Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 178 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 183 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 184 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 220 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 223 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 235 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 250 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 252 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 257 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 268 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 270 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 273 Thailand - ur min synvinkel

Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 394324 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10523
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3420 skrivet: augusti 14, 2019, 03:29 »
Chaiyaphum MMMDCLXII,
14 augusti 2019
89,5 kilo - 88,5 kilo (34 km) 2 timmar 19 minuter
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen
Valuta-kurs; 3,228  uppåt

Sådan kråka,
sådant ägg

Läste idag inne på facebook, och jag måste säga detta först. Jag tyckte i början innan jag själv hamnade på Facebook med mitt jobb, att detta med sociala medier var skräp, och det var ytterligt sysslolösa människor som höll till på detta infernaliska ställe som vi kallar för ett “socialt media”...

Har dom fasen inget annat för sig alls i sina uttorkade liv, tänkte jag. Umgås med folk i verkliga livet, skaffa Er en hobby av någon sort, men sitt inte bara där, och scrolla på Er telefon eller dator, och lev Era liv genom andra människors liv, det är ju en ren katastrof ju... Jag anslöt sedan själv till Facebook med mina konton för Israel, och för Thailand, och har där igenom fått en djupare inblick i detta fenomen, och vad det gör för människor.

Jag är inte alls säker, men jag tror att jag anslöt någon gång under 2012 till Facebook, så jag har funnits “ombord” nu under drygt 7 år. Detta ger mig då i alla fall en 7 år gammal plattform att stå på, när jag pratar om Facebook. Jag säger detta först som sist;” Det finns inget bättre än Facebook – Det finns inget sämre än Facebook”!!!

Det gäller bara att INTE hamna där man helst INTE skall hamna med denna företeelse. Alltså ett dagligt beroende, där man egentligen “lever” sitt liv, på bekostnad av det riktiga livet utanför datorn, och utanför dörrarna hemma. Jag ser ju den mängd människor som håller på med en fullständigt meningslös verksamhet inne på Facebook.

De publicerar foton av sina öl-glas, eller spritflaskor, eller skämt-teckningar, eller olycks-videos. Men oftast så klarar dom inte ens av att orka skriva en kommentar eller så, till det bifogade fotot, ibland ENBART ETT FOTO. Jag menar vem fan publicerar ett foto av en öl, skriver ingenting, och vad i helsicke förväntar man sig skall ske med detta?

Tror dessa människor att de skall få Nobels foto-pris kanske? Eller att de skall vinna en foto-tävling? Det finns så otroligt mycket annat och mer socialt att göra med sitt liv, än att dagligen publicera foton på sin frukost, på sin lunch, och på sin middag!!! Vem fan bryr sig om vad du käkade till lunch? Inte jag i alla fall.. Jag skiter fullständigt i detta.

OM du är osäker på vad jag menar så testa detta då. Gå 4 hus bort i villa-området du bor i, förorten hemma i Sverige, och ring på dörren, om du nu kommer innanför häcken vill säga. När dom öppnar, så berätta med 1 ord vad du just käkat till lunch, vänd sedan utan vidare spisning på klacken, och gå sedan hem utan ett ord till....

Om du överlever den eftermiddagen, utan att polisen kommer och ringer på din dörr och frågar läget, så fortsätt för all del att publicera lunch och middagsfoton, utan kommentarer, precis som tidigare....

OM du hade haft åtminstone en rolig anekdot tagen ur ditt egna liv, alltså självupplevt, och berättade denna anekdot till fotot, så är det en helt annan sak. Detta blir då från att vara fullständigt meningslöst, till att bli något som forskarna kallar “kommunikation..... Ja samma kommunikation som kan lära många människor att inte vara så satans inåtvända.

Så ja Facebook är kanon – och Facebook är kass... Så efter att jag skrivit om att Facebook kan vara kass, så skall jag berätta om hur Facebook kan vara kanon då. En Facebook-användare i Thailand publicerade en bild av ett äldre par som satt på golvet på ett sjukhus i Nakhon Ratchasima-provinsen, staden Khorat. Mormor var Sanan 78 år gammal och morfar var Thongdang 75 år gammal.

Inlägget hade bildtexten ”Jag såg morfar ta fram en behållare med ris, och en flaska vatten. Han satt där och åt endast ris, med en extra sked för mormor. Mormor berättade för mig att de kom till sjukhuset med bussen. De bodde i Khong, och det kostar ca 100 baht för bussen. Mormor hade Lithiasis, och morfar kom som hennes stöd. De lånade 300 baht av en granne, och lovade att när deras pension kom, så skulle de betala tillbaka.”

När inlägget och bilderna kom in på Facebook, så gick några statliga myndigheter direkt samman med en privat organisation, för att besöka det äldre paret, för att hjälpa dem. Mormor och morfar fick ett fantastiskt belopp på 833. 900 baht inom 24 timmar, efter det att Facebook-inlägget delades mellan thailändare runt om i landet, som såg inlägget.

