Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 299738 gånger)

Inloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10270
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3060 skrivet: april 13, 2019, 01:12 »
Bra notering där ledarn, vet inte alls om rätt eller fel, men visst när jag tänker på det att det varit på flera platser med "kurvor" som du säger. Men jag har också flera platser som är rena skräphögar mitt på en raksträcka där folk dumpar sitt avfall, ja som vanligt då. Men det kanske bara är otrogna buddister som gör nåt sånt...

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3061 skrivet: april 13, 2019, 01:26 »
Chaiyaphum MMMDLVI, Thailand
13 april 2019
90,0 kilo – 89,4 kilo (19 km) 1 timme 13 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,423 (nedåt)

Vad tänkte jag på när jag sade ;-”JA”?
Vi hade ju redan haft sex,
så den grejen behövdes ju inte igen!!!

Idag när detta skrives, så blir jag lättad över att vi precis missade. Ja vi missade fredag den 13;e. Jag menar 13 är ju oturs-nummer, och infaller den dessutom på en fredag, så blir det dubbel otur den dagen. Så nu kan vi köpa lotter, och spela lotto, och på travet, och hoppas på fina vinster....

Ja nu har jag fått lite mer kött på benen vad det gäller saker att ta med sig på planet, kommer inte ihåg om jag skrivit allting om det, men chansar och skriver igen då!! Jo medicin kan ju vara en känslig sak. Folk som “vet”, de förordar att man helst skall ha med sig en lista, där doktorn skriver, att han skrivit ut denna medicin, och sedan så skall man behålla medicinen i sin original-förpackning.

Detta bara så de kan se med lätthet, att det inte är knark... Sedan när det gäller nötterna, cashiew och almond, så är det OK verkar det som, om dom också ligger i sina original-förpackningar under resans gång.... Ja det blir spännande i alla fall. Man får väl som alla gånger hoppas på turen i kontakten med Immigration-gubbarna. Dom gör ju ändå som dom vill, och gillar dom inte nyllet på någon turist, så kan dom göra precis vad dom vill, även så att folk kan missa sitt plan hem....

Song Khran-eländet startar imorgon 13:e på riktigt, även om det var lite småförsök att tjuvstarta redan idag... Så idag när jag var på RAM Hospital, så köpte jag en extra förpackning med gasbinda, ty jag gör som jag gjort de sista åren under denna högtid, då det kastar vatten i varenda jäkla gatu-hörne,  eller sidoväg ute i byarna.

Jag virar gasbinda runt armen, och om det krisar riktigt, så virar jag även runt huvudet... Gasbindan på armen där breder jag på en riklig dos med ketchup, så man kan se hur illa skadad jag är, när jag närmar mig vatten-stationerna, bromsar in lite, och pekar på armen och säger LAM Hospital.....

ALLA naturligtvis är ju snälla rejäla människor, och släpper förbi mig utan att dränka mig med vatten. Men just denna grej behövs egentligen bara, om jag råkar vara ute på vägarna typ med start 11.00 på förmiddagen, ty innan dess så sover ju folk ruset av sig här i Thailand under denna högtid...

Ja nu närmar det sig slutet för ytterligare 2 stycken falanger som skall åka hem ett halvår ungefär. Alltså Ingemar och Risto, de åker båda två på måndag den 15 april..... Och jag och York blir ensamma igen. Men det kan vara gott att vila ut sig lite, hahaha!!! Så ha det bra Ingemar där hemma i Jönköpings vida skogar, och glöm nu inte att rapportera lägen när du gjort dina undersökningar!!.....

Nu avslutade jag tillverkningen i alla fall av Jordgubbs-likören, och den skall nu stå fram till augusti, och gotta till sig. Ja hälften är ju Håkans... Blåbärs-likören skall fortfarande ligga och lagras mörkt, med sin vaniljstång i sig fram till 2 maj, då jag skall tappa över den likören på flaska också...

Även där med slut-lagring fram till augusti, då Håkan återkommer, och kan lägga beslag på sin andel av likören.... Men som man säger i barn-branschen; “bara en mamma finner alla sina egna barn vackra och granna” Och detta kan ju med bestämdhet, också sägas passa ytterligt bra in på folk som “bränner” hemma.

