Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 360346 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10422
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3585 skrivet: oktober 10, 2019, 02:33 »
Dagens kapitel är under arbete, kommer lite senare.

legolas
ps. Hangnam, det finns alltid en andra kopp kaffe.... (") (") (")
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3586 skrivet: oktober 10, 2019, 04:48 »
Chaiyaphum MMMDCCXIX
10 oktober 2019
89,3 kilo - (0 km)
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen
Valuta-kurs; 3,045  nedåt

- Mamma finns det kannibaler i Thailand?
- Nej, varför undrar du det?
- Pappa sade att dom lever på turister.

Torsdag idag, och igår så dök jag in under min cykeltur på baren, och käkade lunch. Jag tog en riktig hamburgare med ost och tomat och 1 juice. Gott, här får man i alla fall beef, och inte det vanliga gris-köttet till hamburgare. Jag är hjärtligt trött på alla maträtter här, som baserar på det annars så himla goda grisköttet.

Men få griskött i precis allting är jäkligt trist och tradigt. Köttfärssås till spagettin = griskött, Tacos-kött = griskött o.s.v. De slutar aldrig med detta griskött, och den enda anledningen till detta, är att deras egna thaikött av beef är fullständigt värdelöst. Smaklöst och menlöst, mycket brosk, och ben, och fett, då dom är extremt dåliga här på att slakta och skära och härja med köttet.

Detta kanske beroende på att thai-människor äter allting; brosk, ben, fett, och kött med samma glädje i livet... Så här till 99%, så handlar det om griskött eller kyckling i affärerna, eller om man har tur på MAKRO, Big C eller Tesco Lotus, så kan det ligga paket med importerat kött i frysdisken, då blir man glad när man hittar det faktiskt..

Efter den lunchen med cheese-burgarn, pommes, och juicen, så vart jag proppmätt, och det är ju värdelöst att cykla och motionera med full mage, känns enbart jobbigt. Däremot väntar man i kanske 2 timmar efter maten, så fungerar ju maten mer som energi-piller, och det känns kanonbra....

Efter 300 meters cyklande utanför Tesco Lotus fick jag nöd-stanna cykeln, goda råd var dyra minsann i detta läge!! Vadå för läge?? Jo där stod en bil utanför apoteket med frukt. Jag såg de små söta extremt goda druvorna som är kärnfria dessutom. Jag köpte ett kilo att ta hem...

Jag fick betala 50 baht kilot (SEK; 16.-/kilo), vet inte om detta är bra eller dåligt pris, i jämförelse med hemma i Sverige.. Jag tog en näve, och körde in i munnen innan jag besteg cykeln, och fortsatte att cykla. Tyvärr denna dag så fick jag det besannat, att druvor mer är som ett laxativ ihop med cyklande....

Jag stannade totalt under de följande 2 timmarna nästan säkert 7 gånger, och öste in druvor i munnen, de smakade gudomligt. Kom hem till slut med mindre än ett kvarts kilo kvar i plastpåsen... Fick ljuga för Yongan, och säga att jag bara köpte detta lilla, då jag ju inte visste hur de smakade, snålis tyckte hon.... Hon kunde ju inte tänka sig, att det finns människor som slafsar vindruvor under cykelåkandet...

I alla fall vad som skett dessförinnan ute på cykelturen, var att jag under tiden jag körde hemåt på ”Bypass-vägen” så kände jag att druvorna började ”verka” och det nog var en diarree´ på gång.... Jag cyklade envetet vidare, men ville inte ge mig. Tillståndet blev värre och värre de följande 5 minuterna.

Till slut, nöden har ingen lag, jag stannade vid ett vägstånd som sålde mat, fick en näve papper av dom, och ruschade med cykeln in på en sidoväg, ut i naturen utan bilar, och en massa folk. Tog mig tid att kolla så där inte, som i vanlig ordning en thai skulle stå där bakom ett träd eller buske, och kika på mig.

