Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 178 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 183 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 184 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 220 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 223 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 235 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 250 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 252 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 257 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 268 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 270 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/d/9/8/sawatdee.se/httpd.www/forum/Sources/Load.php on line 273 Thailand - ur min synvinkel

Författare Ämne: Thailand - ur min synvinkel  (läst 397110 gånger)

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10534
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
SV: Thailand - ur min synvinkel
« Svar #3705 skrivet: december 03, 2019, 13:22 »
:> :> :> :>
Hur fan ska man kunna komma ihåg att säga så tro..??
Jag tror bara han hade flyt den gubben med den kommentaren..

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com

Utloggad Naja

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
« Svar #3706 skrivet: december 03, 2019, 18:12 »
Jag har griljerat min första julskinka för denna säsongen igår kväll. Idag köpte jag vörtbröd så kunde ikväll avnjuta min första julskinkemacka, oj vad gott ...

Julskinkan kostade 25 kr/kg och vörtbrödet 27 kr ... ibland är Sverige bäst ....  :> :> :>

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3707 skrivet: december 04, 2019, 01:12 »
Ja du Naja det var ju kanonpriser, färdiggriljerad här kostar ju för mig 1.300 baht för 2 kilo vilket då bör bli vid din jämförelse; 205 kronor kilot.....

Vörtbrödet är lika med 445 baht = 140 kronor, men där bakar man ju själv här nere. då kostar det ju en bråkdel av det bara.....

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3708 skrivet: december 04, 2019, 03:49 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXIV
4 december 2019
90,4 kilo - (0 km)
Första vikten är morgonvikten
Andra vikten är direkt efter cykelturen
Valuta-kurs; 3,180  uppåt

Lyssna inte på vad folk säger,
se istället på vad dom gör!

Kanske inte enbart Thailands-relaterat, mer då än att buddisterna ju är galna i detta med själar och döden, och spöken och Gud vet vad... Jo jag tänkte på detta fantastiska som ju är så vanligt bland religionen, och som “smetat” av sig ävenledes på normala normalt sett nyktra medborgare, och det är....

Ja idag då så sade en gubbe om sin hund; “Ja han fick en fridfull död min gamle vän, nu vilar han i sin himmel, och hans själ ser ned på oss andra...” Jag frågade honom, tror du verkligen på att djur har själar som lämnar kroppen när dom dör, tror du förresten att människor har det?

Han stirrade med onda ögat på mig, när jag ställde dessa frågor. Ja sade han, så klart att själen lämnar kroppen, och blir befriad när man dör! Så du tror inte att allting tar slut, och du försvinner från jordens yta, och det som gör att folk kommer ihåg dig, är vad du har åstadkommit under din levnad här på jorden.

Han blev nästan förbannad, och säger, “Vad är det för dö-snack”? Ja sade jag; “maskarna käkar upp din kropp, och det finns bara benen kvar, och oftast brukar de till slut också förmultna”. Han säger; Va cynisk du är, tror du inte på någonting”? Jo sade jag, men jag letar inte med ljus och lykta efter saker som religion, som jag anser vara det största bedrägeriet som mänskligheten hittat på någonsin.

Se bara på vissa stollar nu för tiden, de påstår nu att växter, plantor och träd, ja allt levande kan känna smärta, och har känslor... Nä sade jag, det finns alldeles för mycket trams ute i världen. Man behöver inte vara så jäkla rädd för att dö. Det är ju det enda absolut säkra i livet; döden och betala skatt...

Så frågade jag; Hur är läget med plats-utrymmet då bland alla dess själar? Om vi skall gå tillbaka 4,5 miljarder år och räkna med allt liv på jordklotet ända fram till nu. Ja det blir en jäkla massa själar. Hur sjutton skall dom få plats tycker du? Har människors själar företräde framför tomaternas?

Finns det en själa-gradering där? Kanske är det så att det är ett riktigt "klass-samhälle" bland själarna? Har du ens funderat i de banorna. NÄ svarade han, verkligen inte. Man måste inte driva och skämta med detta som människor tycker är så viktigt!!

Men om det nu är så viktigt, hur ser det då ut med alla dessa själar, var finns dom, har maskrosen en själ? Kommunicerar själarna med varandra? Och i så fall hur? Har du ens tänkt på detta med Gud frågade jag honom? Vadå menade han! Ja, vad är denne Gud för figur egentligen?

Varför är han så jäkla fokuserad på att bli avgudad, bli tillbedd, och att folk skall vara beredda att offra livet för honom? Kan inte dessa Gudar skaffa sig en hobby istället, annat än att leka med människor, och önska meningslösa saker.

Han kunde göra betydligt bättre saker än att be folk bygga kyrkor, Minareter, moskeer, pyramider och synagogor, och allt vad som byggs till Gudens ära. Kanske Gud skulle behöva ta semester regelbundet, och s.a.s. komma ifrån lite grand då och då!!

Ja kanske den Guden kunde satsa på att själv försöka rädda människo-liv och inte bara kräva att vi själva skall göra detta. Är han lat eller? Eller skiter han i det? Är han så jäkla självupptagen, så han egentligen inte bryr sig? Ja anledningen till att jag inte är ett skit religiös, och har sett igenom allt detta förbannade tramset, är att det finns inga svar på dessa frågor jag ställer.

Och finns det inga svar, så finns det heller ingen Gud. Och varför skulle det förresten finnas en Gud? Varför? Vi vet ju Idag hur livet uppkom på jorden, och när i tiden det kom till ungefär. Och det var då fasen inte ifrån revbenet på Adam. Och livet på jorden uppstod heller inte för 6.000 år sedan..... under en 7 dagars-period...

Så bort med religionen, och låt människor ta sitt egna ansvar, och inte lassa över det på en Gud som ingen någonsin har sett, utan någon med Aspergers eller liknande sjukdomar möjligtvis. Egenansvar och vara hyggliga mot varandra är den bästa religionen..... Ja efter denna tirad, ja jag kan ju inte hålla klaffen, så försvann gubben, sur tror jag är det rätta epitet på honom.

Men gör inget tyckte det kändes bra att trycka tillbaka på dessa fjantiga ologiska och illa eftertänkta tankegångar, som själavandrings-människorna begåvar oss med. Nä lev varje dag om möjligt, och ta döden när den kommer, och hoppas att den blir smärtfri, i alla fall för den som dör...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3709 skrivet: december 05, 2019, 01:17 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXV
5 december 2019
90,9 kilo - 90,6 kilo (31 km) 2 timmar 1 minut
Valuta-kurs; 3,187  uppåt

De fyra stora livslögnerna;
Pengar är inte allt!
Det är kul att vara “bi”!!
Jag skall bara ta en öl till!!
Jag skall bara stoppa in den “lite grand”!!

