Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 339653 gånger)

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 605
    • Visa profil
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3240 skrivet: juni 13, 2019, 14:26 »
Skönt att veta att du kom hem. Jag var lite orolig för att du fastnat i Düsseldorf Väntar på morgondagens avsnitt.
/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad Birger

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
« Svar #3241 skrivet: juni 14, 2019, 01:19 »
Om det passar dig, så dyker jag upp i morgon. Känner för en tripp till civilisationen...

Utloggad legolas

• Moderator
  • Antal inlägg: 10380
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3242 skrivet: juni 14, 2019, 02:27 »
Om det passar dig, så dyker jag upp i morgon. Känner för en tripp till civilisationen...

Det funkar lika bra idag som imorgon, som i övermorgon. Jag är pensionär och gör inte annat än sitter i min trädgård och räknar ödle-skitar på hus-uppfarten.....

välkommen
legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3243 skrivet: juni 14, 2019, 02:56 »
Chaiyaphum MMMDCI, Thailand
14 juni 2019
91,9 kilo – 90,4 kilo (19 km) 1 timme 14 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen på dagen
ATM-kurs; 3,291 (nedåt)

I spegeln varje dag, så ser man sin bäste vän...

En fantastiskt morgon att vakna upp till, kunde inte somna igår kväll utan var tvungen att gå upp och ta en bit Julia-kaka och ett glass mjölk och kolla på en film fram till 02.00, sedan somnade jag och vaknade klockan 07.00, sova så länge känns som om man förlorat hela sin morgon och delar av sin dag..... Men samtidigt underbart utvilad.... Men låt oss nu kasta oss fram i mina redan färdigskrivna kapitel gällande min Sverige resa, vi går så ledes bakåt i tiden och jobbar oss framåt allt efter som....

Gällande mestadels 27 maj 2019 

Denna dag den 26 maj, har mest bestått i att vänta känns det som. Ja ni vet vänta på buss-avgången i natt klockan midnatt!!! Dock så hann jag ju idag liksom igår cykla en hygglig tur. Igår så blev det 23 kilometer, och 1 timme och 25 minuter, vilket jag idag ökade med att göra 31 kilometer och 1 timme och 59 minuter. Det känns gott nu att vara igång igen efter alla olyckor och avbrott i motionerandet.

Men nu kommer ju resan till Sverige, och den enda motionen jag kan göra där blir ju att lufsa runt de där 5 kilometrarna som tar en styv timme, som jag ju gjorde under 5 månaders tid då 2013/2014... Jag måste erkänna det är bara för jäkla trist att promenera, man tycker att ingenting händer, och allt går i slow motion, ja nästan saktare än slow motion, nästan stillbild.....

Så nu väntar jag på klockan 23.30 då Yongan kör ned mig till den väntande bussen, och jag äntligen kan komma iväg och få detta gjort och sedan kunna komma hem hit igen, och leva mitt liv i sina vanliga banor igen...

Ja jag kom iväg som planerat, och bussresan blev faktiskt jättebra. Denna Buss-linje Tien Chai är ganska överlägsen dom andra, så tillvida att dom ju har kunder som verkar vara lite mer än de vanliga by-thai som åker med de andra 2 buss-bolagen. Där man med garanti får nattsömnen avbruten av högljudda idioter, som pratar högan sky, utan att bry sig att det är sovdags på resan ned till Bangkok,

Dessutom ALLTID dessa stopp halva vägen, så folk får käka sin jäkla måltid halva vägen ned till Bangkok, ja dom klarar fan inte ens av att vara utan middag i 5 timmar innan dom lipar ihjäl sig. Nä denna linje Tien Chai är superbra, med en helt annan kategori av människor med mer stil av hä'nsyn skall sägas.

Jag kom ned kl. 04.45 den 27 maj 2019 till Moochiit, det var grymme-köer för taxi till ambassaden denna tid på dygnet, faktiskt ovanligt mycket. Så jag lät mig haffas av en av dessa gubbar som alltid står där, och vill ha kunder. "Tao rai", frågade jag.. 400 baht sade han, normalt sett så ligger det på 200 baht. OK tänkte jag, jag är ensam och ingen Yongyut att luta mig emot, så; -"Visst", sade jag....

Han körde mig utan missöden och fick sina 400 baht, och dessutom så hade han ett par andra kunder i bilen (thai), som säkert fick betala något liknande, så det blev ju en bra resa för honom denna tidiga morgon.....

