Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 318105 gånger)

Inloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 773
    • Visa profil
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #2865 skrivet: februari 13, 2019, 04:33 »
Keep on Writing. (") (")

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10317
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2866 skrivet: februari 14, 2019, 00:30 »
Chaiyaphum MMMDI, Thailand
14 februari 2019
89,5 kilo – 89,0 kilo (27 km) 1 timme 35 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,385 (nedåt)

Min fru sade;
Min åsikt må ha förändrats,
men det förhindrar icke det faktum,
 att jag har rätt!!

Jag hör ofta ifrån människor som kommer hit till Thailand, om hur sjuttans dyrt det blivit i Thailand. Och dom berättar hur mycket i svenska pengar det kostar att käka en dagens nere i Phuket med en öl till maten. Dom ligger frapperande ofta på SEK: 200:- per skalle. Jag blir lika förvånad varje gång, och tror bara dom är för fulla för att fatta prisbilden bara.

Ty detta stämmer ju noll och ingenting med min egna bild av prisläget i Thailand. Men dom maler på och till slut så fattar man ju vad som står på. Priserna har gått upp på turist-orten... När jag då nämner för dom att i resten av Thailand t.ex. Där jag bor, så har knappt priserna rört sig. OK det har blivit lite dyrare, men vi snackar om strunt-förändringar vid jämförelse....

En "Spy" kostar 32 baht och har gjort detta tror jag i 10 år minst nu, en "Pad Thai" på natt-marknaden nere i centrala Chaiyaphum, höjde dom nu i höstas till 40 baht (SEK;12.-) från 35 baht lägg till en stor Leo (öl) på det som kostar 50 baht, så ligger vi på en matkostnad inklusive öl på 90 baht (SEK; 27.-) alltså att jämföra då med Phukets SEK; 200:-.......

Jag skriver då rent ut att alla turister som kommer till Thailand, flashar med sina stålar, är mer benägna att grina och le ikapp med thailändarna, än att hålla koll på vad som händer runt omkring dom, ja de blir ju grundlurade, och grundlurade, och thaiarna tror väl att vi turister är rent av tappade bakom en vagn, så jäkla dinga är vi stundtals...

Jag förklarar då på t.ex. Facebook, att det har inte blivit dyrare i Thailand, det som hänt är 2 saker, dels så besöker ju turisterna sina gamla vanliga jaktmarker nere vid havet, där alla thailändare vet att de mest naiva kommer, och där blir dom lurade och priserna höjes. Och sedan det absolut viktigaste,,,,...

Och det är att, vår valuta har ju förvandlats till en “pesetas” eller “drachmer-valuta” eller “lire-valuta”. Jag t.ex. Förlorar i dagsläget, och lång tid tillbaka minst 18.000 baht i månaden, i skillnad på valutakursen från när jag kom hit juli 2008 och framåt... Och det är i svenska pengar idag alltså;  SEK; 5.300:- per månad i höjda levnads-kostnader för mig....

Så bara den maträtten "Pad thai" representerar 2008 35 baht = SEK; 6:- till dagens 40 baht = SEK; 12.-..... Detta är alltså bara ett exempel, och där ligger vi då på 50% i höjd kostnad.... Så man skall fan inte skylla på Thailand, när det är Ingves och hans Riksbanks-politik, som vi skall skylla detta elände på....

Thailand är i alla fall med vår valuta-nivå på svenska kronan, inte alls lika attraktivt längre för många turister. Men en sak säger jag och det är. För de av Er som siktar på att flytta ned, så är det fortfarande lukrativt om ni skiter i turist-fällorna. Jag lever på stor fot med Yongans 20.000 baht per månad i matkostnad (SEK; 5.940:-), och med det täcker vi 4 munnar i hushållet plus elen, internetet, samt vatten-kostnaden.

Men då skall man leva på landet mera. Man behöver fasen inte leva i en sleten skiten by om man inte vill, och man måste inte leva i en djungel om man inte vill, men man bör leva utanför dessa turistfällor i alla fall. Då är det mycket billigare än hemma i Sverige. Och på toppen av detta vad det gäller t.ex. kapitalvaror och sådana saker, så finns det en grej här som vi saknar mycket i t,.ex. Sverige, och det är variationen i utbudet av olika varor.

Vill man handla en hammare för 25 kronor, så gör man det, man räknar då kallt med att ha den kanske några månader,  och sedan köpa en ny. Eller så köper man en dyrare för 100 kronor som räcker livet ut.... Det finns ALLTID ett alternativ som är billigt, och jag finner det oemotståndligt, ty många saker jag köper använder jag bara vid ett endaste tillfälle, och sedan skiter jag ens  att spara prylen.