Ja nu har jag inte skrivit om mig själv och min barndom sedan 30 november, så kanske dags för ett par rader då i all välmening. Ja tysk-barnet Max Gregor flyttade tillbaka till Tyskland sades det då, och jag kom till 1951. Och en sak som många frågar sig själva och varandra är ju; “vad var ditt första minne i livet”?

Många som man pratar med vill ju gärna att det skall vara lite märkvärdigt, så de drar till med i mina ögon helt omöjliga “minnen”, från när dom var pyttesmå, och inte ens kunde gå. Fan såna minnen är ju som att fråga en gubbe som dött och kommit tillbaka, hur det såg ut där han nyss varit...

jag själv har tunt med minnen från de väldigt unga åren, det är väl egentligen bara 3-5 stycken, och jag är väldigt osäker på hur liten jag de facto var. Men det första minnet skedde innan jag fick lov att gå ut och leka med kamraterna där ute på gatan. Jag kommer ihåg som mitt absolut första minne hur jag stod där vid köksfönstret.

Jag kunde höra ett himla liv och rörelse utanför på gatan, med skratt, gråt, och allt möjligt skrammel. Men jag var alldeles för kort för att kunna se upp och ut genom fönstret. Jag kommer då ihåg det smärtsamma i att snedställa fötterna, in i det gammaldags elementet ni vet, det var ju smala springor mellan värmerören, eller vad det nu kallas.

Där tryckte jag in mina små fötter, och kunde knapphändigt se ut över kanten till alla barnen där på utsidan. Det dröjde för övrigt en himla evighet innan jag hade åldern inne, så jag fick gå ut och leka... Men den tiden kom då jag mer slapp detta med att stå i element-springorna, och jag fick komma ut. Vilken glädje....

Jag kommer ihåg detta följande som mitt livs minne nummer 2, kanske inte ett av mina största och stoltaste ögonblick i mitt liv, men det måste redovisas i alla fall.... Jo bakgrunden var att jag av någon konstig anledning gillade att dra och pilla på snoppen när jag var pytteliten. Ja typ som vissa petar näsan och letar kråkor...

Tydligen höll jag på med detta ute på gatan också, ty nu kommer mitt minne som en blixt ifrån klar himmel; “Gregor, sluta pilla på snoppen”. Morsan skrek ut på gatan vid rondellen på Markvågsgatan, och ungarna flabbade, och jag skämdes som en hund, sprang direkt in, och upp på mitt rum, där jag stannade tills middagen var klar. Jag gick INTE ut mer den dagen vill jag lova. Men det blev inget mer pillande från min sida efter det vill jag lova. Det fungerade märkte morsan glatt.

Ett minne som jag har svårt för att kalla 1 eller 2, är att jag faktiskt kommer ihåg när vi gick till doktorn någonstans, och jag fick pjäxor att gå i. Jag hade snea fötter, och dessa skulle ju "rättas till". Jag kommer inte ihåg om det var 1 eller 2 år med pjäxor hela dagarna, men det var jäkligt otrevligt kommer jag ihåg, och stundtals hade jag faktiskt lite ont också. Men det fixade till sig, fötterna rätade ut sig lagom till så man kunde spela fotboll nere på ängen med kompisarna...

Och det tredje minnet jag kommer ihåg handlade om när vi skulle ta bussen och sedan spårvagnen in till en gubbe som hette Bror, om jag kommer ihåg rätt, så var han släkting (kanske svärfar?) till Iris och Arne, vänta nu gubben hette väl Bror Hall. Fasen jag var ju inte mer än max 5-6 år i ålder, hur sjutton kan man komma ihåg detta?

Han bodde i alla fall på en parallellgata till Övre Majorsgatan, typ Nordenskiöldsgatan (tvärgata till Linne´gatan).. Mamma klädde mig i finkläder, och sedan var det 1 timme kvar innan avgång... Jag knallade ut så klart, hittade några kompisar, och vi lekte bak huset, där de höll på och byggde garage, och också ett expriment-hus, som vi kallade det.

Där fanns gott om brädor, spik, ja prylar som var kanon till att bygga hyddor med. MEN där fanns vattenpölar. Jag råkade snubbla ned i en grov vattenpöl, och plurrade nåt gruvligt. PRECIS då hördes den grymma visselpipan från mamma och det var dags att ta sig hem görsnabbt... Jag blev tvungen att gå hem omedelbart, gissa vem som blev vaaaannnssiiinnig?

Jag fick en utskällning så man knappt visst vad man hette, och sedan åkte vi iväg till farbror Bror. En av de värsta dagarna i mitt liv. Visserligen så köpte mamma till mig i tobaksaffären på Nordenskiöldsgatan en Illustrerad Klassiker med indianer i, och då var man ju lycklig.

Men fasen va trist det var att behöva sitta där snäll och tyst, på en stol i 3-4 timmar, innan vi skulle åka hem igen. Detta minnet överträffas endast utav nästa i tråkighet, och att få uppleva det en gång till, skulle nog bli jordens undergång. Vi åkte till Tant Astrid, jag vet inga gatunamn, men kommer ihåg att när jag tittade ut genom fönstret hos den gamla tanten.

Då såg jag kyrkogården (Ostra?), och jag har senare lärt mig att Nya Ullevi sedemera byggdes åt höger till. Hennes lägenhet låg utefter spårvagnsspåren där.... Stampen låg väl i närheten tror jag... Jag kommer ihåg att tant Astrid hade en trist kommentar som gjorde mig illa till mods, men kommer inte ihåg ens vad hon sade, men det var säkert inget allvarligt, säkert en uppförande-sak säkert.  Forts. Nästa kapitel.....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3710 skrivet: december 06, 2019, 00:59 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXVI
6 december 2019
90,6 kilo - 90,2 kilo (15 km) 58 minuter
Valuta-kurs; 3,200  UPPÅT

Statistik är vetenskapen,
som lär ut att om du står med en fot på en brännhet spisplatta,
och den andra foten i ett frysskåp ,
så har du det i genomsnitt, ganska skönt

Har ni läsare lagt märke till en sak, jo ju mer som regeringen kritiseras ute bland sociala media m.m. desto mer stärkes den svenska kronan. Är det en tillfällighet, eller är det så att kronans värdering baseras på att svenska folket har sans och balans att se hur denna regering har förstört hela Sverige ända ifrån grunden och upp?

Vi hade för kanske 2 månader sedan den sämsta kronkurs vi någonsin haft allt sedan vi införde svenska kronan någon gång på 1700-1800;talet. Vi var då för styvt 2 månader sedan nere på urusla 3.02 mot thai-bahten, ja när jag flyttade ned innan flykting-mottagandet, så hade jag 5,60 I kurs och värdering på svenska kronan.