Jag hade ju som vanligt 3 timmar att slå ihjäl denna morgon, så det fick bli McDonalds och en triple-cheese burgare med pommes och coke. Och den satt jag och avnjöt med fönster ut emot Sukomvit. Där utanför så passerar i en jämn strid ström ladyboys av alla de former och kulörer. Och det verkar vara som så, att här utanför detta McDonalds så är det ett tillhåll för dessa olyckliga varelser.

Ja klockan 05.00 så är det fortfarande "arbete" för dessa ”gatuarbetare”, och den sista slutten av fyllehundar ifrån västländerna passerade revy, och det var bland dessa som ladyboysarna raggade in i det sista denna måndags-morgon. Jag hade dessutom dessa sittande runt mig, men ingen av dom gjorde någon större ansträngning att ragga upp mig, så jag tappade lite självförtroende där.

Det var nästan så jag hade lust att fråga dom om inte jag dög??? Men så tänkte jag att det nog är bäst att strunta i att prata med dessa typer. Efter avslutat ärende, så promenerade jag bort den lilla biten till ambassaden, och satt där och väntade in tiden tills klockan blev 08.00, som tur var så kunde jag prata med 3 stycken munkar som satt där.

Det visade sig att den äldste av de 3 var på gång till något tempel eller liknande i Uppsala, så han hade dessutom hjälp av några anställde (thai), från något kontor, som hjälpte munkisen att fylla i ansökningen ordentligt..... Forts. i morgon....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Antal inlägg: 775
    • Visa profil
« Svar #3244 skrivet: juni 14, 2019, 08:46 »
yes, on the road again  (") (") (") (")

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3245 skrivet: juni 15, 2019, 01:25 »
Chaiyaphum MMMDCII, Thailand
15 juni 2019
91,0 kilo – 89,6 kilo (29 km) 1 timme 54 minuter
ATM-kurs; 3,284  nedåt

När du blir äldre, så kanske du inte alltid vet vad du vill,
men nog fasen vet du i alla fall vad du inte vill.

Dagen idag annars har ju gått mestadels i dur... Jag känner lite tryck mot mina trumhinnor, och vete fasen vad det är för något. Läkaren i Sverige fattade det heller inte, så jag får la försöka lista ut det själv, och se om jag kan köra uteslutnings-metoden. De kollade ju hjärtat och blodet sist i Sverige, och jag var kärlkramps-fri fullständigt, så inga problem där, och blodet rann för övrigt också ut i mina lemmar helt OK, så hjärtat verkar schysst.

Idag efter 6 kilometers cyklande, så stack jag in på skithus-sjukhuset, och de gjorde som de brukade, de kollade blodtrycket inom 30 sekunder. Jag hade 124 genom 79, och det är ju rent fantastiskt bra, med tanke på att jag cyklat i 6 kilometer.... Så då kan man ju utesluta att trycket på trumhinnan kommer ifrån för högt eller lågt blodtryck.....

Jag startade hemifrån med alldeles för högt blodsocker-värde på 11,6 och det är ju skitkass, och tydligen hela tiden i Sverige (2 veckor), så har jag inte kunnat motionera och hålla nere sockervärdet, och det är ju rent ut sagt kass. På sjukhuset i Göteborg hade jag 13,3, ja normalt ligger mellan 5-6 någonstans....

Så jag börjar mer och mer, trots att läkaren inte nappade på det, att misstänka att kanske trycket kommer ifrån för högt sockervärde, men jag är ju ingen läkare, så jag bara gissar förstås.... Jag kom hem idag efter cyklingen. och värdet var nu nere på 8,4, och faktiskt trycket var BETYDLIGT beskedligare nu...!!! Kanske inbillning??

Ja vi får se framåt tiden, jag skall nu börja med LCHF igen, och käka Bacon och kött och fisk till salladen, och vatten på det.. Och maximalt käka en macka på morgonen, inte mer mackor alls under dagen.. Så får vi se om jag kan bli av med 10 kilo, och bättre kunna hantera sockersjukan.... Men nu åter till rapporteringen från 27 maj 2019...

Forts. 27 maj 2019 - Tiden gick snabbt tack vare detta, och till slut så kunde jag knata upp, och jag köpte mitt inkomst-intyg, och nu denna gång och framåt berättade dom, så kunde man faktiskt betala med "kort" vilket varit omöjligt tidigare, då man vart tvungen att åka ned de 20 våningarna till markplan till UOB bank, och betala 400 baht där, för att sedan åka tillbaka upp igen, för att få sitt inkomst-intyg. Men nu svepte dom bara mitt VISA-kort, pang bom och allting klart, riktigt käckt och bra.