Fick gjort det jag skulle, och förbannade vindruvorna, tog visserligen ett par nävar till. Men lovade mig själv att ALDRIG mer käka under min cykeltur, bara hysteriskt dumt ju!! Resten av vindruvorna klämde jag i mig efter duschen när jag kom hem... Samtidigt med 1 stycken Immodium (diarre-piller, riktigt bra faktiskt). Lagom till säng-gåendet klockan 22.30 denna kväll, så kände jag att läget äntligen var under kontroll....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3587 skrivet: oktober 11, 2019, 02:45 »
Chaiyaphum MMMDCCXX (3.720)
11 oktober 2019
89,8 kilo - 88.5 kilo (26 km) 1 timme 45 minuter
Valuta-kurs; 3,095  uppåt

En gravid kvinna,
vill ha grillad snö!!

Har ni hört det sista i Thailands reaktioner på att få ned sina döds-siffror i trafiken?. OK en sak vill jag göra klar först. Det är ju aldrig fel i att åtminstone försöka att göra något... Men i detta fall då! Jag skall försöka att inte skratta eller ens gråta, medans jag skriver detta om den thailändska regeringens sista lagförslag, som snart kommer att sättas på pränt här..

Jo man skall införa ett poängsystem här på alla thailändska körkort. Ja alltså på dom som verkligen har ett körkort, det kanske blir maximalt halva antalet thailändare, som är ute på vägarna och kör. Så fr.om. Den 1 december 2019, kommer alla förare av fordon att få 12 poäng plus.

Varje gång du bryter mot den nya lagen dras 1 till 4 poäng från dessa 12 grund-poäng.. Exempel på minus 2 poäng: Du kör mot rött ljus, du kör på fel sida av vägen, du kör ”slarvigt” (hahaha). Du kör med ogiltigt körkort, typ redan indraget körkort...  Och det sista; du kör ”pinsamt”..

Ja det står faktiskt ”awkward”... hahaha.. Ja pinsamma förare finns det nog gott om i alla länder, hahaha!! För varje av dessa förseelser, så dras 2 poäng från dessa totalt 12. Så nu kommer då det verkligt pinsamma i denna lag, och det är följande som står där...

När det inte längre finns poäng att ta ifrån körkortet ifråga, så skall körkortet återkallas i 90 dagar. Och därefter skall föraren göra träning under överinseende av land och transport-office, alltså samma myndighet som utfärdade körkortet från början. Där skall man undergå utbildning för att ”toppa” upp sitt körkort, med 12 fräscha ny poäng!!

Nu kommer det roliga i kråksången; ”Dom som vägrar undergå vidare träning skall ändå få sitt körkort tillbaka, men bara med 8 poäng, istället för 12 bonuspoäng inlagt på körkortet". Ja detta är faktiskt sant, hahahaha... Så mitt förslag är, skit i den löjliga träningen, du förlorar ju bara 4 sletna poäng, som alltså motsvarar; en simpel rödljus-körning, vilket alla gör dagligen här.

Eller en endaste gång köra MOT trafiken på fel sida vägen, vilket ALLA gör ALLA dagar i veckan.  Så här har vi alltså en riktig pappers-tiger, utan varken en käft eller ens tänder. Man undrar ju vilken hjärn-kapacitet man får, när man föds upp på ris och Som Tam? Så varför besvärar man sig ens med att ta fram en sådan här ny lag, som är helt menlös?

Ja OK de tror att man kan spara 2.000-4.000 liv om året, och OM det vore sant, så kan man ju gå med på alla roliga lagar som helst, att rädda liv är ju trots allt värdefullt... Men jag tror inte ett skit på detta, bara vallöfte, eller vad man nu skall kalla detta barnsliga trams...

Trist detta med sjukdomar, jag vill gärna berätta lite grand om en kille som heter Bill (amerikan), jag har pratat om honom tidigare. Han fyllde 70 härom året, han och hans unga fru (39 år), fick en söt dotter för 1,5 år sedan, och de har snyggt hus här i grevskapet. Allt var frid och fröjd, tills plötsligt verkligheten slog till med all kraft emot dom.