Ja dom utropar ju alltid med extas i rösten hur fantastisk deras hemmagjorda finkel-sprit är, och hur gott det luktar.. jajajaja, bara ens egna barn då!!!!! Men jag tyckte faktiskt att denna likör med blåbär, blev riktigt god när jag smyg-smakade. Men den blir 3 klasser bättre så klart efter lagring. Jag och Yongan smakade även på Jordgubbs-likören.

Men jag måste erkänna att den smaken var inte alls i min smak. Inte äcklig alls, bara ovanligt nästan töntig i smaken, skulle jag vilja kalla det.... Men vi har bestämt oss att fortsätta sökandet efter den perfekta frukten eller bäret, för att göra Likör. Ja vi har ju slånbär i Sverige, och mer perfekt än Slånbär att göra likör på, finns nog inte på denna planet, tror jag!!

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3062 skrivet: april 13, 2019, 09:38 »
Du får be någon lapp (Roger/Mackfaktorn) att ta med hjortron...
Han kanske åker ner igen snart..??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3063 skrivet: april 14, 2019, 02:58 »
Chaiyaphum MMMDLVII, Thailand
14 april 2019
90,4 kilo – (0 km)
ATM-kurs; 3,428 (uppåt)

Arian är inte färdig-sjungen,
förrän den siste hetero-sexuelle har somnat!!

Mitt stora sår på sidan skenbenet höger ben, såg ju inte så illa ut i måndags, rejält skrapsår, men trots att man såg köttet, så blödde det ingenting. Det höll i sig hela måndagen, men på tisdag morgon så stack jag till Ram Hospitalet ty då hade det börjat blöda. Dom lade om såret ,och dagarna har gått , och dom lägger om varje dag.

Så nu idag så lade dom om för 5:e gången. Och läkningen ser ut att gå bra, sakta men säkert. Och när jag kom hem så märkte jag att högerbenet hade svullnad rejält, alltså benet under knäna då. Och så spränger det runt såret... Jag undrar om jag inte fått en inre blödning av nåt slag, så jag tänker lägga av med blodförtunningen i några dagar, så det inte blöder så friskt....

Fan min vad är ju 50% större än på vänstra benet, och nu ser jag att foten börjar bli blå också. Ja alltid är det något tydligen.. Inte fasen vill man fylla sin dagbok med sjukdomar och elände, men tydligen skall det vara så när man blir gammel, sleten, impotent, och väderbiten, hahaha!!!

Idag gladde jag mig själv med en hel special kokt. För Er som är födda eller boende annat än i Göteborg, kanske inte vet vad en halv eller hel special är för något. Jo 2 korvar i ett korvbröd med mos kallas alltså hel special, och har man bara 1 korv däri, så kallas det halv special... Namkaeng behövde jag inte ens fråga, hon beställde omgående en sådan hel special.

Yongan pratade bara om ris när jag frågade henne, hon anser ju att äta potatis är bara för mindre vetande... Ja vi blir alla saliga på vår egna tro antar jag... Ja jag fattar faktiskt inte riktigt detta med thaifolket, ja kanske hela Asien är samma, jag vet inte... Men att de gillar i stort sett INTE potatis, och finns det bara ris i omgivningen, så kan man inte ens tvinga dom att äta.

Dom har ju blivit lärda i sin kultur, att käkar man falang-mat och speciellt potatis, så blir man inte mätt, och är man inte mätt, så kan man inte sova. Jag har sett situationer där Yongan ihop med kompisar, har suttit med oss falang-män, och käkat typ kött, sås, och potatis, och blivit riktigt mätta... Trodde jag...

När gästerna hade gått hem till sitt, och man gjorde sig beredd att gå till sängs. Så finner man förstås Yongyut i köket läggandes upp en hel jäkla skopa med ris.. Va fasen  gör du frågar man irriterat.... Jo säger hon “thai blir inte mätta falangfood, we must have lice innan, så vi kan sova”...

Ja tack för maten, och tack för att man skall äta dubbla middagar då, detta på toppen av middag på morgonen, och middag till lunchen.... Dessa thaimänniskor äter och äter och äter, så jag finner det helt enkelt löjligt. Speciellt blir det hel-löjligt när man vet vilken brist på pengar dom har i alla hem i stort sett.....Men jag har gjort jämförelsen förut, och gör den igen.... Kolla klövdjuren eller betesdjuren kanske man skall kalla dom.