De bad mig återkomma 10.30 igen för att få själva inkomst-intyget, å fan svarade jag, så länge??? Ja vi har mycket nu svarade killen.. OK inga problem, men jag satte mig ned och väntade, orkade inte lufsa omkring mer denna morgon. En sak noterade jag, och det var att flera stycken "gubbar" var riktigt jävla otrevliga emot ambassad-personalen. Tyken uppsyn och tykna i ordvalet, och nästan lite aggressiva..

En gubbe tyckte tydligen att jag var lite av Dr Phil (han från amerikansk TV ni vet). Han tyckte att dom var för jävla dåliga på ambassaden som bara inte godkände hans papper... Jag vet inte vad det var som gjorde att jag skulle vara Dr Phil, mer än att vi båda är flintskalliga möjligtvis, men jag sade till gubben, att du har ju inte dina papper i ordning som vi andra har, så pröva att vara bussig istället för att snäsa av dom!!

Han tittade förvånat på mig, Ja, sade jag, du vet med "honung istället för piska". Och DÄR sköt jag över målet, och missade den lerduvan tydligen med flera meter, han fattade inte ett skit vad jag menade. Det slutade med att dom skickade iväg honom, och ville inte ens hjälpa honom... Rätt åt den gubben..

Jag fick i alla fall min inkomst-uppgift redan kl. 09.45, så snabbare än beräknat, och jag valsade ut på Sukomvit, jag hade i tankarna att följa Christer L. förslag, alltså Anubaan-killen från Phitsanulok. Han förslog att jag skulle pröva och äta på  Cajutan.. Han hade sagt att den restaurangen låg på Soi 18, men inte åt vilket håll, men sådana bagateller vet ju förstås förste stigfinnare i Bangkok.

Jag tog åt vänster, passerade Nana-soien, och fortsatte, och det var grymme-varmt nu, runt 38 grader, och jag började svettas extra. Till slut så hade jag inte sett några soi-nummer på att bra tag, och stannade och frågade vilken soi just detta var, Åh svarade han...Soi 2..... 2 upprepade jag, va faaaannnn... Jag hade gått åt fel håll. Jag var så inne på att numren gick uppåt när man passerade Nana, så jag reflekterade inte ens på det.

Nu fick jag gå tillbaka hela den vägen IGEN, irriterad och ännu mer svettig. Och sedan passerade jag ambassaden och fortsatte,, Passerade soi 8 med sin Stable Lodge, men ville inte ge mig utan att pröva Cajutan... Efter en LÅNG promenad och 2 frågor, så kom jag fram, och den promenaden kunde jag varit utan denna dag, fasen jag skulle ha gjort som Anubaan föreslagit, alltså tagit BTS;en, och varit framme osvettig 1 minut senare....

Jag hittade till slut Cajutan, där fanns ingen alls mer än personalen, och jag då som kund, stället var rå-tomt. Så jag undrar hur bra det stället är egentligen. Men vem vet, det kanske är ett middags och kvälls-hak, och inte ett morgon-ställe??? Jag visste inte vad jag ville ha, de erbjöd 800 olika maträtter såg jag på menyn, och priserna var som Anubaan sagt riktigt bra för  att vara Bangkok, ja faktiskt även riktigt bra om stället så legat i Chaiyaphum.

Jag var inte alls hungrig, så jag beställde in en frukost bestående av hårt bröd med kaviar, och en vanlig macka stod det, ägg och melon och ananas, där var 2 miniatyrskålar med vardera den smaklösa yoghurten ni vet, och sedan en lika liten skål med cornflakes, vilket man tydligen skulle äta utan mjölk. Som tur var så hade jag beställt mjölk istället för kaffe, då det för min del är kasst att dricka kaffe, och vara ute på resande fot, med en massa onödiga pissestop... Forts. i morgon....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #3246 skrivet: juni 15, 2019, 02:10 »
Härligt att du är tillbaka igen. Idag skall jag städa, jag har ju svetsat och haft mig i kåken och det ser för jävligt ut, men är det OK om jag dyker upp hos dig i morgon? Är Bens öppet?

