Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 299734 gånger)

Inloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10270
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3180 skrivet: maj 15, 2019, 04:33 »
Chaiyaphum MMMDLXXXVIII, Thailand
15 Maj 2019
90.8 kilo –
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,281  nedåt

Det kostar på att synda,

Ja nu snart måste jag helt enkelt börja igen med den där dieten som jag så hårt undviker, men som är så himla bra för min kropp. Jag talar alltså om LCHF-grejen. Där man ju tuggar kött-fisk-sallad plus frukt i en viss utsträckning, och vatten verkar vara den allenarådande vätskan att välja på. Alltså en mycket charmig dryck, som man kan dricka med gott humör livet ut......INTE......

Men jag misstänker att detta nog till slut ändå kommer att bli mitt öde, då vitt mjöl och snabba kolhydrater som potatis, pasta m.m. sätter fart på mitt blodsocker så det står härliga till... Hittills så har jag varit lite, låt säga djärv i mitt ätande av socker och vitt mjöl. Men aktar man sig inte, så kanske blodet inte rinner ordentligt ned i benen o.s.v. Och då kan det ju bli knepigt att bli gammal..

Men Yongan är schysst, så fort jag ber om det, så gör hon mat till mig, och då gör hon mat som inte är sockerfylld så klart.... Se foto med kyckling i en rund ring på tallriken och sallad i mitten.... Men det största problemet för mig är ju inte här hemma, utan det är när gubbsen kommer tillbaka hit ifrån sina hemländer.

Då blir det ett himla skvalpande av brännvin = dåligt, av jordnötter = dåligt, av kaffebröd = dåligt, och av söt-drickor = dåligt, och mat som är kanongod = dåligt.... Så mitt liv består mer eller mindre av att leva och göra de saker som är skit-trista och tråkiga.... Men det är väl bara att se glad och lycklig ut antar jag, och vara nöjd med att man fortfarande andas, hahaha!!!

Yongyuts röjande i trädgården blev ju 7 reser värre sedan vi kom tillbaka från Sverige april 2014. Hon lade ju märke till min ena syster, som har ärvt tydligen vår pappas “gröna fingrar”. Hon röjer jämt i trädgården, jag berättade för yongan om henne, och sedan träffade hon henne under dessa 5 månader nästan, och såg växthuset, ja det var ju inte ens vår då vi mestadels var där.

Vi återkom till Thailand, och hon tog fullständigt över min del av trädgården också.... Men samtidigt så märkte jag att det gick inte att släppa taget helt, ty då hade vi snart haft en jäkla djungel därute. Yongan planterar, planterar, och hon planterar. Hon har exakt samma åsikt om växter och blommor som hon har om plastgrejor och prylar, alltså ingenting får förgås eller slängas.

Så under busken vid dess rötter, planterar hon mängder av andra växter, och hon försökte vid 2 olika tillfällen att plantera rena rama träd i vår lilla trädgård. Men där satte jag den definitiva gränsen, och detta vet Yongyut, inga träd i vår trädgård, inga alls. Trots ihållande dösnack om “good luck” och Buddah hit och dit, så förklarade jag att varken Budda eller Jesus eller Allah får bli en anledning till att ha träd i vår trädgård.

Det lilla livet överlistade mig då med att plantera, hör detta,,,, vin-druvor.... dessa vandrande slingrande, krypande, växande, dominerande växter, som mer än gärna tar över allting i trädgården. Men jag kunde inte med att tjafsa om den grejen, så nu har vi en växande katastrof på gång i trädgården..

Min förhoppning steg ett litet kort tag, när vi fick kraftiga vindar här förliden, vilka sopade ned trä-ställningen med vin-druvorna.... Jag försökte då med lite illvilja med att vi kanske skulle byta ut dessa mot blommor kanske??? Hon blev mig inte svarslös, reparations-arbetet gick rekordsnabbt, och allt blev till det gamla.... Nu gäller det bara för mig att se till så fanskapet inte tar över hela trädgården.....

