Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 299803 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10270
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3315 skrivet: juli 10, 2019, 02:48 »
Chaiyaphum MMMDCXXVII
10 juli 2019
90,2 kilo - 89,7 kilo (20 km) 1 timme 27 minuter
första vikten är morgonvikten
andra vikten är direkt efter cykelturen
valuta-kurs; 3,255  nedåt

När du saknar smör till brödet,
så är det inte riktig fattigdom....

Igår 9 juli, så var jag nere på buss-stationen, och hämtade min kyl-kartong från Ban Phae, med beställda matvaror från min leverantör O Leary´s där. Jag hade en stor kartong och den vägde nästan 17 kilo med godis till mig. Jag hade beställt följande, får se om jag kan komma ihåg allting nu då.

2 stycken rågbröd, 1 flarra rött vin namn: Jump. 2 Skagenröra och 1 västkust-sallad, så himla gott att slafsa i sig. 2 kilo färskpotatis. 1 paket köttbullar. 2 paket med äkta ärtsoppa. 1 paket kåldolmar, 1 paket korv stroganoff. 1 Marabou jättestor chokladkaka, 3 paket blandat och gott.

1 tub Kalles Kaviar, och 1 paket med sidfläsk. 1 kilo Edamer ost, 1 paket Nyponsoppa, 1 paket hårt bröd, samt 1 paket skorpor. Jag kanske glömt något, men detta bör vara i huvudsak det jag beställde. Javisst ja, jag beställde även 2 tuber med räkost. Så nu har jag verkligen prylar här hemma att mysa med.

Gå ner i vikt?? Fasen va ni tjötar!! Jag får lösa den biten, när denna beställning är uppäten och klar. Svårt att låta bli och äta, när det finns lätt tillgängligt här hemma, och svårt att låta bli och beställa, när allt finns lätt tillgängligt online.... Men om jag låter bli att vräka i mig massor varje dag, och bara tar lite grand varje dag, så kanske jag hinner med att förbränna på ett bättre sätt!!

Annars idag så vart det mat (vår-rullar) på food-courten på Mrs Lobinson, och sedan en kaffe med en kraftig Donout för mig och herr York. Vi fick då chansen att skvallra ifrån oss. Annars idag, så har vi då bestämt oss för att åka upp till Phitasanulok till Anubaan, ty han fyller 70 år. Gubben behöver firas tycker vi. Det firandet blir alltså den 27 juli och blir en “övernatten-upplevelse”....

Idag på eftermiddagen, så kom det överraskande besök ifrån Khorat-provinsen, en bekant som heter Lloyd! Han har jag träffat några gånger nere på Bens, och en gång så har jag varit hemma hos honom. Han bor inte så långt ifrån här, han bor utanför en by som heter Noen Sang ga, vilken ligger 2,5 mil härifrån, och då har man passerat ut ur provinsen Chaiyaphum, och in i Khorat-provinsen.

Vi fikade och pratade, och han är alltid lätt-snackad. Lloyd berättade i alla fall att han nu haft uppehålls-tillstånd t.om. längre än jag har haft det, som alltså haft det nu i 11 år, medans Lloyd haft det I 15 år på raken. Han berättade att dom plötsligt fick ett telefonsamtal ifrån sin Immigration, som berättade att dom tänkte komma på besök.

Säkerligen för att kolla i akt och mening att Lloyd verkligen bodde där han säger att han bodde. Men som ni kommer snart att märka, agendan är oftast här något helt annat, än det man utger sig för ifrån början. De skulle komma kl. 13.00, men de kom redan kl. 10.30, de ville säkert, trodde Lloyd, ta dom alla med överraskning!!i

De kom och stannade I styvt 1 timme, och det var papper att fylla i, och papper att skriva under, och mer kopior på passet, och dess stämplar. De drack vatten och inget annat. Lloyd berättade att han tyckte att dom skulle kanske ge Immigration-folket lite käk, men hans fru sade bestämt nej, och sade -” nej det skall dom INTE ha”...