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3247 skrivet: juni 15, 2019, 02:44 »
Måndag-tisdag stängt.... så det skall vara öppet, Har i alla fall varit öppet söndagar nu under 5-6 år i  alla fall..
välkommen

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Antal inlägg: 605
    • Visa profil
« Svar #3248 skrivet: juni 15, 2019, 02:56 »
Legolas mannen med lokalsinnet :> . Jag har aldrig varit på Cajutan tidigare än lunchtid och då har det varit många kunder. Sist så hade de rotmos med flädklägg som dagen lunch. Den satt som en smäck (") /Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3249 skrivet: juni 16, 2019, 00:52 »
Chaiyaphum MMMDCIII, Thailand
16 juni 2019
90,4 kilo – 90,2 kilo (25 km) 1 timme 37 minuter
ATM-kurs; 3,289  uppåt

Dumhet borde vara smärtsamt ÄVEN för de dumma!!!
Dagen igår var ju lördag, och jag har nu blivit av med det som ttrycker på trumhinnan. Cyklade idag 3 mil och kände ingenting, så hoppas att den grejen är utagerad vad det än månne bero på... Jag har idag lassat in 300 kronor på ATG och spelade dubbeln, V4 samt V75. Hoppas det blir storkovan bara..... Annars så har det inte hänt någonting mer än att tuppen gal, och totto-vovven gnäggar, och hunden skäller. NU återgår vi till den 27 maj 2019 igen...

Forts...... Frukosten var OK, inget alls dock att yvas över tycker jag i alla fall,, Men det kanske mest berodde på att jag knappt var hungrig alls efter min tidigare triple-cheese-burgare på McDonalds...  Det kostade 199 baht bara, så med Bangkok-mått mätt, så var detta helt OK.

Jag lufsade sedan ut igen till Sukomvit och nöp en taxi, fick en snygg skinande orange taxi, men gubben som körde var 66 år gammal, han kunde prata 5 ord engelska och jag 120 ord thai, så med mimer, handrörelser, och suckanden, och stönanden, så hade vi en konversation ända ut till flygfältet i Bangkok som ju heter Suvarnabhumi.

Han ville ha 500 baht, men jag tyckte efter vår pratstund, att jag kände hans familj, så jag gav även 200 baht i dricks på toppen av de 500 battingarna... Dum i huvudet javisst. men gubben var i behov, och jag kunde glädja denna enda gång!!

Jag steg sedan in genom dörrarna på flygfältet klockan 11.30, och hade nu tid framför mig fram till klockan 19.00 när incheckningen skulle öppnas. Inga problem nu skall jag bara hitta internet-kafet nere i hörnet.... Fan heller, där stod "PILOT CHECK IN" nu, och de hade tydligen snott internet-kafet. Jag lufsade runt och letade och frågade, och det stod klart efter ett långt tag, att det fanns helt enkelt inte något internet-kafe på flygplatsen längre. Så det blev till att sitta ned och vänta i 7 timmar.

Jag var så jäkla trött i arslet av allt väntandet, så hälften kunde vara nog. Tiden gick i snigelfart, och jag blev allt mer utmattad där jag satt.... Jag var tvungen runt varannan timme, att resa på mig och lufsa runt flygplatsen, men ändå ändalykten var kanon-öm...... klockan var väl runt 17.30, så satte sig plötsligt en kille, en thai bredvid mig.

Vi började prata, och han var super-intresserad, och gladdes storligen åt att få prata med denna främmande fågel, alltså utlänningen/falangen.. Hans engelska var fläckfri, och han hade varit mycket utomlands och jobbat, så det var absolut inte den vanliga dönicken som finns här, utan han var en välutbildad Bangkok-thai kan man säga. Han var rent och ärligt intresserad av falangerna, och han frågade många frågor om falangland, och Sverige i synnerhet. Det var riktigt kul att prata bort tiden med honom.

Han hette Wattana i alla fall, han var gift och hade 2 barn, och projekt-arbetade inom det statliga om jag fattade det hela rätt och riktigt.. Till slut så fick jag avsluta, ty tiden hade forsat fram, och nu var klockan 19.00, och jag kunde gå bort och checka in....

Mitt handbagage vägde 3,3 kilo, och jag kunde ha tagit med mig 10 kilo, men jag vill bära lätt med mig.... Sedan så vart det hela igång, och ut genom passkontrollen, och koll av bagaget, och koll av undertecknad, och köer hit och köer dit. I den sista passkontrollen, så kom det fram en trött kvinna och ställde sig vid mig, hon kom bakifrån kön, hon såg ut som en indiska och hennes 2 pojkar med sina huvud-bonader såg som 2 små fiskar, ja de var väl Siker kan jag tänka mig, eller heter det Sikar?? Ja hoppas skämtet lyser igenom??

