Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 299736 gånger)

Inloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10270
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3075 skrivet: april 15, 2019, 23:34 »
Chaiyaphum MMMDLIX, Thailand
16 april 2019
90,4 kilo –
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,432 (uppåt)

Al Bundy sade;
Jag arbetar i en skoaffär, och säljer skor,
 och ändå, så är jag inte glad att komma hem....

Jag skall bara säga det, att gårdagskvällen blev lugn ur musik och dunkadunka anbelangade. Det var nog som jag befarande, thaiarna startade i ett ursinnigt partytempo, och kunde bara klara av 1 natt på raken. Det var helt tyst igår kväll i alla fall. Jag själv hade lagt mig helt slut redan klockan 21.20.

Jag vaknade 02.20, bäddade och gick ned till datorn. Jag var helt klarvaken och pigg, men kunde inte sova för obehaget med högerbenet, och svullnaden jag har där. Jag beslöt att skita i att åka till Khorat och sjukhuset där, och se om det kanske blivit bättre tills imorgon.

Jag fick i alla fall en grymt tidig start idag också,, fasen man får passa sig, så man inte vänder på dygnet här.... Men en himla go känsla när man är uppe tidigt. Så fort som jag vaknar EFTER klockan 06.00 så känns det precis som om jag sovit bort hela morgonen.... Ja man får passa sig så man inte blir en slöfock..

Folk säger på facebook, att vi som flyttat till Thailand är så himla sura, ja kallas stundtals för “surkuk” (ursäkta svordomen)... Vi gnäller på allting, och aldrig nöjda är vi... Ja det skall ni andra veta, de som skriver dessa visdomsord är alltid turisterna, alltså samma människor som sitter hemma i Sverige, och gnäller brallorna av sig över allting.

Dom skriver om Sverige, om valet, om invandringen, ja om precis allting, och allt är kass och värdelöst med Sverige. Och i all sin egna bitterhet över Sverige, så har dessa gubbs/damer mage att själva vara gnäll-rumpor (ursäkta svordomen), och gnäller över oss fastboende att vi är så bittra, och gnäller på allting här i Thailand.. Ja logiken bland folk är stundtals överväldigande..

Men annars så finner man ganska ofta faktiskt riktiga fördomar från alla de turister som skriver runt på alla thaiforum på internet, och anser sig vara experter, ja “soff-experter” då.. De har en underlig bild av oss boende som råkar bo i Isaan, ja där jag bor, ett stort område med några och 20 miljoner människor.

Dessa soff-experter säger att vi som bor här, vi har mer eller mindre tvingats hit, och tvingats till att bygga hus, och tvingats till att handla en massa saker t.ex. Bil, motorbike, och en massa möbler, och sedan så tvingar våra fruar oss att ge alla våra pengar till vår frus familj. Och vi själva sitter framför datorn eller ligger i soffan och grämer oss över att allting gick åt helvete.

Så ser soffpotatisen i Sverige på oss falanger som bor här. Vi sitter dessutom helt ensamma, med grava alkohol-problem, och har noll saker att göra, och vi lever i den där byn som är full med hundar, hönor, och gapande tuppar. Stundtals får vi hoppa jämfota för att undvika kobror och spottkobror och pytonormar, skorpioner m.m.

Soffpotatisen sitter själv i en 1;rummare i Sundbyberg, han sparar allt vad han kan för att kunna åka till Thailand, och när han kommer hit, så är det som att komma hem. Ty han har googlat som en besatt, och läst in sig på namnen på en massa öar där nere i turist-paradiset. Så han pratar vitt och brett om Koh Pangan, Koh Samui, Koh Chang och Koh Samet plus en massa koh (=betyder ö), som man knappt har hört talats om trots att man bor här.

Men googla är den mest fantastiska sak som uppfunnits. Man kanske kan likna google med att ha en alldeles egen “anden i flaskan” där man kan önska vad som helt. Så man fyller sin kunskapsbank med google. Sitter man vid datorn, och man frågar en sak till dessa soff-potatis, så dröjer det alltid åtminstone 10-12 minuter innan svar.

För dom har inte informationen i skallen, de måste googla i smyg, och sedan ge sken av att det är “deras” egna kunskap... De bedriver också en långvarig kampanj, och talar yvigt om för alla som läser, att de minsann aldrig skulle bosätta sig ute i djungeln, ty där är det så trist, och där finns inget att göra.