Lloyd berättade vidare att han ju har ett ganska stort vinställ där i hallen med säkerligen ett 50;tal olika viner, både röda som vita. En av immigration-gubbarna, när dom skulle gå ut genom dörren efter väl förrättat värv, han pekade på vinstället och sade; -” kan jag ta en flaska”? Frun till Lloyd snäste till blixtsnabbt, och sade NEJ, det är dyra saker det där...

Anledningen berättade Lloyd till hans fru tuffa attityd, är att hon är jäkligt trött på korruptionen överallt i samhället. Och så har hon hört dessa skräckhistorier där folk är rädda för immigration, och aldrig våga säga nej till dom. Ofta när dom kommer ut till folk, så får dom med falangen med fru, ut på lunch som förstås falangen tvingas att betala...

Och det är likadant när man skall betala de olika avgifterna, kostar en sak 1,900 baht, och du ger 2000 baht, så tar dom ALLTID 100;lappen, och antingen så frågar dom -”tip”?? Eller så skiter dom bara i att lämna tillbaka 100 baht, och ingen vågar ifrågasätta...

Men jag tycker berättade Lloyd, att det är bra att militären numer har satt press på dessa poliser och immigration-personal, så dom inte vågar så himla oförblommat som tidigare, stjäla folks pengar...

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1374
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #3316 skrivet: juli 10, 2019, 05:51 »
Du har ju precis varit i Sverige-Köpte du inte på dig tillräckligt med matvaror och godsaker där?
Man märker att militären skruvat åt korruptionsskruvarna även om det aldrig kommer att försvinna här så är det skönt att de backar ibland och inte bara roffar åt sig.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3317 skrivet: juli 10, 2019, 08:38 »
Nä jag kommer inte ihåg i detalj vad du skrev, men det är griskött på spett ledarn inte kyckling, och det är inte billigt, det kostar ju för 15 stycken sådana spett plus jordnötssås plus inlagd god gurka plus 1 hel paket med knåderis hela 70 baht... Men då är man förstås helt jäkla proppmätt. Till detta så dricker jag den dyra drycken fruktdricka som innehåller banan och ananas och kostar 10 baht för ett stort plastglas.

Jag kan också köpa en steak nöff nöff eller kossa och betala 65 baht inklusive pommes och sallad. Men ALLA de andra resterande maträtterna på denna nightmarket ligger mellan 20-35-40 baht.... Om det är dyrare eller billigare än Hua Hin, ditt nya favvo-hak ledarn, det vet jag inte....

legolas

Du får 20 spett för 50 baht.. 40 spett kostar 90 baht...
En stor Leo eller Chang kostar ju mindre på plattan än i 7/11...
(Sponsorer är dom bägge ibland)

Även det torkade och friterade grisköttet du åt på marknaden när vi var där kostar mindre i HH..
Och i Pappaya kan du hitta ännu billigare om du går på marknader...

Så alla turistgetton är inte skitdyra om du håller dig ifrån resturanger och rena turistfällor..
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3318 skrivet: juli 10, 2019, 09:05 »
Jag måste säga att du har en helvetes koll på läget, för att dyka upp en gång vartannat år in och ut... Beundransvärt måste jag säga. Sådan grym detalj-koll har då inte jag...

Ingen risk att du har fel nån gång ledarn??? :> :> :> :> :>

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6783
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3319 skrivet: juli 10, 2019, 09:09 »
Ingen risk att du har fel nån gång ledarn??? :> :> :> :> :>

legolas

Lika stor som om du skulle ha fel...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3320 skrivet: juli 11, 2019, 02:26 »
Chaiyaphum MMMDCXXVIII
11 juli 2019
90,6 kilo - 89,5 kilo (31 km) 2 timmar 6 minuter
valuta-kurs; 3,256  uppåt

Gud är inte rik, han bara tar ifrån den ene,
och ger till den andre!!

Jag stötte på en kille som startat en grupp som enbart pysslar med en endaste fråga på facebook, och det gäller detta med att vi måste åka personligen till ambassaden i Bangkok för att få våra inkomstintyg. Ambassaden eller konsulatet vägrar ju att posta detsamma hem till oss, med hänvisning att UD förbjuder dom detta. Tydligen är detta inte riktigt sant sägs det.