Sedan började kritiken att rasa mer och mer, och folk har verkligen blivit förbannade, allt medans våldtäkter rån och misshandel och mord av svenskar fortsätter oförtrutet, allt medans Stefan Löfven stolt proklamerar att Sverige har aldrig varit tryggare än nu... Den gubben är fanimej det stupidaste jag sett inom politiken, sedan jag började rösta på 70;talet nån gång...

I alla fall kronan började då att klättra och stärkas i takt med att kritiken blev otroligt och glädjande urstark. Sossarna har tappat otroligt och svenska folket är på väg att säga på ren göteborgska; “Vi skiter i vem som regerar bara det inte är Socialdemokrater, miljö-dårarna eller kommunisterna som älskar att leka med andras pengar.

Så SD blev det naturliga valet, alla gillar en underdog och hejar alltid på de som slår ur underläge, så SD är nu näst störst parti i Sverige, och förhoppningsvis, så kan vi sparka sossarna I röven på allvar, och börja göra något åt och för Sverige. Hoppas det bara inte är försent.

Det är en jävla massa folk ute på gatorna och ute på nätterna, som är redan utvisade, men som sossarna inte vågar utvisa, senaste uppskattningen var att vi hyser runt 400.000 jäkla utlänningar som dräller omkring I Sverige och de flesta av dom, hör och häpna får fri tandvård, och en massa bidrag, detta medans polisen letar efter dom. Är vi inte riktigt kloka i detta landet, jag bara undrar?

Forts. Från förra kapitlet.... Ja det fjärde lilla minnet från de absolut värsta yngsta åren i mitt liv, handlade om när mamma och min moster Gunborg var ute och gick, och de hade mig med sig. Jag kommer ihåg att det var tö, snöslask, och lerigt som fasen. Nere vid Järnbrotts stationshus, så låg en stor äng som sträckte sig ned emot, det som idag heter Dag Hammarskölds-leden, men då var det bara en enkel landsväg som vi kallade den...

Mamma och moster Gunborg tror jag, ville över till landsvägen, och sedan in i det som senare på 1970;talet blev Högsbo Industriområde, ja där som Armaturjonsson låg till långt in på 1990;talet innan dom försvann... Mamma gick först av någon konstig anledning, över lerträsket, och moster Gunborg höll mig i handen, och väntade antagligen för att se hur lerig morsan skulle bli, hahaha.

Jag var skiträdd minst sagt, kan inte ha varit mer än maximalt 4 år i ålder, gissar jag, jag lipade så mamma fick komma tillbaka igen och hämta mig, och sedan gick vi alla över och promenixade en bra bit in på markerna på andra sidan landsvägen. Vet inget mer, detta var mer en screenshott, eller kallas det skärmdump, i min hjärna....

De nästa minnen jag kommer ihåg blir ju lite tätare och fler blir dom också, ty nu började skolan, och man var 7 år i ålder.... Vi i småvillorna var destinerade att börja i Järnbrotts-skolan, som då låg nere vid Frölunda Smedja. Vi fick från 7 år i ålder ensamma promenera de styva 2 kilometer till skolan och sedan hem igen på eftermiddagen.

Men vi var ju inte avlade som dagens "dagis-barn", och vi var ju ganska självständiga ungar trots vår ringa ålder. Jag hade redan varit innan flera gånger nere, och lekt uppe på det stora berget, vid sidan av Järnbrotts-skolan.
På toppen var det hyggligt platt med gött mjukt gräs som sjutton, så vi kallade det prärien, och lekte indianer och cowboysare där uppe..

Så det var ju noll problem att gå till och från skolan på dagarna... Vi killar var ju runt 7-8 stycken som bodde i småvillorna, och också i röda ladorna som vi kallade de 2 långa röda husen vid sidan av villorna... Forts. Nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad Ledarn

• Antal inlägg: 6871
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #3711 skrivet: december 06, 2019, 09:39 »
Här kommer en bild ifrån dina årtal du skriver om...
Måste vara en "rik" familj som hade en sån..??
Själv stod man ju mellan framstolarna under hela bilfärden medans både morsan och farsan rökte oavbrutet...

Kan ju vara därför man är lite "skadad"...  :> :> :> :>
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3712 skrivet: december 06, 2019, 13:00 »
Ja min unge född 1975 hade en sådan stol faktiskt.. Och hon stod sedan alltid mellan sätena, och man rökte friskt i bilen..

legolas
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3713 skrivet: december 07, 2019, 00:07 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXVII
7 december 2019
90,4 kilo - (0 km)
Valuta-kurs; 3,195  nedåt

Njut medans du kan av ungdomens vin,
det är ett glas, du bara kan dricka ur en gång!!

Jag vaknade i morse kl. 04.35, och det första jag märkte var att jag hade i sömnen kastat av mig täcket. Normalt sett så brukar jag helt strunta i täcke de mesta nätterna här. Tycker trots air-condition, att det är alldeles för varmt på nätterna att ha ett täcke över kroppen. Så jag brukar ligga och sova, och låta täcket liggande bredvid mig bara.

Igår kväll så var det, tyckte jag, så kallt, så jag drog faktiskt täcket över mig. Jag fick en ovanligt ovanligt ovanligt fin natt, men ingen pisse-stund alls under natten, vilket ju var det ovanliga. Så jag vaknade alltså på morgonen, och det var svinkallt, ja så jäkla svinkallt, så man trodde det inte var sant. Jag tvättade mig inne på toan, och startade upp datorn.

Och var tvungen att ta på mig strumpor efter en stund, kan ni tänka EWr strumpor i Thailand? Och sedan åkte min december-flis-jacka även på... Den brukar jag se runt 2-3 gånger i december månad, och sedan åker den in i garderoben igen. Ja ni fattar att alla mina skjortor, långbyxor och jackor, ser helt nya och oanvända ut, de används bara kanske maximalt 2-3 per år....

Jag vägrade att sticka ut och cykla på morgonen, det blåste en grym vind, säkert runt 10-11 sekundmeter.. Och  det var fortfarande kallt som satan trots att solen var uppe nu... Jag väntade fram till klockan 11.30 innan jag stack ut. Men det blev en kort tur faktiskt typ 15 kilometer och 58 minuters cyklande, bara så man kunde pressa ned sockernivån, inte något annat..