I alla fall hon frågade om hon fick gå före, jag tänkte just säga till henne att gå tillbaka, och köa som alla andra, när jag såg att hon var hög-gravid. Jag tyckte synd om henne hon såg så trött och sleten ut. Jag jag fram i kön ända längst fram, och frågade om det var OK om en trött gravid kvinna fick gå före????

Alla släppte förstås fram kvinnan, förutom de 3 främsta, dessa var skall ni veta, 3 indiska gentlemen, de sade ifrån att där fick hon inte gå före. Så med detta sagt, alla olika nationaliteter ville släppa fram kvinnan, förutom hennes egna jävla löss till landsmän,, Men hon kom i alla fall fram, och hamnade som 4:e man och det var ju helt OK... Forts. följer......

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6831
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3250 skrivet: juni 16, 2019, 07:23 »
Skräpfolk de där jävla Indierna... Hon tillhörde väl ett lägre "kast"..??
Och då är det andra regler som gäller... Jävla lortgrisar är vad dom är hela bunten..  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3251 skrivet: juni 17, 2019, 01:31 »
Chaiyaphum MMMDCIV, Thailand
17 juni 2019
90,4 kilo – 89,7 kilo (15 km) 1 timme 1 minut
ATM-kurs; 3,292  uppåt

Med nät fångar du fåglar,
och med blommor fångar du flickor

Söndag idag, och jag hade besök av Åke från Waeng Noi, alltid kul när han kommer ned på besök, vi fyller tiden med lämpligt skvaller, gör de ärenden som "mannen från vidderna" behöver göra, och så käkar vi nere på  Robinson, och kollar vackra såta damer, som passerar.

Ja detta med att kolla på damer är ju det som ersatt "mata duvorna" här i Thailand, då duvorna inte äter brödet man slänger till dom, medans damerna gärna låter sig beskådas, så en "win win" situation för alla parter. Senare på dagen och förkvällen, så satte man sig och kollade matchen mellan Sverige-Thailand, och den blev precis lika kass och ointressant som man befarade.

Thailand blev en mumsbit både spelmässigt som målmässigt, och man undrar ju hur en sådan blåbärs-nation egentligen fått plats i "finrummet" bland alla de andra lagen, som kämpat så för att komma dit? I alla fall jag tröttnade vid 3-0 och 3 minuter gångna i andra halvlek, och gick och lade mig, en mer lukrativ sysselsättning än kolla på detta sömnpiller.

Bara som avslutning. Det som mest förvånade mig var hur svaga thailändskorna var styrkemässigt och taktikmässigt, och hur erbarmligt dåliga svenskorna var i boll-mottagningen matchen igenom. Man vänjer sig nog inte, trots 26 års tränar och ledarskap inom flick och damfotbollen, i hur stor skillnad det är emellan damer och herrar, och pojkar och flickor.

Det handlar INTE som damerna tycks tro om sponsorer, och bättre tränings-tider, det handlar om att det finns en stor naturligt skillnad även sportsmässigt emellan män och kvinnor, något som kvinnor har jävligt svårt att fatta och erkänna.... Avståndsbedömningen är en av de absolut största skillnaderna förutom naturligtvis styrkan... Denna avståndsbedömning som vi män fått in i våra arvsanlag genom årmiljonernas lopp, medans kvinnorna satt vid lägerelden och kokade maten... Men vi får hoppas det blir bättre framåt i turneringen med den saken.

Gällande 28 maj 2019 - Fortfarande inne på flygplatsen, tiden gick nu ganska fort, och efter det att jag promenerat 1,5 kilometer åter igen för andra gången denna fina dag, alltså gått åt fel håll, så fick jag gå tillbaka, passa utgångsläget och 1,5 kilometer åt andra hållet, blir man inte trött på sig själv stundtals... Vi fick snart "boarda" planet, och det var ett väldigt trångt plan kändes det som..

Men det skall sägas att det fanns en hel del tomma säten, så jag kunde lämna den kvinna jag hade bredvid mig, och hoppa fram ett steg, och fick då 2 säten för egen del.. Inte för att det blev så mycket mer bekvämligare, men jag slapp i alla fall att sitta och trängas med en medelålders tysk dam, och bara det kan ju vara gött.

Resan var bra, men visst vart jag deppad 2 gånger. Första gången när matvagnen med middagen bara susade förbi mig, till de andra som hade beställt. Jag hade glömt.... Och andra gången när dom annonserade på slutet att nu blir det kaffe och macka till frukost, vagnen susade förbi, och så kändes även mitt liv göra.