Jag försöker förklara för soff-potatisarna att det nog bor runt 50.000 falanger MINST här uppe i Isaan. Och alla dessa 50.000 stycken falanger kan ju inte lida av ensamhet, spritproblem, och ha tuppar och hundar runt sig precis hela tiden.... Här finns gott om umgänge, här finns falang-mat, och man blir själv till slut en så duktig kock, som man aldrig någonsin trodde på, när man bodde hemma i Sverige.

Ja här finns precis allting, och det viktigaste familjen finns ju här. Att välja mellan att sitta i baren i Pattaya, Phuket eller Bangkok, och dricka sig fördärvade, eller att bo här och ha en go familj, ja valet är inte sådär speciellt svårt skall sägas... MEN en viktig sak finns INTE här, och det är till min lilla sorg, Saltvattnet och havet.... Men man får lösa det genom att åka ned till kusten lite då och då...

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1374
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #3076 skrivet: april 16, 2019, 05:38 »
Jag har träffat på många olika sorts människor här genom åren och de flesta är goa gubbar med sina livserfarenheter och sina egna ryggsäckar att bära. Sedan finns det ett antal människor som bott länge här som hittar fel på i stort sett det mesta som maten,Thailändarnas sätt och seder, priserna, kvinnorna och deras släktingar, hundarna, katterna och tupparna och immigration osv det finns ingen ände på klagomålen men det största problemet sitter hos de själva då det verkar som de kört fast i kvicksand och de kan inte ta sig upp så mitt råd till de är -Åk hem eller prova på ett bättre land istället för att gnälla och klaga på i stort sett allt.
Vi som lever här i paradiset måste kunna uppskatta det också annars är det ingen vits att slösa mer tid på denna plats. o^o
Naja tack för att du väckte liv i mig igen :> :> :>
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3077 skrivet: april 16, 2019, 05:46 »
Naja tack för att du väckte liv i mig igen :> :> :>

Naja?????? Letade efter det inlägget men det måste varit längesedan han skrev nåt som kunde väcka dig...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #3078 skrivet: april 16, 2019, 05:53 »
Du är uppmärksam Legolas men vi hade nyligen kontakt på ett annat ställe så därför var det inte lätt att hitta. () () ()

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3079 skrivet: april 16, 2019, 06:13 »
Du är uppmärksam Legolas men vi hade nyligen kontakt på ett annat ställe så därför var det inte lätt att hitta. () () ()

Aha då förstår jag...... heja fejjan, 55555

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3080 skrivet: april 16, 2019, 21:44 »
Chaiyaphum MMMDLX (3.560), Thailand
17 april 2019
90,4 kilo –
ATM-kurs; 3,441 (uppåt)

Al Bundy sade;
Det sista som en man vill titta på,
 efter arbetsdagens slut, är en kvinna!!!

Jag tog en avslutade tur på cykeln idag. Idag den 16 april var den sista dagen på deras thailändska nyår. Men visst, på en del turist-orter speciellt Pattaya, så fortsätter dom under 1 hel vecka, istället för de stipulerade 4 dagarna. Men detta gör man endast för att lura de lätta turisterna på ännu mer pengar.

Och när jag kom hem, så stannade jag vid vår soptunna, och drag mycket symboliskt av mig bandaget som jag hade virat runt vänster underarm. Bandaget var indränkt med lite lagom med ketchup, så det såg ganska blodigt ut..... Jag kan stolt säga nu efter att jag avklarat hela Song Khran, att ingen thai har lyckats få en endaste vattendroppe över mig.

Jag har nog under dessa 4 dagar cyklat igenom lätt 80 stycken sådana där “poster”, där både vuxna och barn står med hinkar och vattenslangar, och vill dränka en med iskallt vatten, och smeta in en med talk upplöst i vatten. Man blir då helt vit, och kläderna kan man ju tvätta för dom är helt körda. Ni kan se på fotona som jag bifogar...

Detta med bandaget har jag gjort nu, om det är 3 eller 4 år kommer jag inte ihåg, men det är en lysande plan som jag satte i verket då. Det är jävligt jobbigt faktiskt att få vatten över sig precis hela tiden. Thaiarna verkar ju glömma hela tiden, att jag kommer 4 dagar på raken med inlindad blodig arm, och då gjort detta de sista 3 eller 4 sista åren...

