Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 222430 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10032
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #2955 skrivet: mars 11, 2019, 01:39 »
Chaiyaphum MMMDXXVI, Thailand
11 mars 2019
89,6 kilo – 88,8 kilo (21 km) 1 timme 23 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,366 (nedåt)

Det är lätt att uthärda en annan mans plågor!!

Idag blev det gött tjöt om det jäkla Nong Bua Daeng, och Yongans land igen. Det verkar aldrig ta slut, och det är den ena grejen efter den andra, för att få den jäkla “brukar”-marken att bli hennes. Och nu på toppen av det hela, så har ju grannen eller grannarna börjat att sno delar av marken från henne, vilket jag berättat om tidigare.

Yongyut har nu bestämt att, jag tror nästa helg, så skall lantmäteri-gubben komma, och mäta upp hennes mark exakt. Och hon vill ju då ha cement-pålar placerade, för att ha klara markeringar för de grannar som till äventyrs vill komma åt mer mark att bruka själva. Dessa har ju tidigare flyttat pålar, så alla skall tro det är deras mark.

Men nu när Yongyut har kommit på plats efter pappans död där uppe, så börjar grannarna fatta att hon är aktiv, och också by-hövdingen är numera informerad om vad som försiggått!! Lantmäteri-gubben har inte tid på minst ett år framåt, att komma på arbets-tid, då han är fullständigt över-fullbokad.

Så han smyg-annonserar via djungel-expressen ut sina “tjänster”, på sin fritid lördagar och söndagar. Så Yongyut har tagit kontakt med honom, och nu plötsligt från att ha varit fullbokad fullständigt, så har han sagt att han troligtvis hinner komma nästa helg och mäta upp marken, sedan registrera den officiellt, och få allting på pränt i Yongans namn.

Dessa tjänstemän skäms inte ett skit, att alltså ta sitt arbete, och helgarbeta, och ta betalt 7.000 baht och stoppa dessa lättförtjänta stålar i egen ficka... Thailand fungerar på detta sättet, i livets samtliga skiften så finns det ALLTID plats och rum för korruption. När det gäller detta med ekonomin nu då, så blir det enligt följande.

Yongyut har en lång lång avgränsning på sin mark som är ett vattenflöde, och det är ju skitbra, ty där kan icke grannarna göra ett knäpp, och kan inte stjäla någonting, men resterande mark som hon har idag som står i hennes namn som hon nu vill märka upp med cementstolpar, är en 784 meter lång sträcka.

Hon ville så gärna sätta upp stolpar var 5:e meter, jag som varken är markägare, bonde, eller skogs-avverkare, vet ju inte ett något i allt detta. Men jag fattar i alla fall att folk vill tjäna stålar, och jag fattar att 5 meter mellan pålarna, är ju för fasen enbart löjligt, och göres enbart för att dra stålar av markägarna.

Så vem hade satt den grillen i huvudet på Yongan då, hon köpte ju det rakt av, och försökte få mig med på detta. Jag tog ut henne på moppen igår eftermiddag, och jag visade henne sådana stolpar i mängd, har cyklar där många gånger, så jag vet var att visa Yongyut. Här stod cementpålarna med 5 meters mellanrum.

Jag förklarade för henne, att anledningen till att detta företag hon var i kontakt med, föreslog enbart 5 meter mellan stolparna, var att deras heta vilja att sälja stolpar, absolut inget annat. Jag kunde visa henne att 10 meter var mycket bättre, genom att handgripligen visa henne stolparna där ute på risfältet igår, och halva priset. Och skall man vara riktigt vaken, så hade ju jag valt 15 meter mellan stolparna, dom är ju ändå fullt synliga utan några problem alls.

Hon tyckte ju jag var skogstokig som tjatade emot det berömda cement-bolaget. Jag sade att vill hon ha en endaste stolpe så blir det som JAG bestämmer, inte fan vad ett cementbolag bestämmer. Hon insåg då verkade det som, att vi var de som bestämde, och inte några andra. Jag förklarade istället för 5 meter och 158 stolpar som kostar oss  23.700 baht i stolpkostnad, så blir det med 10 meter cirka 79 stolpar, vilka då istället kostar; 11.850 baht.

