesta tomtar som läser dessa blaskor som Aftonladet och Expressen, är ju oftast helt hjärntvättade i hur dom skall tänka.

De flesta med tvärsäkra åsikter i ämnet är förstås dom som INTE bor i Thailand utan kan när som helst när semestern är över, kan resa hem och fortsätta drömma sina orealistiska fantasi-drömmar, och slippa att ta ansvar för någonting... Jag ser på facebook hela tiden dessa människor, och de uttalar sig tvärsäkert.

NU minsann skall landet börja gå framåt, allt skall bli bra, NU skall civilisationen komma till Thailand, och de fattiga skall återigen kunna bli glada och lyckliga, och få en god ekonomi, tvärtemot som det varit nu alltsedan militär-kuppen. Ja det är i mina egna ögon och öron, så jävla naivt och barnsligt, så man tror inte det är sant.

Jag kom 2008 hit till Thailand, och jag har funnits här i den fattiga delen precis hela tiden. Jag är falang, så man kan ju med gott samvete säga först som sist, att med mina språk-kunskaper och också att jag är utlänning, så skrapar jag väl kunskaps-mässigt enbart på ytan tror jag.

Men i jämförelse med "Nisse tvärsäker" från Mellerud, eller "Greta Metoo" från Skutskär, så vet och ser man nog enormt mycket mer, än vad dessa annars kan göra... Och vad jag noterade över min egna horisont, var ett Thailand mellan åren 2008-2014 som var ganska likt sig under de åren. Poliserna flockades vid sina vägkontroller.

De ALLA stal pengar från både falanger och sina egna undersåtar som de var satta att beskydda, under hastigt påkomna ihopljugna förseelser. Jag själv åkte dit en gång utanför Chaiyaphum 2009, de tog mig på 800 baht, anledningen var att jag bytt fil, och så pekade de “där borta”.. Alltså ute på en fyrfilig motorväg.

Ja men frågade jag, är inte det tillåtet? De svarade inte, kunde inte prata engelska. Ja det brukar hastigt bli så när dom inte vill svara olika saker. Eller när jag skulle ha min gula husbok 2011.... Gubb-fan på Amphue-kontoret, som ansvarade för utlämnandet av husboken, fick för sig att jag skulle betala 5.000 baht (SEK; 1.300:-) för detta. Alltså en husbok som var gratis...

Jag vägrade och efter 6 månader så kom min svåger (rektorn) till min undsättning, så jag fick ut gula husboken... gratis.... Vart hän man hade med myndigheter att göra, så kostade det pengar, som man aldrig fick kvitto för, och det stoppades helt ogenerat i dessa korrupta typers fickor.... Och DETTA var de röda som var vid makten...Halleleluja...

Ja detta fortgick och hade fortgått i århundraden, och hela Thailand var uppbyggt på dessa mutor. Javisst att som turist komma hit, och se att ALLTING VAR MÖJLIGT.. Med pengar i rätt fickor fick ju dessa turister ett rosen-rosa Thailand, men för oss boende så var det ett orättvist helvete att leva i..

Så för att göra det kort, då 2014 så kulminerade oroligheterna nere i Bangkok, de gula började med att stänga ned den stora flygplatsen Suvarnabhumi, med otroliga problem för turisterna, som fick vänta i flera dygn på sin avresa, sittandes där i vänthallen... Och sedan då när Thaksin de rödas store hjälte..... Forts, nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Naja

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 57
    • Visa profil
« Svar #2858 skrivet: februari 10, 2019, 11:46 »
Självklart vill vi ha lite kaos i Thailand igen så investerarna flyr Thailand och vi får fler baht för vår krona. Man kan väl då betala poliserna några baht om man ändå får fler  :> :> :> :>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2859 skrivet: februari 10, 2019, 12:29 »
hahaha helt rätt Naja..
jag är med på det tåget

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2860 skrivet: februari 11, 2019, 00:43 »
Chaiyaphum MMMCDXCVIII, Thailand
11 februari 2019
89,5 kilo – 88,5 (25 km) 1 timme 48 minuter
ATM-kurs; 3,384 (nedåt)

En lögn kan vara värt lugn och ro!!

