Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 318100 gånger)

Utloggad Sakhon

• Jag har bara börjat.... (Eller så stannar jag här ??)
  • *
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3405 skrivet: augusti 09, 2019, 11:25 »
Men ponera att du får en förfrågan om samma sak från en normal människa.
Är det ens möjligt att, lagligt, importera ett begagnat fordon (MC) till Thailand utan att drabbas av helt vansinniga tullar och avgifter?
Jag har läst om hiskeliga kostnader för sådant. (Ja, vid sidan om fraktkostnader då).

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10317
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3406 skrivet: augusti 09, 2019, 13:55 »
Bilar är ju ett helt vansinnigt kapitel med skyddstullar på 200-300% av värdet plus momsen... så det avråder jag alltid ifrån...

Motorbikes och MC är inte lika blodigt, även om det så klart känns dyrt.
De rena tull-avgifterna på en MC ligger idag på nere i Thailand,
oavsett om det är frun eller du som importerar:
a - Tullavgift 60% på värdet på MC;n
b - Excise     35% av värdet på MC;n
c - Interior   10% av värdet på  MC;n
d - VAT/moms 7% på allting ovan plus värdet.

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3407 skrivet: augusti 10, 2019, 02:04 »
Chaiyaphum MMMDCLVIII
10 augusti 2019
89,5 kilo - 87.9 (44 km) 2 timmar 30 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen
Valuta-kurs; 3,222  uppåt

Falskhet är vanlig,
medans sanning är ovanlig!

Ofta, ofta, så skriver jag ju om maten, men ville gärna ta upp det en gång till ur en kanske annorlunda synvinkel... Jo jag trodde ju i min “visdom”, att smak var en absolut kunskap och tillstånd. Och att i botten så låg exakt samma värderingar och tycke och smak, och skvalpade runt i livets “tunna” av olika maträtter från jordens alla hörn..

Vi växer upp i Sverige, och Sveriges mathållning. Maträtter, smaker och lukter i köket, är norm ute i världen. Ungefär som att alla på jordklotet föds med svenska språket, och sedan tvingas dom lära sig andra språk, beroende på var dom bor ute i världen. Likadant är det med maten. Man får lära sig allt eftersom.

Bara vi i Sverige som slipper lära oss, vi har det gratis i grunden. Thailändarna t.ex. tvingas lägga en massa tid på att tvinga sina små telningar, i ytterligt ung baby-ålder, att överhuvud-taget inte spy när dom äter Som Tam i början, eller Tom Yam, eller vilken illaluktande illa-smakande thailändsk maträtt det än månde vara...

Men det verkar faktiskt att när väl barnen och ungdomarna har formats in i denna hemska matkultur, så blir det som en drog. En drog som för alltid i deras liv har förstört deras smaklökar, deras luktsinne, och deras magar och tarmar. De kan helt enkelt INTE vara utan mat-eländet och chilli-giftet.

Den enda anledning till att det överhuvudtaget finns falanger som lånar sig till att äta denna thai-maten, beror bara på 2 saker och ingenting annat. a) De är kära i sin thai-fru/flickvän, och kärleken är stark, och det nyttjas av kvinnorna överallt på detta jordklot. Falang-männen sitter där som lydiga kärleks-slavar, och äter maten som ingen normal människa borde ens komma i närheten av än mindre stoppa i munnen.

Den andra anledningen till att de gör detta förräderi gentemot riktig mat, är av ren rädsla. Deras svaga tankar går ganska omedvetet, ty detta är ganska omedvetna själar vi pratar om; "Om jag inte käkar denna mat, så gör hon slut med mig, och mitt liv är slut om hon inte vill ha mig".....

Och sedan får samma falang-gubbe tillbringa resten av sitt liv med att försvara att han äter denna gräsliga narur-produkt som ligger och stinker på hans tallrik. Jag hör ofta kommentarer som; "Jag älskar thaimat"... "När jag ser thaimat så vattnas det i munnen på mig"... Han skulle aldrig erkänna att thaimaten smakar och luktar eländes elände.