Båda är oerhört tacksamma för den vänlighet som de mött, och de lovar att använda pengarna noggrant för att få ut det mesta av varje baht som skickats till dem. Det äldre paret kan nu ta en paus, efter att ha arbetat hela livet. De tror att pengarna är tillräckligt för resten av deras liv.

Amphue-kontoret har inrättat ett team med officiella medlemmar från dem själva, plus bank-direktören i Khong, för att ta hand om parets bokföring. Man låter mormor som är ägare till kontot ta ut 5 000 baht (SEK; 1.560:-) per månad. Ja det är verkligen inget svindlande belopp att spendera (1.560 kronor per månad). Men jag förstår nu när man bott här ett tag, att här gäller det att dra åt hand-bromsen.

Dessa äldre kommer ju blixtsnabbt att få en massa släktingar på halsen, som alla behöver hjälp, alla vill låna pengar av dem, och paret själva vill säkert ha party med 2.000 deltagare, för att tacka Buddah, och sedan skulle alla stålar vara slut 2 dagar senare. Just DETTA är ett ”drag” hos det thailändska folket här i Isaan i alla fall....

Handskak
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Naja

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
« Svar #3421 skrivet: augusti 14, 2019, 06:33 »
En bild säger mer än tusen ord...
Gäller inte det fortfarande  :> :>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3422 skrivet: augusti 14, 2019, 07:30 »
En bild säger mer än tusen ord...
Gäller inte det fortfarande  :> :>
Jo i vissa speciella sammanhang, där det finns människor som "ger" och andra som "ser"
dessa bilder.

I många andra sammanhang så sätter man in en bild då man inte klarar av att kommunicera...
Ungefär som om man läser "serierna" i Göteborgs-posten, men texten ät för jobbig för dessa..
Så går mina tankar i alla fall..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3423 skrivet: augusti 15, 2019, 03:09 »
Chaiyaphum MMMDCLXIII,
15 augusti 2019
90,3 kilo - 89,3 kilo (20 km) 1 timme 21 minuter
Valuta-kurs; 3,204  nedåt

Sök alltid efter glädjen,
för eländet kommer av sig själv..

Vill skriva detta först nu innan vi helt lämnar gårdagens kapitel. Det äldre paret jag skrev om igår, dessa var det ju synd om eller hur? Men frågan är väl egentligen mer i detta läget om det är MER synd om dem, än hur påverkad man blir som läsare av sociala medier??? Ni kanske tror att det är ett unikt fattigt liv som dessa 2 pensionärs- thai lever?

Glöm det fullständigt, tvärtom så har jag sett 100 gånger värre. De ser egentligen ganska normala ut i mina ögon. De har en liten anskrämlig pension, visst. Men de bor i byn i Khong, omgiven av sin familj, de har kläder på kroppen, och de verkar välgödda. Så i mina ögon är detta mest en produkt av media.

Deras situation om det nu ens kan kallas för en situation, delas av runt 20 miljoner (lite överdrivet bara) människor i det område jag bor i, som heter Isaan. När man besöker sjukhus, så har man alltid käk med sig, har ju skrivit om detta flera gånger tidigare. Sjukhus-besöket skall bara inledas av att släkten/familjen sätter sig nere på parkeringen.

Breder ut sina bastmattor, tar fram allt käket och pratar, och har trevligt i runt 2 timmar, innan man knatar upp till den sjuke, och ger henne/honom kanske någon timme av sin tid, innan man åker hem till byn igen... Där jag egentligen undrar om inte parkerings-besöket var viktigare än sjukbesöket?

Så för mig, så var det en jäkla lyckoträff att deras situation hamnade på Facebook.. fantastiskt..... Detta kommer att få många efterföljare, som alla kommer att fotografera mormor/morfar eller farmor/farfar, med mer eller mindre trasiga kläder på kroppen, och dålig mat framför sig.

Naturligtvis sittandes på golvet eller marken som ett tecken på fattigdom. När detta egentligen är en fullständigt normal situation, alltså sitta på golvet/marken och käka sin mat......

Nu till en helt annan sak. Jag hör ibland i livets olika skiften, om hur människor berättar hur dåligt med intresse och uppskattning de får av andra människor. De finner många gånger, att när livet är helt normalt, och inga problem finns, ja då sitter man ihop och lovar, att man skall vara vänner för livet, alltid hålla ihop och alltid ställa upp för varandra.

Och sedan när det uppstår en typ av kris-situation, så är dessa samma vänner putsväck, och står ingenstans att finna. Men herre jösses vi VET ju ALLA av oss som har bara den lilla erfarenhet av livet, hur det egentligen förhåller sig i livet. Vi gjorde militärtjänst på min tid, vi höll ihop i vått och torrt (via tvång) under mellan 8 månad till 1 år ungefär.