Stolparna kostar alltså 150 baht, och arbetet räknade Yongyut på, att hon hyr in 4 gubbar a´300 baht vardera, och de gör sina 20 hål vardera i marken, så blir det en dags arbete, och därför 1.200 baht. Så inalles totalt för hela det här eländet, skulle då hamna på; 20.050 baht. Varför? Ju vi glömde ju de 7.000 bahten för Lantmäterigubben vänsterprassel.

Ja så här kan det gå till att vara markägare i Thailand, och vara besläktad med en sådan söt liten varelse. Visst fan var det mycket lugnare med en lägenhet i Pilegården, Askim, Göteborg, där man bara ringde fastighets-skötaren, som fixade precis allting när det gick sönder, och bolaget fixade renovering när det så behövdes.

Men ärligt talat, leva skyddat är underbart, men i det långa loppet, om man nu har råd, så visst är det välan kul med lite ekonomisk katastrof ibland, och leva lite vilt?? Att hela livet igenom leva med hängsle OCH livrem, är det vad vi verkligen vill, och behöver, för att vara lyckliga??? Ja för vissa som är födda med det, så är det tydligen så, medans för andra med en lite mer livaktig ådra, så skall det vara lite mer liv och rörelse..

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6648
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #2956 skrivet: mars 11, 2019, 03:47 »
Glöm inte bort taggtråden som skall dras emellan stolparna..
Kanske känns onödigt..??
Men den ger lite stadga till stolparna om någon av dom vill ramla...
Och att gräva 20 hål och sätta dit stolpen på en dag..??
Då får du nog stå där med piskan och övervaka..

Här gräver vi och sätter stolpar på marken vi sålde nu..
Detta jobb gjorde vi 2008..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2957 skrivet: mars 11, 2019, 06:00 »
Glöm inte bort taggtråden som skall dras emellan stolparna..
Kanske känns onödigt..??
Men den ger lite stadga till stolparna om någon av dom vill ramla...
Och att gräva 20 hål och sätta dit stolpen på en dag..??
Då får du nog stå där med piskan och övervaka..

Här gräver vi och sätter stolpar på marken vi sålde nu..
Detta jobb gjorde vi 2008..

Tack för informationen, är ju inte så bevandrad i allt detta med jordbruk, markbruk, murbruk och missbruk...
Jag sade till henne igår att någon taggtråd blir det inte, detta skall vara enbart märkes-stolpar som visar tomtgränsen, fan det är ju vildmark, jag hatar taggtråd för övrigt. Se på USA, hela det jävla landet är knökat med taggtråd...

Men visst jag är också inne på det med att gubbarna nog får skitsvårt att hinna med 20 hål per gubbe och dag.... Dom drar nog gärna ut på det 2 till 3 dagar om ingen säger till dom. Kanske bättre att Yongan ger dom ultimatum. "Ni får 2 dagar på Er att göra 20 hål vardera, vill ni acceptera"???

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2958 skrivet: mars 11, 2019, 10:34 »
Tack för informationen, är ju inte så bevandrad i allt detta med jordbruk, markbruk, murbruk och missbruk...
Jag sade till henne igår att någon taggtråd blir det inte, detta skall vara enbart märkes-stolpar som visar tomtgränsen, fan det är ju vildmark, jag hatar taggtråd för övrigt. Se på USA, hela det jävla landet är knökat med taggtråd...

Men visst jag är också inne på det med att gubbarna nog får skitsvårt att hinna med 20 hål per gubbe och dag.... Dom drar nog gärna ut på det 2 till 3 dagar om ingen säger till dom. Kanske bättre att Yongan ger dom ultimatum. "Ni får 2 dagar på Er att göra 20 hål vardera, vill ni acceptera"???

legolas

Utan taggtråden kommer stolparna snart att ligga omkull...
Du vet ju själv hur sank marken blir vid regn... Utan stödet av tråden faller dom snart..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2959 skrivet: mars 11, 2019, 11:13 »
Utan taggtråden kommer stolparna snart att ligga omkull...
Du vet ju själv hur sank marken blir vid regn... Utan stödet av tråden faller dom snart..