Så då köper man skräp för stunden, och sparar en förmögenhet på den grejen. Detta gäller alltså precis allting. Cyklar, delar, hushålls-geråd, kläder, ja precis allting... Så det finns ett bra liv att leva här, om man bara klarar av att flytta hemifrån, och klippa navelsträngen.

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #2867 skrivet: februari 14, 2019, 03:02 »
Var nere i Phöket för första gången i förra veckan. Då rann det iväg många tusenlappar tex taxiresa i fem minuter från flygplatsen 400 bath åt andra hållet 200 bath. Första resan var en kärring med huckle och dom är ju kända för att dupera oss . Allt var dyrt där turister handlade. Tar lång tid innan jag åker dit igen kanske aldrig , överreklamerat. A :nok:

Inloggad Birger

• Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
« Svar #2868 skrivet: februari 14, 2019, 04:52 »
Jag håller med dig, Lego! Jag var ju i Bangkok för ett par veckor sedan och häpnade ånyo över hur dyrt allting var för turisterna, men nu var ju jag ingen turist så äldsta dotterns pojkvän och jag satte kvickt i system att handla ölen på 7/11 och maten i thailändarnas mathak och sen käkade vi nån sittgrupp i närheten och då blev det faktiskt billigare än här hemma! Roligare också. Bästa sittgruppen var utanför en bordell, där man kunde sitta och tjöta med dom uttråkade töserna, dom är ju lättpratade och bra.

Vad det sen gäller priserna, så har jag noterat att det faktiskt är billigast på dom stora varuhusen i Bua Yai och Mouang Phon än vad det är i lilla Waeng Noi. Potatisen kostar 34 bath mot 50 i grönsaksaffären i Waeng Noi, för att bara nämna ett exempel.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6803
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #2869 skrivet: februari 14, 2019, 15:18 »
Både i Hua Hin som nu i Pappaya kan man hitta billig och god mat.
Ger man bara fan i falang krogar blir det inte dyrt.
Men har man inga ”gamla” pengar utan måste växla till dagens skitkurser är inte Thailand speciellt billigt förrutom boendet (inte hotell) och i vissa fall maten. Och då om man vill ha den sämre kvaliten på många saker.
Både jag och frugan blir nästan chockade hur dyrt bra kläder och skor blivit.
Vi bestämde oss snabbt denna resa att kläder köper vi hemma i Sverige med garantier och lite billigare priser.
Ta bara sportkläder/skor som exempel. Bra mycket dyrare i Thailand. (Märkeskläder)
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2870 skrivet: februari 15, 2019, 03:08 »
Chaiyaphum MMMDII, Thailand
15 februari 2019
89,6 kilo – 89,3 kilo (25 km) 1 timme 28 minuter
ATM-kurs; 3,370 (nedåt)

En argsint kärring,
kan också ha rätt..

Idag så var det första dagen sedan läkaren skar och sydde mitt sår i tinningen, som det INTE låg blod på bandaget när dom bytte. Jag hade heller inte då kl. 11.00 på sjukhuset varit ute och cyklat, som jag ju brukar göra på morgonkvisten, så kanske det faktum att när man rör på sig, så rör man väl upp blodet i kroppen antar jag.

Kanske bristen på motion denna morgon gjorde att inget blod kom ur såret. ELLER så berodde det helt enkelt på att såret kanske håller på att läka sig nu då. Ja vi får hoppas på det sista alternativet...

Det närmar sig mer och mer, tyvärr, att jag blir tvungen att ta bilen med Yongyut och åka till Sakon Nakhon 34 mil bort... och hälsa på Yongans gamla kamrat där. Ja det är en kanon-trevlig kamrat, och det var ju dom som gifte sig i Januari, jag berättade ju om den grejen. Men jag är så jäkla hemsjuk, så jag vill fasen inte åka hemifrån.

Och speciellt inte åka till rena rama djungeln, där enda nöjet är att sitta med denne supertrevliga engelsman, som har så jäkla svårt med alkoholen, och dricker antagligen dagarna i ända. Jag skrattade gott härom dagen, då Yongans kompis, berättade att denne Graham som han heter, hade varit så himla stupfull, så på kvällen när det var dags att gå och lägga sig.