Vänner för livet kan man ju tänka, och det sade man ju också till varandra vitt och brett.... Vi gick skolan ihop grund-skolan kanske 7-9 år ihop, vi kanske gick Gymnasiet ihop, eller vi kanske gick på Universitetet ihop. Innan vi skiljdes åt på examens-dagen, så lovade vi varandra tro och loven, i form av evig vänskap, och efter den dagen, så sågs vi aldrig mer.

Detta är en typ av legitimt ljugande som ALLA håller på med i vårt samhälle, och som anses vara helt OK. Men grejen är att det viktigaste i dessa situationer, är att man ALDRIG någonsin får ta upp den saken till ytan, och prata om den. Lögnen skall bara finnas där och alla skall låtsas som om den inte finns....

En annan situation som brukar gnällas om är att folk skriver och tjötar om hur lite folk reagerar och bryr sig om vad man skriver ute på internet. En del menar på att de öppnar upp sig och ingen alls verkar bry sig, så varför skall man ha dessa “vänner” då på Facebook?

Alltför många människor är av den förvissningen att det alltid beror på andra omständigheter i deras liv, alltså att folk visar dåligt med intresse. Oftast är dock detta helt fel väg att gå, OM man nu ÄRLIGT vill ta reda på VARFÖR om olika saker, tycker jag. Felet ligger oftast ALLTID hos en själv, och icke hos alla andra.

Att skylla ifrån sig luktar lika illa som självberöm, kan man kanske säga. Men mina tankar är i alla fall i dennes situation, att man kan istället för att skylla på läsarna och vännerna, istället titta på HUR man skriver och formar meningar. Hur man använder bokstäverna i dessa meningar. Och vad det är man berättar för andra.

Öppnar man verkligen upp sig, eller är det bara djupt vädersnack, är det bara en massa tjafs och gnäll, är man verkligen seriös och menar riktigt allvar, och inte bara ventilerar och tycker synd om sig själv. Ty sådant lyser igenom i det man förmedlar antingen i tal eller i skrift...

Sedan är det otroligt viktigt hur man presenterar den texten man skriver. Ja t.ex. de som aldrig styckar av sin text, har i alla fall väldigt svårt att behålla mig som fortsatt läsare någon längre stund. Stycka av texten, och man slappnar av, och orkar fortsätta läsa. Nummer två, redigera Ert skrivna innan ni publicerar, alltså kolla felstavningar och särskrivningar, så gott det går.

Någon enstaka felstavning spelar kanske ingen roll för de flesta, men när man ser de där vanliga, som alltför många håller på med, som påstår att de passerat grundskolan i Sverige, typ; “hadde”, “lungt” och “väll”, bara för att nämna 3 stycken korta små enkla ord...

Det ser så jäkla barnsligt och dåligt ut, så man bara skiter i att ens läsa texten, när man ser att skribenten kanske ligger på en 10:årings nivå i kunskap. Så med detta sagt i förminskad form, hitta felen hos Er själva, och skyll inte alltid på alla andra. Det kan lätt bli en "visa" i Era liv, och ta över i livets alla skiften, och det manar inte direkt till någon vidare utveckling som civiliserad människa skall sägas....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6870
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3424 skrivet: augusti 15, 2019, 09:10 »

Öppnar man verkligen upp sig, eller är det bara djupt vädersnack, är det bara en massa tjafs och gnäll, är man verkligen seriös och menar riktigt allvar, och inte bara ventilerar och tycker synd om sig själv.

Du ska inte sitta där och gråta Fablo... Vi gillar dig...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3425 skrivet: augusti 15, 2019, 09:36 »
Du ska inte sitta där och gråta Fablo... Vi gillar dig...  :> :> :> :>

Din djupsinniga analys av innehållet, gör mig djupt rörd
 inuti min innersta mörka vrå.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3426 skrivet: augusti 15, 2019, 09:40 »
Din djupsinniga analys av innehållet, gör mig djupt rörd
 inuti min innersta mörka vrå.

legolas

Dr: Phil kan slänga sig i väggen....  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3427 skrivet: augusti 16, 2019, 02:55 »
Chaiyaphum MMMDCLXIV,
16 augusti 2019
90,3 kilo -
Valuta-kurs; 3,200  nedåt

sirap i Paris,
blir baklänges sirap i Paris

Jag läste idag om lånesituationen lite grand i Thailand, och det är absolut ingen rolig läsning. Jag är absolut ingen national-ekonom, så jag kan heller inte förutsäga som en profet, att det och det kommer att hända då och då, bara för att hela befolkningen har lånat och belånat i stort sett allting som går att låna på.

Men visst kallas detta för en lånebubbla, och det är väl en typ av tillfällig ekonomi-bubbla som egentligen är ganska värdelös, och i längden inte gagnar någon, varken låntagare eller långivare.... Bankerna i Thailand har försökt att kartlägga hur folk lånar o.s.v. Och siffrorna verkar vara direkt nedslående.