Idag dock, så stod det ett gäng ungdomar utanför en sådan där by-butik i Nong Nasaeng. Jag saktade in när jag kom, ty jag såg att dom laddade med hinkar flera stycken av dom, så jag ropade “bo bo bo”, vilket betyder NEJ på isaan-språket dom kör med här. Jag pekade på bandaget, och sade “hospital”.

Killarna tyckte rejält synd om mig, och jag kunde precis som vanligt passera utan en vattendroppe över mig. Precis när jag passerade, så såg jag Wingchai (Amphorns bror) som äger butiken, säga till sin son, som var en av killarna som ville hälla vatten över mig... Jag förstod ju inte alls många ord, men jag fattade att han ropade till sonen ungefär;

”kommer du inte ihåg förra året.. falang same same, ni är ju dumma" ropade han... Jag vände mig om, och log mitt allra varmaste leende, och nöjd cyklade jag hemåt. Så var man spelklar även för år 2019 då....

Men mest synd tycker jag om de aningslösa thai, som kanske är på väg in till stan för att käka lunch eller middag, och plötsligt i sina finkläder, så får dom Barnängens puder upplöst i vatten, och en hink iskallt vatten därefter över sig.  Det blir ju till att antingen åka hem och byta om, eller besöka en toalett på restaurangen..

Roligare än det kan man ju ha det. Och dessutom hur roligt är det för många av de drygt 330 som brukar dö i trafiken under dessa 4 dagar, genom att de kommer aningslösa i 60 kilometer i timmen på gatan, och plötsligt kommer det en hink med isvatten, som kastar dom av motorbiken.

Hur många som dör och/eller invalidiserats på detta sätt, är ofattbart många, men detta hindrar ju inte thai-människor som sällan bryr sig, om annat än sina egna familje-medlemmar. Jag själv tycker att denna högtid är idiotisk ur många vinklar, varav flera jag gett Er ovan.

Så nu är också festandet över, men det konstigaste är att det ju är 3 festkvällar, men “mina” thai-grannar här orkade bara festa den första natten, och sedan var dom tydligen helt slut, inga problem alls att lägga sig och sova på natten.... Nu avslutar jag för idag så får vi se om det dyker upp några skandaler att skriva om yills imorgon...

Handskak
www.glegolo.com

Bjarne

• Gäst
« Svar #3081 skrivet: april 17, 2019, 04:03 »
Bra att svullnaden gått tillbaka så du kan cykla, då är det nog ingen större fara med foten och benet.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3082 skrivet: april 17, 2019, 05:09 »
Bra att svullnaden gått tillbaka så du kan cykla, då är det nog ingen större fara med foten och benet.

Tack, jo jag har varit på väg nu 2 ggr när det varit som jobbigast att åka till Khorat och sjukhuset där.... Men det som mest ljuder i min skalle är det faktum att jag fick ju en rejäl smäll på skenbenet som ju skrapade upp detta stora sår....  Och jag är så gott som helt inne på att jag helt enkelt fått en inre blödning. Lägg därtill att jag käkar Asperin och blodförtunnande Lixiana, så är ju blödningarna mycket större och mer långvariga än för Er andra..

Jag skall väl säga att det gjorde ont i benet under knät när jag cyklade precis hela tiden, men att röra sig hjälper hjärtat sade ju du, så då sket jag i den ganska överkomliga smärtan. Jag märker också nu dag för dag lite mindre och mindre blod under huden.. Så jag hoppas jag är på rätt väg även om det går jäkligt långsamt.

Tack för omtanken igen,
legolas
www.glegolo.com

Bjarne

• Gäst
« Svar #3083 skrivet: april 17, 2019, 11:53 »
Var inte för otålig, en sårskada under knäet kan ta upp till 6-8 veckor att läka i din ålder och en bara vecka på överkroppen.
Ansamlingar av blod och vätska går också långsamt ju längre ner på kroppen de uppstår.
Bara normalt vid åldrande.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3084 skrivet: april 17, 2019, 12:28 »
För att förstöra lite grann så har jag hört följande angående det långa firandet i Pappaya..??