Vi är alltså där igen då, folk försvarar alltid sina beslut, hur jäkla dåliga dom än är. Samma med dessa gubbar som säger att dom faktiskt VILL HA VISA och inte uppehålls-tillstånd. Uppehålls-tillståndet gör att dom slipper åka ut ur Thailand var 3.e månad, medans ett VISA tvingar dom ut ur Thailand.

Ja för att försvara att dom inte har inkomster tillräckligt att VISA Thailand så dom inte kan få uppehålls-tillstånd, så säger man med stolt min; "Jag åker hellre ut ur Thailand var 3.e månad i resten av mitt liv, ty jag och min kära tar detta som semester och stannar ett par dagar"!!!! Hahahaha skrattretande detta. Käka på vänner,..

Hela thailändarens liv och tid på denna jord handlar om endast 2 saker; först och främst då mat. De äter mat, pratar mat, de handlar mat, och de drömmer om mat. Och detsamma gäller pengar. De tänker på pengar, pratar om pengar, och drömmer om pengar. Ja alla deras samtalsämnen har olika penga-summor baht i sig, och “tao rai” (vad kostar det),. Och precis allting i omgivningen avhandlas värderings-mässigt.

Annars så ser man thai med sina små genomskinliga matpåsar med dagens frukost, eller dagens lunch, eller dagens middag. De handlar ju sin mat på gatuståndet oftast här. Och påsen värderas synes det mig, lika mycket som om den var fylld av guld eller pengar....

MEN det är fantastiskt att thai kan vara så beroende av en sådan rent ut sagt äcklig mat. Jag själv som varande svensk käkar köttbullar, potatis, kalops, wienerkorvar, olika köttbitar med kryddor på... Och mår bra av detta. Inga diaree´r där inte. Vi får energi så vi kan arbeta 8 timmar om dagen med 1 timmes lunch maximalt.

Thai käkar mat som inte låter hjärnan växa på dom, inte ger dom näring till att arbeta fulla dagar oftast, och motståndet mot sjukdomar är sjukt dåligt. Ja käkar man rötter, löv, grenar, och sallad i sådana mängder, så förstår man ju att det ofta blir en liggande tillvaro i Isaan.. Så mitt förslag är, tvinga thai att börja äta svensk falang-mat, och tvinga dom att arbeta hela dagar, så kommer nog detta landet ganska snabbt på fötter, kan jag tänka mig.

Ja här i Thailand och kanske i Sydost-Asien i övrigt, så har man tagit kopieringen utav falangernas styva och ihärdiga arbete, till nya fina höjder. Jag tror inte dessa människor har speciellt mycket kunskaper i någonting alls, mer än att stjäla idee´r från andra människor i andra världs-delar.

Mode & fashion kommer och går, och ofta kommer det “tillbaka” igen ifrån det förgångna och spökar för oss. Det VI hade som mode och mönster på våra brallor på 1960;talet, har numera de mascara-klädda, läppstiftsbärande mäns-kopiorna intatuerade på sina kroppar. Allt i akt och mening att försöka likna en karl. Men med en illaluktande bi-smak...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Naja

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
« Svar #3408 skrivet: augusti 10, 2019, 08:43 »
Du måste skilja på thaimat och isaanmat. Thaimat är oftast gott, medan isaanmat har jag oftast svårt för. Visst grillad fläsk/kyckling med klibbris är ju gott någon gång då och få.

Sen är ju massa utländska kök goda, som japanska, italienska, mexikanska, indiska, kinesiska etc.

Sen kan jag nog förstå de som gillar Isaan at, vällagad, mindre chili i och utan rötter fisk är ju ätbart.

Så nej håller inte med dig i detta.