Han hade alltså stapplat till sängen och somnat omgående....... kloss an till hans frus broder, som förstås trodde och undrade vad som försigick, hahahahaha. Inget illa ment, han var bara så jäkla sketfull... Jag finner absolut noll nöje att sitta en hel dag, och bara dricka och prata.

Fan jag får en rysning bara jag tänker på alla de jäkla samtals-ämnen som man skall tvingas traggla sig igenom... Och på detta, det är 1 (en) dag,,,, jag kommer att tvingas stanna 2 hela jäkla nätter, fy fasen va jäkla trist..... Där ute i skogen, och inte ha ett skit att göra.. Jag måste försöka göra en rokad och ljuga ihop något om att jag måste hem.... Måste hitta på nåt....

Vet ni vad detta är? Jo de utvinner salt ur marken här.
Det är en gammal havsbotten...

Idag annars, så skall vi träffa en nyfunnen bekantskap (Christer S.) Han och hans fru ville ses på Bens Bar i eftermiddag och käka en bit mat, skall bli trevligt. Yongyut är ju grymt uppåt nu också när vi skall ta bilen. Hon vill ju gärna åka “ståndsmässigt som ni vet, här i Chaiyaphum Hahaha!!!

Ja det blir bilen p.gr.a. att jag lämnade in motorbiken på sin årliga genomgång och service, hos den unge duktige mekanikern nere i Chaiyaphum i morse.... De fel som jag vet i dagsläget, är förutom att göra en full service OM man nu kan få honom att fatta vad det är. Thailändare gör ju annars bara det som kunden säger till dom att göra, aldrig något mer, de vet alltså egentligen inte om begreppet "service"....

Så oljebyte i alla de former skall han göra, byta stötdämparen, och fixa till motorn, den låter gammal och sleten, och låter ungefär som när en bilmotor bara går på 2 förgasare istället för 4... Alltså svag i kraften och låter mysko. Men om detta är felet, eller om det är tändstift som är kass, är jag inte killen att berätta för andra om.

Som jag brukar säga till Yongyut när hon klagar på att jag inte är som andra "karlar", jag vet alltså ingenting om hantverk och motorer.... Ja du Yongyut säger jag; "jag spelar jäkligt bra gitarr i alla fall, och det kan du inte finna hos de andra "karlarna", eller hur".. Så med det så har hon accepterat just för den stunden, att hon är gift med en artist, en jäkligt oteknisk artist...

Annars är det OK här, och ganska lugnt, händer inte så sattans mycket i livet just nu. Men  en sak som jag tänkt på i just det hänseendet, är ju att när jag säger och skriver, att här händer inte “speciellt mycket” i mitt liv. Så vid jämförelse med många andra här, så lever jag rena rama vilda västern, och har mängder att göra, medans många andra kanske mer sitter hemma i stugan och myser, så jag skall välan inte klaga alltför högljutt..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2871 skrivet: februari 16, 2019, 02:17 »
Chaiyaphum MMMDIII, Thailand
16 februari 2019
89,9 kilo – 88,9 kilo (30 km) 1 timme 40 minuter
ATM-kurs; 3,370 (samma)

Försök inte förstå kvinnor,
Kvinnor förstår kvinnor,
och dom hatar varandra!!!

Ja som jag berättade igår, så hamnade vi med Christer och hans fru där nere på Bens bar, och hade ett par trevliga timmar ihop. Vi käkade australisk stek med rödvin, öl, och irish coffee, men startade med en öl för honom, och en Baccardi-coke för mig. Vi käkade sedan paj och glass till efterrätt, satt som en smäck...

Våra fruar käkade 2 stycken olika thai-maträtter, namn på dessa har undgått mig fullständigt, men låt mig säga att dom nog gillade det, för det pratades och tuggades välderliga på den bordskanten skall sägas. Det blev en trevlig stund, och vi kom sedan hem i vettig tid på kvällen, så man kunde nyktra till innan läggdags....

Läs dagens visdomsord, det är ett citat från min “all time high” favorit av alla tider, Herr Al Bundy. Längst inne I våra själar så kan jag lova att Al Bundy nog är ALLA killars och mäns hemliga favorit. Om inte så är det nåt fel på killarna mentalt, eller att dom är avvikande sexuellt...

Al Bundy representerar precis allting det som vi killar kan relatera till. Vi är isolerade som gifta, alla våra vänner togs ifrån oss av frun. Och hennes vänner blev sedan våra vänner. Alla våra drömmar krossades, medans frun drömmar fanns vid liv under hela äktenskapet.