Jag kom hem och duschade, och det var också det grymt oangenämnt kallt, så jag bara kände att jag måste trösta mig med något, så jag stack ned till Bens Bar och beställde, och käkade en ostburgare med pommes, och ett glas gott varmt rött vin. Det satt som en smäck, men måste säga att det var en himla tur att man hade jackan på sig....

https://www.thainationalparks.com/list-of-snakes-in-thailand

Jag har hittat en hemsida som är rent fantastisk vad det gäller djur i Thailand, både fåglar som ormar är väldigt bra beskrivna i detalj, och där finns extremt mycket information att få, som skingrar alla tvivel om t.ex. ormarna. Här finner ni; var dom står att finna i Thailand, hur dom ser ut, deras namn på latin, engelska, och faktiskt också thai, vilket är oerhört bra att veta.

Ty om du blir biten här, så gäller det att kunna identifiera orm-eländet, antingen via att ta med den till sjukhuset, eller veta vad den heter. Och i det fallet att då veta vad den heter på just thai, är utomordentligt viktigt i detta enögda enspråkiga land. Så här kommer länken, och spara denna sida, ni som besöker eller bor här i Thailand, mycket annat bra står där också om Thailand, och dess national-parker....

https://www.thainationalparks.com/list-of-snakes-in-thailand

Någon som vill lära sig klockan, jag vet att jag pratat om detta tidigare, men fann just denna klocka som ganska klart beskriver vad det heter på thailändska, om man nu är på humör att lära sig. Jag själv lärde mig klockan redan på planet ned till Thailand.

Hade ju hela 10-11 timmar på mig med Thaiair Arlanda-Bangkok då 2008. Jag lärde mig då också samtidigt; färgerna, dagarna i veckan, månaderna, och att räkna till 1 miljon, sedan går ju resten på automatik... Men börja med att kolla in klockan här ovan....

Så kom då äntligen mitt vinställ från Ali Express, det tog en hel månad via online... Men slutet gott, allting gott, och nu ser matsals-rummet fint ut, med alla de dyra flaskorna med vin....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3714 skrivet: december 08, 2019, 00:09 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXVIII
8 december 2019
90,6 kilo - 91,0 kilo (34 km) 2 timmar 11 minuter
Valuta-kurs; 3,198 uppåt

Jag skrev och skrev,
och försökte frenetiskt att få till något bra.
Då säger min vän till mig;
“nej nej, försök inte skapa någonting,
gå bakvägen, försök istället,
att  fånga någonting”!!
Det bästa råd jag någonsin fått!!

Idag lördag (i skrivande stund), så stack vi för 4;e gången de totalt 26 milen fram och åter till Khon Kaen, och Yongyuts läkare där. Anledningen är ju Yongans nacke, som hon har problem med. Nu skall det dock sägas att hon har gjort framsteg, och krampen i musklerna har avtagit markant säger hon.

Läkaren säger till henne att hon skall inte arbeta fulla dagar i trädgården och hemma, utan ta det lite vackert, och så ger han henne denna spruta, som innehåller något hemligt tydligen. Dock vill jag ge honom rosor och ett positivt tillmäle, då det verkar fungera till en viss gräns för Yongyut, ty hon är markant mer bättre nu än för 4 veckor sedan..

Idag hade jag gett mig fasen på att tvinga läkaren att lyssna på mig lite grand, ty jag vill ju förlägga dessa sprutor till Chaiyaphum, istället för dessa mastodont-resor, bara för en endaste spruta. Han lyssnade när jag  frågade honom lite försiktigt; “Du kanske har en vän/kollega som kan ge denna spruta i Chaiyaphum, så vi slipper åka så här långt"?

Han säger då; “Jag är den ende som gör denna behandlingen” Jag svarade: "Ja men du sätter i en spruta i axeln, det kanske någon annan kan göra"? Jag såg att han började tappa tålamodet! "Är du läkare frågade han mig"? Nä svarade jag, men jag är van att fråga läkare om den behandling dom gör, vi falanger gör det!!

Han fortsatte sedan; “detta är inget allvarligt (not serious”) så hon behöver inte komma tillbaka tror jag förrän det gör ont på riktigt igen... OK sade jag, jag fick ju ändå inget vettigt svar ur denna kille. Men jag ville fasen inte sitta och åka 1 gång i veckan livet ut, och supporta hans familj med 4.000 baht i månaden, om detta nu kunde göras i Chaiyaphum.

Och med tanke på detta svar jag fick, så kan man ju spekulera i några saker, och det jag först och främst tänker på är att. Om killen INTE vill att någon annan läkare skall ge en sketen spruta till Yongyut i vår egna hemstad, så håller han säkert på med en bluffgrej av någon sort...

MEN Yongan gillar läkaren, och hon mår mycket bättre, så nytta har det gjort, och jag låter henne bestämma, även om jag stundtals lägger min hand på “ratten”, för att kunna korrigera “riktningen” lite grand. Så nu blir det inget mer resande på ett tag vågar jag lova. Vi stack sedan i en otroligt rak linje över återigen till Central Plaza och McDonald.

Min triple cheese väntade på mig, och det blev så himla gott, kanon!! Yongyut valde en thai-minimarknad inne på shoppingmallen, som låg utanför falang-affären Tops, i bortre delen av denna mall... Där satt hon med lite grönsaker och annat godis som hon tycker om. Jag väntade medans hon åt och njöt av livet, via att tugga olika onämnbara saker från naturen..

Vi for hem, och halvvägs så ville Yongan att vi skulle kolla på säng till vårt nya rum här på nedervåningen som vi ju byggde för typ 2 månader sedan. Vi måste ju ha en säng dit in, typ en Queen-bed, inte en kingsize bed. Men Yongan hade lagt detta på is tidigare när jag föreslog inköp, och sade att nyårs-rean är smartare tid att handla på.... jag höll med henne.

Men nu blev det då i alla fall ändå dags att handla. Vi stack till KTM som i mitt tycke är den suveränt bästa möbelaffären här i Chaiyaphum med omnejd. Dom fyller de kriterier som jag som utlänning kräver, alltså; ärlighet, prata engelska, och ett bra sortiment... Killen som äger affären tillhör en rik kinesisk släkt I Chaiyaphum.

Han heter “Pon”, han är rejält duktig och pålitlig.. Yongyut säger han är ladyboy, men jag har då inte sett några sådana tillstymmelser eller tendenser. Men vem är jag att avgöra det. Jag kan endast se om folk är bögar eller lesbianer, men inte dessa andra underliga avarter som finns, där är jag körd s.a.s.

Han visade oss sängar i överflöd, och jag hade svårt att hålla Yongn i styr, hon vill så mycket, och är hetsig och impulsiv som få, men också väldigt varmhjärtad det får man inte glömma. Jag lyckades avstyra ett köp av en bädd för 16.000 baht plus 9.000 baht för madrassen.

När krutröken lagt sig, så lyckades jag tjöta hål i hövvet på Yongan, och jag fick ett erbjudande på en kanonsäng för 7.700 baht plus madrassen, totalt blev det för allting 16.500 baht. Pon säger då, att om vi tar den madrassen som ligger där i utställningen, vilket var den sista, så drar han av ytterligare 1.500 baht, så slutklämmen blev 15.000 baht.