Hon mamman till barnet, alltså hans fru, fick ”ont i magen” och de åkte till sjukhus. För att göra detta kort och intensivt, de opererade bort en stor tumör i magen på henne, det var cancer... Hon kom hem, och inte långt efter, kanske några månader bara, så började magen att växa igen, och de fick åka in igen.

Läkaren fann då att cancern hade tagit ny fart och skapat en ny tumör, en riktigt ful stor rackare. Nu sitter hans fru där hemma med smärtor, med svullen mage. Hon har tydligen också en massa vatten i magen, som dom nu skall operera bort för henne. Men saken är, hon kommer att dö, säkert som amen i kyrkan.

Mannen är förtvivlad, barnet kommer att mista sina mamma, och aldrig ens komma ihåg henne. Jag tror det måste till oerhört starka människor för att rida ut dessa farthinder i sina liv. Fruktansvärt, speciellt tycker jag när så unga människors liv går till spillo. Denna cancer, kan verkligen inte någon uppfinna något som fungerar???

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Birger

• Antal inlägg: 1799
    • Visa profil
« Svar #3588 skrivet: oktober 11, 2019, 16:29 »
Det var en skakande information du hade om Bill. Hälsa honom om ni ses. Stackars familj!

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3589 skrivet: oktober 12, 2019, 03:14 »
Chaiyaphum MMMDCCXXI
12 oktober 2019
89,6 kilo -
Valuta-kurs; 3,107  uppåt

Ni vet den där rösten man hör i huvudet,
som hindrar en från att göra dumma saker?
Den har inte jag!!!

Idag (igår när detta skrives), tyvärr så har jag inte mycket att rapportera om, ja Håkan kom in hit, han var tillbaka ifrån en oturlig tur ned till Bangkok. Han skulle till ambassaden, åkte ned onsdag kväll, för att på torsdagen då åka till ambassaden, och få sitt årliga inkomst-intyg. Det var stängt, han frågade varför, det stod ju inget på hemsidan? Fick ingen förklaring. OK säger Håkan vi återkommer imorgon fredag då!

Can not! Tomorrow closed!! Svarade dom! Åh fan, så Håkan fick åka hem igen till Chaiyaphum med oförrättat ärende. Men dock inte helt och hållet förgäves. Han var på IKEA, och han var schysst att handla åt mig också... Så jag fick en jättekaka Marabou mjölkchoklad, 1 paket hårt bröd, 1 paket tunnbröd, och en glasburk med härlig Hjortronsylt... Så för mig blev det ljuvliga tider...

Idag så vaknade man upp till en granner morgon, vindstilla och solen sken så där lite grand borta vid horisonten, klockan var ju inte mer än 06.12 ännu! Och så var det så där svalt och gott (28 grader), som det bara kan vara på morgonen i detta landet... idag annars, så har jag lovat att ringa denne Bil och försöka få ut honom på lunch.

Jag skall försöka och ta hans tankar om möjligt, för en liten stund ifrån eländet hemmavid, med cancern och hans fru... Jag vet inte om jag lyckas, han kanske vill vara ifred. Men jag försökte igår fredag, och han bad att jag skulle ringa som idag, och kolla om han “kunde”.... Så jag ringer runt 11.tiden idag och kollar läget. Ja vill han inte, så vill han inte, då får vi pröva en annan dag istället.

En annan sak, fick ett fotografi häromsistens på gris-huvuden. Jag har väl egentligen inte mycket att berätta om detta fenomen. Men jag har vänner som de facto sålt grishuvuden nere i Bangkok. Thailändare köper alltså hela grishuvuden här i detta landet, och de köper det tydligen i mängd.

Den människan jag hörde detta av sålde massor varje dag, och kunde också tjäna massor av pengar på detta. Så långt är väl detta gott och väl, men jag undrar mer, hur fan anrättar man ett grishuvud... Skär man ned det i atomer, och lägger det på tallriken när det är färdiglagat, och kokt, eller stekt??