Dom står och är tvungna hela gänget, att äta konstant under hela den vakna tiden på dygnet. Detta för att dom äter så enormt låg-nyttig mat, äter dom inte hela dagen, så dör dom till slut av svält. Jag ser thaiarna exakt på samma sätt. De käkar löv, blommor, pinnar, grenar, rötter och sallad till ren förbannelse, och de sitter vid matbordet, ibland i flera timmar.

Det är ganska kul, när vi skall käka, jag sitter där och är klar på 8-10 minuter, medans Yongan sitter över 2 timmar ibland.... Ja 2 timmar... Men vi försöker nog på bästa sätt att låta varandra vara, och inte tjöta hål i huvudet på varandra, även om jag och Yongan, båda finner sin partner vara lite lagom knäpp vid många tillfällen. Jag har förklarat nu i 11 år, att vetenskapen har ännu inte fått fram ett botemedel mot förkylning, hon lyssnar trodde jag, i alla fall första gången jag berättade.

Men när hon inte har lyssnar-öronen på sig, så ser man när man säger något, att hon absolut INTE lyssnar, utan hon står där på helspänn, och bara väntar på att jag skall andas, så hon kan flika in sina guldkorn. På 11 år har jag aldrig hört efter jag förklarat något typ; “Åhhh menar du det, det visste jag inte” eller “Åh fasen va bra, det skulle vi ha här i Thailand”!!!!

Istället det traditionella efter det att jag förklarat tålmodigt att det inte fanns medicin mot förkylning, då säger hon utan ens en ryckning i ansiktet; “you go Big C now, you buy medicin för nås (rinnande näsa)... VA tjoar jag till, jag har ju precis talat om att dom bara tar våra pengar på medicin som ingen fasen verkan har.... Hon avslutar innan man precis hamnat i kylan, igen... “Dont forget medicin”!!!!!

Handskak
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3064 skrivet: april 14, 2019, 23:02 »
Chaiyaphum MMMDLVIII, Thailand
15 april 2019
90,4 kilo – 89,6 kilo (20 km) 1 timme 18 minuter
ATM-kurs; 3,426 (nedåt)

Al Bundy sade på sin tid;
“Jag bad att få döds-straff,
men dom insisterade på att jag nog hade lärt mig en läxa”...

När jag skriver detta, så är det söndag eftermiddag den 14 april, och det är dags att summera denna dagen också. Jag tog det lugnt i morse p.gr.a. att högerbenet nedanför knäna är rejält svullet, och det gör skitont nere vid vristen. Jag googlade, och en doktor berättade om något som heter “Ödem”, alltså vatten som hindrar blodet att rusa FRÅN fötterna och uppåt till hjärtat.

Dessa patienter har tydligen fel på klaffar, som är ämnade för att stoppa blodet att rusa ner i fötterna igen. Så med andra ord, så skulle alltså mitt blod vara ganska stillastående då antar jag. Ja utan undersökning så vet man ju inget. Men att bara sitta av tiden och inget veta är ju inget kul heller..... Ja får ta tag i det imorgon måndag... Eller avvakta ett par dagar, och se om det ändrar sig!!!

Ja Songkhran, thaiarnas nyår som dom firar under flera dagar på raken. Nere vid turistorten så vill man ju tjäna stålar på turisterna, så där låter dom festligheterna fortsätta. Mer pengar för thai, och mer kostsamt för utlänningarna. Nyårsfirandet i vår del av landet håller sig inom ramen för vad det officiellt skall vara, alltså mellan den 13/4 fram t.om. Den 16 april....

Igår kväll alltså första dagen, så brakade det löst här må ni tro. Ofta med sådana här saker, så har templen sina fingrar i ganska mycket. De lånar ut sina högtalare och sin mark vid templet, och så festar dom loss hela högen där.. Oväsendet är öronbedövande skall ni veta, ja vissa kvällar under året, så ligger jag klarvaken flera timmar, och hör bara det där jäkla dunkandet av basen och trummorna.

Då skall ni veta att scenen och musiken är nere i mitten av staden Chaiyaphum, på night bazar. Och dit är det nog ganska exakt 7 kilometer. Så snacka om volymer. Och snacka om att extremt många thai, förutom alkohol-vanor, också lider av tinnitus också.... Men det kanske bara är bra att dom är halvdöva.

I går natt, så gav jag upp klockan 00.45, att ligga där och rulla runt, och bara höra dunkandet från templet 1 lång kilometer härifrån, är lika illa som om jag varit medverkande på den festen... Jag gav upp, tänkte jag kollar på en film, och prövar sedan igen, om jag kanske är tröttare då.