Jag tror faktiskt det beror mycket på hur djupt du säkrar dom ledarn....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #2960 skrivet: mars 11, 2019, 18:46 »
Jag tror faktiskt det beror mycket på hur djupt du säkrar dom ledarn....

legolas

Absolut.... Du kan ha 10 cm som sticker upp ovan jord...  :> :> :> :>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2961 skrivet: mars 12, 2019, 01:40 »
Chaiyaphum MMMDXXVII, Thailand
12 mars 2019
89,8 kilo – 89,5 kilo (20 km) 1 timme 4 minuter
ATM-kurs; 3,378 (uppåt)

En föräldralös äter för mycket,
och en hjärtlös pratar för mycket!!

Yongyuts mamma fyllde tror jag 76 år, och vi firade det med att ta ut henne i söndags kväll, på en restaurang som lär heta Chabo, och de kör med barbeque för 99 baht. Vi passade också på att ta med och fira Soda, som ju även han fyller år i Mars. Jag åkte ned med motorbiken, och Yongan tog bilen, för hon skulle plocka upp bland annat sin mamma.

Samling klockan 18.00, och jag körde ner och anlände cirka 17.55, big mistake!!! Jag blev sittande tills kl. 18.15, ingen kom till restaurangen! Jag ringde Yongan, och hennes mamma höll på med att duscha!!!!! Va falls ropade jag... Har väntat i 20 minuter nu, jag åker hem, ni kan äta själva...

Nej ropade Yongan i telefonen vi kommer NU. Ok jag väntar sade jag... De kom 15 minuter senare, och jag satt där med en äcklig Chang öl i näven. Leo hade dom ingen, de körde enbart med Chang. Ja ljuset i tunneln, var ju i alla fall att Chang var ju något lite bättre, än den vrål-äckliga Singha-ölen...

Så vi blev 9 stycken runt bordet. Jag slapp denna gången plötsliga parasit-tanter ifrån byn, eller gamla bortglömda släktingar, som dök upp och var hungriga. Ja dessa thai i denna kulturen har ju en jäkla förmåga, att tränga sig på och kräva gratis mat... Men allt bra med den grejen, och det kändes ju skönt.

Så började “föreställningen”, alltså mat-intaget. Det var ju barbeque, och det är ju frapperande hur thai gillar detta. För det första så verkar dom skita fullständigt i vad som åker upp på barbequen, allt fungerar bara dom får bränna det på järnet, eller koka det i sidovattnet.

Som vanligt så blev jag trakterad med griskött som brändes lite grand, och det av köttet som inte var rent brosk eller fett, käkade jag upp. Jag tror jag åt upp runt 3 stycken tunna skivor med griskött. Jag ställde väl 23 frågor till folk runt bordet, ingen frågade mig något alls, dom kunde ju inte prata engelska, och dom var heller inte tillräckligt intresserade av utlänningen, så dom orkade fråga Yongan om översättning.

Ja för Er som undrar så finns det absolut noll och ingenting utanför Thailands gränser som intresserar en thailändare. Så länge dom kan stoppa käk i käften, så släpper dom precis allting tror jag. Jag skulle heller inte bli förvånad om dom missade att deras land koloniserades, medans dom käkade middag.

Förresten när jag tänker på det. Kanske det var exakt det som hände under 2:a världskriget när japanarna (japsen) stövlade in en dag, och besegrade och tog över Thailand. Jag tror aldrig det ens kom till strid, ty dessa thailändska hjältar, satt nog vid middags-bordet och hade en barbeque med squids, krabbsticks, griskött, och en miljon olika sallads-sorter, och ville inte bli störda.... Dom märkte nog inte ens att japsen kom och tog deras land... Va fasen det var ju lunchtid!!

Jag ledsnade I alla fall efter en styv 1,5 timme, och ursäktade mig och åkte hem, och lämnade gänget till att slippa mina frågor på engelska, så kunde dom fokusera, utan menlösa avbrott från en sleten falang som satt där. Men det var kul i alla fall att gammel-mamman blev firad, och hon tyckte det var skitkul. Och Soda som också fyllde år (imorgon för övrigt), var med på detta firande..