I båda fallen så fick jag efterbeställa, kunde ju inte vara utan mat. Middagen blev en äcklig hamburgare med ett hyggligt rött vin, och frukosten blev en slajmig macka, med varm ost och kaffe till.... Men jag fick i alla fall mat i magen, och det var huvudsaken. De sista 4 timmarna tog för evigt kändes det som, istället för de vanliga 10 timmarna som det ju brukar vara mellan Bangkok och Stockholm, så tog detta planet 12 timmar mellan Bangkok och Dusseldorf, och det var jäkligt segt skall sägas.

Tiden i Dusseldorf blev underbar, vi hann i stort sett bara gå halvsnabbt mellan planen, så blev det avfärd igen mot Landvetter i ett litet propellerplan... Men det gick överförväntan. Det stora problemet för mig vid dessa flygningar är det dödshot som alltid hänger över mig. Jag är nästintill övertygad om att planet skall störta.

Och dessa jävla luftgropar, som egentligen bara är en grop av INGENTING, luften finns ju inte där, ja det likställer jag med arabiska muslimska terrorister... Båda vill ju ta livet av mig. Så det vart lite luftgropar, och jag fick be flera gånger till högre makter. Jag kom fram i alla fall, så slutet gott och allting gott.

Jag tog flygbussen ned till "Nisse-platsen" (Nils Ericsons-platsen), och där fick jag tag i en buss då upp till Stenungsund station, där jag igen fick byta till en Rosa Express-buss till Varekil, där min syrra Rosa hämtade mig.... Äntligen var jag framme, och klockan var nog runt 14.00 nu, så detta tog mig alltså från midnatt söndag natt, fram till tisdag klockan 14.00...

Jag fick min syster med mig, ty jag ville på studs vid ankomsten till Stala, åka och handla varma kläder, detta fick inte fortgå, mitt kön var fröset, och stort som ett omoget krusbär... Vi åkte till det jag kallar Örnnästet, men ofta också kallar Gökboet, men som rätteligen heter Göksäter.. Det första vi gjorde, var att vi startade med kaffe, och det jag längtat länge efter, alltså en räkmacka.

Förra gången 2013-2014, så kostade deras enorma räkmacka 35 kronor, och storleken var en prydnad för människo-släktet. Nu då, så hade som faktiskt dragit ned priset till 29.90, MEN mackan var nog bara hälften i storlek. Men det funkade ändå även om man blev lite si så där besviken.... In sedan och handla, och jag köpte strumpor 3 stycken par, 1 stycken lång-ärmad tröja, och 2 t-shirtar.

Jag avslutade sedan handlandet med att köpa en resväska som kostade 350 kronor, och i det priset så ingick även en liten datorväska, som säkert Yongan blir glad att kunna lagra därhemma i Thailand... MEN långbyxor vägrar jag att handla, då fryser jag hellre, fasen slutet maj början juni, då skall man inte köpa långbyxor inte, det är ju alldeles fel... Sedan hemgång och tjöt och kul ihop...

Jag och syrrorna hade en trevlig stund ihop då tisdag den 28 maj, och när klockan var 21.00, så bad jag att få rekommendera mig, jag kom ihåg att jag lade huvudet på kudden, och sedan vaknade jag helt go och utvilad klockan 04.10 onsdag 29 maj........  Forts.....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Naja

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
« Svar #3252 skrivet: juni 17, 2019, 03:04 »
Fotbollen blev inte bättre i andra halvlek. Än mer slarv och dåliga mottagningar. Jag tror inte på medalj, så dåliga kan inte alla andra vara.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3253 skrivet: juni 18, 2019, 01:36 »
Chaiyaphum MMMDCV, Thailand
18 juni 2019
90,9 kilo – 90,0 kilo (26 km) 1 timme 37 minuter
Blodsockret morgonen – 6,4
ATM-kurs; 3,310  uppåt

En vän förblir en vän,
ända tills du når hans ficka...

Idag när detta läses så fyller Yongyut år, ja hon blir hela 44 år, men känner sig som 54 ser det ut som stundtals, när hon i värmen lotsar sig fram som i koma.... Hahahaha nä skojar bara, det är väl snarare jag som liknar 78 år, istället för mina mogna 68 år i skrovet..