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
« Svar #3181 skrivet: maj 15, 2019, 15:33 »
Låt henne aldrig, aldrig, aldrig plantera den fantastiskt vackra klängväxten "klitoria", ja den heter faktiskt så. Jättefin och ett ogräs av Guds Nåde! Två år och din trädgård består av vackert blommande klitoria, som växer över din bil, tar sig in i badrummet och kväver allting annat, du får fanimig klippa den i gräsmattan också!
-Men blommar vackert gör den...

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3182 skrivet: maj 15, 2019, 15:56 »
ja den blomman är den absolut vanligaste jag stött på under alla mina år som fotograferande cyklist.... nä den skall inte introduceras i min trädgård.....

Men däremot så är jag lite intresserad att ta med mig från Sverige en snygg ris-sort som faktiskt heter "klito-ris"..
Nackdelen med denna är att den kan växa sig lite buskig, och när riset faller och börjar multna, så brukar det sprida sig en lukt av typ "räktrålare"....

tack
legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3183 skrivet: maj 16, 2019, 06:11 »
Chaiyaphum MMMDLXXXIX, Thailand
16 Maj 2019
90,5 kilo –
ATM-kurs; 3,284  uppåt

Det är lättare att tjäna pengar, än att behålla dom,

Nu så har skrämsel-propagandan slagit till igen bland oss falanger, som antingen bor i Thailand, eller besöker Thailand under lite längre vistelser än 3 veckors-turisterna. Jo i förrgår så publicerade en stor tidning (The Nation), och flera andra hakade på utav tidningarna här. läs länken om ni vill;

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30369323?fbclid=
IwAR0AMpEp2d2Pd0A6EyIS0
3aT91KASUmx7zmrLfz4o3NZVj0d6SBQOi40AoM

Och sedan hamnade det skräckhistorier, och faktafel ute på de sociala medierna, som t.ex. Facebook och alla de större thai-forums som finns. Och folk som inte har en aning om detta med VISA/uppehålls-tillstånd, började nu vässa sina knivar, och de alla går ut och berättar om denna nyhet.

De talar med övertygelse om att nu är det minsann slut på behagligheterna här i Thailand, ty nu skall alla ha en hälsoförsäkring minsann, och detta skulle innebära i klarhet att många många falanger får åka hem, då det är svindyrt med en hälsoförsäkring, och många många pensionärer redan lever på marginalen....

Ja som vanligt, svartmålarna och alla de som minsann “vet”, de är ur-kvicka med att skriva, och det blev till slut så mycket palaver ute på internet, så folk faktiskt ser detta nys som spreds som sanning.... Ingen dock av alla dessa som är så snabba att berätta att dom "vet" och gärna delar med sig av falska tidnings-artiklar, har dock varken orken, och ens lusten, eller anständigheten, att ens försöka ta reda på fakta i målet.

Det tog mig runt 10 minuters kollande av fakta, för att märka att tidnings-artikeln är skriven på ett sådant sätt, så man genast märkte att journalisten själv inte förstod, vad som hade beslutats av immigration-myndigheten här i Thailand. Detta krav med en hälso-försäkring gällde ENDAST vid ansökan av ett VISA, som man söker i sitt hemland t.ex. Sverige, som heter Non Immigrant O-A.... läs länken om ni vill..

https://forum.thaivisa.com/topic/1100759-mandatory-health-insurance-for-
non-immigrant-o-a-retirement-visa-holders-likely-to-take-effect-in-july/

Det är inte speciellt många som ändå söker detta VISA, så utöver att det är riktigt tuffa regler redan innan för detta VISA, så blir det än tuffare nu då.  MEN om man lugnar sig och tänker efter, som boende i Sverige och besökande till Thailand, visst fasen har man ändå en olycksfall och hälso-försäkran tecknad innan man åker....

Så detta är egentligen inte mycket alls att grina för. En annan sak som visar okunnigheten bland journalisterna och även de thailändska immigration-cheferna, är när dom i artikeln babblar på om thailändska tillgängliga försäkrings-bolag, och sedan med extremt få bokstäver, pratar att man också kan acceptera utländska försäkringar.