Yongan kom hem lite senare och var helnöjd, och detta med att jag sticker iväg tas inte så allvarligt, jag blir inte sur för att dessa inkrökta människor fullständigt verkar skita i mig falangen, utan det är bara deras sätt att uppföra sig, eller brist på uppförande vilket ni vill. Jag ä van och skiter i det numera.

Hon berättade att alla var nöjda och att det var kul, och hon berättade när jag frågade, att notan gick på 1.460 baht för dessa 9 stycken människor, och det är ju rent fantastiskt billigt. Och däri låg också dreck och glass m.m. Folk nere på turist-orten klagar på att Thailand blivit så dyrt.

Men det stämmer bara om man håller till nere på just turist-orten, där turisterna själva “gräver sin grav”, med att dricka och tipsa och överbetala, utan att ens bli pressade. Resten av det riktiga Thailand har fortfarande riktigt bra priser på många saker, även om en del kapital-varor börjar komma ikapp...

Så nu hoppas jag att jag slipper mer födelsedagar, dessa “födelsedagar” som thai i min familj, började fira när jag kom in i bilden för 11 år sedan. Innan dess, så visste dom inte vilken dag dom var födda, vilken månad, eller ens vilket år knappt, dom var födda. Och dessutom så var dom ju redan 1 år i ålder, när dom första gången kravlade ut ur moderns sköte...

Men ju jäklar så firas det med tårta, man sjunger, och man gratulerar. Men jag vågar säga utan att mena alltför illa, att thai gör dessa saker i samband med en födelsedag, men det är bara som jag brukar säga ett “påklistrat” beteende. Dom vet inte varför man gör saker och ting,,, och dom vet inte hur man gör dessa saker... Men kopiera är dom duktiga på, speciellt här i Thailand.. Duktiga på karaoke!!

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2962 skrivet: mars 13, 2019, 00:55 »
Chaiyaphum MMMDXXVIII, Thailand
13 mars 2019
90,0 kilo – 88,9 kilo (26 km) 1 timme 34 minuter
ATM-kurs; 3,380 (uppåt)

Medelålders är man,
när man i valet mellan två frestelser,
väljer den som man kommer snabbast i säng med

Ja idag tisdag, så drog Yongan upp igen till Nong Bua Daeng. Nu fick hon hastigt besked att lantmäteri-gubben var ledig att mäta upp hennes mark, och tjäna sina 7.000 baht, så det skall då göras imorgon onsdag 13 mars... Sedan gäller det för henne att vara alert med cement-gubbarna, och de 4 gubbar hon skall anställa för att gräva hålen.

Jag bad henne att ringa mig imorgon, så kan jag ta motorbiken de 7 milen upp till hennes marker, och få lite koll på vad som händer. Är väl inte alldeles bekväm med att Yongan skall kunna greppa allt detta. Jag har ju lite mer koll på ekonomin och matematiken, än vad hon har. Men det skall sägas. Hon sköter det annars jäkligt bra, så absolut inga klagomål från mitt håll...

När hon kom hem härom dagen så berättade hon jäkligt irriterat, hur någon av grannarna, dessa idioter, hade eldat precis som thai brukar elda. Alltså dessa nötter tänder på, och sedan går dom och lägger sig och sover, och skiter fullständigt i elden. Det får brinna bäst fasen det vill.

Och det mest underliga i allt detta, är att de kommer undan med denna typ av eldning, eller skall man kalla det för “luntning”?  Det verkar som om det inte tar sig alls på samma sätt som hemma i  de västliga länderna. Mark-vegetationen brinner OK och lagom, men slocknar så enkelt och gärna vid minsta hinder.

Jag ser gång efter annan att när en risbonne eldar, och sedan åker hem och käkar lunch eller sover, så brinner det som fan på hans risfält, sedan på grannens risfält, och till slut tar det sig in i skogsdungar som finns lite grand här och där. Buskarna blir sotiga och svarta och löven brinner upp, detta gäller ävenledes träden.

Och sedan 3 veckor senare, så kommer det friska nya löv på buskar och träd. Och allt återgår till det gamla- Här snackar vi inte alls om träd som brunnit upp och dött, nej i helsefyr heller. Jag tror svaret är att allt i träväg i naturen här är lika hårt som teak eller Mahogny.