Så om vi anmäler oss till denna grupp på facebook, så kan ju de i gruppen som tar ansvar för det, kontakta UD eller vem de nu skall kontakta, för att försöka få till stånd en ändring åtminstone under vår egna livstid.
Gruppens nämn är: "NEJ till resor för inkomstintyg " Ni finner sidan på facebook om ni klickar på denna länk:https://www.facebook.com/groups/844344262606762/

Jag menar, ni har ju hört min historia många gånger nu om hur jäkla jobbigt detta elände är, bara för att få ett sletet A4-dokument ifrån svenska ambassaden om vilken inkomst man i pension. Jag startar alltså på måndags-natten klockan 00.00 med bussresan ned till Bangkok. Jag får sedan sitta och vänta i 3 timmar, tills dom öppnar på ambassaden.

Åker jag ned på en onsdag, så måste jag vänta i 4 timmar, då de öppnar först kl. 09.00 den dagen. Ambassaden stänger denna avdelning klockan 12.00 varje dag, så det är inget alternativ att åka buss på morgonen klockan 06.00, då löper man stor risk att missa klockan 12.00, och får ligga över natten.

Så åka t.ex. På en måndag natt kl. 12.00, komma fram till Bangkok klockan 05.00, käka McDonald, och sedan bara sitta och dega 3 timmar fram till klockan 08.00, rusa upp på ambassaden och betala och få sitt intyg, och sedan snabbt tillbaka till buss-stationen, och åka buss hem till Chaiyaphum igen, en resa på typ 5,5-6 timmar.

Och man är då hemma igen vid 17.00,tiden på tisdag eftermiddag. Allt detta jäkla strul och jobb kan man slippa, om dessa människor på ambassaden kunde använda sina datorer och skicka intygen hem till oss svenska medborgare. Identifiera sig?? Vi har ju bank-ID, vi kan betala avgiften på 400 baht via våra VIA-kort.

Så det finns egentligen inga problem alls i allt detta. Det verkar bara vara ren jävlighet som gör att ambassaden inte vill underlätta för sina kunder. Ja att kunderna finns till för ambassadens skull och inte tvärtom, är ju något som många människor har en känsla av, och också klagar över...

Men med denna nya grupp på facebook, så hoppas man ju att med denna ytterligare påtryckning, att det skall ge resultat, kanske som engelsmännen säger; “the straw that broke the camels back”..... Jag håller i alla fall tummarna i    denna sak..

Här hemma annars så kan jag ju säga att skorpor och hårt bröd inte är en höjdare för en thailändare, MEN Skagenröra och västkustsallad ÄLSKAR dom rackarna. Jag fick muta mig ur denna mathärva, genom att ge Yongan och ungarna varsin svensk godispåse, plus halva min Marabou mjölk-choklad, för att få dom att ge fasen i min Skagenröra och Västkust-sallad,,,

Nu är det väl bara runt 2 månader kvar, så börjar svenskarna att komma tillbaka hit igen, och vara här i drygt halvåret, fram till mars-april nästa år. Ja Håkan kommer ju redan slutet augusti, så där är det bara 1 månad kvar. Skall bli kul i alla fall med lite mer liv och rörelse. Ingemar dock hyser jag tveksamheter om ifall han kommer detta året.

Han har haft problem med hälsan och han gör faktiskt rätt i att stanna hemma i Sverige detta året, och så kan han om allt OK nästa år försöka istället. För hur det än är, så är det bättre att vara sjuk hemma i Sverige än här borta i förgängligheten och Thailand...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Hangnam

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 769
    • Visa profil
« Svar #3321 skrivet: juli 11, 2019, 02:50 »
Om man hade det så lätt att bara åka till ambassaden och få sitt inkomstintyg. Min immigration kräver ju också att jag åker till foregin affairs och får underskriften från ambassaden godkänd, men dom skickar iallafall med post .A  :nok:

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3322 skrivet: juli 11, 2019, 03:29 »
Ja vissa Immigration-kontor är fanimej dumma i skallen. Jag har tur därvidlag och slipper sådant trams...