Men en sak som förundrar mig, och det är att bankerna själva är förundrade? Dom vet väl för helsicke vad dom har lånat ut, och vad dom har i borgen? Klart att dom inte är förvånade, det är bara förbannad lögn, för att försöka vara oskyldiga, och bara skylla på de outbildade människor som belånat allt i sin närhet plus lite till...

Thaiarna kommer på obestånd redan ifrån start i myndig ålder, alltså runt 20: års-åldern, och börjar direkt att låna stålar. Ja det är så enkelt att låna, och ingen thai orkar ju se framåt i sina liv. Så om dom har ett arbete och tjänar 15.000 baht per månad, så är det absolut inga problem om bilen kostar 9.000 baht i månaden att ge till banken.

Att man sedan har bensin reparationer, el, vatten ,internet, och mat till sin familj, och inte minst ofta hyra. Så är dom helt chanslösa att betala på denna bil redan ifrån start. Den störste bilägaren i Thailand utan konkurrens är bankerna (inkasserade bilar), de största husägarna utan konkurrens är bankerna (pantsatta hus, och det skulle inte förvåna mig om att den nästan störste markägaren är också den bankerna...

De unga börjar låna i 20 års-åldern, och sedan håller dom på fram till pensionen, då katastrofen verkligen kommer, om den inte redan kommit tidigare, ty nu är ju arbetslivet slut, hur skall man betala nu då?? Jag skall nu ge Er siffror som kommer att få Ert eventuella hår att resa sig på Er, när ni läser dom.

Siffrorna är så fruktansvärt höga, ja ofattbart höga, så hur detta landet har lyckats dupera en hel omvärld så länge, och ha en såpass stark valuta som dom har i sin thai-baht, ja det övergår mitt lilla förstånd. Thailand om vi går tillbaka till 1991, hade då belåning i sina hushåll 49% av sin brutto-national-produkt (BNP).. Och den siffran är inte att leka med,,

Idag ligger denna siffra på fantastiskt höga 78,6% av nationalprodukten.... I pengar sett så är den totala belåningen av de thailändska hushållen hela; 2,8 triljoner baht, alltså hela; 2 tusen 800 miljarder baht...., Ja nästan hela bruttonational-produkten.... Hur fan driver man ett land på det sättet, och godvilligt låter varenda fattig sate sätta sig i skuld precis hur som helst.

Ja sök pengarna när man inte förstår sammanhanget, då finner man allting. Det finns alltid människor som tjänar pengar när människor förlorar pengar, detta är ju lika självklart, som att jag ger dig 100 kronor i näven, du får 100 kronor, och jag förlorar 100 kronor, så några i Thailand tjänar storkovan på att landet går i graven i stort sett.

Folk här där jag bor, jag tror varenda människa, säljer land för att få in stålar, och komma upp sig i näringskedjan i byn. Och när marken är borta, så kommer strax pengarna att försvinna, och då ligger man så illa till som man bara kan göra. Ty nu har man också tappat möjligheten att gro mat till familjen....

Thailand ligger bland tio i topp bland 89 länder runt om i världen med sin belåning, och de ligger på en inte så fint hedrande 3:e plats bland 29 länder  sydost-Asien..... De ligger alltså i topp p.gr.a. HÖG belåning inget annat...     
Thai-människorna är fortfarande extremt primitiva i sin syn på konsumtion. De är fortfarande i sin kultur där Afrika också ligger, alltså stor fet mage  =rik människa... Stort spendersamt party = rik familj o.s.v.

Det finns liksom ingen mental spärr hos dom alls, inget försvar alls, och det blir också deras fall till slut. De kan inte i sin sinnevärld förstå en falang, där falangen sparar i 11 månader, för att kunna unna sig, och ge sin familj en drömsemester under den 12.e månaden. Yongan tycker fortfarande t.ex. att "holiday" är något löjigt som falang hittat på.

Man kan inte “äta” semester, och då är det lika värdelöst som blommor i trädgården. Varför då? Jo säger Yongan “can not eat”..... Så semester är helt kass, men låna pengar är tydligen kanonbra. Thailändare har i snitt en belåning per människa i ålders-spannet 60-69 år hela 453.438 baht per skalle.. Och de som är 70-79 har snittlån på 287.932 baht.. OM det nu finns några thai som blir så gamla vill säga!!

Så en thailändare i genomsnitt räknat på ALLA 67 miljoner av dom, har ett snitt i lån per skalle på; 150.000 baht, kan ni tänka Er?? Över 3 miljoner thailändare IDAG, de har lån som förfallit redan för mer än 3 månader sedan..... SÅ är läget med Thailand, och bara detta borde väl göra att bubblan med värdet på bahten borde justeras välderliga...