Eller lägger man hela ljuvliga grishuvudet på bordet i vardagsrummet, och var och en av middags-gästerna hugger in för egen maskin och skär, knivar., och hugger, och sticker sina vapen rakt in  grishuvudet, enbart för att få ut en liten bit att lägga på sin tallrik?? Ja jag vet inte, har aldrig varit i grishuvud-branschen, eller grishuvudkokar-branschen..

Jag är ju ute en del på facebook, men efter att ha varit “aktiv” där nu under i stort sett lite mer än ett år, så börjar jag fundera på om det är så jäkla kul egentligen? Jag gillar ju i grunden själva interagerandet med en massa kända och okända människor, skitkul faktiskt. MEN den stora grejen nu, och det har blivit värre, och värre, och värre hela tiden, är just politik.

Jag själv dras in i detta, blir förbannad över situationen hemmavid, som jag egentligen enbart vill strunta i, jag lever ju för sjutton i Thailand, och skall ju inte behöva oroa mig för mitt fädernesland.... Men närvaron av politik och muslim-snacket och all den skiten, med den fruktansvärt misslyckade invandringen, ligger ju och pyr med öppen låga precis hela tiden, så det är svårt att komma undan.

Så jag funderar nu på att bli helt och hållet in-aktiv på facebook, inte ens läsa inlägg där. Utan ENBART se till att hålla kollen på mina egna konton, utifall någon potentiell kund söker mig för transport-tjänster... Jag tror det får räcka med det. Då kanske man kan behålla sitt goda humör, och slippa tänka på dessa jävla höcklen och turbanklädda stolpskott, som sossar och miljöpartister så desperat älskar att ta in i landet, de kallas ju också för “val-boskap” av folk.

Ty sossarna räknar ju kallt nu i dessa tider av stora förluster av väljare till SD, att invandrarna skall rösta på dom, nu då när dom blivit och blir medborgare... Men som sagt, jag tror jag låter detta vara, och struntar i facebook, och att vara aktiv där, man blir bara nedstämd ju..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 609
    • Visa profil
« Svar #3590 skrivet: oktober 12, 2019, 04:10 »
Jag tror att man inte skall fråga om ambassadens öppettider nere i lobbyn. De vet förmodligen ingen ting.
På ambassadens hemsida stod följande:

Ambassaden stängd torsdagen den 10 oktober, 2910  02 okt 2019   Ambassaden är stängd torsdagen den 10 oktober, 2019 p.g.a. intern planeringsdag. Ambassaden öppnar igen fredagen den 11 oktober, 2019.

Ambassadens hemsida är ju lite svårnavigerad så kanske Håkan missade detta.

/Anubaan

“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3591 skrivet: oktober 12, 2019, 05:17 »
Jag tror på vad du säger, men för mig som är en normalt funtad kille med datorn, så hittar jag inte mer än att de har stängt på måndag 14 oktober, inget annat.

Kan du vara bussig och dirigera mig till var den informationen finns om att det är stängt torsdag och öppet fredag (10-11 oktober).
Skulle vara snällt av dig

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3592 skrivet: oktober 12, 2019, 14:39 »
Tack Anubaan, fick ditt mail..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3593 skrivet: oktober 13, 2019, 01:22 »
Chaiyaphum MMMDCCXXII
13 oktober 2019
90,0 kilo - 88,9 kilo (28 km) 1 timme 56 minuter
Valuta-kurs; 3,104  nedåt

Om du är deprimerad lever du i det förflutna,
är du orolig lever du i framtiden,
Om du befinner dig i ett tillstånd av lugn och ro,
så lever du i nuet...!!

En läsare hörde av sig till mig, efter det att jag hade skrivit om grishuvudena i gårdagens kapitel. Han själv hade väl ingen flerårig erfarenhet. Men han hade i alla fall helt klart stött på detta fenomen, med grishuvud på menyn, och i thailändarnas liv och kultur... Han skriver då så här till mig....