I alla fall så fick vi höra om dom hela tiden, när hon ventilerade sitt missnöje, och talade om för alla som ville lyssna hur vi män hade (jag speciellt) krossat hennes drömmar, och gjort hennes liv till ett helvete..  Inte bara vid barn-alstringen var vi en donator, utan det kändes som vi män också var en donator mentalt i äktenskapet.

Alltså absolut ingenting kom tillbaka till OSS I det hänseendet... Vi fanns där, men vi räknades inte. På sjukhuset vid födseln av barnet, så fick frun ostmacka och den kämpande mannen (jag) fick fan knappt någonting mer än ett glas vatten... I stället för sperman så var var det löningen som skulle avlämnas hemma...

Och i all denna meningslöshet, så dök då vår “vän” Al Bundy upp I TV-rutan, och gav oss alla normala män hopp och tro inför framtiden. Ty kunde man dra fram detta elände i “dagsljuset”, så kanske man skulle kunna komma “till tals med det”, och få kvinnorna att ändra sig och bli mer mänskliga och lika oss övriga människor I detta jordeliv.

Så att höra t.ex. Al Bundy säga; “En man är en man hela sitt liv, en kvinna är bara sexig tills hon gifter sig”... Detta var ju beviset på att Al Bundy stod i samma klass som Jesus i stort sett, och sedan började TV-serien ta fart med avsnitt efter avsnitt, säsong efter säsong, 11 säsonger höll det på tror jag.

Och Al Bundy presenterade det ena ordstävet efter det andra. Det ena ordstävet mer intelligent och sannings-enligt än det tidigare. Jag skall ge ett par stycken nu i detta kapitel, men resterande sparar jag som dagens visdomsord i varje kommande kapitel.... Bra saker skall man spara på och dra ut på, då blir dom goast...

“Avundas mig; Det där är min fru,
och det där är mina ungar, och jag säljer kvinno-skor!!”

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2872 skrivet: februari 17, 2019, 01:47 »
Chaiyaphum MMMDIV, Thailand
17 februari 2019
89,2 kilo – 88,9 kilo (20 km) 1 timme 12 minuter
ATM-kurs; 3,370 (samma)

Det är bara ett “spel” om du vinner,
men om du förlorar,
så är det bara slöseri med tid!!

Idag plötsligt tidigt i morse, så dök det upp ett mail ifrån Texas till mig. Ja ni vet DNA-testings-företaget finns ju där borta. Resultatet av den sista testingen på min mammas "mörka sida", skulle ju komma mellan den 6 mars – 20 mars, men tydligen gick det snabbare än väntat.

Så jag fick 4 stycken olika mail i morse, som hänvisade till resultat för min del. Riktigt upplivande skall sägas.... Jag har lagt en hel del tid idag, på att försöka läsa in dessa resultat, men det skall sägas omedelbart. Jag kommer nog inte till fullo att fatta vidden av den oerhörda mängd information jag fått.

Men en sak uppfattade jag snabbt som ögat i alla fall. Låt mig förklara. När jag fick pappas resultat så var jag faktiskt inte speciellt imponerad, jag var ju 74% skandinavisk på hans sida, vilket ju var väntat med tanke på hans vita hud, blå ögon och ljusa hår. Och där låg 19% väst-europeiskt DNA där också och skvalpade, och 5% öst-europeiskt..... Så det kändes lite avmätt och halvtrist tycker jag.

Men mitt intresse låg ju ändå på mammas sida, hon var ju mörk som synden, hennes mamma (min mormor) var kanon-mörk, och hennes mamma (min mormorsmor) var svart son synden sades det.... Men jag såg aldrig den damen, hon var nog död sedan länge tror jag...

Men historien som jag hörde från min mamma som förklarade det mörka i utseendet, som både jag och min bror fått med oss, den har jag ju skrivit om tidigare för flera år sedan, men för Er nya läsare, låt mig berätta den en gång till.. Mamman sade alltid att nu skulle hon berätta om “de ilandflötne”....

Om det ligger sanning eller lögn, eller lite av varje i detta har jag ingen aning om, men ALLA släkt-historier har oftast en stor portion lögn i sig, och en ännu större portion överdrift, vet jag i alla fall. Mammas sida kom nerifrån Blekinge ifrån början berättade hon, de flyttade sedan till Skåne, som sedan med mormor tydligen blev Göteborg och sedan södra delen (Billdal).