Avslutningsvis, när bankerna nu ämnar börja göra det betydligt svårare att låna och tuffar till det, ja då träder den enorma massa av lån-hajar in på arenan, där dom för övrigt alltid funnits.... Thailändarna går ofta dit och ser det som ett naturligt inslag i deras kultur. Lätt att låna, men de får betala ett häftigt pris i form av enorma räntor, och thais landområden ligger ALLTID som pant för lånehajen....

Och VEM är lånehajen oftast då?  Jo det är nästa människa alldeles nedanför bankerna i näringskedjan, den övre medelklassen, som nu träder in på arenan och gör storkovan. Så ingen verkar kunna ta ansvar här, och sätta stopp för denna hemska låne-karusell, av oftast helt oanande, utnyttjande, och outbildade thailändska medborgare...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 612
    • Visa profil
« Svar #3428 skrivet: augusti 16, 2019, 04:24 »
Det är ju helt oförklarligt att detta bara fortsätter. Men de redan rika tycks fortfarande bli rikare.

Eftersom planering och förutseende inte är någon paradgren för thailändare så förstår de ju inte att bubblan spricker.

Då står de där med en värdelös baht, då tar det roliga slut. Inga mer shoppingresor till Paris och London, inga fotbollsklubbar kan de köpa och inga mer slott och herrgårdar. Men samtidigt blir det ju härliga tider för oss som får pengar från t.ex. Sverige.
/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad Ledarn

• Visa profil
« Svar #3429 skrivet: augusti 16, 2019, 10:31 »
Man kan inte “äta” semester, och då är det lika värdelöst som blommor i trädgården. Varför då? Jo säger Yongan “can not eat”.....

Detta rabblar också min lilla nyponros så fort man talar om något och hon inte är med på notorna ordentligt...

Utloggad Naja

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
« Svar #3430 skrivet: augusti 16, 2019, 19:33 »
Det är ju helt oförklarligt att detta bara fortsätter. Men de redan rika tycks fortfarande bli rikare.

Eftersom planering och förutseende inte är någon paradgren för thailändare så förstår de ju inte att bubblan spricker.

Då står de där med en värdelös baht, då tar det roliga slut. Inga mer shoppingresor till Paris och London, inga fotbollsklubbar kan de köpa och inga mer slott och herrgårdar. Men samtidigt blir det ju härliga tider för oss som får pengar från t.ex. Sverige.
/Anubaan

Dock påverkas ju inte landets kurs nämnvärt om bubblan spricker om det endast handlar om inhemska lån. Värre om nationen har så höga lån i annan valuta.

Men med stark valuta, hög inflation och höga räntor så är risken ändå låg.

Så vi får nog räkna med en stark Baht.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3431 skrivet: augusti 17, 2019, 00:59 »
Dock påverkas ju inte landets kurs nämnvärt om bubblan spricker om det endast handlar om inhemska lån. Värre om nationen har så höga lån i annan valuta.

Men med stark valuta, hög inflation och höga räntor så är risken ändå låg.
Så vi får nog räkna med en stark Baht.

Vi får hoppas dom inte resonerar som du säger, eller effekten blir som du säger. Thailand själv vill ju nu verkar det som riktigt ordentligt få ned thaibahten, annars kommer deras export att fortsätta gå kräftgång och Thailand fortsätta förlora massor av intäkter via sin uteblivna export....

Så jag hoppas dom tar till krafttag, ger fan i att fortsätta stödköpa sin valuta för att inte Kina-lånen skall bli för höga vid omräkning av kurserna o.s.v.

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3432 skrivet: augusti 17, 2019, 01:22 »
Chaiyaphum MMMDCLXV,
17 augusti 2019
89,0 kilo - 88,5 kilo (25 km) 1 timme 36 minuter
Valuta-kurs; 3,198  nedåt

Älskling, kommer du till sängs snart?
Ja, jag skall bara först svara en till anonym idiot på internet!!!

Ja ni läsare har haft det så bra, så himla länge nu, så nu skall jag under ett par kapitel avsluta detsamma med Göteborgs historia, så ni fattar hur viktig Göteborg är, och alltid har varit för hela Sverige, OCH Skandinavien (Norge+Danmark). Vi har alltid varit den stora inkörs-porten ifrån den stora vida världen utanför.

Vi i Göteborg har sett till så att t.ex. 08:orna har haft exotiska frukter på sina bord, snygga kinesiska kläder, och keramik i sina hem, och vi har sett till så dom fått lära sig vett och etikett. Sedan att 08:orna i vanlig ordning har snott och kopierat allting ifrån Göteborg, och tagit åt sig äran, är ju en sak som bara kommer så naturligt för dom, så ingen reagerar längre.

Gröna Lund kopia av vadå?? Ja gissa en gång!! Kanon-landskamper i fotboll var alla spelade i Göteborg, men stals upp till staden utan själ.... Alla stora artister startade alltid i Göteborg på jättekonserter som Tina Turner, Bruce SpringSteen, Rolling Stones, Elton John m.m.