Gick ner för trappan, och vem ligger inte i soffan därnere, och snusar och sover så himla gott. Yongan hör inget, ser inget, och reagerar aldrig för nåt i festväg. Så tolerant skulle man vara, och så tillvand på dessa ljudvolymer skulle man vara.... Jag satte mig vid datorn och pillade med jobbet, och kollade på en TV-show som hette “Bull”, ett väldigt bra tv-program.. När jag hade kikat färdigt  så var klockan nu närmare 03.30 och jag kände mig trött och dessutom när jag fick av mig hörlurarna och hörde att det var knäpptyst där ute.

Härligt sängdags för denne yngling. Det är ju en himla bra grej med Thailand här där jag bor i alla fall... De festar hårt bestämt och stökigt, men dom har någon kul regel som de flesta följer “oftast” under året, och det är att man slutar festandet någon gång mellan 23.30 och midnatt. Tycker själv att det är en bra kompromiss...

Så i natt hoppas jag att thai är för trötta och bakfulla för att orka festa, men det är säkert någon dum jävel som drar på full sula på musiken, trots att ingen finns på plats. Har sett detta massor av gånger. Där sitter 1 kille, ibland kan dom vara 2 stycken, full ljudvolym har dom, och resten av hela byn ligger och sover....

Handskak
www.glegolo.com

Bjarne

• Gäst
« Svar #3065 skrivet: april 15, 2019, 04:18 »
Din svullnad under knät ska du inte vänta med.
Detta öden ska du skaffa stödstrumpor för omgående. Orsaken är nästan alltid relaterat till hjärt/kärlproblem och ibland tillsammans med diabetes.
Hjärtat klarar inte längre att pumpa blodet hela vägen från fötterna och det blir stående kvar längst med. Hade en nu bortgången kompis som fick liknande problem och han fick kallbrand i tårna av den dåliga cirkulationen med amputation som följd. Senare måste dom ta hela foten och det var rullstol sista tiden som dryga 60 åring.
Blodpropp i benet kan också vara en orsak

Det sämsta du gör är att sitta stilla, mycket bättre du ligger ner och har benen så högt som möjligt så ödemet får lite hjälp på traven att rinna tillbaka.
Även en promenad hjälper till.

Iväg och skaffa stödstrumpor (compression socs) eller linda med bandage för att pressa ner svullnaden.
Kolla även blodtrycket för det ger en indikation hur hårt hjärtat får jobba för att få runt blodet i systemet så att säga.
Du bör inte ligga över 140/90, gör det det tyder det på ”förkalkade” kärl. Hög vilopuls också en varningssignal att hjärtat får jobba onormalt hårt.
Vätskedrivande ämnen kan hjälpa till att minska svullnaden.
En ökad vätskeansamlig i kroppen brukar också märkas om man ställer sig på vågen, inte ovanligt med en viktuppgång på 1-2kg på några dagar. Det är inte fett och muskler i så fall utan vatten.

Ett annat tecken på försämrat cirkulation är svårläkta småsår under knät och kalla fötter.

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
« Svar #3066 skrivet: april 15, 2019, 04:20 »
Det är roligare om man själv är med! Jag firade ju med Mackes och hans familj, vi var både på thaifest och hemma hos honom och Pen. Kent kom också och vi hade en perfekt songkran. Men jag sov på en resort nån km bort, så nattdunkandet störde inte mig. Mitt enda songkrahn-relaterade problem är att min vattenpistol har gått sönder, så jag drar det kortaste strået i duellerna med lille Fiim...

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3067 skrivet: april 15, 2019, 05:09 »
Bjarne, jag uppskattar mycket informationen du ger, Jag lovar att åka till sjukhuset imorgon eller onsdag, så vi får finna ut vad det kan vara.

Värt eller inte värt... Men värt att notera är ju att skenbenet fick sig en REJÄL skrapa och smäll, så mina tankar går till inre blödning, och detta p.gr.a. att det alltid blöder länge och mycket tack vare att jag går på blodförtunnande, så jag undrar då om det kan vara denna smäll, ger en inre blödning, och jag måste vänta ut lite grand tid, för att se om det går tillbaka...

legolas
www.glegolo.com

Bjarne

• Gäst
« Svar #3068 skrivet: april 15, 2019, 05:38 »
Bjarne, jag uppskattar mycket informationen du ger, Jag lovar att åka till sjukhuset imorgon eller onsdag, så vi får finna ut vad det kan vara.