Elden biter helt enkelt inte på virket på buskar och träd. Och dom har väl upptäckt detta bönnera i Thailand, i alla fall här i isaan där jag bor. Nu fick jag foto utav Yongyut, där elden som hennes granne hade startat, hade tagit sig in på hennes marker, och bränt ned en jäkla massa saker.

Bland annat hennes farsas egenhändigt byggda tempel, som han haft nu i snart 25 år där uppe i urskogen. Han är ju död sedan 3 år tillbaka, så jag sade till Yongan att lägga ned... Dock så hade elden helt raderat bort alla banan-plantorna, som nu var bananträd på hennes mark, dessa var det goodbye med fullständigt..

Men sorgen över pappans tempel gick snart över, det var nog inga problem visade det sig, ty snart började hon berätta att det blev ett väldigt lätt jobb för traktorn, att rensa upp hennes marker enär elden tagit det mesta, så skrapa bort sly och några buskar räcker, och det är snart gjort. Så den eldningen kontra kostnaden för traktorn och röjningen, gick bra för Yongyut.

Men hon berättade att hennes andra grannar var riktigt skitförbannade, ty elden hade tagit deras ris, och Tapioca, och sådana saker. Och sedan hade elden också tagit en massa värdefulla prylar upp mot bergssidorna, lite utanför Yongans mark.. Så det verkar numer vara lite mer liv och rörelse i den tysta lilla inaktiva byn, sedan Yongyut kom dit. I morgon berättar jag om dagens skvaller i den byn, ganska hemskt, men bör berättas....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2963 skrivet: mars 14, 2019, 00:58 »
Chaiyaphum MMMDXXIX, Thailand
14 mars 2019
89,6 kilo – 89,6 kilo (19 km) 1 timme 4 minuter
ATM-kurs; 3,403 (uppåt)

Även den bästa hästen,
är bara ett lik, när den är död!!

Ja Yongyut är ju uppe i byn som hon växte upp i, och där hon också har all sin mark runt omkring. Hon känner ju också ett flertal familjer så klart. Så livet är ganska OK för henne som ensam kvinna där uppe. Men visst hon vill ju inte gärna åka upp alldeles ensam, så hon tar ju alltid med sig någon, så hon inte skall vara helt ensammen då.

Oftast är det sin mamma Paengtha, eller så är det ofta Namkaeng, om nu skolan inte hindrar, och nu sedan Funfa flyttat in med oss, så tar hon med båda töserna. Hon har ju också möjligheten att ta med Baloo hennes äldre syster. Och jag tycker det är bra. Jag gillar inte att hon skall vara där uppe helt ensam.

Man vet ju aldrig vilka idioter som går lösa där ute i dessa byar i djungeln. Och nu också sedan spriten flödar, och också tillgången på Yabba (knark) är så stor. Så vet man aldrig var folk har i sina huvuden.. Tack vare sin uppväxt så får hon ju reda på lite “nyheter” då och då, och ibland är det underhållande nyheter (oftast).

Men ibland så kan det vara lite “störande” nyheter faktiskt. Vad detta som jag skall berätta nu är för typ av nyhet, får ni själva avgöra. Jo den äldre man som kör den traktor som Yongyut brukar hyra in, han är lyckligt gift med en supertrevlig kvinna, och de verkar ha det bra ihop, säger Yongan.

Detta hindrar dock inte thaimän från att vilja pippa utanför äktenskapet. Killen är nästan 60 år, och fortfarande så springer han till lös-hästarnai byn, och betalar några kronor, och får sätta på lite då och då. Nu då så berättade Yongans barndoms-kompis, att traktor-föraren hade gjort en påsättning på en ung kvinna i byn, hon var 33 år gammal och hade barn (förstås). Han har sedan utvecklat detta till ett mer regelbundet "spring" till henne..

Denna kvinna har jobbat många år nere i Pattaya, och då naturligtvis jbbbat falang, men även thai-män. Det var nu ganska allmänt känt i byn att hon går på medicin för HIV, och hon har heller inte gjort någon större hemlighet av detta. Traktor-gubben vet nog antagligen icke vad HIV är för något, utan tror väl att andas kvinnan, så är det OK att “sova med henne”..