Vi skall ha en liten restaurant-tillställning framåt lördag för henne, och skall bjuda in York med fru Cat dit, plus naturligtvis en jäkla massa släktingar. Hoppas bara vi slipper alla dessa jäkla gratis-släktingar, och gratis-ätare från byn, som ofta knör sig med på dessa tillställningar. Men det brukar fungera bra med denna sak de sista 8 åren, sedan Yongyut på min begäran har sagt till Yutin och sin syster Banloo, att inte berätta för hela högen i byn, att det vankas mat....

Ja jag får berätta framåt söndag om denna tilldragelse,..... Men en sak är säker, hon kommer att sitta jämte sin kompis Cat, så det blir vin och tinto för hela pengen, och Yongan kommer nog att spy innan hon somnar den kvällen, hahaha!!!

29 maj 2019 - Ja som sagt var det blev en oerhört tidig start på denna dag. Jag hade ju tur att Maisie också är en "uggla", ja morgon-uggla, och hon var uppe hon också, och yrade liksom jag själv 04.00..... Vi fikade och sedan så körde hon mig till bussen mot Göteborg kl. 06.55 gick ju den... Jag hade ju rejält med tid att slå ihjäl i Göteborg innan mitt läkarbesök klockan 09.40, men jag var tvungen ta denna buss då det var en direktbuss, och jag slapp att byta inne i Stenungsund...

Jag kom ned till Nisse-platsen (central-stationen), och lufsade omkring där, köpte SIM-kort till min lilla finurligt fina, men hatade av andra människor, telefon... Killen i Pressbyrån påtalade att batteriet var på sluttampen, och med otur så kunde det explodera. Ja jag har ju sett batteri explodera i eldsvådor, och den smällen i fickan kan ju inte vara kul, så jag frågade efter nytt batteri....

"Gammal telefon, gammalt batteri har inget sådant". Men det finns en affär där borta, de öppnar om 35 minuter, och de kanske säljer detta batteri. Jag fick lufsa omkring i en halvtimme, de öppnade, och han skrattade åt mig, och sade att han inte har haft sådana batterier på flera år. Men sade han... "pröva inne i Nordstan, där finns en affär (glömt namnet nu), och de med lite flyt kanske säljer detta batteri"..

OK jag lufsade över till Nordstan, och som sagt var, det var SVINKALLT.... när jag vaknade på morgonen så var det 12 grader varmt, och dagen innan framåt sen-eftermiddagen så var det 8 grader varmt, om man nu kan använda ett ord som varmt i detta sammanhang. Jag frös som fasen i mina shorts i alla fall....

Här 2 stycken foton av den goa frukten Jackfruit i Thailand,
Den växer t.om. i vår trädgård här...

Jag fick vänta och vänta utanför den affären, ingen skylt om öppet-tider alls.... Jag satte mig och fikade på ett mysigt ställe, och köpte mig ett sådant där gott modernt italienskt bröd, med ett namn som klingar som rotvälska, med ost och kalkon, kanongott i alla fall, och en kaffe till det. Jag ledsnade sedan att vänta, såg att klockan nu var 08.45, så jag tänkte som så här,, "Jag går till läkaren och väntar där istället, ibland kommer man ju in tidigare med flyt.

Jag gick dit, det låg ju alldeles utanför Nordstan på Slussplatsen 1, vägen dit var kantad av nästan frost, och min hud knottrade sig i fjäll-kylan. Jag kommer in på mottagningen, och blir varmt välkomnad som killen som kom hela vägen ifrån Thailand, kanontrevliga var dom. Och hon säger sköterskan till mig; "Men göta petter vad bra att du kom. jag har jobbat med en patient som hade panik med att få en morgontid idag, och jag lyckades få ned läkaren hit på sin lediga dag, och så får man som tack en avbokning".... "Så varsegod du kan gå in till läkaren nu"!....

Hahaha, va gött,,, detta började ju bra då, komma in nästan 45 minuter innan utsatt och bokad tid. Ja ibland skiner solen under molntäcket.... Det var en supertrevlig läkare faktiskt. Helt avslappnad, ingen stress alls, och han pratade och förklarade, en riktigt trevlig kille skall sägas. Han gjorde en genomgång av "gubba-skrället", och avslutade det med att han tyckte att jag såg stark ut i kroppen, Har du några skavanker frågade han??....