VADÅ, tror dessa nötter att en svensk, amerikan, engelsman eller t.ex. en australiensare, när han skall ansöka om ett Non Immigrant O-A VISA i sitt hemland (enda ställer man kan köpa det), att han sitter hemma i Sverige och googlar efter ett thailändsk bolag, när vi har 1 miljon egna försäkringsbolag i Sverige.

Så hur detta går för den vanliga människan, ja vi får hoppas hon läser detta, eller mina svars-mail, eller alla inlägg inne på thaiforum och facebook, så de slipper få oro, rädsla, och panik. Ingenting har förändrats för alla med uppehålls-tillstånd som bor i Thailand, och ingenting har förändrats för alla de som köper Non Immigrant O VISA eller Turist-VISA... Så som Robin Hood sade på sin tid; All good in Sherwood-forest...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3184 skrivet: maj 16, 2019, 10:41 »
Skönt att vi har dig Fablo....  (") (")
Här behöver du inte försvara dina kunskaper i detta ämne heller...  :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3185 skrivet: maj 16, 2019, 11:47 »
En tröst för dig Fablo nu när du inte kan cykla....  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3186 skrivet: maj 16, 2019, 12:18 »
Skönt att vi har dig Fablo....  (") (")
Här behöver du inte försvara dina kunskaper i detta ämne heller...  :> :>

ja här är det stilla som i ett önske-äktenskap

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3187 skrivet: maj 17, 2019, 02:57 »
Chaiyaphum MMMDXC (3.590), Thailand
17 Maj 2019
91,4 kilo –
ATM-kurs; 3,285  uppåt

kärleken kan vara söt, men det är bra att ha bröd där till,

Idag är det 17 maj för 11;e gången sedan jag kom till Thailand första gången. Det är ju inte mitt fel, men ändå ha en bra dag alla norrmän.... Annars så vaknade jag i morse efter den bästa natt jag haft på en lång lång tid tillbaka. Och det innebar inte med garanti att sex hela natten ingick i det konceptet.

Förut när man var yngre, så var ju en bra och häftig natt alltid förknippat med brudar, och komma till, och sex. Sedan när man blev medelålders, så är en fin häftig natt oftast förknippad med öl och sprit i massor, och somna stupfull. Men i min ringa ålder av 68 år, så kan nog en häftig natt mer liknas vid vad som hände igår kväll.

Jag gick till sängs 10.00, och vaknade utan en sekunds uppvaknande där emellan, klockan 05.00, utvilad som en kommunal-arbetare, och på språng direkt... DET för mig... idag.... var en kanon-natt.. Normalt sett så brukar jag vakna runt 02.00, och 04.00, och sedan gå upp kanske senast 05.00. Pissar minst 2 gånger under natten.. Men som sagt var, en underbar natt..

Annars igår så måste jag meddela att Mr “Socklock” var igång igen, denna jäkla osis, hur fan kan allting hända mig. Och då har jag ändå Jai Paengtha på min sida. Jo i alla fall, på morgonen när Yongan åkt hemifrån i ett ärende, så såg jag det vanliga på utsidan, alltså alla jäkla verktyg som ligger utspridda överallt.

Thailändare gör 2 saker på ett fantastiskt sätt. Dels så lägger dom aldrig tillbaka saker och ting på sin riktiga plats, och dels så låter dom sakerna, efter användning, alltför ofta bara ligga kvar, ja ända tills någon (jag), säger till dom att fixa det... Dom är precis som barn som ännu inte lärt sig att trevnad är lika med ordning... Men thai delar ju denna sin livsstil med alla andra infödingar på detta jordklot..

I alla fall, så till slut så låg där en sekatör mitt ibland blommorna. Jag plockade upp den, och bar den tillbaka till sin plats baktill huset, på vägen så låg där 2 stycken handdukar som legat där och skräpat i 2 dagar, jag plockade upp dom OCH, tappade Sekatören. Den föll rakt ned, graviationen ni vet, och den föll rakt på min pekfinger-tå på höger fot.