Forts. Från förra kapitlet... Han köpte ju de värsta marodörerna inom Thailands gränser där uppe i sitt näste i isaan, de fick X antal tusenlappar, och så åkte dessa i tusental ned till Bangkok, stängde av stora huvudvägen i 11 miljon-staden... Där skedde ett par stycken mord också, så till slut blev det rent fruktansvärt svårt för alla att leva i den sörjan som Thaksin skapade..

Det var många av oss som var otroligt rädda för inbördeskrig i det läget, och vi utlänningar, här i det röda nästet, flera av oss började fundera i banor var vi skulle hamna om det blev inbördeskrig? Skulle dessa thai som egentligen i många stycken hatade oss (de manliga), ge sig på oss i skydd av kriget och mörda falanger?

Flera av oss pratade ganska högljutt om att ta oss ur Thailand i det läget och pusta ut kanske i Laos, Kambodja, eller Vietnam/Philippinerna, tills det lugnat ned sig. Allt detta medans turisterna nere vid havet inte fattade ett skit, och ville heller inget veta, ty i deras värld finns det bara 2 ord; Demokrati och det finns militärjunta. Det ena gott och det andra ont...

DÅ minsann skedde det som vi alla efteråt gladde oss grymt mycket åt. Militären gick en natt rätt in, och återställde makten, plockade bort de röda råskinnen från gatorna, och stoppade mördandet på öppen gata. Militären fick sedan otroligt snabbt Thailand på sina förlamade fötter, och landet har sedan dess fungerat otroligt bra.

Thailand har frodats ekonomiskt, folk här i isaan var varit lättade och fortsatt sitt liv, de märker ju inte mycket av livet utanför sina byar, och ler fortsatt glatt åt varje person de möter. Thai i Isaan vill nog egentligen bara odla sitt ris, dricka sin sprit, äta sin mat och fullständigt skita i allt och alla utanför sin by-gräns...

De enda sura jag ser är de som kommer neddimpande hit till Thailand från sina utländska hemländer med sin thai-fru  sina händer. Och de beklagar sig över det “onda” i Thailand, och berättar för oss som bor här, hur olyckliga thailändarna är, nu när de “onda” har stulit makten ifrån dom.

Vilken tur vi har som har dessa 2-3-veckors-turister i Thailand, som stolt berättar hur thailändarna skall känna i allt detta. Och sedan beklagar dom sig hur jäkla trist det är uppe i Isaan, och där på landet finns absolut inget att göra....

Nu kommer valet till Thailand, och nu skall det bestämmas vilka som skall till makten. Vi som bor här bryr oss egentligen inte alls vem som får makten, bara de sköter sig själva ordentligt, och tar hand om “de sina”, och gör ett gott jobb. Vi boende plus turisterna är INTE thailändare, även om vi är gifta med en thai.

Även om vi har barn med en thai som vi är gift med, och även om vi bott här i 88 år, så är vi icke thai, och vi kommer aldrig att heller bli thai.... Varför då då? Jo helt enkelt därför att folk i detta landet har öron att höra med, och ögon att se med, och de kallar en “potta för en potta”, och de kallar en “utlänning för en falang”.

Har du snea ögon så är du asiat, och därför INTE falang. Har du INTE snea ögon, så är du falang, alltså en utlänning, och det viktigaste grejen med den saken, är att du då INTE är thai, och därmed INTE med i "gänget".

Många tycks tro bland oss falanger, att bara du sitter med dessa thai runt bordet, och dricker deras äckliga hemgjorda sprit, eller deras grymt äckliga mat i tillräckligt många månader eller år, så är det dags att dra sig undan de andra falangerna, ty nu “tillhör” man by-befolkningen, och man är deras “vän”.....

En falang blir ALDRIG i helvete thai, och han kommer aldrig in i gruppen och “tillhör”, glöm det. Man måste lära sig att förstå detta..... Men drömmare är blinda, och naiva människor är döva, och har svårt att tolka intryck, så dom anser sig själva tillhöra det thailändska folket. Grattis Nils-Petter Olsson du är nu thai, och kan ta ett thai-namn, och tillstå dig aldrig mer att heja på de vita du möter på Big C, DET passar sig inte, hahaha!!