Jag slog till på studs innan Yongan hann säga något.... Pon lade sedan till på eget bevåg 2 kuddar plus ett sängöverkast, och hemkörning gratis, och montering ingår ju som vanligt, det kostar aldrig något extra, så det blev en bra affär för banken och Pon, men även för mig, nu slipper jag tänka på denna grejen mer i alla fall..... Leverans imorgon söndag (idag i skrivande stund)

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3715 skrivet: december 09, 2019, 01:45 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXIX
9 december 2019
91,4 kilo -90,4 kilo (30 km) 1 timme 52 minuter
Valuta-kurs; 3,194  nedåt

Ju längre ifrån sanningen ett samhälle kommer,
ju mer hatar det folk som pratar sanning!
(Georg Orwell)

Så idag söndag, så kom dom och levererade och monterade sängen (se fotot här ovan). Vi passade också på att muta dessa 2 unga fräscha killar, så dom fick bära 3 saker för oss upp till övervåningen, plus den jäkligt tunga motions-cykeln, från lilla nya sovrummet bort till matsalsrummet. Där den får stå fortsättningsvis.

Det är ju gott att slippa tunga jäkla lyft, både för mig som för Yongans besvärliga nacke, så 100 baht fick dom, det var väl värt de pengarna, nu kan pojkarna köpa sig varsin  Som Tam och en sötdricka, och då finns det ingen thailändare på denna jord, som inte blir glad och nöjd... Och jag blev kanonglad att spara ryggeländet.

Sängen är nu stående där så vackert i det nya sovrummet, och det skall bli en ren fröjd att flytta dit ned och sova där, istället för att kravla uppför trapporna varje kväll. MEN jag trivs just nu så himla bra däruppe, och sover förhållandevis himla gott där uppe, så ett byta ned till nedervåningen och nya sovrummet, ser jag inte förrän jag blir gammal sliten, impotent och väderbiten (Cornelis text)!!

Forts. På ungdomsåren....  Ja man började alltså grundskolan år 1958 i augusti, jag var naturligtvis 7 år sedan 18 april, och vi var ett antal killar och tjejer ifrån främre delen av småvillorna, rörsgatorna, samt röda ladorna, som gick i den skolan. Den hette Järnbrotts-skolan, namn alltså efter orten.

Sedan 1970;talet så blev detta införlivat med Västra Frölunda, men i folkmun så heter det området i V;a Frölunda  fortfarande än idag 2019 Järnbrott..... Jag hade klasskamrater som; Nisse den röde,Nisse mörkhårig, Christer, Peter, Stickan, Tom, Lars, Olle m.m. Och sedan ett par killar som kom bortifrån Mölndals-hållet, vilket vi aldrig lärde känna mer än kanske en av dom, glömt hans namn.

Jag kommer ihåg att dessa 3 år, alltså 1;a, 2:a, och 3;e klass var en fridfull tid, och också bekymmerslös för oss ungar. Bamba i detta villa villerkulla-hus, ja ni ser huset på fotot ovan, det låg på 2:a våningen. Annars så var det första klass på första våningen, 2;a klass på andra o.s.v.

Min lärare, fantastiskt nog så kommer jag ihåg fröken Berit Winqvist, trots att det var 61 år sedan som jag såg henne första gången. Jag hade bara goa minnen med henne, snäll mot alla och en hängiven lärare, ganska olik de lärare som man fick “hålla tillgodo” med senare. Jag kommer inte ihåg ett endaste utbrott mot oss elever under dessa 3 år.

Min mamma var noga med klädseln till skolan, jag antar att våra familjer ju blev sedda via hur vår mor klädde oss till viss del. Vi ungar sket ju högtidligen i detta, vi föredrog fortfarande lera och vatten, som det roligaste lek-materialet någonsin... Så min lördags-längtan som jag alltid haft sedan dess, grundlades nog med anledning av detta.

Jo jag fick alltid ha högtidliga skor på mig måndag till fredag. Men jag lyckades övertyga min mamma, om att vi hade gymnastik på lördagarna som det sista ämnet vid lunchtid, och sedan direkt hemgång!! Detta innebär springande, och oftast brännboll kommer jag ihåg. Så jag blev tillåten att ha mina gymnastik-skor på mig när jag gick hemifrån på morgonen.

Jäklar vilken form jag blev i på alla lördags-morgnar, det var många gånger som jag sprang hela vägen ned till skolan utan att stanna på lördagsmorgonen, och lämnade kompisarna bakom mig. Så himla gött kändes det med gymnastik-skor på fötterna. Denna brännboll var kul. Ty vi gjorde det på den lilla skolgården då. Skolgården var ganska stor och bamsig i "vårt tycke" som 7:åringar...

Det låg en gammal lada kanske 40 meter längst ned på skolgården. Och det gick rykten om att våra föregångare hade pangat brännbollen ÖVER taket på ladan, helt omöjligt tänkte vi pojkar.... Men våra tappra försök att sopa till bollen med slagträet i första klass, resulterade mest i små puttar bara, så kassa var vi.

Det blev mycket bättre i 2:a klass, och slutligen i 3:e klass, så sköt jag enkelt stundtals bollen över hustaket på ladan. Och bollen hamnade på per automatik på Frölunda Kyrkogård mitt bland gravarna, hahahaha... Forts. Följer nästa kapitel.... kanske....

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3716 skrivet: december 10, 2019, 01:22 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXx (3.780)
10 december 2019
90,6 kilo - 89,1 kilo (38 km) 2 timmar 18 minuter
Valuta-kurs; 3,179  nedåt

Det var exakt här, som man lekte som småbarn på gatan och i rondellen. Backen där man åkte skidor och kälke ligger ovanför, och ovanför där ligger "skogen", som var den stora grejen för oss pojkar i små-åren..... Mitt barndomshem upp till 23 år i ålder, var det röda till vänster på fotot....

Varför är det mamma som målar sig,
när det är pappa som är ful?

Forts. Från förra kapitlet ungdomsåren...  Min stora kärlek var under alla 3 åren en tös som hette Lena Holmgren, hon bodde på en av rörs-gatorna, bakom vårt hus på Markvågsgatan. Jag vågade aldrig tala med henne överhuvudtaget. Men jag satt under dessa 3 års skoltimmar, och vände och vred på nacken för att få en kik på henne. Jag grundlade nog min dåliga nacke redan på den tiden som 7-10;åring hahahaha...