Och NATURLIGTVIS (hur stor är chansen), så hamnade den super-vassa delen av sekatören med bladet nedåt, och skar djupt rakt in i tån. Ja blodet välde ju fram, ni vet min blodförtunnande medicin, och det rann så jag fick ta hjälp av Namkaeng, som lade om medans jag knep igen såret med min hand..

Jäklar vad blod det kom, badrummet blev fyllt på golvet, och det låg blod i en lång radda över vardags-rums-golvet..... Men vi fick till slut stopp på blodflödet, och jag satte mig vid datorn, kollade på filmer med foten i högläge. Jag fick sitta där fram till Yongan kom hem igen från sitt egna sjukhusbesök, klockan var 15.30...

Vi åkte då till Ram Hospitalet, som hälsade mig välkommen, med förnamn och skratt och leende och welcome Sir... Ja jag har ju varit där nu ett antal gånger och lagt om mina blessyrer. Ja ni vet bara nu det sist,a så har det ju varit cancer-såret vid tinningen, det djupa skrapsåret från klättringen på muren här hemma, omplåstringen av cykel-skadan nu senast, med revben och nyckelbenet ni vet, och nu då igår Sekatör-katastrofen...

Ja snart får man ju klippkort på det sjukhuset, eller kanske en guldstjärna i kanten för gott uppförande, precis som hos tandläkaren förr i tiden när man var liten. Men livet går vidare, och det känns alltid lättare när man har släkten bakom sig. Yongan naturligtvis rapporterade händelsen, och vips, simsalabim , så stod här hemma ett gäng med Yutin, syster Baloo, och Jai Paengtha.

De kom hem och ville visa sitt deltagande. Ja här händer fasen inte ett dyft utan att alla blir inblandade. Ja vanligt för mig här, och också ibland lite irriterande. Men så tänker man till lite grand, och nog fan vill man mer ha en familj som bryr sig, än en familj som bara kommer om man ligger på dödsbädden. Ja var i världen har vi det på det sättet tro...

Ja Paengtha tog tag i det hela (förstås)... Jag fick sätta mig ensam i soffan med waiande händer. Medans hon tog vanligt köpevatten ifrån en plastflaska, och skvätte över mig, och sedan öste hon besvärjelser och eder över mig, riktade emot alla onda Phee (andar), som fan inte ger mig en lugn stund..... Det var snart över, men jag märkte ingen skillnad, eller gjorde jag det kanske trots allt...??? Jag sov ju som en gris hela natten... kan det....?????

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3188 skrivet: maj 17, 2019, 04:25 »
 :> :> :> :> (Skadeglädje är den bästa glädje)

Du får ju lov att köpa dig ett par tofflor med stålhätta i Sverige...
Finns riktigt sköna nu för tiden med spiktrampskydd som inte gör skorna stela som plankor..

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3189 skrivet: maj 17, 2019, 04:45 »
god morgon ledarn, och välkommen till 17;e maj

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3190 skrivet: maj 17, 2019, 10:53 »
Du får den här som tröst...  :> :> :> :>

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
« Svar #3191 skrivet: maj 18, 2019, 01:19 »
Din släktuppställning påminner lite om när jag kom hem från Bangkok i onsdags och inte fick skjuts från WaengNoi. Det regnade, ingen tuktuk fanns det och Linda svarade inte i telefon. Då ringde någon polisen (jag vet inte vem), som ringde en kommunalkille i byn och beordrade en insats. Nu kom Linda ändå till sist, så hans insats var förgäves, men fem minuter till så hade jag blivit hämtad efter polisbeslut! Det är bra att lite uppbackning runt sig...

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3192 skrivet: maj 18, 2019, 01:51 »
Ja du Birger, visst känns det värmande så säg....

legolas
www.glegolo.com

Inloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3193 skrivet: maj 18, 2019, 02:10 »
Chaiyaphum MMMDXCI, Thailand
18 Maj 2019
90,5 kilo –
ATM-kurs; 3,302 uppåt

vad som finns i hans tankar, finns ock på hans tunga,

Lördag idag, alltid kul med lördag, men som jag sagt tidigare efter morgonkaffet, så är den dagen lik måndag och torsdag eller vilken dag i veckan som helst... Just nu i dagsläget, så ser jag fram emot resan hem till Sverige. Och jag ser fram emot den BÅDE med lust som lite olust.