Men avslutningsvis, Thaksin misslyckades än en gång..... Han försökte få med princessan i sitt röda parti, och hon föll för det, men Kungen av Thailand satte effektiv stopp för detta trams, redan kvällen efter hon hade offentliggjort sina avsikter..... Hon är för övrigt inte ens en prinsessa, hon har avsagt sig den titeln, hon trodde väl att det skulle kunna hjälpa att få Thaksin till makten.....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 750
    • Visa profil
« Svar #2861 skrivet: februari 11, 2019, 03:03 »
Väldigt bra skrivet,kunde inre ha gjort det bättre själv A  (") (") (") (") (")

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2862 skrivet: februari 12, 2019, 02:34 »
Chaiyaphum MMMCDXCIX, Thailand
12 februari 2019
88,9 kilo – 88,2 kilo (31 km) 1 timme 40 minuter
ATM-kurs; 3,378 (nedåt)

Äran bedömes av den som ger den,
inte den som får den!!

Om ni kommer ihåg i december, så var jag till Ram Hospital och brände ett sår jag hade i tinningen, som ju inte slutade att blöda ur under styva 3 månader innan dess. Jag försökte med tryckbandage på såret under flera veckor, jag försökte få det att levra sig, och hålla det torrt, och inte pilla på det.

Men vad jag än gjorde så funkade det inte, till slut så gick jag till min “klinik”, där läkaren tipsade mig om att INTE hålla på med rengöring och sådant precis varenda eviga dag, såret fick ju aldrig lugn och ro.. Jag prövade det då under några veckor, men det kom blod varje dag, och pyste ur såret.

Till slut, så gick jag till Ram Hospitel, läkaren kikade på såret och sade att det såg fint ut, men sade också att han trodde att det låg ett ytligt blodkärl där och pyste blod hela tiden, det var därför ihop med min blodförtunnande medicin, som såret aldrig fick en suck att levra sig, och läka sig.

"Jag skall bränna såret", sade han, det brukar fungera bra. Jag fick en spruta med en dunderbedövning i tinnings-loben, och sedan körde han igång att med elektricitet bränna sårkanterna, kanske t.om. bränna ihop såret. Jag fick ett fint bandage och sedan gick det 3 dagar, och såret läckte icke mer.

Efter december månads utgång och januari månads utgång, så började såret återigen att “läcka”.. Det såg nästan ut som var, men mer snyggt rosa i färgen, och sedan efter 5-6 dagar (igår), efter jag kom ut ifrån duschen, så måste jag ha torkat med handduken för hårt, för nu ropade Yongan till att det flöt blod ur såret...

Jag mulnade nu till, och tog på mig kläder, och åkte till Ram sjukhuset igen., Där hade jag tur och fick samma läkare igen. Han sade direkt, ja med det blodkärlet, så hjälpte det tydligen inte med att bränna såret. Jag skall skära dig sade han, och sedan syr jag ihop det. Det blir ett litet sår bara.

Ingen fara svarade jag, bara du kan fixa det. Jag är 68 år och lär inte få några jobb som  ansikts-modell ändå... Så gör ditt bästa, men ärr i fejjan är bara kul i min ålder... De tog in mig på akuten, och in i ett eget rum,. Där jag fick lägga mig, de tvättade, de satte in sprutor så det stod härliga till i tinningen, och sedan skar han, jag kände inget...

Sedan så började han sy och det gjorde faktiskt ont, ty han hade nog missat lite grand med bedövningen, men jag låg där och tröstade mig med amerikanska inbördeskriget, där soldaterna fick whiskey som bedövning, och sedan sågade dom av benet.... Så jag ville inte lipa/gnälla för mycket...

Snart var det klart i alla fall, och jag blev hemskickade med att först betala räkningen, som totalt gick på 5.691 baht (SEK; 1,685:-)... Tycker inte det var så där himla farligt i alla fall... Jag bad tjejen (sköterskan) idag, när jag kom dit för att lägga om såret igen, att ta ett foto av såret när hon tvättat såret, men innan de lade på bandaget igen. Det fotot ser ni ovan...