Strax så tog 08:orna över, med de sedvanliga skattepengarna och mutade sig fram till dessa evenemang. Ja allting som startat i Sverige en gång, den starten har alltid varit i Göteborg när det gäller den internationella närvaron. Men vi får ta det som det är, det är svårt att konkurrera med “lillebror” däruppe i “lilla Norrland”. Men här kommer då första delen av Göteborgs historia..

citat; Den smala flik av Västergötland, som vid Göta älvs utlopp skjuter in mellan Halland och Bohuslän, utgjorde under medeltiden och början av nyare tiden den enda del av Sverige, som nådde fram till Västerhavet. Betydelsen för riket att på denna landremsa få till stånd en lämplig utfartshamn ligger i öppen dag.

Sverige vågade dock ej på länge lägga någon stad närmare havet än det urgamla Liodhus eller Gamla Lödöse, bortåt fyra mil från älvmynningen något söder om Lilla Edet. Detta medförde snart nog, att varje fartyg vid Bohus måste betala tull till norrmännen. Staden, vars konturer först genom verkställda grävningar på bekostnad av Göteborgs stad blivit kända, hade sin blomstringstid under 1200—1400- talen.

De första utgrävningarna ägde rum åren 1916—20. För att få en stad närmare älvmynningen grundade Sten Sture d. ä. år 1473 en ny stad vid Säveåns utlopp i Göta älv, dvs. där nuvarande stadsdelen Gamlestaden är belägen. Även detta område har under åren 1915—18 varit föremål för vidlyftiga grävningar, som givit intressanta resultat. Staden skulle heta Götaholm, men namnet ändrades snart till Nya Lödöse eller Nylöse.

Det nya samhället brändes emellertid flera gånger av danskarna, och då handeln ej blev av den betydelse man väntat, befallde Gustaf Vasa 1542, att borgarna skulle flytta ännu närmare havet till trakten av Älvsborgs slott inom det område ute vid Klippan, där nu Carnegieska bruket ligger. Där anlades även en stad som fick namnet Älvsborg.

Slottet såväl som staden förstördes emellertid redan 1563 av danskarna, och invånarna återflyttade till Nylöse, som fick nya privilegier år 1572. Uppehållet här blev emellertid icke långvarigt. Redan 1603 utfärdade Karl IX interimsprivilegier och är 1607 slutgiltiga privilegier för en ny stad, som han kallade Göteborg, det hisingska Göteborg, eller Göteborg på Hisingen mitt emot Gamla Älvsborg. Citat... Forts. i morgon....

Annars idag den 16:e augusti, så har jag börjat planera för lite resande framåt i tiden. Ja först vill jag nog gärna klara av september, och den riktiga regnperioden här med risk för översvämningar förstås. Så jag ligger lågt fram till oktober. Jag har då dessa resplaner ihop med Yongan, och kanske också barnen, vi får se om barna skall med..

Men först skall vi dra till Chainat västeråt runt 27 mil från Chaiyaphum. Vi stannar där 1 natt, och träffar Hangnam (Anders) med fru, och drar sedan ned till Kanchanaburi (bron över floden Kwai ni vet), som ligger drygt 18 mil ifrån Chainat, och där kör vi 1 eller 2 nätter ihop med min gamle fotbolls-polare sedan 1979 Johan Å.... Denna resa skall bli skitkul, 2 kanonkillar och kul att tjöta med...

Sedan hem, och vila upp sig, för att sedan faktiskt hoppa upp på hästen igen, och köra nedåt till Ban Phe i november månad, och försöka träffa en gammal barndoms-kompis där, och också några andra känningar där nere. Resan ned till Ban Phe är på drygt 49 mil enkel väg, så det är surt och långt att köra..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3433 skrivet: augusti 18, 2019, 06:05 »
Chaiyaphum MMMDCLXVI,
18 augusti 2019
90,1 kilo - 88,4 kilo (30 km) 1 timme 58 minuter
Valuta-kurs; 3,200  uppåt

Att vara vän med alla, är helt omöjligt,
men att göra alla förbannade är gör-enkelt!!

Lördagen avverkades i tysthet här. Hade så gott som ingenting mer att göra än att ta min cykeltur på 25 kilometer, och sedan så satt jag vid datorn och jobbade med 4 stycken olika frakt-förfrågningar till Thailand och till Israel. Alltid kul detta med jobbet, och skall säga att jag har inte haft så mycket att göra med flyttningar någonsin tidigare, under åren hemma i Sverige, som jag haft de sista 5 åren här i Thailand.

Datorn är en fantastisk kollega och medhjälpare, och man kan verkligen träffa kontakter och eventuella kunder, hur lätt som helst. Tillgängligheten idag med datorn, motsvarar många miljoner i reklam-kostnader förr om åren skall sägas.. Ja jag har t.om börjat fundera på att utöka lite grand. Mina tankar går ju som så som jag sagt tidigare.