Inte olust som i alla det skall bli trist eller tråkigt, utan bara det där att man blir uppryckt ifrån sina vanliga dagliga rutiner, som man lärt sig att uppskatta. Ja ni vet.. allt som är bekant och invant är bra, och allt som är nytt är främmande, och tar bara energi. Ja ända fram tills man faktiskt gör den nya grejen, ty då ändras det i en hast, och allt det nya man gjorde ångrar man inte en sekund.

Ja man blir tyvärr en bekväm fan till slut i livet, men det är priset för att bli mer äldre än medelålders antar jag. Jag vet att jag kommer att få en kanon-rolig hemresa under dessa 2 veckor. Dock så skulle jag INTE vilja stanna längre än 2 veckor, risken blir ju då att man ser Sverige för vad det verkligen är i dagens läge.

Jag vill helst inte att bilden av mitt Sverige som jag växt upp i, och som jag levt hela mitt liv i stort sett i, skall förstöras av vad som skett där hemma av idiotiska politiker, och idioter till medborgare, som röstat på dessa människor, som helt demonterat Sverige, och gjort det till en stor jävla camping-plats, för folk som fan inte gjort ett handtag i hela sitt liv, för att ha byggt Sverige...

Nä 2 veckor är perfekt, hålla sig undan i möjligaste mån själva staden Göteborg, resa runt och besöka lite vänner, kolla kanske en fotbolls-match, göra mina sjukbesök, träffa min familj, och sedan får det vara bra, kanske rent av för resten av mitt liv. Men man vet aldrig vad framtiden bär i sitt sköte, så bäst att inte säga för mycket...

Ja lördag idag, och när man bodde hemma i Sverige, så var fokuset denna dag på a) travet plus b) eftermiddagen på fotbollen... Ja det är förundransvärt egentligen hur mycket mer man får ut utav sina inkomster, om man jämför att spara dom, eller att spela på travet för dom. Visst vinner man ibland.

Men vinsterna når ytterligt sällan upp i totalen ens för 1 månads spelande. Visst man hör om dessa som vinner låt säga 700.000:- eller 1,5 miljoner  kronor, men det är sådana grymma undantag, så chansen att det skall träffa dig är otroligt liten. Så vad jag upptäckte här borta, var att jag hade en god tid hemma med trav-spelandet i Sverige.

Men det fungerar enbart om man är ungkarl och speleman. Men så fort man har familj, så skall spelandet bara bort. Visst kör en travrad på lördag för några 100;lappar, det kan man unna sig. Men spela under veckorna, lägg bara ned det... helt otroligt dumt.

Inte fasen kunde jag tro att med exakt samma liv i Thailand, som hemma i Sverige ekonomiskt alltså, så har jag kunnat skaffa och färdigbetala ett hem och en bil, och kunna leva ett ganska bekymmersfritt liv.... Men det som drev en hemma i Sverige, i alla fall mig själv, Var att man levde på de på s.k. marginalerna hela tiden.

Jag ville ha mer än att bara "överleva, och jag var villig att satsa för att få mer. Ja jag försökte under många herrans år så gott det gick, att spela mig fram till en förmögenhet, men det sket sig, och det brukar ALLTID skita sig..... Men som sagt var., detta är bara en blick i backspegeln, flydda tider, och nu ser vi bara framåt....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 769
    • Visa profil
« Svar #3194 skrivet: maj 18, 2019, 08:27 »
Jo så är det, jag har ju varit i Sverige i drygt två veckor nu och har hemlängtan till Thailand. Väntar bara på några svar från mina läkarundersökningar och hoppas på att de är positiva så jag kan ta flyget hem. Så nu har jag ätit all den goa svenska maten. träffat lite vänner och höjdpunkten var att jag var och röstade i eu valet igår (sd) och detta hinner man på två veckor. A  (")