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3323 skrivet: juli 12, 2019, 02:57 »
Chaiyaphum MMMDCXXIX
12 juli 2019
90,9 kilo - 89,3 kilo (41 km) 2 timmar 26 minuter
valuta-kurs; 3,281  uppåt

Förlita dig icke på andra,
gör det själv!!

Man slutar aldrig att förvånas över oss människor. Jag kom i slang med en kille som hade bott långa tider i Thailand.  Han var väldigt tvärsäker i precis allting, och det fanns absolut ingenting nytt alls under denna sol, vad det gällde Thailand. Han visste precis allting, och var inte rädd heller att visa det, kanske ganska lik mig då, hahaha!!

Det briserade när han började prata om lagar och regler vad det gällde att gifta sig i Thailand. Han hade en massa åsikter om papper och dokument, och krav, och var tvärsäker hela tiden. Jag påtalade för honom att det kan vara vanskligt att prata om lagar och regler här i Thailand, då ju olika tjänstmän tolkar dom olika på varenda ställe vi går på.

Jag sade till honom att när folk t.ex. skulle gifta sig och finna ut dokument-kraven, så skall man gå i första hand till sitt egna amphue-kontor, och be dom redogöra för vilka dokument dom vill ha. Behövs väl inte, tyckte denne kille då, det står ju klart och tydligt i lagen och reglerna, så det räcker gott att gå ned till svenska ambassaden dom vet!!
..
Jag insåg att denne gubbe går inte att snacka med så lika bra att lägga ned. Men  han fortsatte. “Jag har bott här i 17 år nu, så jag vet läget”.... Ja, svarade jag honom, - "jag vet människor som bott här över 20 år, de låter sin fru sköta allting utanför hemmets väggar, och har inte ens lärt sig att hitta runt i omgivningarna, utan att frun måste åka med i alla lägen"..
.
Då gjorde han något fantastiskt, han berättade om sin by och dess namn, jag lystrade till, då jag tyckte uttalet var lite underligt, bad honom att skriva ned bynamnet, han inte bara skrev ned det, han skrev ned hela sin adress här i Thailand helt oombedd. Killen kunde inte ens stava till sitt egna bynamn visade det sig.

Har du problem med postgången frågade jag honom? Ja nu när du säger det, så brukar det ibland försvinna post, allt post kommer inte fram till oss. Men detta är Thailand, vad kan man förvänta sig"? Ja sade jag, du stavar ju ditt egna by-namn fel ju! Hans svar blev att han blev förbannad, lyfte sig från bordet med orden; - “Du är en tyken jäkel”.  - “Ja du verkar ju vara i behov av en sådan vän ju”... Blev mitt svar!!

Anledningen till att jag direkt såg att det var felstavat var att när jag försökte läsa bynamnet, så förstod jag att namnet betydde "pyton-orm" på thailändska, och det visste jag hur det stavades. Jag ropade efter honom i alla fall när han  gick, "Har du mycket Pytonorm där du bor"? Vet inte svarade han.

Ditt bynamn syftar ju till Pyton-orm i alla fall... Han bara ruskade på huvudet och lämnade mig....hahaha, men kul att prata med honom i alla fall...Även om han kanske inte kunde tillföra så mycket mer än ilska och irritation och frustration.

Så med detta sagt, när folk brukar hänvisa till hur länge dom t.ex. bott här i Thailand, så brukar jag inte bry mig, utan mer bry mig, om dom verkar vara den öppna utåtriktade typen. Är dom inte det, så betyder alla dessa år av boende inte ett skit. Man kan lätt bo på en ort i långa tider, sällan gå ut, sällan umgås med människor, och oftast kanske låta sin fru ta hand om saker och ting.

Och DET mina vänner hjälper inte en  människa att hitta omkring, att lära känna människor, och inte ens få ett litet hum om kulturen... Men oftast är det också exakt denna typ av människor, som är dom mest inkrökta envetna typerna, som aldrig vill ta intryck och lärdom av andra människor...