Många är dom nu i byn, som vill säga till gubben att icke åka till kvinnan mer, då han ju kan smitta sin fru med samma skit, som han själv riskerar att få utav denna prostituerade kvinna... Men ingen vågar konfrontera honom av rädsla för att kvinnan skall babbla alla hemligheter i byn.

Ja det är säkert många gubbar som kanske har varit och hälsat på, och de vill ju inte att deras fruar skall få reda på detta. Så Yongan skyller på, när jag undrade, varför hon inte bara säger till traktorföraren,,,, att hon inte vågar, då denna unga kvinna har kontakt med “maffian” i byn, och då kan det gå illa...

Så i livets alla skeden, så gör man ingenting i thaikulturen med att konfrontera varandra. Jag frågade Yongan, om nu denne byhövding är så jäkla bra, varför går du inte till honom, så kan han säga till traktor-gubben. Nä det går inte svarade hon, de är kusiner... Men va fan tyckte jag. - "OK skit i det då, ingen verkar bry sig, så låt HIV smitta hela Thailands befolkning då".

Redan för 7-8 år sedan, så läste jag att det smittas en ny thailändare, varje timme, dygnet runt, året runt med HIV... Så grattis, och sedan kommer alla dessa idioter till falanger till Pattaya, och Phuket, och Bangkok m.m. Och kräver av de unga töserna, att de vill ha sex utan kondom. Ja ännu har icke den siste idioten fötts...

Så slutvinjetten ed traktor-föraren blir väl då, att han till slut drar på sig AIDS/HIV eller vad fasen nu folk vill kalla det. Och sedan ge det till sin fru och sedan dör alla lyckliga, eller????

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1761
    • Visa profil
« Svar #2964 skrivet: mars 14, 2019, 11:03 »
Du har fel om hästen. En död häst är Hamburgerkött.... att ha på mackan.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2965 skrivet: mars 15, 2019, 01:49 »
Chaiyaphum MMMDXXX (3.530), Thailand
15 mars 2019
89,8 kilo – 89,1 kilo (31 km) 1 timme 48 minuter
ATM-kurs; 3,416 (uppåt)

Även i ett gott äpple,
så kan du finna en mask..

York, hade fått för sig att han ville betala tillbaka till de luncher som han varit inbjuden till. Ja bland annat Håkans sista goa lunch. Så York handlade räkor, alltså frysta färdig-skalade sådana på MAKRO. Svindyra förstås, ja dessa räkor här i Thailand, dom är faktiskt riktigt dyra.... Men han handlade 2 kilo i alla fall, jag tror bara för räkorna, så kostade det nästan 1.000 baht eller t.om. lite mer...

Han ville inte ha lunchen hemma hos sig, utan frågade om vi kunde vara hemma hos mig. OK inga problem tyckte jag. Bra sade han, så du kan fixa till räkorna då och koka dom? OK sade jag, lätt gjort, jag fixar det. Jag fick sedan äran att handla saltet, den mörka ölen, samt krondillen.

Ja den krondillen blev ett gött kapitel. Jag var runt på totalt de fem (5) ställen som jag vet har krondill. Men precis allting på alla fem ställena där  var dill-plantorna fullständigt sönderbrända i den starka sol-hettan här. Helt fel årstid alltså. Till slut blev jag så slut på energi där jag körde på moppen, så jag fick inte ens köpt thailändsk dill (Patchi Lao), alltså dill utan krona...

Jag tror jag körde totalt onsdag eftermiddag cirka; 60 kilometer bara för att leta efter denna förbannade krondill. Jag kokade räkorna onsdag eftermiddag när jag kom hem, och jag kokade dom utan dill, inte en käft märkte skillnaden!!! Vi fick en riktigt trevlig lunch i alla fall, med ett par stycken räkmackor med ägg och majonaise...

Till efterrätt, så hade jag köpt hem jordgubbar som jag rensat, mjölk, samt vaniljglass, och det satt ju som en smäck i mars månad.... Killarna stack sedan hem vid 14;tiden, och jag fick en lucka i jobbet, och kunde cykla 21 kilometer och lite över 1 timmes körning, för att få ner sockret i blodet och fet-magen i vädret.