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6803
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3409 skrivet: augusti 10, 2019, 18:10 »
 :> :> :> :> Det gäller att försvara sina beslut och åsikter ordentligt idag...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad Idealen

• Antal inlägg: 1377
  • Gör det i dag för i morgon kan det vara förbjudet.
    • Visa profil
« Svar #3410 skrivet: augusti 10, 2019, 21:42 »
Ja du är duktig på att försöka provosera El Legola....ha ha ha.
Jag äter Farangmat 1 gång per dag i snitt o helst Svensk husmanskost och 1-2 gång per dag blir det kanongod Thaimat alt ifrån Kyckling med Cashewnötter och Som tam Thai moo Katiem dvs griskött med vitlök och Pat Gra Pao moo......osv så listan kan göras oändlig o ch har du missat all god Thaimat så är det ditt eget beslut men jag älskar den maten och helst med mycket Chili torkad som färsk så  vi kör våra egna race här.
Jag önskar att mina pengar kunde ha sex i min plånbok och föröka sig.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3411 skrivet: augusti 11, 2019, 03:31 »
Ja du är duktig på att försöka provosera El Legola....ha ha ha.
Jag äter Farangmat 1 gång per dag i snitt o helst Svensk husmanskost och 1-2 gång per dag blir det kanongod Thaimat alt ifrån Kyckling med Cashewnötter och Som tam Thai moo Katiem dvs griskött med vitlök och Pat Gra Pao moo......osv så listan kan göras oändlig o ch har du missat all god Thaimat så är det ditt eget beslut men jag älskar den maten och helst med mycket Chili torkad som färsk så  vi kör våra egna race här.

Så du har trillat in i den thailändska stilen med 3 middagar om dagen.. Säker på att det behövs ösa i sig så himla mycket mat varje dag?? ;( ;( ;( ;(

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3412 skrivet: augusti 11, 2019, 03:56 »
Chaiyaphum MMMDCLIX
11 augusti 2019
89,4 kilo - 88,3 kilo (33 km) 2 timmar 7 minuter
Valuta-kurs; 3,226  uppåt

Varje flod har sin fåra!!

Jag fick ett otroligt konstigt “anfall” av smärta i mitt högerben. Smärtan började när jag satte mig på cykeln i tisdags morse. Det kändes lite grand bara som om man haft benet, och lutat det mot en skarp kant på skrivbordet. En smärta som när man upptäcker den, så går den över på 10 sekunder.

Men det höll i sig under hela cykelturen, och sedan när jag kom hem, så gjorde det rejält ont faktiskt. Jag började fantisera, och fundera om vad det var för smärta så klart. Först faktiskt så kom jag att tänka på att det faktiskt kändes som en förtäppt blodåder (kärlkramps-historia av nåt slag).

Jag gillar ju inte att för för trånga vener, det blir ju skitjobbigt. Och efter det, så började jag komma ihåg att i Sverige, så hade ju jag gjort en undersökning nu i juni, och mitt blod i mina armar och ben rinner så fint så fint, enligt den svenska läkaren.

DÅ började jag tänka på... OM det nu är en blodpropp som bildats då i benet, det är ju jäkligt lurigt. Den proppen kan ju vandra till hjärtat, och kvickt kan det innebära slutet på pensions-utbetalningarna till falangen i Chaiyaphum.

Ja jag hade ju haft problem under flera månader av svullet högerben, och blodproppar brukar kunna dyka upp med lite oflyt sägs det!! Den funderingen höll i sig under flera dagar som detta pågick.. På onsdagen så blev det ännu mer smärtsammare, och jag och York fikade på “Lobinson”, och då sade York en grej som jag sedan tog till mig, och funderade vidare över.

Jo han sade; “ja vi gubbar får ju ibland smärtor som bara verkar dyka upp.... Och sedan dagen efter är desamma spårlöst försvunna”.... Jag tänkte på det uttalandet hela vägen hem med moppen, Och DÅ slog det mig. När jag stack till Sverige och opererade mig 2013, så visade det ju sig vara Spinal Stenosis.