Jag hoppas nu att med detta att vi sytt ihop eländet, så skall detta vara klappat och klart, men man vet ju aldrig med gamla gubb-jävlar som mig.....hahaha!!!

Handskak

www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2863 skrivet: februari 13, 2019, 02:21 »
Chaiyaphum MMMD (3.500), Thailand
13 februari 2019
89,5 kilo – 88,7 kilo (15 km) 58 minuter
ATM-kurs; 3,379 (uppåt)

Även för otur kräves tur!!

Det är ju inte speciellt mycket att skrävla om heller för den delen, men det är min första gång i livet som jag gjorde en sås ämnad för fisk till middagen. Jag fick låna lite sån där smaksättare som heter nånting, Ja buljong heter det välan tror jag, det kan vara fågel, vilt, gris, får eller sådana saker, man häller i lite grand bara.

Och vevar runt mjölk, och mjöl, salt, och peppar, och vips så har man en faktiskt himla god sås.. Både Yongyut som Namkaeng gillade såsen skarpt, Funfa som är mer by-thai-aktig, var inte ett dyft imponerad, och undrade nog mest var sjutton jag hade gömt Som Tam;en....

Annars så är det ju den 13:e februari idag, och enda glädjeämnet är väl då att det INTE är fredag på topp av detta. Det hade nog varit lite olyckligt... Men vår granne rakt över gatan fick känna på denna otursdag, genom att han plötsligt säckade ihop och svimmade. Yongan rusade över snabbt som Ben Johnson, och ordnade dit också en ambulans ganska snabbt.

Jag tror det var tur att hon hade lite erfarenhet av äldre människor genom sitt tidigare arbete, så nä säg nu inte " en vana vid gamle mig", inte roligt alls hahaha.... Så man undrar ju lite själv när det händer saker och ting runt en här, hur slutet blir för min del. Modellen vore i alla fall ett snabbt avslut, typ bara falla ihop, och bye bye eller bara ramla av hojjen, och vara stendöd innan man ens nått marken.

Bara man slipper ligga i “långbänk och sträckbänk” och ha det räligt långa tider innan slutet kommer... Men vi får se vad ödet har i reserv åt mig.... Men en sak är då säker, jag tänker då fan inte hamna på sjukhus, där dom kommer att slakta och dränera min bankbok i en snabb takt, och sedan ändå slänga ut mig. Då föredrar jag att bli kvar hemma här, och göra det som går, och sedan skita i det, och bara låta avslutet komma....

Nä nu pratar vi inte mer om ond bråd död och förintelse... Idag är det onsdag, och jag blir tvungen att dricka Irish coffee återigen. Ja det är ju kill-lunch nere på Bens Bar, så då brukar det ju bli lite “blandad kompott”. Men det är kul avbrott i vardagslunken, så onsdagarna är alltid välkomna...

Jag skriver ju idag kapitel nummer 3.500 och inkluderat i det antalet, finns ju även flertalet A + B + C;s, så total-antalet ligger nog mer runt 3.600 dagliga kapitel tror jag.. Ja det startade i mitten av augusti 2008 tror jag det var, det året, och sedan har det bara fortsatt som en kronisk sjukdom, eller nåt sånt.

Det blir svårare och svårare att sluta att skriva ju längre tiden löper på. Men tänker ju till slut, “fasen här har jag skrivet ett antal år, skall jag verkligen sluta? Det vore väl synd, då blir ju nästan allt tidigare skrivande helt förgäves ju, och tänk om allt man skrivit bara försvinner bort ifrån internet, och aldrig mer får se dagens ljus, ja DET vore väl en jäkla katastrof, för en själv och ens självkänsla..”...

Men vi tar nya friska tag imorgon igen, måste prata av mig i ett par andra thai-ämnen, så det blir ordning på torpet...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1348
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #2864 skrivet: februari 13, 2019, 02:41 »
Det är aldrig försent att ge upp-Skämt åsido mycket starkt jobbat att kunna hålla liv i en intressant dagbok.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.