Författare Ämne: RE ENTRY PERMIT  (läst 18161 gånger)

Utloggad magnus

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 508
  • Jeet Kune Do
    • Visa profil
RE ENTRY PERMIT
« skrivet: augusti 06, 2013, 19:04 »
Re entry permit har det något med ålder att göra .

vad behöver man för dokument,

hur länge gäller detta,innan man måste förnya.

Rolf

• Gäst
SV: RE ENTRY PERMIT
« Svar #1 skrivet: september 05, 2013, 19:13 »
Vi kommer att får besök i Feb. dom kommer ju på ett vanligt turistvisum.
Om vi tex. tar en tripp till Cambodja gäller turistvisat för att komma in i Thailand igen eller måste dom skaffa ett reentry??????????????????

Rolf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: september 05, 2013, 19:37 »
Om de har ett visum utfärdat på ambassaden måste det då vara reentry. Om det är 30 dagar de får på flygplatsen får de 15 dagar vid gränsen mellan Thailand och Kambodja.
Men Lego får väl kvalitésäkra detta.
Nu fattar jag som vanligt inte nåt.
Dom får ju ett 30dagars på flygplatsen.
Sen kanske vi tar en tur till Cambodja måste dom då med sitt 30dagars ha ett reentry eller kommer dom in i Thailand igen utan????

Rolf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: september 05, 2013, 20:12 »
De kommer in utan men får 15 dagar, inte 30 nya.

Från Thai ambassadens hemsida:
For Swedish passport and others 48 countries who are on the TOURIST VISA EXEMPTION.pdf can stay in thailand without a visa up to 30 days (when you arrive by airplane), if you have a proof of departure from Thailand within 30 days. BUT if you enter Thailand at the immigration checkpoints which border neighboring counties (by land or sea), you will be allowed to stay for 15 days each time ONLY

Jo det fattar ja dom kommer med flyg får ett 30dagars vium. Sen kommer dom ner till oss i BanPhe efter en vecka åker vi alla på en 3-4dagars tur till Kambodja.
Vad händer med deras 30dagsrs turisvisum när dom ska in i Thailand igen?
Helst ska det inte hända nåt. Deras besök kommer att vara i 3 veckor.
Och då måste vi hitta på nåt ju.
Så frågan kvarstår behöver dom ett reentry för att tex besöka Kamb. några dagar?

Rolf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: september 05, 2013, 20:28 »
Så fort de lämnar Thailand försvinner alla 30 dagarna, det de får vid flygplatsen går inte få reentry.

När de kommer tillbaks landsvägen från Kambodja får de 15 dagar och har rätt att stanna 15 dagar till, så planera Kambodja trippen så de bara ska stanna max 15 dagar till.

Alternativ är att söka förlängning på immigration, kostade för några år sedan 1900 Baht (dvs inget bra alternativ).

Ska de stanna längre än 15 dagar i Thailand efter de kommer tillbaks från Kambodja ska de ansöka på ambassaden om ett re-entry visa.
Bra nu fattar tom. jag. Då är det lite planering som fodras, men det ska vi väl klara :D
Tack för det _/\_

Utloggad Ledarn

• Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 6747
  • Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 05, 2013, 20:34 »
För att krångla till det lite mera..
Så ska dom väl få nya 30 dagar om ni väljer att flyga tillbaka till Thailand ??

15 dagar ges ju om du kommer landvägen...
Så där är det ju exakt som Janne säger...
Många män har fallit för en kvinna när ljuset varit så dåligt att han aldrig skulle ha köpt en kostym under liknande förhållande.

Rolf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: september 05, 2013, 20:46 »
För att krångla till det lite mera..
Så ska dom väl få nya 30 dagar om ni väljer att flyga tillbaka till Thailand ??

15 dagar ges ju om du kommer landvägen...
Så där är det ju exakt som Janne säger...
Vi kommer att resa landvägen.
Så låt säga att dom har 10 dagar kvar på sina 30dagars turisv. och vi åker ut och in i Thail. igen så får dom 15 nya dagar?
Nu blir det inte så, bara för att haja systemet.

Rolf

• Gäst
« Svar #7 skrivet: september 06, 2013, 05:13 »
Då får jag tacka herrar skribenter för era uttömmande svar.
Ska ringa nu när folk har vaknat och meddela våra kommande gäster vad som gäller.
Bra med forum _/\_
En liten sömndrucken karma kommer till er båda (") tre :D

Mackfaktorn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: september 06, 2013, 09:36 »
Ibland är ni bara KANON  (") fick igårkväll ett samtal från en fjollträskare som åker ner på tisdag som ställde just denna fråga till mig ska stanna 45 dgr. Så jag går väl ut å letar eller frågar er här var tanken å så har ni precis tagit upp detta ämne  <3> <3> <3> 

Utloggad Kjell T

• Jag kan inte mera.. (Kanske jag inte vill heller ??)
  • **
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 14, 2013, 14:36 »
Vi ankommer till Thailand, och har vi ingenting inhandlat i VISA-väg, så får vi ifrån Sverige plus ett 40:tal andra länder något som heter: TOURIST VISA EXEMPTION.

Detta innebär att Thailand ger oss 30 dagars tillstånd att stanna och turista i Thailand utan vidare spisning, detta ges per automatik när man ankommer flygledes till en Thailändsk flygplats.

Ankommer man landsvägen till Thailand, så får man per automatik något som heter:    VISA ON ARRIVAL Och det innebär att vi får 15 friska dagar på oss att stanna och turista i Thailand utan vidare spisning.