Alltså restprodukter ifrån diskarna i ryggraden, som sedan kan lägga sig i den ihåliga benkulan som utgör ryggraden. Jag har ju haft det mängder av gånger, när det plötsligt kliat frenetiskt på båda händerna, och på bredsidorna på båda fötterna. Ja inte samtidigt, men det har alltid varit de 2 ställen plus lårets framsida, på både höger som vänster.

Jag har ju då som jag skrivit tidigare, cyklat bort irritationen och kliandet, och den lilla smärta som det åsamkat mig.. Så allt bra efter det. Nu har det varit lugnt i flera månader, så det hade fallit ur minnet så klart helt och hållet... Så jag kom hem, och tänkte “Va fasen 2013 hade jag skitont vid höftkulan, och det gav sig inte, men jag cyklade heller aldrig bort det, utan åkte till Sverige istället”.....

“Nä nu blir det inget Sverige igen, så fan heller, nu blir det cykla av på studs” Detta var alltså i onsdags.... Jag hade svinont vid detta laget, och hade bara svårt att ens räta på högerbenet, och att gå var en mardröm. Yongan hjälpte mig på med cykel-byxorna, hon fick klippa bort resåren på de byxorna, så de inte stramade, och så stack jag ut. Jag skall inte överdriva och säga att jag grät mig fram i 2 timmar.

MEN varje pedal-tag smärtade så ända in i helvete, så jag nästan var på väg att tappa känseln på foten på högerbenet. Så jag tappade fästet på trampan flera gånger. Jag kämpade mig runt i alla fall, och jag kom hem i ett bedrövligt skick, men på nåt konstigt sätt, så var jag nöjd med mig själv att jag faktiskt försökt i alla fall att cykla bort skiten i ryggraden och högerbenet.

Resten av dagen plus kvällen, var exakt lika mardrömslikt smärtsam som förmiddagen innan cykelturen. Jag kände ingen skillnad, jo kanske lite MER smärta än tidigare. Jag gick och lade mig ganska deprimerad klockan 22.30, ja ligga ner fungerade hyggligt bra kände jag.... Och jag fick en natt med hyggligt med sömn.

Jag vaknade runt 04.30, gick upp och nerför trappan, och när jag kom ner så stannade jag till..... Va fan..... smärtan var nästan helt borta... jaha tänkte jag “det beror förstås på att jag fått en god natts sömn, och snart så kommer smärtan tillbaka”... Jag satte mig vid datorn, efter en kvart ställde jag mig upp, ingen smärta alls nu,,, ALLT var borta ta mig sjutton...

Jag blev så jäkla glad, så jag slängde i mig kaffe och 2 mackor och stack iväg, och cyklade redan klockan 07.12 den morgonen. Kom hem igen strax efter 09.30, och nu var jag i exakt samma skick som innan allt detta elände startade. Jag hade nu fått kvitto på att det faktiskt var rätt diagnos jag gett mig själv; Spinal Stenosis...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3413 skrivet: augusti 11, 2019, 06:35 »
Jag tror det är glutenallergi och du genast måste sluta med mackorna...
(Och vips var du nere på 80 kilo)  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3414 skrivet: augusti 11, 2019, 08:40 »
Jag tror det är glutenallergi och du genast måste sluta med mackorna...
(Och vips var du nere på 80 kilo)  :> :> :> :>

DET hade varit en katastrof, ett liv utan mackor, och behöva käka Idealen-food till frukost varje dag, detta förkortar nog livet med minst 10 år misstänker jag.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3415 skrivet: augusti 11, 2019, 09:47 »
Själv så äter jag bröd max 1-2 gånger/vecka...
Vi försöker att sluta helt med bröd, men det är inte lätt då det är både gott och enkelt..