Det handlar mycket om att Thai som åker iväg till sina hemtrakter vill ju även fira med sina grannar och arbetskamrater..
Och då blir det ju precis innan dom åker till Isaan eller efter när dom kommer tillbaka och ska börja jobba..
Så kan det ju faktiskt vara om man tänker efter lite och inte bara bestämmer sig för att det är att "lura" falanger..  (!) (!)

Kommer ihåg på Samui ett Songkran då dom började med att öppna dörrarna på bilar och framför allt Minibussar
som stannade i korsningar och hälla in en hink med vatten.. Vilka jävla stolpskott...??
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #3085 skrivet: april 17, 2019, 17:03 »
Att fira en tradition är en sak men att utsätta människor för fara och livsfara genom att attackera motorcykelförare på vägen är vansinnigt.Vägen och all trafiken på den måste hållas utanför firandet då detta tillhör trafiken.Att kasta vatten på fotgängare tycker jag är helt ok men absolut inte på vägarna detta bör stoppas om det finns någon logik.

Utloggad Sakhon

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #3086 skrivet: april 17, 2019, 22:33 »
Att fira en tradition är en sak men att utsätta människor för fara och livsfara genom att attackera motorcykelförare på vägen är vansinnigt.Vägen och all trafiken på den måste hållas utanför firandet då detta tillhör trafiken.Att kasta vatten på fotgängare tycker jag är helt ok men absolut inte på vägarna detta bör stoppas om det finns någon logik.
Du har ju självklart rätt.
Men det är ju där det brister - logiken!
Man bör ju inte generalisera, men om det är något som thailändare generellt saknar, så är det väl just känslan för logik.
Min sambo är ju thailändska, och där har jag väl gett upp, jag tror aldrig hon kommer att kunna tänka logiskt, så som vi menar med det begreppet.
Det är ju ett otal gånger man varit ytterst nära blodstörtning vid olika meningsskiljaktligheter med henne  ;(

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3087 skrivet: april 18, 2019, 01:48 »
Du har ju självklart rätt.
Men det är ju där det brister - logiken!
Man bör ju inte generalisera, men om det är något som thailändare generellt saknar, så är det väl just känslan för logik.
Min sambo är ju thailändska, och där har jag väl gett upp, jag tror aldrig hon kommer att kunna tänka logiskt, så som vi menar med det begreppet.
Det är ju ett otal gånger man varit ytterst nära blodstörtning vid olika meningsskiljaktligheter med henne  ;(

Tack för att du öppnar upp dig och berättar.... Jag håller med dig, ja inte om DIN fru, men att min är likadan i alla fall 5555

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3088 skrivet: april 18, 2019, 03:06 »
Chaiyaphum MMMDLXI, Thailand
18 april 2019
89,7 kilo – 89.7 kilo (19 km) 1 timme 6 minuter
ATM-kurs; 3,438 (nedåt)

När jag var liten,
så kändes “läggdags” som ett straff.
Idag känns det mer som att vinna på lotteri!!

Idag så blir undertecknad hela 68 plågsamma lyckliga år... Dessutom så föddes jag på en onsdag runt halv tre nånting på natten. Tänk va betydelselös en födelsedag blir när man har några år på nacken. Förr så såg man fram emot presenterna, nu så vill man inte ens ha några.....

Jag läste någonstans, att jag tillhör generationen som har; ringt på en Kobra-telefon, som inte ens hade någon inbyggd svarare... Jag har spelat in låtar från radion direkt till en rullbandspelare (Tandberg)... Jag har tittat på svartvit TV som endast hade 1 enda kanal i början... Jag har promenerat utan att räkna stegen... Och jag har t.om. Ätit mat utan att först fotografera den.

Så måste detta vara ett glatt och lyckligt kapitel, eller det kanske skulle vara det, inte beroende på att man fyller alla dessa himla år, utan på vilket sätt man kommit till att bli 68 år. DET kanske man skulle vara tacksam för. Ja man har ju gått igenom det som de allra flesta går igenom. Och vägen till målet för min del är MINST lika viktig som att nå "fram"....

Alltså vara så liten, så man fick stå vid köksfönstret och titta ut på gatan, där de andra ungarna lekte och hade kanonskoj.. Uppleva den ungdoms och tonårstid när man utvecklades till den individ, som man senare blev till... Jag kommer ihåg osäkerheten mest... Det förändrades för min del i och med att man kom med i fotbollen, och fick ett “värde” där, alltså man blev behandlad som en individ och person och hade ett egenvärde för första gången i mitt liv, och hade därmed också sin plats i laget (Hovås IF).