Nu idag så hoppade svenska kronan, eller så sänktes thai-bahten, från 3,256 upp till 3,281, alltså en liten skithöjning på runt; 25 satang (thai öre).. Smått visst, men skickar man 10.000 kronor till Thailand, så är uppgången i vår favör runt; 250 baht eller 5 middagar på night bazar i Chaiyaphum. Så om detta är lite eller hyggligt lite, får ni andra tvista om. Jag säger bara, fortsätt att stiga nu, jag bara ber stillsamt om en bättre kron-kurs....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3324 skrivet: juli 13, 2019, 03:19 »
Chaiyaphum MMMDCXXX (3.630)
13 juli 2019
90,6 kilo - 89,8 kilo (20 km) 1 timme 19 minuter
valuta-kurs; 3,297

Man kan maskera fattigdom,
med en borste och en nål!!

Idag så bestämde vi oss för att den 27 juli åka upp till Christer L. (Anubaan) uppe i Phitsanulok, vilket ju ligger ungefär 32 mil härifrån norrut. Det blir minst en tripp på runt 5 timmar en väg, så det blir drygt, men ganska enkelt att hitta.

Man kör vänster ut på kartan från Chaiyaphum på väg 225 en jäkla lång bit, och sedan när man kommer fram till väg 11, så tar man höger, och kör norrut hela vägen upp till Phitsanulok... Men härligt att vi har bil och slipper bussen, och gott att vi båda, både Yongyut och jag själv kan köra bilskrället.

Det blir en övernattning på hotell eller resort, och sedan hem igen till ungarna och hemmet. Men kommer att bli skitkul att träffa Christer igen, det var några år sedan sist. En mycket trevlig och generös herre, så vi har alltid kul och underhållande när vi träffas. Blir nog en hyggligt stor fest tror jag, då Christer fyller sina 70 år.

Oftast fyller man 70 år en gång i livet, så det blir kul även om jag inte kan slafsa i mig för många groggar av hälsoskäl. Men jag får maskera glaset med vatten, och ljuga och säga att det är Gin och Tonic, så är alla nöjda... Eller man kanske kan bli “packad” på att dricka vatten, och äta thai-mat???

Så med denna resa i tankarna, så kom jag följaktligen att tänka på min adress-rapportering, som dom ju blåst liv i här i Thailand de sista 2 åren. När man reser ur provinsen och byter adress, så skall Immigration veta om detta. Hotellen brukar sköta detta samvetsgrant, så där behöver man inte bry sig.

Men problemen för folk i allmänhet uppkommer när man kommer hem, och ens registrering i datorn på Immigration blinkar vilt. Och de frågar varför man inte rapporterat till dom att man är hemma igen... SÅ idag så tog jag faktiskt cykeln, och hojjade lugnt och stilla, tur och retur, 41 kilometer under 2 timmar och 26 minuter till min Immigration, för att kolla hur tvungen jag var här i Chaiyaphum med åter-rapporteringen?

Ja det tog en stund för att få Immigration-tjejen att fatta vad jag pratade om, men jag fick bara ett svar som; “you in computer-system here Chaiyaphum, no problem, you understand”?.... Ja man tjötar ju inte med dessa individer, så det innebär att, även på denna grej så gör dom det jäkligt enkelt för oss här i Chaiyaphum, vilket är kanonbra.

Denna Immigration här, måste nog vara en av de absolut bästa och mest effektiva i hela jäkla Thailand. Jag har ju hört rapporter ifrån ett oändligt antal immigration-kontor, där dom uppför sig som idioter, och verkar göra allt för att jävlas med oss falanger. MEN så icke här då i Chaiyaphum.

Bra besked fick jag, och sedan blev det att hojja hem igen. När jag kom hem, så kändes det bra i kropp, hjärta, och ben, och man känner sig faktiskt stark. Och det fanns nog ett par mil till i benen, om jag hade velat göra detta. Men 2,5 timmar är helt OK för min del, kändes det som...

För de av Er som åker till Thailand och läser min hemsida, så ger jag här som utfyllnad en instruktion hur att förfara när man får Kobra-spott i ögonen av de Kobror som finns här i Thailand... Tänk då på att man måste inte leta Kobror ute på risfälten. Kobror tyr sig liksom de flesta ormar till mänsklig bebyggelse.