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3416 skrivet: augusti 11, 2019, 20:48 »
Dom här hjälmarna är till dig Fablo...  :> :> :> :>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3417 skrivet: augusti 12, 2019, 03:47 »
Chaiyaphum MMMDCLX (3.660)
12 augusti 2019
88,9 kilo - 88,1 kilo (28 km) 1 timme 48 minuter
Valuta-kurs; 3,225  nedåt lite

Sådan trädgård,
sådan trädgårdsmästare!!

Idag så är det måndag, men känns mest som en söndag. Varför?? Jo ÄNNU EN av alla de miljontals (känns så i alla fall) helgdagar infaller idag, och den kallas för drottningens födelsedag, skolorna är förstås stängda och arbetsplatser är stängda... Jag skall titta efter nu och här, hur många röda dagar som egentligen Thailand har, där man skall hylla kungar, och deras av-kommor eller med-kommor., samt övriga påhitt..

Landet avbrytes i sitt arbete och produktion enkom för att hylla dessa privilegierade människor. Men kanske kul i alla fall att landet och dess befolkning, kan sluta upp kring denna företeelse, istället för att slå ihjäl varandra....

Så följande kunga-familjs-dagar då:
6 april - Coronation of Rama I – gsammsl kung förstås
8 april - Coronation of Rama I – samma här....
9 maj -  Royal Ploughing Ceremony Day
3 juni – Ytterligare en drottnings födelsedag
28 juli -  King Vajiralongkorn's Birthday
29 juli – King Vajiralongkorn's Birthday ( 2 dagar) 
12 augusti –  Drottningens födelsedag,
13 oktober -   Anniversary of the Death of King Bhumibol
14 oktober -   Anniversary of the Death of King Bhumibol
23 oktober –  King Chulalongkorn Day
5  december - King Bhumibol's Birthday

Jag räknar till totalt; 11 dagar ENBART för denna familjs skull. Och sedan tillkommer ju håldagar, sprit, trafik, och medföljande dödstal p.gr.a. firandet o.s.v.

Så idag fortsätter livet sin gilla gång. Jag tänkte faktiskt idag handla på mig 2 saker lokalt här, om jag nu kan finna vettiga prylar här. Och det är, 1 elektrisk rakapparat samt 1 stycken trimmer för det mänskliga huvudet... Jag har ju handlat förut på nätet en trimmer. Men den visade sig vara rena rama floppen, där man inte ens kunde klippa av mina små hår-rester, ja då är det inte mycket kraft i eländet.

Så ut på stan här i Chaiyaphum och se vad dom har. Annars tillbaka till online-shopping igen.... Tyvärr så har jag annars här drabbats av sorg. Va då? Jo jag har alltid älskat ost, speciellt på mackorna... Jag var nere hos Ben (baren ni vet) och handlade på mig en 1 kilos Edamer som vanligt, den kostar 300 baht, ett bra pris faktiskt.

Kom hem och gjorde i ordning 2 mackor, satte mig och kollade på en film på datorn, och sätter nästan mackan i halsen, så motbjudande var det med ost. Jag kom på mig själv, med att jag har ”förätit” mig på ost helt enkelt, riktigt sorgligt, då jag ju som sagt var alltid älskat oss i de flesta former och skepnader.

Man kan ju hoppas att det kanske inte är all ost jag ledsnat på, utan enbart den Edamer som Ben säljer. Jag menar hushålls-osten, denna Gudagåva till mänskligheten, går väl inte att tröttna på, antar jag. Hushållsosten som duger lika bra på macka, som på varm macka i ugnen, på potatis-gratängen som på allt annat gott i ugnen....

Nä ut och hojja måste jag nu, hoppas jag slipper köra in i några trädgrenar som växer ut i vägbanan bara, ty efterspelet på nyckelbens-brottet är långt ifrån över ännu. Jag har ont ofta och hyggligt mycket ännu. Kan dock ligga och sova korta stunder numer, på den sidan och den axeln. Men köra moppe mer än 12 minuter gör svinont fortfarande....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3418 skrivet: augusti 13, 2019, 02:17 »
Chaiyaphum MMMDCLXI,
13 augusti 2019
88,8 kilo -
Valuta-kurs; 3,224  nedåt

Förutom de gånger då jag inte talar sanning,
så ljuger jag aldrig!!!!