Nu är den lunchen avklarad i alla fall, men på tal om lunch, nu verkar det som om Birger i Waeng Noi börjar få “araben” där ute i djungeln, och vill ha besök. Så jag försöker trumma ihop York, Håkan, och Ingemar, att åka med mig dit upp till honom, helst nu imorgon lördag om det funkar. Han vill ha hjälp med datorn, men då får han bjuda på lunch, gubb-fan....

Yongyut ringde precis nu (torsdag kväll), hon har endast gjort 10 hål i backen säger hon. Jag frågade henne hur det gick. Fick du ihop 4 gubbar då som skulle gräva? Nä ingen ville jobba, så jag anställde en gammal man och hans fru, och de vill ha 100 baht per hål. Men för fan Yongyut, det där fungerar inte alls.

Fattar du inte 80 hål x 100 baht är ju 8.000 baht, och med en gammal gubbe och hans kärring, så kommer dom att hålla på fram till sommarlovet hemma i Sverige, innan det blir klart. Ja hon kommer hem imorgon (idag när ni läser detta), så vi får prata om det då..... Men det är bara fan va det är svårt att få till det där ute i den byn. Folk vill alltså inte arbeta.

Och jag förstår fullständigt varför. Folk vill inte arbeta när det finns ett alternativ. Vadå?? Jo de kan i stort sett ligga i hängmattan, sträcka sina nävar upp bland löven på träden runt omkring, och så har dom sallad i mängder, i alla de former. De kan slänga ut ett nät i vilken sketen ler-damm som helst, så har dom fisk till middag i dagar framåt.

Allting är så lättillgängligt här, så motiveringen som fanns i Europa, alltså att jobba annars fryser du ihjäl, och svälter ihjäl, finns inte här. Det är också anledningen till att dessa länder med hetta/värme och grödor, inte är framgångsrika, på annat än att ligga i hängmattan, och se de västliga länderna ansvara för utvecklingen för människo-rasen... Vi får se hur det går med Yongans hål i marken......

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 755
    • Visa profil
« Svar #2966 skrivet: mars 15, 2019, 03:28 »
Ett litet tips : vattna där hålen skall grävas något dygn innan så går det lättare.  o-o A

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2967 skrivet: mars 15, 2019, 04:37 »
Tack Hangnam, vill inte verka kaxig, men jag sade till frun detta. Men då det var ett falang-tips, så tror jag inte hon brydde sig att meddela det gamla paret... Ja du vet...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Bjarne

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
« Svar #2968 skrivet: mars 15, 2019, 07:45 »
Men det är bara fan va det är svårt att få till det där ute i den byn. Folk vill alltså inte arbeta.

Verkar som hon frågat frugans lata bröder  ;D

eller finns dom överallt i Isaan?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #2969 skrivet: mars 15, 2019, 08:34 »
Men det är bara fan va det är svårt att få till det där ute i den byn. Folk vill alltså inte arbeta.

Verkar som hon frågat frugans lata bröder  ;D

eller finns dom överallt i Isaan?

Ja vi har nog samma erfarenhet där. Jag kanske är taskig mot mina med-bröder... Men jag anser thailändare ifrån denna landsändan (Isaan) är ena lata jävvlar, som inte vill gå i skolan, inte lära sig, och inte jobba, och inte ta hand om sina barn, som dom är svinduktiga på att producera..

Föräldrarna slår och drillar sina döttrar från spädbarns-ålder i att föra traditionerna vidare, kulturen vidare och fostrar dom fullständigt. Sönerna saknar oftast helt uppfostran, jag vet inte om det har med att göra att en kvinna INTE skall kunna säga till en man vad att göra, men det är frapperande hur lite fostran sönerna får.

Så om någon undrar varför thaikvinnorna blir så besvikna, gör sina första besvikna erfarenheter med thaimännen vilket nästintill ALLTID resulterar i ett barn, att dessa till slut har en fallenhet i att fatta tycke för en falang istyället. som kan ge dom en tryggad framtid många gånger.....

Ja min fru frågade nog alla våra svågrar som läser detta tyvärr. Ja jag vet... jag generaliserar som bara fan, men det är mitt jobb, och min skyldighet att göra detta, hahahaha, alltså att säga som det är..

legolas
www.glegolo.com