“Såg att skrev om grishuvuden, jag minns när jag var första gången i Thailand med min fru, då så skulle det inhandlas grishuvuden, tror det var sju stycken kanske t.om. nio stycken. Sedan köptes det allt annat till detta också. tex. frukt, ciggisar, godis, dricka, grönsaker, sprit, öl med mera”.

“Sedan åkte vi till ett stort tempel inne i stan (Chaiyaphum, min notering), det fanns en liten konstgjord sjö där, där folk slängde i mat till fiskarna. (vi kallar den sjön för Papa Lae lake, min notering)... Vi dukade upp alla saker på ett bord inne i templet, sedan var det bön. Frugan tackade Buddah för att hon fick möjlighet att åka till falangland, och även åka tillbaka till Thailand, för att hälsa på”.

“På hemvägen stannade vi, och hon gav bort några huvuden till några hon kände, sedan hemma, så tog hon huvudena, och klöv dom med en yxa i bitar. En jättegryta kom fram med kokande vatten. Hon lade i alla bitar för att koka, senare på kvällen skulle det ätas upp. Tror du att jag åt,, svar nej, det är det lilla jag vet om grishuvuden”,,

“Men när hon kokade huvudena var det i bitar, med tänder, ögon och alla lösa bitar, det vände sig i magen när jag tittade i grytan. Senare på kvällen mumsade dom i sig detta med god aptit. Kommer ihåg när vi köpte dom på matmarknaden i stan, så blev försäljarna osams med varandra, alla ville sälja för att tjäna pengar, för dom var mycket dyra kom jag ihåg”..

Jag återgår nu till amerikanen och hans cancersjuka fru lite grand. Jag ringde i morse till Bill som jag lovade för att om möjligt äta lunch med honom, men han ville inte. Och det är klart att man förstår detta. Att ha sådant elände hänga över sig som en cancersjuk hustru, är ju inte något som gör en hungrig i alla fall...Så jag gjorde som så i alla fall, att jag beslöt mig för att åka dit och besöka hustrun, för att visa mitt stöd, Yongan har ju redan varit där flera gånger...

Jag tog med mig en paj som jag alltså hade bakat dagen innan. Håkan hade mailat över ett recept på paj, så jag hade handlat på mig bär. I brist på blåbär, som ju är det absolut godaste bäret i en paj, så handlade jag då Jordgubbar och Hallon. Jag gjorde pajen, och det var min först paj i hela mitt liv. Men måste säga att den blev lyckad.

Håkan fick en bit med en stor klick glass på, och han sade att han tyckte den var kanongo, så det blev nog lyckat. Även Yongyut åt upp sin portion, men hon tyckte den var för söt. Jag smakade på min bit då, men fann den vara precis så söt som en paj skall vara, så jag brydde mig inte så mycket vad hon tyckte faktiskt.

Jag kom dit till hustrun till Bill, och fick en chock. Den söta tjej 39 år gammal som var så ursnygg visste ju jag. Hon var helt avmagrad, och jag förstår nu att Bill hade nämnt för York, att frun säkert skulle dö. Magcancer här i Thailand plus noll cellgifts-behandling av något slag, ja det gör ju att cancern accelererar med en hemsker fart, och cancer är oftast en dödsdom i detta landet, som mer bryr sig om kungen än om thailändska folket...

Hennes mage hade vuxit på bara 3 veckor nu, till samma omfång som en 9 månaders gravid kvinna. Tumören växte så snabbt på dessa 3 veckor, så man trodde inte det var sant. Läkarna hade väl ljugit ihop en historia att det mestadels var vatten, men vete fan om de inte säger så, bara för att slippa komma med ett döds-besked...

Jag skall erkänna att jag var rejält skakad när jag kom hem, och kramade Yongan, och förklarade för henne att hon skulle ge fan i att käka någon rå thai-mat, och ge fan i att sitta nära alla dessa jäkla barbeque-eldar, som thaiarna älskar att omge sig med. De vill väl återuppleva sitt gamla stenålders-liv kan jag tänka, som dom tvingas överge, nu när det kommer moderna tider till människorna här..