Jag tror dock inte kärleken var så himla stark, ty den stendog när vi i 3:e klass flyttade till den nyöppnade Järnbrotts-skolan, vår egna hade bytt namn nu sista året till Nergårds-skolan. Jag hade några få minnen till, och ett var att jag blev kompis med en av killarna bortifrån Mölndals-hållet. Ja när man var så liten, så var det oänderligt långt bort till Mölndal.

Vi kunde inte leka ihop på veckorna, men på lördag eftermiddag eller söndag, så smet jag ut hemifrån, och tog cykeln, och cyklade bort till Långeberg som låg vid Mölndal, dryga 6 kilometer hemifrån, en bra bit för en 8-9 åring!!. Här låg många gamla hus, och då fanns det gamla trädgårdar med gamla goa äppel och plommonträd.

Med goa frukter som man åt mycket av.. Jag hade himla kul därborta en tid, men också detta försvann med tiden.
Jag hade en klasskamrat till, på toppen av de jag nämnde tidigare. “Hon” hette Thomas Johansson. Jag skriver medvetet hon, ty vi sade alltid hon då han hade långt lockigt ljust hår, och detta var ju långt innan Beatles-frissan kom till med långt hår. Vi hade jättedålig kläm på denne kille/tjej, men detta var ju långt innan det blev PK, och en klar konkurrens-fördel att vara bög eller onaturlig.

Hon var med ibland oss i gänget som väldigt ung, men hon gjorde aldrig något aktivt, typ byggde vi hydda, så tittade hon mest på, men i stort så satt hon mest hemma denne Thomas. Snart nog när vi var typ 11 år så där, så gick ju snacket att hon gillade killar, och var alltså bög. Vi visste inget namn på det tillståndet, men hade det varit idag, så hade hon nog kallats ladyboy, eller transa, eller transvestit tror jag...

Ingen av oss killar i gänget hade någon vidare relation till henne i alla fall, och noll umgänge. Mamman var supersnygg kommer jag ihåg, lätt klassens snyggaste mamma. Vi var klass-kamrater i alla fall de där 3 åren nere i lilla Järnbrotts-skolan. Sedan försvann Lotta/Thomas ut i periferin helt. När vi andra bytte skola, så fick hon/han byta till en annan skola inne i stan tror jag.

Nästa gång jag hörde talas om henne, så hörde vi till vår stora sorg och upprörelse, att hon/han tagit livet av sig. Hon var bara styvt 15 år tror jag när detta skedde. Vi visste inga detaljer alls, men det upprörde oss mycket då för stunden. Men som alla i den åldern så var man mitt i livet, och nya spännande saker skedde varje dag, så man glömde.

Jag hade lite svårt att glömma, jag hade redan då ju fått min gitarr för ett par år sedan, och redan börjat att komponera lite musik, och jag gjorde faktiskt en instrumentallåt om Lotta när jag var 15 år, då när det skedde. Eftersom vi hade haft en sådan extremt ytlig relation, så kändes det fel att sätta text på låten, så det fick bli en instrumental-låt istället.

Ingen fick höra låten alls, och den fanns bara på ett notpapper som jag plockade fram när jag var 54 år gammal igen. Alltså nästan hela 40 år senare. Jag fick nämligen då min första hemmastudio, och kunde spela in låtar som jag ville hemmavid...  Och det kändes faktiskt lite konstigt att dra fram just det minnet igen.

Länken till låten finner ni underst, alltså under detta inlägg. Klicka där och spara ned i Er dator och sedan lyssna på låten om ni vill....

Det var ju egentligen mitt första möte med döden, och det var ju skrämmande som ni alla vet...  Jag ger Er en möjlighet om ni vill, att lyssna på låten, och se om den innehåller känslor. Ni måste klicka på länken ovan först, och sedan ladda ned låten in i Er dator och sedan lyssna på den...

Även om detta var första mötet med döden, så var det ju andra gången som vi i ”gänget” som bodde där, en sådan där konstig sexhistoria, ja den andra var ju “Lilleman” som vi kallade honom. Han blev ju transa senare i livet. Men jag har ju redan berättat om den killen, så det får anstå för nu i alla fall... Även om det var en lustiger historia... Forts. Nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3717 skrivet: december 11, 2019, 01:25 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXXI
11 december 2019
90,4 kilo - (0 km)
Valuta-kurs; 3,193  uppåt

Maken är hemmets big boss,
när frun är bortrest!!

Ja det är ruskigt kallt nu, som jag ju skrivit om tidigare. När jag går upp på natten, ja man sover ju naken, så är det sveinkallt minst sagt, jäkligt trist att ens ta av sig täcket, och gå ur sängen. Sedan på morgonen, så är jag tvungen nu denna månad, att ta på mig långärmad tröja.

Alltså samma tröja vilken man ju inte ser under årets övriga 11 månader, och på det ävenledes strumpor. Ja men strumpor i Thailand, löjligt ju. Men så himla kallt är det faktiskt. Att ta sig ut på dagens cykeltur klockan 07.00 eller 07.30 får ligga i träda under december månad. Normalt sett, så sticker jag ut nu runt middagstid, eller strax efter vid denna tiden..

Då skiner solen åtminstone, och värmen är nu då runt 23-24 grader, vilket är uthärdligt, men man svettas ju inte trots 2 timmars ihärdigt cyklande. Temperaturen på morgnarna ligger mellan 8 grader upp till 12-13 grader ungefär...

Så ni fattar mitt val av tid för cyklingen. Men annars är det en go tid nu, man slipper t.om. att köra aircondition på dagarna i arbetsrummet. Vanlig fläkt är för kallt, så som varande västerlänning, så är det ju nästan perfekt väder nu...

Branndammen låg innanför hästen på fotot,
och Nedergården ser ni i bakgrunden borta i Askim.
Mitt i sänkan på bilden går idag Söderleden....

Och idag 2019, så ser det ut på detta sätt, helt ofarligt.....

Forts. Från förra kapitlet... Granne med skolan, så hade vi 2 saker som morsan absolut INTE gillade, och de var Prärien som jag nämnt tidigare, ty det var ju så långt hemifrån tyckte hon, och sedan hatade hon riktigt en damm som låg granne med skolan. Ju mer hon hatade den, ju mer kul blev det ju att cykla dit och fiska grodor och grodyngel, och andra insekter.

Mamma försökte skrämma mig en gång med en historia som jag delgav mina kompisar, och som jag väl ännu till denna dag kommer ihåg. Ja skrönor fanns det gott om, dessa tider som var då. Jo i korthet, det var en bonne som kom med häst och vagn bortifrån Mölndals-hållet, han var på fyllan, och av någon anledning så började hans ekipage att skena.

Hästarna gick inte att styra, och bonden kunde bara hålla i sig och se glad ut om möjligt. Det var en sväng där berättade mamma, och hästarna skenade rakt fram, och rätt ner i branndammen. Ingen människa såg varken bonnen, hästarna eller vagnen igen, så himla djupt var det.