I alla fall, där i Blekinge så finns det en ö som beboddes till en förvånansvärt stor andel mörka människor, ja som typ valloner eller zigenare eller nåt sånt. Men ovanligt på den tiden i alla fall, då majoriteten var blonda eller rödhåriga i Skandinavien. I folkmun så kallades dessa människor då; “de ilandflötne”, berättade mamma...

Detta skulle då anspela på att det hade varit fartyg som hade förlist för X antal år sedan, kanske 1700 eller 1800;tal, folket i fartyget hade räddat sig iland, och sedan hade dom stannat, och bosatt sig på den ön sades det. Därav då att andelen människor på ön var övervägande mörka till utseendet.

Detta kan vara sant, eller det kan vara struntprat, ungefär som man hör på cocktail-partyn hur folk gärna romantiserar sin släkt, och berättar med stolthet i rösten om forna tiders smugglar-kaptener, mördare, häxor, och sådana saker i sin släkt, gärna då att dessa hängdes av dåvarande samhället.. Man hör aldrig någonsin om hur Oskar Andersson i Målilla socken levde sitt liv vid jordbruket och dog som fattighjon...

Så jag tillhör nu då den typen som skryter om detta på cocktail-partyn och liknande. Jag har hört detta från det att jag var lite skat-unge hemma. Så naturligtvis nu när mamma pappa är borta, och jag börjar vakna till liv, och vill veta lite mer om det förflutna, så vill man ju damma av släkten med lite äkta information, istället för tvivelaktiga skrönor.

Jag fortsätter imorgon, och lovar då berätta om resultatet om mammas sida på mitt DNA. Jag tror att med resultatet som jag skall berätta om, att mina 2 systrar nog är glada att dom var med och delade på insatsen för detta testet... Det blev ju 600:- per skaft för oss 3 syskon, billigt med tanke på att vi nu åtminstone vet någonting mer handfast än lösa minnen och skvaller om forna tiders släktingar.....  Forts. Nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com

Inloggad Hangnam

• Visa profil
« Svar #2873 skrivet: februari 17, 2019, 09:35 »
Musselim ????🤪

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2874 skrivet: februari 17, 2019, 10:35 »
Musselim ????🤪

Om du antyder att min morsas blod kommer från musse-folket så skall jag komma hem till dig i nattens skydd, och vräka 7 st Kobror över din mur som tack.....Jag har då gett dina hundar sömnmedel, jag har installerat kameror, och kan då kolla in hur du lubbar omkring och hoppar jämfota mellan Kobrorna......

Vi kommer från en fin kristen familj så det så, hahahaha

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2875 skrivet: februari 18, 2019, 02:07 »
Det är ju folk dom kastade överbord som flöt iland. Trubadurer och annat irriterande folk..
Och det vet vi ju att du är...  :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2876 skrivet: februari 18, 2019, 02:10 »
Ibland är du så rolig så hälften vore nog. Jag tror nog mer det var busschaufförerna som åkte utför ättestupan....
 :> :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2877 skrivet: februari 18, 2019, 02:14 »
Där har du fel om min yrkesgrupp..  :> :>

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2878 skrivet: februari 18, 2019, 02:26 »
När jag ställer frågan till Fablo ikväll....  :> :> :> :>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2879 skrivet: februari 18, 2019, 02:42 »
Chaiyaphum MMMDV, Thailand
18 februari 2019
89,6 kilo – 89,3 kilo (25 km) 1 timme 28 minuter
ATM-kurs; 3,369 (nedåt)

Jag betalar inte för mer misstag,
jag har gjort det alltsedan jag gifte mig!!

Forts. Från förra kapitlet.... Så mailet kom i morse, och jag började läsa, och det tog mig nog en timme att avkoda lite grand. Jag var inne en bra stund på Wikipedia, för att läsa va fasen H1b2 var för nåt, och vad en Haplogroup var för nåt o.s.v. Vissa saker måste man nog börja dekoda, innan man läser rapporter och resultat.

Jag kan nu bara skumma på ytan, men med tiden så kan jag nog lära mig att förstå mer och mer. Det började i alla fall med att dom berättade att mammas H1b2  är mest frekvent i östra Europa och norra centrala Europa. Det finns också till 5% långt uppe i Sibirien, utefter ishavskusten hos ett folkslag där uppe. Ja dessa folkvandringar...

Hennes unika H1b2 är 14.000 år gammalt, så det har varit enormt mycket rörelser fram och åter över världen, så man har nog samlat på sig en massa olika DNA och gener, och allt vad det heter, när folk blandar sig med varandra... Sedan när man tar sig framåt i tiden, så kunde man via DNA fastställa mer senare tiders positioner i världen för detta DNA..