Att härjar jag med Thailand här borta i Sydost-Asien, så kan ju jag lika gärna ävenledes härja med andra länder här runt omkring som typ; Vietnam och Kambodja, och kanske i viss mån även Philippinerna.. Ja vi får se. Jag vill ju heller inte helt fastna vid datorn, och icke kunna leva mitt liv, så lite balans måste det också finns mellan arbete och leva sitt liv.

Jag läste att Thailands riksbank hade sänkt räntan, och normalt sett så gör man detta för att få ned värdet på den egna valutan. Den försvagades också lite grand. Men kunde vi svenskar se något av detta? N E J det gick inte. Tvärtom vår svenska ursvaga valuta, som ju helt har urholkats av sossarna och miljöpartiet, ihop med den anskrämliga mängd nykomlingar de släppt in i landet, fortsatte i vanlig takt att sjunka gentemot en s.k. "försvagad" baht....

Sverige har blivit ett frimärks-land tyvärr, med en lika skicklig regering som de andra frimärks-länderna... Tyvärr jag ser framtiden med stor oro, då det inte finns något att tro på längre i Sverige. Vi har ingen arbets-kraft ens tillgänglig i Sverige, även om vi plötsligt skulle få en högkonjunktur.

Blir det så, så blir det ändå de vanliga svenskarna som får jobba ihop till “notan”. Våra nykomlingar där är det alldeles för få som passar in, och har den skicklighet och kunskap som kräves. Vi får hoppas att åtminstone några av utlänningarna besinnar sig, stiger upp från sofflocket, och börjar att bli lojala med sitt nya hemland, som tagit emot dom, och närt dom vid sitt bröst....

Forts. På Göteborgs-historian..... Citat... Dess läge har först genom de under åren 1915—17 verkställda undersökningarna kunnat fastslås. Samhället gick, tack vare sitt lyckliga läge, snabbt framåt men erövrades och nedbrändes av danskarna 1611. Sedan fred blivit sluten genom det stora offer, som brukar kallas »Älvsborgs lösen», gjordes början till samhällets återuppbyggande.

Men då Gustaf II Adolf 1619 besökte platsen, beslöt han att anlägga en helt ny stad, det nuvarande Göteborg, som sålunda. haft icke mindre än fyra föregångare. Redan 1619 erhöll Göteborg interimsprivilegier. Stadens »stora privilegiebrev» är daterat i Stockholm den 4 juni 1621.

Stadens första bebyggare utgjordes, utom av svenskar, som på Konungens befallning mer eller mindre frivilligt flyttade dit från de förutvarande städerna Nylöse och hisingska Göteborg, till stor del av inflyttade utlänningar, framför allt holländare, som Gustaf II Adolf låtit inbjuda till bosättning i den nya staden, men även skottar och tyskar samt ett mindre antal engelsmän.

Till följd av den holländska kolonisationen fick Göteborg en till en viss grad holländsk' prägel. De efter holländsk förebild byggda kanalerna utgör än idag ett talande bevis härpå. Staden befästes med skansar och vallar, och omkring huvudvallen framdrogs emvall- grav. Fästningsanläggningarna utvidgades och omgestaltades under Karl XI:s tid i anslutning till en av Erik Dahlberg utarbetad plan;

Skansarna »Kronan» och »Lejonet» är bevarade minnen härav. Ännu vid 1800-talets början var den egentliga staden begränsad till området innanför vallgraven och omgiven av de gamla fästningsverken. Redan tidigt bosatte sig emellertid en del av stadens borgare utanför dessa fästningsverk.

Och så småningom uppkom en del förstadssamhällen, Haga, Masthugget m.fl., så att det nuvarande Göteborg omsluter samtliga äldre stadsområden, från Gamlestaden, det forna Nylöse, och Kortedala i nordost till Järnbrott, Älvsborg och det hisingska Göteborg västerut.

Området söder och öster om älven utgöres dels av donationsjorden, dvs. det för stadsbebyggandet ursprungligen upplåtna området, dels av annan till donationsjorden icke hänförlig areal, som tid efter annan införlivats med staden. Inom den administrativa länsindelningen är Göteborg i sin helhet beläget i Göteborgs och Bohus län.

Den gamla, historiskt betingade landskapsindelningen delar staden på två landskap. Av de norr om älven belägna delarna är nämligen Tingstadsvassen, Backa och de från Björlanda inkorporerade områdena belägna i Bohuslän, medan staden i övrigt ligger i Västergötland. Fr.o.m. 1800-talets ingång ändrades stadens utseende radikalt.