Kan glädja menigheten med att jag lyckades i mina föresatser ute på facebook igår kväll, att reta upp en gäng, och fick applåder ifrån en ännu större gäng. Jo jag postade ett inlägg där jag berättade hur ansvarslösa alla dessa föräldrar är, som drar med sina babysar på långa flygresor, och förpestar tillvaron för andra människor. Detta är ju ett helt fanatiskt "hett" ämne i dagens läge...

Jag förklarade för dom, att jag inte var med och tillverkade ungen, och skulle väl därför inte behöva stå ut med gap och skrik och bajs i blöjan då eller? Jag ifrågasatte att dessa föräldrar som släpar med sina ongar på dessa långresor är ena egoistiska satar, som skulle ifrågasättas som föräldrar.

Ja jag kan väl säga att det på studs rusade 2 kategorier av folk till “undsättning för babysen, och var grymt otrevliga, ja nästan så otrevliga, så det blev riktigt kul där på kvälls-kröken. Kategorin av dessa “undsättare”, var ju de vanliga föräldrarna, som just brukar släpa med ungarna och förpesta livet för alla andra.

Och alla dessa “mönster-föräldrar”, så har dom alla lydiga små barn som aldrig gråtit, och en hade en fru som hade dött, och då var jag för jävlig, som inte unnade honom som pappa att flyga 12-14 timmar med en skrikande baby till Thailand.

Och sedan den andra kategorin var ju de vanliga gubbsen som försöker spela coola och “inne”, och be mig att sätta på tops i öronen, använda öronskydd, dricka mer sprit under flygning, och också inte vara så jävla grinig, ja det blev störtkul denna kväll. Sedan så kom då en skara som var ungefär 100 gånger större, som lovprisade mitt inlägg och höll med.

Tydligen så är detta ett problem på lång-flygningar, och ingen i PK-Sverige vågar ta upp problemet, rädda som man är att bli mosad i sann anda i Sverige... Men nu fick vi detta klarlagt. Jag avslutade sedan, och förklarade att jag själv tyckte att det fanns noll anledning att släpa med babysar och foster, som inte klarar lufttrycket alls bra.

Varför inte göra som vi gjorde förr. Ta bil-helvetet och kör utefter kusten, typ Hallands-kusten, Bohus-kusten, Öland-Gotland, och hyr en stuga eller campa, och bara ha det bra. Ja håll Er i Sverige för fasen, tills ungarna är 4-5 år gamla, och kan ha glädje av dessa förödande dyra satans semestrar i främmande U-land...

Jag har börjat sedan några månader tillbaka att käka Kalcium brustabletter varje dag. Normalt sett så brukar ju dessa brustablett smaka eländes elände, tänk bara på bland annat Treo där hemma, usch och tvi. Men här och nu, denna typ som ni ser på fotot, är det goaste jag smakat. Fick dom först rekommenderat av läkaren när jag fick nyckelbens-brottet...

Men jag har fortsätt att käka, för gamla gubbar, så skadar det nog inte att stärka upp benstommen lite... Undrar om det hjälper på neder-våningen också tro??? Det vore ju grandiost, köra Kalcium, den nya under och dunder-kuren för ett lyckligt familjeliv. Ja Yongan vill också ha en sådan varje dag med mig..

Ja nu brakar det väl snart löst här igen i Chaiyaphum. Håkan dimper ner här igen, jag tror runt den 17 augusti, och då får jag väl igen hemska problem att hålla vikten. Ty den killen har en förmåga att alltför ofta ha kanonmat på gång, både hemma som ute på stan. Och jag har svårt att säga nej faktiskt, om nu någon till äventyrs inte visste det....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3419 skrivet: augusti 13, 2019, 15:20 »
 :> :> :> :>