Jag tänkte på denna skröna när jag var i 40:års åldern, och återbesökte dammen där vid Frölunda smedja, och tänk va konstigt , man tänker sig inte alls för när man får dessa historier till livs, när man är liten. Jo om man kommer vägen från Mölndal som alltid legat på samma ställe, t.om., idag ligger den på samma ställe.

Där ligger visst en kraftig sväng av vägen, så det stämde ju. Men rakt framåt så ligger det ett stort berg som är så brant, så man har svårt att t.om. klättra upp på det. Så nog fan kunde ingen bonne med hästar och vagn, köra rätt uppför detta 20 meter höga branta berg. Morsan hade kört denna skröna, bara för att hålla oss borta ifrån vår kära "branndamm", secken kvinna.

Men vi åkte naturligtvis dit ändå, jag vet inte hur djup denna damm var då, ty vi byggde bara en liten flotte, och åkte omkring lite tills vi ledsnade. Men senare då som sagt var, jag var i 40:års åldern, så gick jag i brann-dammen, och vattnet gick endast upp till knäna som djupast, och inte sjönk jag ned i ett oänderligt djup, hahahaha secken morsa man hade...

Dessa 3 år i min första skola gick snabbt i alla fall, och det blev dags att byta skola, när vi skulle börja 4:e klass. Skolan hette den också som sagt var Järnbrottsskolan, då ju vår lilla fina gamla skola fick stryka på foten, och blev istället kallad Nergårdsskolan.

Namnet efter en jäkla gård i grannkommunen som hette Askim, va sjutton den gården ens hade med detta att göra. De kunde ju kallat den för Frölunda-skolan ju...., Va fasen hade Frölunda Smedja med grannen Askim att göra, secka jönsar!!

Jag återsåg aldrig mer vår kära gamla skola vid mer än ett enda tillfälle. Vi var 15 år, och gick i 8;e klass, och bestämde oss för en återförening, och vi träffades vi elever på skolan. Inga andra var där, och vi gjorde upp en eld på kvällen, och senare gick vi över på kyrkogården, och där fick jag klämma lite på Lena Bernetoft, som var hyggligt utvecklad, himla kul kväll för en ung amatör av rang... Gitarren gjorde susen även denna kväll.

Nu började en tid på 6 år i den nya Järnbrotts-skolan. Vi gick alltså från 3 klasser och runt maximalt 80 elever, till den nya Järnbrotts-skolan,skolan, som hade 1.500 elever med runt; 60-70 olika klasser, och klassföreståndare. Jag måste erkänna att denna skola nog mer svalde oss nykomlingar, med hull och hår. Forts. Nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3718 skrivet: december 12, 2019, 03:55 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXXII
12 december 2019
90,6 kilo - 90,0 kilo (38 km) 2 timmar 30 minuter
Valuta-kurs; 3,222  UPPÅT   

Att man fettsuger rumpan,
och sedan pumpar in det i läpparna,
ger ju uttrycket “kyss mig i röven”,
en helt annan innebörd!!

I morse vaknade jag till att svenska kronan hade stärkts igen, nu som ni ser ovan så har den klättrat upp till 3,222.. Jag för min del är helt glad för varje ryck som sker. Bara en sådan liten sak som dagens 3.222 mot härom dagen då den låg nere på 3.175, ger ju mig ytterligare; 543 baht mer i månaden, vilket på ett år då berikar mig med totalt; 6.500 extra goa baht... Alltså hela 2.000 kronor....

En sak som jag dock noterat de sista 2 månaderna, är ju att kritiken mot regeringen, nu har nått sådana höjder, så jag tror, att om nu inte dom kan mygla, ljuga, eller dribbla bort svenska folket, så åker nog regeringen ganska snart bort ifrån tronen.

Ju mer kritik dom får ute på sociala medier, av den fria pressen, ju mer vågar den vanliga PK-pressen/media, och vanliga människor som har fastnat i ett nät, fyllt av PK-lögner och själv-bedrägerier, ju mer verkar svenska kronan stärkas, genom att investerarna återigen kan se ett Sverige som visar åtminstone lite liv och rörelse och tankeverksamhet.

De ser att tiden med socialdemokrater och dessa hel-fjantar Miljöpartiet, nu går raskt emot ett slut, och vi kan börja rensa upp i Sverige, och ta tillbaka gator och torg igen ifrån den smet av ILLVILJA OCH ONDA MÄNNISKOR, som helt dominerar... Vi kommer nog att få undra till döds-dagar varför i herrans namn alla dessa människor som vi tagit emot i Sverige, klätt upp dom, och gödit dom, och gett dom bostäder, varför egentligen de hyser sådan enorm mot och illvilja emot sina värdar och sitt värdland?? Jag förstår inte!

Igår kväll så var vi medbjudna till restaurang, för att fira grannen Nong Nings födelsedag (Håkans fru). Vi åkte till den där riktigt bra och moderna, en västerländsk typ thai-restaurang med moderna möbler och modern personal, även om så klart engelskan var det absolut sista kravet dom hade på sin önskelista över de anställda.

Men dom gjorde allt och lite till för att vi skulle trivas. Vi i detta fallet var förutom Håkan och NongNing, även hennes dotter DNA, där fanns Ingemars svärdotter, och där var jag och Yongan, Dan och Amphorn, samt York och hans fru Cat... Vi fick en trevlig kväll med riktigt god mat.

Damerna käkade ju en massa olika thairätter i vanlig ordning, de grävde och hade sig i gemensamma matskålar, med gafflar och skedar som varit in och ut i deras munnar och sedan ned i den gemensamma maten igen... Ingen bacill-skräck där inte... Vi falang-gubbar käkade vår mat. Jag och Dan beställde ribs (revben), och de  var faktiskt kanongoda skall sägas.

Håkan och York beställde men fick ingenting.... Jag vet att det ofta beror på York-mannen som vill göra det enkla lite mer komplicerat, i detta redan komplicerade land. Så det blev missuppfattning, så personalen tog deras beställning för frågor bara, vilket kanske inte var att undra på...

Jag och Dan tog god tid på oss och käkade, vi vill ju gärna äta ihop all vi fyra, men hur sakta vi än käkade, så kom ingen mat till York, och Håkan, Och det var då det uppdagades att deras beställning bara var frågor ansågs det. Hahahaha.... Så ny beställning, de blev lovade 10 minuter, och det funkade, de fick in mat, kanske inte vad dom beställt från början, men god mat blev det ändå, så alla var nöjda.