Då ju vi människor har en tendens att sprida våra sopor runt oss, och detta drar då möss och råttor till soporna, och man måste inte vara en “raket-forskare” för att räkna ut vad mer djur det är som då letar råttor och möss att käka. Ja vi har ju även alla de ormar som gillar mest att käka andra ormar, och dom kommer ju som på beställning också....

Vi har 2 stycken sorts spott-kobror som dom ju kallas här i Thailand, PLUS att t.ex. Glasögon-ormen i vissa fall även den spottar när den blir trängd... Giftet är oerhört starkt och våra ögon är väl en av de mest ömmande och känsliga ställen vi människor har på vår kropp.

Så där vill vi verkligen inte få starklt ormgift, som kan göra oss blinda om vi inte snabbt försöker få bort det från ögonen. Men så här skall ni alltså göra om ormen spottar Er i ögonen, eller Ert barn, eller Er fru, eller kanske Er hund, samma förfarande där..

Ja så kan det gå till i vilda västern, eller i djungeln om ni så vill...... Här finns ju lite mer djur än vår vanliga Huggorm eller Älg.....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 599
    • Visa profil
« Svar #3325 skrivet: juli 13, 2019, 04:59 »
Immigration här i Phitsanulok är också jätte smidiga. Jag frågade också för ett tag sedan om adressrapporteringen. Men de bara tittade på mig och sa att vi vet ju va du bor!
Däremot så berättade de att när jag nästa gång kommer tillbaka till Thailand efter en utlandsvistelse, så ville de att jag skulle komma och göra en ny 90 dagars.
Tidigare så behövde man ju inte komma förrän 90 dagar efter man kommit tillbaka.
Men detta är väl bara ytterligare ett exempel på att varje kontor har sina egna regler. Man får väl bara hoppas att inte någon får spelet och hittar på en massa jäkelskap för oss.
/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3326 skrivet: juli 13, 2019, 05:41 »
Ja att hitta så ENORMT m¨ånga fullständigt okunniga inom detta område dom ändå arbetar med är riktigt frapperande konstigt.

Att du skall behöva åka till Immigration och göra en ny 90 dagars-rapport, låter ju helt befängt..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1797
    • Visa profil
« Svar #3327 skrivet: juli 14, 2019, 01:44 »
 Jag har aldrig återrapporterat efter resa och ännu har ingen sagt något här KonKaen. Hoppas som fortsätter så. Jag skall dit i morgon, jag kan ju kanske höra med dom hur dom vill ha det.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3328 skrivet: juli 14, 2019, 03:35 »
Chaiyaphum MMMDCXXXI,
14 juli 2019
90,6 kilo – 89,1 kilo (38 km) 2 timmar 29 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen
Valuta-kurs; 3,302  uppåt

Skyll inte på spegeln,
om trynet är snett!!

Glömde ju att berätta det, att när jag cyklade upp till Immigration i fredags, så fick jag reda på samtidigt, att det nu definitivt äntligen är det bestämt månad och läge, på den plats dom skall flytta till, Immigration alltså.... Och platsen blir i huset bredvid huvud-polis-stationen, inne i Chaiyaphum stad, alltså 5 kilometer hemifrån mig bara, kunde ju inte bli bättre ju.

De berättade också att flytten kommer att bli av i augusti, så låt säga september då, eftersom den thai är inte född ännu som klarar av att hålla en endaste bestämd tid... Så om de kunde fortsätta att vara så himla trevliga och bra och professionella, och också flytta nu äntligen till denna plats, så kommer detta att vara kanonbra för min del....

I morse så berättade Yongyut, att Funfas lärare skulle komma på hembesök och kolla läget hemma hos barnen, och se hur dom har det. Jag tycker det initiativet är riktigt bra, och det skulle man lätt kunna ha gjort hemma i Sverige också, om man nu brytt sig... Hon skulle komma kl. 11.00 hade hon sagt..