Notera då att ett VISA kan ALDRIG läggas på ett annat VISA. Så åk ut ur Thailand, och de resterande dagarna på Ert 30 dagars-VISA, de försvinner som ett trollslag. Och ersätts med 15 nya dagar om ni kommer tillbaka landsvägen eller med 30 nya dagar om ni kommer samma väg som Storken...

Man kan alltså söka förlängning på 15/30 dagars-VISAT, och det är 7 dagar, detta då uti de fall att man har ramlat in i något problem, och behöver ha några extra dagar på sig för att rensa och kunna lämna Thailand. Kostnad 1.900 baht (alla förlängningar kostar detta)

Det finns inget RE ENTRY PERMIT när det gäller dessa s.k. "ankomst-VISA", så de försvinner bara när man lämnar landet. Rolf i Ert fall så fungerar detta perfekt, om ni ser till att åka till Kambodja och komma tillbaka, så att de 15 dagarna räcker till för resterande tiden för dina vänner.... Så räkna nu dagar INNAN ni sticker till Kambodja, alternativt flyg tur och retur Kambodja....

Frågor, välkommen tillbaka

legolas

Du glömde redogöra för hur länge RE ENTRY PERMIT är giltigt, någon kan få för sig att det är evigt

biz

• Gäst
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2013, 20:55 »
Lite info innan Lego svarar.
Det stämplas in i ditt pass så det bör ju gälla så länge passet gäller Dock endast för en utresa. Det finns ytterligare en variant "multiple reentry permit" som gäller för obegränsat antal utresor. Det är dyrare.

Det gäller troligen så länge som ditt visum gäller.....

biz

• Gäst
« Svar #11 skrivet: oktober 14, 2013, 21:39 »

OCH detta gäller bara så länge uppehållstillstånd/visum
INTE så länge som ditt PASS gäller...
Good luck to you

Kentbra

• Gäst
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2013, 06:55 »
Ju flera kockar, deso sämre soppa.

De har nu krånglat till det så man får huvudvärk.

Men rent logiskt (enligt mig) är ju att en Entry har med visumet att göra.
Visum (inte uppehållstillstånd) tillåter en att resa in i landet.
Visumet talar inte om hur länge du får vara, eller liknande, utan visar bara hur många gånger du får åka in och under vilken tidsperiod du får göra det.

Så rent logiskt behöver du ju ha ett uppehållstillstånd för att stanna.
Detta får man i 30 dagar om man kommer via flyg, och 15 dagar om man kommer landvägen.
Sedan kan man ansöka att få stana längre tid i landet. Kan göras från Sverige eller i grannländerna till Thailand. Samt förlängas hos Immigration i Thailand.
Men det är inte detsamma som visum.

Felet många gör är att de blandar ihop Visum med uppehållstillstånd.
Visst de hänger ihop. Men är två skilda saker.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Utloggad Anubaan

• Jäklar vad jag skriver.. (Men det räcker inte)
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2013, 07:24 »
Ju flera kockar, deso sämre soppa.

De har nu krånglat till det så man får huvudvärk.

Men rent logiskt (enligt mig) är ju att en Entry har med visumet att göra.
Visum (inte uppehållstillstånd) tillåter en att resa in i landet.
Visumet talar inte om hur länge du får vara, eller liknande, utan visar bara hur många gånger du får åka in och under vilken tidsperiod du får göra det.

Så rent logiskt behöver du ju ha ett uppehållstillstånd för att stanna.
Detta får man i 30 dagar om man kommer via flyg, och 15 dagar om man kommer landvägen.
Sedan kan man ansöka att få stana längre tid i landet. Kan göras från Sverige eller i grannländerna till Thailand. Samt förlängas hos Immigration i Thailand.
Men det är inte detsamma som visum.

Felet många gör är att de blandar ihop Visum med uppehållstillstånd.
Visst de hänger ihop. Men är två skilda saker.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag tror att du har rätt Kent. Problemet som du säger är att vi blandar i hop Visa och Uppehållstillstånd. DEt år ju inte konstigt att vi gör det, Thai kallar ju båda för Visa.
Men angående Re Entry Permit som fyller man ju i blankett TM8. Där skall man ange previous Visa jag har alltid fyllt i numret på mitt Non Im OA som jag reste in på för mer än ett år sedan. Det har de köpt på Imigration här.

Men sist jag kom tillbaka till Thailand så hade jag på det kort man ju fyller i på flyget ner i rutan för visa angett numret på  mitt nonim -OA. Då blev gubben i buren skitsur och sa att det var fel han ville ha numret på mitt uppehållstillstånd. Jag påpekade inte att det var det enda Visa som fanns i mitt pass de övriga var uppehållstillstånd. Hade jag gjort det hade jag kanske inte fått komma tillbaka.

Så i ljuset av detta så är det tusan i mig inte lätt att veta vad som menas med vad.

/Anubaan
“People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.”

Utloggad legolas

• Moderator
  • Jag lever för detta.... (Det här är roligt eller hur ??)
  • Antal inlägg: 10198
  • Livet e tufft, å sen dör du!!
    • Visa profil
    • www.glegolo.com
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2013, 08:06 »
Ja nu är förvirringen snart total. Ingen som försökt sig på att stanna upp och läsa vad som skrives istället.

Anubaan min vän. Du är här på ett uppehållstillstånd based on marriage vet jag, om du nu inte ändrade sist till
based on retirement. När du återkommer med flyget till Thailand, så skall du INTE fylla i som sagt var ditt VISA.nr. DET ÄR FEL.

Felet du gjorde var att du istället skulle ha fyllt i ditt RE ENTRY NUMMER......

legolas
Transport till Thailand av flyttsaker - Hör av Er, så får ni proffshjälp.....
www.glegolo.com