Håkan hade med sig en dunk med rött vin, så jag slapp dricka den jäkla ölen, som jag ju inte alls tycker om. Dock så skulle jag kanske lugnat mig lite, ty å ena sidan så lyckades jag vispa ned ett snygg vin-glas i golvet så vin flög på Dan, och glaset flög i golvet och gick i tusen och en bitar.....

Jag fick sedan som bonus på detta även en sömnlös natt... precis som vanligt.... Fan också att man aldrig lär sig. Men allting gott, trots att slutet kanske inte blev det... Alltid kul att gå på restaurang och träffa vänner. Nästa gång det sker lär ju vara senast på julafton nu den 24 december 2019....

Forts. Från förra kapitlet... I mitt tycke så var vi nästan bonnläppar i sammanhanget, och hade lite svårt att anpassa oss i början. Men det rättade till sig. Men för min del, så visade sig allt detta i en fullständig och förödande skoltrötthet. Jag skall erkänna att jag hatade skolan från första andetaget i 4:e klass, till sista i 9:e klass.

Man kan lätt säga att jag var skoltrött, vilket var ordet för “dagen” på den tiden. Detta var ju innan de uppfann en massa nya symptom och sjukdomar, som vi aldrig hörde talas om då på den tiden. Fröken sade till oss; “Ni som har eld i baken, skall sitta still annars åker ni ut”.. Eld i baken var alltså dagens ADHD.

Om man sade till en elev; “Varför lär du dig inte och tränar upp dig att skriva och läsa, du får jobba hårdare än andra bara”.. Detta epitet ger vi idag MINST en miljon människor i Sverige, jo de är dyslektiker gubevars. Och så håller det på. Man tog det lite mer naturligt på den tiden, och överdrifterna var inte så himla stora..... Forts. Nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com

Utloggad legolas

• Moderator
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #3719 skrivet: december 13, 2019, 01:28 »
Chaiyaphum MMMDCCLXXXIII
13 december 2019
90,6 kilo - 90,1 kilo (32 km) 1 timme 55 minuter
Valuta-kurs; 3,224  uppåt

Skillnad mellan liv och död,
är ett andetag!!

Ja idag när ni läser detta så bör det vara Lucia hemma i Sverige med goa lussekatter, och en snygg blondin som är Lucia. Fast det är klart, skall det vara PK, så skall väl Lucia nu då i dagsläget, vara mörkhårig, från Afrika, vara lesbiskt kortklippt och tjock och ful,,, ELLER det kanske blir som muslimerna vill, alltså ta över allting, så kan vi glömma Lucia för gott?

Men här idag så är det fredag den 13:e, och det är ju det mest berömda otursdatum man kan tänka sig, som då blir dubbelt värre eftersom 13:e nu idag då är på en fredag.... På tal om vidskepelse och 13;e, så verkar det som om detta med att hänga en röd t-shirt vid grinden/infarten till thaihemmen ute i byarna, nu har intensifierats nåt hemskt nu i dagarna.

Jag har försökt fråga Yongan, men hon vet egentligen inte mycket alls har jag märkt... Men jag har ju berättat om dessa röda t-shirts förut... Folk vill alltså skydda de manliga i befolkningen, ja slöfockarna vill dom skydda, damerna och kvinnorna skiter dom högaktningsfullt i, i deras egna kultur.

Nu under hela denna vecka, när jag cyklar igenom byarna, ja det brukar väl bli runt minst ett 25:tal byar (minst), så hänger där mängder av dessa röda klädesplagg. Det är alltså icke ett fåtal som håller på med detta vidskepliga trams, utan i stort sett alla är inne på denna grejen.. Men för mig så är det ju ganska lönlöst och även idiotiskt att ens göra sig lustig över denna åkomma.

Vi själva går i kyrkan och tror på den grejen, Gud, Jesus och Maria... Och vi tror på tomten o.s.v. Så man undrar ju om vi är så himla mycket mer “upplysta” än fattig-befolkningen i Thailand när det kommer till kritan.. Vi håller på och jiddrar med att vi ser “andar”, och vi håller på med snack som "livet efter detta"...

Fan vi är ju lika löjliga. Så vi skall nog akta oss för att göra oss lustiga över andra människo-sorter och kulturer.. Idag för övrigt för att tala om andra saker, så har jag haft min långärmade tröja på mig precis hela dagen... Jag har kommit på mig själv, att jag faktiskt längtar tillbaka till värmen här i Thailand.

Ja man får ju hålla till godo med kanske 40 grader stundtals, men då får det bli så, hellre det än kyligt väder i alla fall... Skall man ha kyligt väder och vita brudar med stora bröst, så kunde man lika gärna bott kvar i Sverige ju.... Nä nu avslutar jag med en go historia...

"Hej, det här är Google Pizza"
"Åh, förlåt, jag skulle till Gordons Pizza, måste ha ringt fel"
"Nej inte alls, Google köpte Gordons förra veckan"
"OK, då vill jag beställa en pizza"

"Vill du ha din gamla vanliga"
"Min vanliga..? Känner du mig?"
"Nej men enligt ditt uppringnings-ID så har du de senaste 12 gångerna beställt en extra stor pizza med 3 sorters ost, korv, pepperoni och köttbullar på extratjock botten"
"Jaha, men då tar jag den"

"Får jag föreslå att du denna gång beställer en vegetarisk pizza med ricotta, soltorkade tomater och oliver på en tunn botten?"
"Va..! Jag hatar grönsaker ! "
"Ditt kolesterolvärde är inte bra, dessvärre"
"Hur f...n vet du det ?"

"Vi har länkat ditt telefonnummer med ditt medicinska CV, och kan se dina blodprover för de senaste 7 åren"
"Ok, men jag vill inte ha er äckliga vegetariska pizza! Jag äter medicin mot kolesterolet"
"Jo men ursäkta, du har slarvat med medicinen, enligt vår databas har du bara hämtat en förpackning på 30 tabletter för 4 månader sedan"
"Jag köpte mer från ett annan leverantör"

"Det syns inte på dina kreditkortsköp"
"Jag betalade kontant"
"Men enligt ditt kontoutdrag har du inte tagit ut tillräckligt med kontanter för det"
"Jag har andra resurser att ta ifrån"
"Det syns inte på din senaste inkomstdeklaration, såvida du inte köpte för obeskattade medel, det är olagligt"
"Vad i helv....te ! "                                                                                                                           "Vi ber om ursäkt men vi använder endast denna information i syfte att hjälpa dig"

"Nu får det vara nog! Jag är dödstrött på Google, Facebook, Twitter, WhatsApp ock allt annat skräp! Jag ska flytta till en ö utan Internet eller kabel-TV och utan mobilnät och där ingen kan spionera på mig! "
"Jag förstår, men du måste förnya ditt pass först i så fall, det gick ut för 6 veckor sedan"

Handskak
www.glegolo.com