Jag avhöll mig från att cykla då, kul att träffa läraren. Jag satt och väntade och väntade, och till slut 11.50 så sade jag till Yongan; “åt helvete med läraren, kan hon inte hålla tiden, så åker jag iväg nu och cyklar”... Yongan tyckte det var OK. Även om hon gärna skulle vilja visa upp falangen för läraren, så fattar Yongan hur jäkla irriterande detta är för oss falanger, med att dom aldrig kan hålla tiden.

Precis när jag stod där 11.55 utanför med cykeln i- hand, så kom läraren. Jag tittade på min låtsasklocka på min arm, och hon lärarinnan fattade inte ett skit...förstås.... Men jag sade inget mer för Yongans skull... Det visade sig vara en supertrevlig lärare, som både Funfa gillade och också Namkaeng. Ty Namkaeng hade haft henne i 2;a och 3;e klass... i yngre år....

Till slut efter en timme, så vart det klart, och lärarinnan hade väl bildat sig en uppfattning och druckit upp det kulturella glaset, med det eviga vattnet, som ju dom kör med, istället för hederligt gott kaffe.. Ingenting var sagt och jag ville ha reda på någonting tyckte jag, så jag frågade om Funfas betyg! Engelsmännen säger; "open a can of worms"....

Ja detta var nåt super-underligt, Yongyut hade inte en susning om betyget alls. Och sådant gör mig lite förbannad faktiskt. Bor ungen hemma hos oss, så skall hon fanimej producera i skolan, och vi skall ha reda på läget. Jag frågade läraren hur Funfa var i skolan, och fick en massa trevliga informationer, men vad jag egentligen ville veta, vilka betyg hade ungen?

Chocken slog ned rejält, det visade sig att Funfa hade 3 stycken ämnen där hon inte ens hade ett betyg. En idiot i Thailand får åtminstone en 1:a, de har ju maximalt 4;a som max här. Men Funfa hade alltså 3 stycken ämnen med NOLL. Hur fan kan detta ske. Jag frågade Namkaeng tänkte hon kunde tjalla lite, men hon sade inget, jag frågade Yongyut hon visste inte ett skit.

Så jag sade till Yongyut att jag inte tänkte hålla på och jaga detta löjliga, vill ungen bo kvar här, så skall dessa jävla nollor bort, annars kan hon flytta tillbaka till byn, och vara en nolla där istället. Ja så känner jag, men jag säger ju inte det rakt ut. Jag får ju köra med uppmuntran istället, ungdomsledare som man ju varit i långa tider..

Men jag har så jäkla svårt med detta mesiga samhälle, där folk skiter i precis allting, ända tills det händer nåt... DÅ jäklar blir det rabalder i grönsakslandet må ni tro. Men ta tag i en sak och förebygga ett problem, nej den "tranedansen" går inte, då kan man ju få någon att förlora sitt jäkla stupida "ansikte"...

Men jag får anledning att återkomma i detta ärende. Till slut så var besöket över, och lärarinnan hade ringt efter en unge till, som hon skulle besöka, och hon tog med sig Funfa som sällskap. Den nya tösen kom och skulle visa vägen, och hon kom åkandes på en motorbike, hon fyller 13 år någon gång i år.

Och åldern att köra motorbike är 15 år. Jag påtalade detta för lärarinnan, men Yongan hyschade ner mig, men lärarinnan fattade ändå. Men log det där försmädliga thai-leendet, som enbart visar att hon som lärarinna enbart skiter i om dom kör motorbike eller inte, om dom kör ihjäl sig eller inte.

Så då har vi lärarinnor, vi har poliserna, och vi har föräldrarna, de ALLA skiter i att hålla efter barnen och deras körande ute i trafiken. Alltså ALLA förebilder och personer som KAN sätta stopp för detta elände. INGEN av dom gör ett skit. Thailand har 9 gånger mer människor än vad vi har i Sverige.

Och tar vi våra dödssiffror på 300 stycken om året gånger 9, så får vi en döds-siffra i Sverige på 2.700 döda i trafiken. DÅ har vi samma förutsättningar som Thailand antalsmässigt. Men Thailand har 27.000 stycken döda i trafiken, alltså styvt minst 10 gånger mer än vad vi i Europa har.