Värt eller inte värt... Men värt att notera är ju att skenbenet fick sig en REJÄL skrapa och smäll, så mina tankar går till inre blödning, och detta p.gr.a. att det alltid blöder länge och mycket tack vare att jag går på blodförtunnande, så jag undrar då om det kan vara denna smäll, ger en inre blödning, och jag måste vänta ut lite grand tid, för att se om det går tillbaka...

legolas
Till dess ligg med benet högt när du sover och gärna ett bandage som stöd. Sitt så litet som möjligt eller sitt med benet högt. En pall eller stol som stöd.
Stödstrumpor har du väl redan, jag flyger aldrig  över 1 timme utan, även 5 timmar i en buss är stödstrumpor bra hjälpmedel.
Även be dom kolla syrgashalten i blodet, dom sätter en klämma på ett finger och en på en tå. En lampa mäter så det är smärtfritt och snabbt.

Din tanke om en inre blödning är inte fel, så det kan ha blivit en blodpropp när levrat blod från skadan vandrat vidare.
Ett blåmärke har du väl efter smällen?

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3069 skrivet: april 15, 2019, 06:00 »
Ja jag har ett märke stort i diameter ungefär 1 decimeter, så riktigt stort, som jag åker till sjukhuset och lägger om varje dag. Ja jag tror det var runt 10 dagar sedan detta hände...

Men jag har inget blåmärke som jag kan se direkt i anslutning till det djupa skrapsåret, utan ett REJÄLT blåmärke nere på samma fot, du vet där man skjuter bredsidor i fotbollen.. Det är ju därför som jag hoppas på en inre blödning, som sedan skall gå över. Har haft dessa hematomer 2 ggr förut....

OK stödstrumpor måste jag handla in idag, skall ju åka Sverige 27 maj, så det blir ju dryga timmar sittande.... Tack som fasen för att du engagerar dig. Är du läkare eller bara en duktig hemma-doktor???

legolas

www.glegolo.com

Utloggad Naja

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
« Svar #3070 skrivet: april 15, 2019, 07:06 »
Om du lägger om såret varje dag kan du väl ändå be dem titta på benet. Håller med Bjarne om att det är inget man ska gå omkring med och vänta ut.

Sen saknar man Songkran, var några år sedan sist. Gillar verkligen den högtiden (om man slipper resa), alla är glada och man blir som barn med vattenkriget .... () () ()

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3071 skrivet: april 15, 2019, 07:46 »
2 gånger har jag visat läkaren, men han bara viftade bort det, lika bra som han viftade bort att han inte skurit bort all cancern i tinningen.

Många av dessa läkare här i Thailand som jag mött och hört talats om, vet att dom kommer undan med precis allting, så jag litar inte på läkare här, förutom dom som jobbar på de större privata sjukhusen...

tack
legolas
www.glegolo.com

Bjarne

• Gäst
« Svar #3072 skrivet: april 15, 2019, 08:41 »
Är inte läkare men har sen tidigare en rätt gedigen sjukvårdsutbildning som sjukvårdsansvarig till sjöss på 90 talet.

Har också egna erfarenheter om detta då jag själv måste håll koll på svullnande ben och tidvis bära stödstrumpor tillsammans med vätskedrivande medicin.
Även bekanta har liknande problem så det är inte ovanligt.
Kort sagt tillhör det åldrandet i varierande grad och tillsammans med diabetes, hjärtsvikt, trånga kärl så förstärker symtomen varandra. Går inte att behandla men man kan lindra symtomen genom att vila benen högre än kroppen så hjärtat får ork att pumpa tillbaka vätskan ur vävnaderna.
Venklaffar och dess funktion har du väl läst om, när dom är för slitna rinner blodet tillbaka neråt.
Du bör finna massor på nätet om detta i sjukvårdguider mm.

sök på svullna ben och fötter

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3073 skrivet: april 15, 2019, 13:19 »
Stödstrumpor är det många kollegor till mig som använder..
Sitta och köra buss i 4,5 timmars omgångar är "farligt" säger många..
Sen är ju inte kanske buss-chaffisar dom mest aktiva så det hjälper ju inte...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3074 skrivet: april 15, 2019, 14:00 »
Heter det stödstrumpor?? skall googla och ut i Chaiyaphum och om dom har här, borde ju ha tycker man
Denna strumpa är väl OK eller?

legolas
www.glegolo.com