Vallar och utanverk raserades och 'staden utvidgades i omfång. Kanalerna måste delvis fyllas igen för att bereda plats åt den ökade trafiken, stora summor nedlades på hamn- och kajanläggningar. Dessutom har spårvägs- och järnvägslinjer tillkommit, husen vuxit i höjd, och kring en nästan ren affärs- och kontorsstadsdel med bank- och affärsfastigheter (citybildning) har bostads- och fabriksstadsdelarna grupperat sig. Slut citat....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3434 skrivet: augusti 19, 2019, 02:29 »
Chaiyaphum MMMDCLXVII,
19 augusti 2019
90,2 kilo - (0 km)
Valuta-kurs; 3,198  nedåt

Det enda värre än en besvärande tystnad,
är irriterande småprat!!

Idag då så kom Håkan in här i Chaiyaphum över horisonten, och det var jäkligt kul tycker jag. Han är ju alltid en frisk fläkt här. Idag så hade han med sig lite beställningsvaror, som 1 bit falukorv, några prinskorvar, 1 räkost, och en Svennes kaviar, och en himla stor Marabou mjölkchoklad, världens i särklass godaste mjölkchoklad utan konkurrens tycker jag i alla fall.

Han berättade också att det kommer nästa torsdag en stor laddning med över 60 kilo matvaror från Sverige, som Håkan skickat med UPS, och där ligger då resten av det jag beställt... Härliga tider, vågen dallrar redan den av upphetsning. Jag själv är ju ganska chanslös karaktärs-mässigt, och mitt liv strävar emot en viktökning nu i rödaste rappet....

Ja här fortsätter då historien om Göteborg, och dess uppstart till att bli porten för hela Skandinavien faktiskt.
Citat...... Redan från sin grundläggning var Göteborg avsett att bli en verklig sjöstad. Handel och sjöfart fick också en snabb uppblomstring, stödd framför allt på exporten av järn och trä. Staden berodde icke minst av handeln på Västeuropa, varvid i början Holland, sedan framför allt England, så småningom också Frankrike och Medelhavsländerna fick betydelse som exportmarknader.

Ifråga om importerade varor måste salt nämnas i första rummet; det kom framför allt från Spaniens -och Portugals hamnar. Tillkomsten av Ostindiska kompaniet år 1731 ledde till ett livligt varuutbyte med Ostasien. I slutet av 1700-talet bidrog ett rikt sillfiske till stadens förkovra'n, och i början av 1800-talet lät England till följd av den napoleonska kontinentalspärren sin handel gå över Göteborg.

Med Napoleons fall följde dock en tillbakagång i den livliga-merkantila verksamheten. Staden repade sig emellertid snabbt, och sedan de första ångbåtarna tillkommit, nådde Göteborgs sjöfart snart en blomstring som aldrig tidigare. Sedan Göta och Trollhätte kanaler samt Västra stambanan öppnats för trafik, blev Göteborg först huvud-transitoplats för svenskt import- och exportgods.

Men så småningom medförde de ändrade förhållandena inom världshandeln även, att staden utvecklades till den stora hamnstad Göteborg idag är. ' Vid sin grundläggning erhöll Göteborg en mycket säregen förvaltning genom privilegierna av 1621. Staden skulle utan förmedling av ståthållare eller guvernör lyda direkt under regeringen.
Och den lokala myndigheten skulle utgöras av en burggreve som representant för konungamakten, tre borgmästare och ett General-Stads—Råd på 25 medlemmar.

Då stadens tillväxt till en början ej motsvarade de optimistiska förväntningarna, måste enklare former införas. I en av Axel Oxenstierna 1639 utfärdad instruktion föreskrevs, att staden skulle styras av en burggreve, tre presidenter och tolv rådmän. Denna organisation ägde bestånd till början av 1680-talet, då burggreveämbetet indrogs på grund av stadens sinande inkomster.

År 1695 ersattes presidenterna med en justitie- och en handels- och politieborg— mästare, varjämte rådmännens antal minskades till tio, fem juridiskt bildade och fem »i handel förfarne». Redan 1691 angavs i kungl. förordning, att magistraten, som Stadsstyrelsen benämndes, skulle inhämta landshövdingens mening rörande sin medelsförvaltning och över huvud i stadens angelägenheter vända sig till denne, icke direkt till regeringen.

Visserligen väcktes den gamla representativa Stadsstyrelsen till nytt liv genom 1716 års »konflrmation» av de ursprungliga privilegierna, men detta räckte icke länge. År 1719 återgick man till de enklare former, som angivits i reglementet av 1695. Därmed var länsstyrelsens ställning som den överordnade myndigheten befästad, och Göteborg var ej längre den privilegierade »riks- staden» (se närmare härom under magistraten och länsstyrelsen).

Lika litet som denna »underkastelse» skedde godvilligt, var magistraten villig att utan strid dela makten med borgerskapet, som genom sina "24 äldste" tidigt krävde sin rätt att delta i stadens styrelse och förvaltning. »De äldste», som i »Götheborgs Stads-Rådhus Resolutionsbok» av 1670 omtalas som en redan lagstadgad institution, tycks till en början ha varit en uteslutande rådgivande församling utan nämnvärt inflytande..... Slut citat......

Handskak
www.glegolo.com