Jag startade i Hovås som 11;a åring, och fortsatte där fram tills jag var 20.... Senare lumpen och andra lag, men alltid himla kul. Mer kul hade man än man var duktig.. Men fotbollen gjorde mig lycklig. Lika osäker framför flickor var jag hela uppväxten. Jobbet tog över mer och mer, och där skapade man sin alldeles egna vuxna identitet.

Jag var lycklig med att arbeta inom transport och shipping-branschen... Jag gifte mig och fick en dotter, jag skilde mig, och träffade 2 stycken höjdar-damer, som jag hade mycket kul med. Och sedan var man ungkarl och speleman mellan åren 1983 fram tills 2008, när jag slutligen flyttade till Thailand.

Men där emellan, så lade jag hela 26 år som dam och flicktränare I fotbollen,. En underbar tid tycker jag. Men höjdpunkten kom 2008 när jag träffade Yongyut, hon imponerade på mig, och jag har slagit mitt egna rekord vad det gäller förhållande och tid. Vi har varit ihop nu i maj 2019 i 11 år. Ingen av de andra i hop kommer ens i närheten av detta. Ja det säger nog lite hur bra dam hon är...

Men jag måste säga, trots att jag är enormt glad och lycklig hur ödet har behandlat mig, att det är fan inte roligt att märka att utförsbacken lutar brantare och brantare. Men får jag bara vara hyggligt frisk och kry, och ha det som jag har det nu, så ser jag fram emot en massa år till.... Har ju ett gött liv här i Thailand...

Avslutningsvis mycket passande då i detta något “annorlunda” kapitel, så är ju årets Song khran (thai ny-år) slut, och bilköerna ut härifrån i riktning söderut är enorma. På motorvägen här utanför, så är den 2 filiga vägen förvandlats till 3 filer, och det finns noll chans för motorbikes och cyklar att ta sig fram.

Och i beaktande att det sitter en överväldigande majoritet av thai som chaufförer, så skall man nog hålla sig ifrån den trafiken. Ja även om ni har bil, så stanna hemma. Det är så många dåliga outbildade thaichaufförer i detta land, och nu på allt detta, så blir ju dessa människor nu också irriterade, och tålamodet tryter.

Så antagligen blir det både mord och misshandel i bil-köerna, kan jag gott tänka mig. Varför skall det vara annorlunda i år gentemot alla andra ord. Jag själv då lyckades med konststycket att hålla Yongyut hemma, och inte ge sig ut i trafiken, första gången för övrigt som jag lyckades med detta. Jag har varnat henne som en väldigt oerfaren chaufför, att hon har inte där ute i den villervallan att göra.

Hon blir då förbannad på mig, och anklagar mig, att jag “not make me happy”. Nä svarar jag, men både jag och vår bankbok är väldigt "happy".... Jag själv håller ju mig hemma säger jag till henne, och hennes sista argument innan hon ger upp; “YOU go out traffic”..... Ja sade jag, på en cykel ute bland risfälten, “not too many people from ricefield go Bangkok today”..

Hon tittar på mig med de svarta ögonen, och försöker ge mig dåligt samvete, vilket dessa damer är experter på, och som jag också faller för. Men jag är jäkligt beslutsam för denna trafik, och vår närvaro i den.... Har man inget VÄLMOTIVERAT ärende ut i trafiken under Song Khran, så säger jag, då ger man sig INTE ut, och gör man det så är man en RIKTIG IDIOT...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Idealen

• Visa profil
« Svar #3089 skrivet: april 18, 2019, 03:26 »
Grattis så mycket min äldre herre...

(Citat -Men höjdpunkten kom 2008 när jag träffade Yongyut, hon imponerade på mig, och jag har slagit mitt egna rekord vad det gäller förhållande och tid. Vi har varit ihop nu i maj 2019 i 11 år. Ingen av de andra i hop kommer ens i närheten av detta. Ja det säger nog lite hur bra dam hon är...)

Eller annars så har alzheimers kommit tidigt så du tappat tideräkningen.... :> :> :>