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6838
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3594 skrivet: oktober 13, 2019, 09:35 »
Vet att vi grillat grishuvud ett par gånger hemma i byn..
Då klyves skallen rätt av och läggs på grillen...

Denna falang äter inte ur ett huvud utan åt grillad fläskfilé...

FUCK CANCER !!
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3595 skrivet: Idag kl. 03:32 »
Chaiyaphum MMMDCCXXIII
14 oktober 2019
90,3 kilo -
Valuta-kurs; 3,103  nedåt

Gud gav oss skenben,
så vi kan hitta dragkroken i mörkret!!

Idag kan vi lika gärna berätta en (o)sann historia tagen direkt ur (o)verkliga livet. Hoppas den är en bra start på dagen....
En arbetslös söker jobb som städare på Microsoft. Personalchefen kallar honom till intervju, och ber honom genomföra en test (rengöra golvet). Testet utfaller till belåtenhet och personalchefen meddelar honom följande.

Ni får jobbet. Var god lämna er emailadress så ska jag skicka nödvändiga formulär för underskrift.
- Mannen svarar att han varken äger någon dator eller någon emailadress.
- Personalchefen säger att utan emailadress existerar mannen inte virtuellt och kan därför ej få jobbet.

Mannen lämnar förtvivlat byggnaden. Han har endast 10 dollar i fickan. Han går in på närmaste super-market och köper 10 kilo tomater. Han går sedan från dörr till dörr och säljer tomaterna och på så sätt fördubblar han sitt kapital.
Han gör samma sak tre gånger, och till sist har han 160 dollar. Han inser att han hittat ett sätt att förtjäna sitt uppehälle, och börjar nu tidigt om morgonen, och kommer hem först sent på kvällen.

Varje dag fyrdubblar han sitt kapital. Snart köper han sig en liten bil, senare en lastbil, och till sist har han en hel fordons-park, nödvändig för att kunna genomföra alla leveranser. Inom 5 år äger han en av de största livsmedels-kedjorna i USA. Han börjar fundera på sin framtid, och tar kontakt med en försäkrings-mäklare för att diskutera hur han och övriga familjen ska få ekonomisk trygghet.

Efter att ha fått råd av mäklaren, och männen kommit överens, och mäklaren frågar efter mannens emailadress, så han kan skicka nödvändiga formulär för underskrift. Mannen svarar att han varken äger någon dator, eller har någon emailadress.
Mäklaren säger:  - Konstigt. Ni har byggt upp ett helt imperium och har ingen emailadress. Tänk vad ni kunde åstadkommit om ni hade haft en dator! Mannen svarar: - Ja, då hade jag varit städare hos Microsoft.

Annars idag så är det måndag med mycket vånda, dagen är ju normalt sett kass, men jag tittar ut, och det verkar så här på håll i alla fall, att vara en fullt vanlig dag. Ja vi får se längre fram på dagen vad den kan bära i sitt sköte.. Annars är ju denna dagen bara en stor lång väntan, på att det skall bli tisdag, och närmare lyckliga dagen fredag!!!

Jag beställde igår kväll igen en himla massa goa grejor ifrån O Learys, både Håkan som Kent här hakade på, och beställde de också.... Jag för min del kan inte rabbla upp allting, men det var det vanliga ni vet, knäckebröd, ost, räkost, 7 limpor rågbröd, kaviar, Wienerkorv, vaniljsås, skorpor, vaniljsås, Johnnys senap, köttbullar och ärtsoppa..

Så nu är framtiden räddad ett tag till här hemma. På tal om “räddad”, jag fick igår göra en paj till, denna gång åt svärmodern och Jennifer, Magisterns dotter, som ju också bor där i det huset. Denna gång så fanns det bara Hallon på Makro att tillgå, så jag kompletterade med 2 röda söta äpplen, vilket funkade faktiskt bättre, än jordgubbarna gjorde på förra pajen...

Handskak
www.glegolo.com