Detta säger precis allting om detta ociviliserade outvecklade land, som gick ifrån stenålder till industrialism på bara några årtionden. Detta är också anledningen till deras urkonstiga inställning till döden, till livet, och allt annat i deras samhälle.... Och med detta tar vi adjö för idag, och höres imorgon igen..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3329 skrivet: juli 15, 2019, 01:21 »
Chaiyaphum MMMDCXXXII,
15 juli 2019
90,8 kilo – 89,8 kilo (22 km) 1 timme 24 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen
Valuta-kurs; 3,299  nedåt

Den som har pengar,
han har makten

Idag fick jag se en video där jag fann mig plötsligt bli väldigt tveksam till att ens cykla mer ute på risfälten som jag brukar göra. Jag har haft dessa tankar tidigare, men alltid slagit ifrån mig allt negativt. Jag ber Er, klicka på denna länk och se videon, det är en jättekort video, om vad som kan hända här i Thailand under min cykeltur, skall jag sluta cykla, och börja köra bil istället tycker ni....

https://www.facebook.com/cherrygems/videos/2345783615459398/?t=10

Ja Thailand är väldigt inne på marknader av alla de slag, ja ofta så är det kanske en överdrift att kalla det för”alla de slag”, då de flesta marknader är ganska lika varandra... Jag brukar kalla de två som förkommer nästan till 100% här; "plastmarknad", bara en massa småskit i plast och andra material, och sedan "matmarknad" där man säljer exakt samma saker på alla marknader.

Det är så satans trist så jag slutade att springa på dessa marknader för 9 år sedan... MEN så fick jag höra om, och också se foton av dessa s.k. "båtmarknader", som tydligen lär finnas nere i Bangkok bland annat. Och ser man fotot här ovan, så verkar det ju vara kul om man kollar på båtarna, men grönsakerna är ju samma skräp, som man ser precis överallt annars...

Jag vill gärna förtydliga att skylten INTE gör reklam för annat än tupp-slagsmål. Denna underhållnings-grej är grymt stor i Thailand. Och folk här, vuxna människor, skriker som stuckna grisar när de ser två tupp-jävvlar hugga mot, och på varandra. Det är alltså hellöjligt.

Den enda respekten jag har då i detta sammanhang, är att man här uppe där jag bor i Isaan, där stoppar man kuk.... sorry tupp-fighten när den ene tuppen visar olustkänslor, och inte vill vara med längre. Det sägs dock att i andra delar av Thailand, speciellt nere i söder bland muslimerna, så tvingar dom tupparna att slåss till den ene är i stort sett död. Ja dessa thai är modiga pojkar skall sägas, hahaha!!

Ja fiskarna här i Thailand kan bli groteskt stora faktiskt, kolla fotot med den Malen, inte illa va..... Så allting verkar växa här i värmen i rekordfart, allt ifrån bär, till frukt, och vidare till vissa djurarter då... Dock människor och manligt könsorgan verkar ha fastnat i växten..

Ja vad skall man säga om detta med att dom pudrar sig här i Thailand, och dessutom så tycker dom att det ser snyggt ut, och att det ser helt OK ut. Jag tycker det ser helt ovårdat och groteskt ut, och om någon falang som mig, tycker detta ser helt OK ut, så kanske man borde låta undersöka sig......

För de av Er som inte vet varför thai älskar Barnängens rövpuder i ansiktet, och över hela kroppen? Dom anser att det faktiskt fungerar bra, emot svett och deras varma klimat, och ger lindring i stor skala. Jag har väl ingen anledning att misstro dom. Men sättet dom smetar på barnen och sig själva,  ja se fotot, så undrar man hur det “står till” uppe i skallen på dom...

Man ser dom inne på köpcentra och ute på stan, helt öppet, och alltså inte bara inne i byn. Så dom tycker faktiskt att det är fräckt, käckt, och ser snyggt ut, dessa människor här... Så detta kanske kommer till mångkulturens Sverige också skall ni se, så börja ni hemma-boende svenskar, och träna Er att använda Barnängens puder, och lindra värmen, och ge Er hud lite svalka i högsommar-värmen i Sverige...

Handskak
www.glegolo.com