För 30.000 år sedan cirka, så var hennes Haplogrupp i norra Grekland, spred sig sedan åt vänster bort till Spanien/Portugal, och en hel del av denna grupp tog sig sakta norrut i takt med att inlandsisen drog sig tillbaka. Det sägs av forskarna, att denna Haplugrupp är den mest vanliga utav alla, och har spridit sig över hela Europa....

Någon mer information än så som jag kan se idag  min okunskap vet vi inte, jag får läsa på och lära mig efterhand. Men om man nu hoppar snabbt till “moderna” tider, så har jag fått DIREKTA släkt-träffar på följande platser och personer, som levde de sista 800 åren ungefär. Jag har mail-adresser till alla dessa jag nu skall rabbla upp, vilka alltså är raka släktingar i rakt nedstigande led.

Och de alla är alltså släkt i raka led ned till min familj också. Känns ganska underligt att dessa människor är mina blods-släktingar, så låt oss börja rabbla då, notera då att detta är de NU levande släktingarna och det var totalt 104 träffar, så detta är bara ett axplock för att se variationen, snacka om härads-betäckare: Timafeywitch Michaelich Samarin, Kars, Ryssland...   

Pinar Pigi Saglav, Kroatien... Jacqueline Locher-Malapert, Normandie, Frankrike...  Connie Darlene Scheer, Daveham UK...  Mr Kul-il Meng Bashkir, Aznovo, Bashkortostan, Ryssland...   Vladimir Boris Shikalov, Kirov, Ryssland...  Jurgen Peters, Forst, Tyskland,  Yrjo Tapani Autere, Suojärvi (Karelen), Ryssland... Jag har dessutom ett ytterligare antal som jag inte orkar spalta upp här i Finland och Danmark, och några i Sverige.

Men Sverige fanns bara 2 stycken faktiskt med anor bak i tiden. Så Polen fanns också med, så det var en diger samling, från ett otroligt utspritt område i hela östra och mellan-Europa i stort sett... ja mammas mörka sida är nog av slaviskt ursprung då, kanske man kan misstänka.

Jag avslutar detta nu ty jag kommer inte längre, men det var kul, och jag skall fortsätta och se om jag hittar några roliga prylar i mammas DNA..... Men en tanke som jag inte vet är korrekt, men så här känner jag. Släkt i blodtypen (Haplogruppen) eller släkt i blodet???

Jag tror att detta är 2 helt olika saker och jag finner det egentligen i praktiken vara ganska ointressant om jag delar blod med en främmande människa som personer långt borta i Ryssland. Vi har ju absolut noll gemensamt och ingår absolut varken i min familj eller i min släkt, så jag är osäker på hur jag skall behandla detta mentalt.

Låt mig göra en jämförelse så ni förstår hur jag tänker..... Kunta Kinte, slaven ni vet som blev en TV-serie, kom till Amerika runt början av 1600:talet. Hans avkomma levde sedan fram till 1980, alltså cirka 360 år borta i USA utan någon som helst susning varifrån han kom.

Författaren, han var ju också neger, reste i forskningssyfte till Afrika, hur fasen han nu kunde veta vart att resa i denna stora kontinent. Han lyckades med konststycket att finna anfäder till Kunta Kinte som mycket väl kom ihåg Kunta, och att han blev bortförd av slavhandlare 360 år tidigare. De berättade också att de minsann var släkt med varandra.

Just detta att efter 360 år påstå att dom är släkt, javisst, men till vilken nytta egentligen, vad har det för verklig betydelse. Jag har släkt i Ryssland sedan kanske 200 år, och jag har en rakt nedstigande släkting i England som levde 1430 och framåt. Oj henne måste vi nog bjuda på släktmiddag....

Detta är vad jag menar, det finns släkt och det finns släkt....Släktskapet i samma typ av blod verkar ju vara fullständigt värdelöst ju och intresserar egentligen inte mig ur lojalitets-synpunkt i alla fall. Alltid kul att veta, men oviktigt för att "hålla ihop släkten"...

Så med detta så goodbye DNA,,,, och hallå Thailand igen..... Söndag skall jag ta stygnen på sidan huvudet (tinningen), så hoppas allting blir bra med den grejen, men det har inte blött nu i alla fall på 4 dagar, hoppas det nu inte bara börjar när han plockar bort stygnen...

Handskak
www.glegolo.com