Nä svarade jag, inte mer än ärren ifrån ett par hundra olyckor borta i Thailand... Men sade han, jag gjorde bara en ytlig koll, så jag kan se att det inga synbara problem finns som hindrar den lilla operationen med din tinning och cancern där. Du ser ut att vara i gott skick som jag kan se, sade han. Du är 68 år och man ser oftast ut att vara den åldern man är i, men dina ben är definitivt inte en 68 årings ben fortsatte han....
Kanske cyklingen då svarade jag..

"Men å andra sidan", och så pekade jag på ögonbrynet, 2 ställen på höger ben, och 1 ställe på vänster ben, på revbenet, och på höger nyckelben, och sade; "det är också cyklingen". Han skrattade gott. Ja sade han, men jag menar du har en väldigt bra utvecklad muskulatur fortfarande, och det är jättebra för din ålder. Men nog om detta, jag har läst din Lab-rapport från Thailand. Och jag ser ärret i tinningen.

Jag ser ett ytterligt litet ställe där som inte är riktigt rent, och det kan då vara resterna av den hudcancer-biten som dom försökte ta bort i Thailand. Jag skall skära dig sade han, och fixa det, och så skickar vi den hud-biten till vårt labb här i Sverige. jaha hur lång tid tar det då, ja svarade han; 4-6 veckor!!!  Ohh fan, undslapp jag mig, i Thailand i Chaiyaphum, så tog det exakt nästan 2 timmar....

Ja jag vet inte sade han, vi har ju stora labb som tar emot prover ifrån hela Sverige, och det är väl lite mer ansträngt här kan tänkas... Och dessutom så vet vi ju inte heller hur noggranna dom var därborta i Thailand...Så jag skall då opereras den 3 juni, och jag fick tillstånd av honom att ta stygnen borta i Thailand, om det strulade datum-mässigt med min hemresa... Och dessutom så slipper man hålla på och byta bandage över såret, utan det får sitta kvar de 7 dagar det handlar om.....

Så jag kom därifrån typ efter 40 minuter, och 950 kronor fattigare, men himla nöjd med mottagandet.... När detta vart klart, så gick jag tillbaka till Nordstan, och då var affären öppen, de skrattade där också, och de hade INTE batterier alls åt min gamla telefon. Jäklar kanske lika bra att köpa en ny sådan här då, batteriet kanske kostar mer än vad en ny kostar??

Ja sade killen, jag har en med samma funktioner men sprillans ny modell o.s.v den kostar 799 kronor. DEN TAR VI, sade jag på studs... Han hjälpte mig med att sätta i mitt SIM-kort, och starta upp den i alla fall... Och den var riktigt bra med stora siffror. Och när jag skall slå ett nummer och ringa, så har den en funktion som gör säkert många gubbs med mindre kunskaper i engelska riktigt glada. Jo, om jag slår en åtta på tangentbordet, och genast svarar en damröst "eight".... Och så håller det på. Riktigt lyxigt må jag säga...

När detta klart, så tog jag bussen och åkte ut till Askim, gick av nere vid Pilegården, och lufsade igenom mina gamla hemtrakter i mina kortbyxor och beachsandaler, och det var SVINKALLT.... Gick sedan upp till Kobbegården, för att överraska Reine Hast där. Det var igenbommat överallt, så han är fortfarande på sjukhus då antar jag....

Jag promenerade sedan ned till Billhälls/COOP, en bra bit i snålblåsten, och kom dit och där var helt tomt på alla de vänner som jag trodde skulle finnas där.. Inte en käft kände jag igen. Ut igen och upp till bussen, åkte 5 hållplatser och gick av vid Frölunda Smedja, passerade mammas grav som såg välvårdad och fin ut. Sedan in på restaurangen som jag drömt om i ett par år nu, alltså min gamla lunch-restaurang, som gör världens goaste hemlagade mat, den heter för övrigt "Husknuten", och den ligger vid visningshusen där, därav namnet kan tänkas..

Jag käkade schnitzel potatis och en kanon brunsås.... Ägaren var faktiskt densamma, och han blev riktigt glad när vi sågs... Riktigt kul möte..... Så nöjd efter detta promenixade jag bort till busshållplatsen, och tog bussen in till stan igen, sedan bussen till Stenungsund och sedan sista bytet till Varekil.... Jag var därmed klar för dagen med ärenden.
Hemma väntade syrrorna och 5 katter och efter middagen senare på eftermiddagen, så var man trött igen. Jag lossade mig själv i säng redan klockan 20.00.. Och dagen den 29 maj var därmed till ända...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Visa profil
« Svar #3254 skrivet: juni 18, 2019, 04:39 »
Bra dag, låter det som!